miten on?

ei saanut nähdä

Aloin miettiä äitini kuolemaa ja tajusin, että yksi asia on jäänyt minulle täysin avoimeksi. Kun saatoimme äidin ruumishuoneelle olisimme (tätini sanojen mukaan) saaneet nähdä äidin ja vaatia arkun avaamista. Kuitenkin, kun asiaa kysyttiin paikan päällä pappi ja se toinen hemmo sanoivat etteivät he avaa arkkua. Isämmekin tyytyi tähän ratkaisuun.

Mieltäni jäikin kaivelemaan, että olisiko heidän tullut avata arkku pyynnöstämme? Vai saavatko nämä kirkon sakin edustajat päättää asiasta?

Itse kyllä pidän parempana, etteivät he suostuneet arkun avaukseen niin jäi mieleen hyvät muistot siitä elävästä äidistä. Mutta minua vain rupesi mietityttämään, että saako tämä kirkon sakki toimia oman päänsä mukaan, jos lähiomaiset tahtovat toista?

8

1376

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oli pappi

Siis, mitä varten pappi oli mukana silloin, kun veitte vainajan ruumishuoneelle ?
      Yleensä mukana on vain omaiset ja hautaustoimiston edustaja.

• itsekkään..

En oikein tiedä itsekkään miksi pappi oli mukana. Eikä kyseisestä päivästä ole mitään jäänyt sen kummemmin mieleenkään, että edes muistaisin.

• hauturi

Arkun avaaminen on tapauskohtaista. joissain tapauksissa vainaja voi olla niin pahan näköinen, että katsotaan parhaaaksi ettei arkkua avata. Tässä tapauksessa on kysymys omaisen "edusta".

• näytetään

Vainaja on mahdollista nähdä arkkuunlaittohetkessä tai lähiomaiset voivat katsoa vainajaa viimeistään n.puolituntia ennen siunaustilaisuutta. Katsomisesta päättävät omaiset itse. Yleensä ei vainajaa näytetä kuin läheisille.

Jos vainaja on kovin pahan näköinen siitä kerrotaan omaisille jo sairaalassa, mutta jos haluaa siitä huolimatta nähdä on se näytettävä.

Vainajan näkemisellä on omaisille suuri merkitys jo surutyönkin takia.

Jos vainaja on esittänyt toiveen ettei häntä näytettäisi edes omaisille siinä tapauksessa sitä ei näytetä.

Vainajan näkemisessä ei ole mitään mitä ei voisi nähdä, myös lapset voivat katsoa kuollutta.

Heille sillä on suuri merkitys, kun vielä selitetään mikä on kuollut (ei puhuta nukkumisesta) se selventää lapsen käsitystä miksi kuollut kätketään maahan. Sinne ei laiteta sitä minkä he ovat tuntenut elävänä, vaan se on hengittämätön vainaja.

• satu40

ettei akkua avattu omaisen pyynnöstä eikä asiaa perusteltu.
      Me olemme aina avanneet arkun siunaustilaisuudessa sairaalan kappelissa ennen siirtämistä hautausmaan ruumishuoneelle. Itseasiassa olemme itse pesseet, pukeneet ja asetelleet arkkuun rakkaamme.

Kuten joku jo aiemmin ketjussa totesi, kuolleen hyvästeleminen kasvotusten on iso apu surutyössä - myös ja etenkin lapsille.

• a-nelly

Meillä meni 1½ viikkoa ennen, kuin sain hakea rakkaani sairaalasta, kun jouduttiin kuoleman äkillisyyden takia tekemään oikeuslääketieteellinen ruumiinavaus. Silti kuollut näytettiin, jopa kaksi kertaa. Ensin sairaalan ruumishuoneella, ja sitten kirkon siunauskappelissa. Ihmettelen teidän saamaanne kohtelua. Itse pidin hyvänä, kun sain nähdä mieheni. Poikani sanoi, ettei hänen tullut siellä edes paha mieli,kun ei ruumis hänen mielestään näyttänyt isältä, vaan vahanukelta. Mikä toisaalta pitikin paikkansa.
      Kuitenkin ruumiin näkeminen on mielestäni hyvä asia, vaikkakin raskasta.

• tässä sinulle

Tää pappi askarruttaa, olisiko ollut niin että pyysitte näyttöä kirkossa/siunauskappelissa sisällä alttarilla, se on kiellettyä luterilaisessa kirkossa. Kappelin kylmiössä (säilytystilassa) vainajaa saa näyttää. Pappi kun ei yleensä ole mukana säilytystiloissa...

Meilläpäin jotkut seurakunnan henkilökunnasta tosin eivät halua jostain syystä avata omaisille arkkua, mutta mikään ei estä tekemästä sitä itse, tai pyytää hautaustoimistoa näyttämään.

Jos vainajan kunto, ei näyttöä sallisi, se kerrottaisiin omaisille suoraan...

• kirkossa..

Arkku oli ruumishuoneella, kun pyysimme avaamista. Ei siis sisällä kirkossa. Ja tuota pappia olen alkanut itsekin ihmetellä.. O_o

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      61
      3964
    2. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      50
      3879
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2861
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      52
      2659
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      55
      1982
    6. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      21
      1799
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1649
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1503
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1327
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      180
      1261
    Aihe