KUN JUMALA LÄHETTÄÄ ONNETTOMUUDEN
- se voipi olla rakkaan kasvattamista yhä suurempaan armoon
TIEDÄTTEHÄN Jobin; vanhan patriarkan, joka olisi niin mielellään kuollut pois - olemattomaksi kadonnut, ehkä hetken kärsittyään vaivan savuissa. Hänhän kirosi syntymäpäivänsäkin, sillä kuolema olisi ollut voitto - jos se olisi ollut lopullinen.
Jeesus (Job 2:6, Job 19:25, ) oli hyljännyt Jobin hengen, sielun ja ruumiin saatanan haltuun. (6-99 kk ajan). Job koko 3. luku so. 20. 26 jaetta.
MUTTA Job tiesi sisimmässään, että vielä pahempi loputon tuska olisi edessä, jos hän riistäisi hengen itseltään. Nykyajassa KEVYTMIELISYYDEN HENGET kuiskailevat, jopa huutavat aivan julkisuuteen, että kuollessa pääset suhteellisen vähällä, melkein kuin vain olemattomaksi loppuisit. Myös Jobin viereltä löytyi sellainen - oma vaimo! Job 2:7-10.
KOKO maailman evankelista, Jukka Norvanto, opettaa Jobin kirjaa juuri näinä viikkoina radio Deissä, arkisin klo 21, uusinta klo 6. Jos et asu kuuluvuusalueella tai et voi internetin kautta Deitä kuulla - lue tämä vaatimaton opetukseni Jobista. Jotain olen Jobista oppinut minäkin. tuota Norvannon opetusta saa myös kirjana - jopa koko Raamatun selitettynä kannesta kanteen!
VANHA PAUKKUU JA HALKEE
Tällä viikolla uudistin autoni jarruosat. Kokeillessani jarrupoljinta, poksahti vanha jarruputki halki. Ikävä onnettomuus - ei suinkaan. Mutta se pelasti ties kuinka pahalta onnettomuudelta, joka olisi vääjäämättä tapahtunut ensimmäisessä äkkijarrutuksessa.
Tällä foorumilla paukkuu yhtenään, kun vanha ei kestä uutta. Kaikuu vielä monen viestin päässä. Eikös laiteta uusiksi ihan paineputkai myöden? Että kestettäisiin ajot loppuun asti!
KUN JUMALA LÄHETTÄÄ JOBILLE ONNETTOMUUDEN
ENSIN tulee tietysti mieleen, että mitä olenkaan tehnyt väärin:
Job 7:19-21
19 Etkö koskaan käännä pois katsettasi minusta, etkö hellitä minusta sen vertaa, että saan sylkeni nielaistuksi?
20 Jos olenkin syntiä tehnyt, niin mitä olen sillä sinulle tehnyt, sinä ihmisten vartioitsija? Minkätähden asetit minut maalitauluksesi, ja minkätähden tulin itselleni taakaksi?
21 Minkätähden et anna rikostani anteeksi etkä poista pahaa tekoani? Sillä nyt minä menen levolle maan tomuun, ja jos etsit minua, niin ei minua enää ole."
MUTTA Job on syytön:
Job 2:3
Niin Herra sanoi saatanalle: "Oletko pannut merkille palvelijaani Jobia? Sillä ei ole maan päällä hänen vertaistansa; hän on nuhteeton ja rehellinen mies, pelkää Jumalaa ja karttaa pahaa. Vielä hän pysyy hurskaudessansa, ja sinä olet yllyttänyt minut häntä vastaan, tuhoamaan hänet syyttömästi."
SINÄ olet tehnyt syntiä, Job - tietävät sielunhoitajat sanoa:
Job 22:5-11 :
5 Eikö sinun pahuutesi ole suuri? Eivätkö sinun syntisi ole loppumattomat? [Job 4:17, 15:14]
6 Olet aiheetta ottanut veljeltäsi pantin, riistänyt häneltä hänen ainoan vaatteensa. [22:6-9: Job 4:3,4, 31:16-23 : 2. Moos. 22:25,26; 5. Moos. 24:12,13; Aam. 2:8]
7 Uupuneelle et ole antanut vettä, nälkäiselle et ole ojentanut leipäpalaa. [Sananl. 25:21]
8 Katsot, että maa kuuluu sille, jonka on valta, vain hänen suosikkinsa saavat sitä asua. [Jes. 5:8; Miika 2:2]
9 Lesket saivat lähteä luotasi tyhjin käsin, orpojen kädet sinä sysäsit syrjään. [2. Moos. 22:21; Jes. 1:17; Miika 2:9]
10 Ihmekö siis, että sinun ympärillesi on viritetty ansoja, että yhtäkkiä joudut kauhun valtaan.
11 Päivä pimenee, et voi nähdä mitään, ja vedet vyöryvät sinun ylitsesi.
KUN Jumala vaikenee, niin uskonystävätkin kääntyvät vastaan - ei siinä auta sitten uskovaiseksi tunnustautuminenkaan - vaan kaikki syyttelevät lainrikkomisesta:
Job 19:21-29 :
21 Säälikää minua, säälikää, te, jotka olette ystäviäni! Jumalan käsi on koskenut minuun.
22 Miksi tekin vainoatte minua, yhdessä Jumalan kanssa? Ettekö ole jo kylliksi minua kalvaneet?
23 Kunpa minun sanani kirjoitettaisiin muistiin, kunpa ne talletettaisiin kirjaan,
24 uurrettaisiin kallioon ikuisiksi ajoiksi taltalla hakaten, lyijyllä piirtäen!
25 Minä tiedän, että lunastajani elää. Hän sanoo viimeisen sanan maan päällä.
26 Ja sitten, kun minun nahkani on riekaleina ja lihani on riistetty irti, minä saan nähdä Jumalan, [19:26,27: 1. Kor. 13:12]
27 saan katsella häntä omin silmin, ja silmäni näkevät: hän ei ole minulle outo! Tätä minun sydämeni kaipaa.
28 Mutta te sanotte: "Kuinka puristamme hänestä totuuden esiin? Syyllinen hän joka tapauksessa on."
29 Pelätkää toki miekkaa! Tuollainen kovuus on synti, joka ansaitsee kuoleman. Muistakaa: on olemassa tuomari.
VIHDOIN Jeesus (Job 19:25) on rakkaansa koettelemusten kautta siunannut uuteen kasvuun. Job on vedonnut Lunastajaan, eikä ole periksi antanut lahjavanhurskaudestaan. Nyt kelpaa Jobin seura kaikille, kun siunaukset ovat silminnähtävät. Aina ihmeparantumista myöden. Mutta syyttelijöiden on vuoro nöyrtyä - nöyrtyä tai paatua:
Job 42:7-13 :
Herran sanat Jobin ystäville
7 Kun Herra oli puhunut Jobille, hän sanoi temanilaiselle Elifasille: "Minä olen vihastunut sinuun ja kahteen kumppaniisi, sillä te olette puhuneet minusta vastoin totuutta, toisin kuin palvelijani Job.
8 Ottakaa siis seitsemän sonnia ja seitsemän pässiä, menkää minun palvelijani Jobin luo ja uhratkaa hyvitykseksi omasta puolestanne polttouhri. Palvelijani Job rukoilee teidän puolestanne, ja minä kuulen hänen rukouksensa. Näin minä säästän teidät rangaistukselta ja häpeältä, vaikka te olette puhuneet minusta vastoin totuutta, toisin kuin palvelijani Job." [1. Moos. 20:7; Job 22:30]
9 Temanilainen Elifas, suahilainen Bildad ja naamalainen Sofar tekivät niin kuin Herra oli heitä käskenyt, ja Herra kuuli Jobin rukouksen.
10 Kun Job oli rukoillut ystäviensä puolesta, Herra käänsi hänen kohtalonsa. Herra antoi Jobille kaksin verroin kaikkea, mitä hänellä oli ennen ollut.
11 Kaikki veljet ja sisaret ja entiset ystävät tulivat Jobin luo ja aterioivat hänen talossaan. He rohkaisivat häntä ja osoittivat hänelle myötätuntoa kaikkien niiden onnettomuuksien vuoksi, joiden Herra oli antanut kohdata häntä. Jokainen toi lahjanaan yhden kesitan verran hopeaa ja yhden kultaisen renkaan.
Jobin uusi vauraus ja onni
12 Niin Herra siunasi Jobin elämän loppuajan vielä runsaammin kuin oli siunannut sen alkuajat. Hänellä oli nyt lampaita ja vuohia neljätoistatuhatta, kuusituhatta kamelia, tuhat kyntöparia härkiä ja tuhat aasintammaa.
13 Hän sai vielä seitsemän poikaa ja kolme tytärtä.
Tutki Jobin kirja useita kertoja. Huomaa sokeat sielunhoitajat (Soofar, Elifas, Bildad) ja oikea lohduttaja (Elihu). Näe paholaisen rooli vain orjamaisena likaisen työn tekijänä. Ymmärrä, että onnettomuus voi varjella isommalta onnettomuudelta.
Kun saaptin Herra vaikenee elämässäni, niin minulla on vain - Lunastaja.
Kaikkivaltiaalta onnettomuus
0
72
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2022133
- 1341178
- 1131063
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa22824- 58796
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34741ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42638Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175584Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46567- 9532