EVANKELIUMI ON ILOSANOMA
Kol. 1:24-29
--
1:24 Nyt minä iloitsen kärsiessäni teidän tähtenne, ja mikä vielä puuttuu Kristuksen ahdistuksista, sen minä täytän lihassani hänen ruumiinsa hyväksi, joka on seurakunta,
1:25 jonka palvelijaksi minä olen tullut Jumalan armotalouden mukaan, joka minulle on annettu teitä varten, täydellisesti julistaakseni Jumalan sanan,
1:26 sen salaisuuden, joka on ollut kätkettynä ikuisista ajoista ja polvesta polveen, mutta joka nyt on ilmoitettu hänen pyhillensä,
1:27 joille Jumala tahtoi tehdä tiettäväksi, kuinka suuri pakanain keskuudessa on tämän salaisuuden kirkkaus: Kristus teissä, kirkkauden toivo.
1:28 Ja häntä me julistamme, neuvoen jokaista ihmistä ja opettaen jokaista ihmistä kaikella viisaudella, asettaaksemme esiin jokaisen ihmisen täydellisenä Kristuksessa.
1:29 Sitä varten minä vaivaa näenkin, taistellen hänen vaikutuksensa mukaan, joka minussa voimallisesti vaikuttaa.
--
Paavali puhuu nyt omasta palvelustehtävästään pakanoitten parissa (27).
Hän joutuu kärsimään ja kokemaan paljon ahdistusta suorittaessaan tätä tehtävää (24). Kuitenkin hän iloitsee kaikesta onhan hän Jumalan evankeliumin asialla.
Hän saa julistaa Jumalan sanaa (25), ”sitä salaisuutta, joka on ollut kätkettynä” (26), mutta nyt tämä koko maailmaa koskeva salaisuus on saatettu päivänvaloon.
Paavali näkee vaivaa ja taistelee tämän asian puolesta.
Kaiken perustana on evankeliumin suuri salaisuus; että Kristus voi elää MEISSÄ (27). Tämä takaa meille osallisuuden myös Hänen kirkkaudestaan ja Hänen voimastaan (29).
Kärsiessään vaivaa Paavali ymmärtää, että kaikki tapahtuu myös Kolossan kristittyjen hyväksi.
Kuinka suuri ilon aihe meilläkin on siitä, kun jo vuosisatoja maassamme on julistettu evankeliumia, ”Jumalan salaisuutta” (2:2) kaikelle kansalle.
Raamattupiiriläisemme ilahtuivat kovin virrestä 178. Sen sanoma liittyy hyvin aiheeseemme:
1) Myös isämme uskoivat ennen ja kylvivät leikkasivat. Me saarnaamme aikojen mennen
kuin isämme saarnasivat:
”On täyttynyt aika, sen soi Jumala, on lähellä Kristuksen valtakunta. Siis kääntykää, nöyrtykää parannukseen ja suostukaa armahdukseen.”
2) Kun Herramme tietänsä kulki, niin tultansa tartutti hän. Hän tuo vielä toivonsa julki:
”Sen tahtoisin taas syttyvän”.
Hän Henkensä meillekkin lahjoittaen myös tehtävän antoi niin vastuullisen:
”Nyt menkää ja kaikille julistakaa jo sanaani pelastavaa”.
Kärsitkö sinä vaivaa evankeliumin työssä? Odotatko sinä, että Jumala voisi sinuakin käyttää?
Silloin sinun on ensin suostuttava hänen armahdettavakseen.
Jeesus kehoittaa meitä tänäänkin: ”Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon ( Matt. 11:28 ).
Efesolaiskirjeessä Paavali puhuu uskovan varustuksista. Yhtenä näistä hän mainitsee alttiuden KENGÄT (Ef.6:15) .
Paavalilla on tässä mielessään Jesajan sana (Jes. 52:7): ”Kuinka suloiset ovat vuorilla ilosanoman tuojan jalat, hänen, joka julistaa rauhaa, ilmoittaa hyvän sanoman, joka julistaa pelastusta...!"
Alttius viedä evankeliumia eteenpäin syntyy siitä, että on ensin itse saanut vastaanottaa evankeliumin syntien anteeksiantamuksesta ja saanut näin rauhan Jumalan kanssa.
Evankeliumi on ilosanoma, Kol. 1:24-29
10
264
Vastaukset
- Sinäkin olet
nyt ymmärtänyt, että evankeljumi on ilosanoma Jee-
suksesta Kristuksesta.
Joskus aikaisemmin muisteleisin sinun kyselleen, että onko kaste evankeljumia.
Evankeljumia on saarnattava kaikille kansoille.
Paavali lähetettiin julistamaan evankeljumia eikä
kastamaan.
1. Tess 1:5-6
"Meidän evankeljumimme tuli teidän tykönne, ei ainoastaan sanana, vaan myös voimana ja Pyhässä-
Hengessä, ja suurella varmuudella.
Ja teistä tuli meidän seuraajiamme ja Herran, kun
suuressa ahdingossa otitte sanan vastaan ilolla
Pyhässä-Hengessä."
Kun vielä avaisit sydämesi tuolle Pyhän-Hengen voimalle,etkä rajoittaisi sitä kasteeseen, niin sinäkin saisit kokea omakohtaisesti samaa, mitä
tessalonikialaiset."Pekka" kirjoittaa: "Kun vielä avaisit sydämesi tuolle Pyhän-Hengen voimalle,etkä rajoittaisi sitä kasteeseen,...".
---
"Pekka", mielestäni teet liian yksioikoisia johtopäätöksiä.
Palataan taas kasteen sisältöön, kunhan pääsemme eteenpäin Kolossalaiskirjeessä.
Voit(te) kyllä jo etukäteen pohdiskella Kol. 2:11-14.- sitä, että
Tapio522 kirjoitti:
"Pekka" kirjoittaa: "Kun vielä avaisit sydämesi tuolle Pyhän-Hengen voimalle,etkä rajoittaisi sitä kasteeseen,...".
---
"Pekka", mielestäni teet liian yksioikoisia johtopäätöksiä.
Palataan taas kasteen sisältöön, kunhan pääsemme eteenpäin Kolossalaiskirjeessä.
Voit(te) kyllä jo etukäteen pohdiskella Kol. 2:11-14.sinun evankeljumisi on sittenkin kasteessa?
sitä, että kirjoitti:
sinun evankeljumisi on sittenkin kasteessa?
Odotahan vähän!
Kyllä voimme pian palata ko. kysymykseesi, kunhan pääsemme niin pitkälle Kol. kirjettä (Kol. 2:11-14).
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4954001Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi493830Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan303059Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!902260- 1582078
- 1051770
- 1321634
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541460Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.431314Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l71218