Jeesus

Isä-Meidän-rukous tuottaa varmaan monelle päänvaivaa, sillä se on tarkoitettu lausuttavaksi monikossa ja yksikkömuotoa ei olekkaan..
Isän ymmärrän, mutta tuo meidän-sana tuo ongelmia. En voi hyväksyä sitä sanaa, joten miksi"meidän", miksi ei "minun isäni"?
Siksi ne, jotka ovat laillani yksinäisiä ovat alkaneet rukoilla äitiä, niin kuin se nyt jotain auttaisi! Väittävät Jumalaa nais-sukupuoliseksi.
He eivät tiedä tekevänsä mitään vääryyttä, annatko heille anteeksi? Tuskin annat, heillä on toisenlainen Jumala kuin mitä Raamatussa lukee olevan.
Heidän vuokseen sinun tulisi nyt selvittää minulle tämä asia, vaikka nm.Jukka.Finlandin tai kenen tahansa kautta.
Miksi ei käy"Isä"ja loppurukous lausuttaisiin yksikkömuodossa tms.??
Samanlaisena muuten.
Kiitos, Jeesus.

6

231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • läheisemmän tuntuista

      jos voisimme keskustella henkilökohtaisella tasolla, kuten omalle isälle ainakin!

      Esimerkiksi näin:

      ""Minun Isäni, joka olet taivaissa.
      Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
      Tulkoon sinun valtakuntasi,
      Tapahtukoon sinun tahtosi,
      myös maan päällä niin kuin taivaassa.
      Anna minulle tänä päivänä
      minun jokapäiväinen leipäni.
      Ja anna minulle minun syntini anteeksi,
      niin kuin minäkin anteeksi annan niille,
      jotka ovat minua vastaan rikkoneet.
      Äläkä saata minua kiusaukseen,
      vaan päästä minut pahasta.
      Sillä sinun on valtakunta
      ja voima ja kunnia iankaikkisesti.""

      Aamen.

      Hei Auroora, ei kai siinä mitään jos sinusta tuntuu näin paremmalta rukoilla niin rukoile!
      Siunausta sinulle aito luonnon lapsi auroora!

      • Mutta Raamatussa lukee että me ei säada alistua ihmisten orjiksi,mutta mitä jos kukaan ei suostu enää rukoilemaan sun kanssa.
        Helvettiin mennään?


    • Monikkomuoto ns. "Isä meidän-rukouksessa" johtunee siitä, että opetuslapset pyysivät Jeesukselta: "Opeta meitä rukoilemaan". Pyyntö tehtiin monikkomuodossa ja Jeesus vastasi siihen monikkomuodossa ("rukoilkaa te siis näin").

      Jeesuksen opetuksissa -yksilöihmistä tarkoittaessaan- Hän kehottaa käyttämään Isästään yksikkömuotoa. "Mene kammioosi ja rukoile Isääsi... ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle" (Mt.6:6).

      Edellä olevasta johtuu, että eräissä kohdissa Jeesus puhuu "teidän Isästänne" ja opettaa opetuslapsijoukkoa yhdessä rukoilemaan siis näin: "Isämme (alkutekstissä `Isä meidän´), joka olet taivaassa". Hän on omiensa Isä. Mutta kun uskova vetäytyy kammioonsa rukoilemaan hän sanoo: "Isäni" (alkutekstissä `Isä minun´).

      Yhdessä ollessamme rukoilemme siis "Isäämme", mutta yksin ollessamme rukoilemme "Isääni".

      Autuas on se ihminen, joka voi sanoa sydämestään Kaikkivaltiaalle Jumalalle: "Minun taivaallinen Isäni". Hän on päässyt lapsen asemaan ja hänen sanansa paljastavat sen. Sydämen kyllyydestä suu puhuu.

      Ihmistä, joka ei ole Jumalan lapsi, ei tulisi opettaa rukoilemaan Isä meidän-rukousta käyttämällä Jumalasta sanaa Isä, koska Hän ei ole sanan hengellisessä mielessä rukoilijan Isä. On silloin parempi rukoilla vaikka näin: "Kaikkivaltias Jumala, joka olet taivaassa!" Isähän Hän on vain niille, jotka ovat syntyneet ylhäältä Hänen lapsikseen. Laajemmassa merkityksessä Jumala on kyllä Luojana kaikkien isä, mutta ei siinä merkityksessä, mitä Jeesus tarkoittaa sanoessaan ylösnoustuaan: "...mutta mene Minun veljieni tykö ja sano heille, että Minä menen ylös, Minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja Minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö" (Joh. 20:17b). Jumala on niiden Isä, jotka "Hän on uudestisynnyttänyt elävään toivoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kuolleista nousemisen kautta" (1 Piet. 1:3).

      Toivottavasti tästä oli jotain apua. Palsta on tällä havaa niin riitainen, että poistun päätteeltä viettämään viikonloppua mukavimmissa merkeissä. Toivotan turvallista ja rauhallista viikonvaihdetta kaikille palstalaisille. Toivottavasti saamme kaikki kasvaa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa. Hänen olkoon kunnia sekä nyt että maailmanajoista toisiin, iankaikkisesti.

      • usko.
        Mutta miten sinä määrittelet uudestisyntyneen, jos kerran siihen ei vaadita minkäänlaista seurakuntayhteyttä?


      • auroraboreallis kirjoitti:

        usko.
        Mutta miten sinä määrittelet uudestisyntyneen, jos kerran siihen ei vaadita minkäänlaista seurakuntayhteyttä?

        en tiedä.


      • auroraboreallis kirjoitti:

        en tiedä.

        Ihminen ei koskaan synny seurakunnan sisällä, vaan ulkopuolella (asemansa tähden), mutta tulee syntymänsä vuoksi liitetyksi seurakuntaan. Liittäjä on Jeesus, seurakunnan pää ja seurakunnan antama tunnustus ja hyväksyntä seurakunnan jäseneksi on itse asiassa vain sen toteamista, minkä Jeesus seurakunnan Herrana on jo tehnyt.

        Seurakuntaansa Herra liittää uudestisyntyneen, siis lapsekseen tulleen ihmisen, joka on saanut elämän Hänen elämästään ja syntyperänsä tähden on tullut Jumalan perilliseksi (lapsi perii isänsä).

        Uudestisyntyminen tapahtuu Jumalan evankeliumin voimasta. "...te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta. Sillä: "kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin ruohon kukkanen; ruoho kuivuu, ja kukkanen varisee, mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti". Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana julistettu" (1 Piet. 1:23-25).

        Edelleen Pietari todistaa (myös omasta uudestisyntymisestään) näin: "Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta, turmeltumattomaan ja saastumattomaan ja katoamattomaan perintöön, joka taivaissa on säilytettynä teitä varten, jotka Jumalan voimasta uskon kautta varjellutte pelastukseen, joka on valmis ilmoitettavaksi viimeisenä aikana" (1 Pt. 1:3-5).

        Näin siis tapahtuu uudestisyntyminen; ylösnousseeseen Jeesukseen uskomalla. Uudestisyntyminen on Kaikkivaltiaan Jumalan yliluonnollinen teko niiden kohdalla, jotka saavat lahjaksi uskon Herraan Jeesukseen ja Hänen lunastustyöhönsä ristillä. Ristin ulkopuolella ei ole uutta elämää.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      228
      5745
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      142
      3438
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2539
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2446
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2032
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1596
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      120
      1591
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1453
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1260
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1121
    Aihe