Jeesus

Isä-Meidän-rukous tuottaa varmaan monelle päänvaivaa, sillä se on tarkoitettu lausuttavaksi monikossa ja yksikkömuotoa ei olekkaan..
Isän ymmärrän, mutta tuo meidän-sana tuo ongelmia. En voi hyväksyä sitä sanaa, joten miksi"meidän", miksi ei "minun isäni"?
Siksi ne, jotka ovat laillani yksinäisiä ovat alkaneet rukoilla äitiä, niin kuin se nyt jotain auttaisi! Väittävät Jumalaa nais-sukupuoliseksi.
He eivät tiedä tekevänsä mitään vääryyttä, annatko heille anteeksi? Tuskin annat, heillä on toisenlainen Jumala kuin mitä Raamatussa lukee olevan.
Heidän vuokseen sinun tulisi nyt selvittää minulle tämä asia, vaikka nm.Jukka.Finlandin tai kenen tahansa kautta.
Miksi ei käy"Isä"ja loppurukous lausuttaisiin yksikkömuodossa tms.??
Samanlaisena muuten.
Kiitos, Jeesus.

6

264

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • läheisemmän tuntuista

      jos voisimme keskustella henkilökohtaisella tasolla, kuten omalle isälle ainakin!

      Esimerkiksi näin:

      ""Minun Isäni, joka olet taivaissa.
      Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
      Tulkoon sinun valtakuntasi,
      Tapahtukoon sinun tahtosi,
      myös maan päällä niin kuin taivaassa.
      Anna minulle tänä päivänä
      minun jokapäiväinen leipäni.
      Ja anna minulle minun syntini anteeksi,
      niin kuin minäkin anteeksi annan niille,
      jotka ovat minua vastaan rikkoneet.
      Äläkä saata minua kiusaukseen,
      vaan päästä minut pahasta.
      Sillä sinun on valtakunta
      ja voima ja kunnia iankaikkisesti.""

      Aamen.

      Hei Auroora, ei kai siinä mitään jos sinusta tuntuu näin paremmalta rukoilla niin rukoile!
      Siunausta sinulle aito luonnon lapsi auroora!

      • Mutta Raamatussa lukee että me ei säada alistua ihmisten orjiksi,mutta mitä jos kukaan ei suostu enää rukoilemaan sun kanssa.
        Helvettiin mennään?


    • Monikkomuoto ns. "Isä meidän-rukouksessa" johtunee siitä, että opetuslapset pyysivät Jeesukselta: "Opeta meitä rukoilemaan". Pyyntö tehtiin monikkomuodossa ja Jeesus vastasi siihen monikkomuodossa ("rukoilkaa te siis näin").

      Jeesuksen opetuksissa -yksilöihmistä tarkoittaessaan- Hän kehottaa käyttämään Isästään yksikkömuotoa. "Mene kammioosi ja rukoile Isääsi... ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle" (Mt.6:6).

      Edellä olevasta johtuu, että eräissä kohdissa Jeesus puhuu "teidän Isästänne" ja opettaa opetuslapsijoukkoa yhdessä rukoilemaan siis näin: "Isämme (alkutekstissä `Isä meidän´), joka olet taivaassa". Hän on omiensa Isä. Mutta kun uskova vetäytyy kammioonsa rukoilemaan hän sanoo: "Isäni" (alkutekstissä `Isä minun´).

      Yhdessä ollessamme rukoilemme siis "Isäämme", mutta yksin ollessamme rukoilemme "Isääni".

      Autuas on se ihminen, joka voi sanoa sydämestään Kaikkivaltiaalle Jumalalle: "Minun taivaallinen Isäni". Hän on päässyt lapsen asemaan ja hänen sanansa paljastavat sen. Sydämen kyllyydestä suu puhuu.

      Ihmistä, joka ei ole Jumalan lapsi, ei tulisi opettaa rukoilemaan Isä meidän-rukousta käyttämällä Jumalasta sanaa Isä, koska Hän ei ole sanan hengellisessä mielessä rukoilijan Isä. On silloin parempi rukoilla vaikka näin: "Kaikkivaltias Jumala, joka olet taivaassa!" Isähän Hän on vain niille, jotka ovat syntyneet ylhäältä Hänen lapsikseen. Laajemmassa merkityksessä Jumala on kyllä Luojana kaikkien isä, mutta ei siinä merkityksessä, mitä Jeesus tarkoittaa sanoessaan ylösnoustuaan: "...mutta mene Minun veljieni tykö ja sano heille, että Minä menen ylös, Minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja Minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö" (Joh. 20:17b). Jumala on niiden Isä, jotka "Hän on uudestisynnyttänyt elävään toivoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kuolleista nousemisen kautta" (1 Piet. 1:3).

      Toivottavasti tästä oli jotain apua. Palsta on tällä havaa niin riitainen, että poistun päätteeltä viettämään viikonloppua mukavimmissa merkeissä. Toivotan turvallista ja rauhallista viikonvaihdetta kaikille palstalaisille. Toivottavasti saamme kaikki kasvaa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa. Hänen olkoon kunnia sekä nyt että maailmanajoista toisiin, iankaikkisesti.

      • usko.
        Mutta miten sinä määrittelet uudestisyntyneen, jos kerran siihen ei vaadita minkäänlaista seurakuntayhteyttä?


      • auroraboreallis kirjoitti:

        usko.
        Mutta miten sinä määrittelet uudestisyntyneen, jos kerran siihen ei vaadita minkäänlaista seurakuntayhteyttä?

        en tiedä.


      • auroraboreallis kirjoitti:

        en tiedä.

        Ihminen ei koskaan synny seurakunnan sisällä, vaan ulkopuolella (asemansa tähden), mutta tulee syntymänsä vuoksi liitetyksi seurakuntaan. Liittäjä on Jeesus, seurakunnan pää ja seurakunnan antama tunnustus ja hyväksyntä seurakunnan jäseneksi on itse asiassa vain sen toteamista, minkä Jeesus seurakunnan Herrana on jo tehnyt.

        Seurakuntaansa Herra liittää uudestisyntyneen, siis lapsekseen tulleen ihmisen, joka on saanut elämän Hänen elämästään ja syntyperänsä tähden on tullut Jumalan perilliseksi (lapsi perii isänsä).

        Uudestisyntyminen tapahtuu Jumalan evankeliumin voimasta. "...te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta. Sillä: "kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin ruohon kukkanen; ruoho kuivuu, ja kukkanen varisee, mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti". Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana julistettu" (1 Piet. 1:23-25).

        Edelleen Pietari todistaa (myös omasta uudestisyntymisestään) näin: "Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta, turmeltumattomaan ja saastumattomaan ja katoamattomaan perintöön, joka taivaissa on säilytettynä teitä varten, jotka Jumalan voimasta uskon kautta varjellutte pelastukseen, joka on valmis ilmoitettavaksi viimeisenä aikana" (1 Pt. 1:3-5).

        Näin siis tapahtuu uudestisyntyminen; ylösnousseeseen Jeesukseen uskomalla. Uudestisyntyminen on Kaikkivaltiaan Jumalan yliluonnollinen teko niiden kohdalla, jotka saavat lahjaksi uskon Herraan Jeesukseen ja Hänen lunastustyöhönsä ristillä. Ristin ulkopuolella ei ole uutta elämää.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      881
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe