Kertokaapa omat ajatuksenne.
Minulla on kotona netistä ladattuja Raamattuja ja monessä niissä on kutsutaan Jumalaa muullakin nimellä kuin vain Herra. Esimerkiksi "1889 Darby Bible" käännös käyttää vanhassa testamentissa Jumalan nimeä Jehovah ja "American Standard version" tekee samoin. "1611 King James Bible" taas käyttää Jehovah nimen sijasta sanaa LORD (isoilla kirajaimilla) Jehovah sanan sijasta.
Hebrealaisissa Vt kirjoituksissa (siis niin sanotuissa alkuteksteissä mistä kaikki muut käännökset on tehty) sama sana (Jehovah, Herra, HERRA, LORD) aina יהוה. Mikä on Jumalan nimi. Olen luonnollisesti tietoinen siitä historiasta mikä on johtanut siihen että Jumalan nimi kirjoitetaan vain analla HERRA.
Kuitenkin on Herra aina persoonaton nimi jota Käyttävät monet muutkin itsestään - Esim. Herra Virtanen ...:) tai täällä lahden takana Herr Johansson ...
Olisi hyvä keskustelun aihe jos joku haluaa asiallista keskustelua. Pitäisikö Raamatussa olla Herra sanan sijasta Jehovah tai Jahve kuten alkutekstit oikeastaan on kirjoitettukin.
Mikä on Jumalan nimi?
20
386
Vastaukset
- ja nimiä..
JWHV, Jeshua, Jahve, Jehovah, mutta mielestäni kaikkein kuvaavin no Jumalan itsensä lausuma oma nimensä: MINÄ OLEN!
2Mooses 3:
14. Jumala vastasi Moosekselle: "Minä olen se, joka minä olen." Ja hän sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: 'Minä olen' lähetti minut teidän luoksenne.
KJV:
14. And God said unto Moses, I AM THAT I AM: and he said, Thus shalt thou say unto the children of Israel, I AM hath sent me unto you.- ta...
Jumalan nimen tuli siis kuulua JHWH.
- olen
Kristinuskossa Jumala on vanha jakomielinen ukko, kiivas vihassaan ja armelias rakkaudessaan. Tähän tulokseen pääsee, jos todella etsii oppikirjoista vastausta kysymykseen. Mutta onko jumala Raamatussa alun perin edes persoona?
2. Mooseksen kirjassa 3:14 kerrotaan, miten Mooses kysyi Jumalalta tämän nimeä, että voisi kansalle sanoa, keneltä hän oli käskynsä saanut. Vastaus ”Minä olen se mikä minä olen” osoittaa selvästi, että Jumala on abstrakti käsite, nimetön ja muodoton Se, siten että kaikki Jehovat ja Jahvet ovat alun perin muualta tulleita heimojumalia – tai myöhemmän tulkinnan kielellistä sanaleikkiä.
Kaikilla elävillä muodoilla olemassaolossa, kasveilla, puilla, eläimillä ja ihmisillä on ihmismielessä nimi; kehittyneimmillä, kuten joillakin eläinlajeilla (kissoilla, koirilla, hevosilla jne.) ja ihmisillä, jopa persoonanimi. Jumala antaa Mooseksen ymmärtää, että hänellä ei ole nimeä. Hänellä ei voi olla nimeä, koska hänellä ei ole muotoa. Tämän hän yrittää saada Mooseksen ymmärtämään lausumalla mainitussa paikassa Raamatussa toisen kerran ”Minä olen”. Uudessa Testamentissa, joka on Raamatun nuorempi osa, tämä tulkinta on tyystin unohtunut ja Jumala kuvataan aina vain henkilöksi. Vanhan Testamentin luojat olivat Uuden Testamentin luojia viisaampia.
Vanhan Testamentin jumala on alun perin myös ollut monoteistinen jumala. Monoteistinen tarkoittaa laatuaan yksi, ainoa oleva. Kristinusko on hukannut monoteismin ja tehnyt kolminaisuusopissaan jumalastaan kolme. Kristinusko on nyt polyteistinen uskonto, joka kritisoi muita uskontoja, esimerkiksi hindulaisuutta, polyteismistä ja lähettää heille lähetyssaarnaajia käännyttämään ne kristinuskoon, eli toiseen polyteistiseen uskoon. Miksi kristityt ihmiset eivät käytä omaa arvostelukykyään.- ymmärrä oikein
Jos isä sanoo lapselle älä hyppää katolta ja kuitenkin hyppäät - onko isä silloin jakomielitautinen vai onko vika siinä ettet tajua vaaraa ja hyppäät kuitenkin ja katkaiset jalkasi. Sanotko silloin isälle senkin jakomielitautinen mikset estänyt minua? vain varoitit.
Ja kun Isä vastaa sinun itsepäisyytesi tähden en estänyt sinua. Olisit sen sijaan kuunnellut mitä sanoin ...
Onko isä silloin jakomielitautinen? - loistavaa
ymmärrä oikein kirjoitti:
Jos isä sanoo lapselle älä hyppää katolta ja kuitenkin hyppäät - onko isä silloin jakomielitautinen vai onko vika siinä ettet tajua vaaraa ja hyppäät kuitenkin ja katkaiset jalkasi. Sanotko silloin isälle senkin jakomielitautinen mikset estänyt minua? vain varoitit.
Ja kun Isä vastaa sinun itsepäisyytesi tähden en estänyt sinua. Olisit sen sijaan kuunnellut mitä sanoin ...
Onko isä silloin jakomielitautinen?Olen ylpeä sinusta, että sinulle on suotu tuollainen viisauden määrä! Minä en todellakaan ymmärrä yhtään mitään ja raamatusta en sitäkään vähää.
- sanoit ...
loistavaa kirjoitti:
Olen ylpeä sinusta, että sinulle on suotu tuollainen viisauden määrä! Minä en todellakaan ymmärrä yhtään mitään ja raamatusta en sitäkään vähää.
omasta ymmärryksestäsi, mutta voithan aina opetella, niinhän muutkin tekevät. Ei kukaan ole seppä syntyessään.
- lehmä?
sanoit ... kirjoitti:
omasta ymmärryksestäsi, mutta voithan aina opetella, niinhän muutkin tekevät. Ei kukaan ole seppä syntyessään.
Nuori lehmä tarkoittaa profetian hengen kirjoituksia, jotka tulkitsevat oikein Raamatun profetioita ja sinettejä. Tässä on valtava todiste. Huomaa, että lehmä on paljon kookkaampi kuin kaksi lammasta. Ne, jotka tuntevat profetian hengen kirjoitukset, tietävät, että määrältään ne ylittävät Raamatun Vanhan ja Uuden Testamentin kirjoitukset. Tämä lehmä tässä profetiassa tarkoittaa maitoa tuottavaa lähdettä. Se tarkoittaa innoitettuja kirjoituksia. Monet jäännöskirkossa tuntevat E. G. Whiten innoitetut kirjoitukset. Ne eivät ole ainoastaan sopusoinnussa Raamatun kanssa, mutta ne luovat myös paljon valoa sinettien ja profetioiden ylle. Nämä Jeesuksen Kristuksen todistukset, kuten enkeli selittää tekstissä Ilm. 19:10, ovat profetian hengen hedelmää. Voilla on tekemistä Jumalan Sanan kanssa, jota Kristus söi ja joka sai aikaan sen, että Hän valitsi hyvän. Kun Jeesus oli tässä maailmassa, vain Vanha Testamentti oli syntynyt. Muista, että lehmä tulee myöhemmin kuin lampaat, koska se on nuori.
- tuossa
lehmä? kirjoitti:
Nuori lehmä tarkoittaa profetian hengen kirjoituksia, jotka tulkitsevat oikein Raamatun profetioita ja sinettejä. Tässä on valtava todiste. Huomaa, että lehmä on paljon kookkaampi kuin kaksi lammasta. Ne, jotka tuntevat profetian hengen kirjoitukset, tietävät, että määrältään ne ylittävät Raamatun Vanhan ja Uuden Testamentin kirjoitukset. Tämä lehmä tässä profetiassa tarkoittaa maitoa tuottavaa lähdettä. Se tarkoittaa innoitettuja kirjoituksia. Monet jäännöskirkossa tuntevat E. G. Whiten innoitetut kirjoitukset. Ne eivät ole ainoastaan sopusoinnussa Raamatun kanssa, mutta ne luovat myös paljon valoa sinettien ja profetioiden ylle. Nämä Jeesuksen Kristuksen todistukset, kuten enkeli selittää tekstissä Ilm. 19:10, ovat profetian hengen hedelmää. Voilla on tekemistä Jumalan Sanan kanssa, jota Kristus söi ja joka sai aikaan sen, että Hän valitsi hyvän. Kun Jeesus oli tässä maailmassa, vain Vanha Testamentti oli syntynyt. Muista, että lehmä tulee myöhemmin kuin lampaat, koska se on nuori.
ensimmäisessä viestissäsi - kun sanoit jotain tyyliin että "Minä en todellakaan ymmärrä yhtään mitään ja raamatusta en sitäkään vähää". :)
Mutta kuten sanoin opettele niinhän muidnkin täytyy tehdä ... opettele ... - opettaa!
tuossa kirjoitti:
ensimmäisessä viestissäsi - kun sanoit jotain tyyliin että "Minä en todellakaan ymmärrä yhtään mitään ja raamatusta en sitäkään vähää". :)
Mutta kuten sanoin opettele niinhän muidnkin täytyy tehdä ... opettele ...Arvottomasta hiilestä voi kovassa paineessa syntyä arvokas timantti.
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.
Eksyvä ei tietä kysy.
Ero viisaan ja älykkään välillä on se, että nuorena voit olla älykäs, mutta viisas vasta vanhana.
Haluan olla kohtelias. Tässä ensimmäinen kivi. Heitä sinä ensin.
Ihminen luulee olevansa toisia kohtaan sellainen, miten häntä on kohdeltu, ja toisten olevan sellaisia, kun hän itse on.
Kerran luulin olevani väärässä. Erehdyin!
- nimi
JHVH on hieman hankala kysymys, koska kukaan ei varmuudella tiedä kuinka se lausuttiin. Yleisesti käytetään muotoa Jahve(h). Englanniksi Yahweh.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että nimi tulisi kirjoittaa muodossa Jahve jokaiseen sellaiseen VT:n kohtaan, jossa se alkutekstissä esiintyy.
yx advari- alex-kasi
hyväksymään tuonkin ratkaisun mielummin kuin vain "Herra" sanan, koska se erottaisi Raamatun Jumalan kaikista muista jumalaista. Toinen ratkaisu voisi olla "Herra(יהוה)" niin ei kenekään tarvirsi tuntea että tehdään sanaa vastaan, "Herra(יהוה)" tosin ei antaisi nimestä sen todellista tarkoitusta, emme edes tiedä sitä varmuudella, mutta olisi parempi turva kristinuskon puhtaudelle kuin vain "Herra". Jos haluat voit lukea tuonkin kirjoitelmani.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000028489677
alex
1Moos 4.26 todetaan, että niihin aikoihin alettiin "nimeltä kutsuen rukoilla avuksi Herraa" (JHVH). Vastaavia tekstejä on tusinoittain ja onkin ilmeistä, että alunperin VTn uskontoon kuului JHVH nimen aktiivinen käyttö.
Koska vielä toisen temppelin aikaiset profeetat, esim. Sarkarja, Haggai ja Malakia käyttävät vielä ahkerasti JHVH nimeä voi päätellä, että Jeesuksen aikainen juutalainen käytäntö, jossa ei JHVH nimeä ei koskaan lausuttu, on VTn jälkeen syntynyt. (Suurena sovintopäivänä temppelin kaikkein pyhimmässä pappi osana päivän rituaalia lausui nimen muistaakseni kahdeksan kertaa ja joutui siksi huolellisesti valmistautumaan tähän mm. valvomalla koko edellisen yön rukoillen ja tehden ääntämisharjoituksia - tietenkin ilman itse nimen lausumista...)
Koska nimeä ei käytetty, sen alkuperäinen ääntäminen on myös kadonnut. Vokalisoitu heprealainen teksti on kirjoitettu vasta kauan Jeesuksen ajan jälkeen, joten siitä ei apua ole, varsinkaan kun vokalisointi tehtiin synagoogassa tapahtuvaa lukemista varten. Vokalisointi onkin tämän sanan kohdalla vain osoittamassa oliko JHVH tarkoitus lukea muodossa "Adonai" (Herra) tai esim. muodossa "shema" (nimi).
Parhaat vinkin sanan alkuperäisestä ääntämisestä tulevat kirkkoisien kreikankielisistä transliteroinneista (esim: IAO, IAVE jne) tai nk. teoforisista nimistä, joissa on Jumalan nimi mukana. Niistä yleisimmin löytyvät muodot JO tai JAH.
Vanhemmat nimet ovat usein JO muotoisia (Joonatan = JO antaa; Joosafat = JO tuomitsee - ja näissä JO on lyhenne sanasta JHVH) ja myöhäisemmät JAH muotoisia (esim. Sakarja = JAH muistaa; Obadja JAHn palvelija). JAH muotoa käytetään myös usein JHVHn lyhenteenä Psalmeissa.
Lyhyesti edelläolevan voisi tiivistää toteamukseen, ettei kukaan tiedä, miten nimi pitäisi ääntää. Jotakin JO tai JAH tapaista se todennäköisesti on ollut ja yleiseen käyttöön vakiintunut Jahve muoto on kai ihan tyydyttävä.
Mitään suurta merkistystä en usko tällä olevan. Herra kai lukee sydäntä enemmän kuin oikeaa tai väärää ääntämistämme ja esim. UTn käsikirjoituksissa VTn JHVH lainauksissa on sana kyrios, Herra. Eli seuraamme ihan UTn mukaista käytäntöä, kun emme nimeen takerru.
Muuten alunperin, kun VTn tekstejä alettiin kirjoitella kreikan kielellä oli vielä tapana kirjoittaa JHVH vanhoin heprealaisin risuaitakirjaimin kreikan tekstin keskelle. Tämähän ei tietenkään voinut kauaa toimia kristillisissä kirkoissa, joissa valtaosalla lukijoista ei ollut juutalaista taustaa eikä mitään käsitystä siitä, mitä mainitun kirjainyhdistelmän kohdalla piti sanoa. Juutalaiskristityille jonkun Jahve muodon käyttäminen olisi kuitenkin voinut olla liikaa. Miksi siis lisätä kenenkään verenpainetta nimen muodon vuoksi ja siksi Herra on ihan hyvä suomalainenkin vastine.
Kiusaanpa nyt teitä vielä sen verran, että totean urbaanilegendaksi sen, että JHVH tarkoittaisi minä olen. "Minä olen" annetaan nimen perusteluksi tai syyksi eikä sen käännökseksi niinkuin usein kuvitellaan. Hepreassa JHVH on JHVH ja "minä olen" on ´ehjeh. JHVH näyttää enemmän kolmannen persoonan muodolta, imperfektiltä eli "hän tulee olemaan" tai voisi jonkun teorian mukaan olla myös kausatiivinen eli "hän saattaa [jonkun asian] olemaan". Kyseessä on kuitenkin erisnimi, joka ei ole (ja jonka ei tarvitse olla) missään "olla" verbin vakiomuodoista.
Kai- alex-kasi
Tuli mieleen pari asiaa kun tuota postiasi luin - ensiksikin se että Raamatun nimet useimmiten kuvaavat jotakin. Esimerkiksi kirjaimet JHVH tekevät niin - vaikkakaan ne eivät sanokaan mitään sille joka ei niiden sisältöä tiedä niin ne todellisuudessa kuvaavat joitain Jumalan ominaisuuksia. Ja kertovat siten lukijalla jotakin joka kerta kun nimi luetaan.
Omasta puolestani olen varma että sillä että Jumala on erikoisesti maininnut nimensä Sanassan, on oma tarkoituksensa- miksi Hän sen muuten tekisi.
Nimi on jopa niin tärkeä että Jumala varoittaa ihmistä pilaamasta sen pyhyyttä. Nimi myös erottaa Raamatun Jumalan muista jumalista.
Kirjoitit että ..
Hepreassa JHVH on JHVH ja "minä olen" on ´ehjeh. JHVH näyttää enemmän kolmannen persoonan muodolta, imperfektiltä eli "hän tulee olemaan" tai voisi jonkun teorian mukaan olla myös kausatiivinen eli "hän saattaa [jonkun asian] olemaan". Kyseessä on kuitenkin erisnimi, joka ei ole (ja jonka ei tarvitse olla) missään "olla" verbin vakiomuodoista.
"""
"minä olen"
"hän tulee olemaan"
"hän saattaa [jonkun asian] olemaan".
Vain se että kukaan ei varman päälle tiedä näiden JHVH kirjainten täydellistä tarkoitusta on hieman huono "puolustus" sille että Jumalaa kutsutaan vain yleisnimellä Herra.
Mielestäni olisi parempi käytäntö jo sekin että käyttettäisiin vaikka hebrean יהוה tetragramia aina Herra sanan yhteydessä. Niinkuin sanoit että aikaisemmin on tehtykin, "Herra(יהוה)" -antaisi ainakin paremman kuvan siitä että tässä on kysymys Raamatun Jumalasta eikä mistään muusta.
Minulle henkilökohtaisesti on JHVH:n tarkoitus aina ollut "Minä Olen" ja se on myös aina ollut minulle eräänlainen kokonainsnimi Jumalasta, joka kertoo Jumalan ominaisuuksista ja olemuksesta muiden Raamatun tekstien ohella.
Jumalan nimi on myös suojana kristinopin puhtaudelle. Monet yrittävät nykyään puhua yhdestä ainoasta jumalasta maailmassa. Mikä sinänsä voisi olla tottakin niinkauan kun puhutaan ainoastaan Raamatun Jumalasta eikä sekoiteta Häntä ja Hänen ominaisuuksiaan muiden jumalkuvien ja herrojen kanssa. He yrittävät kuitenkin lyödä yhteen eri uskontoja esimerkiksi löytää yhteisiä arvoja kristinuskosta ja islamismista ja muista yleismaailmallisia näkökannoista, jotka vain täydellisesti vesittävät Raamatun Sanan ja tekevät siitä vain yhden uskonnon osan monien joukossa.
Kristitylle nimenomaan Raamatun JHVH on Jumala - jonka Sana on Raamattu. (Niinkuin Jeesus sanoi, "On kirjoitettu: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta.'" - Matt. 4:4. Ei Jumalan Sanaa voida sekoittaa mihinkään autuaaksi tekevään kompromissiin tai muihin herroihin.
Kristinuskon sisälläkin yritetään eripuolilla maailmaa saada pystyyn jonkinlaista ”jokaiselle sopivaa uskontoa”, Jumalan Sana yritetään uhrata jonkinlaiselle yhteisymmärryksen alttarille – unohdetaan Jeesuksen sanat "Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa. En minä ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan. Matt. 10:34
Tuohon yhteiseen uskontoon sopii herra sana aivan erinomaisesti, mutta nimettyn (יהוה) Raamatun Jumalan Sana on jo paljon vaikeampi vesittää.
Jumalan nimen puhtaana pitäminen on täten eräänlainen takuu kristinuskolle. Siksi on mielestäni erittäin arveluttavaa jo sekin jos ihminen käyttää esimerkiksi Jehova sanaa eräänlaisena lyömä aseena Jehovan todistajia vastaan, vaikka emme Jumalan nimen oikeata lausumistapaa tiedäkkään tai emme opillisesti olekaan heidän kanssaan samaa mieltä. Jehovan todistajat puhuvat kuitenkin juuri samasta Raamatun Jumalasta mihin kristitytkin uskovat ja erimielisyydet oppin kysymyksissä ei pitäisi johdattaa ketään tekoihin jotka vähentävät ihmisten kunnioitusta Jumalan nimeä kohtaan. Sellainen on vain omiaan heikentämään Raamatun arvovaltaa maailmassa ja palvelee siten Raamatun Jumalan vastustajia.
Jeesuskin opetti meitä rukoilemaan "Pyhitetty olkoon sinun nimesi" eikä hän silloin puhunut itsestään vaan Vt:n Jumalasta (יהוה).
Joten kannatta mielestäni olla varovainen että ei käytä Jumalan nimeä missään sen muodossa omiin turhuuksiinsa.
alex
MINÄ OLEN - ISÄ
Rukouskielessä ja kaikessa muussakin olen kokenut parhaaksi käyttää molemminpuolista hyväksyntää ja läheisyyttä kuvastavaa sanaa "Isä".
Luonnollisesti käskysanana toimii vakuuttavimmin sana Jeesus, kuvastaen Jeesuksen palvelevaa voimaa.
Kuten: "Jeesuksen, Nfasaretilaisen nimessä - nouse ja kävele!"
JUMALA ON
Kaikkivaltiaan täydellinen nimi on: "Minä Olen" (=Jhvh ja sehän tarkoittaa: Jumala). Mutta kun Jumalan nimi on niin pyhä (!?), ettei sitä saa lausuakaan, niin israelilaiset käyttävät sanaa: "el").
Jumala on ... kaikki kaikessa ja kaikki kaikiss, kuten Uusi Testamentti JEESUKSESTA sanoo.
Lisänimet selventävät, mutta myös rajoittavat.
Efesolaiskirje:
1:23 joka on hänen ruumiinsa, hänen täyteytensä, joka kaikki kaikissa täyttää.
4:6 yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.
4:14 ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;
2.Ms.3:14
Jumala vastasi Moosekselle: "Minä olen se, joka minä olen." Ja hän sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: 'Minä olen' lähetti minut teidän luoksenne."
Efesolaiskirje:
1:23 joka on hänen ruumiinsa, hänen täyteytensä, joka kaikki kaikissa täyttää.
4:6 yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.
4:14 ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa.
Jeesus teki selväksi, että Hän on se Moosekselle ilmestynyt Jumala - "Minä Olen".
Johanneksen evankeliumi:
8:28 Niin Jeesus sanoi heille: "Kun olette ylentäneet Ihmisen Pojan, silloin te ymmärrätte, että minä olen se, joka minä olen, ja etten minä itsestäni tee mitään, vaan puhun tätä sen mukaan, kuin minun Isäni on minulle opettanut.- lähteneet "#
Isästä Perkeleestä. Joten Jeesuksen mukaan Perkelekin on Isä.
lähteneet "# kirjoitti:
Vaikka vain pelleilymielessä - pirruuttasi, niinkuin ne sanovat - korotat todennäköisen isäsi, sielunvihollisen, Isäksi isolla iillä, niin
se on kuitenkin vastoin parempaa tietoasi, koskapa vetoat Jeesuksen sanomisiin, Raamatussa.
Valitettavasti minulla ei riitä halua tyynnytellä Isäni vihastumista - niin on kiivaus Isäni huoneen puolesta kuluttanut minua näinä aikoina.
Neuvoisin silti, että älä hyvä mies sano Isäksesi ketään muuta paitsi Yhtä!
Matt. 23:9
Ja isäksenne älkää kutsuko ketään maan päällä, sillä yksi on teidän Isänne, hän, joka on taivaissa.- on..
lähteneet "# kirjoitti:
Perkele isä - Jeesus sanoi isästä perkeleestä ei Isästä Jumalasta, mutta oletko ajatellut mitä mitä se oikein kertookaan lapsista ..
- lutkulainen
1Moos.16:13Niin Hagar alkoi kutsua Herraa joka oli puhunnut hänelle ,nimeltä EL-ROI,`Jumala joka minut näkee.´sillä hän ajatteli:Olenko todella saanut tässä paikassa nähdä hänet ,joka valvoo askeleitani.
- Pitäisikö
Raamatussa olla Herra sanan sijasta Jehovah tai Jahve kuten alkutekstit oikeastaan on kirjoitettukin tai joku muu nimi?
- lutkulainen
Pitäisikö kirjoitti:
Raamatussa olla Herra sanan sijasta Jehovah tai Jahve kuten alkutekstit oikeastaan on kirjoitettukin tai joku muu nimi?
Minusta Jumala ja Herra ja Isä on hyviä nimiä ,koska Jumala ja Herra tuovat mieleeni Suomalaisena suuruutta ja kunioitusta ,ja Isä rakkautta ja turvallisuutta.Kun taas Jahve tai Jehovah ovat kovempia nimiä sanoina.
Mutta pohjimmiltaan kuitenkin on tärkeintä ei ole niinkään nimi ,vaan että tunnemme Hänet henkilökohtaisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä293255- 1181302
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu101235- 581011
- 711008
Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu183972olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26947Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38911Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.66890Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹77827