siitä, miten uskonnottomien vainajien hautajaiset on järjestetty. Onko vainajan toiveita kunnioitettu ja minkälaisia toiveet ovat olleet. Teen aiheesta luvallanne koosteen Turussa syksyllä (mahdollisesti) ilmestyvään Vapaa-ajattelijoiden lehteen.
Ja lisäksi toivoisin omia toiveita uskonnottomilta, miten haluaisivat omat hautajaisensa järjestettävän.
Kiitos etukäteen.
Toivoisin kirjoituksia
4
671
Vastaukset
- Atte Ateisti
Toivoisin, kirkosta eronneena, että sellaisia virsien ja papin puheiden ällötystä joita olen monissa hautajaisissa kuullut, ei minun hautajaisissani olisi.
Naurettavaa kuinka pappi polottaa omia hokkuspokkuksiaan ja sisällyttää tietysti puheeseensa pakollisen "henkilökohtaisen osion",jossa sanoo sukulaisilta kuuleman perusteella jotain positiivista vainajasta, jota ei itse koskaan tuntenut. Kaavamaista, läpinäkyvää ja falskia.
Toisaalta pidän epätodennäköisenä sen välttämistä. Sukulaisissa on sen verran paljon pappeja, jotka haluavat tehdä asiat "aina niin kuin ennenkin".
Siksi tulen vaatimaan polttohautausta ja tuhkan sirottelemista/hautaamista. Ehkä sen yhteydessä on sauurempi mahdollisuus välttää kaavamaisen arkkuhautauksen kristillisyydet.
Eikä hautakiveen muuten ristiä!- herramrks
Olettaisin että uskot kaiken loppuvan kuolemaan?
Jos näin on niin mitä väliä on esim ristillä hautakivessäsi? Tai sillä että joku saisi jostain virrestä ehkä lohtua kuoltuasi?
Tapahtukoon silti hautajaisesi kuten toivot. Se on ok. - hjj
herramrks kirjoitti:
Olettaisin että uskot kaiken loppuvan kuolemaan?
Jos näin on niin mitä väliä on esim ristillä hautakivessäsi? Tai sillä että joku saisi jostain virrestä ehkä lohtua kuoltuasi?
Tapahtukoon silti hautajaisesi kuten toivot. Se on ok.periaatteellinen asia, että kuolemani jälkeen ei järjestetä mitään, mikä vähänkin haiskahtaa uskonnoilta. Ei hautaa, tai hautakiveä, ei muistotilaisuutta missään kappelissa, ei liirumlaarumeita, eikä varsinkaan teeskenteleviä sukulaisia, jotka eivät uskonnottomuuttani hyväksy. Jos poistuessani maisemista sattuisi joku kaveri olemaan vielä elossa, niin pitäköön vaikka piknikin ja viskatkoon tuhkat tuuleen.
- uskonnoton
ja toivoisin hautajaisteni olevan elävien toiveiden mukainen, koska se on heitä varten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 712963
- 462564
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322225- 792138
- 951956
- 321702
- 121536
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171487Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?271302Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil191195