Onko normaalia, että vetää suonella peppureikää?
Tai jossain sillä seudulla.
Heräsin eilen päiväunilta kamalaan kipuun peräreiällä.. kipu oli siis ihan uskomaton. Menin vessaan, kun kuvittelin että astetta pahempi hätä ja tuskissani istuin pöntöllä ja puristin käsillä nilkoista..Tulkitsin sen suonella vedoksi, koska loppui n. minuutin päästä (tuntui ikuisuudelta) ja vessahätää ei tosiaan sitten ollutkaan.
Mistä nämä suonella vedot johtuu? En tosiaan ole kuullut, että peppureiästä voisi suonella vetää.
Kaitpa sekin silti mahdollista?
Millä niitä suonella vetoja voi oikein ehkäistä? En todellakaan halua enään koskaan tuntea samaa.
Jos ei suonella vetänyt, niin mites nuo pukamat? Millä tavalla ne tuntuu?
En usko että ihan yhtäkkiä alkaa kipuilemaan?
Ja ei ole vitsi, vaikka siltä saattaa kuulostaakkin.
Suonenveto-nolo ongelma
13
3399
Vastaukset
- Ihme ongelma..
Kaipailisin itsekki asiaan vastausta. Helkatti ku kesken unien herää niin saa melkein rinkiä kiertää ku käy niin kipiää. Olen tehnyt sen päätelmän, että kun kylellään nukut niin tämä ongelma ilmenee. Niille tiedoksi joita tämä asia huvittaa niin toivottavasti koette itse kuin kivulias se kipu on.
- tyttönennn
Jos miettii näitä suonen vetoja esim pohkeessa, niin sekin saattaa pahimmillaan käydä todella kipeää.. niin miettikää se sama kipu peräreiälle.
Tuntuu oikeasti, että taju lähtee.. itse mietin pöntöllä vaan lähinnä sitä, että pakko päästä sairaalaan ja että missä se hemmetin puhelin on.
Yritin etsiä netistä tietoa ja törmäsin sellaiseen tautiin, kun Proktalgia fugax.
Tällä linkkiä sivulle josta luin:
http://www.gastrolab.net/g5qprocf.htm
tuo kieltämättä kuulostaa hyvin paljon tältä minkä koin.. onko sinullakin samanlainen?
- hmg
Jos kyseessä suonenveto niin sen verran tiedän että suonenveto useimmiten johtuu magnesiumin puutoksesta. Akuutti apu tähän voi saada ottamalla muutama murunen karkeaa merisuolaa veden kera. Voi sekoittaa veteen kunnes on liuennut, tai imeskellä kunnes on sulanut ja vettä päälle.
Mutta pitemmän päälle on syytä optimoida magnesiumin saanti syömällä enemmän magnesium-rikkaita ruokia, kuten
- hapanjuuriruisleipä, täysjyvä, mieluiten luomua
- täysjyväriisi
- speltti
- tattari
- seesaminsiemen, kuorellinen
- manteli
- hasselpähkinä
- kuivattu basilika
- ranskalainen puhdistamaton atlantinmerisuola
- sokeroimaton kaakaojauhe, myös tumma suklaa (70 prosenttia tai enemmän kaakaon ainesosia)
- vihreät yrtit kuten persilja, tilli, myös kuivatut vihreät yrtit
- quinoa
- amarantti
- kikherne
- vihreä linssi
- hirssi
Suonenveto antaa hälytyksen että nyt on korkea aika kiinnittää huomiota ruokavalioon. Magnesiumin puutos voi johtaa ikäviin seurauksiin jos sitä ei korjata, mm. rytmihäiriöt, lihaskrampit, sepelvaltimotauti, 2 tyypin diabetes. Mg puutos yleistyy yleistymistään länsimaissa koska ihmiset syövät yhä epäterveellisemmin, ravintoaineköyhää teollisesti tuotettua valmisruokaa.- samaa mieltä
Samaa mieltä, lisäksi kalium myös tärkeä. Jatkossa terveelliseen ruokavalioon huomion kiinnittäminen oleellista. Jos ei aikaa/kiinnostusta, niin ensihätään käy ostamassa minalka puristeita apteekista tai luontaistuotekaupasta. Siinä on ainakin kalium- ja mangnesium suoloja. Itsellä ainakin auttaa kramppeihin. Itsellä kramppeja pääasiassa takareisissä ja pohkeissa, mutta lihashan se sulkijalihaskin on, eli kai se ravintoperäisenäkin ongelmana on mahdollinen ?
Muista myös juoda riittävästi. (alkoholittomia juomia !)
Es alkoholi, kahvi, omenat, ananas poistavat nestettä. Jos juot kupin kahvia, niin pitäisi juoda tuplaten vettä !!! - Kyllä..
hmg on oikeassa.
Karkea merisuola sisältää sekä kaliumia että magnesiumia. Kun taas ruokasuola on erikseen käsitelty ja sisältää _vain_ tuota natriumia joka siinä se epäterveellisin ainesosa on.
Karkea merisuola ja vuorisuola tosiaan sisältävät myös useamman tusinan muita tärkeitä mineraaleja ja suoloja verrattuna tuohon normaaliin ruokasuolaan joka on täyttä roskaa.
Lainaus. "Ruokasuolan runsas käyttö on merkittävin ravintotekijä, joka nostaa verenpainetta."
Ei siis merisuolan. Täältä artikkelista seuraava lainaus:
"Suola liittyy korkeaan verenpaineeseen siten, että sen sisältämän natriumin poistamiseen kehosta tarvitaan myös kaliumia. Sitä taas on suolan syöntiin verrattuna ruokavaliossamme aivan liian vähän."
http://www.terveydenhoitouutiset.fi/thu0104/3.htm
Puhuivat itsensä jo pussiin. Ruokasuolassa ei siis ole kaliumia ja jos sitä haluaa käyttää, on parempi etsiä kaliumia jostain muualta ravintoonsa.
Karkea merisuola kun sisältää kaliumia, on parempi käyttää sitä - näinpä sen sisältämä kaliumi auttaa suolan poistumisessa kehosta (kai kaikki tietävät moisen asian kuin nestetasapaino) :D
Myös lisää asiasta täällä. http://www.selkasivut.fi/suola/Suolasta.htm
- Make
Monessa tapauksessa yksinkertaisin syy koviin
suonenvetoihin on magnesiumin puute.
Samasta syystä saattaa yöuni olla levotonta
ja nukutaan koiranunta, kun odotellaan seuraavaa
kipukohtausta pohkeessa tai muualla.
Kun magnesiumin nautii yhdessä kalsiumin ja
D-vitamiin kanssa sopivassa suhteessa alkaa
myös tuloksia näkyä. Osoitteesta [email protected]
saat tarkempia tietoja ja apua ongelmaasi.
Kirjoita ja kerro oletko, jo kokeillut jotain sekä
millaisin tuloksin. - Kramppailija
Mulla veti suonta yhteen väliin melkein joka paikasta. Saattaa olla persreikä just ainoa, mistä ei vetänyt.
Söin magnesiumia, kaliumia... elin muutenkin terveellisesti. Siis kaikki konstit, mitä olin kuullut, olin kokeillut. Läkäristä sain Crampitonia, joka veti tosi tokkuraan, mutta auttoi hetkeksi. Myös joitain muita lääkkeitä kokeilin. Todellista apua en saanut.
Netissä joku väläytti, että syödä rautaa. Kokeilin senkin ja parin viikon rautakuurin jälkeen suonenveto oli poissa ja on pysynyt poissa. Hemoglobiini ei ollut mulla alhaalla, joten sen perusteella en olisi arvannut alkaa rautaa syömään.
Mihin tuo suolan laitto kielen alle perustuu? Tai miten sen pitäisi vaikuttaa?- hmg
Mielenkiintoista. Aina oppii jotain. En ollut tietoinen että rauta voi auttaa suonevetoon.
Suolan laitto kielen alle arvaan että perustuu siihen että suolan magnesium imeytyy nopeasti verenkiertoon kun se sulaa (jopa alle 15 minuutissa), ja jostain ihmeen syystä etsiytyy sinne missä sitä kipeimmiten tarvitaan. Ei käy tavallinen suola, vaan pitää olla karkeaa merisuolaa. Näin ymmärrän, koska tavallisessa pöytäsuolassa ei ole nimeksikään Mg:a. Magnesiumhan vaikuttaa lihaksia rentouttavasti. Lihaksissa Ca ja Mg ovat ikäänkuin taistelupari. Ca supistaa lihasta ja Mg rentouttaa sitä. - monte1
hmg kirjoitti:
Mielenkiintoista. Aina oppii jotain. En ollut tietoinen että rauta voi auttaa suonevetoon.
Suolan laitto kielen alle arvaan että perustuu siihen että suolan magnesium imeytyy nopeasti verenkiertoon kun se sulaa (jopa alle 15 minuutissa), ja jostain ihmeen syystä etsiytyy sinne missä sitä kipeimmiten tarvitaan. Ei käy tavallinen suola, vaan pitää olla karkeaa merisuolaa. Näin ymmärrän, koska tavallisessa pöytäsuolassa ei ole nimeksikään Mg:a. Magnesiumhan vaikuttaa lihaksia rentouttavasti. Lihaksissa Ca ja Mg ovat ikäänkuin taistelupari. Ca supistaa lihasta ja Mg rentouttaa sitä.itselläni vetää suonta milloin mistäkin ja lihakset jumiutuvat niin että fysioterapeutitkaan eivät meinaa saada lihaksia laukeamaan.
käytän merisuolaa, sekä olen syönyt magnesiumia, mut mikään ei tunnu auttavan. - hmg
monte1 kirjoitti:
itselläni vetää suonta milloin mistäkin ja lihakset jumiutuvat niin että fysioterapeutitkaan eivät meinaa saada lihaksia laukeamaan.
käytän merisuolaa, sekä olen syönyt magnesiumia, mut mikään ei tunnu auttavan.Hei. Onpa hieman merkillistä että sinulla ei ole merisuola ja magnesium auttanut. Useimmiten magnesiumin lisääntynyt saanti auttaa. Mutta siihen on varmaan looginen selitys, ja toivottavasti se löytyy.
Mutta ensin siihen hikoiluun. Tarkoititko että suonenveto ja muu sellainen oireilu on pahempaa kun hikoilet rankasti?
Sitten kysyisin että tasatarkkaan mitä merisuolaa käytät, ja minkä verran kerralla? Koko päivän aikana? Miten otat sitä? Entä mikä Mg valmiste sinulla on ollut käytössä?
Kertoisitko hieman että minkälainen on ruokavaliosi? Käytätkö farmaseuttisia lääkkeitä? Lisävitamiineja? Onko vatsaan ja/tai suolistoon liittyviä ongelmia/oireilua? Onko elämässäsi paljon stressiä? Harrastatko rankkaa liikuntaa?
Onko noiden lihasvaivojen lisäksi mitään muuta oireilua mikä heikentää hyvinvointiasi? - Kramppailija
monte1 kirjoitti:
itselläni vetää suonta milloin mistäkin ja lihakset jumiutuvat niin että fysioterapeutitkaan eivät meinaa saada lihaksia laukeamaan.
käytän merisuolaa, sekä olen syönyt magnesiumia, mut mikään ei tunnu auttavan.Minä nyt suosittelen tietysti kaikille tätä ylimääräisen raudan syöntiä, koska se minulla tuntui auttavan ratkaisevassti.
Ei paljon vaivaa enää kokeilla sitäkin. Itse ainakin olin ihan hajalla, kun aina veti suonta jostain. Tuo oli vielä viimeinen konsti. Onneksi kokeilin. Kyllä nyt on elämä paljon helpompaa.
- Anonyymi
Hei
Ennen minulla oli jatkuvasti voimakkaita suonenvetoja jaloissa, kun oli treenannut vähän enemmän jotain.
Yksi mies Lapinssa kertoi pääseensä eroon krampeista syömällä päivittäin manteleita.
Minä päätin kokeilla tuota ohjetta ja olen syönyt nyt pari vuotta päivittäin kourallisen mantelkeita. Vaikutus ei tullut heti, vaan tuli kramppeja vielä pari kuukautta. Sen jälkeen lihaskrampit ovat loppuneet kokonaan.
Kannattaa kokeilla noita manteleita, niistä on muutakin hyötyä terveydelle :) - Anonyymi
Tässä vielä, linkin takana, lisää tietoa mantelin terveysvaikutuksista:
https://kuntoplus.fi/terveellinen-ruokavalio/superfood/manteli-terveellinen-herkku-joka-edistaa-painonpudotusta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458510Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde472399Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja272210- 361872
- 951758
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811727Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai211272Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1081133Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51019- 531015