Tietoa Triptylistä

mie tyttönen

Sain lääkäriltä kovaan selkäkipuun Triptyl 25 mg, 1-2 tabl. iltaisin.
Luin kuitenkin netistä, että ko. lääke on myös masennuslääke...oudolle tuntuu..
Onko tuo lääke siis kipulääke, vai masennuslääke, ja miten lääke vaikuttaa, jos/kun otan illalla esim. 2 tabl. kipuun ennen nukkumaanmenoa? Väsyttääkö ko. lääke kovasti yms...
Kyse on kivun hoidosta, ei masennuksen, siksi hämmästyin, kun luin, että lääke on samalla masennuksen hoitoon käytettävä lääke.

16

8091

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • twain

Triptyliä käytetään myös kipuun, ts. kipukynnyksen nostamiseen. Olen itsekin selkävaivainen ja syönyt Triptyliä monet vuodet. Se ON myös masennukseen tarkoitettu, mutta toimii erinomaisesti kivunlievityksessä. Ja antaa hyvän unen, älä ota aamulla, se väsyttää.
      Syö vain rauhassa lääkkeesi !

• hoidossa

sitä käytetään huomattavasti suuremmilla annoksilla (100-300mg/vrk).

• Kokemusta on

Käytin ensin Klotriptyl mite ja sitten Triptyl 10mg jalkojen neuropaattisiin särkyihin.
      Kyllä lääkkeet auttoivat yöllä unen saantiin mutta herääminen ja sen jälkeinen pitkä tokkura haittasivat elämä. Lopulta haukoin henkeä, rintaa painoi ja askel oli raskas,pää humisi,korvat soi ja voima pakeni.
      Tämmöisissä myrkyissä on syy siihen, että "hullut" laahustavat, katkokävelevät eivätkä tahdo päästä punkasta liikkeelle. Monet jättävät siksi lääkkeensä ottamatta koska jatkuvassa tokkurassa on paha olla.
      Ota ihmeessä nyt ensi yöksi ne tabletit pahinpaan särkyysi mutta varaudu pahaan oloon myös päiväsaikaan.
      Työnteosta amitriptyliinin ei oikein tule mitään.

• kokemusta myös

ei todellakaan kaikille tule tuollaisia ongelmia. Älä pelottele ketään. Tokkuraa lääke ei noin pienellä annoksella todellakaan aiheuta.

• kokemusta minullakin

Tuo on sinun kokemuksesi, mutta kuten täällä jo sanottiin, kaikille ei todellakaan tule tuollaisia sivuvaikutuksia. Älä yleistä ja vedä hätiköityjä johtopäätöksiä.

Itse olen syönyt Triptyliä masennukseen neljä vuotta annoksella 200mg iltaisin, eikä ongelmia ole ollut.
        Väsyttävä vaikutus oli ensimmäisinä kuukausina kyllä todella voimakas, mutta aamuheräämisissä ei ollut ongelmia eikä päiväväsymystä ollut.
        Ainoa inhottava sivuvaikutus oli ihan helvetillinen suun kuivuminen, mutta onneksi sitä oli vain alussa. Jonkin verran ummetusta on ajoittain ollut, mutta ei haittaavassa määrin.

Eihän näitä vanhoja trisyklisiä masennuslääkkeitä enää niin paljon masennuksen hoidossa käytetä, koska uudemmilla masennuslääkkeillä on noin yleensä vähemmän sivuvaikutuksia.
        Itselläni Triptyliin päädyttiin, kun oltiin kokeiltu masennuslääkkeitä melkein jokaisesta mahdollisesta ryhmästä ilman mitään vaikutusta.
        Triptylistä sitten onneksi viimein löytyi apu, ja pystyn nyt elämään normaalia elämää.

• minä kans...
        kokemusta minullakin kirjoitti:

Tuo on sinun kokemuksesi, mutta kuten täällä jo sanottiin, kaikille ei todellakaan tule tuollaisia sivuvaikutuksia. Älä yleistä ja vedä hätiköityjä johtopäätöksiä.

Itse olen syönyt Triptyliä masennukseen neljä vuotta annoksella 200mg iltaisin, eikä ongelmia ole ollut.
        Väsyttävä vaikutus oli ensimmäisinä kuukausina kyllä todella voimakas, mutta aamuheräämisissä ei ollut ongelmia eikä päiväväsymystä ollut.
        Ainoa inhottava sivuvaikutus oli ihan helvetillinen suun kuivuminen, mutta onneksi sitä oli vain alussa. Jonkin verran ummetusta on ajoittain ollut, mutta ei haittaavassa määrin.

Eihän näitä vanhoja trisyklisiä masennuslääkkeitä enää niin paljon masennuksen hoidossa käytetä, koska uudemmilla masennuslääkkeillä on noin yleensä vähemmän sivuvaikutuksia.
        Itselläni Triptyliin päädyttiin, kun oltiin kokeiltu masennuslääkkeitä melkein jokaisesta mahdollisesta ryhmästä ilman mitään vaikutusta.
        Triptylistä sitten onneksi viimein löytyi apu, ja pystyn nyt elämään normaalia elämää.

olen käyttänyt lähemmäksi viisi vuotta selkäkipuun...kipukynnyksen nostoon..illalla otan 25mg...eikä ole ollut mitään sivuvaikutuksia,ehkä alkuaikoina oli ihan pientä,suun kuivumista...mutta antaa paremman unen,kuin ilman,olen yrittänyt myös olla ilman,mutta tuntuu että ,ei saa sit nukuttua niin hyvin,ja kivut vaivaa yöllä.

• Nimetön
        minä kans... kirjoitti:

olen käyttänyt lähemmäksi viisi vuotta selkäkipuun...kipukynnyksen nostoon..illalla otan 25mg...eikä ole ollut mitään sivuvaikutuksia,ehkä alkuaikoina oli ihan pientä,suun kuivumista...mutta antaa paremman unen,kuin ilman,olen yrittänyt myös olla ilman,mutta tuntuu että ,ei saa sit nukuttua niin hyvin,ja kivut vaivaa yöllä.

ja riippuvat varmaan muusta lääkityksestä, elämäntilanteesta ja ikävuosistakin. Itsellä lääkkeitä astmaan,diabetekseen,verenpaineeseen,kolesteroliin,verenohennukseen ja ajoittain leikkauksen jälkeiseen kipuun. Kymmenen pilleriä ja suihketta parhaimillaan. Hengenahdistus ja katkokävely helpotti kun Triptylin jätti pois. Ohjeen mukaan piti 10mg annosta nostaa 1-2 vk:n välein 8 tablettiin asti. Olo tuli sietämättömäksi 3-4 tabletin vaiheilla. Polyneuropaattiset säryt jaloissa vain yltyneet ja uudenlaisina "sirkkelin tuikkauksina" siirtyneet polven yläpuolelle nivusiin asti.
        Luin uutta kirjaa lääkkeiden keskinäistä sivuvaikutuksista, mutta se oli liian vaikeasti tulkittavaa ja lääkäreiltä tai diebetesliiton puhelinneuvonnasta en apua ole saanut.
        Klotriptyl mite on kolmiolääke, jossa lisäksi 5mg Chlordiazepoxid nimistä ainetta, jota Triptylissä ei ole. Lyricaa olen käyttänyt 150 mg annoksena samaan vaivaan: se maksaa maltaita ja väsyttää ja tokkuroittaa yöksi otettuna minua puolille päiville asti ja auttaa neuropatiassa vain ajoittain. Ongelma em. lääkkeissä on myös se, että ne saattavat peittää hermoratojen tuhoutumis- ja rappeutumisprosessin. Potilas on jonkin aikaa oireettoma lääkkeiden ansiosta, kunnes "tönkköjalkaisuus" ja karmeat tuskat palaavat ja puhutaan jo amputaatiosta.
        Hyvä juttu, jos olette masennukseen ja selkäkipuihin avun saaneet. Polyneuropatiaan sokeritautisilla ei perimmäistä syytä tunneta eikä apua tunnu löytyvän.

• Sippis

Olen syönyt vajaan viikon 10 mg Triptyliä vulvodyniaan (genitaalien kipuoireyhtymä), enkä ole havainnut merkittävää väsymystä tai muitakaan sivuoireita, lievä ummetus oli heti alussa. Päivisin olen ollut melkein oireeton, öisin heräilyttää siinä määrin että saatan ehkä joutua nostamaan annostusta.

Kokemuksiamme ei siis ainakaan vielä voi oikein verrata kun annokseni on näin pieni, mutta kerroinpahan nyt joutessani... Minulla on myös masennusta ja ahdistusta, mutta lääkkeen kumminkin sain gynekologilta ja se on todellakin tarkoitettu hermokipuun ja sen sellaiseen.

• vaikka määrätään

Minulle on monesti määrätty syötäväksi triptyliä mutta mä en suostu syömään
        Minulla on hartiat jatkuvasti kipeät ja lonkka leikattu ja toinen nilkka.
        Työterv.lääkäri määrää ja puhuttelee minua aina että minun pitäs käyttää näitä Mutta mä kävin psykölokilla ja hän tenttasi minut perusteellisesti ja sanoi että sinun ei tarvi syödä sinä et korvien välistä ole kipee ja sinullahan on jalat ja kädet kipeet
        Triptyl on keskushermostoon vaikuttava lääke.
        Joten sanon lääkkeelle kiitos ei

• . . . .
        vaikka määrätään kirjoitti:

Työterv.lääkäri määrää ja puhuttelee minua aina että minun pitäs käyttää näitä Mutta mä kävin psykölokilla ja hän tenttasi minut perusteellisesti ja sanoi että sinun ei tarvi syödä sinä et korvien välistä ole kipee ja sinullahan on jalat ja kädet kipeet

Trisyklisiä masennuslääkkeitä, kuten Triptyl (amitriptyliini) käytetään ihan yleisesti tiettyjen kiputilojen - erityisesti kroonisten sellaisten - hoitoon vaikka sillä kivulla ei olisikaan m i t ä ä n tekemistä masennuksen kanssa. Kivun hoidossa näiden lääkkeiden vaikutus perustuu ihmisen luontaisen kivunestojärjestelmän tehostamiseen, jonka farmakologinen perusta tunnetaan hyvin. Itse asiassa kivun hoidossa annokset ovat niin pieniä, että niillä ei ole mielialavaikutusta lainkaan.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=aki00024

http://209.85.135.104/search?q=cache:lyG5CSCMMOAJ:www.kuopionlaakeinformaatiokeskus.fi/kysymys/kysymys4-03.pdf amitriptyliini kipu&hl=fi&ct=clnk&cd=1&gl=fi

"Kliinisissä tutkimuksissa on osoitettu, että trisyklisillä antidepressanteilla on analgeettista tehoa mm. vyöruusun aiheuttamassa postherpeettisessa neuralgiassa, diabeettisessa neuropatiassa, hermovammojen jälkitiloissa, fibromyalgiassa sekä erilaisissa pään alueen kiputiloissa kuten migreenissä ja jännityspäänsäryssä.
        Trisyklisten depressiolääkkeiden analgeettinen vaikutus tulee nopeammin ja pienemmillä annoksilla kuin masennusta lievittävä vaikutus. Kipua lievittävä vaikutus nähdään myös ei-depressiivisellä potilaalla. Se onkin masennuksesta riippumaton ilmiö ja perustuu trisyklisten depressiolääkkeiden vaikutusmekanismiin hermostossa. Ne estävät noradrenaliinin ja serotoniinin soluunottoa hermonpäätteessä. Kummallakin välittäjäaineella on tärkeä rooli mielialan säätelyn lisäksi myös kivun lievityksessä."

Se, että lääkäri suosittelee sinulle Triptyliä ei todellakaan tarkoita että lääkärin mielestä sinä olisit masentunut tai kipu olisi "korvien välissä".

• että...
        vaikka määrätään kirjoitti:

Mitä lääkkeitä olet sitten noihin kipuihisi käyttänyt?

Useinhan tuollaista kipua voidaan nimittäin hoitaa esim. tramadolilla (Tradolan, Tramadin, Tramadol, Tramal), mutta arvaappa mihin sen vaikutus perustuu?
        Noradrenaliinin ja serotoniinin takaisinoton estoon (ihan niinkuin Triptylkin) ja sen lisäksi se toimii keskushermoston opiaattireseptoreiden kautta.

Joten tramadoli (kuten muutkin opioidit) on mitä suuremmassa määrin keskushermostoon vaikuttava lääke. Siihen voi myös kehittyä riippuvuus ja sitä voi käyttää huumausaineena (toisin kuin trisyklisiä masennuslääkkeitä).

• Tralalllallaaa

Tradolan, Tramadin, Tramadol, Tramal saattaa aiheuttaa virtsaummen, niinkuin kävi minulla. se on lautaava lääke, josta tulee hyvänolon tunne.

• KlortriptylMite

Tuolla aiemmin joku sanoi "Käytin ensin Klotriptyl mite ja sitten Triptyl 10mg jalkojen neuropaattisiin särkyihin." Minä olen nyt aika jännittynyt ja päättämätön, kun lääkärin kanssa neuvoteltuani sain ahdistus-masis-psykosomatiikka-oireiluuni just tuon Klotriptyl Miten, joskin nimellä Limbitrol.
      Olen kahtena iltana ottanut lääkkeen, 20 mg yöksi se on. Olen nukkunut hyvin, mutta aamulla heikottaa ja olen vähän tokkurainen. Tosin se väistyy tunnin parin päästä. Ja koska olen eläkeläinen yksineläjä, niin eipä tuo haitanne. Aamuiksi en nyt vain uskalla sitoutua mihinkään. Vielä minulla on hakusessa kellonaika, milloin tuo 20 mg on paras ottaa. En ole löytänyt tämän vaikutusaikaa ja vaikutuksen huippua mistään. Onko kenelläkään kokemusta tai muuten tietoa Limbitrolista eli Klotriptyl Mitestä?
      Minä itse lääkäriltä toivoin trisyklistä, vanhempaa lääkettä, sillä olen vierottanut itseni ssri fluoksetiinista 20 mg, enkä siihen ikinä enää palaa!

• KlortriptylMite

Yllä olevaan korjaus: Siis Klortriptyl Miteä vastaava Limbitrol-lääkkeeni on 12,5 mg / 5 mg eikä mikään 20 mg, kuten vahingossa kirjoitin. Tuo suurempi vaikuttavan aineen määrä 12,5 mg on samaa kuin Triptylissä on, mutta lisäksi tässä on 5 mg ns. rauhoittavaa, klordiatsepoksidia, joka on myös lihaksia rentouttavaa. - Joka tapauksessa tätä lääkettä nyt kokeilen, kun muuten en meinaa jaksaa velvoitteitani ja oireet haittaavat.

• Yythjk

Pelkkä diapamikin saattaisi auttaa sekä ahdistukseen että masennukseen. Diapamilla on nimittäin myös masennuksen poistava vaikutus, mitä kaikki eivät tiedä. Tämä löytyy esim. wikipediasta. Jos syö rauhoittavaa niin saattaa olla turhaa lisätä siihen kylkeen enää serotoniinilääkitystä erikseen, koska masennus ei todennäköisesti johdu serotoniinin puutteesta. Serotoniinikatoa voitanee epäillä mikäli henkilö on käyttänyt esim. rankasti extaasi-huumetta joka on tyhjentänyt varastot tai alkoholisoitunut. En keksi että miksi joka viidennellä suomalaisella olisi mukamas joku serotoniinivaje ilman jotain ulkoista syytä.

• KlortriptylMite

Hmmm? Niin, minulla pelkkä 0,5 mg xanor saattaisi lopulta olla riittävä. Tuo on minulla mennyt yöksi sekä tarvittaessa otan 0,25 mg psykosomaattisten oireiden ja muunkin henkisen tukkoisuuden tullessa esimerkiksi iltapäivällä. Tämä asia onneksi lukee lääkemääräyksessäkin, sillä on aikamoista taiteilua aina lääkärin, joka jatkuvasti vaihtuu, pakeilla vakuuttaa, että käytän vain tarpeen ja mitään väärinkäytön tai toleranssin nousun vaaraa minulla ei ole. Minusta nykyään on niin pelottavaa, kun aina epäillään ja ollaan kitsaan näköisiä, vaikka kyseessä vanhan ihmisen oikea sairauden hoito. Tk-lääkäreillä kun ohjekin, etteivät saa xanoreita ja diapameja kirjoitella.
        Noh kuitenkin Yythjk:n ajatus hyvä. Aloitanko Limbitrolia ollenkaan vai en? Pysynkö pelkästään Xanorissa, joka kokonaistilanteessani auttaa riittävästi, mutta itseäni häiritsee niin kovin sen oleminen paineenalainen, leimaava, kitsaasti annettava lääke - nykyään. Kuten Diapamkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      88
      1651
    2. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1273
    3. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      179
      1234
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      952
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      833
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      822
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      789
    Aihe