Testamentista kysymyksiä

HooMoilanen

jos vanhemmat tekevät testamentin jossa jättävät kaiken lastenlapsille (omat kaksi lastaan luopuvat siis lakiosuuksistaan omien lapsiensa hyväksi), niin kuinka tuo lastenlasten osuus oikein muodostuu?

Toisella on kolme lasta ja toisella yksi, niin muodostuuko nämä osuudet siten, että perintö laitetaan kahteen osaan (kaksi rintaperillistä, jotka siis perisivät "normaaliaoloissa" kaiken puoliksi)ja nämä osuudet jaetaan siten, että toisen rintaperillisen osuus jaetaan kolmeen osaan (kolme lasta), ja toisen puolikkaan saa kokonaan toisen sisaruksen ainoa lapsi? Vai jaetaanko tuo koko perintö tasapuolisesti neljän lapsen kesken?

Toivottavasti ei ollut liian vaikeasti selitetty :(

9

1181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja ja ja siten

      Toinen puoli menee toiselle yksin ja kolme jakavat toisen puolen. Päätelmäsi oli oikea.

      • Noinhan se menee, jos lapset yksinkertaisesti luopuvat perinnöstä, mutta tässä puhutaan testamentista! Eikö sen voi testamentilla jakaa tasankin 4 lapsenlapsen kesken, JOS niin halutaan?


      • - . .*
        Timontti kirjoitti:

        Noinhan se menee, jos lapset yksinkertaisesti luopuvat perinnöstä, mutta tässä puhutaan testamentista! Eikö sen voi testamentilla jakaa tasankin 4 lapsenlapsen kesken, JOS niin halutaan?

        jos testamentti on testaattorien lapsille, niin sen jälkeen voi luopua perinnöstä ja testamentista ja sijaan tulee kaksi perillispiiriä. Testamentin jättäneiden lapset ovat kuitenkin saamassa lakiosansa elleivät luovu siitäkin lapsilleen.
        Joko tai, mutta ei molempia kysyjän esittämänä.


      • jokamieslakimies
        - . .* kirjoitti:

        jos testamentti on testaattorien lapsille, niin sen jälkeen voi luopua perinnöstä ja testamentista ja sijaan tulee kaksi perillispiiriä. Testamentin jättäneiden lapset ovat kuitenkin saamassa lakiosansa elleivät luovu siitäkin lapsilleen.
        Joko tai, mutta ei molempia kysyjän esittämänä.

        Huomatkaa että jos joku LUOPUU PERINNÖSTÄ NIMENOMAAN JONKUN TOISEN HYVÄKSI, siis esim omien lapsiensa hyväksi, menee täysimääräiset perintöverot molemmissa vaiheissa. Perinnöstä luopumisen tulee olla anonyymiä. Alkuperäisessä kysymyksessä se kyllä toimii, kunhan "luopuminen" itse asiassa onkin testamentin hyväksymistä ja lakiosavaatimuksen jättämistä tekemättä.


      • kuin perillistensä
        jokamieslakimies kirjoitti:

        Huomatkaa että jos joku LUOPUU PERINNÖSTÄ NIMENOMAAN JONKUN TOISEN HYVÄKSI, siis esim omien lapsiensa hyväksi, menee täysimääräiset perintöverot molemmissa vaiheissa. Perinnöstä luopumisen tulee olla anonyymiä. Alkuperäisessä kysymyksessä se kyllä toimii, kunhan "luopuminen" itse asiassa onkin testamentin hyväksymistä ja lakiosavaatimuksen jättämistä tekemättä.

        perillisille, voi joutua (useimmiten joutuukin) verotuksen kohteeksi ja luovutuksen saaja maksaa myös veron. Ei verottaja voi olla niin ilkeä, että verottaa jos mainitsee luopuvansa lapsenlapsille ja perukirjaan merkitään heidät nimeltä oikeudenomistajiksi.

        Ei mitään anonyymiä, sillä ilkeä verottaja voi katsoa, että on luovuttu perinnöstä pesään.


    • Haloo2

      Jos testamentissa lukee että perinnön saa lapsenlapset niin kyllä se jaetaan tasaan heidän kesken, eli 1/4 jokaiselle.
      Jos taasen testamentissa mainitaan jakosuhteet niin sitten jaetaan sen perusteella jne.
      Ei kai tätä ole vaikea ymmärtää.

      • HooMoilanen

        vanhempani ovat tehneet testamentin juuri näin, että koko perintö menee heidän lastenlapsilleen, ja minä sekä myös sisareni olemme sopineet luopuvamme lakiosuuksistamme kokonaan. Tietysti aikanaan nähdään, toteutuuko tämä siskoni puolelta, vai alkaako hän vaatimaan osuuttaan vaikka nyt on sanonutkin luopuvansa.


      • lasta ja
        HooMoilanen kirjoitti:

        vanhempani ovat tehneet testamentin juuri näin, että koko perintö menee heidän lastenlapsilleen, ja minä sekä myös sisareni olemme sopineet luopuvamme lakiosuuksistamme kokonaan. Tietysti aikanaan nähdään, toteutuuko tämä siskoni puolelta, vai alkaako hän vaatimaan osuuttaan vaikka nyt on sanonutkin luopuvansa.

        silloin on vain kaksi saajaa ja heidän lapsiaan voi olla yksi tai useampia kummassakin perillispiirissä. Jos halutaan testamentata nimeämällä kenelle mitäkin, niin nimet testamenttiin. Kun ei vaadi lapsi lakiosaansa, niin silloin testamentti saa lainvoiman. Ei pesää jaeta normaalisti niin, että lapsen lapsille tasajakona, vaan perillispiireittäin tasajako.


    • jossiskus

      Ilman testamentin mainintaa sukuhaaroille tms jakamisesta saavat 3 1 lapsenlasta 1/4 kukin, eli 4/16 kukin, kun ette vaadi lakiosianne.
      Pesueesi potti olisi 12/16 ja sisaren pesueen 4/16, joka voi tuntua epäreilulta ja johtaa lakiosavaatimuksen esittämiseen.
      Sisaren lakiosan kanssa pesueen potti olisi 7/16 ja sinun pesueellesi 9/16.
      Mikäli myös itse vaadit lakiosasi, niin pesueesi potti olisi 10/16 ja sisaresi 6/16.
      Tämä kysymistäsi osuuksista, mutta kannattaa noteerata myös perintövero ja eri ratkaisujen vaikutus puheväleissä pysymiseen, sekä ennen muuta perinnönjättäjien tahto.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      77
      2261
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      135
      1455
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      150
      1156
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      993
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      371
      919
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe