Kertokaapa kokeneemmat 307/th 200 4r-yhdistelmän tuntijat, mikä mun Bjuukkiin on tullut kun se on ruvennut tekemään maantiellä matka-ajo nopeudessa semmoista että tasakaasulla lukko päällä ajaessa auto alkaa ihan oikeasti hyytymään, vauhti putoaa nopeasti ja kaasu poljin on aivan viraton vaikka sen yrittäisi survaista lattiasta läpi??? Asia korjaantuu kun polkaisee vähä jarrua ja reippaasti kaasua niin jo taas lähdetään normaalisti liikenteeseen. Autoa on huolleltu vastikään, tulpat, putsari, öljyt(moot. ja aut.)??
Lämmöt on muuten silloin ihan normaalit.
Asiantuntijan tietoa kaivataan.
Ongelma
12
1864
Vastaukset
- Buick Electra -84
Kuulostaisi laatikko-ongelmalta. Jos kuvailemasi oireet tulevat vain maantiellä (ylämäessä?)lukko päällä ajettaessa, niin veikkaisin vaihdelaatikkoa.
Toimiiko auto kaupunkiajossa normaalisti? Onko moottorin käynnissä muuten mitään erikoista? Palaako "Service Engine Soon"-valo?
Jos auton käynnissä ei ole vikaa ja kaupunkiajo sujuu ilman ongelmia, veikkaisin vian olevan, että vaihdelaatikon lukko ei irrota. Jarrun painaminen nimittäin kytkee lukon pois ja veto tietysti samalla paranee.
Tähän liittyy myös joskus auton nytkyttäminen ulosmenorampissa ja joillakin jopa auton sammuminen risteykseen.
Jos tuntuu tutulta, niin ongelma voisi olla viallinen TCC-solenoidi. Ei mitenkään harvinainen vika GM:n laatikossa. Tosin voi se olla muutakin. Kunhan tässä arvailen.
Melkein toivoisi että se on TCC-solenoidi, koska osa maksaa 50€ eikä laatikkoa tarvitse ottaa irti.- Stationwagon
hmm, service eng valo ei pala, ja tosiaan kaupunkiajo sujuu hienosti ilman ongelmia. Mistä se TCC-solenoidi ihan käytännössä sitten löytyy?
- Stationwagon
Kerronpa vielä lisää, eli kone käy ihan oikein ja kulku on ihan normaalia kaupunkiajossa eikä mitään varoitusvaloja pala eikä tosiaan service eng. soon valokaan killota. Vaan kun lähtee ajamaan maantienopeutta niin semmoisen kymmenen kilometrin jälkeen alkaa hyytyminen, tiet on täällä melko tasaisia ilman kovia nousuja. En ole mikään jenkkiauto asiantuntija niin en tiedä kuinkamonenlaisia lukko systeemejä on, mutta tässä on itse napista kytkettävä ja kytkettäessä syttyy se security valo merkiksi.
- Buick Electra -84
Stationwagon kirjoitti:
Kerronpa vielä lisää, eli kone käy ihan oikein ja kulku on ihan normaalia kaupunkiajossa eikä mitään varoitusvaloja pala eikä tosiaan service eng. soon valokaan killota. Vaan kun lähtee ajamaan maantienopeutta niin semmoisen kymmenen kilometrin jälkeen alkaa hyytyminen, tiet on täällä melko tasaisia ilman kovia nousuja. En ole mikään jenkkiauto asiantuntija niin en tiedä kuinkamonenlaisia lukko systeemejä on, mutta tässä on itse napista kytkettävä ja kytkettäessä syttyy se security valo merkiksi.
Muistaakseni vuodesta 1980-81 TH-2004R-vaihteistoon tuli tietokoneen (ECM) ohjaama lukko, eli "lock-up torque converter."
Lukon kytkeytymiseen vaikuttavat auton nopeus, kaasuttimen läpän asento ja jäähdytysnesteen lämpötila, ainakin.
Eli tietokoneen pitäisi hoitaa periaatteessa koko homma.
Kirjoituksesta päätellen sulla voisi olla jonkunlainen jälkiasennussysteemi.
Tapahtuuko sama hyytyminen jos et kytke lukkoa ollenkaan? Jos ei, niin se viittaisi edelleen sinne lukon suuntaan.
Voisit kokeilla tätä: tarkista öljyn määrä (=kone käynnissä P-asennossa, kaikki vaihteet sitä ennen läpi) ja kunto. Onko vuotoja?
Tarkista jäähdytysneste ja kaikki letkut. Jos vuotoja ei ole sielläkään, niin seuraavaksi kannattaisi ehkä kokeilla vaihdelaatikon pykälien toiminta. Esimerkiksi D-2:en pitäisi vaihtaa ykköseltä kakkoselle, mutta ei kolmoselle. Käy kaikki läpi. Aja kone lämpimäksi ennen kuin testaat vaihteistoa.
Jos vaihteisto toimii muuten normaalisti ja moottorissa ei ole mitään ongelmia, niin lukko on vielä jäljellä.
Koska sulla on mitä ilmeisemmin jälkiasennuskytkin, niin kokeile sen toiminta. Meneekö päälle normaalisti? Ja irrottaako kun pitää? Kokeile lukon toiminta 10 min. ja puolen tunnin maantieajon jälkeen. Onko eroa? Jos alkaa takerrella lämpimänä, niin viittaisi TCC-solenoidin suuntaan. Tosin kytkimessäkin voi olla vikaa ja johdoissakin.
Muuta en tähän hätään oikein keksi, kun en tosiaankaan ole vaihteistoasiantuntija.
Vikahan voi periaatteessa olla melkein mikä vaan. Jos et ole varma solenoidista, niin kannattaisi melkein viedä pajalle tutkittavaksi. Jos ongelma on vaihteistoperäinen, niin se löytyy kyllä nopeasti. Ja mitä vähemmän ajat sitä ennen, niin sen halvempi on lasku.
TCC-solenoidi löytyy vaihteiston öljypohjan alta; pitäisi olla kiinni kahdella pultilla ja siitä lähtee kaksi johtoa.
Tässä on sivusto, josta löytyy hyvä selostus kuvineen solenoidin vaihdosta:
www.montecarloss.com/TCC_Solenoid.html
Lyömällä Googleen hakusanaksi "TH-2004R problems" tai "TCC solenoid," löydät paljon sivustoja aiheesta. - Stationwagon
Buick Electra -84 kirjoitti:
Muistaakseni vuodesta 1980-81 TH-2004R-vaihteistoon tuli tietokoneen (ECM) ohjaama lukko, eli "lock-up torque converter."
Lukon kytkeytymiseen vaikuttavat auton nopeus, kaasuttimen läpän asento ja jäähdytysnesteen lämpötila, ainakin.
Eli tietokoneen pitäisi hoitaa periaatteessa koko homma.
Kirjoituksesta päätellen sulla voisi olla jonkunlainen jälkiasennussysteemi.
Tapahtuuko sama hyytyminen jos et kytke lukkoa ollenkaan? Jos ei, niin se viittaisi edelleen sinne lukon suuntaan.
Voisit kokeilla tätä: tarkista öljyn määrä (=kone käynnissä P-asennossa, kaikki vaihteet sitä ennen läpi) ja kunto. Onko vuotoja?
Tarkista jäähdytysneste ja kaikki letkut. Jos vuotoja ei ole sielläkään, niin seuraavaksi kannattaisi ehkä kokeilla vaihdelaatikon pykälien toiminta. Esimerkiksi D-2:en pitäisi vaihtaa ykköseltä kakkoselle, mutta ei kolmoselle. Käy kaikki läpi. Aja kone lämpimäksi ennen kuin testaat vaihteistoa.
Jos vaihteisto toimii muuten normaalisti ja moottorissa ei ole mitään ongelmia, niin lukko on vielä jäljellä.
Koska sulla on mitä ilmeisemmin jälkiasennuskytkin, niin kokeile sen toiminta. Meneekö päälle normaalisti? Ja irrottaako kun pitää? Kokeile lukon toiminta 10 min. ja puolen tunnin maantieajon jälkeen. Onko eroa? Jos alkaa takerrella lämpimänä, niin viittaisi TCC-solenoidin suuntaan. Tosin kytkimessäkin voi olla vikaa ja johdoissakin.
Muuta en tähän hätään oikein keksi, kun en tosiaankaan ole vaihteistoasiantuntija.
Vikahan voi periaatteessa olla melkein mikä vaan. Jos et ole varma solenoidista, niin kannattaisi melkein viedä pajalle tutkittavaksi. Jos ongelma on vaihteistoperäinen, niin se löytyy kyllä nopeasti. Ja mitä vähemmän ajat sitä ennen, niin sen halvempi on lasku.
TCC-solenoidi löytyy vaihteiston öljypohjan alta; pitäisi olla kiinni kahdella pultilla ja siitä lähtee kaksi johtoa.
Tässä on sivusto, josta löytyy hyvä selostus kuvineen solenoidin vaihdosta:
www.montecarloss.com/TCC_Solenoid.html
Lyömällä Googleen hakusanaksi "TH-2004R problems" tai "TCC solenoid," löydät paljon sivustoja aiheesta.Joo, olen tutkinut autoa vähän. Automaatin öljyt on uudet ja pitäisi olla hyvät enkä löytänyt vuotoja mistään järjestelmästä ja laatikko pelaa mielestäni ihan hienosti ja pykältää oikein. Lukko kytkeytyy aivan hyvin päälle ja kytkeytyy pois jarruun koskemalla normaalisti, ainakin jos tuohon merkkivaloon on uskominen.
Se on tosiaan niin että auto ei hyytyile jos en kytke lukkoa päälle. Jos tunnet asiaa vähän paremmin niin kerropa mitä haittaa on jos ajelen vaan menemään enkä käytä sitä lukkoa, kun en tunne toimintaperiaatetta oikein hyvin niin olen ajatellut että tämä lukko estää matka-ajossa ns. turhaa pykällystä, olenko ihan väärässä? Vai lukitaanko sillä ns.loikkari päälle jolloin lukon käytön lopettaminen nostaisi varmaan kulutustakin reilusti?? Askarruttaa vaan tuo kun automaatin öljyt ja suodatin on vaihdettu noin kuukausi sitten niin auto rupesi noin viikko sitten temppuilemaan...
Kiitos vastauksista, noista edellisistä ja tulevistakin... - Buick Electra -84
Stationwagon kirjoitti:
Joo, olen tutkinut autoa vähän. Automaatin öljyt on uudet ja pitäisi olla hyvät enkä löytänyt vuotoja mistään järjestelmästä ja laatikko pelaa mielestäni ihan hienosti ja pykältää oikein. Lukko kytkeytyy aivan hyvin päälle ja kytkeytyy pois jarruun koskemalla normaalisti, ainakin jos tuohon merkkivaloon on uskominen.
Se on tosiaan niin että auto ei hyytyile jos en kytke lukkoa päälle. Jos tunnet asiaa vähän paremmin niin kerropa mitä haittaa on jos ajelen vaan menemään enkä käytä sitä lukkoa, kun en tunne toimintaperiaatetta oikein hyvin niin olen ajatellut että tämä lukko estää matka-ajossa ns. turhaa pykällystä, olenko ihan väärässä? Vai lukitaanko sillä ns.loikkari päälle jolloin lukon käytön lopettaminen nostaisi varmaan kulutustakin reilusti?? Askarruttaa vaan tuo kun automaatin öljyt ja suodatin on vaihdettu noin kuukausi sitten niin auto rupesi noin viikko sitten temppuilemaan...
Kiitos vastauksista, noista edellisistä ja tulevistakin...Luin jostakin että GM ei suosittele ajamista ilman lukkoa. Sen mitä olen automaatin toiminnasta ymmärtänyt, niin en kyllä ihmettele sitä yhtään.
Lukon tehtävä on vähentää automaatissa normaalisti olevaa luistoa. Samalla se vähentää kuumuutta, joka on laatikon pahin vihollinen. Ja kun moottorin kierrokset laskevat niin kulutuskin vähenee.
Kun lukko on päällä, automaatti toimii periaatteessa samalla tavalla kuin manuaalivaihteisto. Kun lukko kytkeytyy pois, automaatin luisto lisääntyy, jolloin auto ei pysähtyessä sammu.
Tietokone kytkee lukon yleensä päälle 70-80 km/h nopeudessa. Pikku D:llä ajettaessa sen kuulee kevyenä luistavana nykäyksenä ja kierrosten putoamisena.
Minun järkeni mukaan ajaminen ilman lukkoa maantienopeuksilla ei ole järkevää. On vaara että laatikko tuhoutuu liiallisen kuumuuden takia ennen aikojaan. Se voi tapahtua hyvinkin nopeasti.
Joku voi olla toista mieltä, mutta minä en ajaisi maantiellä ilman lukkoa.
Yksi asia tuli mieleen. Tekeekö laatikko saman hyytymisilmiön jos ajat ns. pikku-D:llä, eli ei ympyröidyllä ylivaihde D:llä?
Se auttaisi taas kohdentamaan vikaa.
Tuosta TCC-solenoidista vielä sen verran, että monissa tapauksissa solenoidin vika ilmenee vasta kuumana, eli ehkä just puolen tunnin ajon jälkeen.
Tosin solenoidi on vain yksi vaihtoehto viaksi.
Jos paikkakunnallasi on jenkkikerho, niin voisit pyytää käytännön apua heiltä. Ovat yleensä mukavia jätkiä ja tietävät autot läpikotaisin.
Toinen vaihtoehto on viedä auto automaattivaihteistoihin erikoistuneeseen korjaamoon ja pyytää heitä katsomaan mitä sieltä löytyy.
Kolmas mahdollisuus on vaihtaa laatikkoon uudet öljyt ja suodatin ja samalla uusi TCC-solenoidi. Sitten kädet ristiin ja koeajolle.
Voit välillä vilkaista taivaalle jos sieltä tulisi ns. Iso apu.
Loppujen lopuksi kyseessä on kuitenkin vain tekninen vika. Siihen löytyy syy ja sen pystyy korjaamaan. Jonkun verran lompsaa pitää kuitenkin avata, ei auta mikään.
Yksi kaveri vinoili minulle kerran, että japanilaiset autot on tehty kääntymään, eurooppalaiset kulkemaan suoraan ja amerikkalaiset makaamaan korjaamolla.
Ei kulunut kuin viikko niin jätkän pakasta vedetty Sitikka keitti ja hajotti moottorin.
Meni takuuseen, ikävä kyllä. Heh-heh. - Stationwagon
Buick Electra -84 kirjoitti:
Luin jostakin että GM ei suosittele ajamista ilman lukkoa. Sen mitä olen automaatin toiminnasta ymmärtänyt, niin en kyllä ihmettele sitä yhtään.
Lukon tehtävä on vähentää automaatissa normaalisti olevaa luistoa. Samalla se vähentää kuumuutta, joka on laatikon pahin vihollinen. Ja kun moottorin kierrokset laskevat niin kulutuskin vähenee.
Kun lukko on päällä, automaatti toimii periaatteessa samalla tavalla kuin manuaalivaihteisto. Kun lukko kytkeytyy pois, automaatin luisto lisääntyy, jolloin auto ei pysähtyessä sammu.
Tietokone kytkee lukon yleensä päälle 70-80 km/h nopeudessa. Pikku D:llä ajettaessa sen kuulee kevyenä luistavana nykäyksenä ja kierrosten putoamisena.
Minun järkeni mukaan ajaminen ilman lukkoa maantienopeuksilla ei ole järkevää. On vaara että laatikko tuhoutuu liiallisen kuumuuden takia ennen aikojaan. Se voi tapahtua hyvinkin nopeasti.
Joku voi olla toista mieltä, mutta minä en ajaisi maantiellä ilman lukkoa.
Yksi asia tuli mieleen. Tekeekö laatikko saman hyytymisilmiön jos ajat ns. pikku-D:llä, eli ei ympyröidyllä ylivaihde D:llä?
Se auttaisi taas kohdentamaan vikaa.
Tuosta TCC-solenoidista vielä sen verran, että monissa tapauksissa solenoidin vika ilmenee vasta kuumana, eli ehkä just puolen tunnin ajon jälkeen.
Tosin solenoidi on vain yksi vaihtoehto viaksi.
Jos paikkakunnallasi on jenkkikerho, niin voisit pyytää käytännön apua heiltä. Ovat yleensä mukavia jätkiä ja tietävät autot läpikotaisin.
Toinen vaihtoehto on viedä auto automaattivaihteistoihin erikoistuneeseen korjaamoon ja pyytää heitä katsomaan mitä sieltä löytyy.
Kolmas mahdollisuus on vaihtaa laatikkoon uudet öljyt ja suodatin ja samalla uusi TCC-solenoidi. Sitten kädet ristiin ja koeajolle.
Voit välillä vilkaista taivaalle jos sieltä tulisi ns. Iso apu.
Loppujen lopuksi kyseessä on kuitenkin vain tekninen vika. Siihen löytyy syy ja sen pystyy korjaamaan. Jonkun verran lompsaa pitää kuitenkin avata, ei auta mikään.
Yksi kaveri vinoili minulle kerran, että japanilaiset autot on tehty kääntymään, eurooppalaiset kulkemaan suoraan ja amerikkalaiset makaamaan korjaamolla.
Ei kulunut kuin viikko niin jätkän pakasta vedetty Sitikka keitti ja hajotti moottorin.
Meni takuuseen, ikävä kyllä. Heh-heh.En ole vielä kokeillut tekeekö samaa d:llä, mutta kyllä mä taidan viedä sen jollekin korjaajalle, niin en hajota askia jos olisi ollutkin alunperin joku halpa korjaus.
Kiitos vastauksista.
P.S Nimim. Kalle vaan meinasi että saattas cruise temppuilla, vaan kokeilin myös ilman cruisen sulaketta eikä auttanu.
Moi - Buick Electra -84
Stationwagon kirjoitti:
En ole vielä kokeillut tekeekö samaa d:llä, mutta kyllä mä taidan viedä sen jollekin korjaajalle, niin en hajota askia jos olisi ollutkin alunperin joku halpa korjaus.
Kiitos vastauksista.
P.S Nimim. Kalle vaan meinasi että saattas cruise temppuilla, vaan kokeilin myös ilman cruisen sulaketta eikä auttanu.
MoiJoo, vie vaan korjaamolle. Vika selviää kyllä siellä. Toivottavasti se on joku pikkuvika.
Vakionopeudensäädin oli ihan hyvä arvaus. Olisi se voinut hyvin sekin olla.
Kun auto on kunnossa, niin laita tälle palstalle tieto mikä siinä oli. Jäi vaan kiinnostamaan. Ja samalla tietysti oppisi yhden jutun lisää. - Stationwagon
Buick Electra -84 kirjoitti:
Joo, vie vaan korjaamolle. Vika selviää kyllä siellä. Toivottavasti se on joku pikkuvika.
Vakionopeudensäädin oli ihan hyvä arvaus. Olisi se voinut hyvin sekin olla.
Kun auto on kunnossa, niin laita tälle palstalle tieto mikä siinä oli. Jäi vaan kiinnostamaan. Ja samalla tietysti oppisi yhden jutun lisää.semmoinen että kone kävi reilusti liian laihalla ja paukut loppui sitten aina koneen lämmettyä normaaliksi ja kun lukko oli päällä.
Ei iso vika vaan harmillinen se oli. - Buick Electra -84
Stationwagon kirjoitti:
semmoinen että kone kävi reilusti liian laihalla ja paukut loppui sitten aina koneen lämmettyä normaaliksi ja kun lukko oli päällä.
Ei iso vika vaan harmillinen se oli.Perhana, pieleen meni vianmääritykset. Mutta onneksi näin päin. Hyvä tietää vastaisuuden varalle.
Tulin just mökiltä. Vaihteisto alkoi nykiä keskellä yötä hevonkuusessa ja Service Engine Soon-valo syttyi. Lisäsin bensa-asemalla öljyä laatikkoon ja taas mentiin. Puhalsin kyllä pari kertaa syvään.
Täytyy selvittää vuotaako laatikko jostakin.
Hoh-hoijaa, näiden autovanhusten kanssa.
- kalle vaan
Ota cruise pois pelistä ja käy testaamassa sekoileeko se.
- Exxo
tosin mulla on alkuperäinen ECM ohjaama lukko, ajattelin öljynvaihdon yhteydessä vaihtaa samalla sen soledoidin, koska korjaaja epäili sitä, kerran otin sen jo irti ja kokeilin työpöydällä.. kyllähän se siinä pelas, mutta auton alla ei, nähtävästi kuumuus tekee sen.
Mutta jos lukko on sellainen että napista laitetaan päälle, niin kaasupolkimessa pitäisi silloin olla kytkin mikä irroittaa lukon silloin kun kaasua ei paineta....jos tämä sydeemi ei toimi.. ja irroittaa vasta kun jarrua painetaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244636- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483095- 542667
- 512599
- 2052597
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522328
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081529