Kehitysvammahan ei ole ihmisen normaali olotila. Samoinhan helluntailaiset sanovat homoista.
Eheyttävätkö helluntailaiset myös kehitysvammaisia samoin kuin homoja?
Rakastaako Jumala kehitysvammaisia, vaikka ovat Jumalan luomuksina hiukan epäonnistuneet?
Vai olisiko niin, että poikkeavuuksia tarvitaan, että ihmiset osaisivat paremmin arvostaa omaa "normaaliuttaan" tai terveyttään?
Mitä Raamattu sanoo kehitysvammaisista, jota on aina keskuudessamme ollut? Ehkä heidät pitäisi (Raamatun mukaan) eliminoida rotuhygienian nimissä?
Pääsevätkö vaikeasti kehitysvammaiset taivaaseen. Hehän eivät pysty uskomaan tai uudestisyntymään, koska eivät useimmat käsitä mitään uskosta, kasteesta tai uudestisyntymisestä.
Tosin onhan monella kehitysvammaisella selvä kielilläpuhumisen lahja. Heidän puheestaan kun ei saa mitään selvää.
Mitenkäs helluntailaiset suhtautuvat
24
1126
Vastaukset
- vammaiset
eivät tee ketään vastaan pahaa, vaan ovat hyvin suloisia usein ja antavat lähimäisilleen lämpöä ja ilo. Voisiko heitä olla rakastamatta.
- homot tekevät
pahaa? Et kai vaan ole niitä typeryksiä, jotka sekoittavat homot ja pedofiilit.
- missään tapauksessa
homot tekevät kirjoitti:
pahaa? Et kai vaan ole niitä typeryksiä, jotka sekoittavat homot ja pedofiilit.
typerys ja on erittäin aiheetonta keskustella tuohon tyyliin. Jos sanon sen minkä oikeaksi ajattelen, sinä alat suutasi soittamaan, etkä varmasti kykene rauhalliseen, aikuismaiseen keskusteluun.
- mitenkään aloituksessa
missään tapauksessa kirjoitti:
typerys ja on erittäin aiheetonta keskustella tuohon tyyliin. Jos sanon sen minkä oikeaksi ajattelen, sinä alat suutasi soittamaan, etkä varmasti kykene rauhalliseen, aikuismaiseen keskusteluun.
oleviin kysymyksiin.
Homoakin voi rakastaa. Minäkin voin rakastaa homoa/lesboa, vaikka hetero olenkin.
Kun vastaat asiallisesti, sinun vastaustasi kommentoidaan asiallisesti. - osoittaa
mitenkään aloituksessa kirjoitti:
oleviin kysymyksiin.
Homoakin voi rakastaa. Minäkin voin rakastaa homoa/lesboa, vaikka hetero olenkin.
Kun vastaat asiallisesti, sinun vastaustasi kommentoidaan asiallisesti.minkä laatuisesta keskustelijasta on kyse.
Olen usein pyrkinyt homojen kanssa keskusteluun, mutta se ei ole kertaakaan onnistunut, eli asiallisuutta ei ole syntynyt. - keskutella
osoittaa kirjoitti:
minkä laatuisesta keskustelijasta on kyse.
Olen usein pyrkinyt homojen kanssa keskusteluun, mutta se ei ole kertaakaan onnistunut, eli asiallisuutta ei ole syntynyt.asiallisesti.
Mitä on sydämelläsi? - ihmettele, miksi
osoittaa kirjoitti:
minkä laatuisesta keskustelijasta on kyse.
Olen usein pyrkinyt homojen kanssa keskusteluun, mutta se ei ole kertaakaan onnistunut, eli asiallisuutta ei ole syntynyt.homot eivät rupea kanssasi asialliseen keskusteluun. Sinun ennakkoasenteesi kun on tuo: homous on sairaus ja synti.
Kukaan ei halua tulla syyttä leimatuksi sairaaksi tai syntiseksi synnynnäisen ominaisuutensa vuoksi.
Yhtä hyvällä syyllä voisin sanoa helluntailaisuutta sairaudeksi - mielenterveyden häiriöksi. - samaan
ihmettele, miksi kirjoitti:
homot eivät rupea kanssasi asialliseen keskusteluun. Sinun ennakkoasenteesi kun on tuo: homous on sairaus ja synti.
Kukaan ei halua tulla syyttä leimatuksi sairaaksi tai syntiseksi synnynnäisen ominaisuutensa vuoksi.
Yhtä hyvällä syyllä voisin sanoa helluntailaisuutta sairaudeksi - mielenterveyden häiriöksi.tyyliin. En olenkaan ihmettele itseäni, että en viitsi jankuttaa kanssanne, sillä minun mielestäni täällä on paljon enemmänkin sairautta ja syntiä, ei pelkästään sukupuolinen poikkeavuus. En tiedä, pidätkö sinä sairautena pakkoneurooseja, sydänvikaa, syöpää, ahdistuneisuutta, masentuneisuutta ja vaikka mitä muuta normaali olotilasta poikkeavaa.
Jos sydänvikainen ei pidä vaivaansa sairautena, hän ei ymmärrä apua pyytää siihen keneltäkään ja saattaa kuolla sen takia sydänvikaan, vaikka apu olisi ollut mahdollisuus saada.
Synti on särkenyt koko maailman, mutta uskovaisella on apu saatavilla, päästä rikki menneestä maailmasta rauhaan ja elää rauhassa maailman melskeiden keskelläkin. Toivon sinun tietävän, mistä se apu on saatavilla.
- merim.raimo
Kirjoitat....Ehkä heidät pitäisi (raamatun mukaan)eliminoida...Hehän eivät pysty uudestisyntymään.Sinä pilkkaat kehitysvammaisia Jumalan luomia niinkuin sinäkin olet.
- paitsi ehkä lievästi
helluntailaisia. Heidän johdonmukaisuudessaan kun on toivomisen varaa.
Mitä eroa mielestäsi on kehitysvammalla ja homoudella? Edellinen on synnynnäinen ominaisuus, kun taas jälkimmäinen on sairaus. Eikö?
Näinhän kunnon helluntailainen ajattelee. Tai itse asiassa ei ajattele vaan toistaa hänelle syötettyä mantraaa kuten papukaija (vaivaamatta aivojaan). - merim.raimo
paitsi ehkä lievästi kirjoitti:
helluntailaisia. Heidän johdonmukaisuudessaan kun on toivomisen varaa.
Mitä eroa mielestäsi on kehitysvammalla ja homoudella? Edellinen on synnynnäinen ominaisuus, kun taas jälkimmäinen on sairaus. Eikö?
Näinhän kunnon helluntailainen ajattelee. Tai itse asiassa ei ajattele vaan toistaa hänelle syötettyä mantraaa kuten papukaija (vaivaamatta aivojaan).sinusta siis tuntuu ettet pilkkaa ketään.Kuitenkin vaikka minä puhuisin "enkelten kielillä" niin aina se joistakin tuntuu pahalta.Se mitä sinä teet on että pidät halpana Jumalan sanan.
- Jumalan lapsi
Kehitysvammaisten rinnastaminen homoihin ei ole oikeudenmukaista kumpaakaan ryhmää kohtaan. Kehitysvammat kuuluvat sairausluokituksen piiriin, homous ei.
Ihmiset tarvitsevat joissakin asioissa eheytymistä, vaikka eivät kuuluisi vammaisiin, ja olivatpa seksuaaliselta suuntautumiseltaan millaisia tahansa.
Jumala rakastaa kaikkia ihmisiä. Mielestäni on ala-arvoista kyseenalaistaa Jumalan rakkautta kenenkään kohdalla.
Jotkut voivat tarvita oman paremmuutensa mittareina heikompia, epäonnistuneempia tai eri tavoin normista poikkeavia. Voisin kuvitella, että sellainen ihminen tarvitsee itse eheytymistä.
Jeesus kehoittaa rakastamaan lähimmäistään niin kuin itseään. Olisitko valmis eliminoimaan läheisesi tai tulla itse eliminoiduksi vammaisuuden, sairauden tai muun heikkouden vuoksi?
Ns. normaaleilla (määrittelykysymys sekin) voisi olla paljonkin opittavaa vammaisilta, jos olisi halua oppia. Vammaiset ovat oikeutettuja kaikkeen tukeen sekä yksityisten ihmisten että yhteiskunnan taholta hoivaajan tai hoivattavan uskonnollisesta suuntautumisesta riippumatta.
Kehitysvamamiset pääsevät taivaaseen. Miksi edes kysyt tuollaisia. Tutkipa oman sisimpäsi tilaa ja mieti, mistä lähteestä kumpuavat kysymykset, joissa selvästi on havaittavissa, ei tiedon halu, vaan halu saattaa uskovaisten asenteet ivan aiheeksi.
Ei niin, etteikö niissäkin olisi parantamisen varaa. Meissä kaikissa on.- murjaisit.
KehitysVAMMA ei ole sairaus, eikä sitä ole homous/lesbouskaan.
Noissa asioissa olisi viisaampaa uskoa muita auktoriteetteja kuin helluntailaisia saarnamiehiä tai Raamattua.
Homous on poistettu sairausluokituksesta jo 80- luvulla.
Jumala rakastaa myös orjia. Orjat olkoot kuuliaisia isännälleen (tai jotain sinnepäin). Joka tapauksessa Jumala hyväksyy orjuuden. :)
Uskovat tarvitsevat paremmuutensa mittareina "uskosta osattomia". :)
Helluntailaisia ei voi syyttää liiasta johdonmukaisuudesta. Välillä te sanotte, ettei lapsena kastettu voi päästä taivaaseen. Syy on kuulemma siinä, ettei lapsi voi ymmärtää kasteen merkitystä.
Miksi sitten kehitysvammainen pääsisi taivaaseen, jos hän on kolmivuotiaan tasolla, eikä missään tapauksessa voi ymmärtää kasteen merkitystä tai usko tai jumala- käsitettä, helluntailaisuudesta puhumattakaan.
Huomaa, etten puhu tässä missään tapauksessa kehitysvammaisia vastaan. Yritän vaan valottaa helluntailaista epäjohdonmukaisuutta. - oikaisua epäselvyyksiin
murjaisit. kirjoitti:
KehitysVAMMA ei ole sairaus, eikä sitä ole homous/lesbouskaan.
Noissa asioissa olisi viisaampaa uskoa muita auktoriteetteja kuin helluntailaisia saarnamiehiä tai Raamattua.
Homous on poistettu sairausluokituksesta jo 80- luvulla.
Jumala rakastaa myös orjia. Orjat olkoot kuuliaisia isännälleen (tai jotain sinnepäin). Joka tapauksessa Jumala hyväksyy orjuuden. :)
Uskovat tarvitsevat paremmuutensa mittareina "uskosta osattomia". :)
Helluntailaisia ei voi syyttää liiasta johdonmukaisuudesta. Välillä te sanotte, ettei lapsena kastettu voi päästä taivaaseen. Syy on kuulemma siinä, ettei lapsi voi ymmärtää kasteen merkitystä.
Miksi sitten kehitysvammainen pääsisi taivaaseen, jos hän on kolmivuotiaan tasolla, eikä missään tapauksessa voi ymmärtää kasteen merkitystä tai usko tai jumala- käsitettä, helluntailaisuudesta puhumattakaan.
Huomaa, etten puhu tässä missään tapauksessa kehitysvammaisia vastaan. Yritän vaan valottaa helluntailaista epäjohdonmukaisuutta.Missä se vitsi oli?
Kehitysvammaisuus eri variaatioineen on sairausluokiteltu. Älyllinen kehitysvammaisuus on osa kehityshäiriöitä, joita on runsaasti muitakin. Kaikki kuuluvat sairausluokituksen piiriin, osa lähinnä psykiatrian alueeseen.
Homous ei ole sairaus, kuten kirjoitinkin.
Tiedän varsin hyvin, ettei homoutta pidetä enää sairautena. Aikoinaan siitä on ollut jopa rikosseuraamus. Onneksi käsitykset muuttuvat.
Mikä muka oli pielessä kirjoituksessani?
Tärkein ilmoitus ihmiselle löytyy Raamatusta, ja se tärkein on, että Jumala lähetti Poikansa maailmaan sitä varten, että maailma Hänen kauttansa pelastuisi. Siinä pidän Raamattua ehdottomana auktoriteettina ja ilmoitusta kaikkia koskevana. Jumalan Sana kuuluu kaikille ja vastaanotettuna se antaa rauhan ja ilon.
En väitä, että Raamatusta löytyy vastaus kaikkiin elämän kysymyksiin sellaisenaan. Raamattu antaa kuitenkin vastauksen elämän peruskysymyksiin ja voi sieltä saada ohjausta ihan arkipäivän asioihinkin.
Kunnioitan kaikkia luotettavia auktoriteetteja ja myös tieteen saavutuksille nostan hattua, vaikka kaikkiin ihmiselämän kysymyksiin sekään ei anna vastausta. En pidä tiedettä niin pyhänä, että antaisin sille ehdottoman auktorisoidun aseman.
Saarnamiesten sanomisiin uskon siltä osin kuin katson ne omat kriteerini täyttäviksi. Omiin kriteereihini kuuluu, että sanoma on Raamatun mukainen (niin kuin sen ymmärrän) eikä yleisen elämänkokemuksen ja todistetun tiedon vastainen. Olen valmis muuttamaan käsityksiäni, kun huomaan itse olleeni väärässä.
En ole koskaan sanonut, etteikö lapsena kastettu voi päästä taivaaseen. Mikä, ettei voi.
Minulla ei ole mitään sitä vastaan. Uskon, ettei kaste missään muodossa ole autuuden ehto. Enempää kehitysvammaiselle kuin muillekaan. Minulla on sama tahto kuin Jumalalla, joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan Totuuden, Jeesuksen Kristuksen. Ilman älyllistä kehitysvammaisuuttakaan emme kykene ymmärtämään kaikkea Jumalaan liittyvää. Jumala ei vaadi keneltäkään enempää kuin mihin tämä pystyy.
Lähimmäisinä voimme olla tukemassa minkä tahansa ikäisen tai tasoisen uskoa.
Helluntailaisuus ei ole niinsanotusti ainoa autaaksi tekevä. Se on kristillisyyden harjoittamistapa, jonka itse olen mieltänyt parhaimmaksi. Jos jollain on toinen mieli, niin mikä minä olen sanomaan, etteikö toisinkin voi ajatella.
Mikä tässä on epäjohdonmukaista?
- hrtksi
Mitähän homot tuohon sanovat?
Älä vertaa homoja kehitysvammaisiin, saat homojen vihat niskaasi. "3. Moos. 21:16-23 "Ja Herra puhui Moosekselle sanoen: .. Älköön lähestykö kukaan, jossa on joku
vamma, älköön kukaan sokea tai ontuva, kukaan kasvoiltaan tahi jäseniltään muodoton, jalkansa tai
kätensä taittanut, kyttyräselkäinen tai surkastunut, silmävikainen tai ihotautinen tai rupinen tai
kuohittu. .. Älköön hän tulko esiripun luo älköönkä lähestykö alttaria, koska hänessä on vamma, ettei
hän häpäisisi minun pyhäkköäni."- on aina
synnin seurausta, vaikkakaan ei aina vammautuneen synti ole sitä aikaan saanut. Jumalalla on omat tarkoitusperänsä sillä, että Hän ei salli vammautuneen tulla alttarilleen, mutta viha se ei ole. Nythän meidän ei tarvitse uhri alttarille enää mennä, sillä yksi, kertakaikkinen Uhri teki sen tarpeettomaksi.
Jeesus rakastaa vammautuneita ja on minutkin parantanut erittäin vakavasta vammasta, josta ikinä en itseäni olisi kyennyt parantamaan.
Jos Jumala vihaisi sairaita, niin miten tämän sairaan maailman ihmisten kävisi. Hän sanoo Sanasaan, että jokaien joka huuttaa Minun puoleeni, saa avun. - juha e
on aina kirjoitti:
synnin seurausta, vaikkakaan ei aina vammautuneen synti ole sitä aikaan saanut. Jumalalla on omat tarkoitusperänsä sillä, että Hän ei salli vammautuneen tulla alttarilleen, mutta viha se ei ole. Nythän meidän ei tarvitse uhri alttarille enää mennä, sillä yksi, kertakaikkinen Uhri teki sen tarpeettomaksi.
Jeesus rakastaa vammautuneita ja on minutkin parantanut erittäin vakavasta vammasta, josta ikinä en itseäni olisi kyennyt parantamaan.
Jos Jumala vihaisi sairaita, niin miten tämän sairaan maailman ihmisten kävisi. Hän sanoo Sanasaan, että jokaien joka huuttaa Minun puoleeni, saa avun.voisitko vaikka hieman raottaa parantumistasi ja mistä.
- kertoisin
juha e kirjoitti:
voisitko vaikka hieman raottaa parantumistasi ja mistä.
mutta sen aika ei ole vielä, koska täällä heittelisin helmiä sijoille, eli moni kävisi pilkkaamaan ja panettelemaan sitä totista totuutta, jota minulla on kerrottavana.
Olen kyllä käynyt täällä silloin tällöin kertomassa ihmeistä, joita Jeesus on minulle tehnyt, mutta en ole niistä kovin tarkkaa selkoa tehnyt. Olen vain kertonut parantuneeni useamman kerran niin, että lääkärit ja hoitohenkilökunta ovat ollut täysin hämmingissä ja todenneet, että vain suurempi voima kykeni minut terveeksi tekemään.
Ehkäpä tulee päivä, jolloin ihmiset ovat niin paljon nöyrtyneet, että kykenevät ottamaan vastaan tietoa, joka poikkeaa täysin totutusta ja on kaikkien totuttujen voimien saavuttamattomissa. Silloin varmasti minäkin kerron tarkemmin ne valtavat ihmeet, jotka olen saanut kokea. - kertoisin
juha e kirjoitti:
voisitko vaikka hieman raottaa parantumistasi ja mistä.
mutta sen aika ei ole vielä, koska täällä heittelisin helmiä sijoille, eli moni kävisi pilkkaamaan ja panettelemaan sitä totista totuutta, jota minulla on kerrottavana.
Olen kyllä käynyt täällä silloin tällöin kertomassa ihmeistä, joita Jeesus on minulle tehnyt, mutta en ole niistä kovin tarkkaa selkoa tehnyt. Olen vain kertonut parantuneeni useamman kerran niin, että lääkärit ja hoitohenkilökunta ovat ollut täysin hämmingissä ja todenneet, että vain suurempi voima kykeni minut terveeksi tekemään.
Ehkäpä tulee päivä, jolloin ihmiset ovat niin paljon nöyrtyneet, että kykenevät ottamaan vastaan tietoa, joka poikkeaa täysin totutusta ja on kaikkien totuttujen voimien saavuttamattomissa. Silloin varmasti minäkin kerron tarkemmin ne valtavat ihmeet, jotka olen saanut kokea.
- S.A.
Voitasiinko jo lopettaa nämä homokeskustelut tällä palstalla...? Niistä ei ole seurannut mitään hyvää. Ne ovat vain pienen joukon mielenkiinnon aiheena, mutta aloituksista niitä on välillä aika suuri osuus..
Jos vaikka tehtäisiin niin, että jätetään homoaloitukset kokonaan huomioimatta, tekee aloituksen sitten uskovainen tai ei-uskovainen henkilö. ovat jehovantod.opin mukaan jälleensyntyneitä vauvoja.
Niin, että jos kuolet et voi tietää mikä sinusta seuraavassa elämässä tulee, ehkä heinäsirkka tai joku.- vammaisen lapsen isä
että he pääsevät Taivaaseen,ja me muut sitte jos vielä tilaa on. Jeesus sanoi,että viisailta taivastenvaltakunta on salattu,ja ilmoitettu lapsenmielisille.
- Uudestisynt.MBD_
Sen siitä saa kun ei ole luettu Raamattua . Itselläni on todettu ns. MBD - oireyhtymän kaltasia taipumuksia. Ja sain nuoruusiän kynnyksellä uudesti syntyä ja ottaa vastaan Jeesuksen Kristuksen oman elämäni Herraksi ja sen jälkeen olen täyttynyt Pyhällä Hengellä saanut siinä armolahjoja ja myöhemmin lisää näitä.
Mitä tulee kehitysvammaisuuteen sielä on ajatus että sen verran vaaditaan kun on annettu, sitä Raamatun kohtaa en muista, mutta seuraavat jakeet kyllä sopii.
"Matteus 25:40
Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.'"
Sananlaskut 19:17
"17 Joka vaivaista armahtaa, se lainaa Herralle, ja hän maksaa jälleen hänen hyvän tekonsa."
NIIN ja mitä miehimyksistä eli homoista ja lesboista sanotaan RAAMATUN mukaan
1. kor. 6:9 - 10
"9 Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset,
10 eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa."
Ef. 5:5 "5 Sillä sen te tiedätte ja tunnette, ettei yhdelläkään haureellisella eikä saastaisella eikä ahneella - sillä hän on epäjumalanpalvelija - ole perintöosaa Kristuksen ja Jumalan valtakunnassa."
Hebr. 13:4 " 4 Avioliitto pidettäköön kunniassa kaikkien kesken, ja aviovuode saastuttamatonna; sillä haureelliset ja avionrikkojat Jumala tuomitsee."
3.Moos. 18:22 - 29
"22 Älä makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin naisen kanssa maataan; se on kauhistus.
23 Älä sekaannu mihinkään eläimeen, ettet siten itseäsi saastuttaisi. Älköönkä nainen tarjoutuko eläimelle pariutuaksensa sen kanssa; se on iljettävyys.
24 Älkää saastuttako itseänne millään näistä, sillä näillä kaikilla ovat itsensä saastuttaneet ne kansat, jotka minä karkoitan teidän tieltänne.
25 Ja maa tuli saastaiseksi, ja minä kostin sille sen pahat teot, niin että maa oksensi ulos asujamensa.
26 Sentähden noudattakaa minun käskyjäni ja säädöksiäni älkääkä mitään näistä kauhistuksista tehkö, älköön maassa syntynyt älköönkä muukalainen, joka asuu teidän keskellänne -
27 sillä kaikkia näitä kauhistuksia ovat tehneet tämän maan asukkaat, jotka olivat ennen teitä, niin että maa tuli saastaiseksi -
28 ettei maa teitäkin oksentaisi, jos te sen saastutatte, niinkuin se on oksentanut ulos sen kansan, joka oli ennen teitä.
29 Sillä jokainen, joka tekee minkä tahansa näistä kauhistuksista, hävitettäköön kansastansa, kaikki, jotka semmoista tekevät."
Niin ja toistan näma eivät ole minun sanoja, Vaan Raamatusta.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663225
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai272283Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681849Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t281745Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161411- 281371
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61266Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja291251Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101177Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631167