Kuka suomalainen kenraali?

Talvi/Jatkosodan

Talvi ja jatkosotaa tunteville kysymys. Eduksi myöskin olisi tietää kuka oli mestarikenraali Von Manstein ja mitä hän saavutti 2WWssä.

Eli Paavo Talvelaa voisi hyvin sanoa suomen Rommeliksi, mutta ketä suomalaista kenraalia voisi perustellusti sanoa Suomen Von Mansteiniksi?

Helppo kysymys jos vähän miettii.

11

960

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Talvi/jatkosota

      Niin mahdollista vastausta saa perustellakin...

      • no hooooooo

        kurtti martti weee.... ampui siviilikolttia juovuksissa, hukutti pororenkejä saadakseen tunnustuksia, jäädytti saamelaisia malliksi, kuten kerskuu kirjoissaan. Oli pyöveli vankileireillä ja paljon muuta ihanaa. Tulee lämmin , jolea, liemi housuun kun mietinkin lisää


      • talvi...
        no hooooooo kirjoitti:

        kurtti martti weee.... ampui siviilikolttia juovuksissa, hukutti pororenkejä saadakseen tunnustuksia, jäädytti saamelaisia malliksi, kuten kerskuu kirjoissaan. Oli pyöveli vankileireillä ja paljon muuta ihanaa. Tulee lämmin , jolea, liemi housuun kun mietinkin lisää

        Läheltä liippasi, muttei ihan...


    • Tietysti!

      Govorov löi von Mansteinin 11. armeijan hajalle
      kesällä 1942, ja "Pappa" taas, tai paremminkin
      hänen miehensä pysäyttivät Govorovin Juustilan
      porteille kesällä 1944.

      • talvi/jatko

        Erittäin hyvä vastaus, kenties jopa parempi kuin mitä hain. Enempää en uskalla kertoa, on lienee liian helppo sinulle.


    • vastine oli kenraalimajuri Lagus. Myös hän vihasi venäläisiä.


      "Tunsiko hän heitä"


      MarttyyriMallari-TTt

      • talvi/jatko

        Eipä ollut panssarikenraali Lagus. Lagus voisi viitata Von Mansteiniin rynnäkkötykkien perusteella, muttei ollut mitä hain.

        Ps. vastaus on erittäin helppo...


      • Helpponakki.
        talvi/jatko kirjoitti:

        Eipä ollut panssarikenraali Lagus. Lagus voisi viitata Von Mansteiniin rynnäkkötykkien perusteella, muttei ollut mitä hain.

        Ps. vastaus on erittäin helppo...

        A.F. AIRO..

        Tietysti..


    • historioitsija -78

      Voisko Suomen Manstein olla Lennart Oesch? Tää arvaus on kyllä ihan hatusta vedetty. Sotahistoria ei ole vahvin alani.

      • Talvi/jatkosota

        Kuten jo aikaisemmin vastasin, niin Oeschan se oli mitä hain... Joten jos hatusta vedit, niin hyvät hatut...


      • 1941
        Talvi/jatkosota kirjoitti:

        Kuten jo aikaisemmin vastasin, niin Oeschan se oli mitä hain... Joten jos hatusta vedit, niin hyvät hatut...

        Oesch selvitti Viipurinlahden kriisin 1940 Talvisodan viimeisinä päivinä ja kesän 1944 Kannaksen sotkun.

        Paksulle-Taavetille laitettiin "päällystakki" koska hän oli tyrinyt jo aivan liikaa.

        http://www.mannerheim.fi/10_ylip/s_oesch.htm

        (1892-1978), majuri 1918, everstiluutnantti 1921, eversti 1925, kenraalimajuri 1930, kenraaliluutnantti 1936.

        Sai sotilaskoulutuksensa suomalaisessa Jääkäripataljoonassa Saksassa 1915-1918 ja Ranskan sotakouluissa, mm. Ranskan sotakorkeakoulussa 1923-1926. Toimi vapaussodassa pataljoonankomentajana mm. Raudun taistelussa, sittemmin eri sotilasviroissa, mm. Yleisesikunnan päällikkönä 1930-1940, Rannikkoryhmän komentajana 2.3.-25.3. 1940, armeijakunnan komentajana 1940-1941, Aunuksen Ryhmän komentajana 1942-1944 ja Kannaksen joukkojen komentajana 14.6.-6.10.1944, yleisesikunnan päällikkönä 1944 ja Armeijakunnan komentajana 27.11.1944-10.9.1945. Mannerheim-ristin ritari 1944, Turun yliopiston kunniatohtori 1960.


        Lue Oesch:n muistelmat ja Helge Seppälän kirja Suomen pelastaja.

        Oeschin itsensä kirjoittama Suomen kohtalon ratkaisu Kannaksella v.1944 vuodelta 1957

        SEPPÄLÄ, Helge: Karl Lennart Oesch : Suomen pelastaja. 1998

        http://www.verkkouutiset.fi/arkisto/Arkisto_1998/11.syyskuu/KLO3598.HTM

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Karl_Oesch

        http://kotisivu.suomi.net/brantberg/Sotakenraalit - kenraali Lennart Oesch.htm

        Kolme torjuntavoittoa Kannaksella

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4000000000000028&posting=22000000013929521#22000000013929521


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1043
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      103
      977
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      737
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      580
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe