Katsastus ja PIENI vuoto pakoputkessa..

Unoisti

Juu eli ongelma olisi tämä että pakoputki rämisee joskus korkeilla kierroksilla aivan vähän ja tekee tätä hyvin harvoin. Olen kyllä ryöminyt auton alla jonkin verran ja koittanut katsella että mistä perkeleestä se vuotaa mutta en ole löytänyt vuotokohtaa.

Putken (mahdollinen) vuoto on siis äärimmäisen pieni. Jos laitan jalan pakoputken eteen kuuluu tsup, tsup, tsup joskin hieman laiskasti, eli paineita on ainakin jonkun verran. Vaikuttaako noin pieni reikä pakokaasumittaukseen katsastuksessa, kellään kokemuksia?

Takapönttö on tarkastettu ja sieltä ei ainakaan vuoda..

7

14517

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pugi

      Mullakin on pieni vuoto putkessa ja katsastus ei tuottanut mitään ongelmia! olis saanut saastuttaa enemmänkin! ihme vaikka auto on vähäpäästöinen.

    • Vuotavainen

      ilmeni siten, että O2-pitoisuus nousi yli sallitun 5% rajan. Ei pienistä tarvi välittää.

    • TI-mies

      Pakoputken räminä voi johtua lämpöpeltien ruostuneista kiinnikkeistä jolloin ne rämisevät osin irrallisena, esim. pakosarjan päällä oleva lämmönkeräyspelti on usein ruostunut kiinnitysruuviensa ympäriltä irti.
      Toinen mahdollisuus olisi että äänenvaimentimien sisuskalut olisi irti.
      5% suurempi happipitoisuus pakokaasuissa tuottaa ongelmia katsastuksen pakokaasutestissä, joko pakoputki vuotaa tai imusarjassa ilmavuoto.

      • panpeter

        Miksi monet, jopa vuosia korjaamolla työskennelllet, aina väitää että korkea happipitoisuus voi johtua imuvuodosta? Tuntuu unohtuvan että siinä välissä tapahtuu palaminen ja imupuolelta tuleva ylimääräinen ilma ei sen jälkeen enää tule sellaisenaan ulos vaan se ainoastaan laihentaa seosta. Laiha seos taas näkyy CO- ja HC-arvoissa. Olikos se nyt niin että häkää (CO) tulee enemmän...?


      • Unoisti
        panpeter kirjoitti:

        Miksi monet, jopa vuosia korjaamolla työskennelllet, aina väitää että korkea happipitoisuus voi johtua imuvuodosta? Tuntuu unohtuvan että siinä välissä tapahtuu palaminen ja imupuolelta tuleva ylimääräinen ilma ei sen jälkeen enää tule sellaisenaan ulos vaan se ainoastaan laihentaa seosta. Laiha seos taas näkyy CO- ja HC-arvoissa. Olikos se nyt niin että häkää (CO) tulee enemmän...?

        Jooh, meni läpi tuo pakokaasutesti vaikkakin ukko huudatti autoa 5 min, ei meinannu tyhjäkäynnillä noi arvot millään mennä sallitun puolelle. Pienen kalibroinnin jälkeen onneksi laskivat.

        Muuten ei sitten läpi mennytkään kun takajarrupaineen säätöventtiili on jumissa.. =(


      • TI-mies
        panpeter kirjoitti:

        Miksi monet, jopa vuosia korjaamolla työskennelllet, aina väitää että korkea happipitoisuus voi johtua imuvuodosta? Tuntuu unohtuvan että siinä välissä tapahtuu palaminen ja imupuolelta tuleva ylimääräinen ilma ei sen jälkeen enää tule sellaisenaan ulos vaan se ainoastaan laihentaa seosta. Laiha seos taas näkyy CO- ja HC-arvoissa. Olikos se nyt niin että häkää (CO) tulee enemmän...?

        Minä nyt en olekaan muu kuin tee-se-itse-mies joten olen vain sen tiedon varassa mitä luen lehdistä, tuulilasi-lehdestä olen tuollaisen "tiedon" lukenut että vuotava imusarjan tiiviste voisi kohottaa pakokaasujen happipitoisuutta... tai sitten olen ymmärtänyt väärin.
        No, alkuperäinen kysyjähän kysyikin vain pakoputken vuodosta...


      • whiic
        panpeter kirjoitti:

        Miksi monet, jopa vuosia korjaamolla työskennelllet, aina väitää että korkea happipitoisuus voi johtua imuvuodosta? Tuntuu unohtuvan että siinä välissä tapahtuu palaminen ja imupuolelta tuleva ylimääräinen ilma ei sen jälkeen enää tule sellaisenaan ulos vaan se ainoastaan laihentaa seosta. Laiha seos taas näkyy CO- ja HC-arvoissa. Olikos se nyt niin että häkää (CO) tulee enemmän...?

        "Miksi monet, jopa vuosia korjaamolla työskennelllet, aina väitää että korkea happipitoisuus voi johtua imuvuodosta? Tuntuu unohtuvan että siinä välissä tapahtuu palaminen ja imupuolelta tuleva ylimääräinen ilma ei sen jälkeen enää tule sellaisenaan ulos vaan se ainoastaan laihentaa seosta."

        No, jos seos on laihalla, eli happea on seoksessa enemmän kuin ruiskutettava polttoainemäärä vaatii täydellisesti palaakseen, niin mihin luulet ylimäärähapen katoavan? Kyllä se tulee pakoputkesta ulos, muodossa tai toisessa, eli esim. samana O2:na kuin se meni sisäänkin, tai sitten ilman typen kanssa reagoineena typen oksideiksi (reaktiota ei tapahdu kuin kuumissa lämpötiloissa, joten ei meidän ilmakehässä normaalisti typpi ja happi reagoi).

        Eli kyllä: imuvuoto laihentaa seosta, JA nostaa O2:n määrää pakokaasussa.





        "Laiha seos taas näkyy CO- ja HC-arvoissa. Olikos se nyt niin että häkää (CO) tulee enemmän...?"

        Väärin. CO eli häkä syntyy, kun poltetaan hiiliyhdistettä liian vähällä hapella (rikas seos). Toki sitä syntyy muulloinkin enemmän tai vähemmän, ja nimenomaan vähemmän kun happiylimäärää lisätään.

        Happiylimäärän lisääminen tosin johtaa palamisongelmiin, lämmön nousuun (mahdollisesti myös pakoventtiilien palamiseen) ja siten jäljellejääneen hapen reagoimista ilman typen kanssa haitallisiksi typen oksideiksi NOx.

        Varsinaisesti O2:n esiintyminen pakokaasuissa ei merkitsisi mitään pahaa. Se on kuitenkin ilmeisesti jokin indikaattori joka on valittu kustannussyistä, jos NOx:n mittaaminen pakokaasuista on liian hankalaa.

        HC-päästöt ovat palamatonta hiilivetyä, ja niitä syntyy, kun palamistapahtuma ei ole kunnollinen. Ehkä enemmän liian rikkaalla kuin liian laihalla?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      109
      6953
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4451
    3. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      49
      3945
    4. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3538
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3522
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      191
      3502
    7. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2979
    8. Nainen vinkkinä sulle!

      Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2684
    9. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      48
      2542
    10. Hei seksikäs

      Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13
      1924
    Aihe