Katsastus ja PIENI vuoto pakoputkessa..

Unoisti

Juu eli ongelma olisi tämä että pakoputki rämisee joskus korkeilla kierroksilla aivan vähän ja tekee tätä hyvin harvoin. Olen kyllä ryöminyt auton alla jonkin verran ja koittanut katsella että mistä perkeleestä se vuotaa mutta en ole löytänyt vuotokohtaa.

Putken (mahdollinen) vuoto on siis äärimmäisen pieni. Jos laitan jalan pakoputken eteen kuuluu tsup, tsup, tsup joskin hieman laiskasti, eli paineita on ainakin jonkun verran. Vaikuttaako noin pieni reikä pakokaasumittaukseen katsastuksessa, kellään kokemuksia?

Takapönttö on tarkastettu ja sieltä ei ainakaan vuoda..

7

14851

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pugi

      Mullakin on pieni vuoto putkessa ja katsastus ei tuottanut mitään ongelmia! olis saanut saastuttaa enemmänkin! ihme vaikka auto on vähäpäästöinen.

    • Vuotavainen

      ilmeni siten, että O2-pitoisuus nousi yli sallitun 5% rajan. Ei pienistä tarvi välittää.

    • TI-mies

      Pakoputken räminä voi johtua lämpöpeltien ruostuneista kiinnikkeistä jolloin ne rämisevät osin irrallisena, esim. pakosarjan päällä oleva lämmönkeräyspelti on usein ruostunut kiinnitysruuviensa ympäriltä irti.
      Toinen mahdollisuus olisi että äänenvaimentimien sisuskalut olisi irti.
      5% suurempi happipitoisuus pakokaasuissa tuottaa ongelmia katsastuksen pakokaasutestissä, joko pakoputki vuotaa tai imusarjassa ilmavuoto.

      • panpeter

        Miksi monet, jopa vuosia korjaamolla työskennelllet, aina väitää että korkea happipitoisuus voi johtua imuvuodosta? Tuntuu unohtuvan että siinä välissä tapahtuu palaminen ja imupuolelta tuleva ylimääräinen ilma ei sen jälkeen enää tule sellaisenaan ulos vaan se ainoastaan laihentaa seosta. Laiha seos taas näkyy CO- ja HC-arvoissa. Olikos se nyt niin että häkää (CO) tulee enemmän...?


      • Unoisti
        panpeter kirjoitti:

        Miksi monet, jopa vuosia korjaamolla työskennelllet, aina väitää että korkea happipitoisuus voi johtua imuvuodosta? Tuntuu unohtuvan että siinä välissä tapahtuu palaminen ja imupuolelta tuleva ylimääräinen ilma ei sen jälkeen enää tule sellaisenaan ulos vaan se ainoastaan laihentaa seosta. Laiha seos taas näkyy CO- ja HC-arvoissa. Olikos se nyt niin että häkää (CO) tulee enemmän...?

        Jooh, meni läpi tuo pakokaasutesti vaikkakin ukko huudatti autoa 5 min, ei meinannu tyhjäkäynnillä noi arvot millään mennä sallitun puolelle. Pienen kalibroinnin jälkeen onneksi laskivat.

        Muuten ei sitten läpi mennytkään kun takajarrupaineen säätöventtiili on jumissa.. =(


      • TI-mies
        panpeter kirjoitti:

        Miksi monet, jopa vuosia korjaamolla työskennelllet, aina väitää että korkea happipitoisuus voi johtua imuvuodosta? Tuntuu unohtuvan että siinä välissä tapahtuu palaminen ja imupuolelta tuleva ylimääräinen ilma ei sen jälkeen enää tule sellaisenaan ulos vaan se ainoastaan laihentaa seosta. Laiha seos taas näkyy CO- ja HC-arvoissa. Olikos se nyt niin että häkää (CO) tulee enemmän...?

        Minä nyt en olekaan muu kuin tee-se-itse-mies joten olen vain sen tiedon varassa mitä luen lehdistä, tuulilasi-lehdestä olen tuollaisen "tiedon" lukenut että vuotava imusarjan tiiviste voisi kohottaa pakokaasujen happipitoisuutta... tai sitten olen ymmärtänyt väärin.
        No, alkuperäinen kysyjähän kysyikin vain pakoputken vuodosta...


      • whiic
        panpeter kirjoitti:

        Miksi monet, jopa vuosia korjaamolla työskennelllet, aina väitää että korkea happipitoisuus voi johtua imuvuodosta? Tuntuu unohtuvan että siinä välissä tapahtuu palaminen ja imupuolelta tuleva ylimääräinen ilma ei sen jälkeen enää tule sellaisenaan ulos vaan se ainoastaan laihentaa seosta. Laiha seos taas näkyy CO- ja HC-arvoissa. Olikos se nyt niin että häkää (CO) tulee enemmän...?

        "Miksi monet, jopa vuosia korjaamolla työskennelllet, aina väitää että korkea happipitoisuus voi johtua imuvuodosta? Tuntuu unohtuvan että siinä välissä tapahtuu palaminen ja imupuolelta tuleva ylimääräinen ilma ei sen jälkeen enää tule sellaisenaan ulos vaan se ainoastaan laihentaa seosta."

        No, jos seos on laihalla, eli happea on seoksessa enemmän kuin ruiskutettava polttoainemäärä vaatii täydellisesti palaakseen, niin mihin luulet ylimäärähapen katoavan? Kyllä se tulee pakoputkesta ulos, muodossa tai toisessa, eli esim. samana O2:na kuin se meni sisäänkin, tai sitten ilman typen kanssa reagoineena typen oksideiksi (reaktiota ei tapahdu kuin kuumissa lämpötiloissa, joten ei meidän ilmakehässä normaalisti typpi ja happi reagoi).

        Eli kyllä: imuvuoto laihentaa seosta, JA nostaa O2:n määrää pakokaasussa.





        "Laiha seos taas näkyy CO- ja HC-arvoissa. Olikos se nyt niin että häkää (CO) tulee enemmän...?"

        Väärin. CO eli häkä syntyy, kun poltetaan hiiliyhdistettä liian vähällä hapella (rikas seos). Toki sitä syntyy muulloinkin enemmän tai vähemmän, ja nimenomaan vähemmän kun happiylimäärää lisätään.

        Happiylimäärän lisääminen tosin johtaa palamisongelmiin, lämmön nousuun (mahdollisesti myös pakoventtiilien palamiseen) ja siten jäljellejääneen hapen reagoimista ilman typen kanssa haitallisiksi typen oksideiksi NOx.

        Varsinaisesti O2:n esiintyminen pakokaasuissa ei merkitsisi mitään pahaa. Se on kuitenkin ilmeisesti jokin indikaattori joka on valittu kustannussyistä, jos NOx:n mittaaminen pakokaasuista on liian hankalaa.

        HC-päästöt ovat palamatonta hiilivetyä, ja niitä syntyy, kun palamistapahtuma ei ole kunnollinen. Ehkä enemmän liian rikkaalla kuin liian laihalla?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3161
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe