Dieseliin veroa

Suunnitelma korottaa dieselin veroa on paljon järkevämpi kuin Autoliiton ja SKALin marinasta voisi päätellä.
Hiilidioksidipäästö per litra on dieselistä suurempi kuin bensiinistä ja veroa maksetaan nimenomaan litrasta, joten veron pitäisi olla ainakin sama. Näin on monissa maissa. Polttoaineen hinta hillitsee kulutusta paljon paremmin kuin vuosimaksu. Siksi käyttövoimaveroa pitäisi laskea ja poistaa, kun dieselin vero on bensiinin tasolla.

http://www.autoliitto.fi/?x20043=2329482
Viime aikoina suuret dieselautot ovat lisääntyneet, joten näin eivät CO2-päästöt vähene. Jos päästöjä meinataan tosissaan vähentää, säästöä syntyy eniten ajavien kohdalla. Autoliitto edustaa paljon ajavia ja kuluttavia, joten se yrittää kaikin keinoin siirtään verotusta vuosimaksuun.

http://www.skal.fi/?1838_m=2220&s=500
Veron korotus palvelee myös ympäristönäkökohtaa.
http://www.skal.fi/?1839_m=2221&s=502
Polttoaineveron maksavat kaikki käyttäjät. Kuljetusyrityksillä on mahdollisuus siirtää se hintoihin, ellei toimintaa voi parantaa.

8

868

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pienyrittäjä

      Kun ei muita liikenne tai autoveroja lasketa niin kaikki kuljetukset kallistuvat taas kerran. Sitä myötä kaikki hinnat. Inflaatio kiihtyy taas.

      Se on oikein kommunismin oppikirjan 101 että liikkumista rajoitetaan poliittisin keinoin.

      Liikkuvuuteen tulee kannustaa vapaassa yhteiskunnassa eikä jarruttaa maa taantumaan.

      Uskomatonta. Ja kaiken huippu: Suomi on laaja maa ja muutkenkin on vaikeuksia kuten kelit ja kapeat tiet. Suomi kepin avulla taas ampuu omaan jalkaan. Miksi ei voida milloinkaan porkkanan avulla muuttaa asioita?

      • Aika fiksu

        Sellaista liikkumista, joka saastuttaa ympäristöä, ei pidä ainakaan tukea asettamalla se verotuksellisesti edulliseen asemaan. On täysin oikein, että kuljetuskustannukset näkyvät tuotteen hinnassa. Se antaa kuluttajalle mahdollisuuden suosia sellaisia tuotteita, jotka eivät rasita ympäristöä kuljetuksen vuoksi. Ekologisesti ei ole mitään järkeä kuljettaa pyykkejä pestäväksi Tallinnaan Tampereelta, nautoja teuraaksi Lappiin Etelä-Suomesta, tomaatteja lentokoneella Espanjasta eikä lohia pakattavaksi Thaimaahan Norjasta ja sitten takaisin kuluttajille. Siksi sellaista toimintaa ei pidä tukea myöskään taloudellisin toimin. Jos jotain tuotetta tai palvelua on pakko kuljettaa luontoa rasittavaa energiaa kuluttaen, saa se myös maksaa sen edestä. Siten ehkä tulee tarjolle ekologisempaa lähiruokaa, lähipalveluja jne. Tietysti on selvitettävä kaikkien vaihtoehtojen ekologinen kuorma kokonaisuudessaan ja suosittava keveintä.


      • poppajoe

        Tuo Kataisen sammakko on vasta esitys joka ei tule menemään läpi. Keskusta hoitaa homman niin, että dieseliä ei rankaista yhtään bensaa enempää. Saatte nähdä.


    • ....

      Jotkut on näköjään totutettu keppiin jo penskasta asti. Lisää vaan vaaditaan ja raipan iskuista löytyy se totuus ja jotain positiivista.

      Eikö porkkana välillä kelpaisi?

      • 1_X

        Mistä vitusta näitä tyhmäpäitä riittää!!??

        Keppiä vaan, ei porkkanaa! Perkele!

        Diesel- ja polttoaineveron, sekä sähköveron korotuksella EI OLE MITÄÄN JÄRKEVÄÄ PERUSTETTA!!! Yrittäkää tajuta se. Jyrki Boyn ainoa tavoite on tuolla tyhmääkin tyhmemmällä "ajatuksella" vain ja ainoastaan valtion VEROTULOJEN lisääminen.

        Mitään ympäristöasioita on ihan turha tähän sotkea.


    • bensalla ajava

      Juuri näin. Jos kerran bensiinin maailmanmarkkinahinta on alhaisempi kuin dieselöljyn ja jos kerran litra dieselöljyä tuottaa enemmän hiilidioksidipäästöjä kuin litra bensiiniä, niin miksi ihmeessä dieselöljyn pitäisi Suomessa olla halvempaa kuin bensiini?

      Dieselauto toki kuluttaa vähemmän kuin bensiiniauto, mutta se ei kuulu tähän. Kyse on yhdestä litrasta bensaa ja dieseliä sekä niiden hinnoista ja päästöistä.

      Jos dieselauto on niin älyttömän erinomainen, niin tottahan jokainen sitten ostaa dieselauton, vaikka dieselöljy onkin hiukan kalliimpaa kuin bensa (näin markkinataloudessa USA:ssa). Käyttövoimaveron tosin voisi poistaa samalla, kun dieselin vero nostetaan bensalitran veron tasalle.

      • maailmanmarkkinahinta

        on muuten halvempi kuin bensiinin, selvästi. Kts. esim kauppalehti/ rikitön bensiini/dieselöljy.


    • ei pitemmän

      päälle auta ketään.mitä luulette kuinka käy esim. viime päivinä julkisuudessa olleille tieurakoille?eivät varmaan ainakaan halpene,ja taas täytyy jotain veroa nostaa.

      Ja aina jaksetaan jauhaa että veroja tarvitaan siksi että saadaan ilmaisia palveluita.Onko sellaisiakin,käsittääkseni esim.joka terveyskeskuksessa joutuu jotain maksamaan että pääsee jonottamaan ja lopuksi tohtori ei tiedä mikä on ja määrää buranaa.Itse olen jo vuosia käyttänyt yksityisiä terveydenhuoltopalveluja,ovat kalliita mutta paljon parempia.Esimerkkejä löytyy varmasti paljon muualtakin.Eli pointtini on se että voisiko samat asiat hoitaa paremmin vähemmällä rahalla,mielestäni kyllä.

      Jossain TÄYTYY olla vikaa ja paljon koska suomalaisten ostovoima on euroopan surkeimpia,verot kovia,autot vanhoja,vanhukset heitteillä ym,eli asiat persiillään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikuiset kaipaajat

      Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
      Ikävä
      113
      3511
    2. Onhan tää tyhmää ajatella sua kun tuskin ees muistat mua

      Hyvää yötä sinne jonnekin. 💔
      Ikävä
      26
      2674
    3. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

      Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
      Maailman menoa
      68
      2458
    4. Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää

      Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv
      Maailman menoa
      75
      2422
    5. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      17
      2232
    6. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      31
      2109
    7. En tiedä ymmärrätkö

      Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk
      Ikävä
      10
      2061
    8. Kerro kaivattusi etunimi

      Naisille
      Ikävä
      87
      1893
    9. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      4
      1705
    10. Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla

      Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä
      Yrittäjyys
      26
      1612
    Aihe