Tervehdys! Olen harkinnut ottavani auton yksityisleasingillä. Kannattaisiko? Onko kenelläkään kokemusta s-etuauto, delta-leasing???
Plussat/miinukset? Mitä mahdollisia ongelmatilanteita?
AUTON YKSITYISLEASING
12
20294
Vastaukset
- on:
Etuna on se, että jos autovero poistuisikin, niin ainakin taatussa jäännösarvon takaavassa leasingissä ei ole huolta jälleenmyyntiarvon romahduksesta. Voisi olla aivan fiksu juttu, nimenomaan huoltoleasing jossa huollot jo valmiiksi hinnoiteltu.
Mutta: moni luulee että leasingg-peliä voi käsitellä miten lystää ja viis veisata sen kunnosta (naarmut, klommot jne). Ehei, leasingkauden lopussa firma tarkistaa auton tarkasti ja isommista vaurioista joutuu maksamaan extraa (katso vaikka ALD:n sivut). - hyväntekeväisyyttä ole
Paitsi autosi kustannukset maksat myös leasingfirman kulut (tilavuokrat, palkkakustannukset, hallinnon etc) sekä tietysti fiman oman katteen toiminnasta.
Jokaisessa uudessa autossa on ainakin 3 vuoden takuu ja nykyautoissa ei juuri vikoja tuona aikana ilmene. Tietysti edellyttää, että pysyt laatumerkeissä.
Leasing ei voi tulla taloudellisesti edullisemmaksi kuin auton osto. Omassa autossa ei lisäksi tarvitse huolehtia kilometrirajoista (kiinnitäpä niihin huomiota!) ja sitä on edullista pitää vaikka useampi (3 v:n) kausi peräkkäin.
Niin hyvin et pysty pääomaa sijoittamaan, että leasing kannattaisi. Leasing on laskukyvyttömien tumpeloiden valinta!- laskutaidoton
Olet laskutaitoinen henkilö kaikesta päätellen, mutta kerrot mielipiteesi asiasta ilman mitään konkreettisia laskelmia. Alahan tuomaan laskelmasi päivänvaloon !!!!
- oli...
Neljän vuoden leasingin jälkeen sinulle jää käteen pelkkä luu. Jos taas ostat auton sinulla on neljän vuoden päästä velaton neljä vuotta vanha auto. Kulut per neljä vuotta ovat samat. Kuka hullu noita leasingeja oikein ottaa ja miksi?
- Ei niin
Ei kannata edellämainituista syistä, vaikkakin takuu ei ole yleensä 3 vuotta, vaan saksalaisissa useimmiten 2 vuotta. Oikaistaan tässä yksi yleinen väärä käsitys. Leasing ja huoltosopimus sotketaan usein keskenään. Oletetaan, että kiinteähintainen (sisältyy leasing-maksuun) huolto on vain leasing-autojen ominaisuus.
Useimpiin merkkeihin saa huoltosopimuksen rahalla. Se on turva ns. maanantaiyksilöä vastaan, mutta normitapauksessa tulee normaalia kalliimmaksi. - liisinkinä..
Se on heikoin kohta noissa ja eikä auto ole sen jälkeen sinun vaan autoliikkeen edelleen koska vain vuokrasit sitä!
Siksi lainalla tai osamaksulla kannattaa ennemmin hankkia koska sen kun olet maksanut on auto sinun. Joka tapauksessa saat autosta vaihtohyvistä taas seuraavaan, liisingissä tätä ei ole.
Ps, vrt uudessa autossa on takuu oli se liising tai osamaksu eli mitä eroa? Jos jotain hajoaa takuun piiriin liittyen niin sehän korjataan ilman veloitusta joka tapauksessa. Itse puntaroin myös noiden välillä ja päädyin S-etuautoon. S-kaupan asiakas muutenkin ja S-etukortti on takataskussa, joten leasing-maksusta saa bonusta ja koska auton vuokra jo nostaa bonuksen 5% se vaikuttaa oleellisesti myös muista ostoksista saataviin bonuksiin. Tämän voi katsoa laskevan leasingvuokraa jonkin verran vuosien mittaan. Etu ei ole kovin mittava, mutta kertyvät bonukset voi laskea satasissa.
Muita leasing-auton valintaan liittyviä seikkoja olivat seuraavat:
- autoliike ostaa vanhan auton ja siitä kertyvät varat voi laittaa johonkin muuhun.
Toki auton voi ostaakin ja myydä entisen, jos tarvitsee rahaa, mutta jollekin voi olla tarve saada ajoneuvo myytyä äkkiä. Itse tosin myin vanhan auton tuttavalle ja sain siitä paremman hinnan kuin autoliikkeessä. Autoliikkeiden käytettyjen autojen sisäänostohinnat eivät ole kovin hyviä, mutta kohtalaisia kuitenkin.'
Monesti leasingin puolestapuhujat vetoavat siihen, että vanhasta autosta saatavat varat voi laittaa esim. rahastoihin tai osakkeisiin, jolloin raha poikii toisin kuin henkilöauton omistamisessa. Harvat taitavat näin tehdä, mutta itse aion laittaa muutaman tuhat euroa rahastoihin, joihin muutenkin olen alkanut kuukausittain sijoittamaan pienen summan ja ainakin muutaman kuukauden aikavälillä sijoitukset ovat nousseeet melko mukavasti (no, laskua tuli subprime-kriisin johdosta, mutta kurssit on taas nousussa).
- autoveron muutokset tulevaisuudessa.
En halunnut ostaa autoa ja huomata muutaman vuoden päästä, että auton arvo on romahtanut. Hintojen alennus ei toki tule yhdessä yössä, vaan portaittain, mutta tulee kuitenkin.
- Leasingvuokran / lainan suuruus.
Vuokrasin Ford Focuksen, hinta lisävarustein ja toimitusmaksuin n. 24500 3v / 60 000 sopimuksella. Leasingvuokra on n. 500 euroa. Jos olisin ostanut ko. auton, kolmen vuoden laina-ajalla lainanerä olisi ollut laskelmieni mukaan n. 720 eur. Tähän summaan pitää laskea vielä vuosihuollot, renkaanvaihdot ja sijaisauton kulut. Summat eivät sinänsä ole suuria, mutta lisäävät kuitenkin kustannuksia. Minulla on tuolle yli kahdelle sadalle eurolle käyttöä joka kuukausi. Ei paljon lohduta, että muutaman vuoden päästä auto olisi oma, tarvitsen sen vuokran ja lainaerän välisen erotuksen käyttööni jo nyt..
Toki laina-aikaa olisi voinut pidentää vaikkapa viiteen vuoteen ja saada tällä tavoin kuukausierää pienemmäksi, mutta auton arvo laskiksi koko ajan ja korkojen osuus lisääntyisi.
En väitä, että liisaminen tulisi halvemmaksi kuin auton ostaminen. Minulle kuitenkin vaakakupissa painaa enemmän helppous ja huolettomuus. Vaikka palkkapussiin jää nettona reilusti alle pari tonnia ja emäntäkään ei ihmeempiä tienaa, niin meidän perheessä on kuitenkin päätetty, että maksetaan tietyistä palveluista mieluummin kuin tehdään itse, koska työn, opiskelun ja lasten kanssa oleilemisen sekä vapaa-ajan vieton lisäksi aikaa ei oikein enää jää (lue: ollaan laiskoja ;-) esimerkiksi auton omatoimiseen huoltoon tai korjaukseen tai renkaanvaihtoihin. Mielestäni monen muunkin pitäisi ajatella samoin kun meillä suomalaisilla menee nyt hyvin. "Tuhlaaminen" ja palveluiden käyttäminen tuo hyvinvointia koko yhteiskunnalle verojen muodossa.. ;-)Pari kommenttia S-etuautoista:
- Mainosten alkaen hinnat ovat kusetusta.
Harva tulee toimeen 15 000 kilometrillä vuosi. Ko. kilometrirajahan on yleisesti alkaen-hintojen pohjana. Itse otin 20 000 km/vuosi. Ylikilometrit ovat aika kalliita, Nordealla _muistaakseni 13 euroa /100 km.
Fordilla oli lohkolämmitinkin lisävaruste ja kun ottaa sen lisäksi esim ikkunatummennukset ja aluvanteet, niin alkaen 379 eurosta päästäänkin n. 500 euroon.
- Pientarvikkeet kuten polttimot tai pyyhkijänsulat kuuluvat sopimukseen vain huoltojen yhteydessä.
Miinuspuoletkin huomioonottaen liisaaminen on ainakin meille sopiva vaihtoehto.- tuli alussa selväksi,
Eskobastion kirjoitti:
Pari kommenttia S-etuautoista:
- Mainosten alkaen hinnat ovat kusetusta.
Harva tulee toimeen 15 000 kilometrillä vuosi. Ko. kilometrirajahan on yleisesti alkaen-hintojen pohjana. Itse otin 20 000 km/vuosi. Ylikilometrit ovat aika kalliita, Nordealla _muistaakseni 13 euroa /100 km.
Fordilla oli lohkolämmitinkin lisävaruste ja kun ottaa sen lisäksi esim ikkunatummennukset ja aluvanteet, niin alkaen 379 eurosta päästäänkin n. 500 euroon.
- Pientarvikkeet kuten polttimot tai pyyhkijänsulat kuuluvat sopimukseen vain huoltojen yhteydessä.
Miinuspuoletkin huomioonottaen liisaaminen on ainakin meille sopiva vaihtoehto.että laskutaidottomille tumpeloille leasing sopii.
tuli alussa selväksi, kirjoitti:
että laskutaidottomille tumpeloille leasing sopii.
Mit' v****a. Huomasit apina varmaan, että en väittänyt leasingia halvemmaksi, joten tuo laskutaidottomuuskommentti jääköön omaan arvoonsa.
Tiedän ihan tarkalleen mitä vuokraaminen tai ostaminen osamaksulla tulee maksamaan ja otin siitä huolimatta leasingilla. Kyse ei ole laskutaidottomuudesta.- okei,
Eskobastion kirjoitti:
Mit' v****a. Huomasit apina varmaan, että en väittänyt leasingia halvemmaksi, joten tuo laskutaidottomuuskommentti jääköön omaan arvoonsa.
Tiedän ihan tarkalleen mitä vuokraaminen tai ostaminen osamaksulla tulee maksamaan ja otin siitä huolimatta leasingilla. Kyse ei ole laskutaidottomuudesta.pyydän anteeksi. Siis pelkästään tumpeloille!
okei, kirjoitti:
pyydän anteeksi. Siis pelkästään tumpeloille!
Tuollaisia kommentteja voi odottaa vain amitsulta, jonka elämän tärkein asia on oma, itse huollettu ja laitettu DX Corolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216484Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552251- 1471837
- 821214
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971012- 72960
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.74886Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10823- 30814
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon145747