Varhaiset kristityt elivät kristittyjen vainoja pakoillen. He tiesivät, että he paljastuvat kristityiksi, jos joku osaa kysyä ”kiellätkö sinä Jeesuksen Kristuksen”, silloin he paljastuvat. Silloin heitä viedään oikeuden eteen ja ihmiset tappavat heidät kuvitellen samalla tekevänsä palveluksen Jumalalle. Nuo kristittyjä vainoavat ihmiset eivät koskaan todella tunteneet Jumalaa, he vain hyötyivät omasta uskonnollisuudestaan. Kristityt muistivat, miten Jeesus oli sanonut heille: ”Ja te joudutte kaikkien vihattaviksi minun nimeni tähden; mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.”
Maan alla elävät kristityt eivät olisi jaksaneet, ellei heitä olisi vahvistanut se ihmeellinen voima ja rauha, joka kumpusi heidän sydämeensä kun he kiittivät Jeesusta vaikeissakin tilanteissa. Se antoi heille voimaa astella leijonien eteen laulaen ylistyshymnejä Kristukselle. Mistä olikaan kysymys siinä, etteivät nälkäiset leijonat aina suostuneet tappamaan kristittyjä, vaan roomalaisten piti teloittaa heidät miekalla. Sekin seikka mietitytti monia sen nähneitä ja toimi valtavana todistuksena omana aikanaan.
Kuitenkin kristityt kokoontuivat yhteen henkensä menettämisen uhalla. He tahtoivat jakaa omakohtaisesti kokemiaan asioita ja samalla he tahtoivat olla osallisia armolahjoista, jotka on annettu seurakunnille, ei yksittäisille ihmisille. Toiset ihmiset pilkkasivat heitä puhuen siitä, miten salaisissa menoissa kristityt juovat jonkun kuolleen miehen verta. Ulkopuoliset eivät ymmärtäneet mitään kristittyjen kokoontumisten ja ehtoollisen hengellisestä ulottuvuudesta.
Joskus kristittyjen sanotaan tuolloin olleen aivan toisenlaisia kuin nykyisin. He ajattelivat Jumalasta aivan toisin, he eivät tunnustaneet Jeesusta Jumalan Pojaksi jne. Jostain syystä heidän toimintaansa ei nähdä ollenkaan siinä kontekstissa, jossa se tapahtui. Ja olivatko he todella erilaisia, arvioikaa kristityt, onko esimerkiksi tämän varhaisen kirkon ajoilta säästyneen rukouksen tuottanut jokin muu henki, kuin se, jota kristityt tänä päivänä kutsuvat Pyhäksi Hengeksi? Kuinka ovatkaan nuo vainojen alla eläneet voineet puhua näin:
” Pyhä, Pyhä olet Sinä, joka asut valossa, Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala, Heenokin, Daavidin, Elian, Mooseksen ja Joosuan Jumala ja kaikkien muiden profeettojen, jotka ovat julistaneet nimeäsi.
Apostolien Jumala, Sinä joka ohjaat kaikkea armopäätöksesi mukaan, Sinä joka siunaat kaikki, jotka sydämestään luottavat Sinuun. Minun sieluni ylistää Sinua Pyhän Hengen voimassa, sydämeni ylistää lauluillaan Sinua, Herra, ylistää Sinun valtaasi lakkaamatta, sillä Sinulle minä kuulun ja Sinä tahdot että ylistän.
Köyhien Jumala, vähäpätöisimpien auttaja, Sinä katsot nöyriin, Sinä olet heikkojen voima; tule pelastamaan minua, Sinä joka armossasi olet antanut minulle vakuutuksen siitä että rakastat minua; minä olen Sinun käytössäsi, Sinä olet antanut minulle kristityn korkean nimen. Sinä olet vapauttanut minut palvelemaan Sinua, laulamaan ylistystäsi, Sinä joka näet kaiken ja pidät kaiken koossa ja erillään.
Tee minut eheäksi, Herra Jumala, vahvista sydämeni, anna minun päästä kypsyyteen ja täyteyteen Pyhässä Hengessä.
Anna meille nuori usko, että voisimme rakentaa Sinun pyhää seurakuntaasi, oi Jumalan Poika, Isän Sana ja Ajatus, oi Kristus, joka olet tullut pelastamaan ihmissuvun, joka olet kärsinyt, haudattu ja kuolleista noussut;
Hän joka Sinut lähetti, on Sinut kirkastanut; katso meihin ja tule meitä auttamaan, Herra anna ajatuksiimme selkeyttä siitä uskosta, jonka Henki vahvistaa. Kirkasta meissä nimesi, sillä Sinun Isässäsi, Sinussa ja Pyhässä Hengessä on meidän toivomme nyt ja aina.”
(suom. Anna-Mari Kaskinen)
Varhainen seurakunta
7
486
Vastaukset
- maranatha
Kristuksen seuraajia, ei tuollaista rukousta synny ilman Pyhää Henkeä. Meillä olisi varmaan paljon opittavaa heiltä. Mietin miten mahtaisi tänä päivänä olla, jos meidät heitettäisiin leijonille syötäväksi, olisimmeko kuin nuo varhaiset kristityt, toivottavasti? Tavallaan olemme päässeet niin helpolla, samanlaisia vainoja ei ainakaan nyt ole täällä Suomessa.
Ja miten vilpitön uskovan sydän kaipaakaan tänä päivänä, että saisi olla riemuitsemassa tuossa samassa Hengessä yhdessä toisten lapsenmielisten kanssa pelastuksesta, jonka Herra toi ja joka on uskon kautta ilmaiseksi kaikkien tavoitettavissa.
Ilman murhetta hengestänsä, mitä söisi ja joisi, ja ruumistansa, mitä päällensä pukisi, ilman murhetta itsensä ja toinen toisemme parantamisesta, ilman murhetta maailman ja seurakunnan kuntoon laittamisesta.
Sillä rakkaudessa ei ole pelkoa. Pelossa ihminen nojaa lihaan. Rakkaus vapauttaa elämään, luottamaan, että jokainen veli ja sisar, sinä, joka tulet vastaani Herran kiitos huulillasi, olet rakas, arvokas ja ainutlaatuinen Herran kuva, jossa ei vielä ole käynyt ilmi mitä meistä tulee, mutta me tiedämme tulevamme hänen kaltaisikseen, kun hän ilmestyy. Ja jokainen, joka panee häneen tämän toivon, puhdistaa itsensä, niin kuin hän on puhdas.- Jumalan pieni köyhä
Alkukirkossa on kyllä paljon mitä kannattaa pysähtyä miettimään, mutten silti haluaisi heitä puolijumaliksi nostaa, Pyhä Henki - heidän voimansa ja uskonsa lähde - on meidän aikanamme aivan yhtä toimintakuntoinen kuin tuolloinkin, häntä me tarvitsemme emmekä leijonia ;)
- Crypticall
Ei tässä ole kysymys leijonista, mutta varhaisista kristityistä on vaikeaa puhua ilman leijonia, jotka olivat heidän kokoaikainen uhkansa. Aikaisemmassa keskustelussa viittasin siihen, miten joissain laskutoimituksissa on todettu 1900 -luvulla tapetun enemmän kristittyjä uskonsa takia kuin kaikkina aikaisempina vuosisatoina koko maailman tunnetussa historiassa.
Siis on todellisuutta se, että kristityt elävät vainojen alla eri puolilla maailmaa - tänä iltana!
Pointtini aloituksessa oli oikeastaan se, miten täysivaltaista hengenheimolaisuutta me voimme kokea varhaisen seurakunnan pyhien kanssa. He olivat hyvin lähellä tapahtumia, heidän omaa historiallista todellisuuttaan oli pako Egyptistä. He viittaavat patriarkkoihin omina esisinään, eikä edes kovin kaukaisina. He viittaavat hieman kevyemmin apostoleihin, koska he olivat tuttavien tuttavia.
Historialliallinen konteksti tuo aiheeseen jotain sellaista, joka ei tarkoita eri henkeä, vaan luo suorastaan käsittämättömän yhteyden niihin marttyyreina kuolleisiin, jotka katsovat maailmaa ja puhuvat Ilmestyskirjassa sanoen, miten kauan vielä Herra? - tuli esiin
Crypticall kirjoitti:
Ei tässä ole kysymys leijonista, mutta varhaisista kristityistä on vaikeaa puhua ilman leijonia, jotka olivat heidän kokoaikainen uhkansa. Aikaisemmassa keskustelussa viittasin siihen, miten joissain laskutoimituksissa on todettu 1900 -luvulla tapetun enemmän kristittyjä uskonsa takia kuin kaikkina aikaisempina vuosisatoina koko maailman tunnetussa historiassa.
Siis on todellisuutta se, että kristityt elävät vainojen alla eri puolilla maailmaa - tänä iltana!
Pointtini aloituksessa oli oikeastaan se, miten täysivaltaista hengenheimolaisuutta me voimme kokea varhaisen seurakunnan pyhien kanssa. He olivat hyvin lähellä tapahtumia, heidän omaa historiallista todellisuuttaan oli pako Egyptistä. He viittaavat patriarkkoihin omina esisinään, eikä edes kovin kaukaisina. He viittaavat hieman kevyemmin apostoleihin, koska he olivat tuttavien tuttavia.
Historialliallinen konteksti tuo aiheeseen jotain sellaista, joka ei tarkoita eri henkeä, vaan luo suorastaan käsittämättömän yhteyden niihin marttyyreina kuolleisiin, jotka katsovat maailmaa ja puhuvat Ilmestyskirjassa sanoen, miten kauan vielä Herra?Eli kun asenteesi todistetaan saatanaa jumalanaan palvelevan asenteiksi raamatulla niin poistat ne faktat täältä. Sellainen kierouden esikuva palvelee saatanaa jumalanaan ja uskon vapaudella se onkin mahdollista.
- Trubaduuri
Eivät tiettävästi puhuneet nuinkaan. Joku on siis vedellyt outoja sanoja ja kummia lauseita suoraan omasta hatusta.
Vanhan perimätiedon mukaan varhaiskristityt kokoontuivat salassa ja rukoilivat kuten ihmisen Poika, Kristus opetti. Olivat siis uskollisia vain Luojalle, taivaalliselle Isälle ja antautuivat täysin ihmisen Pojan Kristuksen paimennettavaksi kaikessa. Olivat myös kaiken puolin olevia ja erittän ovelia toimissaan, toisin siis kuin nämä nykyihmiset jotka pyrkivät tekemään aivan kaiken ihmisten silmien alla, itsestään ylpeillen kehuen ja uskollaan kerskaten, joka on epäuskoa. - hymistelyä
kirkko pääsi valtaan sydämestä kummunnut ihmeellinen voima pantiin toisuskoisten vainoamiseen ja sortamiseen, joka jatkui kunnes sekularisaatio vei länsimaissa uskonnoilta ja kirkoilta vallan määrätä. Missä valtaa vielä on, mm katolisella kirkolla, se määräyksineen aiheuttaa suuria ja täysin turhia kärsimyksiä kolmannessa maailmassa (ehkäisykielto).
Itsesuggestio ja kuvitelma tuonpuoleisesta tai muusta jumalten palkkiosta on saanut ja saa muidenkin uskontojen tunnustajat kestämään vaikka mitä -osa on joutunut kestämään vaikka mitä juuri kristittyjen käsissä.
Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup437091Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1125941Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233702- 543680
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1173317Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252975Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.412815Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla322441- 492214
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?291932