Pienin käsky laissa?

Ensimmäinen käsky on se, että tulee kaikella olemuksensa vilpittömyydellä rakastaa Iankaikkista Isää.
Toinen käsky on, että tulee kaikella olemuksensa vilpittömyydellä rakastaa kanssaihmistään - ihan niin kuin itseään hänessä rakastaisi ja Jumalaa.

Tässä ne oikeastaan olivatkin ne käskyt, sillä näistä riippuu - sanoo Sana, enkä minä eikä Ellen - KAIKKI laki ja PROFEETAT.
Niin: profeetat. Sillä profeettakin koetellaan ennen muuta sillä, rakastaako tämä vilpittömästi Jumalaa korkeuksissa ja Jumalaa lähimmäisessään.

Jeesus esittää surullisen vertauksen siitä, kuinka TAVALLINEN ihminen kyllä ymmärtää lain tarkoituksen, mutta papit valitsevat väärin.
Sapatti on tärkeämpi kuin Jumala ja lähimmäinen.
Vertauksesta käy ilmi, että sapatti on pienin käsky, sillä sapattiin katsova OHITTAA lähimmäisen.

"MITÄ LAISSA SANOTAAN?" -"Mene ja tee sinä samoin"

Laupias samarialainen - Luuk 10:25-37 :

25 Muuan lainopettaja halusi panna Jeesuksen koetukselle. Hän kysyi: "Opettaja, mitä minun pitää tehdä, jotta saisin omakseni iankaikkisen elämän?" [10:25-28: Matt. 22:34-40; Mark. 12:28-34 : Matt. 22:35 | Matt. 19:16]

26 Jeesus sanoi hänelle: "Mitä laissa sanotaan? Mitä sinä itse sieltä luet?"

27 Mies vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi ja koko sielustasi, koko voimallasi ja koko ymmärrykselläsi, ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." [5. Moos. 6:5 | 3. Moos. 19:18]
28 Jeesus sanoi: "Oikein vastasit. Tee näin, niin saat elää." [3. Moos. 18:5; Hes. 20:11; Room. 10:5; Gal. 3:12]

29 Mies tahtoi osoittaa, että hän noudatti lakia, ja jatkoi: "Kuka sitten on minun lähimmäiseni?"

30 Jeesus vastasi hänelle näin: "Eräs mies oli matkalla Jerusalemista Jerikoon, kun rosvojoukko yllätti hänet. Rosvot veivät häneltä vaatteetkin päältä ja pieksivät hänet verille. Sitten he lähtivät tiehensä ja jättivät hänet henkihieveriin.

31 Samaa tietä sattui tulemaan pappi, mutta miehen nähdessään hän väisti ja meni ohi.
32 Samoin teki paikalle osunut leeviläinen: kun hän näki miehen, hänkin väisti ja meni ohi.

33 "Mutta sitten tuli samaa tietä muuan samarialainen. Kun hän saapui paikalle ja näki miehen, hänen tuli tätä sääli.

34 Hän meni miehen luo, valeli tämän haavoihin öljyä ja viiniä ja sitoi ne. Sitten hän nosti miehen juhtansa selkään, vei hänet majataloon ja piti hänestä huolta.
35 Seuraavana aamuna hän otti kukkarostaan kaksi denaaria, antoi ne majatalon isännälle ja sanoi: 'Hoida häntä. Jos sinulle koituu enemmän kuluja, minä korvaan ne, kun tulen takaisin.'

36 Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi oli ryöstetyn miehen lähimmäinen?"
37 Lainopettaja vastasi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta." Jeesus sanoi: "Mene ja tee sinä samoin."

Ohittaako sinun uskonnossasi sapatti lähimmäisen?

3

90

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rakkaus=

Synkkään pilveen jonka läpi auringon säteet, eivät pääse antamaan oikeaa valoaan. Koeta hyväksyä ihmiset omasta himmeästä auringostasi huolimatta. Ovathan toisin ajattelevatkin ihmisiä. Pilkkaajat tarvitsevat erkois armoa? Haistanut pilkan!

• Tämä on keskustelupalsta, eikä haisteluapaja.
        Eihän keskustelua syntyisikään, jos salattaisiin erilaiset käsitykset.

Mistä päättelet, että haastan riitaa?

Jo sivistyksenkin puolesta jouduin puuttumaan muun muassa tuohon, kun kolme-enkeliä HERJASI Jeesusta,
        rääkymällä, että Jeesuksen harjoittama parantamistoiminta seurakunnissa olisi muka
        saatanan työtä!

Mikäs siinä on riidan haastamista? Etkö sinäkin tuohtunut sellaisesta väittämästä? Ja mitä sanovat sairaat - ne jotka Jeesus on luvannut parantaa?

Eikös ollutkin kolmelta-enkeliltä suoranainen sivistymättömyyden ja uskottomuuden rimanalitus??

• Oliko Raamatun vertaus liian vaikea?
      Kun kysyt, mihin unohtui lähimmäisenrakkaus!
      Juuri sitähän Jeesus koetti tuolla vertauksellaan tuoda esiin - haastaa harjoittamaan.

Ei lähimmäisenrakkaus ole kauniita, lipeviä sanoja, vaan rakkauden tekoja. Jospa lukisit uudestaan tuon vertauksen laupiaasta samarialaisesta.

Minä olen joutunut en lukemaan moneen kertaan, ennenkuin ymmärsin siitä mitään.
      Luulin ensin, että se teki väärin, se mies, joka ei kyennyt vastustamaan kiusausta jäädä auttamaan.

Mutta olikin niin, että laupeudenharjoittamisen tulee olla kaiken muun edellä periaatteessa.
      Ylempänä sapattiajatuksia joka tapauksessa.
      Jopa papin ja opettajan elämässä.

Sangen opettavainen vertaus ja lopuksi Jeesus vielä rohkaisee:

"Mene ja tee sinä samoin".

lähimmäisenrakkauden puolesta
      omaa etua vähätellen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sanoisit

juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      192
      2010
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      129
      1104
    3. Mitä hyvää

Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      795
    5. 58
      786
    6. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      33
      700
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe