Me adventistisesti ajattelevat (so. Jeesuksen tulemuksen odotuksessa elävät) olemme paenneet Kristukseen; paenneet sitä pahinta eksytystä.
Sillä pahin eksytys, mikä voi olla tai koskaan tulla - on se etten muka kelpaisi rukoilevaiseksi.
Älä koskaan - älä ainakaan minkään synnin tähden - lähde Ristin luota pois!
NIINPÄ PAHIN ANSA ON TUHLAAJAPOJAN VELI
Näetkö sinä samoin? Lue ja puntaroi!
Tuhlaajapoika ja hänen veljensä - Luuk 15:11-32 :
Luuk.15:11
Jeesus jatkoi: "Eräällä miehellä oli kaksi poikaa.
12 Nuorempi heistä sanoi isälleen: 'Isä, anna minulle osuuteni omaisuudestasi.' Isä jakoi omaisuutensa poikien kesken.
13 Jo muutaman päivän päästä nuorempi kokosi kaikki varansa ja lähti kauas vieraille maille. Siellä hän tuhlasi koko omaisuutensa viettäen holtitonta elämää. [Sananl. 29:3]
Mitä se on?
- poika tahtoi löytää oman elämän ja olikin vähällä kadottaa sen tykkänään
14 Kun hän oli pannut kaiken menemään, siihen maahan tuli ankara nälänhätä, ja hän joutui kärsimään puutetta. [Sananl. 23:21]
15 Silloin hän meni erään sikäläisen miehen palvelukseen, ja tämä lähetti hänet tiluksilleen sikopaimeneksi.
16 Nälkäänsä hän olisi halunnut syödä palkoja, sikojen ruokaa, mutta niitäkään ei hänelle annettu.
Mitä se on?
- maailma ei anna sitä, mitä lupaa
17 "Silloin poika meni itseensä ja ajatteli: 'Minun isäni palkkalaisilla on kaikilla yllin kyllin ruokaa, mutta minä näännyn täällä nälkään. [1. Kun. 8:47]
18 Ei, nyt minä lähden isäni luo ja sanon hänelle: Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinua vastaan. [Ps. 51:6]
19 En ole enää sen arvoinen, että minua kutsutaan pojaksesi. Ota minut palkkalaistesi joukkoon.'
Mitä se on?
- poika meni itseensä ja mielessään valmisteli sanoja, joita ottaisi mukaan, kun käy isän luokse armoa rukoilemaan.
20 Niin hän lähti isänsä luo. "Kun poika vielä oli kaukana, isä näki hänet ja heltyi. Hän juoksi poikaa vastaan, sulki hänet syliinsä ja suuteli häntä. [Hes. 33:11]
Mitä se on?
- ennenkuin ehti poika suutaan avata, isä jo vastasi; rakkaudella ja anteeksiannolla
21 Poika sanoi hänelle: 'Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinua vastaan. En ole enää sen arvoinen, että minua kutsutaan pojaksesi.'
22 Mutta isä sanoi palvelijoilleen: 'Hakekaa joutuin parhaat vaatteet ja pukekaa hänet niihin, pankaa hänelle sormus sormeen ja kengät jalkaan. [Jes. 61:10]
23 Tuokaa syöttövasikka ja teurastakaa se. Nyt syödään ja vietetään ilojuhlaa!
Mitä se on?
- Jumala on heti valmis ottamaan ilolla vastaan, mutta me saatamme vielä pitkään surkutella tilaamme; kovasti tahtoisimme olla hyviä - sellaisia kuin tämän tuhlaajapojan veli.
24 Minun poikani oli kuollut mutta heräsi eloon, hän oli kadoksissa, mutta nyt hän on löytynyt.' Niin alkoi iloinen juhla. [Ef. 2:1]
Mitä se on?
- kadonneita Jeesus tuli etsimään ja Hän löytää
VELI
25 "Vanhempi poika oli pellolla. Kun hän sieltä palatessaan lähestyi kotia, hän kuuli laulun, soiton ja tanssin.
26 Hän huusi luokseen yhden palvelijoista ja kysyi, mitä oli tekeillä.
27 Palvelija vastasi: 'Veljesi tuli kotiin, ja isäsi käski teurastaa syöttövasikan, kun sai hänet terveenä takaisin.'
Mitä se on?
- Jumalan hyväksi orjallisesti raatavan ei ole helppo hyväksyä sitä, että Isä suuntaa kaiken huomionsa kadonneitten etsimiseen ja löytymiseen. Armosta iloitseminen tuntuu kuuliaisen veljen näkökulmasta suorastaan sopimattomalta.
28 Silloin vanhempi veli suuttui eikä halunnut mennä sisään. Isä tuli ulos ja suostutteli häntä,
29 mutta hän vastasi: 'Kaikki nämä vuodet minä olen raatanut sinun hyväksesi enkä ole kertaakaan jättänyt käskyäsi täyttämättä. Silti et ole koskaan antanut minulle edes vuohipahaista juhliakseni ystävieni kanssa.
Mitä se on?
- käskyt on täytetty, eikä mitään saatu; siltä tuntui uskollisen veljen sisimmässä. Hän oli sokea ahertaja!
30 Mutta kun tämä sinun poikasi tulee, tämä, joka on hävittänyt omaisuutesi porttojen parissa, sinä teurastat hänelle syöttövasikan!'
31 Isä vastasi hänelle: 'Poikani, sinä olet aina minun luonani, ja kaikki, mikä on minun, on sinun.
32 Mutta olihan nyt täysi syy iloita ja riemuita. Sinun veljesi oli kuollut mutta heräsi eloon, hän oli kadoksissa mutta on nyt löytynyt.'"
Mitä se on?
- veli nurisee suoraan isälle ja se on hyvä asia. Sillä nyt vihdoinkin isä voi huomauttaa tälle, että KAIKKI on alati ollut käytettävissä. ei olisi tarvinnut pidättäytyä mistään hyvästä.
HYVÄ VELI
Hyvä veli oli tehnyt, mitä käsketty oli, mutta oli orjamaisessa uskollisuudessaan kadottanut sielunsa; menettänyt ilon ja tietoisuuden siitä, että hän ei suinkaan ole mikään palkkalainen - vaan talon poika ja perijä.
Tämä veli oli vaivihkaa tullut omahyväiseksi ja kiitoksenkipeäksi. Itsekään oikein ymmärtämättä hän oli alkanut luottaa itseensä - kaikessa hän vetosi siihen, että hänhän on tehnyt kaiken, mitä on käsketty.
Jeesus iloitsee tuosta tuhlaajapojasta, joka ties kuinka monta kertaa - ehkä ihan 70 kertaa 7 - oli mennyt kauas. Ei moittinut lainkuuliaista veljeäkään, vaan antoi yllykkeen, että myös tämä voi saada hänen luonaan kaiken sen hyvän, mitä tahtoo.
ARMAHDETTU SYNTINEN VAIKO KÄSKYJEN TÄYTTÄJÄ?
Tulen vakuuttuneeksi siitä, että meidän tulee ennemminkin olla "armahdettuja syntisiä" kuin "en ole kertaakaan jättänyt käskyäsi täyttämättä" -veljiä.
Jeesushan melkein kohta tuon perään julkituo vertauksen syntisestä ja fariseuksesta, Luuk 18:9-14. Esittää myös arvionsa heistä:
Luuk 18:14
"Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei.* Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan." [Voidaan kääntää myös: "hän lähti kotiinsa hurskaampana kuin tuo toinen."] [Matt. 21:31 | Matt. 23:12 ]
armahdettu syntinen
Mikäs se PAHIN eksytys?
0
70
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1381279
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34811Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46587- 14580
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad27556Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä26538Ajatteletko ollenkaan minua
Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott30526- 24501
Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .15472Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver14471