Kantani kymmeneen käskyyn...

Vähän tarkennan kantaani. Koska syytellään, että olen kymmenenkäskyn vastustaja. Jokainen uskova tunnustaa kymmenenkäskyn muuttumattomuuden. Ja Jumalan korkeat periaatteet, johon emme kye omin voimin ja mitoin. Kiitos Jumalalle, että Jeesus tuli täyttämään kaikki vaatimukset edestämme ristin puulla. Tämän kautta kelpaamme Jumalalle.

Sapattikäskyssä asiat eivät ole mielestäni samoin, kuin vanhassa liitossa. Sapattikäsky merkitsee uudessa liitossa kristityille levon tarvetta ja yhteistä kokoontumispäivää.
Jeesus on todellinen sapatin Herra. Antaa meille oikean sapatin levon (rauhan).

13

388

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alex-kasi

sanoit kantasi. Se mikä pisti silmään eniten oli että pystyit sanomaan sanottavasi noin lyhyesti, selvästi ja ilman että sinun tarvitsi haukkua ketään sen paremmin suoraan kuin peitetysti.

Olisi mukava jos jokainen meistä voisi kirjoitella kannastaan samassa rakentavassa hengessä, vaikka ei kaikkién kanssa yhtä mieltä olekaan.

• Kiitos kommentista! Saattaa sitä aina välillä hiiltyä ylilyönteihin. Roiskuu aina, kun rapataan;)

• alex-kasi
        Utulila kirjoitti:

Kiitos kommentista! Saattaa sitä aina välillä hiiltyä ylilyönteihin. Roiskuu aina, kun rapataan;)

Täytyy tunnustaa että välillä on roiskunut minunkin kirjoitukseni. Mutta oppi ja ikä kaikki..

• Eivätkös käskyt muuttuneet?
      Mutta mitä tämä on?

Minun käsitykseni mukaan Jeesuksen omien sanojen täytyisi muuttaa suhtautumistamme 10 käskyyn.

- "SILLÄ" -

Matt 5:20-22

20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.
      21 Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'.
      22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.

Matt 5:27-28
      27 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Älä tee huorin'.
      28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa.

Matt 5:33-34
      33 Vielä olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä vanno väärin', ja: 'Täytä Herralle valasi'.
      34 Mutta minä sanon teille: älkää ensinkään vannoko, älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin.

RAKKAUS SAI TÄYSIN UUDEN ULOTTUVUUDEN!

Matt 5:42-44

42 Anna sille, joka sinulta anoo, äläkä käännä selkääsi sille, joka sinulta lainaa pyytää.
      43 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi'.
      44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat.

3. Moos. 19:18
      Älä kosta OMAAN kansaasi kuuluvalle äläkä pidä yllä riitaa hänen kanssaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Minä olen Herra. [5. Moos. 32:35; Room. 12:19 | Mark. 12:31].

• Oikea suhtautuminen tuleekin sillä, kun tulemme uskoon. Ja PyhäHenki alkaa meitä elävöittämään. Alamme näkemään asioita oikeassa valossa.

Laki on ajamassa meitä koko ajan Kristukseen. Laki näyttää, kuinka pahoja ollaan. Yhdessä laki ja PyhänHenki saa meidät synnintuntoon jne. ja edelleen palaamaan aina vain uudelleen Kristuksen armoon (tilaan).

Eikös näin asiat mene..?

• kasvattajaan (lakiin)?
        Utulila kirjoitti:

Oikea suhtautuminen tuleekin sillä, kun tulemme uskoon. Ja PyhäHenki alkaa meitä elävöittämään. Alamme näkemään asioita oikeassa valossa.

Laki on ajamassa meitä koko ajan Kristukseen. Laki näyttää, kuinka pahoja ollaan. Yhdessä laki ja PyhänHenki saa meidät synnintuntoon jne. ja edelleen palaamaan aina vain uudelleen Kristuksen armoon (tilaan).

Eikös näin asiat mene..?

Galatalaiskirje:
        3:24   Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.

3:25   Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.

• voimassa?
        Utulila kirjoitti:

Oikea suhtautuminen tuleekin sillä, kun tulemme uskoon. Ja PyhäHenki alkaa meitä elävöittämään. Alamme näkemään asioita oikeassa valossa.

Eikös näin asiat mene..?

3:19   Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan SIIHEN ASTI, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.

1.Timoteuksen kirje:
        1:9   ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille,

Roomalaiskirje:
        7:6   mutta nyt me olemme IRTI LAISTA ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.

• riippuvuus?
        Utulila kirjoitti:

Eikös näin asiat mene..?

On se outoa, että ihmisten päähän on kaiverrettu jotkut käskyt niin syvälle, että he luulevat niissä käskyissä olevan heidän pelastuksensa.

Etkö erota oikeaa ja väärää muuten kuin turvautumalla käskyihin? Mitä jos joku ei olekaan koskaan kuullut käskyä "ÄLÄ TAPA". Kun vieras ihminen tulee sinua vastaan metsätiellä, soiko päässäsi koko ajan "ÄLÄ TAPA" ja oletko varma, että myös vastaantuleva ajattelee samoin ja tuntee muutkin käskyt, että olet turvassa.

• iltasella!
        Utulila kirjoitti:

Eikös näin asiat mene..?

Iltarukouksessa on kiva muistaa kiitoksella lakia. "Tänäänkin olisin voinut tappaa, raiskata, valehdella, jne (mitä kaikkea niissä käskyissä nyt onkaan), mutta kiitän sinua laki, että pelastit päiväni ja pystyin tänäänkin kaikki käskyt täyttämään."

• Kantolainen
        iltasella! kirjoitti:

Iltarukouksessa on kiva muistaa kiitoksella lakia. "Tänäänkin olisin voinut tappaa, raiskata, valehdella, jne (mitä kaikkea niissä käskyissä nyt onkaan), mutta kiitän sinua laki, että pelastit päiväni ja pystyin tänäänkin kaikki käskyt täyttämään."

Kuuluu hyvin helpolta: Tämä Isä keroi tästä 11 nestätoista käskystä erittäin vapaamieliseen tyyliin natkien hieman Paavalia: Hän sanoi Kaikki on luvallista. Kiini jääminen on suuri synti ja häpeä. Hän mainitsi, että tätä ylimääräistä käskyä noudatetaan paljon Kristittyjen parissa, näet tämä ylimääräinen käsky soveltuu hyvin pikkurikkeiden tai jopa suurempienkin malliksi.

• kasvattajaan (lakiin)? kirjoitti:

Galatalaiskirje:
        3:24   Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.

3:25   Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.

Laki ohjaa ulkopuolelta, ja uskoon tultaessa PyhäHenki ohjaa meitä sisältäpäin. Mm.Kymmenen käskyt on Jumalan ilmaisua ja pyhää vaatimusta. "Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä". (1 Pietarinkirje 16)

• voimassa? kirjoitti:

3:19   Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan SIIHEN ASTI, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.

1.Timoteuksen kirje:
        1:9   ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille,

Roomalaiskirje:
        7:6   mutta nyt me olemme IRTI LAISTA ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.

Olen Kristuksen lainalainen ja sidottuna Kristukseen. Ihan niinkuin jokaisen uskovan kuuluu olla. Laki suojelee, ettemme elää kuin rakkikoirat keskenään. Jumalan laki on itsessään hengellinen ja hyvä. Mutta me olemme raadollisia.
        Niinhän Paavalikin sanoo room. 7

"14. Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
        15. Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
        16. Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
        17. Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
        18. Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
        19. sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
        20. Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
        21. Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
        22. sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
        23. mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
        24. Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
        25. Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia."

• Utulila kirjoitti:

Eikös näin asiat mene..?

Kun ihminen luulee olevansa lainnoudattaja - se on silkkaa sokeutta:

Ilm. 3:18
        Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.

Ei siinä auta kuin armo hetki hetkeltä - Pyhässä Hengessä:

Joh. 6:44
        Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      537
      1768
    2. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      867
    3. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      84
      863
    4. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      796
    5. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      50
      719
    6. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      705
    7. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      2
      697
    8. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      63
      666
    9. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      73
      618
    10. Moi, olen Lampunhenki

Kerro toivomuksesi🏺
      Ikävä
      65
      533
    Aihe