Helsingin Mikonpäivät

minä menen

Mikonpäiväseurat pidetään Helsingin uusitulla rukoushuoneella. Onko jollain tietoa tarkoista seura-ajoista?

46

6600

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Alkaa ilmeisesti Mikonpäivänä ja Raunon päivänä päättyy, ja kertomuksen mukaan Lapinmaaltakin tulee vanhimpia.

      • teutatess

        Ei sinne sitten voi mennä, se voi tarttua .


      • Osaatko hävetä?
        teutatess kirjoitti:

        Ei sinne sitten voi mennä, se voi tarttua .

        Ajattele, jos Jumala ottaa sinulta pois katumisen armon...

        "Tulta minä olen tullut tuomaan maan päälle -- ja kuinka toivonkaan, että se jo olisi syttynyt!"

        ... eikä sammunut niin kuin joidenkin kohdalla on käymässä tai jo käynyt...


      • Keerna
        Osaatko hävetä? kirjoitti:

        Ajattele, jos Jumala ottaa sinulta pois katumisen armon...

        "Tulta minä olen tullut tuomaan maan päälle -- ja kuinka toivonkaan, että se jo olisi syttynyt!"

        ... eikä sammunut niin kuin joidenkin kohdalla on käymässä tai jo käynyt...

        Siksikö kun ei halua kuunnella lapista tulleita miehiä?

        Onko sinulta usko loppumassa vai miksi kirjoittelet tuon kaltaisia uhkakirjeitä.

        Kokeilepa maistaa joskus Jumalan sanan makeutta ja Jumalan Pyhän Hengen voimaa, joka vaikuttaa JUMALAN sanan USKOMISEN kautta. Silloin saatat hyvinkin ymmärtää syyn miksi joku ei ole kiinnostunut kuuntelemaan miehiä lapista.


      • Osaatko hävetä?
        Keerna kirjoitti:

        Siksikö kun ei halua kuunnella lapista tulleita miehiä?

        Onko sinulta usko loppumassa vai miksi kirjoittelet tuon kaltaisia uhkakirjeitä.

        Kokeilepa maistaa joskus Jumalan sanan makeutta ja Jumalan Pyhän Hengen voimaa, joka vaikuttaa JUMALAN sanan USKOMISEN kautta. Silloin saatat hyvinkin ymmärtää syyn miksi joku ei ole kiinnostunut kuuntelemaan miehiä lapista.

        Toivon, ettei minulta ole usko loppumassa. Ja jopa luotan armolliseen Jumalaan niin paljon, että Hän pitää huolta minusta. Rukoilen myös, että Hän antaisi minulle oikeaa nöyryyttä ja lapsenmieltä.

        Kyllä minä olen saanut maistaa Pyhän Hengen voimaa ja ihmeellistä turvallisuuden tunnetta, kun saan armosta uskoa itseni autuaaksi ja Jumalan lapseksi. Samaa ihanuutta saan kokea olipa saarnaajana joku kotimainen tai Lapinmaan saarnaaja.

        Mutta vanhemman veljen on useinkin ollut vaikea tulla kuulolle sinne, missä Jumalan lapset kokoontuvat ja iloitsevat sanasta.

        Apostoli muistuttaa, että "Me emme saa lyödä laimin seurakuntamme yhteisiä kokouksia, niin kuin muutamilla on tapana...", mutta jos ihminen tuntee, ettei hän kuulu siihen elävään seurakuntaan, josta nyt tässä on ollut puhe, tai ettei hän halua kuulla Jumalan sanaa, niin emme me ihmiset sille mitään voi. Vain Jumala on kaikkivaltias, Hän avaa ja sulkee.

        Enempää minulla ei ole tähän sanottavaa.


      • Keerna
        Osaatko hävetä? kirjoitti:

        Toivon, ettei minulta ole usko loppumassa. Ja jopa luotan armolliseen Jumalaan niin paljon, että Hän pitää huolta minusta. Rukoilen myös, että Hän antaisi minulle oikeaa nöyryyttä ja lapsenmieltä.

        Kyllä minä olen saanut maistaa Pyhän Hengen voimaa ja ihmeellistä turvallisuuden tunnetta, kun saan armosta uskoa itseni autuaaksi ja Jumalan lapseksi. Samaa ihanuutta saan kokea olipa saarnaajana joku kotimainen tai Lapinmaan saarnaaja.

        Mutta vanhemman veljen on useinkin ollut vaikea tulla kuulolle sinne, missä Jumalan lapset kokoontuvat ja iloitsevat sanasta.

        Apostoli muistuttaa, että "Me emme saa lyödä laimin seurakuntamme yhteisiä kokouksia, niin kuin muutamilla on tapana...", mutta jos ihminen tuntee, ettei hän kuulu siihen elävään seurakuntaan, josta nyt tässä on ollut puhe, tai ettei hän halua kuulla Jumalan sanaa, niin emme me ihmiset sille mitään voi. Vain Jumala on kaikkivaltias, Hän avaa ja sulkee.

        Enempää minulla ei ole tähän sanottavaa.

        Jotenkin jää sellainen mielikuva. Joa joku ei käy lestadilaisten kokjouksissa niin sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko hän uskossa eli ei. Paljon palavampaa uskoa on muualla.


      • alvari
        Keerna kirjoitti:

        Jotenkin jää sellainen mielikuva. Joa joku ei käy lestadilaisten kokjouksissa niin sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko hän uskossa eli ei. Paljon palavampaa uskoa on muualla.

        Vahvistavat omavanhurskauden oppia.

        "Kristitty ei tee noin, ei elä näin, ei pukeudu noin, ym elämän ohjetta pukkaa.

        Kristityn elämä EI ole suorittamista, vaan uskossa elämistä.

        Synti ulkoistetaan kokonaan esikoisten ulkopuolelle, ryöttäsyntisiin ja kuolleen uskon ihmisiin.

        Tuomituksi tulevat papit ja kirkko.

        Omavanhurskaus käännetään ulkona olevaisiin. Vaikka
        sen seuraukset näkyvät hyvin selvästi juuri sisäpuolella.

        Omavanhuskauden perkele kun ei voi sietää, että syntinen aivan armosta uskoo!! Ja vielä kiittää uskon lahjasta!

        Eivät huomaa olevansa vanhemman veljen paikalla tuomitsemassa Jeesukseen uskovia.

        Juuri tuo tuomiohenki paljastaa heidät.

        Täytyy ainakin osittain omilla suorituksilla ansaita. Nuo tuhlaajapojat kun meinaavat aivan ilman viedä!!

        Jumala yksin näkee ihmis-sydämeen. Ja Hänen on tuomiovalta. Vain Hänen!!!


      • kaikki tyynni?
        alvari kirjoitti:

        Vahvistavat omavanhurskauden oppia.

        "Kristitty ei tee noin, ei elä näin, ei pukeudu noin, ym elämän ohjetta pukkaa.

        Kristityn elämä EI ole suorittamista, vaan uskossa elämistä.

        Synti ulkoistetaan kokonaan esikoisten ulkopuolelle, ryöttäsyntisiin ja kuolleen uskon ihmisiin.

        Tuomituksi tulevat papit ja kirkko.

        Omavanhurskaus käännetään ulkona olevaisiin. Vaikka
        sen seuraukset näkyvät hyvin selvästi juuri sisäpuolella.

        Omavanhuskauden perkele kun ei voi sietää, että syntinen aivan armosta uskoo!! Ja vielä kiittää uskon lahjasta!

        Eivät huomaa olevansa vanhemman veljen paikalla tuomitsemassa Jeesukseen uskovia.

        Juuri tuo tuomiohenki paljastaa heidät.

        Täytyy ainakin osittain omilla suorituksilla ansaita. Nuo tuhlaajapojat kun meinaavat aivan ilman viedä!!

        Jumala yksin näkee ihmis-sydämeen. Ja Hänen on tuomiovalta. Vain Hänen!!!

        Alvari: "Vahvistavat omavanhurskauden oppia.

        - Kristitty ei tee noin, ei elä näin, ei pukeudu noin, ym elämän ohjetta pukkaa."

        Entä nämä, ovatko myös omanvanhurskauden opin vahvistamista?:

        - Älkää ryhtykö epäuskoisten aisapariksi.

        - Älkää tehkö syntiä.

        - Älkää tämän vapauden varjolla päästäkö itsekästä luontoanne valloilleen.

        - Älkää eläkö tyhmien tavoin, vaan niin kuin viisaat.

        - Älkää tehkö mitään itsekkyydestä tai turhamaisuudesta, vaan olkaa nöyriä ja pitäkää kukin toista parempana kuin itseänne.

        - Älkää antako kenenkään pettää itseänne tyhjillä puheilla, sillä niiden vuoksi Jumalan viha kohtaa kaikkia tottelemattomia. Älkää siis olko sellaisten kanssa missään tekemisissä.

        - Älkää päästäkö suustanne sopimatonta puhetta, vaan puhukaa sitä, mikä kulloinkin on hyvää ja hyödyllistä ja kuulijoille iloksi.

        - Älkää olko velttoja,

        - Opettaahan jo luontokin teille, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi mutta naiselle kunniaksi.

        - Samoin tahdon, että naisten kaunistuksena on hillitty esiintyminen, vaatimattomuus ja säädyllisyys -- eivät tukkalaitteet, kultakorut, helmet tai kalliit vaatteet.

        - Älköön teidän kaunistuksenne olko ulkonaista, ei hiusten palmikoimista eikä kultien ympärillenne ripustamista eikä koreihin vaatteisiin pukeutumista.

        - Mutta tässä kysynee joku, onko käskyä vai ei siitä, mitä Pietari puhuu kaunistuksesta. Me luemme Esterin kantaneen kultaista kruunua ja kallisarvoisia koristeita, niinkuin kuningattaren sopii, samoin myös Juditin. Mutta samalla kirjoitetaan, että he ovat halpoina pitäneet koristeet ja pakosta niitä kantaneet. Sentähden mekin sanomme: Vaimolla tulee olla sellainen mieli, että hän ei välitä koristeista. Muuten on niin, että kun ihmiset kiintyvät koristeihin, he eivät luovu niistä, sellainen on heidän tapansa ja luontonsa; sentähden kristillisen vaimon tulee pitää ne halpoina. Mutta jos hänen miehensä tahtoo tai joku muu pätevä syy vaatii häntä koristautumaan, käy se kyllä laatuun. Mutta hänen kaunistuksensa olkoon — niinkuin Pietari tässä sanoo — sisällinen kaunistus, sävyisä ja hiljainen henki. Sinulla on kylliksi kaunistusta, kun olet miehellesi kaunis, Kristus ei tahdo sinua koreilemaan miellyttääksesi muita ihmisiä ja saadaksesi sievän naikkosen nimen. Mutta huolehdi siitä, että sinulla olisi sydämessä salattu aarre ja kallisarvoinen kaunistus — katoamattomuudessa, niinkuin Pietari sanoo —ja että viettäisit hyvin kunniallista ja siveätä elämää. Missä annetaan paljon arvoa koristeille, se on varma merkki siitä, ettei siellä ole paljon Henkeä, mutta missä on uskoa ja Henkeä, siellä koristeet tallataan jalkojen alle ja sanotaan kuningatar Esterin tavoin: »Herra, sinä tiedät, että minä inhoan kruunua, jota päässäni kannan ja että minun on pakko kantaa koristeita. Jos ei minun täytyisi niin tehdä kuninkaani mieliksi, minä mieluummin tallaisin koristeet jalkojeni alle.» Tällainen vaimo on miehellensä sitä mieluisampi. Sentähden tavoitelkoot he — sanoo Pietari — sisällisen ihmisen kaunistamista, niin että heissä on hiljainen henki katoamattomuudessa. Ei vain niin, että he pysyvät alallansa välttääkseen eksymystä ja häpeätä, vaan hänen mielestänsä heidän pyrkimyksenään olkoon säilyttää sisällisesti sielunsa horjumattomana oikeassa uskossa, niin ettei sille tapahdu vahinkoa.


      • Hyvä mieli
        kaikki tyynni? kirjoitti:

        Alvari: "Vahvistavat omavanhurskauden oppia.

        - Kristitty ei tee noin, ei elä näin, ei pukeudu noin, ym elämän ohjetta pukkaa."

        Entä nämä, ovatko myös omanvanhurskauden opin vahvistamista?:

        - Älkää ryhtykö epäuskoisten aisapariksi.

        - Älkää tehkö syntiä.

        - Älkää tämän vapauden varjolla päästäkö itsekästä luontoanne valloilleen.

        - Älkää eläkö tyhmien tavoin, vaan niin kuin viisaat.

        - Älkää tehkö mitään itsekkyydestä tai turhamaisuudesta, vaan olkaa nöyriä ja pitäkää kukin toista parempana kuin itseänne.

        - Älkää antako kenenkään pettää itseänne tyhjillä puheilla, sillä niiden vuoksi Jumalan viha kohtaa kaikkia tottelemattomia. Älkää siis olko sellaisten kanssa missään tekemisissä.

        - Älkää päästäkö suustanne sopimatonta puhetta, vaan puhukaa sitä, mikä kulloinkin on hyvää ja hyödyllistä ja kuulijoille iloksi.

        - Älkää olko velttoja,

        - Opettaahan jo luontokin teille, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi mutta naiselle kunniaksi.

        - Samoin tahdon, että naisten kaunistuksena on hillitty esiintyminen, vaatimattomuus ja säädyllisyys -- eivät tukkalaitteet, kultakorut, helmet tai kalliit vaatteet.

        - Älköön teidän kaunistuksenne olko ulkonaista, ei hiusten palmikoimista eikä kultien ympärillenne ripustamista eikä koreihin vaatteisiin pukeutumista.

        - Mutta tässä kysynee joku, onko käskyä vai ei siitä, mitä Pietari puhuu kaunistuksesta. Me luemme Esterin kantaneen kultaista kruunua ja kallisarvoisia koristeita, niinkuin kuningattaren sopii, samoin myös Juditin. Mutta samalla kirjoitetaan, että he ovat halpoina pitäneet koristeet ja pakosta niitä kantaneet. Sentähden mekin sanomme: Vaimolla tulee olla sellainen mieli, että hän ei välitä koristeista. Muuten on niin, että kun ihmiset kiintyvät koristeihin, he eivät luovu niistä, sellainen on heidän tapansa ja luontonsa; sentähden kristillisen vaimon tulee pitää ne halpoina. Mutta jos hänen miehensä tahtoo tai joku muu pätevä syy vaatii häntä koristautumaan, käy se kyllä laatuun. Mutta hänen kaunistuksensa olkoon — niinkuin Pietari tässä sanoo — sisällinen kaunistus, sävyisä ja hiljainen henki. Sinulla on kylliksi kaunistusta, kun olet miehellesi kaunis, Kristus ei tahdo sinua koreilemaan miellyttääksesi muita ihmisiä ja saadaksesi sievän naikkosen nimen. Mutta huolehdi siitä, että sinulla olisi sydämessä salattu aarre ja kallisarvoinen kaunistus — katoamattomuudessa, niinkuin Pietari sanoo —ja että viettäisit hyvin kunniallista ja siveätä elämää. Missä annetaan paljon arvoa koristeille, se on varma merkki siitä, ettei siellä ole paljon Henkeä, mutta missä on uskoa ja Henkeä, siellä koristeet tallataan jalkojen alle ja sanotaan kuningatar Esterin tavoin: »Herra, sinä tiedät, että minä inhoan kruunua, jota päässäni kannan ja että minun on pakko kantaa koristeita. Jos ei minun täytyisi niin tehdä kuninkaani mieliksi, minä mieluummin tallaisin koristeet jalkojeni alle.» Tällainen vaimo on miehellensä sitä mieluisampi. Sentähden tavoitelkoot he — sanoo Pietari — sisällisen ihmisen kaunistamista, niin että heissä on hiljainen henki katoamattomuudessa. Ei vain niin, että he pysyvät alallansa välttääkseen eksymystä ja häpeätä, vaan hänen mielestänsä heidän pyrkimyksenään olkoon säilyttää sisällisesti sielunsa horjumattomana oikeassa uskossa, niin ettei sille tapahdu vahinkoa.

        Kuinka kaunista ja ihanaa luettavaa! Kiitos. Tuo taas vahvistaa uskoani ja haluani tukeutua Raamatun opetukseen. En vieläkään halua alkaa kantamaan koreutta, vaikka sen puolesta täälläkin kovasti huudetaan. Olkoon se sitten työ tai ei, en halua koreilla. Kristuksen runneltu ruumis ja vuotava veri ja vesi on se kauneus, jota haluan katsoa ja kantaa. Miksi minun pitäisi niitä koruja ja silkkejä kantaa? En halua ainoatakaan iskua sieluni rakastajaan Herraan Jeesukseen Kristukseen lyödä koreamielisyyteni ja maailmallisuuteni vuoksi. Ihanaa on olla naisena seuraamassa Jeesusta. Jos vaikka pitkillä hiuksillani saisin pyyhkiä joskus Hänen jalkojaan. (Lyhyillähän se olisikin vähän vaikeaa).


      • teutatess
        Hyvä mieli kirjoitti:

        Kuinka kaunista ja ihanaa luettavaa! Kiitos. Tuo taas vahvistaa uskoani ja haluani tukeutua Raamatun opetukseen. En vieläkään halua alkaa kantamaan koreutta, vaikka sen puolesta täälläkin kovasti huudetaan. Olkoon se sitten työ tai ei, en halua koreilla. Kristuksen runneltu ruumis ja vuotava veri ja vesi on se kauneus, jota haluan katsoa ja kantaa. Miksi minun pitäisi niitä koruja ja silkkejä kantaa? En halua ainoatakaan iskua sieluni rakastajaan Herraan Jeesukseen Kristukseen lyödä koreamielisyyteni ja maailmallisuuteni vuoksi. Ihanaa on olla naisena seuraamassa Jeesusta. Jos vaikka pitkillä hiuksillani saisin pyyhkiä joskus Hänen jalkojaan. (Lyhyillähän se olisikin vähän vaikeaa).

        Olen kanssasi samaa mieltä .!

        Sitten tuosta pitkistä hiuksista se on niin kuin sanoit helpompi pitkillä hiuksilla pyyhkiä Jeesuksen jalkoja mutta ei lyhyt hiuksisen tarvii yhtään hävetä , jalkoja voi suudella, niin kuin jossakin luki .


      • katkelma
        kaikki tyynni? kirjoitti:

        Alvari: "Vahvistavat omavanhurskauden oppia.

        - Kristitty ei tee noin, ei elä näin, ei pukeudu noin, ym elämän ohjetta pukkaa."

        Entä nämä, ovatko myös omanvanhurskauden opin vahvistamista?:

        - Älkää ryhtykö epäuskoisten aisapariksi.

        - Älkää tehkö syntiä.

        - Älkää tämän vapauden varjolla päästäkö itsekästä luontoanne valloilleen.

        - Älkää eläkö tyhmien tavoin, vaan niin kuin viisaat.

        - Älkää tehkö mitään itsekkyydestä tai turhamaisuudesta, vaan olkaa nöyriä ja pitäkää kukin toista parempana kuin itseänne.

        - Älkää antako kenenkään pettää itseänne tyhjillä puheilla, sillä niiden vuoksi Jumalan viha kohtaa kaikkia tottelemattomia. Älkää siis olko sellaisten kanssa missään tekemisissä.

        - Älkää päästäkö suustanne sopimatonta puhetta, vaan puhukaa sitä, mikä kulloinkin on hyvää ja hyödyllistä ja kuulijoille iloksi.

        - Älkää olko velttoja,

        - Opettaahan jo luontokin teille, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi mutta naiselle kunniaksi.

        - Samoin tahdon, että naisten kaunistuksena on hillitty esiintyminen, vaatimattomuus ja säädyllisyys -- eivät tukkalaitteet, kultakorut, helmet tai kalliit vaatteet.

        - Älköön teidän kaunistuksenne olko ulkonaista, ei hiusten palmikoimista eikä kultien ympärillenne ripustamista eikä koreihin vaatteisiin pukeutumista.

        - Mutta tässä kysynee joku, onko käskyä vai ei siitä, mitä Pietari puhuu kaunistuksesta. Me luemme Esterin kantaneen kultaista kruunua ja kallisarvoisia koristeita, niinkuin kuningattaren sopii, samoin myös Juditin. Mutta samalla kirjoitetaan, että he ovat halpoina pitäneet koristeet ja pakosta niitä kantaneet. Sentähden mekin sanomme: Vaimolla tulee olla sellainen mieli, että hän ei välitä koristeista. Muuten on niin, että kun ihmiset kiintyvät koristeihin, he eivät luovu niistä, sellainen on heidän tapansa ja luontonsa; sentähden kristillisen vaimon tulee pitää ne halpoina. Mutta jos hänen miehensä tahtoo tai joku muu pätevä syy vaatii häntä koristautumaan, käy se kyllä laatuun. Mutta hänen kaunistuksensa olkoon — niinkuin Pietari tässä sanoo — sisällinen kaunistus, sävyisä ja hiljainen henki. Sinulla on kylliksi kaunistusta, kun olet miehellesi kaunis, Kristus ei tahdo sinua koreilemaan miellyttääksesi muita ihmisiä ja saadaksesi sievän naikkosen nimen. Mutta huolehdi siitä, että sinulla olisi sydämessä salattu aarre ja kallisarvoinen kaunistus — katoamattomuudessa, niinkuin Pietari sanoo —ja että viettäisit hyvin kunniallista ja siveätä elämää. Missä annetaan paljon arvoa koristeille, se on varma merkki siitä, ettei siellä ole paljon Henkeä, mutta missä on uskoa ja Henkeä, siellä koristeet tallataan jalkojen alle ja sanotaan kuningatar Esterin tavoin: »Herra, sinä tiedät, että minä inhoan kruunua, jota päässäni kannan ja että minun on pakko kantaa koristeita. Jos ei minun täytyisi niin tehdä kuninkaani mieliksi, minä mieluummin tallaisin koristeet jalkojeni alle.» Tällainen vaimo on miehellensä sitä mieluisampi. Sentähden tavoitelkoot he — sanoo Pietari — sisällisen ihmisen kaunistamista, niin että heissä on hiljainen henki katoamattomuudessa. Ei vain niin, että he pysyvät alallansa välttääkseen eksymystä ja häpeätä, vaan hänen mielestänsä heidän pyrkimyksenään olkoon säilyttää sisällisesti sielunsa horjumattomana oikeassa uskossa, niin ettei sille tapahdu vahinkoa.

        on siis suoraan itsensä uskon saarnaaja Martti Lutherin kynästä.


      • Uskon Veli
        katkelma kirjoitti:

        on siis suoraan itsensä uskon saarnaaja Martti Lutherin kynästä.

        Evankeliumi saarna Pyhän apostoli Thomaksen päivänä. [Niin myös Epistolasaarna Uuden vuoden päivänä]. Suom. C. H. Lindfeldt. Turku 1845. (Christ. Ludv. Hjelt). [17,2,289]. Evangelium am Thomastage. Joh. 20,24-29. Roths Festpostille 1527. WA 17,2,289-297.


        Oikia ja totinen vanhurskaus, joka Jumalan edesä kelpaa, seisoo toisen töisä, eikä meidän omisa.

        Esimerkiksi:

        yksi rakentaa kirkkoja, toinen matkustaa P.Jakobin tygö, Aakeniin, Ruomiin, Kristuksen haudalle (niinkuin Paavikunnasa tavallista oli), kolmas paastoo, rukoilee, kantaa kaapua, käy paljain jalvoin, eli tekee jotakin muuta työtä;

        Jumala ei ole niitä käskenyt, vaan ulkokullatut ihmiset, ja tekopyhät ovat niitä ylösajatellet, ja luulleet niiden olevan erinomaisia hyviä töitä, jotka Jumalan edesä erinomaisesa arvosa olisivat: ei muuta ajatellen, kuin että he niiden kautta tulisivat synneistänsä vapaaksi, ja saisit armollisen Jumalan.

        Mutta senkaltaiset itsevalitut työt ei ole mitään ja turhaan raukevat, koska ne tehdään ilman uskota, ja ovat synti, niinkuin P. Pavali sanoo:

        Kaikki kuin ei uskosta ole, se on synti Room. 14:23.

        Sillä senkaldaiset meidän työmme ovat saastaiset ja riettaat Jumalan silmäin edesä, jaa, hän kauhistuu senkaltaisia töitä.


      • Toivo, Uskon velipuoli
        Uskon Veli kirjoitti:

        Evankeliumi saarna Pyhän apostoli Thomaksen päivänä. [Niin myös Epistolasaarna Uuden vuoden päivänä]. Suom. C. H. Lindfeldt. Turku 1845. (Christ. Ludv. Hjelt). [17,2,289]. Evangelium am Thomastage. Joh. 20,24-29. Roths Festpostille 1527. WA 17,2,289-297.


        Oikia ja totinen vanhurskaus, joka Jumalan edesä kelpaa, seisoo toisen töisä, eikä meidän omisa.

        Esimerkiksi:

        yksi rakentaa kirkkoja, toinen matkustaa P.Jakobin tygö, Aakeniin, Ruomiin, Kristuksen haudalle (niinkuin Paavikunnasa tavallista oli), kolmas paastoo, rukoilee, kantaa kaapua, käy paljain jalvoin, eli tekee jotakin muuta työtä;

        Jumala ei ole niitä käskenyt, vaan ulkokullatut ihmiset, ja tekopyhät ovat niitä ylösajatellet, ja luulleet niiden olevan erinomaisia hyviä töitä, jotka Jumalan edesä erinomaisesa arvosa olisivat: ei muuta ajatellen, kuin että he niiden kautta tulisivat synneistänsä vapaaksi, ja saisit armollisen Jumalan.

        Mutta senkaltaiset itsevalitut työt ei ole mitään ja turhaan raukevat, koska ne tehdään ilman uskota, ja ovat synti, niinkuin P. Pavali sanoo:

        Kaikki kuin ei uskosta ole, se on synti Room. 14:23.

        Sillä senkaldaiset meidän työmme ovat saastaiset ja riettaat Jumalan silmäin edesä, jaa, hän kauhistuu senkaltaisia töitä.

        Uskossa on hyvä elää ja Toivossa hyvä kuolla, sanoi lapamato...   

        Evankeliumi saarna Pyhän apostoli Thomaksen päivänä. [Niin myös Epistolasaarna Uuden vuoden päivänä]. Suom. C. H. Lindfeldt. Turku 1845. (Christ. Ludv. Hjelt). [17,2,289]. Evangelium am Thomastage. Joh. 20,24-29. Roths Festpostille 1527. WA 17,2,289-297.


        Oikia ja totinen vanhurskaus, joka Jumalan edesä kelpaa, seisoo toisen töisä, eikä meidän omisa.

        Esimerkiksi:

        yksi rakentaa kirkkoja, toinen matkustaa P.Jakobin tygö, Aakeniin, Ruomiin, Kristuksen haudalle (niinkuin Paavikunnasa tavallista oli), kolmas paastoo, rukoilee, kantaa kaapua, käy paljain jalvoin, eli tekee jotakin muuta työtä;

        Jumala ei ole niitä käskenyt, vaan ulkokullatut ihmiset, ja tekopyhät ovat niitä ylösajatellet, ja luulleet niiden olevan erinomaisia hyviä töitä, jotka Jumalan edesä erinomaisesa arvosa olisivat: ei muuta ajatellen, kuin että he niiden kautta tulisivat synneistänsä vapaaksi, ja saisit armollisen Jumalan.

        Mutta senkaltaiset itsevalitut työt ei ole mitään ja turhaan raukevat, koska ne tehdään ilman uskota, ja ovat synti, niinkuin P. Pavali sanoo:

        Kaikki kuin ei uskosta ole, se on synti Room. 14:23.

        Sillä senkaldaiset meidän työmme ovat saastaiset ja riettaat Jumalan silmäin edesä, jaa, hän kauhistuu senkaltaisia töitä.


      • Nimetön
        teutatess kirjoitti:

        Olen kanssasi samaa mieltä .!

        Sitten tuosta pitkistä hiuksista se on niin kuin sanoit helpompi pitkillä hiuksilla pyyhkiä Jeesuksen jalkoja mutta ei lyhyt hiuksisen tarvii yhtään hävetä , jalkoja voi suudella, niin kuin jossakin luki .

        Ei halua näyttää naiselta, vaan laittaa itsensä miehen mallin mukaan? Mies jos pukeutuisi ja laittaisi itsensä naisen näköiseksi niin kaikki ymmärtäisivät sen olevan outoa ja ihmisen kun tulisi olla Jumalan temppeli niin miten tämä sitten sopii yhteen? Ei mitenkään, vaan sielunvihollinen kun hallitsee ihmistä niin se veijari saa ihmiset kaikkea luonnotonta tekemään, ja ihmiset luulevat elävänsä oikein?

        Mutta niinkuin oli Somorran ja Gomorran päivinä et ihmiset elivät kaikessa irstaudessa niin on mailmanlopunpäivinäkin, synninrakkaus ihmisissä rehottaa joka tavalla, eikä voi kuin huutaa, rakas ystävä älä mene helvettiin vaan pyörrä siltä tieltä pois ja tee parannus sillä taivaanvaltakunta on lähestynyt.


      • heräykselle..
        kaikki tyynni? kirjoitti:

        Alvari: "Vahvistavat omavanhurskauden oppia.

        - Kristitty ei tee noin, ei elä näin, ei pukeudu noin, ym elämän ohjetta pukkaa."

        Entä nämä, ovatko myös omanvanhurskauden opin vahvistamista?:

        - Älkää ryhtykö epäuskoisten aisapariksi.

        - Älkää tehkö syntiä.

        - Älkää tämän vapauden varjolla päästäkö itsekästä luontoanne valloilleen.

        - Älkää eläkö tyhmien tavoin, vaan niin kuin viisaat.

        - Älkää tehkö mitään itsekkyydestä tai turhamaisuudesta, vaan olkaa nöyriä ja pitäkää kukin toista parempana kuin itseänne.

        - Älkää antako kenenkään pettää itseänne tyhjillä puheilla, sillä niiden vuoksi Jumalan viha kohtaa kaikkia tottelemattomia. Älkää siis olko sellaisten kanssa missään tekemisissä.

        - Älkää päästäkö suustanne sopimatonta puhetta, vaan puhukaa sitä, mikä kulloinkin on hyvää ja hyödyllistä ja kuulijoille iloksi.

        - Älkää olko velttoja,

        - Opettaahan jo luontokin teille, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi mutta naiselle kunniaksi.

        - Samoin tahdon, että naisten kaunistuksena on hillitty esiintyminen, vaatimattomuus ja säädyllisyys -- eivät tukkalaitteet, kultakorut, helmet tai kalliit vaatteet.

        - Älköön teidän kaunistuksenne olko ulkonaista, ei hiusten palmikoimista eikä kultien ympärillenne ripustamista eikä koreihin vaatteisiin pukeutumista.

        - Mutta tässä kysynee joku, onko käskyä vai ei siitä, mitä Pietari puhuu kaunistuksesta. Me luemme Esterin kantaneen kultaista kruunua ja kallisarvoisia koristeita, niinkuin kuningattaren sopii, samoin myös Juditin. Mutta samalla kirjoitetaan, että he ovat halpoina pitäneet koristeet ja pakosta niitä kantaneet. Sentähden mekin sanomme: Vaimolla tulee olla sellainen mieli, että hän ei välitä koristeista. Muuten on niin, että kun ihmiset kiintyvät koristeihin, he eivät luovu niistä, sellainen on heidän tapansa ja luontonsa; sentähden kristillisen vaimon tulee pitää ne halpoina. Mutta jos hänen miehensä tahtoo tai joku muu pätevä syy vaatii häntä koristautumaan, käy se kyllä laatuun. Mutta hänen kaunistuksensa olkoon — niinkuin Pietari tässä sanoo — sisällinen kaunistus, sävyisä ja hiljainen henki. Sinulla on kylliksi kaunistusta, kun olet miehellesi kaunis, Kristus ei tahdo sinua koreilemaan miellyttääksesi muita ihmisiä ja saadaksesi sievän naikkosen nimen. Mutta huolehdi siitä, että sinulla olisi sydämessä salattu aarre ja kallisarvoinen kaunistus — katoamattomuudessa, niinkuin Pietari sanoo —ja että viettäisit hyvin kunniallista ja siveätä elämää. Missä annetaan paljon arvoa koristeille, se on varma merkki siitä, ettei siellä ole paljon Henkeä, mutta missä on uskoa ja Henkeä, siellä koristeet tallataan jalkojen alle ja sanotaan kuningatar Esterin tavoin: »Herra, sinä tiedät, että minä inhoan kruunua, jota päässäni kannan ja että minun on pakko kantaa koristeita. Jos ei minun täytyisi niin tehdä kuninkaani mieliksi, minä mieluummin tallaisin koristeet jalkojeni alle.» Tällainen vaimo on miehellensä sitä mieluisampi. Sentähden tavoitelkoot he — sanoo Pietari — sisällisen ihmisen kaunistamista, niin että heissä on hiljainen henki katoamattomuudessa. Ei vain niin, että he pysyvät alallansa välttääkseen eksymystä ja häpeätä, vaan hänen mielestänsä heidän pyrkimyksenään olkoon säilyttää sisällisesti sielunsa horjumattomana oikeassa uskossa, niin ettei sille tapahdu vahinkoa.

        Älä rietas äijä valhettele!

        Ei autuus ole vaatteissa ja vaatteista kieltäytymisessä. Normaaleissa, mitä kaupasta saa.
        Niitä te laskette, ette mersua tai bemaria.

        Kun esikuvan ohjeet on saarnassa naulattu seinään, etsitte siitä heti porsaanreijän tyyliin: ei kukka, mutta se juuri. ei oksat vaan runko. ei metallia vaan nahkaa.


      • Nimetön
        teutatess kirjoitti:

        Olen kanssasi samaa mieltä .!

        Sitten tuosta pitkistä hiuksista se on niin kuin sanoit helpompi pitkillä hiuksilla pyyhkiä Jeesuksen jalkoja mutta ei lyhyt hiuksisen tarvii yhtään hävetä , jalkoja voi suudella, niin kuin jossakin luki .

        Näyttää naiselta ja esiintyä sen esikuvan mukaan johon hänet Jumala on luonut? Vaan kaikessa esiintymisessä näkyy halu olla kuin mies? Kaikkialla ihmiset pitävät outona jos mies laittautuu naisen näköiseksi, mutta vuosi vuodelta yhteiskunnassamme ihmisten mieli muuttuu kaiken sallivaksi tässäkin asiassa.

        Ei siis ole suotta muistutettu et maailmanlopussa ihmiskunta rupeaa kaikessa elämään Jumalantahdon vastaisesti ja sitä verrataan myös Somoran ja Gomoran päiviin.

        Jos taas Teutates tarkoittaa lyhyiden hiusten edustajalla miestä niin se taas onkin miehelle kaunistukseksi ja esikuvan mukainen, sillä maailmanrakkaus näkyy tälläkin saralla ja uskon kuuliaisuus.


      • Nimetön
        Nimetön kirjoitti:

        Näyttää naiselta ja esiintyä sen esikuvan mukaan johon hänet Jumala on luonut? Vaan kaikessa esiintymisessä näkyy halu olla kuin mies? Kaikkialla ihmiset pitävät outona jos mies laittautuu naisen näköiseksi, mutta vuosi vuodelta yhteiskunnassamme ihmisten mieli muuttuu kaiken sallivaksi tässäkin asiassa.

        Ei siis ole suotta muistutettu et maailmanlopussa ihmiskunta rupeaa kaikessa elämään Jumalantahdon vastaisesti ja sitä verrataan myös Somoran ja Gomoran päiviin.

        Jos taas Teutates tarkoittaa lyhyiden hiusten edustajalla miestä niin se taas onkin miehelle kaunistukseksi ja esikuvan mukainen, sillä maailmanrakkaus näkyy tälläkin saralla ja uskon kuuliaisuus.

        Samaa asiaa, sillä eilen kone ilmoitti ettei ole yhteyttä ja niin tuli nyt kirjoitettua toiseen kertaan. Ensinmäinen viesti oli kuitenkin tullut perille.


      • Että sellaista
        kaikki tyynni? kirjoitti:

        Alvari: "Vahvistavat omavanhurskauden oppia.

        - Kristitty ei tee noin, ei elä näin, ei pukeudu noin, ym elämän ohjetta pukkaa."

        Entä nämä, ovatko myös omanvanhurskauden opin vahvistamista?:

        - Älkää ryhtykö epäuskoisten aisapariksi.

        - Älkää tehkö syntiä.

        - Älkää tämän vapauden varjolla päästäkö itsekästä luontoanne valloilleen.

        - Älkää eläkö tyhmien tavoin, vaan niin kuin viisaat.

        - Älkää tehkö mitään itsekkyydestä tai turhamaisuudesta, vaan olkaa nöyriä ja pitäkää kukin toista parempana kuin itseänne.

        - Älkää antako kenenkään pettää itseänne tyhjillä puheilla, sillä niiden vuoksi Jumalan viha kohtaa kaikkia tottelemattomia. Älkää siis olko sellaisten kanssa missään tekemisissä.

        - Älkää päästäkö suustanne sopimatonta puhetta, vaan puhukaa sitä, mikä kulloinkin on hyvää ja hyödyllistä ja kuulijoille iloksi.

        - Älkää olko velttoja,

        - Opettaahan jo luontokin teille, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi mutta naiselle kunniaksi.

        - Samoin tahdon, että naisten kaunistuksena on hillitty esiintyminen, vaatimattomuus ja säädyllisyys -- eivät tukkalaitteet, kultakorut, helmet tai kalliit vaatteet.

        - Älköön teidän kaunistuksenne olko ulkonaista, ei hiusten palmikoimista eikä kultien ympärillenne ripustamista eikä koreihin vaatteisiin pukeutumista.

        - Mutta tässä kysynee joku, onko käskyä vai ei siitä, mitä Pietari puhuu kaunistuksesta. Me luemme Esterin kantaneen kultaista kruunua ja kallisarvoisia koristeita, niinkuin kuningattaren sopii, samoin myös Juditin. Mutta samalla kirjoitetaan, että he ovat halpoina pitäneet koristeet ja pakosta niitä kantaneet. Sentähden mekin sanomme: Vaimolla tulee olla sellainen mieli, että hän ei välitä koristeista. Muuten on niin, että kun ihmiset kiintyvät koristeihin, he eivät luovu niistä, sellainen on heidän tapansa ja luontonsa; sentähden kristillisen vaimon tulee pitää ne halpoina. Mutta jos hänen miehensä tahtoo tai joku muu pätevä syy vaatii häntä koristautumaan, käy se kyllä laatuun. Mutta hänen kaunistuksensa olkoon — niinkuin Pietari tässä sanoo — sisällinen kaunistus, sävyisä ja hiljainen henki. Sinulla on kylliksi kaunistusta, kun olet miehellesi kaunis, Kristus ei tahdo sinua koreilemaan miellyttääksesi muita ihmisiä ja saadaksesi sievän naikkosen nimen. Mutta huolehdi siitä, että sinulla olisi sydämessä salattu aarre ja kallisarvoinen kaunistus — katoamattomuudessa, niinkuin Pietari sanoo —ja että viettäisit hyvin kunniallista ja siveätä elämää. Missä annetaan paljon arvoa koristeille, se on varma merkki siitä, ettei siellä ole paljon Henkeä, mutta missä on uskoa ja Henkeä, siellä koristeet tallataan jalkojen alle ja sanotaan kuningatar Esterin tavoin: »Herra, sinä tiedät, että minä inhoan kruunua, jota päässäni kannan ja että minun on pakko kantaa koristeita. Jos ei minun täytyisi niin tehdä kuninkaani mieliksi, minä mieluummin tallaisin koristeet jalkojeni alle.» Tällainen vaimo on miehellensä sitä mieluisampi. Sentähden tavoitelkoot he — sanoo Pietari — sisällisen ihmisen kaunistamista, niin että heissä on hiljainen henki katoamattomuudessa. Ei vain niin, että he pysyvät alallansa välttääkseen eksymystä ja häpeätä, vaan hänen mielestänsä heidän pyrkimyksenään olkoon säilyttää sisällisesti sielunsa horjumattomana oikeassa uskossa, niin ettei sille tapahdu vahinkoa.

        Etsikää niitä kuin ylhäällä ovat, ei niitä kuin ovat alhaalla maan päällä.

        Kovin on kevyet uskon perusteet, ja hatara ihmistuntemus. Toiveajattelun lasikuplassa elävä ihminen.

        Kristityt on kytsuttu viemään evankeliumia eteenpäin eläville ihmisille, ei harjoittamaan itsekeskeistä farisealaista omavanhurskautta eristettynä ihmiselämästä rituaalisessa puhtaudessa.


      • Lapinnuarin
        Nimetön kirjoitti:

        Näyttää naiselta ja esiintyä sen esikuvan mukaan johon hänet Jumala on luonut? Vaan kaikessa esiintymisessä näkyy halu olla kuin mies? Kaikkialla ihmiset pitävät outona jos mies laittautuu naisen näköiseksi, mutta vuosi vuodelta yhteiskunnassamme ihmisten mieli muuttuu kaiken sallivaksi tässäkin asiassa.

        Ei siis ole suotta muistutettu et maailmanlopussa ihmiskunta rupeaa kaikessa elämään Jumalantahdon vastaisesti ja sitä verrataan myös Somoran ja Gomoran päiviin.

        Jos taas Teutates tarkoittaa lyhyiden hiusten edustajalla miestä niin se taas onkin miehelle kaunistukseksi ja esikuvan mukainen, sillä maailmanrakkaus näkyy tälläkin saralla ja uskon kuuliaisuus.

        Mihin esikuvaan Jumala naisen loi?

        Oliko Eevalla syntyessään hame, esiliina vyöllä ja nuttura?

        Miksi Jeesuksella oli hame ja kaikilla miehillä siihen aikaan?
        ------------
        Jos lestadiolaisia halveksutaan, ei se ainakaan Kristuksen seuraamisesta lähde, kun sinun kirjoituksiasi lukee.

        Jos kristitty seisoo Kristus-kalliolla, on Jumalan tahdon mukainen esikuva jotain syvällisempää kuin vaatteita.


      • teille kelpaa
        Että sellaista kirjoitti:

        Etsikää niitä kuin ylhäällä ovat, ei niitä kuin ovat alhaalla maan päällä.

        Kovin on kevyet uskon perusteet, ja hatara ihmistuntemus. Toiveajattelun lasikuplassa elävä ihminen.

        Kristityt on kytsuttu viemään evankeliumia eteenpäin eläville ihmisille, ei harjoittamaan itsekeskeistä farisealaista omavanhurskautta eristettynä ihmiselämästä rituaalisessa puhtaudessa.

        Viestissä oli lainattu vain Pyhää Raamattua ja Martti Lutheria.


      • teologi???
        Lapinnuarin kirjoitti:

        Mihin esikuvaan Jumala naisen loi?

        Oliko Eevalla syntyessään hame, esiliina vyöllä ja nuttura?

        Miksi Jeesuksella oli hame ja kaikilla miehillä siihen aikaan?
        ------------
        Jos lestadiolaisia halveksutaan, ei se ainakaan Kristuksen seuraamisesta lähde, kun sinun kirjoituksiasi lukee.

        Jos kristitty seisoo Kristus-kalliolla, on Jumalan tahdon mukainen esikuva jotain syvällisempää kuin vaatteita.

        Eeva ei syntynyt, hänet luotiin viattomuuden tilaan Edenin paratiisiin. Uskotko sinä sen? Uskotko, että Raamattu on Jumalan sanaa?

        Kerro minulle ymmärtämättömälle, mitkä kohdat Kristuksen ja apostolien opetuksesta olisi jätettävä huomiotta tänään.


      • Että sellaista
        teille kelpaa kirjoitti:

        Viestissä oli lainattu vain Pyhää Raamattua ja Martti Lutheria.

        Ef. 2:4   mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas, suuren rakkautensa tähden, jolla hän on meitä rakastanut,
        Ef. 2:5   on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa

        - armosta te olette pelastetut -


        Ef. 2:6   ja yhdessä hänen kanssaan herättänyt ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa,
        Ef. 2:7   osoittaakseen tulevina maailmanaikoina armonsa ylenpalttista runsautta, hyvyydessään meitä kohtaan Kristuksessa Jeesuksessa.

        Ef. 2:8   Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -

        Ef. 2:9   ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.


        Aamen hallelujaa, kiitos Jeesus!!!


      • Kui Voikii
        teologi??? kirjoitti:

        Eeva ei syntynyt, hänet luotiin viattomuuden tilaan Edenin paratiisiin. Uskotko sinä sen? Uskotko, että Raamattu on Jumalan sanaa?

        Kerro minulle ymmärtämättömälle, mitkä kohdat Kristuksen ja apostolien opetuksesta olisi jätettävä huomiotta tänään.

        Ol noin vaikke käsittä selvä Jumalan sana???

        Kaikki on vain omaa väärää tulkintaanne Raamatusta, ei apostolien opetusta. Te ette tunne Jeesuksen aikaista juutalaista kulttuuritaustaa lainkaan. Pakanoita tällaiset säännökset eivät koske lainaan, ainoastaan juulaisia.


      • Lapinnuarin
        teologi??? kirjoitti:

        Eeva ei syntynyt, hänet luotiin viattomuuden tilaan Edenin paratiisiin. Uskotko sinä sen? Uskotko, että Raamattu on Jumalan sanaa?

        Kerro minulle ymmärtämättömälle, mitkä kohdat Kristuksen ja apostolien opetuksesta olisi jätettävä huomiotta tänään.

        En ole puhunut apostolien opista sanaakaan.

        Paheksuin vain sinun vaateuskoasi.
        Siinä suhteessa olet enemmänkin muslimien veli.


      • aihetta...
        Lapinnuarin kirjoitti:

        En ole puhunut apostolien opista sanaakaan.

        Paheksuin vain sinun vaateuskoasi.
        Siinä suhteessa olet enemmänkin muslimien veli.

        Minä puolestani en ole puhunut "vaateuskostani" sanaakaan. Olen vain ja ainoastaan lainannut Raamattua ja Lutheria. Mutta ne eivät sinulle kelpaa, mutta eihän kristillisyys olekaan mikään kauppatavara, joka otetaan tai ostetaan silloin kun ihminen haluaa. Se on Jumalan lahja syntiselle. Ja jos ei ole täysin käsittänyt synnin juurta, niin ei myöskään ymmärrä mistä näissä asioissa oikeasti on kyse. Sellaiselle ihmiselle synnistä tulee vain ulkonaisia luetteloita, joista hän itse muka on vapaa. - Tottakai on vapaa, kun syntiä ei tunneta synniksi. Valitettavasti sellainen vapaus ei ole oikeaa vapautta.

        Se että te väitätte täällä joillakin olevan vaateuskon eli tarkoitatte sillä sitä, että joku meistä pitää jotain tiettyä vaatetusta tai muita tapoja vanhurskauttamisen ehtona, on suoranaista valehtelua ja väärän todistuksen antamista.

        Se mitä tuossa toisessa vastauksessa joku väitti, että Paavalin ja Pietarin kirjeiden ohjeet on tarkoitettu ainoastaan juutalaisille, ei pidä paikkaansa. Timoteus oli ½kreikkalainen ja seurakunnissa oli kristittyjen joukossa paljonkin muita kuin alkuperältään juutalaisia, esim. Korintissa. Joten se on ihan keksittyä selittelyä väittää, että apostolit aivan vain huvikseen antoivat kristityille ohjeita koskien mm pukeutumista.


    • Nähdään seuroissa

      Mikkelinpäiväseurat pidetään Helsingin uudistetussa rukoushuoneessa 28.9.-1.10. Seurat joka päivä kello 12:00 ja 18:00. Osoitehan on Puistolantie 1, Helsinki. Helsingin kristityt toivottavat seuravieraat läheltä ja kaukaa sydämellisesti tervetulleiksi!

      • Hullu) mies Huittisista

        Ketkä Jellivaaran prelaateista saapuvat?


      • Suntionumero99
        Hullu) mies Huittisista kirjoitti:

        Ketkä Jellivaaran prelaateista saapuvat?

        Sillä ei ole merkitystä,kuka.

        Periaatteessa heitä voi kunnioittaa ihmisenä, vaikka heidän opillista linjaansa ja asemaansa ei hyväksyisikään.


      • näin teen
        Suntionumero99 kirjoitti:

        Sillä ei ole merkitystä,kuka.

        Periaatteessa heitä voi kunnioittaa ihmisenä, vaikka heidän opillista linjaansa ja asemaansa ei hyväksyisikään.

        Heitä tulee pitää kaksinkertaisessa kunniassa, koska he rauhaa ja evankeliumia julistavat.


      • A. Gent
        näin teen kirjoitti:

        Heitä tulee pitää kaksinkertaisessa kunniassa, koska he rauhaa ja evankeliumia julistavat.

        Ote heidän kirjeestään:


        "... He ovat jättäneet meille puhtaan ja kalliin kristillisyyden aivan kuin perinnöksi.

        Ja onhan se suuri kysymys, että se meiltäkin puhtaana jäisi, ettei maailmanrakkaus, turhuus, monenlainen koreus pukineissa, kaulavitjoissa, rannerenkaissa, hiusten kähertämisessä, leikata ja värjätä niitä, käyttää kosmeettisia aineita kaunistaakseen kasvojansa tämän maailman muotimestarien mallien mukaan.

        Niin myöskin lentopalloharrastus, jääkiekkoilu ja monenlainen urheiluelämä, jossa maailman kunnia ajaa etsimään ja saamaan katoavaista palkkaa.

        Ei sekään riitä kristitylle suojaksi kiusauksia vastaan, että pitää kontrollia televisio?ohjelmista ja videofilmeistä, vaan täysin sopimatonta niitä koneita kristittyin kotiin laittaa.

        Tämä kalkki on maailman muodon mukaan asettamista, joka kuolettaa hengellisen elämän kristityn sydämeltä.

        Vaan kristitty ahkeroitsee uskon kuuliaisuudessa elämällään vaelluksellaan, töillään ja puheillaan kutsumisen ja valitsemisen vahvistaa. Sillä ne, jotka sen tekevät, eivät suinkaan koskaan kompastu, vaan sallitaan heidän alttiisti käydä sisälle meidän Herran ja Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen iankaikkiseen valtakuntaan.

        Sen johdosta, mitä monet Suomen kristityistä ovat kirjeitten ja puhelinyhteyden kautta valittaneet, että muutoksia on tullut saarnoissa, jonka seurauksena on myös muutoksia opissa. Se mitä ennen meidän vanhoilta saarnaajilta on saarnattu synniksi ja se mikä johtaa syntiin, siitä ei puhuta enää niinkuin ennen.


      • A. Gent
        A. Gent kirjoitti:

        Ote heidän kirjeestään:


        "... He ovat jättäneet meille puhtaan ja kalliin kristillisyyden aivan kuin perinnöksi.

        Ja onhan se suuri kysymys, että se meiltäkin puhtaana jäisi, ettei maailmanrakkaus, turhuus, monenlainen koreus pukineissa, kaulavitjoissa, rannerenkaissa, hiusten kähertämisessä, leikata ja värjätä niitä, käyttää kosmeettisia aineita kaunistaakseen kasvojansa tämän maailman muotimestarien mallien mukaan.

        Niin myöskin lentopalloharrastus, jääkiekkoilu ja monenlainen urheiluelämä, jossa maailman kunnia ajaa etsimään ja saamaan katoavaista palkkaa.

        Ei sekään riitä kristitylle suojaksi kiusauksia vastaan, että pitää kontrollia televisio?ohjelmista ja videofilmeistä, vaan täysin sopimatonta niitä koneita kristittyin kotiin laittaa.

        Tämä kalkki on maailman muodon mukaan asettamista, joka kuolettaa hengellisen elämän kristityn sydämeltä.

        Vaan kristitty ahkeroitsee uskon kuuliaisuudessa elämällään vaelluksellaan, töillään ja puheillaan kutsumisen ja valitsemisen vahvistaa. Sillä ne, jotka sen tekevät, eivät suinkaan koskaan kompastu, vaan sallitaan heidän alttiisti käydä sisälle meidän Herran ja Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen iankaikkiseen valtakuntaan.

        Sen johdosta, mitä monet Suomen kristityistä ovat kirjeitten ja puhelinyhteyden kautta valittaneet, että muutoksia on tullut saarnoissa, jonka seurauksena on myös muutoksia opissa. Se mitä ennen meidän vanhoilta saarnaajilta on saarnattu synniksi ja se mikä johtaa syntiin, siitä ei puhuta enää niinkuin ennen.

        Kol. 2:18   Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, ...

        - joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään

        - ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama
        Kol. 2:19   eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.

        Kol. 2:20   Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista,

        miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
        Kol. 2:21   "Älä tartu, älä maista, älä koske!"

        Kol. 2:22   - sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta -ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?

        Kol. 2:23   Tällä kaikella tosin on viisauden maine

        - itsevalitun jumalanpalveluksen
        - ja nöyryyden vuoksi
        - ja sentähden, ettei se ruumista säästä;

        mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.

        Kol. 3:1   Jos te siis olette herätetyt Kristuksen kanssa, niin etsikää sitä, mikä on ylhäällä, jossa Kristus on, istuen Jumalan oikealla puolella.
        Kol. 3:2   Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on,

        - älköön siihen, mikä on maan päällä.

        Kol. 3:3   Sillä te olette kuolleet, ...

        - ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa;


      • pidettäköön
        A. Gent kirjoitti:

        Ote heidän kirjeestään:


        "... He ovat jättäneet meille puhtaan ja kalliin kristillisyyden aivan kuin perinnöksi.

        Ja onhan se suuri kysymys, että se meiltäkin puhtaana jäisi, ettei maailmanrakkaus, turhuus, monenlainen koreus pukineissa, kaulavitjoissa, rannerenkaissa, hiusten kähertämisessä, leikata ja värjätä niitä, käyttää kosmeettisia aineita kaunistaakseen kasvojansa tämän maailman muotimestarien mallien mukaan.

        Niin myöskin lentopalloharrastus, jääkiekkoilu ja monenlainen urheiluelämä, jossa maailman kunnia ajaa etsimään ja saamaan katoavaista palkkaa.

        Ei sekään riitä kristitylle suojaksi kiusauksia vastaan, että pitää kontrollia televisio?ohjelmista ja videofilmeistä, vaan täysin sopimatonta niitä koneita kristittyin kotiin laittaa.

        Tämä kalkki on maailman muodon mukaan asettamista, joka kuolettaa hengellisen elämän kristityn sydämeltä.

        Vaan kristitty ahkeroitsee uskon kuuliaisuudessa elämällään vaelluksellaan, töillään ja puheillaan kutsumisen ja valitsemisen vahvistaa. Sillä ne, jotka sen tekevät, eivät suinkaan koskaan kompastu, vaan sallitaan heidän alttiisti käydä sisälle meidän Herran ja Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen iankaikkiseen valtakuntaan.

        Sen johdosta, mitä monet Suomen kristityistä ovat kirjeitten ja puhelinyhteyden kautta valittaneet, että muutoksia on tullut saarnoissa, jonka seurauksena on myös muutoksia opissa. Se mitä ennen meidän vanhoilta saarnaajilta on saarnattu synniksi ja se mikä johtaa syntiin, siitä ei puhuta enää niinkuin ennen.

        Aivan oikein varoittaa, se on heidän tehtävänsäkin valvoa siionin muurilla. He katsovat meidän ylitsemme missä vihollinen yrittä sisään tulla. Suokoon rakas Jumala heille voimia siinä raskaassa työssä mihin heidät on seu´rakunta asettanut ei omasta tahdosta.
        Kaikista niistä on hyvä varoittaa missa ja mihin valvomattomuutemme ei aina riitä.


      • Juur Oukei
        pidettäköön kirjoitti:

        Aivan oikein varoittaa, se on heidän tehtävänsäkin valvoa siionin muurilla. He katsovat meidän ylitsemme missä vihollinen yrittä sisään tulla. Suokoon rakas Jumala heille voimia siinä raskaassa työssä mihin heidät on seu´rakunta asettanut ei omasta tahdosta.
        Kaikista niistä on hyvä varoittaa missa ja mihin valvomattomuutemme ei aina riitä.

        Näin he tekevät. Onneksi Jeesus suostuu sydämeen asukkaaksi ja puhdistaa sen asumasijakseen, silloin emme luota enää ylitse katsojiin vaan Jumalan sanaan joka pysyy iankaikkisesti.

        Joh. 14:5   Tuomas sanoi hänelle: "Herra, me emme tiedä, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?"

        Joh. 14:6   Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
        Joh. 14:7   Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni; tästälähin te tunnette hänet, ja te olette nähneet hänet."


      • Rakkaus ylimmäksi
        näin teen kirjoitti:

        Heitä tulee pitää kaksinkertaisessa kunniassa, koska he rauhaa ja evankeliumia julistavat.

        Kyllä on kunniassa heitä pidettykin.

        Mutta Kristuksen pitäisi olla siinä kunniassa, joka lapinvanhimmille nyt on annettu.

        Ei ainoastaan kunniassa, vaan myös pelossa.
        Sekään ei ole Jumalasta.

        Toivottavasti hekin saavat armon tehdä parannuksen hallitsemisen hengestä ja vääristä neuvoista, joilla ovat tehneet monet Kristuksen lampaat murheelliseksi.


      • Se on oikein
        Rakkaus ylimmäksi kirjoitti:

        Kyllä on kunniassa heitä pidettykin.

        Mutta Kristuksen pitäisi olla siinä kunniassa, joka lapinvanhimmille nyt on annettu.

        Ei ainoastaan kunniassa, vaan myös pelossa.
        Sekään ei ole Jumalasta.

        Toivottavasti hekin saavat armon tehdä parannuksen hallitsemisen hengestä ja vääristä neuvoista, joilla ovat tehneet monet Kristuksen lampaat murheelliseksi.

        Kyllä on kunniassa heitä pidettykin. Näin raamattukin opettaa.

        Mutta Kristuksen pitäisi olla siinä kunniassa, joka lapinvanhimmille nyt on annettu. Kristuksesta vanhimmat julistavat, he ovatkin Hänen sanansa julistajia. Joka heitä kuulee se minua kuulee sanoo itse Jeesus.

        Ei ainoastaan kunniassa, vaan myös pelossa.
        Sekin on Jumalasta. Herran pelko on viisauden alku.

        Toivottavasti tekin saatte armon tehdä parannuksen valheen hengestä ja vääristä neuvoista, joilla olette tehneet monet Kristuksen lampaat murheelliseksi.


      • Pyhä Vanhurskas
        Se on oikein kirjoitti:

        Kyllä on kunniassa heitä pidettykin. Näin raamattukin opettaa.

        Mutta Kristuksen pitäisi olla siinä kunniassa, joka lapinvanhimmille nyt on annettu. Kristuksesta vanhimmat julistavat, he ovatkin Hänen sanansa julistajia. Joka heitä kuulee se minua kuulee sanoo itse Jeesus.

        Ei ainoastaan kunniassa, vaan myös pelossa.
        Sekin on Jumalasta. Herran pelko on viisauden alku.

        Toivottavasti tekin saatte armon tehdä parannuksen valheen hengestä ja vääristä neuvoista, joilla olette tehneet monet Kristuksen lampaat murheelliseksi.

        Ihan tavallisina ihmisinä minä heitä pidän, vain hengellisesti ylpeinä.

        Onhan siitä näyttöä vaikka kuinka paljon mistä he julistavat, älä nyt viitsi enempää naurattaa.
        Pietistis-hernhutilaista perinneuskoa ja tapa- vanhurskautta.

        Jeesus ei ole puhunut muista kun opetuslapsistaan niin, että joka heitä kuulee, se kuulee minua.

        Ovatko opetuslapset julistaneet oman vanhurskauden oppia? Eivät ole.

        Lapissa on nyt sekaannuttu todella pahasti oman vanhurskauden oppiin.


      • Lasse-setä
        Se on oikein kirjoitti:

        Kyllä on kunniassa heitä pidettykin. Näin raamattukin opettaa.

        Mutta Kristuksen pitäisi olla siinä kunniassa, joka lapinvanhimmille nyt on annettu. Kristuksesta vanhimmat julistavat, he ovatkin Hänen sanansa julistajia. Joka heitä kuulee se minua kuulee sanoo itse Jeesus.

        Ei ainoastaan kunniassa, vaan myös pelossa.
        Sekin on Jumalasta. Herran pelko on viisauden alku.

        Toivottavasti tekin saatte armon tehdä parannuksen valheen hengestä ja vääristä neuvoista, joilla olette tehneet monet Kristuksen lampaat murheelliseksi.

        Paavali kehottaa osoittamaan alamaisuutta sille johdolle, jonka alamaisuuteen on jostain syystä joutunut. Jos on erimieltä, eikä tule kuulluksi, pitäisi mennä muualle. Kapinointi on kiellettyä.

        Toinen momentti. Jerusalemin vanhimmisto sopii mielestäni huonosti esikuvaksi kristityille. Me voimme lulea apostolien teoista Paavalin kiinniottamisen. Se tapahtui siksi, että Jerusalemin seurakuntaan oli liittynyt suuri määrä vanhan lain noudattajia, jotka vaativat suunnan reivaamista vanhatestamentilliseksi ja vanhimmat antoivat näille vaatimuksille periksi.

        Tämä johti Paavalin pidätykseen ja hosumiseen ja lopulta kuolemaan. Kannattaa siis miettiä asioita laaja-alaisesti.


      • Berbetuum Mobile
        Lasse-setä kirjoitti:

        Paavali kehottaa osoittamaan alamaisuutta sille johdolle, jonka alamaisuuteen on jostain syystä joutunut. Jos on erimieltä, eikä tule kuulluksi, pitäisi mennä muualle. Kapinointi on kiellettyä.

        Toinen momentti. Jerusalemin vanhimmisto sopii mielestäni huonosti esikuvaksi kristityille. Me voimme lulea apostolien teoista Paavalin kiinniottamisen. Se tapahtui siksi, että Jerusalemin seurakuntaan oli liittynyt suuri määrä vanhan lain noudattajia, jotka vaativat suunnan reivaamista vanhatestamentilliseksi ja vanhimmat antoivat näille vaatimuksille periksi.

        Tämä johti Paavalin pidätykseen ja hosumiseen ja lopulta kuolemaan. Kannattaa siis miettiä asioita laaja-alaisesti.

        Ef. 5:8   Ennen te olitte pimeys, mutta nyt te olette valkeus Herrassa. Vaeltakaa valkeuden lapsina

        Ef. 5:9   - sillä kaikkinainen hyvyys ja vanhurskaus ja totuus on valkeuden hedelmä -
        Ef. 5:10   ja tutkikaa, ...

        *** mikä on otollista Herralle; ***


        Ef. 5:15   Katsokaa siis tarkoin, kuinka vaellatte: ei niinkuin tyhmät, vaan niinkuin viisaat,
        Ef. 5:16   ja ottakaa vaari oikeasta hetkestä, sillä aika on paha.

        Ef. 5:17   Älkää sentähden olko mielettömät,

        *** vaan ymmärtäkää, mikä Herran tahto on. ***

        Ef. 5:18   Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,
        Ef. 5:19   puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,

        Ef. 5:20   kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.

        Ef. 5:21   Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset ...

        *** Kristuksen pelossa. ***


      • Berbetuum Mobile kirjoitti:

        Ef. 5:8   Ennen te olitte pimeys, mutta nyt te olette valkeus Herrassa. Vaeltakaa valkeuden lapsina

        Ef. 5:9   - sillä kaikkinainen hyvyys ja vanhurskaus ja totuus on valkeuden hedelmä -
        Ef. 5:10   ja tutkikaa, ...

        *** mikä on otollista Herralle; ***


        Ef. 5:15   Katsokaa siis tarkoin, kuinka vaellatte: ei niinkuin tyhmät, vaan niinkuin viisaat,
        Ef. 5:16   ja ottakaa vaari oikeasta hetkestä, sillä aika on paha.

        Ef. 5:17   Älkää sentähden olko mielettömät,

        *** vaan ymmärtäkää, mikä Herran tahto on. ***

        Ef. 5:18   Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,
        Ef. 5:19   puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,

        Ef. 5:20   kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.

        Ef. 5:21   Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset ...

        *** Kristuksen pelossa. ***

        Kopsaus ei ole keskustelua, olen huomauttanut. Kannattaa ottaa huomioon.


      • Berbetuum Mobile
        Berbetuum Mobile kirjoitti:

        Ef. 5:8   Ennen te olitte pimeys, mutta nyt te olette valkeus Herrassa. Vaeltakaa valkeuden lapsina

        Ef. 5:9   - sillä kaikkinainen hyvyys ja vanhurskaus ja totuus on valkeuden hedelmä -
        Ef. 5:10   ja tutkikaa, ...

        *** mikä on otollista Herralle; ***


        Ef. 5:15   Katsokaa siis tarkoin, kuinka vaellatte: ei niinkuin tyhmät, vaan niinkuin viisaat,
        Ef. 5:16   ja ottakaa vaari oikeasta hetkestä, sillä aika on paha.

        Ef. 5:17   Älkää sentähden olko mielettömät,

        *** vaan ymmärtäkää, mikä Herran tahto on. ***

        Ef. 5:18   Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,
        Ef. 5:19   puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,

        Ef. 5:20   kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.

        Ef. 5:21   Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset ...

        *** Kristuksen pelossa. ***

        Emme ole velvolliset alamaisuuteen missään sellaisessa joka POIKKEAA KRISTUKSEN SANASTA.

        Jos seurakunnan johto ei osoita kuuliaisuutta seurakunnan jäsenistöstä kootun neuvoston tahdolle, silloin se on erotettava tehtävistään.
        Esikoislestadiolaisuudessa on nyt sellainen tilanne että seurakunnan vanhimmisto on estänyt seurakuntaneuvoston perustamisen, eli on toiminut Jumalan sanan vastaisesti tavoitellen omaa valtaansa Kristuksen rakkauden sijaan.


      • Berbetuum Mobile
        vihne kirjoitti:

        Kopsaus ei ole keskustelua, olen huomauttanut. Kannattaa ottaa huomioon.

        Yhä enemmän se on, ja yhä tärkeämpää on kiinnittyä Kristuksen sanaan. Vauhti kiihtyy, kiinnittäkää turvavyönne taivaan matkalaiset. Huuhaa opettajia on maailma täynnä, - valitettavasti veli Herrassa.


      • On Pidetty
        Se on oikein kirjoitti:

        Kyllä on kunniassa heitä pidettykin. Näin raamattukin opettaa.

        Mutta Kristuksen pitäisi olla siinä kunniassa, joka lapinvanhimmille nyt on annettu. Kristuksesta vanhimmat julistavat, he ovatkin Hänen sanansa julistajia. Joka heitä kuulee se minua kuulee sanoo itse Jeesus.

        Ei ainoastaan kunniassa, vaan myös pelossa.
        Sekin on Jumalasta. Herran pelko on viisauden alku.

        Toivottavasti tekin saatte armon tehdä parannuksen valheen hengestä ja vääristä neuvoista, joilla olette tehneet monet Kristuksen lampaat murheelliseksi.

        Niin, valtaa on otettu Kristukselta.

        Sinäkin olet siinä osallinen.

        Kristityille opetetaan totuuden vastaisesti ehtoollisesta ja vanhurskautumisesta. Pelko on niin suuri, että kukaan ei virkansa menettämisensä pelossa uskalla siihen puuttua.

        On muodostunut henkivalta, joka uhkaa murskata alleen kaikki, jotka uskaltavat sitä vastustaa.
        Kerran on lentävä suuri kivi, joka murskaa tämän valheellisen patsaan. Toivomme, että vanhimmat itse pelastuvat kuin tulen kautta.

        Ei voi muuta kuin murheella seurata, mihin tämä oppi lapinvanhimmista esikoisuuden vei.


      • Voi pimeyttä
        Lasse-setä kirjoitti:

        Paavali kehottaa osoittamaan alamaisuutta sille johdolle, jonka alamaisuuteen on jostain syystä joutunut. Jos on erimieltä, eikä tule kuulluksi, pitäisi mennä muualle. Kapinointi on kiellettyä.

        Toinen momentti. Jerusalemin vanhimmisto sopii mielestäni huonosti esikuvaksi kristityille. Me voimme lulea apostolien teoista Paavalin kiinniottamisen. Se tapahtui siksi, että Jerusalemin seurakuntaan oli liittynyt suuri määrä vanhan lain noudattajia, jotka vaativat suunnan reivaamista vanhatestamentilliseksi ja vanhimmat antoivat näille vaatimuksille periksi.

        Tämä johti Paavalin pidätykseen ja hosumiseen ja lopulta kuolemaan. Kannattaa siis miettiä asioita laaja-alaisesti.

        Niin, Lasse paljastaa karvansa. Säälittävää, ettei asia ole vielä auennut.

        Paavali kapinoi, jos Lassen ilmaisua nyt käyttää. ja Timoteukselle ja seurakunnille annetut ohjeet vahvistavat sen.

        Mitä muuta Lutherin ja Laestadiuksen toiminta oli kuin tätä Lassen mainitsemaa kapinointia?

        Aika merkillistä on Lassen kirkkohistoria: aina kun seurakunnassa kuuluu vierasta ääntä, pitäisi lähteä muualle perustamaan uusi. Laestadius vihasi separatismia ja kirkosta eroamista


      • uytrewq
        vihne kirjoitti:

        Kopsaus ei ole keskustelua, olen huomauttanut. Kannattaa ottaa huomioon.

        Tuskin olisi sinua lainkaan haitannut, jos kopsaus olisi tukenut toista, perinnelinjan ja omanvanhurskauden näkemystä. Tiedämme tämän.


      • mnhytr
        Berbetuum Mobile kirjoitti:

        Emme ole velvolliset alamaisuuteen missään sellaisessa joka POIKKEAA KRISTUKSEN SANASTA.

        Jos seurakunnan johto ei osoita kuuliaisuutta seurakunnan jäsenistöstä kootun neuvoston tahdolle, silloin se on erotettava tehtävistään.
        Esikoislestadiolaisuudessa on nyt sellainen tilanne että seurakunnan vanhimmisto on estänyt seurakuntaneuvoston perustamisen, eli on toiminut Jumalan sanan vastaisesti tavoitellen omaa valtaansa Kristuksen rakkauden sijaan.

        Tämä lahkolaisuus ja ehtoollisasia kertovat paljon, mutta sen perusteita ette halua tutkia.
        Kun ne eivät kestä ihmisten edessä, miten ne kestävät Jumalan edessä.

        Vierasta ääntä ja paavilaisuuden henkeä ei tarvitse tietenkään kuulla.
        Ei ole sattuma, että Lutherin kirjoista tuli tietyille ihmisille ongelma.


      • Lasse-setä
        Voi pimeyttä kirjoitti:

        Niin, Lasse paljastaa karvansa. Säälittävää, ettei asia ole vielä auennut.

        Paavali kapinoi, jos Lassen ilmaisua nyt käyttää. ja Timoteukselle ja seurakunnille annetut ohjeet vahvistavat sen.

        Mitä muuta Lutherin ja Laestadiuksen toiminta oli kuin tätä Lassen mainitsemaa kapinointia?

        Aika merkillistä on Lassen kirkkohistoria: aina kun seurakunnassa kuuluu vierasta ääntä, pitäisi lähteä muualle perustamaan uusi. Laestadius vihasi separatismia ja kirkosta eroamista

        Nyt pitäisi rehellisesti tarkastella, mitä hyvää "seurakunnalle" on koitunut siitä kahtia tai kolmiajaosta, jota on pidetty yllä vuosikymmenet. Jokainen on vuorollaan yrittänyt vaientaa toisia.

        Kun muistan yli viidenkymmenen vuoden asioita ja olen kasvanut kahden huoneen mökissä, tiedän mistä aikuiset puhuivat viisikymmenluvulla. Tiedän kaikilta näiltä vuosikymmeniltä asioita. Tiedän kuka kannatti ketä kullakin vuosikymmenellä.

        Aina on lähetykset lapista olleet hyviä jonkin osapuolen mielestä, kun taas toiset ovat lujasti paheksuneet. Tilanne on aina vaihdellut sen mukaan, mikä klikki on ollut vallassa suomessa ja ruotsissa, miten niillä on henkilökemiat sopineet. Toisinaan hyvin ja toisinaan hyvin huonosti.

        Tuosta uusien seurakuntien perustamisesta sanoisin jonkin sanan. Olen saanut tilaisuuden pitää pienen puheenvuoron Lahden Seudun Seurakunnassa. Otin aiheeksi Sakarian kirjasta kohdan: Mies ja mittanuora.

        Sanoin siinä, että kristikunnan ongelmia ei ratkaista perustamalla lisää seurakuntia, vaan kokoamalla yhteen.

        Tätä yhteyden rakentamista olen harjoittanut kaikkien niiden kanssa missä se on ollut mahdollista. Toimin Luterilaisen kirkon piirissä ja ehkä parissa muussa yhdistyksessä, joista ainakin toinen on yhteiskristillinen.

        Luther kapinoi ja perusti oman systeeminsä. En nyt saa sinun ajatuksistasi selvää oliko se hyvä vai huono, ehkäpä selvennät.

        Jeesus käski aloittaa Jerusalemista. Minä koitin, mutta raskaat rautaovet sulkeutuivat. Sitten käsky kävi Samariaan. Sehän on sekakansaa, jota kaikki puhdasoppiset kaikissa seurakunnissa halveksivat ja nimittävät allianssikristityiksi. Siellä m inä viihdyn oikein hyvin, missä korotetaan Kristusta eikä systeemiä ei lestadiolaista eikä luterilaista tai muuta vakiintunutta tunnustuskuntaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      106
      1640
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      165
      1088
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1057
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      154
      859
    5. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      82
      772
    6. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      54
      729
    7. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      660
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      34
      654
    9. Ei kannata lähteä sotaan jos ei omaa edes alkeellisia taitoja.

      Sodastahan tässä ei varsinaisesti ole edes kyse, vaan naisten ja lasten suojelusta ja oikeuden toteutumisesta, tavalla t
      Ikävä
      118
      646
    10. Ihan yleisesti

      Mitä kautta sun pöksyihin pääsee? Pitääkö luvata kuut taivaalta vai riittääkö jokin muu arkisempi asia?
      Ikävä
      42
      630
    Aihe