Aikuisen hampaiden oikominen?

n.40v.

Hei,

Onko ketään aikuisiälla oikonut hampaita? Minulla on ahtautta ylähampaissa. Onko rautoja pidettävä kauan suussa, yhtä kauan kuin lapsilla? Tuleeko kovia pääsnsärkyjä jne. Kertokaa kokemuksia.

25

15563

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oxxox

moi
      aikuisten hampaat oikenevat hitaammin, joten tavallaan rautojakin pitää pitää kauemmin, mutta yleensä lapsilla hampaat kasvavat koko ajan joten aika on kuitenkin lapsilla ehkä pidempi.. riippuu erittäin paljon tapauksesta.. täysin hatusta vedetty arvaukseni on että joudut pitämään rautoja ehkä vuoden..
      kun rautoja kiristellään n.kerran kuussa abaut, niin hampaat voivat olla melko arat seuraavina päivinä, pureksiminen on kivuliasta, mutta särkylääke auttaa.. myös huuleen saattaa sisäpuolelle tulla jotain pikku haavoja ehkä..

• ikää 27v

Minulla aloitettin oikominen, koska toinen etuhammas oli vinossa ja oli esteettinen haitta. Purennassa oli myös vikaa. Sain listan oikojista kunnalliselta puolelta ja hakeuduin espoon hammaslääkäriasemalle.

Oikojalle voi varata ajan, jolla hän arvioi hoidon pituuden ja hinnan. Tämä arvio on ilmainen. Siinä ainakin selviää henk. kohtainen tilanne. Kannattaa varata aika mah. moneen paikkaan, jos haluaa kilpailuttaa hintoja tms.

Itsellä aloitettiin oikominen viime elokuussa o6 ala raudoilla. Nyt vasta maaliskuussa 07 laitetiin ylä raudat. Minun kohdallani piti ensin saada ala leuan purenta/asento paremmaksi, ennenkuin voitiin laittaa ylös raudat. Rautoja käydään kiristämässä n. kerran kuussa. Itsellä on kiristyksestä tullut aina leuat kipeäksi 2-3pv ajaksi ja olen syönyt buranaa kipuihin vaihtelevasti. Myös pää on ollut normalia enemmän kipeä. Aluksi lähti myös suusta poskien sisäpuolelta kokonaan nahka kun raudat hiersivät. Tämä oli tosi kivuliasta. Nyt poskien nahka varmaan on paksuuntunut kun ei ole enään asia vaivannut.

Minulle on sanottu että rautoja aletaan jo ensi kuussa purkamaan pois. Eli silloin ala raudat ovat olleet 1v ja 1kk, yläraudat taas 6kk ajan.

Hinnasta sen verran että suunnille joka paikassa oli vuonna 2006 yläleuan hinta tonnin ja ala leuan hinta toisen tonnin. Ja aina melkein piti kummatkin oikoa.... Itse sain maksusitoumuksen hammaslääkäriin. Maksan 100e/kk oikomista pois.

Itse olen taas saanut käsityksen että aikuisten oikaisu nopeampaa ja helpompaa koska leuka ei kasva. Sukulaistyttöni sai raudat ala-asteella ja ne otettiin vasta ylä astella pois. Olivat 5v ajan. Mutta en tiedä olenko oikeassa???

• yksi...

Minulta on oiottu, itselläni oli syväpurenta, saksipurenta ja ylipurenta sekä ahtautta ja kiertymiä sekä ylhäällä että alhaalla. Kiinteitä rautoja jouduin pitämään 22 kuukautta, ja ennen kiinteitä ja vielä niittenkin aikana niskavetoa ja päälaenvetoa ja joskus molempia samanaikaisesti, ja vielä kumivetojakin. Rautojen pitoaika on aina tapauskohtaista riippuen millaista vikaa on, mutta ahtaus on useimmiten aika nopeasti hoidettavissa aikuisillakin. Itselleni ei tullut päänsärkyjä, mutta hampaat kyllä olivat arat rautojen kiristämisen jälkeen pari päivää.

• Maarit -69

Perusoikominen maksoi 5700 euroa. Hinta koostui 2 vuoden kiinteiden rautojen pitoajasta. Sitten tulee lisäksi retentiolangat ja retentiokoje. Kallista puuhaa yksityisellä.

Kelalta ei tule mitään takaisin kuin muotista ja rontgenkuvista.

Kaiken kaikkiaan tulee maksmaan noin 8000 euroa kun lukuun tulee retentiolangat, niiden teettäminen ja kiinnilaitto.

Minulla oli ihan perusoionta eli hampaat vain vinossa eikä mitään erityiskojeita tarvinnut kuten monille tarvii vielä rautojen lisäksi.

Kumivetoja oli, mutta ne on halvimmasta päästä rautojen kanssa. Hampaani saatiin suoraan ,mutta en ole tyytyväinen tulokseen. Lähinnä pettynyt.

Hampaani on suorassa muttei niiden muoto muuttunut, raudat eivät muuta hampaiden muotoa, vain suoristaa hammaskaarelle hampaat.
      Ystävällä taas tuli vielä hirveämmät hevosenhampaat oikomisen kanssa, kun aikuisena oikoi.

Ilmeisesti laitatan laminaatit päälle, jotka taas maksaa!

Jos olisin tiennyt tuloksesta etukäteen en olisi kyllä alkanut, eri asia jos olisi saanut oionnan julkiselta puolelta, niin olisi vain kokeiluna mennyt, mutta nyt on ollut isot rahat kiinni ja vielä kustannuksia lisää ja tulos ala-arvoinen!

Jos olet valmis pettymykseenkin siltä osin, että hampaasi eivät olekaan kauniita suorassa rivissä, (ulkonäkö, muotoseikka) niin miksei kannataisi aloittaa... Itse en olisi alkanut tähän, loputonta kuilua, rahanmenoa...

• tosi paljon

Minulla ollut kohta kaksi vuotta raudat suussa. Vuoden ylärautojen laittamisen jälkeen sain alaskin raudat.
      Alahampaisiin olen tyytyväinen, mutta ylähampaat ovat vieläkin ulkonevat ja tulevat jäämäänkin sellaiseksi. Harmittaa, kun tulosta ei saada paremmaksi. Lysti on maksanut tähän mennessä 4500euroa. Ja paljon vielä käyntejä jäljellä. Olen 35 v. ja olisipa pitänyt harkita tarkempaan tällaista projektia. Kannattaa miettiä tarkoin onko se nyt ihan tarpeellista jos ei ole mitään vaivoja eikä oireita. Vinot hampaat ovat persoonallisia, eivät rumia. Sen olen saanut kuulla jälkeenpäin... monet ihmettelevät miksi ihmeessä aloin oikomaan persoonallisia hampaitani jotka paitsi nätit, myös kauniin muotoiset vaikkei ihan suorassa olleetkaan.

• ja jatkuu edelleen

Minun oikominen kesti 1,5v ja rahaa meni
      noin 3-4 tuhatta euroa ja kerran kuussa 300 e ja lopussa hieman enemmän kun raudat poistettiin.
      Käytän vieläkin purentakiskoa. Kun aloitin oikomista en tiennyt, että joudun pitämään aina tukirautoja hampaiden takana eli loppuikäni ja lisäksi vielä siis purentakiskoa. Ylimääräistä rahanmenoa niistäkin. Jotenkin oli turhaa koko homma, kaduttaa.

• Minä vaan

Aina hoettiin vuodesta toiseen, nämä täytyy oikoa. Tuli kaikenlaisia kommentteja hammaslääkäreiltä. Tulee sitä ja tätä, jos ei oiota. Vaivoja aloittamisen aikoihin ei ollut.

Nyt siis reilusti aikuisiässä menin ja aloitin painostuksesta tämän homman ja nyt kolmatta vuotta jo kuljettuani nämä keraamiset/metalliset yhdistelmät suussa, voin sanoa, että en ole eläessäni suurempaa virhettä tehnyt.

Lisäksi oikoja sanoi, että hampaani ei tule pysymään paikoillaan jos en sitoudu loppuelämäksi kitalakikojeeseen, jota olisi pidettävä vähintään 2 vuotta vielä kokoajan ja sitten loppuiäksi öisin, etuosasta näkyvä ja puhumista haittaava kapitus.

Lisäksi oikealla puolelle on tullut leukanivelkipuja purtaessa, kerran puraistua menee useampi päivä, ettei kivun vuoksi voi purra mitään. Sille ei voitu tehdä kuulemma mitään, pitää leukojen vain sopeutua oli vastaus.
      Lisäksi vielä harmina että poistatin 2 tervettä hammasta ennen aloitusta ahtauden vuoksi. Nyt noita rakojakaan ei saada edes kokonaan umpeen.Näkyvät hymyillessä.

Moni on kysynyt, miksi ihmeessä sulla on raudat, sullahan oli niin kauniit hampaat. Niinpä niin, arvaa vaan, kuinka monta kertaa olen itkeä tuhertanut tämän asian kanssa, kun aloitin HAMMASLÄÄKÄRIEN painostuksesta. Ennen aloitusta minulla oli koko kalusto tiivis ja kaunis, vaikkei tikkusuora ... vanhoja valokuvia katsellessa ei voi kuin ihmetellä, mitä kaikkea ihminen menee tekemään toisten painostuksesta....

• hyviäkin

on minulla. 1,5 vuotta kiinteät raudat olleet sekä ylä- että alahampaissa. Kuukauden päästä ne otetaan pois. Omasta tahdostani menin oikojalle vinojen hampaideni vuoksi, ikää silloin 27. Särkyjä ollut aina kerran kuussa tapahtuvan "kiristyksen" jälkeen 2-3 päivää ja pureminen vaikeaa. Nopeasti ovat hampaat suoristuneet ja olen tyytyväinen, vaikka tiedänkin, että loppuikä varmaan pidettävä retentiolankoja. Suorilla hampailla on kiva hymyillä! Rahaa mennyt toki paljon, mutta voisihan sen turhempaakin laittaa. Sitä paitsi laskut tulee kerran kuussa, joten ei se vararikkoon aja.

• oikominen

Teen sen ihan ulkonäöllisistä syistä. Tiedä, vaikka sillä olisi muitakin hyviä vaikutuksia kun purenta on vihdoin suorassa, kun oikominen jäi lapsena kesken kitalakilevyjen mentyä rikki. Aika paljon tullut kommenttia, että oikominen ei ole ollut hintansa väärti tässä ketjussa. Kuulisin mielelläni positiivisistakin kokemuksista!

• ikää 27

Itse olen erittäin tyytyväinen tulokseen vaikka raudat vielä suussa ovatkin. Olen ala-aste iästä lähtien kärsinyt ja hävennyt vinoja hampaitani ja nyt ne ovat suorassa!!!! Ala-ikäisenä ei hampaita korjattu kun silloin kunta säästi. Aikuisiällä hampaat vielä menivät enemmän vinoon ja purentakin kärsi. Itsetuntoni koen nousevan kun voin vapaasti häpeilemäti hymyillä. (nyt kyllä nämä raudat vielä suussa)

Sain hinta-arvion kaksituhatta euroa ja tietääkseni sitä ei voi ylittää? Luin aiemmista että monilla mennyt suunniteltua enemmän rahaa? Minä en ainakaan maksa enempää kuin arviossa ilmoitettiin.

Luin myös edeltä että ihmiset ovat pettyneitä, koska raudat eivät muuta hampaiden muotoa tai väriä... Ihmettelen asiaa kun eihän rautojen niin kuulu tehdäkkään.... Kyllä jokaisen pitää harkita tarkkaan oikomista ja etsiä tietoa asiasta ennenkuin moiseen ryhtyy. Itse olisin ollut valmis tekemään mitä vain suorien hampaiden eteen. Viisauden hampaiden leikkaukset, niskavedot ja rautojen kiristykset yms yms kärsin mieliisti kunhan vain hampaani kuntoon saan. Ja pidän noita asioita vain sivuseikkoina. Eniten harmittaa kun raudat näkyvät kilometrin päähän :) ja kallis hinta

• ikää 27

Itse olen erittäin tyytyväinen tulokseen vaikka raudat vielä suussa ovatkin. Olen ala-aste iästä lähtien kärsinyt ja hävennyt vinoja hampaitani ja nyt ne ovat suorassa!!!! Ala-ikäisenä ei hampaita korjattu kun silloin kunta säästi. Aikuisiällä hampaat vielä menivät enemmän vinoon ja purentakin kärsi. Itsetuntoni koen nousevan kun voin vapaasti häpeilemäti hymyillä. (nyt kyllä nämä raudat vielä suussa)

Sain hinta-arvion kaksituhatta euroa ja tietääkseni sitä ei voi ylittää? Luin aiemmista että monilla mennyt suunniteltua enemmän rahaa? Minä en ainakaan maksa enempää kuin arviossa ilmoitettiin.

Luin myös edeltä että ihmiset ovat pettyneitä, koska raudat eivät muuta hampaiden muotoa tai väriä... Ihmettelen asiaa kun eihän rautojen niin kuulu tehdäkkään.... Kyllä jokaisen pitää harkita tarkkaan oikomista ja etsiä tietoa asiasta ennenkuin moiseen ryhtyy. Itse olisin ollut valmis tekemään mitä vain suorien hampaiden eteen. Viisauden hampaiden leikkaukset, niskavedot ja rautojen kiristykset yms yms kärsin mieliisti kunhan vain hampaani kuntoon saan. Ja pidän noita asioita vain sivuseikkoina. Eniten harmittaa kun raudat näkyvät kilometrin päähän :) ja kallis hinta

• Eräs vinohammas

Itse en ole koskaan hävennyt vinoja hampaitani. Minulla on hyvä työpaikka ja korkea palkka ja olen töissä ihmisten kanssa tekemisissä. Olisin saanut aikoinani ilmaisen oikomisen, mutta en halunnut. On elämänkumppanikin... Nauran, hymyilen ja kaikki siltä väliltä. Ei olisi tullut mieleenkään hävetä terveitä hampaitani vaikka ovatkin vinossa...
        Jollakin on aivan älyttömät hevosen tai aasin hampaat vaikka olisivat suorassakin... samoin turpavärkki voi olla vaikka minkä näköinen...
        Moni asia mättää kanssaihmisissä jos oikein alkaa sitä pohtimaan itsekeskeisesti...

• Tytteli 26v.

Eihän ne raudat tietenkään muotoa muuta muodollisesti mihinkään, mutta täytyy ilmeisesti vääntää rautalangasta (samaa lankaa kuin raudoissa, heh)
        Jos hampaasi on vinossa jotenkuten normaalit, mutta kun ne väännetään suoraan, tulee hevosen, aasin tai vastaavan eläimen hampaat niin eipä se paljon naurata enää, vaan ainut vaihtoehto on laittaa laminaatit ja nopeaan... Nimittäin monellakin on suorisetuessaan hampaat näyttäneet juuri kyseisillä eläimen hampailta, kun raudat poistetaan. Lopputulos kun näkyy vasta rautojen poiston jälkeen...
        Eihän hampaiden muoto todella muutu
        suuntaan pitkät, lyhyet, ohuet, paksut...
        Ja kukahan on vaittänyt että raudat muuttavat hampaiden väriä ???!!!!

• Nainen 38v.

posliinikruunuilla. Ei mennyt kuin viikko ja hymy kunnossa. Minulla oli tosi vinot hampaat. En suostunut mihinkään rautahommiin. Vaivaton ja helppo homma. Myös laminaatteja voidaan laittaa jos haluaa.
      Paljon esteettisempi ja parempi tulos kuin oionnasta. Oikomisella ei saavuteta ideaalipurentaa, ja hampaat liikkuvat aikuisiässä tosi herkästi takaisin retentiolangoista huolimatta. (oikojalta kysytty)
      Tässä www. jos haluat tutustua esimerkkeihin.
      http://www.studiodent.fi/showpage.asp?id=2911 Sivun alalaidasta löytyy vinojen hampaiden korjausta ilman oikomisrautoja.
      Vaivaton helppo ja halpa vaihtoehto aikuisiälle eikä aikaa mene kuin viikko pari korkeintaan. Olen tosi tyytyväinen :)))

• kiinnostunutt

Missä hintaluokassa liikutaan, vaikkapa esimerkki 2:sen mukainen tapaus??

• raudat aikuisiällä

mulla on nyt kolmatta kertaa raudat. Aloitin oikomisen aikuisena ja hampaani on liikkuvaa mallia. Nyt on kolmas raudoitus suussa. Retentiolangat, tukilangat eikä retentiolevy pysyttäneet hampaitani paikoillaan. Juoksin joka toinen viikko oikojalla joten seuranta oli tarkkaa. Kumivetoja laitettu nyt sinne tänne tapeilla sun muita kitalakikaaria ja kiinteä uusi raudoitus joka peittää hampaani ... Kaunista !!! Yksityisellä käyn joten rahaa kuluu, älyttömän kallista... Eikä oikoja osannut sanoa juuta tai jaata mitä tulevaisuus tuo tulleessaan...

• mutta....

Raudat olleet lapsena, murkkuna, yliopistossa... Luetteloa voisi jatkaa, kaikenlaisia rautoja niskavedosta lähtien...
      Jos on ikää jo 40 ´ja pärjännyt tähänkin asti, niin miksi lähteä oikomaan... jos ei ole mitään älyttömiä särkyjä...
      Oikominen voi onnistua joko täydellisesti tai epätäydellisesti ja jäädä näiden kahden väliin. Yleensä se aikuisella jääkin hurjasti täydellisestä purennasta tai hampaiden asennosta. Vuosien oionnan päätteeksi mulla naksuu leuat ja leukanivelkulumat ovat tosi pahat. Leikkaus ainut vaihtoehto, mutta siihen en ole suostunut.
      Vaikka lapsena aloitettu oikominen, säryt kaupan päälle sekä virheellinen purenta edelleen ja osa hampaista vinossa, koska niitä ei saatu aivan suoraan raudoista huolimatta.

• poistettiin, mutta ei enää

Mulla tehtiin oikomishoito yläkakkosten lievän nousemisen vuoksi.
      Kiinteiden kojeiden poiston jälkeen hammasrivi oli suora ,kuten pitääkin, tottakai! Sittemmin yläkakkoset ovat jälleen lähteneet nousemaan, riippumatta siitä, että käytän retentiolevyä ja langat hampaiden takana.
      Olen käynyt oikojan kanssa keskustelemassa asiasta ja hän sanoi minulle, ettei hampaille voi enää tehdä mitään!

Tietysti uusi raudoitus taas, mutta epäili että sama tulos ,raudat tekee suoraksi mutta rautojen poiston jälkeen ollaan samassa pisteessä!
      Siis jatkuva raudat pois-uudelleen raudat- raudat pois- uudelleen raudat... niin kauan kuin jaksan ja ennenkaikkea kuinka kauan rahat riittää...tosi kallista yksityisellä!!!

• Entinen telaketjumies

Mulla oli ylhäällä "telaketjut" joskus ala-asteella. Alaraudat otin vasta muistaakseni 17 vuotiaana. Alahampaiden oikominen kesti reilun vuoden ja sitten laitettiin alahampaiden taakapuolelle kulmahampaasta kulmahampaaseen retentiolanka. vasen kulmahammas on karannut sojottamaan eteenpäin hammasrivistä, mutta muuten on hampaat suorassa. Kai tämä lanka on loppuelämän suussa??? Mieluummin olisin ottanut irroitettavan kojeen. Olen nyt 28 vuotias

• Lada

Kertoisiko joku, mistä minun kannattaisi lähteä liikkeelle, kun olen harkinnut hampaiden oikomista näin aikuisiällä. Tehdäänkö oikomista kunnallisella puolella? MIstä voin varata ajan arvioon?

• pepsodentti
        Lada kirjoitti:

Kertoisiko joku, mistä minun kannattaisi lähteä liikkeelle, kun olen harkinnut hampaiden oikomista näin aikuisiällä. Tehdäänkö oikomista kunnallisella puolella? MIstä voin varata ajan arvioon?

Katso netistä joku sopiva oikojalääkäri jolle soitat ja varaat ajan konsultaatioon. Kunnallisella puolella ei vissiin tehdä kuin nuorille.
        Itse olen käynyt aikuisten oikomiseen erikoistuneen ortondontin hoidossa ja olen tyytyväinen lopputulokseen, joka häämöttää jo.

• Hampaat päin prsett.

Kunnallisella puolella tehdään myös aikuisille, riippuu oikomisen tarpeesta.

Itsellä hampaita oiottu vähän yli vuosi ja toinen mokoma menee vielä. Ikää on 30v. Kun on hampaat riittävän vinot niin ei maksa kuin sen n. 30e/kk eli käytännössä n. kerran kuukaudessa muutetaan kiskoa tai lisäillään jousia hampaiden välille. Muutaman päivän on hampaat pirun kipeät mutta sitten taas tottuu.

Pahinta kipu on omalla kohdalla ollut silloin kun nappulat on kiinnitetty hampaisiin ja ensimmäinen kisko on laitettu paikoilleen. Hampaiden juuret on käytännössä vielä täyspitkät ja viikko on mennyt ylä ja alapuolella kivun poistumiseen.

Itseltä hampaita puuttuu aika paljon ja alussa kun kisko oli "löysä" totuttelukisko irtosi se pari kertaa poskihampaan syllinteristä syödessä. Väkivalloion pihdeillä olen laittanut sen takaisin paikoilleen. Lupa siihen pyydetty hammaslääkäriltä. Loppuvaiheessa kun hampaat alkavat olla paikoillaan (itsellä ylähampaat tässä vaiheessa) niin kisko muutetaan jäykäksi neliskanttiseksi kiskoksi joka vääntää lähinnä hampaan juurta oikeaan asentoon. Jäykkä kisko kestää hyvin syöntiä eikä taivu helposti edes kovaa ruokaa purressa :)

Vielä sen verran, että hampaitteni oikominen ei ole mitään hienosäätöä vaan siirtotarvetta on osalla hampaista melkein sentin verran. Leukaluun suuntaisesti hammas on "kääntynyt" n. 1mm/1-2kk. Juuren siirto on hitaanpaa, samaten on hammaskaaren/hampaiden taivutus ulospäin.

Tyytyväinen olen tuloksiin ja myös palveluun. Kunnallisella puolella ei ole mitään hienoja valkoisia rautoja jotka ovat huomaamattomia mutta käytössä oleva vanha systeemi toimii hyvin.

• Basbarduuu

Itse 22-vuotias ja sain kk sitten hammasraudat ylähampaisiin ja nyt tulevana tiistaina saan raudat myös alahampaisiini :D Nää raudat ei mielestäni ole ollenkaan niin pahat kuin mitä aluksi ajattelin. Muutaman päivän kiristämisen jälkeen kipeet ja jonkin verran ikeneen hankaavat, mutta sehän kuuluu vaan asiaan. Positiivista on myöskin se, että tässä iässä ei ole kukaan enää tuomitsemassa/nauramassa asialle vaan kaikki ihmiset ovat ymmärtäneet hyvin. Oikomisena minulla käytetään valkoisia hammasrautoja ja lankoja, joiden väri on kuitenkin hieman kulunut varsinkin etuhampaiden kohdalla, mut ei haittaa. Kerran kk on käynti hammaslääkärillä, jolloin kiristetään rautoja. Huhhuh vaikka tuntuu vieläkin pahalta katsoa omia vinoja hampaita peilistä, tuntuu toisaalta hyvälle, että ehkä jo muutaman kuukauden-puolen vuoden päästä näkee merkittäviä muutoksia :) Alustavasti minulle sanottiin, että vuosi-1,5v kestää oikomishoito, mutta eipä sillä nin väliä kuhan saan semmoiset hampaat, että kehtaa hymyillä vapautuneesti häpeilemättä. Hinta-arvio semmonen 4000-5000euroa. Itsellä tosiaan purentavika ja ahtauma alalegoissa.

• Arja44

Itse olen käynyt korjauttamassa hampaitani aikusella iällä ja olen ollut erittäin tyytyväinen lopputulokseen. Kävin itse Smile Designissa Itä-Pasilassa (http://www.smiledesign.fi/smiledesign/aikuisten-oikomishoito), jossa oli todella hyvä palvelu ja myös erilaisia vaihtoehtoja asentovirheiden korjaamista varten. Suosittelen lämpimästi, itsevarmuus nousi kummasti kauniin hymyn myötä!

• trhwthw

Mulla kesti pari vuotta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      78
      2832
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2712
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      107
      2332
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      35
      1648
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      239
      1563
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      40
      1485
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1290
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1246
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe