Lupaus Pyhästä Hengestä (Apt. 1:1-5)

LUPAUS PYHÄSTÄ HENGESTÄ
Apt. 1:1-5
--
1:1 Edellisessä kertomuksessani kirjoitin, oi Teofilus, kaikesta, mitä Jeesus alkoi tehdä ja opettaa,
1:2 hamaan siihen päivään asti, jona hänet otettiin ylös, sittenkun hän Pyhän Hengen kautta oli antanut käskynsä apostoleille, jotka hän oli valinnut,
1:3 ja joille hän myös kärsimisensä jälkeen moninaisten epäämättömien todistusten kautta osoitti elävänsä, ilmestyen heille neljänkymmenen päivän aikana ja puhuen Jumalan valtakunnasta.
1:4 Ja kun hän oli yhdessä heidän kanssansa, käski hän heitä ja sanoi: "Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan odottakaa Isältä sen lupauksen täyttymistä, jonka te olette minulta kuulleet.
1:5 Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen."
--
Apostolien Teot on kirjoittanut pakanakristitty lääkäri Luukas Teofilius-nimiselle henkilölle. Hän viittaa alussa ”edelliseen kirjoitukseensa” (1).
Tällä hän tarkoittaa kirjoittamaansa evankeliumia, jonka hän oli myös osoittanut Teofilukselle (Luuk. 1:1-4).

Evankeliumissaan Luukas käsittelee Jeesuksen opetuksia ja hänen maanpäällistä elämää ja tekoja (1).
Apostolien Teoissaan Luukas kertoo evankeliumin voittokulusta Jerusalemista Roomaan.
Saamme arvokasta tietoa siitä, miten kristillinen kirkko syntyi muutamina vuosikymmeninä Jeesuksen taivaaseenastumisen jälkeen.
--
Luukas kertoo evankeliuminsa lopussa, kuinka vaikeata opetuslasten oli uskoa Jeesuksen elävän. (3). Erikoisesti Tuomaan oli vaikea usko tämä todeksi (Luuk.24:36-46, Joh. 20:24-29).
40 päivän aikana Jeesus ilmestyi heille ennen taivaaseenastumistaan.

Jeesus kehoitti opetuslapsiaan jäämään Jerusalemiin odottamaan Pyhän Hengen vuodatusta, jonka Hän oli luvannut lähettää mentyään Isän luo taivaaseen:
”Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän” (Joh .16:7).

Jumalan tahto on, että jokaisessa syntyisi ja vahvistuisi usko Jeesukseen Kristukseen.
Tämä voi toteutua Pyhän Hengen kautta Apostolien Tekojakin lukiessamme.
Jeesus kuoli ristillä sovittaakseen meidän jokaisen synnit, niin sinun kuin minunkin.
--
1. Jumala, anna Henkesi, on hänet
oma Poikasi luvannut uskoville.
Me rukoilemme sinua:
Lähetä Henki taivaasta
kaikille kaipaaville.

6. Jos Herran armoon pakenet
ja hylkäät tiesi syntiset,
niin riemu taivaan täyttää.
Kun Henki meidät puhdistaa,
hän sydämemme uudistaa
ja työssään meitä käyttää.
(Virsi 118:1,6).

1

106

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Apt.1:4 "Ja kun hän oli yhdessä heidän kanssansa, käski hän heitä ja sanoi: "Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan odottakaa Isältä sen lupauksen täyttymistä, jonka te olette minulta kuulleet".
      --
      Jotkut ymmärtävät, että opetuslapset saivat Hengen jo silloin, kun Jeesus puhalsi heidän päälleen (Joh.20:21-23).

Jeesuksen "puhaltaminen" oli vain lupaus tulevasta, koska Jeesuksen oli ensin
      "mentävä pois" ennenkuin lähettäisi Hengen (Joh.16:7).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3364
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      360
      2435
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      16
      2415
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      80
      1688
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      86
      1375
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1060
    7. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      69
      956
    8. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      73
      896
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      25
      732
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      4
      684
    Aihe