proput nielussa

nielurisat pois

nielussani on proppuja ja viimeksi lääkärillä käydessäni kuulemma myös peitteitä? en tiedä onko sama asia, mutta kuitenkin olen kärsinyt noista vuoden verran ja eniten häiritsevät propuista johtuva palan tunne kurkussa ja pahalta haiseva hengitys. ovatko nuo kaksi em. asiaa tarpeeksi painavia, jotta tk-lääkäriltä saisi lähetteen nielurisojen poistoon? palan tunne on äärimmäisen kuristava ja pahan hajuinen hengitys vaikuttaa huomattavasti sosiaaliseen elämääni. kirjoittaako tk-lääkäri suoraan lähetteen leikkaukseen vaiko jollekin erikoislääkärille tarkemopaa tutkimista varten? ja kun sen lähetteen leikkaukseen saa, niin kauanko joutuu leikkausta odottelemaan? toipumisaika oli vissii parin viikon luokkaa, joten onnistuuko esim. koulun käynti tuolloin, vai ollanko silloin ihan sängyn omia?
Ja kai se leikkaus tehdään suun kautta, eikä mitään kaulaa aleta aukomaan?

5

1359

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lähtee...

pieni supistusletku kurkkun ja imet ne aina itse pois.
      myös kurkkulaulanta auttaa vaivaan

• taivas

että ihan imureja ja kurkkulaulantaa!? Siinäpä käytännölliset ohjeet tähän pikku ongelmaan. Oli kyllä parasta, mitä olen kotilääkäreiltä koskaan kuullut. Asiaan; et pääse pahanhajuisesta hengityksestä tai muistakaan proppujen aiheuttamista ongelmista eroon muuta kun poistattamalla risat. Se on pienehkö toimenpide, mutta taitaa aina kuitenkin vaatia nukutuksen, mikä on se vakavin asia. Paraneminen kestää sen pari viikkoa, eroja voi siinäkin olla. Proppunielun haju on todella kiusallinen ja siitä kannattaa hankkiutua eroon. Jos et tk:n kautta pääse, hakeudu yksityiselle. Ei siinä mitään erikoistutkimuksia tarvita. Lääkäri näkee heti, mistä on kysymys. Lycka till.

• Hammaslääkäri neuvoi

Ehdottomasti kannattaa leikkauttaa nielurisat, joihin tulee proppuja! Niissähän on jatkuva tulehdus!

Kyllä niistä propuista oli muutakin vaivaa kuin sosiaalinen ongelma: haju on kamala. Tulehdushan jatkui nielussa ja se vaikutti myös yleiskuntoon. Aftojakin tuli suuhun ja suu oli usein tosi kipeä. Puhuin asiasta hammaslääkärin vastaanotolla ja hän neuvoi kenen erikoislääkärin puoleen kannattaa kääntyä ja sanoa häneltä terveiset. Menin siis erikoislääkärin kautta enkä TK:n, mutta en ollut sairaalassa "yksityispotilas" vaan normaali. Jonottaa piti jokin aika.

Leikkauksesta on kulunut nyt lähes 10 vuotta.
      Operaatio tehtiin mulle nukutuksessa, kotiin pääsi kai seuraavana päivänä, mutta kylmiä liemiä söin viikon verran ja sen verran taisi olla sairaslomaa (vai olisikohan lomaa ollut parikin viikkoa?). Petissä ei tarvinnut olla, mutta puhua ei alkuun saanut.

Nyt ei proppuja enää tule eikä henki haise, olo on muutenkin paljon parempi kuin ennen leikkausta. Suosittelen!

• ongelmahan se taas

Mä järkytyin, kun minulle on tehty nielurisojen leikkaus 30 vuotta sitten ja viime viikolla aloin ihmettelemään, kun suussa oli kamala maku ja ei hävinnyt mihinkään vaikka kuinka huuhtelin ja yritin kurlatakin. No luulin johtuvan hampaista ja kävin hml. ei vikaa. Tänään kauhukseni tunsin nielussa jonkin palan ja kurkistin peiliin kurkkuani, ei ei ei oikea risa oli kasvanut isoksi ja siellä se inhotus oli eli se kamala kellahtava ikiongelma. Kuinka voi tulla uudelleen, vaikka risat on leikattu noin kauan sitten. Tämä hajuilmiö tuli tosiaankin vasta viime viikolla. No huomenissa soitan lääkärille ja toivon saavani apua pikaisesti.

• vasta leikattu

Viikon olen koittanut toipua leikkauksen jälkeen nyt ja lääkettä menee nyt eniten. Alan jo väsyä tähän kipuun. Onneksi on vielä viikko sairaslomaa. Nukuttaa paljon kun en saa öisin nukuttua kunnolla. Kun valun istumaasennosta makuulle nukkuessani sängyssä niin herätessä on mieletön kipu suussa.

Hauskinta on kun ruoka värjää katteen esim. porkkana, luumu, kurkkupastilli...
        Hyvä on tietty käyttää kielenpuhdistajaa, purskutella suuvettä usein ja pestä hampaat.

Onkohan toi Corsodyl-huuhde hyvä liuos tähän nielurisaleikkauksen jälkitilaan? Pitää ainakin varoa ettei mene nenään asti kun kurlailee.

Toivottavasti mulle ei tule uusia leikkauksia. Itse halusin leikkaukseen ja menin niistä yksityiselle sanomaan, joka laittoi lähetteen korvalääkärille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1423
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1390
    3. 76
      1165
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1115
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      975
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      942
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      885
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      68
      866
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe