Saman Katon alla osa 2, Rakkaat naapurit

Seuraavana päivänä äitini toi loput tavarat ja autoni, niin esittelin hänelle taloa ja kämppätoverini. ”Kuka siinä viereisessä huoneessa asuu?” äiti kysyi kun oli lähdössä. ”Ben Einst. Hän elelee omissa oloissaan”, kerroin. ”Okei. Mike muuten käski soittaa, jos on vaikeaa”, äiti totesi nauraen. ”Hän on pahempi kuin sinä”, sanoin myös nauraen. ”No kiitos vain, kulta. Pysy terveenä”, äiti käski ja suuteli poskelleni. ”Sinä myös”, sanoin ja katsoin kuinka äiti nousi junaan. Vilkutimme vielä ja sitten juna jo lähtikin.

”Äitisi siis meni vai?” Sue kysyi kun saavuin kotiin. ”Jeps. Kenen keittiövuoro?” kysyin, koska vuoroja ei ollut vielä jaettu täysin. ”Leon. Huomenna minun”, Sue kertoi ja laittoi ponnarille. ”Oke. Ja tänään ruuan jälkeen työt?” ”Kyllä”, Sue vastasi ja lähti. Itse otin limun jääkaapista ja menin etupihalle istumaan. Helmitien tontit olivat suuria ja kaikissa taloissa oli isot pihat. Olimme Mian kanssa päättänyt lähteä joku päivä kukkakauppaan ostamaan pihalle kasveja.

Olin edellispäivänä tavannut osan naapureistamme, ja he tuntuivat todella mukavilta. Ja uteliailta. Helmitie vitosessa asui vanha pariskunta ja heidän lapsenlapsi, jonka vanhemmat olivat kuolleet auto-onnettomuudessa. Herra Matlock oli 70vuotias entinen sähkömies ja hänen vaimonsa oli 68vuotias ompelija. Heidän lapsenlapsensa, Helen, oli 15vuotias.
Helmitie kutosessa asui vilkas lapsiperhe Grey. Perheen isä Anton oli pankkiiri ja äiti Marylin oli kotiäitinä kotona. Heillä oli kolme lasta, Vivian 8vuotias, Charlie 6vuotias ja 3vuoias Simon, ja heidän lapsenvahdiksi ehdinkin jo lupautua.
Helmitie kasi… Vitosen, kutosen sekä ysin rouvat olivat kovia juoruilemaan ja kertoivat kasissa asuvan noin 35vuotias mies, joka poistuu harvoin kotoltaan. Naisten mukaan mies olisi kuuluisa kirjailija, joka halusi elää rauhassa. Tämmöisillä alueilla huhut kasvavat nopeasti, joten en vaivaisi kasin miehen mysteerillä päätäni.
Helmitie ysissä asui neiti Saker, joka oli vanhapiika, joka opetti lähistön lapsia soittamaan pianoa. Kympissä asui nuoripari Wood, jotka olivat toissa vuonna mennyt naimisiin, ja heillä oli oma asuntoyritys.
Helmitie yksi, kaksi, kolme ja neljä olivat tyhjillään. Ykkösen, kolmosen ja nelosen omisti sama mies, ja hän odottaa kuulemma tonttien arvonnousua, jotta voisi myydä ne kalliilla hinnalla. Kakkonen oli joutunut tulipaloon, ja sitä edelleen remontoitiin. Kakkosessa oli asunut pariskunta, ja talon rouva oli kuollut palossa, joten mies aikoi myydä remontin jälkeen talon pois.

”Hei Jen”, rouva Matlock tervehti tullessaan talostaan. ”Hei”, sanoin ja menin tien toiselle puolelle. ”minulla on teille nuorille pieni lahja. On erittäin mukavaa saada tännekin uutta verta. Olettehan sitten kunnolla?” rouva kysyi ja iski silmää. Samalla hän ojensi minulle kuivakakun. ”Kiitos. Ja kyllä me olemme kunnolla”, vakuuttelin hymyillen. ”Äitisi on siis latino?” rouva kysyi. ”Juu. Äiti tapasi isäni jo lukiossa, ja vikana vuonna hän odottikin jo minua. Syntymäni jälkeen he menivät naimisiin ja saivat veljeni Miken”, kerroin hymyillen. ”Entä opiskeletko vielä?” ”Valmistauduin 19vuotiaana lukiosta, ja valmistuin se jälkeen liikunnan opettajaksi.” ”Ja olet läheisen koulun opettaja?” ”Kyllä, sekä lentopallon seuran päävalmentaja”, kerroin. ”Erittäin hyvin tiedät mitä haluat elämältäsi”, rouva sanoi ja iski silmää taas. ”Juuri niin”, sanoin, vaikkakin syvällä sisällä velloi, etten tiennyt. ”Sehän on hieno asia. Helen on varmasti yksi oppilaistasi”, rouva totesi ja hymyili lempeästi. ”Ehkäpä. Saa nähdä”, vastasin ja hymyilin myös. ”Mutta nyt minun täytyy mennä asioille. Hyvää päivän jatkoa, ja sano muillekin terveisiä”, rouva totesi ja lähti.

Ps. Anteeksi että kesti melkein kuukausi saada tänne... ollut hieman kiireitä....

4

303

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei olisi....

tarvinnut pitää ollenkaan mitään kiirettä, oltais me varmaan jaksettu vieläkin oottaa......

• Jos olet niitä joita ei voisi vähempää kiinnostaa nämä jutut, niin miksi kommentiot? vai oletko vain ystävällinen?
        Uskoisimpa ettet tule vastaamaan, mutta oli vain pakko laittaa viestiä...

• ...anteeksi;

vaikka sanotaan, ettei hyvää odota koskaan liian kauan, oli tämän toisen jakson odotusaika kyllä aika pitkä. Mutta se on sitten kuitenkin NIIN hyvä ja mielenkiintoinen, että se korvasi odotuksen tuskan!

Tekstisi soljuu vetävästi eteenpäin, kerrot henkilöistäsi osuvan kuvaavia seikkoja ja tyylisi pitää lukijan otteessaan alusta loppuun...

Onpa hienoa, että laitoit taas jakson luettavaksemme tänne huuhaalle; itsekin olen nimittäin ollut niin kiireinen, etten ole ehtinyt vierailemaan kotisivuillasi pitkään aikaan,

t. ystäväsi Jason

• No... kiitos kun sain anteeksi, yritän tästä lähtien pitää itteni kurissa ja laittaa tasasemmin... mutta on myös se ongelma, koska juonessa on niin paljon juonenkäänteitä, niin ei jaksa aina kirjottaa, ja vihkokin loppuu pian kesken.. voi voi minua. Mutta onneksi on noin 7viikon loma edessä, niin silloin tulee tekstiä ;)

Huuhaalle laittelen mieluusti, sillä monet haluavat kommentoida tekstejäni, eikäs e onnistu täysin omilla sivuillani, joten tänne vain kommenttia, hyvä että huonokin käy... :)

terkkuaj sinne. toivoo Jef

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      34
      3169
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      136
      2495
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      17
      2334
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      15
      1923
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      16
      1406
    6. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      73
      1327
    7. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      106
      1314
    8. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      151
      1019
    9. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      93
      1017
    10. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      21
      959
    Aihe