bussikuskien käytös

suomipoika2007

Uutisista luin tänään, että helsinkiläinen bussikuski oli menettänyt hermonsa ja heittänyt kaikki matkustajat pihalle.
Uutinen toi mieleen nuoruusvuosilta erään HKL:n bussikuskin, joka tunnettiin lauttasaaressa koululaisten keskuudessa nimellä "Höyry". Höyry oli pienikokoinen ja harmaantunut mies, joka ajoi bussilinjaa 20. Hän oli usein kiukkuisella tuulella, erityisesti hän tuntui vihaavan koululaisia. Huutaminen ja sättiminen oli tavallista. Monesti hän ajoi kylmästi koulun viereisen pysäkin ohi ottamatta ketään kyytiin.
Huhuttiin että joskus Höyry olisi tuituspäissään kaahannut koko matkan omia oikoreittejään kieltäytyen laskemasta matkustajia ulos.
Muistaako kukaan Höyryä? Se ajoi ainakin 80- ja 90-lukujen taitteessa.
Entä tuleeko mieleen muita legendaarisia bussikuskeja?

55

11022

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joka heitti

matkustajat pihalle. Ja mistäs tiedät että kuski on helsinkiläinen?? Ainakaan Metro-lehdessä ei mainittu kuskin kotipaikkaa, vaan puhuttiin vain että Vantaan sisäisellä linjalla 63 oli joku kuski polttanut kääminsä kun naismatkustaja oli pyytänyt ajamaan hiljempaa, tämä Concordian kuski siitä sitten suivaantuneena jatkoi sanaharkkaa matkustajan kanssa ja lopulta pysäytti bussin ja heitti kaikki ulos!

Tulee mulle mieleen eräs ex-Hakunilan liikenteen palveluksessa joskus 90-luvun alussa ollut kuski joka oli kanssa kova kinaamaan matkustajien kanssa. HLOyllahan niitä riitapukareita riitti yhteen aikaan paljonkin. Noita Hakunilan liikenteen riitapukareita en kyllä tiedä nimeltä enkä edes "lempinimiltä" mutta tiedän että niitä siellä oli. Oliskohan osa niistä siirtynyt kilpailutusten seurauksena mm. Concordialle, tiedä häntä.

• matkustaja -24

satun tietämään asiasta hieman, ketään ei "heitetty" ulos. kuski poistui itse ja matkustajat perässä, pieni tauko ja kuski palasi rattiin jolloin matkustajat palasi myös paitsi tämä kiukutteleva asiakas. Matka pääsi jatkumaan. ei ehkä kannata uskoa kaikkea lukemaansa, varmaan saamme kuulla vielä toisen version tapahtumista. Silloin voidaan miettiä millaisia matkustajia tuolla liikkuu.

• tai siis
        matkustaja -24 kirjoitti:

satun tietämään asiasta hieman, ketään ei "heitetty" ulos. kuski poistui itse ja matkustajat perässä, pieni tauko ja kuski palasi rattiin jolloin matkustajat palasi myös paitsi tämä kiukutteleva asiakas. Matka pääsi jatkumaan. ei ehkä kannata uskoa kaikkea lukemaansa, varmaan saamme kuulla vielä toisen version tapahtumista. Silloin voidaan miettiä millaisia matkustajia tuolla liikkuu.

tuolla "heitti" termillä Metro-lehdessäkin tarkoitettiin sitä että käskettiin poistumaan bussista. Tuskin kukaan kuski niin urvelo on että kävisi fyysisesti käsiksi ja heittäisi kirjaimellisesti ketään ulos.

Mutta sen käsityksen sain että hän JÄTTI matkustajat pysäkille. Tuskinpa lehdessä niin lukisi jos tuossa ei mitään todenperäisyyttä olisi vai kuinka? Ja lisäksi kun Concordian joku pomoista oli kommentoinut asiaa ja valitellut että tällaista ei saisi tapahtua ja että ottaa asian tutkintaan.

• ei totta
        tai siis kirjoitti:

tuolla "heitti" termillä Metro-lehdessäkin tarkoitettiin sitä että käskettiin poistumaan bussista. Tuskin kukaan kuski niin urvelo on että kävisi fyysisesti käsiksi ja heittäisi kirjaimellisesti ketään ulos.

Mutta sen käsityksen sain että hän JÄTTI matkustajat pysäkille. Tuskinpa lehdessä niin lukisi jos tuossa ei mitään todenperäisyyttä olisi vai kuinka? Ja lisäksi kun Concordian joku pomoista oli kommentoinut asiaa ja valitellut että tällaista ei saisi tapahtua ja että ottaa asian tutkintaan.

Läheskään kaikkea mitä lehdessä lukee ei pidä uskoa. Oli kyse asiasta kuin asiasta, tämä on tullut huomattua vuosien varrella.

• Työ rauha...

Bussikuski toimi aivain oikein...Työ rauha hänellä.
        Bussi stoppiin kunnes asias rauhoittuu,tai ulos. Kenenkään ei tarvitse kuunnella nalkuttavia asiakasta...Tähän tultu kun pääsairaat riehuu keskuudessamme.
        Myös muilla matkustajilla pitää olla matkustusrauha.
        Ajakoot ambulanssilla ne joille ei bussimatka sovi.
        Ei pirssitkään noita älyvapaita ota kyytiinsä.

• Etten ole siirtnyt

Olen kuvataiteilija, joka ottaa omista sanoistaan ja teoistaan vastuun, ihan itse. Ajan tällä hetkellä työkseni linja-autoa, joka on vain työ, ei ammatti.
        Arvuuttelun sijaan kerron faktan, asiakaspalvelu työssäkin on jokin raja jonka ylittäminen ei ole enää siedettävää eikä hyväksyttävää. Tyhjensin linja-auton, koska poistumaan kehoitettu ei halunnut ymmärtää selvällä suomenkielellä annettua kehoitusta. Kehoitusta edelsi huutelu ja mollaaminen, siis epäsopivaa käytöstä julkisella paikalla, tässä tapauksessa julkisessa kulkuneuvossa, joka sattuu olemaan myös työpaikkani. Puolestani asiassa eivät riitautuneet henkilöt vaan asiat ja kun asiakas lopulta asetti arvovallat vastakkain, vastasin samalla mitalla, kehoitus ei ollut pyyntö vaan käsky ja seuraukset luitte lehdistä väritettynä ja toiseen valoon saatettuna. Ihme kun lehdessä ei lukenut siitä, kun linjalla 61 puolihuutoa kiroileva asiakas mellasti ja karjaisin : Onko jollakin ongelmia? Mene ulos kiroilemaan, tämä ei ole julkinen käymälä jossa voit huudella mitä sattuu ".

Ei lehdessä lukenut myöskään siitä, kun muutaman kerran olen nostanut lastenrattaat ulos autosta tai erään vanhemman rouvan kauppakassit linjalla 72 Helsingissä autoon ja hänen poistuessaan autosta ulos, tai kun olen käsipuolesta auttanut iäkkäitä ihmisiä autoon nousemaan, kun aina ajopeli ei ole matalalattia bussi.

No, ei tuota työtä tehdä kiitoksen vuoksi, vaan rahan takia, silti jonkinlaiset käytöstavat tulee olla, olipa kuljettaja tai asiakas.

Kaikkiaan ikävä ja valitettava tapaus tuo linja-auton tyhjentäminen, mutta joskus joutuu sanomaan mahtikäskyn ja olemaan topakka, mutta raja on oltava jossain, ei siitä sen enempää.

Heikkinen J, kuvataiteilija, autonkuljettaja, se dösäkuski linjalta 63. Virnuillan ja hyvää matkaa ; )

• Olit varmaan kyydissä

Olen se kuljettaja, ja huomaa, olet ainoa lehdistö mukaan lukien, joka kirjoitti oikein asioiden tapahtumien kulusta. Kiitos siitä.

Tv Heikkinen J

• ja seuraus tulee aikanaan
        tai siis kirjoitti:

ehkä irtisanominen, joka olisi kohtuutonta, varmaan varoitus tai huomautus. Useimmat liikennepäälliköt ja pomot ovat itsekin kuljettajia tai olleet kuljettajina, tietävät kyllä mitä kaikkea autoissa sattuu ja tapahtuu, osin oman kokemuksensa kautta. Tosin onhan meno hurjistunut viime vuosien aikana, sen tietää jokainen kuljettaja ja matkustaja, emme me sokeita ole, monella on turvaton tunne.

Toisaalta, jos fudut tulee, saatan lähteä paimenpojaksi Äkkijyrkälle, jos vaikka häneen kohdistunut kiusanteko saataisiin loppumaan.

Tv Heikkinen J, kuvataiteilija, autonkuljettaja, sen kyseisen bussin ajuri

• mutta totta
        Työ rauha... kirjoitti:

Bussikuski toimi aivain oikein...Työ rauha hänellä.
        Bussi stoppiin kunnes asias rauhoittuu,tai ulos. Kenenkään ei tarvitse kuunnella nalkuttavia asiakasta...Tähän tultu kun pääsairaat riehuu keskuudessamme.
        Myös muilla matkustajilla pitää olla matkustusrauha.
        Ajakoot ambulanssilla ne joille ei bussimatka sovi.
        Ei pirssitkään noita älyvapaita ota kyytiinsä.

millään asiakaspalvelu alalla ei tarvitse sietää ihan mitä hyvänsä, ei edes linja-autossa.

Jos junassa rähinöi, konduktööri poistaa matkalaisen. Jos kaupassa hilluu, vartija pistää pihalle, jos taxissa riehuu, saa seuraamukset, miksi linja-autossa muka voisi käyttäytyä kuin siat pellossa? Ei voi eikä saa. Linja-autossa pätee samat säännöt kuin yleisillä paikoilla? Ei päde, yleinen järjestys ja rauha on astetta suurempi kulkuneuvossa kuin kadulla hillunta. Tämä seikka ei jokaisella näytä olevan oivallettu. Juniin hankittiin vartijoita riekuntaa rajoittamaan. Vaikka linja-autossa ei ole vartijoita, se ei tarkoita että siellä saisi mekkaloida yhtään enempää kuin junassakaan. Tämä tulee nyt ymmärtää, ja vaikka tapaus sai paljon julkisuutta, pää on auki, vastaava autojen tyhjentäminen toistuu, kunnes ihmiset oppivat, kukaan ei voi käyttäytyä ihan miten huvittaa.

• kenkää.
        ja seuraus tulee aikanaan kirjoitti:

ehkä irtisanominen, joka olisi kohtuutonta, varmaan varoitus tai huomautus. Useimmat liikennepäälliköt ja pomot ovat itsekin kuljettajia tai olleet kuljettajina, tietävät kyllä mitä kaikkea autoissa sattuu ja tapahtuu, osin oman kokemuksensa kautta. Tosin onhan meno hurjistunut viime vuosien aikana, sen tietää jokainen kuljettaja ja matkustaja, emme me sokeita ole, monella on turvaton tunne.

Toisaalta, jos fudut tulee, saatan lähteä paimenpojaksi Äkkijyrkälle, jos vaikka häneen kohdistunut kiusanteko saataisiin loppumaan.

Mä ainakin haluaisin, että kuskit useamminkin heittäisivät törkimykset pois julkisista.

Kuten tuossa alempana kirjoitinkin, käytän omaa autoa, koska en siedä niitä ainaisia tomppeleita hajuineen ja meteleineen.

Toivon totta vie, että et saisi kenkää. Jos otit muut matkustajat takaisin kyytiin, et tehnyt mitään virhettä. Vittuilua ei ole pakko kenenkään sietää.

• saat jatkaa
        ja seuraus tulee aikanaan kirjoitti:

Ei kuskien tarvitse kuunnella ainaista jankutusta joistan pienistä ja turhanpäiväisistä asioista. Jos ei kerta bussilla liikkuminen kelpaa ja pitää vielä valittaa, niin onko sinne pakko tulla?!
        Kaikki valittajat saavat kävellä ainakin minun puolestani. Ja laissa sanotaan että kuljettaja saa heittää häiritsevän matkustajan ulos, kunhan hänelle ei koidu hengenvaaraa!
        Toivon että saat jatkaa työtäsi ja että alallamme ei enään alistuttaisi kuuntelemaan vain korvat punasina jokaista valittavaa ihmistä! Se ei ole oikein, kenellekkään, ja kuskithan siinä henkisesti kärsivät! Ajatelkaapa sitä hyvät ihmiset, jos teille joku nalkuttaisi vieressä 8 tuntia päivässä, kun yrität tehdä töitä!!!!

• niivarmaa
        tai siis kirjoitti:

Kyllä tällaista saa tapahtua!!! Kuski saa poistaa autostaan häiritsevän asiakkaan... Toivottavasti useammatkin kuskit uskaltaisivat tehdä tällaisia, eivätkä vain jaksaisi päivästä toiseen ihmisten typeriä tempauksia!! Kyllä Linja-Autossakin on säännöt joita noudatetaan!
        Ja kyllä se on kumma, kun aina vaan haukutaan, mutta kukaan ei muista koskaan KIITTÄÄ!!!! Jos kiitosta tarvittaisiin, kaikki kääntää selkänsä, mutta kun aletaan haukkumaan niin paikalla ollaan kuin susilauma!
        Ajatelkaa kuinka raskasta työtä kuljettajat tekevät henkisesti! Ne jotka eivät aja LA:ta, EIVÄT OIKEASTI TIEDÄ kuinka raskas ja vastuullinen ammatti oikein on...

• kynitty-kana
        Etten ole siirtnyt kirjoitti:

Olen kuvataiteilija, joka ottaa omista sanoistaan ja teoistaan vastuun, ihan itse. Ajan tällä hetkellä työkseni linja-autoa, joka on vain työ, ei ammatti.
        Arvuuttelun sijaan kerron faktan, asiakaspalvelu työssäkin on jokin raja jonka ylittäminen ei ole enää siedettävää eikä hyväksyttävää. Tyhjensin linja-auton, koska poistumaan kehoitettu ei halunnut ymmärtää selvällä suomenkielellä annettua kehoitusta. Kehoitusta edelsi huutelu ja mollaaminen, siis epäsopivaa käytöstä julkisella paikalla, tässä tapauksessa julkisessa kulkuneuvossa, joka sattuu olemaan myös työpaikkani. Puolestani asiassa eivät riitautuneet henkilöt vaan asiat ja kun asiakas lopulta asetti arvovallat vastakkain, vastasin samalla mitalla, kehoitus ei ollut pyyntö vaan käsky ja seuraukset luitte lehdistä väritettynä ja toiseen valoon saatettuna. Ihme kun lehdessä ei lukenut siitä, kun linjalla 61 puolihuutoa kiroileva asiakas mellasti ja karjaisin : Onko jollakin ongelmia? Mene ulos kiroilemaan, tämä ei ole julkinen käymälä jossa voit huudella mitä sattuu ".

Ei lehdessä lukenut myöskään siitä, kun muutaman kerran olen nostanut lastenrattaat ulos autosta tai erään vanhemman rouvan kauppakassit linjalla 72 Helsingissä autoon ja hänen poistuessaan autosta ulos, tai kun olen käsipuolesta auttanut iäkkäitä ihmisiä autoon nousemaan, kun aina ajopeli ei ole matalalattia bussi.

No, ei tuota työtä tehdä kiitoksen vuoksi, vaan rahan takia, silti jonkinlaiset käytöstavat tulee olla, olipa kuljettaja tai asiakas.

Kaikkiaan ikävä ja valitettava tapaus tuo linja-auton tyhjentäminen, mutta joskus joutuu sanomaan mahtikäskyn ja olemaan topakka, mutta raja on oltava jossain, ei siitä sen enempää.

Heikkinen J, kuvataiteilija, autonkuljettaja, se dösäkuski linjalta 63. Virnuillan ja hyvää matkaa ; )

Kukaan ei ole hyvä tai paha, huono tai parempi, tapauksia kuljettajan uran varrelta löytyy yli ystävällisestä ja avuliaisuudesta tylyyteen ja tympeyteen, ketään ei voi virheisiinsä kietoa ( ei edes sitä naista, joka joutui jalankulkijaksi kesken matkan, varmasti hänessäkin on paljon kauniita ja hyviä piirteitä ). Tuo ei ole kosiskelua eikä mielistelyä, vaan altistuttuani ihmisille, olen alkanut oppimaan ihmisistä jotakin muuta kuin mille he näyttävät tai mitä he esittävät.

• ................
        niivarmaa kirjoitti:

Kyllä tällaista saa tapahtua!!! Kuski saa poistaa autostaan häiritsevän asiakkaan... Toivottavasti useammatkin kuskit uskaltaisivat tehdä tällaisia, eivätkä vain jaksaisi päivästä toiseen ihmisten typeriä tempauksia!! Kyllä Linja-Autossakin on säännöt joita noudatetaan!
        Ja kyllä se on kumma, kun aina vaan haukutaan, mutta kukaan ei muista koskaan KIITTÄÄ!!!! Jos kiitosta tarvittaisiin, kaikki kääntää selkänsä, mutta kun aletaan haukkumaan niin paikalla ollaan kuin susilauma!
        Ajatelkaa kuinka raskasta työtä kuljettajat tekevät henkisesti! Ne jotka eivät aja LA:ta, EIVÄT OIKEASTI TIEDÄ kuinka raskas ja vastuullinen ammatti oikein on...

...on kiellettyä joten siitä huomauttaminen on tuskin häiritsevää käytöstä.

• järjestysmiehen oikeudet
        tai siis kirjoitti:

poistaa vaikka niskasta kiinni ottaen matkustaja ulos saakka. Kuka vaan urvelo voi siis lennähtää pihalle, kuskin valta pätee sellaiseen jos tarvetta ja halua löytyy joutua niskalenkkiin, sopii kokeilla tai fiksumpi jättää kokeilematta ja uskoo vähemmällä.

• wehföwh
        järjestysmiehen oikeudet kirjoitti:

poistaa vaikka niskasta kiinni ottaen matkustaja ulos saakka. Kuka vaan urvelo voi siis lennähtää pihalle, kuskin valta pätee sellaiseen jos tarvetta ja halua löytyy joutua niskalenkkiin, sopii kokeilla tai fiksumpi jättää kokeilematta ja uskoo vähemmällä.

Vaikka valta on ollut kokoajan ei sitä käytetä kuin harvoin eikä olisi milläänlailla perusteltua eikä kohtuullistakaan käyttää lain suomaa valtaa ja oikeutta mielivaltaisesti.

Ravintoala on hiukan eri asia kuin julkinen kulkuneuvo tai julkinen paikka. Järjestyksenpitoa tarvittaessa tarvitaan ravintolassa, on se eri luonteinen tila kuin julkinen kulkuneuvo.

Laissa on määritelty asiat erikseen ja täsmällisemmin. Eikö laki ole korkein sana maassa, vaikka tulkinnat ja menettelytavat saattavat poiketa toisistaan. Yhtenäisyyttä tarvitaan selkeyttämään ja rajaamaan toimintatapoja.

• mitään ylinopeutta ollut
        ................ kirjoitti:

...on kiellettyä joten siitä huomauttaminen on tuskin häiritsevää käytöstä.

eikä siittä ole puhekaan ollut! Herää houreestas.

• kanta-asiakas
        niivarmaa kirjoitti:

Asiaa. On kiva kun joku on bussikuskien puoltakin,sitä ammattiryhmää mollataan liikaakin.Minä itse olen saanut asialista ja hyvää palvelua busseissa ja muissa julkisissa,mutta olen myös itse käyttäytynyt asiallisesti.

• kynitty-kana
        kanta-asiakas kirjoitti:

Asiaa. On kiva kun joku on bussikuskien puoltakin,sitä ammattiryhmää mollataan liikaakin.Minä itse olen saanut asialista ja hyvää palvelua busseissa ja muissa julkisissa,mutta olen myös itse käyttäytynyt asiallisesti.

Arvostus tai arvostuksen puute on pitkälle yksilöllistä ja omiin kokemuksiin perustuvaa, se on luonnollista. Yleistää ei saa, ei missään asiassa, ei tässäkään.

On kuljettajia, siis IHMISIÄ, jotka ajavat varoen ja harkiten, kuten linja-autolla kuuluukin ajaa. Sitten on kuljettajia, jotka ajavat kuin ralli-kilpailuissa, liekö kiire tupakalle vai yritetäänkö kerätä " irtopisteitä " vai onko tarve vain näyttää... kuka milläkin itselleen asiaa perustelee, muut eivät saata kuin arvailla.

On syytetty joskus maahanmuuttaja kuljettajia, että arvostus katosi heidän alalle tulon myötä. Itse en usko tuollaiseen, kautta rantain haettuun arvailuun, sillä tunnetusti kuljettaja on "aina" ollut jostain syystä ammatti, jota nokitaan, syystä tai toisesta. Liekö syy siinä, että se on näkyvä ammatti ja kovin usein kuljettajaa pidetään syyllisenä jos linja myöhästyy tai jokin asia toimii ei niin mieluisasti.

Toisaalta myös, on ihmisiä jotka ovat iloissaan kun saavat tavaransa, saavat kyytinsä, olipa kyse henkilöliikenteen tai tavarankuljetuksesta.

On olemassa kuljettajia, jotka todella sopivat linja-auto alalle kuin nappi sopii puseroon. On siellä myös kuljettajia, joille saattaisi sopia paremmin muut hommat. Sama pätee myös matkustajiin, jotkut osaavat käyttäytyä ja osaavat varmasti käyttäytyä muutoinkin, ovat luonteeltaan avoimia ja ystävällisiä. Sitten on matkustajia, jotka käyttäytyvät toisin... mutta heidän mukaan ei saa yleistää muita, yksilöitähän me kaikki ollaan, niin työtä tekevät kuin heidän asiakkaansakin.

Yleistäminen on tavallista, vaikka sitä ei saisi tehdä, siinä pettää vain itseään ja luo vääriä mielikuvia. Silti, olen samaa mieltä, että tyytyväisyys joukkoliikenteeseen olisi arvoasteikolla 0 ... 10 luokitettuna 9, koska jo se että joukkoliikenne toimii pääkaupunkiseudulla noinkin laajasti ja kattavasti, on sinänsä jo hyvin monien elämää helpottava ja maata pyörimässä pitävä tekijä hyvin merkittävästi. Toki joukkoliikenne myös saastuttaa, mutta kuljettajien viaksi sitä ei saata laskea. Asiakaspalvelussa on aina parantamisen varaa, mutta kouluttaminen ja tiedon jakaminen ei ensisijaisesti ole kuljettajien vastuulla, vaikka tiedottamisesta kuljettajia joskus vaaditaan vastuuseen ( kun tiedottamiseen luetaan myös opastaminen, ennustaminen, selvänäkökyky , jne ).

Useimmat kuljettajat hoitavat työnsä mallikkaasti, omalla yksilöllisellä tavallaan toimien, kuka eleettömämmin, kuka värikkäämmin, se ei riipu kuljettajan työstä vaan on ihan muista inhimillisistä syistä riippuvaa.

Moraalisesti on arveluttavaa, jos linja-autolla ajetaan ylinopeutta. Linja-auton tulisi olla se etana joka matelee teiden tukkona, kuin ennen aikaan postiauto, ilman minkään valtakunnan kiirettä ja hoppuilua. Jos noin olisi, todennäköisesti samat ihmiset valittaisivat jotka valittavat nytkin, syyt vain saattaisivat olla toiset.

On olemassa tapavalittajia, joille mikään ei ole koskaan hyvin, tuollaiset ihmiset eivät leimaa koko kansaa, mutta heidänkin laisia joukkoon mahtuu, moni muukin on varmaan huomannut tuon?

Tapavalittajat ovat hiukan samaa kuin jalkapallo huligaanit, jotka eivät välitä itse pelistä, kokoontuvat vain katsomoihin saadakseen järjestää sekamelskaa. Tapavalittaja sen sijaan purkaa omia näkemyksiään asiakaspalvelutyöntekijöihin, olivatpa nuo sitten linja-autonkuljettajia, kauppojen myyjiä tai vaikkapa kirjaston virkailijoita.

Aina kun kaksi ihmistä kohtaa, on konfliktin mahdollisuus olemassa, joukkoliikenne välineissä ihmistenvälinen yhteentörmäysten mahdollisuus kasvaa merkittävästi, olipa arvostusta tai ei.

Siitä ja kaikesta huolimatta, ollessani 18 vuotta linja-auto matkustaja, arvosanani joukkoliikenteelle on 9. Ajettuani muutaman vuoden linja-autoa kuluneen 10 vuoden aikana, arvosanani on joukkoliikenteelle on 9. " Ysi " pitää sisällään kuljettajat, matkustajat, yleisen turvallisuuden, linjaverkoston, toimivuuden. Se missä olisi paljon parannettavaa, on yhteysasemien aikataulujen laadinta... junista tulisi ehtiä ihmisten vaihtamaan linja-autoihin ja päin vastoin, ilman että kenenkään tarvitsisi jäädä odottamaan seuraavaa vuoroa. Tuo kuitenkaan ei ole kuljettajien syytä, vaikka kuskeja tuosta syytellään, aikataulut ja taksat laativat ihan jotkut muut henkilöt kuin kuljettajat, kuskit ovat siinä suhteessa puun ja kuoren välissä, minkäpä tuolle tekis.

En ole eläessäni nähnyt ihmistä, jonka piikkiin saattaisi leimata koko alalla toimivan ammattikunnan sellaiseksi tai tuollaiseksi. Joten vaikka olemme jokainen ihmisiä, yksilöitä ja jokaisella on omat mielipiteensä, on mielipiteeni joukkoliikenteestä 9, se pitää sisällään kuljettajat ja heidän asiakkaansa. Pidän ihmisistä yleensäkin, niin pitää moni muukin, se on jo nähty.

• Hitsin vitsit....

On se elämä julmaa...Mutta niin olisin minäkin toiminut jos omalla kohdalle olisi osunut...haa haa..sen siitä saa kun liian tiukoille vedetään aikataulut ja leikitään kuskien lepoaikoijen kanssa niin jossain vaiheessahan meillä jokaisella palaisi pinna ja jotain vastaavaa kävisi... Ei me kuskitkaan VOIDA olla täydellisiä...

• ...
        saat jatkaa kirjoitti:

Ei kuskien tarvitse kuunnella ainaista jankutusta joistan pienistä ja turhanpäiväisistä asioista. Jos ei kerta bussilla liikkuminen kelpaa ja pitää vielä valittaa, niin onko sinne pakko tulla?!
        Kaikki valittajat saavat kävellä ainakin minun puolestani. Ja laissa sanotaan että kuljettaja saa heittää häiritsevän matkustajan ulos, kunhan hänelle ei koidu hengenvaaraa!
        Toivon että saat jatkaa työtäsi ja että alallamme ei enään alistuttaisi kuuntelemaan vain korvat punasina jokaista valittavaa ihmistä! Se ei ole oikein, kenellekkään, ja kuskithan siinä henkisesti kärsivät! Ajatelkaapa sitä hyvät ihmiset, jos teille joku nalkuttaisi vieressä 8 tuntia päivässä, kun yrität tehdä töitä!!!!

Bussikuskin ammatti on asiakaspalbeluammatti. Kuskin tulee siis kyetä normaaliin vuorovaikutukseen, myös tilanteissa joista hän itse ei välttämättä erityisesti pidä tai hän ei ole samaa mieltä matkustajan kanssa. Näin toimitaan muissakin ammateissa, bussikuskit eivät ole poikkeus.

Kaikki asiakkaat eivät suinkaan valita tyhjästä. Jos kyyti tuntuu liian kovalta, voi siitä asiallisesti huomauttaa. Jos tästä kuski suivaantuu, ei vika ole asiakkaassa, vaan kuskin mentaalisessa tilassa on vikaa.

Sain taas hetki sitten todeta, että pääkaupunkiseudun bussikuskeissa ei ole kummemmin kehumista. Harvassa on ne tervehtivät, asiallisesti keskustelevat kuskit. Maahanmuuttajat kunniaan - he usein kohtelevat toisia ihmisiä ihmisinä. :)

Minun bussilla kulkemiset pääkaupunkiseudulla loppuivat tähän päivään! En kannata sellaista julkista liikennettä, jota pyöritetään henkilökunnan, ei asiakkaiden takia.

• ei voinut olla

Concordian kuski, kun Concordia ei aja pk-seudulla, eikä missään lähialueillakaan.Ei ole koko Concordiaa olemassa, ainankaan suomessa. HELB.n ukko kyseessä, kuten tavalista Jo -70 luvulta asti ko. firman kuskit ovat pitäneet yllä mainetta jota ei voi mitenkään suositella vientituotteeksi, saati kotimaisuuslipun saajaksi.

• ei voinut olla kirjoitti:

Concordian kuski, kun Concordia ei aja pk-seudulla, eikä missään lähialueillakaan.Ei ole koko Concordiaa olemassa, ainankaan suomessa. HELB.n ukko kyseessä, kuten tavalista Jo -70 luvulta asti ko. firman kuskit ovat pitäneet yllä mainetta jota ei voi mitenkään suositella vientituotteeksi, saati kotimaisuuslipun saajaksi.

Viestiketju on vuodelta 2007!! Silloin oli Concordia. Ja Helb ei ole ikinä ajanut Vantaan 63:a... eli ei haukuta syyttömiä... Ja Helbiä ei ole ollut 70-luvulla, perustettu 1.1.2005 :D "Helsingin Bussiliikenne on entinen Suomen Turistiauto Oy (STA). STA oli Helsingin kaupungin omistama osakeyhtiömuotoinen bussiyritys, lisäksi kaupungilla oli bussitoimintaa myös HKL:llä. 1.1.2005 Helsinki keskitti bussitoimintansa yhteen yhtiöön ja HKL-Bussiliikenne myytiin STA:lle. STA:n nimeksi vaihdettiin Helsingin Bussiliikenne." Eli älä sotke niitä entisiä HKL:n kuljettajia Helbiin...

• No minkä fuckin
        helbkuski kirjoitti:

Viestiketju on vuodelta 2007!! Silloin oli Concordia. Ja Helb ei ole ikinä ajanut Vantaan 63:a... eli ei haukuta syyttömiä... Ja Helbiä ei ole ollut 70-luvulla, perustettu 1.1.2005 :D "Helsingin Bussiliikenne on entinen Suomen Turistiauto Oy (STA). STA oli Helsingin kaupungin omistama osakeyhtiömuotoinen bussiyritys, lisäksi kaupungilla oli bussitoimintaa myös HKL:llä. 1.1.2005 Helsinki keskitti bussitoimintansa yhteen yhtiöön ja HKL-Bussiliikenne myytiin STA:lle. STA:n nimeksi vaihdettiin Helsingin Bussiliikenne." Eli älä sotke niitä entisiä HKL:n kuljettajia Helbiin...

ideologian tautta jotai v 2007 asiaa heitetään kehiin? Taitaa olla joku mielenterveyspotilas taas asialla. Eikö oikeesti ole saitilla mitään sensoria, joka hoitaisi "siivoamisen" jo heti alkuun, ettei tulisi selkeästi alaa vahingoittavaa debattia esiin. Onko tää palsta muodostunut sekopäiden ja tonttujen temmelyskentäksi?

• minä olin se

eikä asia ole edes lainkaan piiloon hyssytelty, vaan asiasta on annettu julkinen lausunto, avoinkirje muodossa:

outo sanamuoto‏
      Lähettäjä: j h
      Lähetetty: 6. syyskuuta 2007 9:56:53
      Vast.ott.: [email protected]
      Avoin ja julkinen kirjelmä ( julkaiskaa sellaisenaan, panettelulle ei ole sijaa ).

Viitaten uutisointiin satalehdessä torstai 06.09 2007

Kummeksuntaa herättää käytetty sanamuoto otsikoinnin " Bussikuski heiti kaikki ulos " jälkeisessä tekstissä.

Mitä erikoista on, että järjestyshäiriöön syyllistynyt poistetaan joukkoliikenne välineestä? Käyöstapojen puute ja asiakaspalvelu työntekijöihin kohdistunut ajoittain törkeä kohtelu asiakkaiden taholta ei liene riittävän myyvä aihe?Kuljettajana voin vain kommentoida, poistin järjestyshäiriön tuottaneen asiakkaan, ja samalla tuli jokaiselle selväksi, mitään laitonta tai lain vastaista se ei pitänyt sisällään, kuljettaja on aluksensa kapteeni ja ylipäällikkö, jolla on oikeus tarvittaessa vaikka tyhjentää auto. Tällaista mahtikäskyä onneksi ei usein tarvitse, mutta tarvittaessa valitettavasti joskus tämän kaltaiseen toimenpiteeseen on turvauduttava. Työnantajalla tai alalla työskentelevillä ei ole mitään tekemistä tämän yksittäisen tapauksen tai minun toimintani kanssa, vastaan vain itse omista toimistani, saman tehkööt myös kukin kohdallaan.

Ihmisenä ja yksityishenkilönä voin todeta hiukan enemmänkin:

Kyseinen matkustaja poistettiin linja-autossa esiintyneen sopimattoman käytöksen seurauksena. Matkustajaa kehotettiin poistumaan, ei suostunut. Koska polisia ei tuon kaltaisen typeryksen vuoksi viitsi kutsua, eikä asiakas poistunut, seurauksena koko auto tyhjennettiin. Onko se uutinen? Onko sankari kuljettajaa solvannut mahdollinen päihtynyt asiakas, vai kuljettaja joka teki rohkean ratkaisun.

Lehtijutustanne ei käy ilmi totuus, se että häiriköivän matkustajan poistuttua, linja-auto jatkoi matkaa mukanaan paikalle jääneet matkustajat, linja ei jäänyt ajamatta eikä edes myöhästynyt.

Mikä muu ei käy lehtijutustanne ilmi: Kuljettaja ajoi täysin normaalisti, paitsi normaalia hiljempaa, uuden asfaltin ja sateen kasteleman tienpinnan vuoksi. Jokaisen tulisi ymmärtää, sateella liukas... autokoulussa opetettu asia.

Ilmoituksestanne ei käy ilmi, että kyseinen kuljettaja on kuvataiteilija, mutta myös charter ajoja ajanut, vanha rekkakuski, kirjastoautoakin kuljettanut sekä vanhusten ja vammaisten ajoja ajanut, koulukyytejä erityisluokkalaisia kuljettanut henkilö, siis varsin ammattitaitoinen ja kauan kuljettajana toiminut, kokenut henkilö, luokittelee mm. työvoimatoimisto kuljettajan työhistorian perusteella.

Kuvataide ja muotoilu asiat ovat ammatti, autonkuljettajana toimiminen vain työ, siinä on suuri ero.

Linja-auton kuljettaja lukee työsopimuksessa, miksi sorsitte Suomenkieltä käyttäen väheksyvää ilmausta koko ammattikunnasta kutsumalla linja-auton kuljettajia bussikuskeiksi. Julkisensanan olisi oltava tarkempi uutisoinneissaan sekä kielensä käytössä, varsinkin kun sillä pyritään leimaamaan. Kirjoitatteko te Pressa Halonen, vai Presidentti Halonen... tarkkuutta ja oikeita tapoja perään kuulutan.

Mitä mainittuun solvaamiseen tulee... Kun mahdollisesti ajokortiton asiakas huutelee julkisesti kuljettajalle, et osaa ajaa... miksi kuljettajan tarvitsisi sietääkään autossa huutelevaa typerystä? Jos rakennutat taloa, menetkö kertomaan taloasi rakentavalle kirvesmiehelle, ettei hän osaa sahata lautaa... mitäs luulet tapahtuvan? Kokeilepa mennä ravintolaan, selvitä pormestarille, ettet pidä hänen ulkonäöstään, tilaa soppa ja sitä syödessäsi julista kovaan ääneen kokille, että ruoka maistuu pahalla... mitä luulet tapahtuvan? Kun menet yötään tekevän kuljettajan kyytiin, alat huutelemaan kesken matkan ettei ajuri osaa ajaa... mitäs luulet että tapahtuu? Miksi linja-auton kuljettajankaan tarvitsisi kaikkea sietää, vaikka paljon joutuu nielemään, liikennekurin ollessa usein sellaista silmänpalvontaa kuin on, puhumatta maassa vallitsevasta käyttäytymistapojen puutteesta. Minne on jäänyt HYVÄ kotikasvatus?

Kyseisen matkustajan piipettäessä soittavansa työnantajalle, vastasin, soita minne huvittaa, mutta turpaas voit soittaa kadulla, et täällä. Ainoa joka harmittaa, on etten sanonut kyseiselle matkustajalle: Soitapa myös äidillesi ja kysy, mitä hän opettikaan vieraiden ihmisten kohtelemisesta? Julkinen kulkuneuvo on julkinen käymälä, mutta sielläkään ei voi käyttäytyä miten hyvänsä. Omien henkilökohtaisten tai itseensä pettymyksen purkautumisen kohde ei ole asiakaspalvelutyötä tekevä, sellaisen ihmisen tulee hakeutua terapiaan, tai edes pitää mölyt mahassaan, sillä järjestyssäännöt koskevat myös linja-auton matkustajia, kuin junan matkustajia ja jokaista, niin työtä tekeviä kuin asiakkaana olevia. Sääntöjä, määräyksiä ja lakeja kutsutaan myös yhteisiksi pelisäännöiksi, joita jokaisen tulisi noudattaa, myös asiakaspalvelu työtä tekevien, mutta sama pätee myös asiakkaisiin.

Voin todeta taas kerran, jotkin ihmiset eivät näytä ymmärtävän omaa pienuttaan. Kyseinen häiriköivä ja solvaava matkustaja menetti kasvonsa, joutui nöyrtymään kovan paikan edessä ja siitä syytä nyt julistaa suureen ääneen sanojensa seurauksena saamaansa kohtelua, joka on tietenkin karvas kalkki niellä, mutta kenen syy?

Olen kirjoittanut netissä aiemmin mm. kuinka kohtelet lähimmäistäsi, toisia ihmisiä, maanmiehiäsi ja köyden vetämisestä yhteen suuntaa, joka olisi koko pienen kansamme etu. Jälleen kerran näemme, tässä maassa asuu mukava kansa, joukkoon mahtuu monenlaista, mutta ne toisenlaiset eivät saata pilata tätäkään kaunista päivää, tänäänkin on hyvä päivä elää.

Tällä kirjoituksella ei ole mitään tekemistä työnantajani tai muiden kuljettajien kanssa, minä itse vastaan sanoistani ja teoistani, kuten jokaisen kunnon ihmisen tuleekin tehdä.

Tv Heikkinen J ,kuvataiteilija, autonkuljettaja.

--------------------------------------------
      sekä:

skandaalin hakuista hölinää‏
      Lähettäjä: j h
      Lähetetty: 7. syyskuuta 2007 6:18:41
      Vast.ott.: [email protected]
      Avoinkirjelmä julkiselle sanalle ja asiasta kiinnostuneille:

Kohukuljettaja... höh-höh, erikoinen ilmaisu. Vaan silti tekstissä on virhe, sanoin että muut pysäkille jääneet matkustajat nousivat takaisin autoon, joka pitää paikkaansa. Mitä tulee otsikkoon puolustautumisesta, ei minun tarvitse puolustautua, ainoastaan valaisin tilanteen taustaa, mitä tapahtui ja miksi. Kuten arvelin, uutisointinne teki kärpäsestä härkäsen, arvelutavalla tavalla. Tapanne julkaista asia saattaa lokaan koko ammattikuntaa, sekö on nyt tarkoituksenne?

Hyvän uutisoinnin edellytys on pysyä totuudessa, kertoa mitä tapahtui ja miksi, värittämättä asiaa yleistämielipidettä ohjaamatta, jos olen tuon oikein ymmärtänyt. Kuten mainitsin, annoin lausunon tapahtuneesta täysin omasta puolestani, sekä kuljettajana että myös yksityishenkilönä. Tämä tarkoittaa, että ammattikunnalla tai työnantajalla ei ole mitään tekemistä antamani lausunnon kanssa, joten samaan yhteyteen liitety yhtiön nimi on arveluttavaa taholtanne, hävetkää. Oikeastaan pitää kysyä, mikä lopulta onkaan tarkoitusperänne asian uutisoinnissa ja tavalla jolla se uutisoitiin.

Mielestäni yksittäisen asian nostaminen esiin vaatisi asian käsittelemistä yleisemmin, mikä on asiakaspalvelualalla työskentelevien oikeus ja työturvallisuus tilanne. Tuota asiaa ei lehdistö juuri tahdo nostaa esiin. Kyseessä nyt on vain yksittäinen tapaus, johon ilmeisesti tahdotaan takertua. Hyvä, takerrutaan vaan, mutta siinä tapauksessa on ymmärrettävä olla pilaamatta työnantajan mainetta tai koko ammattikuntaa, sillä korostin jo, selvensin tapahtunutta yksityishenkilönä kun asian tiimoilta toimittaja Metro-lehdestä minulle soitti.
      Virallinen selvityshän oli, järjestyshäiriön aiheuttanut asiakas poistettiin linja-autosta, piste. Tämä oli koko uutinen, ja oliko se sen enempää uutinenkaan, koska tuo on asiakaspalvelu aloilla arkipäivää, monen työntekijän kokemaa, eikä kyse ole vain tästä nimenomaisesta tapauksesta tai työskentelystä linja-autoissa, vaan koskee myös monia muita aloja, sosiaalityöntekijöitä, vahtimestareita, sairaanhoitajia, kaupan ja huoltoasemien kassoja jne. Kyse on siitä, mikä on työntekijän oikeus ja mikä on työrauha ja oikeus työrauhaan. Kyse on myös siitä, ettei asiakaspalvelu työssäkään sentään kaikkea tarvitse niellä ja raja on oltava jossakin. Tästä asiasta " unohditte " jutun yhteydesä mainita, eikö sen käsittely kiinnosta?

Kun kuljettaja kehottaa poistumaan häiriköivän matkustajan, olipa tämä käytöstapojen puutteen omaava huutelija, muita matkustajia ahdisteleva henkilö, lattioille syljeksivä tai muutoin yleistä järjestyssääntöä rikkova, niin näistähän ei uutisoida laisinkaan, ei sitäkään jos taxissa asiakas jättää maksamatta tai jos ravintolan pormesari kieltää jonkun sisäänpääsyn. Tuo kaikki on kuitenkin asiakaspalvelu työssä arkipäivää, joten eikö olisi fiksumpaa lehden myös käsitellä aihetta ja asiaa laajemmin? Tietenkin saatatte vastata, ettei se kuulu tämän kaltaisten lehtien profiiliin, mutta siinä tapauksessa myöskin uutisoinnin osalta tulisi ymmärtää säilyttää tietty hienotunteisuus. Tällainen seikka on esimerkiksi se, että samaan yhteyteen ei sotketa työnantajan nimeä ja ymmärretään, kun lausunto annetaan yksityishenkilönä, se myös tarkoittaa yksityishenkilönä annettua lausuntoa, muutoin on vaara heittää lokaa niskaan koko ammattikunnalle ja siihen ette varmasti pyri.

Kuten vastasin avoimenkirjeen muodossa, jonka julkaisemisen sijaan asiaa on selitetty nyt toisella tapaa, en viitsi kirjoittamaanne alkaa oikaisemaan, sillä mitäpä se hyödyttäisi eikä se juuri ketään kiinnostaisikaan. Risuja siis siitä, että työnantajan nimi on nostettu esiin, miksi? Risuja myös siitä, ettei asiakaspalvelutyön hankalien tapausten laajuutta tuoda esiin, vaan tarraudutaan yhteen tapaukseen, jossa asiaa paisutellaan kuin se nyt jokin maailman ihme olisi. Otitte onkeenne tekstissänne mainitsemani seikan, työsopimuksessa lukee linja-autonkuljettaja, ei bussikuski. Tuo seikka ilman muuta on arvostettavaa, sillä kuten jo mainitsin, Presidenttiä ei ole teksteissä Pressa vaan Presidentti, poliisi ei ole lehdessä pollari vaan poliisi, ja linja-autonkuljettaja on vain linja-autonkuljettaja tai kuljettaja, tuollainen on oikeaa kielen käyttöä.

Sivumennen sanoen, mielestäni lehdistöllä on merkittävä vaikutus yleisenmielipiteen luojana. Se on valta, jolla myös ammattikunnan mainetta korotetaan tai poljetaan, olipa ala mikä hyvänsä ja samaa valtaa saattaa käyttää myös yhteisenasian ajamisessa, joka on nimeltään hyvät käytöstavat. Hyvien käytöstapojen merkityksen korostaminen ja julkisilla paikoilla käyttäytymisen ruotiminen olisi uutisoinnin ohella asia, johon julkinen sana pystyy vaikuttamaan. Paheksuttavaa käytöstä ilman muuta on asiakaspalvelu työntekijöiden häiritseminen ja huutelu, samoin kuin jonossa etuilu, jollaiseen moni syyllistyy. Vaikka tuollainen tapa on yleinen, se ei tarkoita että se olisi hyvää käytöstä tai hyväksyttävää. Millainen on yhteiskunta, jossa asiakaspalvelutyöntekijöille huudellaan mitä mieleen juolahtaa tai millä äänensävyllä sattuu huvittamaan, joitakin myös uhkaillaan, milloin lehti puuttuu tällaisiin seikkoihin, vaikka nuo ovat päivittäisiä monen kohdalla, missä on uutisointi?

Tämän enempää linja-auton tyhjentämiseen palaamatta, joka on jo menneen talven lumia ja seurausta edelsi syy, joka on jo jokaisen tiedossa, tuumaan että yhteiskunnassa on paljon tärkeämpiäkin asioita joihin keskittyä ja joita käsitellä, kuin kahden kovapään sanailu, joka ikävä kyllä, johti mainituin seurauksin arvovalta taisteluksi olematta edes taistelu ja taas sivulliset kärsi eniten ja syyttään. Siitä huolimatta, kyllä julkisilla paikoilla tulee osata käyttäytyä, myös julkisissa kulkuneuvoissa tulee osata käyttäytyä, tämän seikan mainitsematta jättäminen uutisoinnin yhteydessä olisi koko kansanetu, se nimittäin johtaa ajansaatossa käytäytymistä moraalisesti oikeaan suuntaan eikä tuota tule unohtaa.

--------------------------------------------

Tämä asia on nyt loppuun käsitelty, elämä jatkuu eikä siihen ole kohdaltani mitään lisättävää. Julkisissa kulkuneuvoissa ja julkisilla paikoilla tulee osata käyttäytyä, ilman että poliisin olisi joka kerran tultava selittämään mikä on hyvää käytöstä tai mikä ei sellaista ole.

Mukavaa päivänjatkoa jokaiselle, antakaa arvo toisillenne, saatte samaa myös itse kukin kohdallenne. Heikkinen J

• xsx

Toimit kuten ammattilaisen kuuluukin, kiitokset siitä. Minullakin mielessä kävi, kuinka tämä tapaus (ja pari muutakin) olisivat olleet oivia esimerkkejä herättää keskustelua linja-autonkuljettajan työstä yleensäkin, asiakkaiden usein törkeääkin törkeämmästä käytöksestä ja yleensäkin niistä asoista, mistä tuo linja-autokyyti koostuu. Mutta ne uutiset ei myy... Mutta jaksamista sulle ja kaikille muillekin kuljettajille, yritetään olla ärsyyntymättä, vaikka se joskus onkin vaikeaa, ja kun toiminnann paikka tulee, sitten toimitaan!

• kynitty-kana
        xsx kirjoitti:

Toimit kuten ammattilaisen kuuluukin, kiitokset siitä. Minullakin mielessä kävi, kuinka tämä tapaus (ja pari muutakin) olisivat olleet oivia esimerkkejä herättää keskustelua linja-autonkuljettajan työstä yleensäkin, asiakkaiden usein törkeääkin törkeämmästä käytöksestä ja yleensäkin niistä asoista, mistä tuo linja-autokyyti koostuu. Mutta ne uutiset ei myy... Mutta jaksamista sulle ja kaikille muillekin kuljettajille, yritetään olla ärsyyntymättä, vaikka se joskus onkin vaikeaa, ja kun toiminnann paikka tulee, sitten toimitaan!

Kaikki päivät ei ole niitä ns. parhaita päiviä, vaikka kaikki päivät ovat hyviä päiviä.

Paljon on palautetta tullut tempauksesta, joka ei ole todellakaan mikään ylpeilyn tai kehaisun aihe. Palaute on ollut positiivistä, tyyliin " kerrankin joku uskalsi näyttää kaapin paikkaa ". No, tulkinta kysymys, oliko se nyt uskaltamista tai rohkeutta, varsin spontaani tilanne ja kärjistyi ikävällä tavalla, mutta joskus tilanteita ei saata ennakoida eikä edes etukäteen suunnitella, olisin voinut toimia toisin ja olisi varmaan ollut fiksumpaakin toimia toisin.

Lehdistön kirjoittama osoitti taas jotain, ei kiinnosta uutisointi asiakaspalvelu töiden tekijöiden asema, sellainen ei myy...
        Saattaa olla, että asia unohtuu tai saattaa olla, että asian puinti alkaa herättämään keskustelua ja asenteiden muutoksia, sekä työntekijöissä, päättäjissä että asiakkaissa, pää tavallaan nyt siihen suuntaan aukesi. Kyseinen tapaus ei ole edes uutinen, vaan surkuhupaisa tapahtuma, jonka jauhaminen ei ole kenenkään etu eikä ilo, vaan se asia ja seikka kokonaisuudessaan olisi käsittelemisen asia, millaista käytöstä joudutaan sietämään, missä kulkee raja ja kuinka asia korjaantuu. Silmät ummistetaan liian usein tai toimitaan kukin tavallaan, yhteinen käytäntö toisi selvät pelisäännöt ja lopulta helpottaisi kaikkien työtään tekevien sekä asiakkaiden elämää.

Nykyinen maailmanmeno on vain joskus turhan räävitöntä ja rääväsuista, ei sellainen ole hyvää käytöstä eikä käytöstapojen puute lisää mukavuutta, vaan nakertaa turvallisuutta ja ihmisten luottamusta toisiinsa, sellaisessa maailmassa ei kenelläkään ole kiva elää, jos joutuu aina olemaan varuillaan, pelossa tai selviytymään kyynärpää taktiikalla ja vahvemman oikeudella.

Loppujen lopuksi, suuremmalla kaavalla katsottuna, kyseessä on koko yhteiskunnan asia, kuinka toimitaan, käyttäydytään, mikä on sallittua ja missä kulkee rajat, vaikuttaa jokaisen joka päiväiseen elämään ja siten myös elämän laatuun ja jaksamiseen. Kevyemmässä ilmapiirissä jokainen jaksaa paremmin, vaikka elämä itsessään saattaa olla ajoin tuskaa ja vastamäkeen painamista. Tuon varmaan aika moni, ellei jokainen, saattaa allekirjoittaa.

• osoitteet

ensimmäinen meili oikaisuna uutislehti satasen väärää kuvitelmaa luoneeseen uutisointiin, toinen meili metron ja satasen sensaationhakuiseen lööpittämiseen. Kuten sanottu, koko tapaus ei ollut edes uutinen eikä itsessään uutisen arvoinen. Käsittelemisen arvoisia asioita ovat mm. asiakaspalvelutyöntekijöiden oikeudet ja velvollisuudet, sekä asiakkaiden vastuu omasta käyttäytymisestään työtään tekeviä kohtaan.

Surkuhupaisa tapaus, joka itsessään ei ole millään lailla merkittävä tai noteerattava asia, ei mikään ilo uutinenkaan, jos ei surukaan. Surullista tietenkin on, että asiat meni tuohon pisteeseen. Kuitenkaan siinä ei ollut niinkään kyse henkilökohtaisuuksista, vaan yleisestä käytöksestä ja käyttäytymisestä joukkoliikenne välineissä ja asiakaspalvelutyöntekijää kohtaan. Asiat riitelee, ei ihmiset, siis vihaa peliä, älä pelaajaa.

Vaikka muuta luulisi, en ole ottanut tapahtuneesta minkäänlaisia omantunnontuskia, koska työasioita ei tule kotiin kuljetettua. Minkä tein kuljettajana, tein sen työroolissa, joka on taas eri asia kuin mikä on ihminen työnsä roolinsa takaa. henkilökohtaisesti sanoisin, kanamaista käytöstä, puolin ja toisin, syyttömät kärsi turhaan ja eniten, se harmittaa. Oman maineen menettäminen ei harmita, vaikka ei sitäkään tule sotkea " siviili elämään ", on osattava erottaa mikä kuuluu työn kuvaan ja työ rooliin, ja mikä kuuluu työn ulkopuoliseen elämään.

Tämän viestin laitoin syystä, että suurin palaute on ollut selkään taputtelua ja kiitosta, ei työnantajan taholta, vaan asiakkaiden taholta. Moni ymmärtää, joskus on oltava määrätietoinen ja päättäväinen, koska jokin tolkku on asioissa oltava.

Jatkoa ajatellen, turvallista matkaa ja elämää meille jokaiselle. Tv: Heikkinen J , myös nyt profiili: kynitty-kana ( kuka minut kyni? Ei kukaan, puhtaat on jauhot pussissa ja purjeet valkoisina ).

• kirjoitti

täyttä paskaa. Muijan suu kävi vielä kun se oli autosta ulkona " sä et osaa ajaa... " säkätettyään samaa ja muuta autossa, poistuessaan ja ulkonakin vielä. Omaa osuuttaan se pienentelee, eli valehtelee. Solvaus, järjestysrikkomus, niskottelu ja panettelu ovat syytteitä, joita voi oikeudessa yrittää selitellä. Kuski päättää nostaako kanteen jutusta. kun kuski on kahdesti kehottanut poistumaan ja vasta kolmannella kerralla sana tekosi, on asiakas itse syyllistynyt rikkeisiin, kuski on kuivilla, muija ei ole ollenkaan. Ettekö tajua mikä valta on konnarilla, pokella, kuskeilla ja järkkäreillä. Sitten joku ilmaisjakelulehti ja paikallislehti tekee sankarin rötöstelijästä. Ei nekään taida tajuta mikä valta on kuskeilla ja ihmeen vähä ne valtaansa on käyttäny. Ei toi ole eka kerta, linjalla 55 poistettiin kaikki kanssa, eri bussikuskin toimesta, ennen tota 63 tapausta mut uutisiin ei sitäkään laitettu. Näitä tulee viel lisää ku bussikuskit vaa viittii laittaa tuulemaan.

• poliisille
        kirjoitti kirjoitti:

täyttä paskaa. Muijan suu kävi vielä kun se oli autosta ulkona " sä et osaa ajaa... " säkätettyään samaa ja muuta autossa, poistuessaan ja ulkonakin vielä. Omaa osuuttaan se pienentelee, eli valehtelee. Solvaus, järjestysrikkomus, niskottelu ja panettelu ovat syytteitä, joita voi oikeudessa yrittää selitellä. Kuski päättää nostaako kanteen jutusta. kun kuski on kahdesti kehottanut poistumaan ja vasta kolmannella kerralla sana tekosi, on asiakas itse syyllistynyt rikkeisiin, kuski on kuivilla, muija ei ole ollenkaan. Ettekö tajua mikä valta on konnarilla, pokella, kuskeilla ja järkkäreillä. Sitten joku ilmaisjakelulehti ja paikallislehti tekee sankarin rötöstelijästä. Ei nekään taida tajuta mikä valta on kuskeilla ja ihmeen vähä ne valtaansa on käyttäny. Ei toi ole eka kerta, linjalla 55 poistettiin kaikki kanssa, eri bussikuskin toimesta, ennen tota 63 tapausta mut uutisiin ei sitäkään laitettu. Näitä tulee viel lisää ku bussikuskit vaa viittii laittaa tuulemaan.

Jos kerran tältäkin palstalta löytyy kyydissä olleita joiden mielestä kuljettajana toimit oikein, niin tee itsestäsi tutkintapyyntö poliisille ja pyydä kyydissä olleita todistajiksi ja anna poliisin tutkia asia. Kun poliisi päätyy tutkinnassaan siihen että et ole syyllistynyt mihinkään mitä esim. Vantaan sanominen jutussa väitetään (ylinopeudet yms), tee kantelu julkisen sanan neuvostolle. Sielä napsahtaa 100 varmasti langettava päätös lehdelle. Sehän siinä on parasta että lehti joutuu julkaisemaan päätöksen :)

Ja ompa yllätys että Sekä työnantajan ja ytv:n, eli linjan tilaajan edustajien kommentit tekevät kuljettajasta yksin syyllisen tapaukseen, vaikka kumpikaan tuskin edes tietää mitä autossa on tapahtunut. Kertoo vaan sen kuinka paljon (vähän) ytv-liikenteessä kuljettajaa arvostetaan...

• kynitty-kana
        poliisille kirjoitti:

Jos kerran tältäkin palstalta löytyy kyydissä olleita joiden mielestä kuljettajana toimit oikein, niin tee itsestäsi tutkintapyyntö poliisille ja pyydä kyydissä olleita todistajiksi ja anna poliisin tutkia asia. Kun poliisi päätyy tutkinnassaan siihen että et ole syyllistynyt mihinkään mitä esim. Vantaan sanominen jutussa väitetään (ylinopeudet yms), tee kantelu julkisen sanan neuvostolle. Sielä napsahtaa 100 varmasti langettava päätös lehdelle. Sehän siinä on parasta että lehti joutuu julkaisemaan päätöksen :)

Ja ompa yllätys että Sekä työnantajan ja ytv:n, eli linjan tilaajan edustajien kommentit tekevät kuljettajasta yksin syyllisen tapaukseen, vaikka kumpikaan tuskin edes tietää mitä autossa on tapahtunut. Kertoo vaan sen kuinka paljon (vähän) ytv-liikenteessä kuljettajaa arvostetaan...

hyvin hienosäikeistä, herkkää ja harkinnassa.

Toisaalta haussa on yksiselitteisesti rajat, mikä on asiakaspalvelutyöntekijän oikeus, velvollisuus ja vastuu, yleisellä tasolla, toisaalta kyseinen tapaus on vain yksi tapaus lukemattomien muiden joukossa.

Linja-autoja on tyhjennetty useamminkin, niistä ei vain ole uutisoitu. Edellisenä päivänä selville on tullut toisen yhtiön kuljettajan kautta Vantaalla linjan 55 tyhjääminen, järjestyskäytös häiriön vuoksi ja kuluneena päivänä kaksi vastaavaa tapausta, jotka ovat kaikki tapahtuneet aiemmin kuin kyseinen linjan 63 tyhjäys. Miksi näistä ei ole uutisoitu tai miksi tämä ainoa sai huomiota, se on sivu seikkaa, arkipäivää kuitenkin linja-auton kuljettajien työssä. Ei näin saisi olla, joku raja tulee olla siinä, kuinka julkisissa kulkuneuvoissa saa käyttäytyä ja samalla rajat on löydettävä kuljettajien vastuuseen, velvollisuuksiin ja oikeuksiin, se selkeyttää missä mennään ja mitä on julkisten asiakaspalvelualojen työntekijöiden oikeudet ja velvollisuudet järjestyksenpidon osalla.

Matti Vanhanen oli viisaasti hiljaa jokaisen muistamassa ex tapauksessa, jossa toinen osapuoli rääppi asioita julkisesti. Arvostin Vanhasen tapaa toimia, josta kirjoitin netissäkin. Kyseisessä tapauksessa sama linja lienee paras. Minua on kehotettu kääntymään milloin eduskunnan oikeusasiamiehen puoleen, ammattiliiton puoleen, luottamusmiehen puoleen, hakeutumaan kansanedustaja vaaleihin ja poliisikouluun, sekä olemaan hiljaa tai suksimaan helvettiin. En taida tehdä mitään niistä, vaan pysymään suutarina lestissään, eli lopettamaan kuljettajan työt ja pidättäytymään omassa hommassani, kuvataiteen, muotoilun ja koristeveiston parissa työskentelyssä.

Tapahtuneen selvittelystä työmaalla en anna selvitystä, koska se kuuluu yhtiön asioihin, en lavertele siitä sen enempää. Kuljettajana antamani lausunto pysyy samana jo annettuna, järjestyshäiriön aiheuttanut asiakas poistettiin autosta tunnetuin keinoin, eikä tapahtuneessa rikottu lakia tai tehty mitään laitonta.

Jokaisen asiakaspalvelutyötä tekevän, jokaisen alan työnantajan ja jokaisen asiakkaan etu on, että asia käsitellään, jotta rajat ovat selvät jokaiselle. En tarkoita tätä yksittäistä tapausta, vaan tarkoittaen kaikkia aloja, joissa asiakaspalvelutyötä tehdään, koskien myös linja-auton kuljettajan työ, sillä mitä tahansa ei voi pitää oikeutettuna jota nykyisellään työtään tekevien niskaan syydetään.

On huomattava asia koko laajuudessaan, ei vain yksittäisiä tapauksia, ja asioista tulee oppia, ei suuttua. Tapahtuneesta tulee ottaa hyöty irti joka tapahtuu nimenomaan selkeyttämällä pelisäännöt, joita laeiksi, pykäliksi ja asetuksiksi kutsutaan, pelkillä ohjeilla tai löyhillä ohjeistuksilla luodaan vain monitulkintainen sekamelska, jossa mennään rohkeampien ja vahvempien oikeudella, eikä se ole demokratiaa jollaista demokraattisessa valtiossa kuuluisi noudattaa. On väärin, ellei laki ole sama kaikille ja jos on tulkinnallista tai pärstäkertoimeen perustuvaa.

Kun kuljettajalle on annettu vastuu ja velvollisuudet, on myös oltava oikeudet ja niiden täsmentäminen on tärkeää jokaiselle osapuolelle, ilman että kuljettajan arvovalta tai oikeudet kyseenalaistetaan kuten linjan 63 tapauksessa kävi, asiakkaan toimesta ja lehdistön myötävaikutuksella. Oikeus työrauhaan on myös kyseenalaistettu tässä nimenomaisessa tapauksessa, joka vaikuttaa liikenneturvallisuuteen, koska kuljettajalla on vastuu jokaisesta ihmisestä autossa ja auton välittömässä läheisyydessä, vastuu muistakin kuin solvaavasta, sättivästä ja niskoittelevasta asiakkaasta ja hänen kahdesta pienestä lapsestaan. Missä raja menee, sen seikan selventäminen on merkittävää jokaiselle matkustajalle/asiakkaalle, työtään tekevälle kuljettajalle/asiakaspalvelutyöntekijälle alasta riippumatta, heidän työnantajilleen, palveluksen tilaajille/maksajille ja loppu kädessä kyseessä on koko yhteiskunnan hyvinvointiin vaikuttava asia, siis tarvittaessa lainsäädännöllinenkin seikka, joka selkeyttää rajat missä mennään ja pelisääntöjen tultua selviksi käytännön elämässä ei enää mennä kukin omien mieltymystensä ja mielialojen mukaan.

On väärin, jos vaaditaan vastuuta ja velvollisuuksia, mutta oikeuksia ei määritellä riittävän tarkasti. Toki tapauskohtaisia poikkeuksia on, mutta ne eivät saa olla mielivaltaiset, koska kukaan ei saa omia lakeja ja sääntöjä luoda, ei sen enempää asiakaspalvelutyötä tekevä kuin hänen asiakkaansakaan.

Asiakasko aina oikeassa? Jos asiakas on aina oikeassa, kuljettajia saa homotella, kuljettajille saa haistatella ja uhkailla ja lopulta heidän arvovaltansa saa kyseenalaistaa julkisesti ja asettaa ammattitaito naurunalaiseksi, ja jos se sallitaan noin, on kuljettajalla oltava demokratian nimissä samat oikeudet asiakkaitaan kohtaan. Tuollainen esitys on mielivaltainen ja epäoikeudenmukaistava, joten tarvitaan selvästi pelisäännöt, mikä on sallittua, suotavaa ja luvallista, mikä taas on asiatonta, oikeudetonta ja laitonta. Paheksuttava ei itsesään ole laitonta, vaikka olisikin sopimatonta.

On suorastan mahdoton kutsua polisi joka kerran, kun käyttäydytään toisin kuin laki edellyttää, tai kuten on sopimatonta tai asiakaspalvelutyössä tilanne poliisin virka-apua tarvitsee. Kyseisessä tapauksessa poliisin paikalle pyyntö olisi tietenkin selkeyttänyt asian jälkipuintia ja poliisi olisikin tullut paikalle poistaman järjestyshäiriöön syyllistyneen asiakkaan. Oli siis virhe, ettei poliisia kutsuttu, vain kertomaan saman jonka kuljettaja oli kertonut, kehottanut asiakasta poistumaan ja toistanut kehotuksen ja lopulta tyhjännyt koko auton, koska kyseinen asiakas ei suostunut poistumaan ilman tuota " kohua " synnyttänyttä toimea.

Entä jos sama olisi tapahtunut metrossa, junassa, kaupassa, ravintolassa, laivalla tai muussa vastaavassa yksityisessä tai julkisessa paikassa? Asia ei olisi saanut juurikaan huomiota, koska asiakas olisi niskoittelematta totellut, sen sijaa linja-autossako saisi inttää vastaan sen enemmän, kun kehoitus ja käsky poistumiseen on annettu.

Jokainen voi tahollaan selvittää netin avulla, mitkä ovat kuljettajan oikeudet ja samoin voi jokainen miettiä, mitkä säännökset koskevat julkisilla paikoilla toimimista ja julkisissa kulkuneuvoissa toimimista, ettei aina tarvitse samoista asioista kinata ja kutsua poliisia kertomaan mikä on oikein tai väärin.

Itse saanen solvaus syytteen, kestän sen kuin mies, sillä olen julkisesti kertonut seisovani sanojeni ja tekojeni takana. Jokaisen kunnon ihmisen voi odottaa toimivan samoin, siinä otetaan ihmisestä sikäli mittaa, että hyvällä omallatunnolla nukkuu yönsä rauhallisesti, muunlaisella omallatunnolla asia voi olla toisin.

Ehdotukseen, mitä matkustajien todistajiksi kutsumiseen tulee: Ilmottautukoot itse poliisille ja kertokoot minkä näkivät ja kuulivat, sotkematta tunteitaan ja tuntojaan asiaan, vilpittömästi

Minun ei tarvitse valehdella, ei lisätä mitään tapahtumien kulkuun, koska arvovalta mittelöksi tilanteen vienyt asiakas poistettiin linja-autosta voimatoimia käyttämättä, ei tilanteeseen liittynyt mitään laitonta.

Kuten aiemmin korostin ja painotin, työnantajalla tai ammattikunnalla ei ole mitään tekemistä antamieni lausuntojen kanssa, kerroin tapahtumien syyt ja seuraukset sitä minulta pyydettäessä, onko se rikos? Rikos ei, typerää ja turhaa ajan haaskausta ehkä, mutta koska olin tapahtuma hetkellä paikalla, katsoin asiaksi oikaista väärää uutisointia ja huomauttaa kiinnittämään huomiota linja-auton kuljettajan oikeuksiin, velvollisuuksiin ja vastuuseen, jollaiset ovat jokaisella asiakkaalla sekä jokaisella asiakaspalvelutyötä tekevällä ihmisellä, ammattialasta riippumatta.

Ehkä minusta tulee matkalipuntarkastaja, saas nähdä ; )

• kynitty-kana
        kynitty-kana kirjoitti:

hyvin hienosäikeistä, herkkää ja harkinnassa.

Toisaalta haussa on yksiselitteisesti rajat, mikä on asiakaspalvelutyöntekijän oikeus, velvollisuus ja vastuu, yleisellä tasolla, toisaalta kyseinen tapaus on vain yksi tapaus lukemattomien muiden joukossa.

Linja-autoja on tyhjennetty useamminkin, niistä ei vain ole uutisoitu. Edellisenä päivänä selville on tullut toisen yhtiön kuljettajan kautta Vantaalla linjan 55 tyhjääminen, järjestyskäytös häiriön vuoksi ja kuluneena päivänä kaksi vastaavaa tapausta, jotka ovat kaikki tapahtuneet aiemmin kuin kyseinen linjan 63 tyhjäys. Miksi näistä ei ole uutisoitu tai miksi tämä ainoa sai huomiota, se on sivu seikkaa, arkipäivää kuitenkin linja-auton kuljettajien työssä. Ei näin saisi olla, joku raja tulee olla siinä, kuinka julkisissa kulkuneuvoissa saa käyttäytyä ja samalla rajat on löydettävä kuljettajien vastuuseen, velvollisuuksiin ja oikeuksiin, se selkeyttää missä mennään ja mitä on julkisten asiakaspalvelualojen työntekijöiden oikeudet ja velvollisuudet järjestyksenpidon osalla.

Matti Vanhanen oli viisaasti hiljaa jokaisen muistamassa ex tapauksessa, jossa toinen osapuoli rääppi asioita julkisesti. Arvostin Vanhasen tapaa toimia, josta kirjoitin netissäkin. Kyseisessä tapauksessa sama linja lienee paras. Minua on kehotettu kääntymään milloin eduskunnan oikeusasiamiehen puoleen, ammattiliiton puoleen, luottamusmiehen puoleen, hakeutumaan kansanedustaja vaaleihin ja poliisikouluun, sekä olemaan hiljaa tai suksimaan helvettiin. En taida tehdä mitään niistä, vaan pysymään suutarina lestissään, eli lopettamaan kuljettajan työt ja pidättäytymään omassa hommassani, kuvataiteen, muotoilun ja koristeveiston parissa työskentelyssä.

Tapahtuneen selvittelystä työmaalla en anna selvitystä, koska se kuuluu yhtiön asioihin, en lavertele siitä sen enempää. Kuljettajana antamani lausunto pysyy samana jo annettuna, järjestyshäiriön aiheuttanut asiakas poistettiin autosta tunnetuin keinoin, eikä tapahtuneessa rikottu lakia tai tehty mitään laitonta.

Jokaisen asiakaspalvelutyötä tekevän, jokaisen alan työnantajan ja jokaisen asiakkaan etu on, että asia käsitellään, jotta rajat ovat selvät jokaiselle. En tarkoita tätä yksittäistä tapausta, vaan tarkoittaen kaikkia aloja, joissa asiakaspalvelutyötä tehdään, koskien myös linja-auton kuljettajan työ, sillä mitä tahansa ei voi pitää oikeutettuna jota nykyisellään työtään tekevien niskaan syydetään.

On huomattava asia koko laajuudessaan, ei vain yksittäisiä tapauksia, ja asioista tulee oppia, ei suuttua. Tapahtuneesta tulee ottaa hyöty irti joka tapahtuu nimenomaan selkeyttämällä pelisäännöt, joita laeiksi, pykäliksi ja asetuksiksi kutsutaan, pelkillä ohjeilla tai löyhillä ohjeistuksilla luodaan vain monitulkintainen sekamelska, jossa mennään rohkeampien ja vahvempien oikeudella, eikä se ole demokratiaa jollaista demokraattisessa valtiossa kuuluisi noudattaa. On väärin, ellei laki ole sama kaikille ja jos on tulkinnallista tai pärstäkertoimeen perustuvaa.

Kun kuljettajalle on annettu vastuu ja velvollisuudet, on myös oltava oikeudet ja niiden täsmentäminen on tärkeää jokaiselle osapuolelle, ilman että kuljettajan arvovalta tai oikeudet kyseenalaistetaan kuten linjan 63 tapauksessa kävi, asiakkaan toimesta ja lehdistön myötävaikutuksella. Oikeus työrauhaan on myös kyseenalaistettu tässä nimenomaisessa tapauksessa, joka vaikuttaa liikenneturvallisuuteen, koska kuljettajalla on vastuu jokaisesta ihmisestä autossa ja auton välittömässä läheisyydessä, vastuu muistakin kuin solvaavasta, sättivästä ja niskoittelevasta asiakkaasta ja hänen kahdesta pienestä lapsestaan. Missä raja menee, sen seikan selventäminen on merkittävää jokaiselle matkustajalle/asiakkaalle, työtään tekevälle kuljettajalle/asiakaspalvelutyöntekijälle alasta riippumatta, heidän työnantajilleen, palveluksen tilaajille/maksajille ja loppu kädessä kyseessä on koko yhteiskunnan hyvinvointiin vaikuttava asia, siis tarvittaessa lainsäädännöllinenkin seikka, joka selkeyttää rajat missä mennään ja pelisääntöjen tultua selviksi käytännön elämässä ei enää mennä kukin omien mieltymystensä ja mielialojen mukaan.

On väärin, jos vaaditaan vastuuta ja velvollisuuksia, mutta oikeuksia ei määritellä riittävän tarkasti. Toki tapauskohtaisia poikkeuksia on, mutta ne eivät saa olla mielivaltaiset, koska kukaan ei saa omia lakeja ja sääntöjä luoda, ei sen enempää asiakaspalvelutyötä tekevä kuin hänen asiakkaansakaan.

Asiakasko aina oikeassa? Jos asiakas on aina oikeassa, kuljettajia saa homotella, kuljettajille saa haistatella ja uhkailla ja lopulta heidän arvovaltansa saa kyseenalaistaa julkisesti ja asettaa ammattitaito naurunalaiseksi, ja jos se sallitaan noin, on kuljettajalla oltava demokratian nimissä samat oikeudet asiakkaitaan kohtaan. Tuollainen esitys on mielivaltainen ja epäoikeudenmukaistava, joten tarvitaan selvästi pelisäännöt, mikä on sallittua, suotavaa ja luvallista, mikä taas on asiatonta, oikeudetonta ja laitonta. Paheksuttava ei itsesään ole laitonta, vaikka olisikin sopimatonta.

On suorastan mahdoton kutsua polisi joka kerran, kun käyttäydytään toisin kuin laki edellyttää, tai kuten on sopimatonta tai asiakaspalvelutyössä tilanne poliisin virka-apua tarvitsee. Kyseisessä tapauksessa poliisin paikalle pyyntö olisi tietenkin selkeyttänyt asian jälkipuintia ja poliisi olisikin tullut paikalle poistaman järjestyshäiriöön syyllistyneen asiakkaan. Oli siis virhe, ettei poliisia kutsuttu, vain kertomaan saman jonka kuljettaja oli kertonut, kehottanut asiakasta poistumaan ja toistanut kehotuksen ja lopulta tyhjännyt koko auton, koska kyseinen asiakas ei suostunut poistumaan ilman tuota " kohua " synnyttänyttä toimea.

Entä jos sama olisi tapahtunut metrossa, junassa, kaupassa, ravintolassa, laivalla tai muussa vastaavassa yksityisessä tai julkisessa paikassa? Asia ei olisi saanut juurikaan huomiota, koska asiakas olisi niskoittelematta totellut, sen sijaa linja-autossako saisi inttää vastaan sen enemmän, kun kehoitus ja käsky poistumiseen on annettu.

Jokainen voi tahollaan selvittää netin avulla, mitkä ovat kuljettajan oikeudet ja samoin voi jokainen miettiä, mitkä säännökset koskevat julkisilla paikoilla toimimista ja julkisissa kulkuneuvoissa toimimista, ettei aina tarvitse samoista asioista kinata ja kutsua poliisia kertomaan mikä on oikein tai väärin.

Itse saanen solvaus syytteen, kestän sen kuin mies, sillä olen julkisesti kertonut seisovani sanojeni ja tekojeni takana. Jokaisen kunnon ihmisen voi odottaa toimivan samoin, siinä otetaan ihmisestä sikäli mittaa, että hyvällä omallatunnolla nukkuu yönsä rauhallisesti, muunlaisella omallatunnolla asia voi olla toisin.

Ehdotukseen, mitä matkustajien todistajiksi kutsumiseen tulee: Ilmottautukoot itse poliisille ja kertokoot minkä näkivät ja kuulivat, sotkematta tunteitaan ja tuntojaan asiaan, vilpittömästi

Minun ei tarvitse valehdella, ei lisätä mitään tapahtumien kulkuun, koska arvovalta mittelöksi tilanteen vienyt asiakas poistettiin linja-autosta voimatoimia käyttämättä, ei tilanteeseen liittynyt mitään laitonta.

Kuten aiemmin korostin ja painotin, työnantajalla tai ammattikunnalla ei ole mitään tekemistä antamieni lausuntojen kanssa, kerroin tapahtumien syyt ja seuraukset sitä minulta pyydettäessä, onko se rikos? Rikos ei, typerää ja turhaa ajan haaskausta ehkä, mutta koska olin tapahtuma hetkellä paikalla, katsoin asiaksi oikaista väärää uutisointia ja huomauttaa kiinnittämään huomiota linja-auton kuljettajan oikeuksiin, velvollisuuksiin ja vastuuseen, jollaiset ovat jokaisella asiakkaalla sekä jokaisella asiakaspalvelutyötä tekevällä ihmisellä, ammattialasta riippumatta.

Ehkä minusta tulee matkalipuntarkastaja, saas nähdä ; )

...kuljettajaa on ihan vitsi, jos sitä ei sanomatta tajua. Koska olen taiteilija ja Kari Suomalainen tuli mieleen, olisi varman piirtänyt pilakuvan tuosta ( mukaillen varokaa vihaista koiraa-kyltti kaulassa sijasta kuskin... varokaa vihaista kuljettajaa... siis ihan vitsi, itse ironiaa ja komiikkaa, ei sen hassumpaa, näen vain humoristisia asioita koska en ole armoton tosikko eikä tällä taiteilijalla ole kulttuuriministeriä kertomassa, että taiteilijan temperamentti se hiukan räiskähtelee ja kieli on joskus herkkää tai karkeaa... kaikki se on normaalia aitoa minua, ei mitään rooli tai teeskentelyä ).

• kynitty-kana
        poliisille kirjoitti:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1977/19770472

2 §

Matkustaja ei saa meluamalla tai muutoin käyttäytymisellään häiritä muita matkustajia eikä kuljettajaa. Hänen on noudatettava sellaisia kuljettajan antamia määräyksiä, jotka ovat tarpeen järjestyksen tai turvallisuuden säilyttämiseksi.

ja muu käy selville linkistä. Selvää tekstiä, ilman jossittelua, jolloin huutelu, haistattelu ym käytös on... no, jokainen tietää mitä se on eikä kukaan ilahdu haistattelusta.

Ihminen ehkä kuuluu luontoon, mutta ainakin ihminen kuuluu maapallolle, muuta paikkaa ei ole. Toteaa maailmankansalainen ajurin penkiltä.

• kynitty-kana
        kirjoitti kirjoitti:

En ota enää kantaa koko tapaukseen julkisesti, lehden kautta enkä netissä. Luin kyllä mainitun lehtijutun, kiitos saamani vinkin. Minua ei hetkauta, vaikka siinä asiat esitetään toisenlaisena kuin todellisuus oli, en ole menettänyt yöuniani enkä aio menettääkään.

Siihen sen sijaan otan kantaa, että yllyttäminen on arveluttavaa ja kyseenalaista. Tuohan ei lainkaan ole ensimmäinen kerta pääkaupunkiseudulla kun kokoautoon tyhjätty, ei edes toinen kerta, ei kolmaskaan. Nyt se sai surkuhupaisia piirteitä lehdistön ja rettelöitsijän värittämänä, mutta mielipiteen oikeus on olemassa, vaikka sananvapautta ei olisikaan.

Yllyttäminen ei kuitenkaan ole asiallista. Työtehtäviin kuuluu kuljettaminen, rahastaminen, tarvittaessa järjestyksenpito tai poliisin paikalle kutsuminen. Jokaisen velvollisuus on lain noudattaminen, vaikka se kuulostaa nipottamiselta.

Jos autossa joku muu toista häiritsee, hipelöi, ahdistelee tai muutoin käyttäytyy sopimattomasti, on siitä oikea tapa ilmoittaa kuljettajalle välittömästi. Tiedetään, että Suomalaiset mieluummin usein vaikenevat asioita kuoliaaksi, kuin kantelesivat asioista. Tuo on ehkä itsesuojelullista toimintaa, tai sitten syy on kulttuurimme ja historiamme vaikutusta.

Vasta kuulin ( koska suhtaudun matkustajiin ihmisenä, en "toimihenkilönä", monet moikkaavat kadulla ja kaupassa, jotkut juttelevat sitäkin enemmän ) tapauksesta, jossa kolme nuorta neitoa istui kyydissä. Aikuinen mies oli kokeillut yhden tytön rintoja, kouraissut konkreettisesti. Vasta jälkikäteen tuollaisesta tapahtumasta ilmoitettiin kuljettajalle. Mitä enää jälkikäteen voisi tehdä??? Sama asia on koulukiusaamisella kuin muullakin epäasiallisella käyttäytymisellä, mikään ei muutu eikä korjaannu, jos asiat vain hyssytellään ja siten myös sallitaan, vaikka niitä ei hyväksyttäisikään.

Kuljettajan velvollisuus on tarvittaessa toimia asioiden järjestykseen saattamiseksi. Olipa asia sitten että autossa on liian kuuma tai kylmä, autossa ei saisi tuulla eikä vetää, ei myöskään norttia.

Aina kuljettaja ei voi asioille mitään, jos esim. teknisenvian vuoksi ovi ei aukeudu, niiaus ei toimi ( niiaus = auton korin oikean sivun puoleinen lasku esim vanhojen tai vauvan vaunujen ulos/sisään kulkemisen helpottamiseksi suunniteltu lisävaruste ), vaihteet ovat säätämättä, jarrut toimivat nykäisten, linjakilvet ovat liian pienet ( usein näkyvät hyvin pimeällä, eivät päivänvalossa ) tai jos auto on roskainen ( kukahan sen sotkee, ei ainakaan kuljettaja ).

Kyllä jokainen osaa toimia ja puhua asiallisesti, ihan varmasti. Asiahan ei ole taistelutilanne kuljettajat vastaan asiakkaat, sellaisen ilmapiirin lietsominen on kanamaista toimintaa ja turhaa riidan kylvämistä eikä yllytys ole kenenkään etu. Tietenkin järjestyshäiriöihin saa ja tuleekin puuttua, niistä saa ja tulee myös ilmoittaa kuljettajalle, tuo kaikki on jokaisen etu. Valitetaan että joukkoliikenne välineissä pelottaa. Psykologiksi ei ehdi eikä ole tarve alkaakaan, mutta yleinen pelontunne ja turvattomuudentunne johtuu etupäässä kun annetaan kaiken vain tapahtua ja sitä päivitellään jälkikäteen. Monessa muussa maassa epäkohtiin, myös kuljettajaan kohdistuvaan huuteluun, puututaan herkemmin, samoin kanssamatkustajat puuttuvat muiden riekkumiseen herkemmin kuin Suomessa. Se kaikki vaikuttaa yleiseen turvallisuuteen ja on lopulta jokaisen ihmisen etu, vaikka sitä ei heti oivaltaisikaan. Oman käden oikeutta ei ole, mutta kuljettajalla on oikeus, velvollisuus ja valta tietyissä rajoissa toimia asioiden järjestykseen saattamiseksi, tarvittaessa muilla matkustajilla on velvollisuus pyynnöstä auttaa kuljettajaa asiassa ja joskus sitä apua on saatukin, joskus pyynnöstä ( linjalla 633 ) ja joskus pyytämättäkin, jolloin kuljettajan tehtäväksi on jäänyt olla sovittelijana, jotta hilluvaa asiakasta kuriin laittavat muut asiakkaat eivät sentään poloista kovin kohtele vaan matka voisi jatkua taas rauhallisissa merkeissä.

Se on totta, kyllä vuosia alalla olleena huomaa, matkustajat tuntevat kuljettajansa ja kuljettavat oppivat tuntemaan matkustajansa, väistämätön tosiasia. Omat toimet ja oma toiminta vaikuttavat siihen, kuinka kanssakäyminen sujuu ja millaiseksi muotoutuu. Tuossa mielessä ei ole mitään pahaa sanottavaa, muutama kärhämä on ollut, kellepä sellaisia ei koskaan elämässään tai työssään sattuisi.

Silti yllytäminen ja lietsominen ei ole hyväksyttävää, ellei sellainen tapahdu hyvän hengen peräänkuuluttamiseksi.

• hkl63
        kynitty-kana kirjoitti:

En ota enää kantaa koko tapaukseen julkisesti, lehden kautta enkä netissä. Luin kyllä mainitun lehtijutun, kiitos saamani vinkin. Minua ei hetkauta, vaikka siinä asiat esitetään toisenlaisena kuin todellisuus oli, en ole menettänyt yöuniani enkä aio menettääkään.

Siihen sen sijaan otan kantaa, että yllyttäminen on arveluttavaa ja kyseenalaista. Tuohan ei lainkaan ole ensimmäinen kerta pääkaupunkiseudulla kun kokoautoon tyhjätty, ei edes toinen kerta, ei kolmaskaan. Nyt se sai surkuhupaisia piirteitä lehdistön ja rettelöitsijän värittämänä, mutta mielipiteen oikeus on olemassa, vaikka sananvapautta ei olisikaan.

Yllyttäminen ei kuitenkaan ole asiallista. Työtehtäviin kuuluu kuljettaminen, rahastaminen, tarvittaessa järjestyksenpito tai poliisin paikalle kutsuminen. Jokaisen velvollisuus on lain noudattaminen, vaikka se kuulostaa nipottamiselta.

Jos autossa joku muu toista häiritsee, hipelöi, ahdistelee tai muutoin käyttäytyy sopimattomasti, on siitä oikea tapa ilmoittaa kuljettajalle välittömästi. Tiedetään, että Suomalaiset mieluummin usein vaikenevat asioita kuoliaaksi, kuin kantelesivat asioista. Tuo on ehkä itsesuojelullista toimintaa, tai sitten syy on kulttuurimme ja historiamme vaikutusta.

Vasta kuulin ( koska suhtaudun matkustajiin ihmisenä, en "toimihenkilönä", monet moikkaavat kadulla ja kaupassa, jotkut juttelevat sitäkin enemmän ) tapauksesta, jossa kolme nuorta neitoa istui kyydissä. Aikuinen mies oli kokeillut yhden tytön rintoja, kouraissut konkreettisesti. Vasta jälkikäteen tuollaisesta tapahtumasta ilmoitettiin kuljettajalle. Mitä enää jälkikäteen voisi tehdä??? Sama asia on koulukiusaamisella kuin muullakin epäasiallisella käyttäytymisellä, mikään ei muutu eikä korjaannu, jos asiat vain hyssytellään ja siten myös sallitaan, vaikka niitä ei hyväksyttäisikään.

Kuljettajan velvollisuus on tarvittaessa toimia asioiden järjestykseen saattamiseksi. Olipa asia sitten että autossa on liian kuuma tai kylmä, autossa ei saisi tuulla eikä vetää, ei myöskään norttia.

Aina kuljettaja ei voi asioille mitään, jos esim. teknisenvian vuoksi ovi ei aukeudu, niiaus ei toimi ( niiaus = auton korin oikean sivun puoleinen lasku esim vanhojen tai vauvan vaunujen ulos/sisään kulkemisen helpottamiseksi suunniteltu lisävaruste ), vaihteet ovat säätämättä, jarrut toimivat nykäisten, linjakilvet ovat liian pienet ( usein näkyvät hyvin pimeällä, eivät päivänvalossa ) tai jos auto on roskainen ( kukahan sen sotkee, ei ainakaan kuljettaja ).

Kyllä jokainen osaa toimia ja puhua asiallisesti, ihan varmasti. Asiahan ei ole taistelutilanne kuljettajat vastaan asiakkaat, sellaisen ilmapiirin lietsominen on kanamaista toimintaa ja turhaa riidan kylvämistä eikä yllytys ole kenenkään etu. Tietenkin järjestyshäiriöihin saa ja tuleekin puuttua, niistä saa ja tulee myös ilmoittaa kuljettajalle, tuo kaikki on jokaisen etu. Valitetaan että joukkoliikenne välineissä pelottaa. Psykologiksi ei ehdi eikä ole tarve alkaakaan, mutta yleinen pelontunne ja turvattomuudentunne johtuu etupäässä kun annetaan kaiken vain tapahtua ja sitä päivitellään jälkikäteen. Monessa muussa maassa epäkohtiin, myös kuljettajaan kohdistuvaan huuteluun, puututaan herkemmin, samoin kanssamatkustajat puuttuvat muiden riekkumiseen herkemmin kuin Suomessa. Se kaikki vaikuttaa yleiseen turvallisuuteen ja on lopulta jokaisen ihmisen etu, vaikka sitä ei heti oivaltaisikaan. Oman käden oikeutta ei ole, mutta kuljettajalla on oikeus, velvollisuus ja valta tietyissä rajoissa toimia asioiden järjestykseen saattamiseksi, tarvittaessa muilla matkustajilla on velvollisuus pyynnöstä auttaa kuljettajaa asiassa ja joskus sitä apua on saatukin, joskus pyynnöstä ( linjalla 633 ) ja joskus pyytämättäkin, jolloin kuljettajan tehtäväksi on jäänyt olla sovittelijana, jotta hilluvaa asiakasta kuriin laittavat muut asiakkaat eivät sentään poloista kovin kohtele vaan matka voisi jatkua taas rauhallisissa merkeissä.

Se on totta, kyllä vuosia alalla olleena huomaa, matkustajat tuntevat kuljettajansa ja kuljettavat oppivat tuntemaan matkustajansa, väistämätön tosiasia. Omat toimet ja oma toiminta vaikuttavat siihen, kuinka kanssakäyminen sujuu ja millaiseksi muotoutuu. Tuossa mielessä ei ole mitään pahaa sanottavaa, muutama kärhämä on ollut, kellepä sellaisia ei koskaan elämässään tai työssään sattuisi.

Silti yllytäminen ja lietsominen ei ole hyväksyttävää, ellei sellainen tapahdu hyvän hengen peräänkuuluttamiseksi.

tämän lisäksi HelB #629, peruutti hieman, että pääsi lähtemään #673 takaa.
        Itseasiassa peruutus valoja näkyy Normaali liikenteessä harvon.Muistan että nähnyt Rautatien torilla matala K 202 linjalla peruutti hieman että pääsi lähtemään jompikumpi tai muu, ei täysin pois etteikö olleet #673. Tuohonliittyen, niin oli talvella pimeään ilta päiväaikaan, niin korostui outo takavalot ilmiö! Ensimäiseksi havainnossa, kun tuli pysäkille, oli ensinvalo että olisitaka kulmassa pakki valot päälä, mutta olikin valkoinensivu lisä valo!!

Eli valot ei palanu okein!!!. merkittävätekiä

• siis vai
        hkl63 kirjoitti:

tämän lisäksi HelB #629, peruutti hieman, että pääsi lähtemään #673 takaa.
        Itseasiassa peruutus valoja näkyy Normaali liikenteessä harvon.Muistan että nähnyt Rautatien torilla matala K 202 linjalla peruutti hieman että pääsi lähtemään jompikumpi tai muu, ei täysin pois etteikö olleet #673. Tuohonliittyen, niin oli talvella pimeään ilta päiväaikaan, niin korostui outo takavalot ilmiö! Ensimäiseksi havainnossa, kun tuli pysäkille, oli ensinvalo että olisitaka kulmassa pakki valot päälä, mutta olikin valkoinensivu lisä valo!!

Eli valot ei palanu okein!!!. merkittävätekiä

Rautatientorilla? Mitä joitkaan, juo sitä lisää ja tarjoa muillekin, näyttää kihahtavan hyvin nuppiin.

• jo eläkkeellä

laulava bussikuski Hartikainen, joka teetätti itsestään elokuvan joka myös televisiossa on esitetty. Liekö kuuluisin?

• suomipoika2007

Joo, Hartikainen on kyllä tuttu telkusta. Kerran jouluaattona maahanmuuttajataustainen HKL:n kuski tarjosi Rautatientorilla kyytiin nouseville matkustajille suklaakonvehteja. Se oli hauskaa!

• lukee...

..niin saa olla kiitollinen, että on varaa omaan autoon. Ilmastoitu auto ja mielimusiikkia omassa hyvässä seurassa... aah.

Täytyy kyllä sanoa, etten käytä julkisia nimenomaan muiden matkustajien vuoksi. Joukossa on aina joku tomppeli, joka huutaa kännykkäänsä, haisee paskalta tai vanhalta viinalta ja häiritsee muita matkustajia.

Tsemppiä kuskille, ymmärrän että pinna voi palaa.

• mm. mainitsemasi

seikan vuoksi eli muiden matkustajien takia. Ei sitä hajujen sekasotkua voi enää allerginen sietää. Ja muita perusteluja on mm. lippujen jatkuvat hinnan korotukset, aikataulut heittää häränpyllyä koko ajan sekä se että jotkut bussit on kesäisin kuin saunoja. Varsinkin muuten erinomainen Volvo 8700LE on kuuma kesällä. Siinä kun ei ilma kierrä takaosaan lainkaan. Se taaempi kattoluukku on liian kaukana takaosasta joten ei takapenkille tule raitista ilmaa tai ajoviiman tuomaa viilennystä. Ja ilmastointiahan ei kaupunkibusseissa ole, kattokanavapuhaltimet on vanhan mallista Ikarus E94:ää lukuunottamatta lähinnä huono vitsi. Ei se viilennä mitään.

Kun harkiten autoa käyttää eli opettelee taloudelliset ajotavat, suunnittelee hyvin reitit ym, ja pitää sen autonsa kunnossa niin eiköhän sillä pääse samaan kustannukseen kuin maksamalla koko ajan nousevia lipputaksoja joukkoliikenteessä. Lisäksi ei kannata ostaa liian isoa autoa, siis liian isolla koneella koska se voi tulla kalliiksi. Ei kaupunkiajossa eikä usein maantielläkään tarvita isoa muskeliautoa.

• öömä

Mikähän tässä taas ihmeellistä on? Lähijunissa konduktöörit poistavat häirikkö- tai liputtomia matkstajia joka päivä junista. Miksi bussissa saisi käyttäytyä miten sattuu? Jos junassa alkaa tarpeeksi vittuilemaan muille tai konduktöörille, saa lähteä seuraavan aseman laiturille jatkamaan harrastustaan. Jos ravintolassa käyttäytyy sopimattomasti, lentää varmasti ulos huolimatta onko juomaa tai ruokaa jäljellä. Joillain ihmisillä on vain ilmeisen kummallinen käsitys että saa tehdä mitä huvittaa ilman että kenelläkään on oikeuksia mihinkään puuttua.

Lisää tällaisia kuskeja. Kuski on sen auton päällikkö, ei matkustaja.

• kynitty-kana
        öömä kirjoitti:

Mikähän tässä taas ihmeellistä on? Lähijunissa konduktöörit poistavat häirikkö- tai liputtomia matkstajia joka päivä junista. Miksi bussissa saisi käyttäytyä miten sattuu? Jos junassa alkaa tarpeeksi vittuilemaan muille tai konduktöörille, saa lähteä seuraavan aseman laiturille jatkamaan harrastustaan. Jos ravintolassa käyttäytyy sopimattomasti, lentää varmasti ulos huolimatta onko juomaa tai ruokaa jäljellä. Joillain ihmisillä on vain ilmeisen kummallinen käsitys että saa tehdä mitä huvittaa ilman että kenelläkään on oikeuksia mihinkään puuttua.

Lisää tällaisia kuskeja. Kuski on sen auton päällikkö, ei matkustaja.

Poikkeuksetta aina ihmiset pilaavat hyvät asiat. Kun saadaan vapaampi alkoholilaki, ketkäs meni ja sössi asiat? Kun saatiin suuremmat itse määräämis oikeudet, ketkäs menikään ja sössi asiat? Kun saatiin milloin mitäkin oikeuksia, vapauksia ja etuuksia, ketkä menikään ja sössivät asiat?

Kaikkien etu on muutama ihan normaali hyve, kuinka kohtelet muita ihmisiä ( kuin ystäviäsi tai rakkaitasi ), kuinka käyttäydyt yleisillä paikoilla, mitä teet kun näet omaisuutta joka ei sinulle kuulu? Kuinka puhut toiselle ihmiselle? jne. jne. Ihmiset, meidän oma kansa, me kaikki minä mukaan lukien, itse sössimme asiat niin, että tarvitsemme tai kerjäämme rajoituksia, tiukempaa valvontaa, kuria ja järjestystä, koska emme itse osaa pitää itseämme ojennuksessa.

Emme voi syyttää päättäjiämme, poliisia tai edes vieraan vallan valtiaita, koska syy löytyy peilistä. Tämän toteaminen on ollut murheellista ja masentavaa, sillä oma käyttäytymisemme on ollut kuin kevät laitumille päästetyn sonnin, innostuimme liikaa vapaudestamme ja kuvittelimme olevamme itsenäisiä ja saavamme tehdä mitä vain, kun poliisikaan ei ehdi valvomaan joka paikkaan.

En ole ylpeä enkä onnellinen omista toilailuistani, en edes tapahtuneesta linja-auton tyhjentämisestä, se oli itsessään reagointi joka tavallaan oli velvollisuus tehdä. Ei mennyt herne nenään enkä ottanut motkottamisia henkilökohtaisena loukkaamisina, vaikka moni olisi niin saattanut tehdä tai kuvitella minun tehneen. vain työni ja asemani puolesta olin pakotettu puuttumaan ammattikunnan edustajana arvovallan mittelöksi muuttuneeseen julkeaan ja julkiseen tilanteeseen, henkilökohtaisesti en edes tunne olevani loukkaantunut, edes jälkikäteen.

Kyse onkin kokonaisuudesta, me ihmiset omaamme olemattoman moraalin. Jokaisella se ei ole löyhä eikä kadoksissa, sillä tässä maassa on varmasti enemmistö sellaisia, jotka kunnioittavat pääsääntöisesti lakejamme, jotka ovat yhteiset sovitut pelisäännöt, joita minunkin tulee noudattaa, mutta myös jokaisen meistä.

Kun käytöstavat rapistuvat, moraali vaatii aina seurakseen toisen ihmisen tai toisten ihmisten läsnäoloa, tulee tavaksi oikeuttaa itse itsensä tekemään asioita oman mielensä mukaan. Lopulta kukaan ei enää muista, millaiset ovat hyvät käytöstavat, kuinka tulee elää jotta maineemme muiden ja omissa silmissämme kestää tarkastelua, laittomasta muodostuu hyväksyttävää, lopulta kuvittelemme sen olevan oikeutettua ja kadotamme suhteellisuustajumme. Sellaisia me ihmiset olemme, jokainen meistä, et vain sinä vaan myös minä ja jokainen. Yhteisömme nimeltä Suomi on kadottanut itsekritiikin, viitaten tapahtumiin maassamme: Pappi nussi alaikäistä, poliisi ajoi kännissä, elävä ihminen heitettiin nuotioon, joukko raiskasi naisen, bussikuski ajoi porukat pihalle, kolehti varastettiin, mies tappoi naisen, nainen tappoi lapsensa, lapsi ampui siskonsa... MITÄ ILO UUTISIA. Maailma seis, me tahdomme jokainen hyvän elämän emmekä elää pelossa! Mikä helkkari ihmisiä riivaa ja miten pitkälle täytyy mennä ennen kuin tahti muuttuu? Sota vai kaaos tarvitaan, ennen kuin ihmisten silmät avautuvat huomaamaan, me olemme maailma, me olemme itse vastuussa siitä millaisessa maailmassa elämme ja millainen maailma on. Ei aina voi odottaa että poliisi tulee ja viheltää pelin poikki tai JOKU MUU. Itse me tämän sopan keitimme, tahatta ja huomaamattamme, olemme kusessa jonka itse aiheutimme, miksi hämmentäisimme enää soppaa, ei se siitä sillä selkiinny.

Vastaisuudessa, jokainen joka tunnistaa piston sydämessään, ottakoot itse itseään niskasta kiinni ja lujasti, mutta ilman turhaa ankaruutta. Minä en syytä ketään, se ei ole minun tehtäväni, mutta olen huomannut työni ohessa maailman muutoksia ja muutoksia maassamme huonompaan suuntaan, hypimme toistemme silmille ja varpaille kuin vauhkot elikot. Alkoholilla on osuutta asiaan ja muilla päihteillä, mutta ne eivät ole syy, vain tekosyy. Jokainen osaa tunnistaa oman kohtuutensa, vaikka se olisi unohtunut. Viinasta tulee osata nauttia ja koska olemme Suomalaisia, se kuuluu kulttuuriimme kuin nappi puseroon, sitä ei meidän kansalta voi kieltää ( huomatkaa, maailmankansalainenkin on aina lopulta Suomalainen ) mutta mitä kännipäissään teemme, se on merkittävää.

Alangon veljistä joku lauloi, sä teet sä teet ilkeitä asioita rakkailles... eikö se jotenkin noin mennyt? Tuo on ironiaa, juuri noin ei tule toimia ja kun yllättää itsensä ajattelemastakaan tuo kaltaista, tulee osata ottaa itsestään niskasta kiinni.

Kansamme on pieni ja pippurinen, sisukas josta olemme ylpeitä. Meidän ei tule mukiloida rakkaimpiamme, ei maanmiehiämme, eikä edes potkia pakolaisia. Itselleen tulee olla ankara, muille myötämielinen, muuten seuraus on... olemme jo nähneet ja jos tästä kelkka muuttaa parempaan suuntaansa, se on meidän kaikkien etu. Mikään ei korjaannu päivässä, mutta jos mitään ei itsellemme tehdä, mikään ei muutu koskaan.

Millaisessa maailmassa sinä haluat elää, juuri sinä joka luit tämän. Me teemme maailmastamme juuri sellaisen kuin toisiamme kohtelemme, emme yhtään sen parempaa kuin minkä annamme toisille ihmisille. Näin on näreet ja ellei tuota ole oppinut, pitää hakata päätä seinään, kyllä se ennen pitkää kova pääkin halkeaa. Miksi tarvitsisi mennä niin pitkälle, tuhoon, kun suunnan voi muuttaa just nyt!

Mistä tulee aloittaa? Itsestä, itsestä se lähtee, nyt eikä 15. päivä tai 15.yö.

• Alle Lujaa

Bussikuskin asia ei ole esittää yhdenmiehen showta.

• matkustaja

Ja vielä kerran kiitos!

• kuskinne
        matkustaja kirjoitti:

Ja vielä kerran kiitos!

mistä kiitos?

• Miksei vain häirikköä?

Ymmärrän kyllä, jos asia todella on niin, ettei häiriköstä päästä eroon ilman koko bussin tyhjentämistä. Mietin vain, onko asia oikeasti niin.

Osaisiko joku kertoa?

• kynitty-kana

Todella tietää syyn ja tapahtumien kulun? Voin kyllä kerrata, mitään pois jättämättä tai mitään lisäämättä, jos se kiinnostaa. uutislehdet 100 ja metro eivät halunneet julkaista kuin oman versionsa ja oikaisupyyntöön vastasivat taas oman versionsa mukaisesti, heillä lienee oikeutensa siihen.

Koska olin paikalla ja henkilö joka tyhjäsi linja-auton, tiedän myös syyt ja motiivin asiaan, koska olin päätöksen tekijä ja toimeenpanija.

Tässä ketjussa on jo tapahtumien kulusta kommentoitu, sekä löytyy avoimet kirjeet sata ja metro-lehdille, jos haluat lukea, lue. Niistä sekä profiilin linkeistä käy ilmi kuljettajan lain suomat oikeudet, eikä tule unohtaa kolminaisuutta, vastuu-velvollisuudet-oikeudet.

Miksi auto tyhjennettiin ja miksi asiakas laittoi syntyneen arvovalta kiistaksi tunnetuin seurauksin, saatan kertoa jos se todella kiinnostaa, muuten en jaksa asiaa kommentoida yksityishenkilönäkään.

• kysymyksen esittäjä
        kynitty-kana kirjoitti:

Todella tietää syyn ja tapahtumien kulun? Voin kyllä kerrata, mitään pois jättämättä tai mitään lisäämättä, jos se kiinnostaa. uutislehdet 100 ja metro eivät halunneet julkaista kuin oman versionsa ja oikaisupyyntöön vastasivat taas oman versionsa mukaisesti, heillä lienee oikeutensa siihen.

Koska olin paikalla ja henkilö joka tyhjäsi linja-auton, tiedän myös syyt ja motiivin asiaan, koska olin päätöksen tekijä ja toimeenpanija.

Tässä ketjussa on jo tapahtumien kulusta kommentoitu, sekä löytyy avoimet kirjeet sata ja metro-lehdille, jos haluat lukea, lue. Niistä sekä profiilin linkeistä käy ilmi kuljettajan lain suomat oikeudet, eikä tule unohtaa kolminaisuutta, vastuu-velvollisuudet-oikeudet.

Miksi auto tyhjennettiin ja miksi asiakas laittoi syntyneen arvovalta kiistaksi tunnetuin seurauksin, saatan kertoa jos se todella kiinnostaa, muuten en jaksa asiaa kommentoida yksityishenkilönäkään.

Haluan tietysti. Siksi kysyin. Luin tätä keskustelua jonkin verran, mutta löysin enemmän mainintoja sinun kuvataide-innostuksestasi kuin siitä, miksi et vain voinut heivata yksin häirikköä pihalle. No ehkä sinulla oli siihen hyvä syy, jota et vain jostain syystä halua kertoa.

• kynitty-kana
        kysymyksen esittäjä kirjoitti:

Haluan tietysti. Siksi kysyin. Luin tätä keskustelua jonkin verran, mutta löysin enemmän mainintoja sinun kuvataide-innostuksestasi kuin siitä, miksi et vain voinut heivata yksin häirikköä pihalle. No ehkä sinulla oli siihen hyvä syy, jota et vain jostain syystä halua kertoa.

Asiakkaista pahaa puhuminen on sellainen arveluttava juttu, jotta tuo täytynee tehdä toisin, koska sellaista tulee välttää, joka saataisi noloon maineeseen tietyn ihmisen, tietyn linjan tai ketään muutakaan. Aina tulee antaa hyvä maine jota kantaa, se on oikein.

Kunhan saan nuo kolme tilattua veistosta ja vaiheessa olevan rokokoo hyllyn veistettyä valmiiksi, pohdin samalla kuinka tapahtuneen tilanteen kuvaisi sarjakuvana ja piirrän se muiden hommien ohessa. Samalla tulee hiukan etäisyyttä murheelliseen tapaukseen ja ehdin lopettaa linja-auton ajotyöt, niin en ole samalla tavalla jäävikään kuin nyt tällä hetkellä.

Sen kuitenkin totean utelijaan kysymykseen, miksi ei vain yhtä tiettyä poistettu? Poistettiin, ensin tosin ilmoittamalla, ellei kyyti miellytä, saa poistua. Ihminen ei poistunut, mutta jatkoi omien mielipiteidensä esittämistä. Tuumasin, että sitten tulee osata käyttäytyä, josta seurasi mäkätystä, etten osaa ajaa jne. Menin tupakalle ja kuittasin, että autopa ei sitten liiku, ennen kuin olet poistunut, sillä en jaksa alkaa tappelemaan enkä vääntämään asioista, jos kerran haluaa aukoa päätään, mun ei tarvitse sitä kuunnella. Siinähän mesoaa aikansa, poistuu sitten kun huomaa ettei auto tosiaankaan lähde ilman kuljettajaa mihinkään. En ehtinyt edes sytyttää tupakkaa, kun autosta kuului: Sulla ei ole mitään oikeutta poistaa minua. Pistin tupakan askiin takaisin, ja ajattelin, nyt meuhkaat väärälle jätkälle. Menin takaisin autoon ja ilmoitin, poistu ja sanoin, tämä ei ole enää kehotus vaan käsky. Ininä jatkui, ei ole oikeus poistaa ketään... Sanoin että olen tämän laivan kapteeni ja ylipäällikkö, oikeus on poistaa tarvittaessa vaikka kaikki. Suunsoitto jatkui, jolloin ilmoitin lyhyen psykologian mukaan: Selvä, putiikki on suljettu, kaikki ulos, lähden tauolle. Muut poistuivat napisematta, näkivät tilanteen kehittymisen ja eivät kyseenalaistaneet selvää sanaa. Inttäjä pillitti ja poistui suun soitin jatkuessa. Vielä ulkoa kuului poistuttuaan: Et silti osaa ajaa! Johon tuumasin jo tympääntyneenä, siellä voit soittaa poskees niin paljon kuin haluat, täällä et turpaas auo, %&%¤#"¤% lehmä. Alkoi jo mennä sietokyvyn yli suunsoitto ja isottelu.

Joskus miehen täytyy olla napakka, yleensä silloin kun autossa laitetaan tupakaksi, mutta nekin tilanteet on puhumalla selvitetty ja vain yhden kerran on pitänyt ottaa niska perse otteella remuaja pihalle, siitäkin on jo vuosia.

Henkilökohtaisesti minua ei moinen suunaukominen loukkaa, haukku ei haavaa tee, vaikka se voi viiltää syvältä. Silloin kun kyseenalaistetaan vuosittain rekan ja linja-auton ratissa kuljettajan ammattitaito, on ihan riittävästi näyttöä, että jonkin lainen taito asiaan on tullut. Vähättely ei hetkauta mihinkään suuntaan, tyhjät sanat ei paina vaa´assa mitään.

Jos tuo olisikin vain jäänyt huuteluksi, se olisi mennyt toisesta korvasta ulos. Kuitenkin kun asiakas alkoi esittämään omia mielipiteitään, kuka sanoo kuka käskee ja mittaamaan kenellä on oikeus päättää, asetti asian arvovalta kysymykseksi, jolloin ei ollut muuta mahdollisuutta kuin näyttää kaapin paikka. Samalla kyllä tuli kyseisen henkilön asenne kuljettajia kohtaan selväksi, pitänee kuljettajia koiraa alempana, ja esitti asian kyllin selvästi, jolloin kyseessä on sekä asenne kuljettajia kohtaan ja arvovaltaa kun koetellaan, periksi ei saata antaa vaikka koko tilanne tuntui mielettömän typerälle jo tuolloin ja vieläkin.

Olisin voinut soittaa poliisin paikalle, jota kysyinkin asiakkaalta, et kai odota että poliisin kutsuisin? Johon hän vastasi jotain josta en niin selvää saanut, vaikutti huvittuneelta. Olisin voinut lain valtuuttamana voinut konkreettisesti taluttaa ulos, mutta en todella välitä alkaa sellaisiin toimenpiteisiin, vaikka järjestysmiehen oikeudet siihen onkin. Kuinka pöljälle se nyt kuulostaisikaan, sitä paitsi ihmisellä oli lapset mukanaan ja kun köytöstapoja odotetaan toiselta, on niitä osattava itsekin osoittaa. Tietenkin kiroilu on huono tapa, mutta se joskus palaa hiilet, kelläpä muka ei. Lehmäksi sanominen taisi olla se suurin haloon aiheuttaja, ainakin jälkipyykin pesun myötä se on noussut suurempana pahana esille kuin ulos ajaminen. No, olisi kai pitänyt sanoa räksyttäväksi rakiksi, mutta se ja sama.

Solvaus syyte? Asianajajani meinasi, että se ei mene läpi, mutta asiakasta vastaan voi nostaa tarvittaessa syytteet järjestystä rikkovasta käytöksestä, poistumiskehotuksen noudattama jättämisestä, oliko se vastustaminen vai niskoittelu, en kuunnellut niin tarkoin ja solvaamisesta. En ole halukas jättämään asiaa poliisille, koska tapaus oli jo itsessään ikävä ja suuruus luokassa mitätön, mutta tapahtui mikä tapahtui, elämä jatkuu.

Jospa olisikin jättänyt huuteluksi, vaan kun ei. Jos olisi poistunut suosiolla, mutta kun ei halunnut ymmärtää selvää sanaa. Onneksi kotona ei ole tuollaista ihmistä.. mutta en puutu sellaiseen, olkoot henkilökohtaiset märehtimättä julkisesti.

Ja mitä ne ovat ne velvollisuudet, vastuut ja oikeudet: Lakikirjasta kaikki käy selvästi ilmi, joten tapauksessa ei ollut kuljettajan kohdalta mitään laitonta tai lainvastaista. Toki myönnän, kiroilu ja nimittely on typerää ja tarpeetonta, mutta joskus tulee se raja jonka yli menee yks´jos toinenkin joskus. Sitä kutsutaan inhimilliseksi.

Samalla voi kertoa, mitä tänään tapahtui. Autoon tuli pieni poika, ehkä 7 tai 8 vuotias. Sanoi varovalla äänellä: Voinko tulla, mulla ei ole passi mukana. Kyseinen pikku koululainen on kulkenut ennenkin kyydissä, kotimatkallaan oli. Tietenkin otetaan kyytiin, ei siinä mitään, mutta se passin unohtuminen kotiin oli mukava synonyymi matkalipulle : ) Yksi pieni haastattelija oli myös tänään. Alle 10v ikäinen poika seisoi koko matkan edessä juttelemassa ja kyselemässä, työstä, autosta, missä asut ja kaikenlaista. Linja-auton kuljettaminen ei ole vain apaattista ajelua, tai kiukuttelujen kuuntelemista, vaan paljon kaikenlaista mukavaa tapahtumaa, vaikka niistä mukavista harvemmin näkee kirjoitettavan. Aina tyyli on ollut olla sellainen ns, vanhanajan kuski, jutella ihmisten kanssa ja kuunnella ihmisten kertomuksia. Pääkaupunkiseudulla vain on se ns. huono puoli. että matkustajat kulkevat lyhyitä matkoja, harvoin ehtii jutella kuin pika pikaa jotain vain, ja täällä ei ole tapana jäädä kuskin kanssa juttelemaan. Tosin ei kaikki kuskit tykkääkään jos asiakkaat juttelevat, hyvä jos etuovesta ulos laskevat, kun itse olen pitänyt akusta asti kannan, etuovi toimii molempiin suuntiin ja saa kuljettajalle puhellakin, ja aika monipa puheleekin, monet sekä työssä että työajan ulkopuolella, enkä koe sellaista pahaksi, ihmisiähän me kaikki vain olemme ja mukavia ihmisiä tapaa ihan mielellään.

Mutta, se siitä, auto tuli tyhjättyä, kun yhtä ei muuten ulos saanut, kun ei viitsi alkaa nakkaamaan kädestä pitäen pihalle eikä poliisia aina voi vaivata. Toki laki määrää, poliisin on tultava aina avuksi jos kuljettaja pyytää, eikä kuljettaja ole selitysvelvollinen poliisille, vaan poliisi on kuljettajan työrukkanen tarvittaessa. Nuo asiat ei ole kansalaisten tiedossa, vaikka ei sillä ehkä niin suurta merkitystä, sillä hyvin harvoin onneksi poliisia tarvitsee kutsua, monet asiat selviää juttelemalla. Kolme kertaa olen poliisia paikalle pyytänyt, kun itsellä ei ole ollut energiaa alkaa asioita selvittämään tai järjestykseen laittamaan. Pääasiahan on kuljettaa ja siinä sivussa olla opas tai jonkunlainen tietopankki, koska paikkakunnalla on asunut yli 40vuotta ja jotenkin jo linjat osaa ja muutakin tietää, eikä ne järjestyksenpidolliset asiat päällimmäisenä mielessä olekaan, vaikka valta ja velvollisuudet on ja joskus täytyy asioiden kulkuun puuttua, jottei homma mene aivan sirkukseksi. Nuoret kyllä osaavat käyttäytyä monesti asiallisemmin ja fiksummin kuin ns. aikuiset keski-ikäiset, mistä lie johtuvaa?

Työ on kaikkiaan mielenkiintoinen, kahta samanlaista päivää ei ole. Jos haasteista pitää, niin työ on myös haasteellinen ja luulen että järjestyksenpito tiukkenee, kunhan entistä nuoremmat pääsevät linja-auton rattiin, sillä nuorempana ollaan ehdottomampia eikä anneta aikuisten käyttäytyä miten luulevat kuvittelevansakaan.

Mutta, Suomalainen linja-auton kuljettaja on harveneva ammattikunta, ja samaan taivun minäkin, olen lopettamassa ja siirtymässä toisen työn pariin. Harmi että tuollaisen välikohtauksen piti sattua muuten niin mukavalla linjalla, mutta aina ei asioille voi mitään eikä ihan kaikkea voi aina sietääkään. Elämä silti jatkuu.

• kirjoitat.
        kynitty-kana kirjoitti:

Asiakkaista pahaa puhuminen on sellainen arveluttava juttu, jotta tuo täytynee tehdä toisin, koska sellaista tulee välttää, joka saataisi noloon maineeseen tietyn ihmisen, tietyn linjan tai ketään muutakaan. Aina tulee antaa hyvä maine jota kantaa, se on oikein.

Kunhan saan nuo kolme tilattua veistosta ja vaiheessa olevan rokokoo hyllyn veistettyä valmiiksi, pohdin samalla kuinka tapahtuneen tilanteen kuvaisi sarjakuvana ja piirrän se muiden hommien ohessa. Samalla tulee hiukan etäisyyttä murheelliseen tapaukseen ja ehdin lopettaa linja-auton ajotyöt, niin en ole samalla tavalla jäävikään kuin nyt tällä hetkellä.

Sen kuitenkin totean utelijaan kysymykseen, miksi ei vain yhtä tiettyä poistettu? Poistettiin, ensin tosin ilmoittamalla, ellei kyyti miellytä, saa poistua. Ihminen ei poistunut, mutta jatkoi omien mielipiteidensä esittämistä. Tuumasin, että sitten tulee osata käyttäytyä, josta seurasi mäkätystä, etten osaa ajaa jne. Menin tupakalle ja kuittasin, että autopa ei sitten liiku, ennen kuin olet poistunut, sillä en jaksa alkaa tappelemaan enkä vääntämään asioista, jos kerran haluaa aukoa päätään, mun ei tarvitse sitä kuunnella. Siinähän mesoaa aikansa, poistuu sitten kun huomaa ettei auto tosiaankaan lähde ilman kuljettajaa mihinkään. En ehtinyt edes sytyttää tupakkaa, kun autosta kuului: Sulla ei ole mitään oikeutta poistaa minua. Pistin tupakan askiin takaisin, ja ajattelin, nyt meuhkaat väärälle jätkälle. Menin takaisin autoon ja ilmoitin, poistu ja sanoin, tämä ei ole enää kehotus vaan käsky. Ininä jatkui, ei ole oikeus poistaa ketään... Sanoin että olen tämän laivan kapteeni ja ylipäällikkö, oikeus on poistaa tarvittaessa vaikka kaikki. Suunsoitto jatkui, jolloin ilmoitin lyhyen psykologian mukaan: Selvä, putiikki on suljettu, kaikki ulos, lähden tauolle. Muut poistuivat napisematta, näkivät tilanteen kehittymisen ja eivät kyseenalaistaneet selvää sanaa. Inttäjä pillitti ja poistui suun soitin jatkuessa. Vielä ulkoa kuului poistuttuaan: Et silti osaa ajaa! Johon tuumasin jo tympääntyneenä, siellä voit soittaa poskees niin paljon kuin haluat, täällä et turpaas auo, %&%¤#"¤% lehmä. Alkoi jo mennä sietokyvyn yli suunsoitto ja isottelu.

Joskus miehen täytyy olla napakka, yleensä silloin kun autossa laitetaan tupakaksi, mutta nekin tilanteet on puhumalla selvitetty ja vain yhden kerran on pitänyt ottaa niska perse otteella remuaja pihalle, siitäkin on jo vuosia.

Henkilökohtaisesti minua ei moinen suunaukominen loukkaa, haukku ei haavaa tee, vaikka se voi viiltää syvältä. Silloin kun kyseenalaistetaan vuosittain rekan ja linja-auton ratissa kuljettajan ammattitaito, on ihan riittävästi näyttöä, että jonkin lainen taito asiaan on tullut. Vähättely ei hetkauta mihinkään suuntaan, tyhjät sanat ei paina vaa´assa mitään.

Jos tuo olisikin vain jäänyt huuteluksi, se olisi mennyt toisesta korvasta ulos. Kuitenkin kun asiakas alkoi esittämään omia mielipiteitään, kuka sanoo kuka käskee ja mittaamaan kenellä on oikeus päättää, asetti asian arvovalta kysymykseksi, jolloin ei ollut muuta mahdollisuutta kuin näyttää kaapin paikka. Samalla kyllä tuli kyseisen henkilön asenne kuljettajia kohtaan selväksi, pitänee kuljettajia koiraa alempana, ja esitti asian kyllin selvästi, jolloin kyseessä on sekä asenne kuljettajia kohtaan ja arvovaltaa kun koetellaan, periksi ei saata antaa vaikka koko tilanne tuntui mielettömän typerälle jo tuolloin ja vieläkin.

Olisin voinut soittaa poliisin paikalle, jota kysyinkin asiakkaalta, et kai odota että poliisin kutsuisin? Johon hän vastasi jotain josta en niin selvää saanut, vaikutti huvittuneelta. Olisin voinut lain valtuuttamana voinut konkreettisesti taluttaa ulos, mutta en todella välitä alkaa sellaisiin toimenpiteisiin, vaikka järjestysmiehen oikeudet siihen onkin. Kuinka pöljälle se nyt kuulostaisikaan, sitä paitsi ihmisellä oli lapset mukanaan ja kun köytöstapoja odotetaan toiselta, on niitä osattava itsekin osoittaa. Tietenkin kiroilu on huono tapa, mutta se joskus palaa hiilet, kelläpä muka ei. Lehmäksi sanominen taisi olla se suurin haloon aiheuttaja, ainakin jälkipyykin pesun myötä se on noussut suurempana pahana esille kuin ulos ajaminen. No, olisi kai pitänyt sanoa räksyttäväksi rakiksi, mutta se ja sama.

Solvaus syyte? Asianajajani meinasi, että se ei mene läpi, mutta asiakasta vastaan voi nostaa tarvittaessa syytteet järjestystä rikkovasta käytöksestä, poistumiskehotuksen noudattama jättämisestä, oliko se vastustaminen vai niskoittelu, en kuunnellut niin tarkoin ja solvaamisesta. En ole halukas jättämään asiaa poliisille, koska tapaus oli jo itsessään ikävä ja suuruus luokassa mitätön, mutta tapahtui mikä tapahtui, elämä jatkuu.

Jospa olisikin jättänyt huuteluksi, vaan kun ei. Jos olisi poistunut suosiolla, mutta kun ei halunnut ymmärtää selvää sanaa. Onneksi kotona ei ole tuollaista ihmistä.. mutta en puutu sellaiseen, olkoot henkilökohtaiset märehtimättä julkisesti.

Ja mitä ne ovat ne velvollisuudet, vastuut ja oikeudet: Lakikirjasta kaikki käy selvästi ilmi, joten tapauksessa ei ollut kuljettajan kohdalta mitään laitonta tai lainvastaista. Toki myönnän, kiroilu ja nimittely on typerää ja tarpeetonta, mutta joskus tulee se raja jonka yli menee yks´jos toinenkin joskus. Sitä kutsutaan inhimilliseksi.

Samalla voi kertoa, mitä tänään tapahtui. Autoon tuli pieni poika, ehkä 7 tai 8 vuotias. Sanoi varovalla äänellä: Voinko tulla, mulla ei ole passi mukana. Kyseinen pikku koululainen on kulkenut ennenkin kyydissä, kotimatkallaan oli. Tietenkin otetaan kyytiin, ei siinä mitään, mutta se passin unohtuminen kotiin oli mukava synonyymi matkalipulle : ) Yksi pieni haastattelija oli myös tänään. Alle 10v ikäinen poika seisoi koko matkan edessä juttelemassa ja kyselemässä, työstä, autosta, missä asut ja kaikenlaista. Linja-auton kuljettaminen ei ole vain apaattista ajelua, tai kiukuttelujen kuuntelemista, vaan paljon kaikenlaista mukavaa tapahtumaa, vaikka niistä mukavista harvemmin näkee kirjoitettavan. Aina tyyli on ollut olla sellainen ns, vanhanajan kuski, jutella ihmisten kanssa ja kuunnella ihmisten kertomuksia. Pääkaupunkiseudulla vain on se ns. huono puoli. että matkustajat kulkevat lyhyitä matkoja, harvoin ehtii jutella kuin pika pikaa jotain vain, ja täällä ei ole tapana jäädä kuskin kanssa juttelemaan. Tosin ei kaikki kuskit tykkääkään jos asiakkaat juttelevat, hyvä jos etuovesta ulos laskevat, kun itse olen pitänyt akusta asti kannan, etuovi toimii molempiin suuntiin ja saa kuljettajalle puhellakin, ja aika monipa puheleekin, monet sekä työssä että työajan ulkopuolella, enkä koe sellaista pahaksi, ihmisiähän me kaikki vain olemme ja mukavia ihmisiä tapaa ihan mielellään.

Mutta, se siitä, auto tuli tyhjättyä, kun yhtä ei muuten ulos saanut, kun ei viitsi alkaa nakkaamaan kädestä pitäen pihalle eikä poliisia aina voi vaivata. Toki laki määrää, poliisin on tultava aina avuksi jos kuljettaja pyytää, eikä kuljettaja ole selitysvelvollinen poliisille, vaan poliisi on kuljettajan työrukkanen tarvittaessa. Nuo asiat ei ole kansalaisten tiedossa, vaikka ei sillä ehkä niin suurta merkitystä, sillä hyvin harvoin onneksi poliisia tarvitsee kutsua, monet asiat selviää juttelemalla. Kolme kertaa olen poliisia paikalle pyytänyt, kun itsellä ei ole ollut energiaa alkaa asioita selvittämään tai järjestykseen laittamaan. Pääasiahan on kuljettaa ja siinä sivussa olla opas tai jonkunlainen tietopankki, koska paikkakunnalla on asunut yli 40vuotta ja jotenkin jo linjat osaa ja muutakin tietää, eikä ne järjestyksenpidolliset asiat päällimmäisenä mielessä olekaan, vaikka valta ja velvollisuudet on ja joskus täytyy asioiden kulkuun puuttua, jottei homma mene aivan sirkukseksi. Nuoret kyllä osaavat käyttäytyä monesti asiallisemmin ja fiksummin kuin ns. aikuiset keski-ikäiset, mistä lie johtuvaa?

Työ on kaikkiaan mielenkiintoinen, kahta samanlaista päivää ei ole. Jos haasteista pitää, niin työ on myös haasteellinen ja luulen että järjestyksenpito tiukkenee, kunhan entistä nuoremmat pääsevät linja-auton rattiin, sillä nuorempana ollaan ehdottomampia eikä anneta aikuisten käyttäytyä miten luulevat kuvittelevansakaan.

Mutta, Suomalainen linja-auton kuljettaja on harveneva ammattikunta, ja samaan taivun minäkin, olen lopettamassa ja siirtymässä toisen työn pariin. Harmi että tuollaisen välikohtauksen piti sattua muuten niin mukavalla linjalla, mutta aina ei asioille voi mitään eikä ihan kaikkea voi aina sietääkään. Elämä silti jatkuu.

Itse lähdin kolme vuotta sitten pk-seudulta pienemmälle paikkakunnalle ajamaan kun ei enää jaksanut näitä räksyttäviä rakkeja, enkä ole päivääkään katunut. Täällä kuljettajaa vielä kohdellaan samanvertaisena ihmisenä, eikä jonkinlaisena koirana, jota voi syyttää kaikesta. Eiköhän noi pk-seudun lehm*t ala tajuamaan oman tyhmyytensä kun odottavat tunnin bussia, jota ei koskaan tule, kun ei ole enää sitä koiraa ajamaan.

• kynitty-kana
        kirjoitat. kirjoitti:

Itse lähdin kolme vuotta sitten pk-seudulta pienemmälle paikkakunnalle ajamaan kun ei enää jaksanut näitä räksyttäviä rakkeja, enkä ole päivääkään katunut. Täällä kuljettajaa vielä kohdellaan samanvertaisena ihmisenä, eikä jonkinlaisena koirana, jota voi syyttää kaikesta. Eiköhän noi pk-seudun lehm*t ala tajuamaan oman tyhmyytensä kun odottavat tunnin bussia, jota ei koskaan tule, kun ei ole enää sitä koiraa ajamaan.

Itämaan naapurista on kyllä tulijoita kuljettajiksi, työn ja rahan perässä, sen varaan varmaan pitkälle asioita lasketaankin. Työtä tulisi järjestää oman maan asukeille, vaan työpaikat hupenee hupenemistaan jo muutenkin.

Asia on sekä poliittinen, että maan taloutta koskeva asia, ja lopulta koskee monin tavoin monia tahoja, veronmaksajia ja ihan jokaista, kun pidemmän päälle asiaa katsoo ja katsoo miten työllisyys/työttömyys vaikuttaa kokonaisuuteen.

Työhön ja kuljetusalalle pitäisi saada oman maan alkuasukkaita, vaan ei työ kiinnosta, kun kuormaa lastataan niskaan, ja onko ihme kun arvostus on mitä on. Kaikki vielä on jotenkin siedettävissä, mutta tietyt kitinät, nitinät ja sättimiset vie motivaation ja karkoittaa ajan oloon yhden jos toisenkin. Kukapa jaksaisi työtä tehdä, jossa skeidaa kipataan niskaan, vaikka tekisi työnsä aina niin hyvin kuin taitaa. Monesta on tullut katkera ja toimivat antaen samalla mitalla, joka ei ole kenenkään etu vaan tekee hallaa sekä kuljettajille, asiakkaille ja noidankehä tulisi saada katkaistuksi.

Työssä jaksaminen ja loppuun palaminen on monen alan ongelma. Kuljetusala tuskin on aloista rankimpia, mutta ei varmasti kevyimpiäkään. Pääkaupungin henki kun tarttuu ihmisiin, se näkyy ja vaikuttaa asiaan, joka alalla. Jos tuohon otetaan lääkkeeksi maahanmuuttajia ja ulkomaan apuja työt tekemään, ei se ilmapiiriä paranna jos ei huononnakaan. Itselläni ei ole mitään ulkomaisia vastaan, tunnen monia ja ihan mukavia ja iloisia ihmisiä useimmat ovat, voisi sanoa, kaikki joita tunnen.

Joten poliittisia ratkaisuita tarvittaisiin, vaan koskapa sellaista yhtämielisyyttä tai hyvää tahtoa olisi, jotta se kestäisi kauemmin kuin joulunajan joulumieli. Eihän kansa ollut yhtenäinen edes talvi- ja jatko -sotien aikana, kuinka sitten nyt kun kaikki on olevinaan ihan hyvin ja silti vain valitetaan jos pyörä kulkee jonkun kaivonkannen yli tai että kaupassa on vain vanhaa leipää ( tuollaisen kuulin ohimennen eilen kaupassa, kun yksi vali-vali-valittaja purnasi kaupan työntekijälle, olisi edes kauppiaalle kertonut kommenttejaan...

Totta on, vuodenaika ja moni asia vaikuttaa ihmisten mielialoihin, tämä kai on sitä normaalia elämisen sietämätöntä keveyttä. Onni on se, että vain pieni osa ihmisistä narisee tai käyttäytyy kuin mielettömät. Suurin osa, 90%, joukkoliikenteen asiakkaista on mukavia ja asiallisia, hyvä niin.

• po

muistan hyvin ko. persoonan ite kävin LYK:issä ylä-astetta 80-luvun puolivälissa

• Anonyymi

Kuljettaja vaan nyt sattuu olemaan kapteeni laivassaan.
        Siihen ei ole matkustajilla, pomoilla, eikä täällä päätään aukovilla fillarismia ihannoivilla mitään sanomista !!!

Karju Heinolasta

• Anonyymi

Bussikuski ei päästänyt kaveriani ja minua sisään vaikka olimme olimme bussi pysäkillä ja olimme maksaneet liput. Ja olimme juuri nousemassa bussiin.jäi aika ikävä tunne

• Anonyymi

Aina vouhkataan kuskien käytöksestä, mutta harvemmin päälliköiden.
      Mutta meidän mölyapinamme , Tanhupalleroinen , mitä Syvästi emme kaipaakaan, on nyttemmin Porvoossa ja pysyykin toivon mukaan siellä kaljuaan nuolettamassa suosikkipojuillaan.
      Tarpeeksi kun valitettiin ja fillaristien suosimisesta, niin tulosta tuotti Syvin pitkälti.

Helbheikki

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin sinussa haluan koskea

Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      39
      2155
    2. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      198
      1756
    3. Kerro nyt jotain

Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      98
      1445
    4. Toisen ihmisen sydämellä

leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      142
      1245
    5. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      115
      1167
    6. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      135
      1072
    7. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1038
    8. Millaisena luonteena

Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      74
      970
    9. Olen otettu, mutta turhaan kulta testailet

Sinua minä vaan ❤️
      Ikävä
      70