Koko kalusto uusiksi

kärsivä

Tilanne on kamala. Kärsin pahasta hammaslääkäripelosta, viimeksi olen käynyt hammaslääkärissä n. 13-vuotiaana ja silloin hammaslääkäri sanoi hampaissani olevan lukuisten paikkauksien jälkeen vielä 9 reikää. Kotona ei ole koskaan opetettu minkäänlaista hammashygieniaa, vaikka kuitenkin nykyinen tilanteeni on ihan omaa syytäni. Ikää minulla on vasta25v.

Olen käyttänyt hammasharjaa vähän miten sattuu, enpä ole kamalasti harjaillut, lähinnä suuvesiä vain käyttänyt.

Kärsin ajoittaisista hammassäryistä, joskus särkylääkekkään ei tehoa, kipu joskus niin raastavaa, että en pysty tekemään mitään. Joskus saattaa mennä parikin kuukautta ilman särkyjä.

Hampaani ovat hirveät. Mitään niistä ei juuri olekaan jäljellä. En juuri itsekään pysty peilin avulla tarkastelemaan suutani. Olen oppinut puhumaankin niin, että suuhuni ei juuri näe.

Suurin osa hampaista on reikien takia lähtenyt kokonaan tai osittain pois, osa lohjenneet, osa tummia ja kaikki varmaan reikiä täynnä. Suu on niin hirveä, että joskus jos ja kun pääsen sen jollekin avaamaan kuolen varmaan häpeään.
Onneksi syöminen sujuu jotenkuten, mutta esim. näkkärit, omenat jne. jäävät syömättä.

En kaipaa mitään saarnoja, jotka saavat minut entistä enemmän pahemmalle mielelle, pelkään jo sairastuvani masennukseen asian takia.
Hammaslääkäripelosta ja hampaistani en ole edes miehelleni uskaltanut puhua saati sitten joskus kunnolla näyttää suutani.

Viime aikoina olen harjannut niitä hampaita, joita on jäljellä ja sekin joskus sattuu.
Vanhemmalle lapselleni (nuorempi on vauva) olen opettanut hampaiden harjauksen tärkeyden, aamuin ja illoin ja syömisen jälkeen purkkaa/ksylitolipastilli.

Toivottavasti kukaan ei luule tätä pilaksi, vaan kertoo mitä teen? Mihin voin ottaa yhteyttä pelostani, kenen kanssa joudun keskustelemaan.. Todennäköisesti koko suuni joudutaan laittamaan uusiksi, pakkohan se on nukutuksessa tehdä. Mitä tämä tulee maksamaan... Todella paljon luulen, johon minulla ei ole edes varaa..

44

16015

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Streptococcus mutans
    • auttaa hammasasioissa

      Ota nyt yhteyttä vaikka mihin hammaslääkäriasemaan. Sellainen on hyvä, joka on perehtynyt pelkopotilaiden hoitoon.
      Joudut varmaankin keskustelemaan hammaslääkärin ja mahdollisesti jonkun ajanvaraussihteerin kanssa.
      Sitten vaan asiaan käsiksi. Tarkastetaan ja todetaan tilanne ja mietitään asianmukainen hoito.

      Sanot hammaslääkärille olevasi pelkopotilas ja tarvitsevasi hellävaraisen hoidon. Pyydät hoidostasi aika-arvion ja kustannusarvion.

      Siitä se sitten lähtee. Voi vidä jonkinverran aikaa, että kaikkion kunnossa. Pääasia, että hampaat saadaan hyvään kuntoon.

    • mene

      tavalliselle tk-lääkärille jos et uskalla mennä hammaslääkärille.
      Hän katsoo suuhun ja jos hampaat ihan risat, kuten väität
      A) kerro pelostasi hänelle
      B) Hän antaa sinulle lähetteen lähimpään julkiseen suusairauksien polille. Jos ei ole polia lähellä, monissa keskussairaaloissa on kuitenkin hammasyksikkö pienimuotoisena joka hoitaa sitten tilannettasi eteenpäin.
      C) voit saada tietysti lähetteen hammashoitolaan ja sitä kautta sinua opastetaan nukutushoitoon jne.
      Tämä on taatusti hyvä keino aloittaa, jos kammoaa oikeasti hammslääkäriä ja taatusti toimiva keino.

      T. pelkopuolen hoitaja

    • Enää ei tarvitse

      Olin pelkopotilas, mikä johtui siitä, että lapsena porattiin etuhampaita ilman puudutusta. Pora lipsahteli hermoon tämän tästä ja voi sitä tuskaa.

      En sitten käynyt hammaslääkärissä, kunnes reilun parin kympin iässä ne paikatut etuhampaat alkoivat katkeilemaan. Pakko oli hammaslääkäriin mennä. Ratkaisuksi ilmoitin lääkärille, että kaikki ylähampaat pois, ja alhaaltakin risat. Vanhasta kokemuksesta tiesin, ettei poistaminen satu lainkaan, kun hyvin puudutetaan. Lääkäri teki kuten sanoin. Ylähampaat lähti ja alhaaltakin kolme poskihammasta.

      Laitoin siis ylhäälle proteesin. Olin 25 vuotias. Sitä ratkaisua en ole ikinä katunut. Yläproteesi toimii todella hyvin, ja nykyiset proteesit ovat hyvännäköisiäkin.

      Myöhemmin olen sitten joutunut laittamaan proteesin myös alapuolelle, koska edelleenkin olin porakammoinen, ja kävin aina vain poistattamassa särkevän hampaan, joten ennenpitkää alahampaatkin menivät niin vähiksi ettei muuta mahdollisuutta ollut.

      Alaproteesi onkin sitten oma lukunsa. Siihen on huomattavasti vaikeampi tottua kuin tekohampaisiin ylhäällä. Nyt kuitenkin tilanne on se, ettei enää koskaan tarvitse porata. Hengitys ei haise huonojen hampaiden vuoksi, eikä ole minkäänlaista särkyä ja vihlontaa. Ja tuskin moni edes huomaa tekohampaitani. Ovat ne niin hyvän näköisetkin. Olen tyytyväinen.

      En tiedä saitko tästä kertomuksesta mitään, mutta viestini on se, ettei proteesia yhtenä vaihtoehtona kannata hylätä. Tiedän, että jotkut hammaslääkäritkin ovat suositelleet sitä ratkaisua kovasti hammashoitoja pelkääville. Onhan se kuitenkin niin, että kovasti reikiintyneet hampaat, kun peruskorjataan, niin ei mene pitkää aikaa, kun niitä täytyy pian korjata, ja taas sama pelko edessä. Rahaa siinä palaa loputtomiin, eikä sille pelolle ole loppua.

      Ei muuta kuin rohkeasti toimeen vaan, eikä mitään nukutuksia. Puolen tunnin pelko muutaman kerran ja homma on siinä. Täytyy vain kerätä ne rohkeuden rippeet ja mennä.

      • hepuli

        Hei! Olen itse kahden vaiheilla, erittäin huonot hampaat - olen hoitanut säännöllisesti mutta on hoidettu huonosti, mm juurihoidot tehty niin että nyt tulehduksia monen hampaan juuressa - ja olen itse miettinyt tekareiden hankintaa. Hammaslääkärit ja osa tuttavista on kuitenkin sitä mieltä ettei kannata "omat óvat kuitenkin aina omat..." Minulla ollut osaproteesi, joka ei niin tukeva, joten olen myös itse pelännyt lonksuvia tekareita. Myönteistä lukea sinun kirjoituksesi. Ovatko ne todella hyvät ja turvalliset? Entä maistuvatko ruuan mautkin niistä huolimatta???


      • Se entinen pelkopotilas
        hepuli kirjoitti:

        Hei! Olen itse kahden vaiheilla, erittäin huonot hampaat - olen hoitanut säännöllisesti mutta on hoidettu huonosti, mm juurihoidot tehty niin että nyt tulehduksia monen hampaan juuressa - ja olen itse miettinyt tekareiden hankintaa. Hammaslääkärit ja osa tuttavista on kuitenkin sitä mieltä ettei kannata "omat óvat kuitenkin aina omat..." Minulla ollut osaproteesi, joka ei niin tukeva, joten olen myös itse pelännyt lonksuvia tekareita. Myönteistä lukea sinun kirjoituksesi. Ovatko ne todella hyvät ja turvalliset? Entä maistuvatko ruuan mautkin niistä huolimatta???

        Kyllä proteesit ovat hyvä vaihtoehto. Yläpuolen proteesin kanssa ei oikeastaan menetä yhtään mitään verrattuna omiin hampaisiin. Pureskella voi ihan kaikkea kuten ennenkin, ja hyvin tehty proteesi on ihan omien hampaiden näköinenkin. Aluksi sileä muovinen kitalaki tuntuu oudolta, mutta siihen tottuu nopeasti, ja ruokakin maistuu ihan normaalisti pienen totuttelun jälkeen.

        Alaproteesi sitten on vähän toinen juttu. Koska se kiinnityspinta ikeniin on niin kapea, niin alahampaat tahtovat pureskeltaessa irrota. Siinä pitää opiskella oma tekniikkansa, eikä yrittää liikoja. Niihinkin kyllä tottuu ja syönti kokoylä- ja alaproteesien kanssa onnistuu ihan hyvin, ja minä ainakin olen näihin omiini ihan tyytyväinen.

        Mielestäni omiin hampaisiin suhtaudutaan liialla tunteella kun sanotaan, että omat ovat aina omat. Hyvät proteesit eivät todellakaan ole huonommat kuin huonot omat. Eivätkä proteesit lonksu, kun niistä pidetään huolta, aivan kuten omista hampaistakin. Tiivistäminen, eli pohjaaminen ajoittain on tärkeää. Suuhan muuttuu koko ajan. Vain väljät proteesit lonksuvat. Mitä siihen turvallisuuteen tulee, niin onhan niitä ollut ihmisillä jo kauan. Minäkin olen nyt yli 50 ja yläproteesin hankin siis 25 vuotiaana.


      • omien vertailusta.
        Se entinen pelkopotilas kirjoitti:

        Kyllä proteesit ovat hyvä vaihtoehto. Yläpuolen proteesin kanssa ei oikeastaan menetä yhtään mitään verrattuna omiin hampaisiin. Pureskella voi ihan kaikkea kuten ennenkin, ja hyvin tehty proteesi on ihan omien hampaiden näköinenkin. Aluksi sileä muovinen kitalaki tuntuu oudolta, mutta siihen tottuu nopeasti, ja ruokakin maistuu ihan normaalisti pienen totuttelun jälkeen.

        Alaproteesi sitten on vähän toinen juttu. Koska se kiinnityspinta ikeniin on niin kapea, niin alahampaat tahtovat pureskeltaessa irrota. Siinä pitää opiskella oma tekniikkansa, eikä yrittää liikoja. Niihinkin kyllä tottuu ja syönti kokoylä- ja alaproteesien kanssa onnistuu ihan hyvin, ja minä ainakin olen näihin omiini ihan tyytyväinen.

        Mielestäni omiin hampaisiin suhtaudutaan liialla tunteella kun sanotaan, että omat ovat aina omat. Hyvät proteesit eivät todellakaan ole huonommat kuin huonot omat. Eivätkä proteesit lonksu, kun niistä pidetään huolta, aivan kuten omista hampaistakin. Tiivistäminen, eli pohjaaminen ajoittain on tärkeää. Suuhan muuttuu koko ajan. Vain väljät proteesit lonksuvat. Mitä siihen turvallisuuteen tulee, niin onhan niitä ollut ihmisillä jo kauan. Minäkin olen nyt yli 50 ja yläproteesin hankin siis 25 vuotiaana.

        Hei!
        Avauduin kirjoittamaan, koska muistutat minua mukavista työajoistani ja tyytyväisistä vakioasiakkaistani, toki tietenkin tyytymättömiäkin on ollut matkan varrella, mutta näin jälkikäteen ajateltuna yllättävän vähän.

        Olen ollut nyt eläkkeellä jo pidempään ja tehnyt aikanani proteeseja yli viidenkymmenen ajan ja olin erikoishammasteknikkona reilusti yli puolet tuosta ajasta.

        Olen kuullut vuosien varrella yllättävän monen potilaan kertovan että: "Jos vaan olisin tiennyt kuinka helppoa, huoletonta ja edullista kokoproteesien kanssa eläminen on, olisin vedättänyt viimeiset hampaani paljon aiemmin pois ja säästänyt samalla myös paljon rahaa."

        Tämä saattaa kuulostaa ehkä hurjalta, mutta sekin on aivan totta että proteeseilla "pelotellaan" ehkä turhankin paljon.

        Olen silti sitä mieltä että "omat ovat aina omat" mutta kun hyvin valmistettujen ja huollettujen proteesien kanssa pärjää selkeästi halvemmalla ja paremmin, kuin huonokuntoisten omien hampaiden kanssa.

        Hammaslääkärin tulisi osata lopettaa jossain vaiheessa huonon hampaan "tekohengittäminen", se tietenkään ei ole helppoa koska näitä tapoja "miten antaa elvytystä" on hyvin paljon.

        Ja näin lopuksi:
        "Mitkään purukalustot eivät aina ole täysin huolettomia."

        Ja tsemppiä alkuperäiselle kirjoittajalle, uskon vahvasti että tulet vielä joku päivä hymyilemään koko hammashommallesi ja toteamaan "eihän se niin kauheaa ollutkaan".

        Alku on aina vaikein.


    • suzyanne

      Huomenta!

      Minä kärsin niin ikään hammaslääkäripelosta ja 3 vuotta oli mulla käyntien väliä. Yksityinen hammaslääkäri otti kuvat ja sanoi tutkimuksen perusteella, että 1 hammas juurihoidetaan tai poistetaan ja 3 pientä reikää paikataan.

      Hammaslääkäri kuitenkin laittoi lähetteen keskussairaalaan, kun pyysin nukutushammashoitoa. Suuta ei liiemmä pysty pitämään pitkään auki, on leukanivelvamma.

      Hammasröntgenkuva meni lähetteineen keskussairaalaan ja siellä hammaslääkäri sanoi, että se yksi on epämääräinen, siitä ei saa selvää ( poistettava / juurihoidettava hammas ). Mutta reikiä on 7 hampaassa. Hammaslääkäri sanoi että 5 hammasta poistetaan ( ei kannata paikata vaikkei olekaan syviä reikiä ) ja jos 2 on syvempi kuin kiillekaries - reikä, nekin poistetaan.

      Onneksi tämä kaikki tapahtuu nukutuksessa, sillä en uskalla ottaa puudutuspiikkejä ( minä olen niin piikkikammoinenkin... ) ja kai hammaslääkäri oli sitä mieltä, että on parempi poistaa / tehdä hammashoito nukutuksessa.

      Suosittelen, että pyytäisit hammashoitoa nukutuksessa. Se nukutus on kevyt ja sitä tekee ainakin sairaalan hammaspolit ja yksityiset.

      Minulla on perussairauksina mm. vaikea astma ja synnynnäinen sydänvika, jonka vuoksi ei sais olla reikiintyneitä hampaita ja ne kai poistetaan bakteerivaaran takia tai jotain...

      Mutta kuiteskin, niin sano hammaslääkärille pelostasi ja kirjoita siihen lomakkeeseen, joka täytetään ( kysytään sairaudet & lääkitykset ) että on hammaslääkäripelko. Minä tein ja hl ymmärsi.

      Oikein hyvää syksyä & vointia!

      Ystävällisin terveisin Suzyanne.

      Ps. mulla vain lohkesi tää yks hammas toukokuussa, johon yksityinen suositteli juurihoitoa / poistoa. Vain tässä on kipua & vihlontaa.

      Onneksi leikkaus on jo loka - marraskuun vaihteessa.

      Rohkeutta vain!

    • kärsivä alkuperäinen kirjoi...

      Kiitoksia kaikille ymmärtäväisille ihmisille, kaipaisin kuitenkin sitä jotain keinoa, miten saan itseäni otettua niskasta kiinni ja otettua yhteyttä johonkin.
      Ehkä näiden kirjoitusten perusteella jotenkin tajusin, että hammaslääkärit ovat varmasti kaikennäköisiä pelkoja ja suita nähneet, ehkä häpeämiseni omaa suutani kohtaan on lieventynyt sen verran, että uskallan sen avata lääkärille..

      Lisää kokemuksia kaipailen peloista, hoidoista, pelon voittamisesta..

      • niskasta kiinni

        Kaikki lähtee sinusta itsestäsi. Kukaan muu ei voi "raahata" sinua hammaslääkäriin kuin sinä itse. Tee se vaikka lastesi takia jos et itsesi takia. Äläkä vain "tartuta" pelkoasi lapsiin! Äläkä pusuttele/syö samalla lusikalla/juo samasta pullosta/lasista lastesi kanssa!!!


      • Hammashoitsu
        niskasta kiinni kirjoitti:

        Kaikki lähtee sinusta itsestäsi. Kukaan muu ei voi "raahata" sinua hammaslääkäriin kuin sinä itse. Tee se vaikka lastesi takia jos et itsesi takia. Äläkä vain "tartuta" pelkoasi lapsiin! Äläkä pusuttele/syö samalla lusikalla/juo samasta pullosta/lasista lastesi kanssa!!!

        Me hammashoitohenkilöstö nähdään joka päivä monelaisia hampaistojs, eikä sen kummemmin niitä analysoida jälkeenpäin. Ei siis kannata jännittää, vaan tulla rohkeasti käymään ja kuuntelemaan hammaslääkärin mielipidettä juuri sinun hampaiden tilanteesta. VArmasti jokaisen hammaslääkärin on velvollisuus hommata jokaiselle potilaalle sellainen hoitopaikka missä hoito pystytään toteuttamaan. Rohkesti vaan varaamaan aikaa.


      • Se entinen pelkopotilas

        Tsemppiä vain sinulle! Nyt sinun on alettava miettimään, mitä oikein haluat ja mihin pyrit. Sen jälkeen vain kaikki rohkeus peliin ja hammaslääkärille. Jos arvioit, että hampaasi ovat niin loppu, että vain proteesit ovat ainoa vaihtoehto, niin ota yhteyttä protetiikan erikoishammaslääkäriin ja sano suoraan, että haluat proteesit. Ne voidaan tehdä immediaattina, eli saat ne heti suuhun, kun entiset on poistettu. Lääkäri voi tietysti vastustella, mutta jos lujasti päätät, ja olet sitä mieltä, että hampaasi ovat niin huonot, että että niitä on turha enää tekohengittää, ja siirtää väistämätöntä ratkaisua, niin ole vain lujana.

        Kokoproteesit 25-vuotiaalla ovat varmaan harvinaiset nykyaikana, mutta ei se mitenkään tavatonta ole. Vielä 70-luvulla syrjäseudulla oli hyvin yleistäkin, että jo alle 20 vuotiaalta voitiin poistaa kaikki hampaat ja laittaa proteesit tilalle. Tunnen yhden tytön, jolle tehtiin niin 18-vuotiaana. Hänestä tuli ihan kivan näköinen tyttö, kun hänen hirveät omat hampaansa vedettiin pois ja laitettiin uudet tekohampaat. Yksi serkkuni sai yläproteesin 15-vuotiaana, ja muutaman vuoden kuluttua myös kokoproteesin alhaalle... Niin ja sainhan minäkin yläproteesin 25-vuotiaana.

        Yksi mahdollisuus on mennä erikoishammasteknikon luo hammaslaboratorioon ja kertoa, että haluaa proteesit, ja että ketä hammaslääkäriä hän suosittelee, joka voisi poistaa hampaat. Heillä on tietoa ja kaikilla lääkäreitä joiden kanssa tekevät yhteistyötä. Kun lääkäri on poistanut hampaat, niin hammasteknikko voi aloittaa proteesien tekemisen n. viikon kuluttua. Hampaatonta aikaa tulee silloin parisen viikkoa.

        Nyt vain rohkeutta, rohkeutta ja rohkeutta. Oli ratkaisusi mikä tahansa, proteesit tai korjaaminen, se on äkkiä ohi, kun vain ottaa itseään niskasta kiinni. Minäkin, vaikka pelkäsin, totesin, että särky tekee paljon kipeämpää, kuin hammaslääkärin tuolissa pari puudutusneulannipistystä. Muu ei sitten enää sattunutkaan.


      • pahin

        Kokoa kaikki rohkeuden rippeetkin ja mene. Sano hammaslääkärille, että pelkäät ja mitään ei tehdä ilman puudutusta. Puudutusneula nipistää vähän, ja sen jälkeen ei tunne yhtään mitään. No, onhan ne puudutusaineet aika pahan makuisia...

        Ensimmäisen kerran jälkeen huomaat, etteihän tämä niin kamalaa ollutkaan, ja seuraavalla kerralla menet jo huomattavasti rohkeampana.


      • hammaskalusto

        Olen 30-vuotias nainen ja kärsinyt huonoista hampaista aina 15-vuotiaasta saakka. Olen toki aina välillä yrittänyt käydä lekurilla, mutta aina on hoito jäänyt kesken syystä tai toisesta. Minulta poistettiin kymmenen vuotta sitten hampaita alaleuasta, niin että viisaudenhampaat jäivät ja kuusi hammasta eteen. No, nyt ne kuusi hammasta ovat reikiintyneet ja viisaudenhampaissa juuret oli jäljellä. Ylhäällä tääs etuhampaat paikattiin silloin kymmenen vuotta sitten ja muut hampaat mätänivät suuhun pelkiksi juuriksi. Välillä söin antibiootteja ja särkylääkkeitä, kun tulehtuivat. No, nyt päätin että en riskeeraa terveyttäni enää yhtään ja menin hammaslääkärille. Hävetti niin perkeleesti kun tän ikäisellä tässä kunnossa hampaat. Mutta lääkäri sanoi että ei se mitään, hoidetaan kuntoon. Olin varautunut että käyn poistattamassa hampaita yksi kerrallaan ja sen sata kertaa. Yllätykseni oli suuri, kun kerralla otettiin koko toinen puoli ylhäältä, ja puudutusten avulla täysin kivuttomasti.
        Seuraavalla kerralla otettiin alhaalta loput huonot ja nyt edessä enää yksi poistokerta, toinen yläpuoli. Sen jälkeen paikataan etuhampaat ja asennetaan proteesi. Eli minulla on jo kuukauden päästä uudet hampaat, ja hullu olen pitkittänyt tätä jo näin kauan, TURHAAN!! Tärisin ja vatkasin penkissä sen eka poistokerran, mutta sen jälkeen en enää jännittänyt. Kun ei se koske, ei ollenkaan!! Jälkikivut olivat kolme päivää kovat, mutta niistä selvisin särkylääkkeillä tosi hyvin!
        ;itä asiaa eniten pelkäät hammaslääkäriin menossa? Sitä häpeää vai?? Ajattele asiaa niin, että se on heidän työtään, ja eiväthän he sinua tunne!!


      • kärsivä
        hammaskalusto kirjoitti:

        Olen 30-vuotias nainen ja kärsinyt huonoista hampaista aina 15-vuotiaasta saakka. Olen toki aina välillä yrittänyt käydä lekurilla, mutta aina on hoito jäänyt kesken syystä tai toisesta. Minulta poistettiin kymmenen vuotta sitten hampaita alaleuasta, niin että viisaudenhampaat jäivät ja kuusi hammasta eteen. No, nyt ne kuusi hammasta ovat reikiintyneet ja viisaudenhampaissa juuret oli jäljellä. Ylhäällä tääs etuhampaat paikattiin silloin kymmenen vuotta sitten ja muut hampaat mätänivät suuhun pelkiksi juuriksi. Välillä söin antibiootteja ja särkylääkkeitä, kun tulehtuivat. No, nyt päätin että en riskeeraa terveyttäni enää yhtään ja menin hammaslääkärille. Hävetti niin perkeleesti kun tän ikäisellä tässä kunnossa hampaat. Mutta lääkäri sanoi että ei se mitään, hoidetaan kuntoon. Olin varautunut että käyn poistattamassa hampaita yksi kerrallaan ja sen sata kertaa. Yllätykseni oli suuri, kun kerralla otettiin koko toinen puoli ylhäältä, ja puudutusten avulla täysin kivuttomasti.
        Seuraavalla kerralla otettiin alhaalta loput huonot ja nyt edessä enää yksi poistokerta, toinen yläpuoli. Sen jälkeen paikataan etuhampaat ja asennetaan proteesi. Eli minulla on jo kuukauden päästä uudet hampaat, ja hullu olen pitkittänyt tätä jo näin kauan, TURHAAN!! Tärisin ja vatkasin penkissä sen eka poistokerran, mutta sen jälkeen en enää jännittänyt. Kun ei se koske, ei ollenkaan!! Jälkikivut olivat kolme päivää kovat, mutta niistä selvisin särkylääkkeillä tosi hyvin!
        ;itä asiaa eniten pelkäät hammaslääkäriin menossa? Sitä häpeää vai?? Ajattele asiaa niin, että se on heidän työtään, ja eiväthän he sinua tunne!!

        Ehkä pelkään sitä häpeän tunnetta eniten, sitten kipua..
        Kävitkö kunnan hammaslääkärissä vaiko yksityisellä? Mitä hampaasi tulevat maksamaan kokonaisuudessaan?


      • edellinen vastaaja
        kärsivä kirjoitti:

        Ehkä pelkään sitä häpeän tunnetta eniten, sitten kipua..
        Kävitkö kunnan hammaslääkärissä vaiko yksityisellä? Mitä hampaasi tulevat maksamaan kokonaisuudessaan?

        Kävin kunnan puolella. En vielä osaa sanoa paljon kokonaiskustannus on, mutta proteesien hinta on noin 300-600€. Ja muu hoito ehkä 300€.Eli melko edullista. Kipua on turha pelätä, sen saa puudutteilla pois. Nykyisin puudutuksen pistokaan ei satu niinkuin vielä kymmenen vuotta sitten. Ja kun muistat sanoa aikaa varatessasi että olet pelkäävä potilas, niin ottavat huomioon sen kyllä. Itse olen kaikenlisäksi paniikkihäiriöpotilas, joten jos minä uskalsin, niin sinäkin varmasti!!!


      • hampaita?
        hammaskalusto kirjoitti:

        Olen 30-vuotias nainen ja kärsinyt huonoista hampaista aina 15-vuotiaasta saakka. Olen toki aina välillä yrittänyt käydä lekurilla, mutta aina on hoito jäänyt kesken syystä tai toisesta. Minulta poistettiin kymmenen vuotta sitten hampaita alaleuasta, niin että viisaudenhampaat jäivät ja kuusi hammasta eteen. No, nyt ne kuusi hammasta ovat reikiintyneet ja viisaudenhampaissa juuret oli jäljellä. Ylhäällä tääs etuhampaat paikattiin silloin kymmenen vuotta sitten ja muut hampaat mätänivät suuhun pelkiksi juuriksi. Välillä söin antibiootteja ja särkylääkkeitä, kun tulehtuivat. No, nyt päätin että en riskeeraa terveyttäni enää yhtään ja menin hammaslääkärille. Hävetti niin perkeleesti kun tän ikäisellä tässä kunnossa hampaat. Mutta lääkäri sanoi että ei se mitään, hoidetaan kuntoon. Olin varautunut että käyn poistattamassa hampaita yksi kerrallaan ja sen sata kertaa. Yllätykseni oli suuri, kun kerralla otettiin koko toinen puoli ylhäältä, ja puudutusten avulla täysin kivuttomasti.
        Seuraavalla kerralla otettiin alhaalta loput huonot ja nyt edessä enää yksi poistokerta, toinen yläpuoli. Sen jälkeen paikataan etuhampaat ja asennetaan proteesi. Eli minulla on jo kuukauden päästä uudet hampaat, ja hullu olen pitkittänyt tätä jo näin kauan, TURHAAN!! Tärisin ja vatkasin penkissä sen eka poistokerran, mutta sen jälkeen en enää jännittänyt. Kun ei se koske, ei ollenkaan!! Jälkikivut olivat kolme päivää kovat, mutta niistä selvisin särkylääkkeillä tosi hyvin!
        ;itä asiaa eniten pelkäät hammaslääkäriin menossa? Sitä häpeää vai?? Ajattele asiaa niin, että se on heidän työtään, ja eiväthän he sinua tunne!!

        Vähän epäselvästi kirjoitit, mitä sinulle nyt jää hampaita jäljelle. Alhaalla oli siis kuusi reikiintynyttä ja viisauden hampaat. Poistetaanko alhaalta kaikki, kun sanoit että alhaalta poistettiin loput huonot? Ylhäällä oli siis juuria ja paikatut etuhampaat. Nekö jäävät, kun sanot, että etuhampaat paikataan, vai?


      • Hammaslääkäristä juuri tulin
        hammaskalusto kirjoitti:

        Olen 30-vuotias nainen ja kärsinyt huonoista hampaista aina 15-vuotiaasta saakka. Olen toki aina välillä yrittänyt käydä lekurilla, mutta aina on hoito jäänyt kesken syystä tai toisesta. Minulta poistettiin kymmenen vuotta sitten hampaita alaleuasta, niin että viisaudenhampaat jäivät ja kuusi hammasta eteen. No, nyt ne kuusi hammasta ovat reikiintyneet ja viisaudenhampaissa juuret oli jäljellä. Ylhäällä tääs etuhampaat paikattiin silloin kymmenen vuotta sitten ja muut hampaat mätänivät suuhun pelkiksi juuriksi. Välillä söin antibiootteja ja särkylääkkeitä, kun tulehtuivat. No, nyt päätin että en riskeeraa terveyttäni enää yhtään ja menin hammaslääkärille. Hävetti niin perkeleesti kun tän ikäisellä tässä kunnossa hampaat. Mutta lääkäri sanoi että ei se mitään, hoidetaan kuntoon. Olin varautunut että käyn poistattamassa hampaita yksi kerrallaan ja sen sata kertaa. Yllätykseni oli suuri, kun kerralla otettiin koko toinen puoli ylhäältä, ja puudutusten avulla täysin kivuttomasti.
        Seuraavalla kerralla otettiin alhaalta loput huonot ja nyt edessä enää yksi poistokerta, toinen yläpuoli. Sen jälkeen paikataan etuhampaat ja asennetaan proteesi. Eli minulla on jo kuukauden päästä uudet hampaat, ja hullu olen pitkittänyt tätä jo näin kauan, TURHAAN!! Tärisin ja vatkasin penkissä sen eka poistokerran, mutta sen jälkeen en enää jännittänyt. Kun ei se koske, ei ollenkaan!! Jälkikivut olivat kolme päivää kovat, mutta niistä selvisin särkylääkkeillä tosi hyvin!
        ;itä asiaa eniten pelkäät hammaslääkäriin menossa? Sitä häpeää vai?? Ajattele asiaa niin, että se on heidän työtään, ja eiväthän he sinua tunne!!

        Minkälainen proteesi sinulle asennetaan ?

        Itse tulin juuri hammaslääkäristä. Joutui poistamaan alhaalta oikealta yhden hampaan ja ylhäältä kaksi.
        Ensi viikolla poistetaan toiselta puolelta alhaalta yksi ja ylhäältä kaksi. Tai lähinnä juuria poistetaan, yhdessä hampaassa on osittain kruunua jäljellä ja sekin poistetaan. Oli puhetta osaproteesista yläs, sellainen rankaproteesi mahdollisesti. Myös jonkinlaisesta kalliimmasta sillasta oli puhe, mutta katsotaan nyt. Alahampaiden korvausta mietitään sitten.

        Enpä tiedä onko oikea ratkaisu, mutta vuosia vaivanneet vaivat ainakin helpottuvat nyt. Kerro sitten vielä kun proteesit olet saanut, miltä tuntuvat ??

        Olen itse n45v ja häpeän sitä että hampaani näin huonossa kunnossa jo tässä iässä. Oma äitini sai proteesit 10v nuorempana, silloin ihmettelin sitä.
        Nyt olen samassa jamassa.

        Keinojuuret hankkisin, mutta rahat eivät riitä.
        Hammaslääkäripelkoinen olen, mutta olen kuitenkin käynyt satunnaisesti hammaslääkärissä. Nyt päätin laittaa suuni kuntoon. Tänään se alkoi ! Samalla kun hävettää hampaitteni kunto, samalla olen ylpeä siitä että tuli todella lähdettyä hammaslääkärin luo tänään, sovittuun aikaan. :)


    • kuin omasta

      tuo oli kuin omasta suustani. ikää itsellä 24v ja hammaslääkärissä käynyt viimeksi yläasteella. hampaat reikäiset ja osasta lähtenyt paloja. kunnes viime kesänä turposi koko alaleuka ja mieheni vei melkein väkisin mut hammaslääkäriin. siellä hammaslääkäri sanoi ettei voi päästää mua pois ennen kuin kaksi hammasta on otettu pois. sanoi vaan ettei halua pelotella, mutta siihen on ihmisiä kuollutkin. ja ei mennyt kauaakaan kun hampaat oli poissa. sain vielä "erityisluvalla" lähetteen kaupungille hammashoitoon anestesiaan ( vantaalla vain lapsia hoidetaan nukutuksess). viime perjantaina sain vihdoin ja viimein itsestäni sen verran itri että menin anestesiahoitoon. pelkäsin, tärisin ja itkin mutta menin kuitenkin. ajattelin että tähän ei tule uutta mahdollisuutta.

      kuusi poistoa ja kymmenen reikää!!! antibiootti kuuri ja 800 buranaa naamaan. mutta olen todella ylpeä että menin sinne ja aijon jatkossa hoitaa niitä vähäisiä hampaita joita minulla on :D hampaat myös putsattiin (en tiennyt että kaikkien tummentumien alla olisi niin valkoinen väri) ja lohjennut etuhampaani laitettiin kuntoon. äitini ja mieheni sanoi että kylläpäs nyt on kaunis hymy :)

      kaupungilla siis hoidettiin ja kun sain laskun, ajattelin että en uskalla heti sitä vilkaistakkaan. olin varautunut 1000-2000e laskuun. mutta ihmetys oli suuri 72e koko hoito!!!! onkohan vaan tullut pilkkuvirhe :D mutta sinua kekustelun aloittajaa kehoitan ottamaan selvää olisiko vaikka sinullakin mahdollisuus hoitaa koko suu kerralla kuntoon nukutuksessa, halpaa se ei ole mutta oma itsetuntoni koheni huomattavasti kun katsoin hampaitani peilistä.

    • kärsivä ap kirjoittaja

      Suuri kiitos kaikille vastanneille myötätunnosta ja kokemuksista. Tänään uskalsin soittaa kunnalliseen hammashoitolaan pelostani ja huomenna menen sinne vartin käynnille ja selviää saanko sieltä lähetteen nukutushoitoon pelon takia vai menenkö sitten yksityiselle. Toivotaan että saan sen lähetteen ja hoito käy satoja euroja halvemmaksi. Tosin maksaahan ne proteesitkin, mutta pääasia on, että olen jo jonkin kynnyksen ylittänyt.

      • Se entinen pelkopotilas

        Kerro meille muillekin, miten hommasi etenee. Ellet saa lähetettä, niin ei muuta kuin rohkeasti sitten vaan tavalliseen hamppilekurin tuoliin. Kyllä se kunnallisessa terveyskeskuksessa tulee paljon halvemmaksi, kuin yksityisellä. Nukutukset ym. yksityisellä maksavat niin paljon, että ainakaan minulla ei olisi ollut semmoiseen varaa, implanttihoidoista puhumattakaan. Ajattele: jotain niille hampaillesi on tehtävä jo lastesikin vuoksi. Lasten ajatteleminen kyllä aina antaa lisää rohkeutta.


    • kärsivä ap kirjoittaja

      Tarkastus ohi ja röntgenissäkin kävin. Odotellaan ensi viikkoon ja hammaslääkäri soittelee mulle niistä kuvista. Jos en saa lähetettä, niin menen sitten sinne hammaslääkärin käsittelyyn ja saan keskeyttää hoidon, jos on tarvetta. Jos niin käy, niin sitten yksityisen kautta...
      Mutta, nyt on yksi askel jo otettu ja osittain pelkoa kohdattu =)

      • niin mene että..

        ..aloittaminen on aina vaikeinta, BRAVO!!! :)


      • Se entinen pelkopotilas

        No nyt ainakin puolet pelosta on jo voitettu. Eikö vaan? Pidän minäkin täällä peukkuja puolestasi!


    • jakketepi2

      Mulla on täysin vastaava kokemus takana kun sulla. Just tulin ovesta sisään toiselta käynniltä. Kaks hammasta paikattiin, kun olivat niin "hyviä" vielä, että kannatti. Viisaudenhammas poistettiin, ja ens kerralla menee poistoon muutama muu hammas. Vähän se rutisee, mutta kunnon puudutuksella hoituu kyllä.

      10.000 eurosta puhutaan alkuun, katotaan paljonko menee yli tän arvion. alle se ei jää...:)

    • hampaat ojennukseen

      Hei!
      Tämä palsta on antanut rohkeutta itselle pelkästään sillä että on muitakin hammaslääkäripelkoisia,minulle kun siitä kehittyi melkoinen fobia ylä-asteella. Olin ylä-asteeen ja lukiossa koulukiusattu,ja hammaslääkärissä piti rampata yhtenään, se hammaslääkäri oli niin kovaotteinen ja töykeä että kauhu jäi...puudus oli kesken kun iskettiin kii..sillä koukulla riuhto hammaskiveä ja muistan kun kasvojen yli roiskui joskus verta...vanhempani ei meidän lasten hammashygieniastanin huolta pitäneet kaiken muun keskellä, sitten kun tuli kyse oikaisuhoidosta vanhemmat ei olleet tiukkana, oikaisu jäi kun sanoin sitten ne vasta kiusaavat...19-vuotiaana hammaslääkäri sanoi mulla on vahvat hampaat,mut niitä mitää hoitaa..Hoidinkin huolellisesti aina siihen asti kun minuun iski masennus, todellisuudessa keskivaikeamasennus oli kehittynyt kauan sitten se todettiin 2006..Siihen aikoihin aloin huomata että aloin laistaa hampaitteni hoidosta,kaikenlisäksi aloin seurustella nyt jo exäni kanssa,jolla oli taipumus huomautella kaikesta,hänellä itselläänkin oli pelko ja huono hmapaiden hoito, sainko sit häneltä jonku joka alkoi vaivata suuta, siihen asti pureskelin xylitolpurkaa,mut aina piti piikitellä kun mässytin...Pelko hammaslääkäriin menosta syveni ikävien muistojen ja hermoon osumien vuoks,enkä tiedä onko kaikella yhteys toisiinsa,koulukiusaamisen aikaan kun huomauteltiin kaikesta,no kaikenlisäksi tuo suhteeni oli narsistisen miehen kans joka sai huomion itseensä,unohdin itseni ja viimevuosina hampaistoni on mennyt kurjaan kuntoon..Alkaa kuitenki olla pakko kerätä rohkeutensa ja mennä,talodelliset seikat painaa,mutta annatte rohkeutta,olen 35-vuotias ja onhan se ikävä jos joudun laittamaan purukaluston uusiksi,mutta sama paikkauskierre ja hampaat lohkeilee kalliiksi tulee,,,Olen nytnkaikenlisäksi ihmetellyt sitä miksi hammas on niin haurasta,luuntiheysmittaukseen aion pikimmiten,sain äidiltä kuulla että hänellä hampaat meni nuorena,onko haurailla hampailla yhteys siihen että minullakin olisi o nyt osteoporoosi,koska äidillä,äidin siskolla ja isän siskolla se on,pelottaa,pelottaa,pelottaa,mutta vasta eronneena haluaisin hymyni kuntoon,pääsisi vapautunempaan hymyyn..kaikenlisäksi viimesyksynä,kun oli ylittämässä pelon ja soittamassa yksityiselle hammaslääkäriasemalle tarkempiin tutkimuksiin, isä hukkui ja muutama kuukausi myöhemmin avopuolisoni huomautta kaikesta ulkonäköön liityvästä, kuinka surkea olin,aliravittu ym..erosimme siis..olen myös miettinyt syvenikö pelko jotenki koska ex tarttui käsiksi piteli kii,löi ja kuristi..pelko ja kipu,kuten hammaslääkärissä...No, tämä siksi että jos joku silloin kun hampaaat oli kunnossa sanonut että hymyilen nätisti,en ehkä olisi pitänyt pieniä puutteita rivistössä pahempina ja ajoissa mennyt hoidattamaan.. kiitos näistä kokemuksista,kerron sitten kun saan pelon voitetua ja lähdettyä tutkimuksiin..pelottaa...

    • Jokuvaan12345

      Siis oon ite 13v ja te kaikki varmaan aikuisia.. mutta ite haluan sanoa että kun olin joku 7-8v kaaduin ja halkasin toisen etuhampaan siihen tehtiin juurihoidot ja kaikki mahdolliset... mutta hammaslääkärit sanoivat että tulee joskus putoamaan.. se on kuollut mutta ihan valkoinen O_o vähän jännittää.. en tiedä tulenko koskaan tottumaan proteesiin onko sillä vaikea purra vai mitä?

      • hampaat(on)

        Terve vaan. Tää vieztiketju on vanha, mutta toivon että joku edes tämän tavoittaa. Olen 39-vuotias nainen. Minulla on jäljellä ylhäällä 6 hammasta, alhaalla vain etuhampaat. Olen kärsinyt tästä niin hirveän paljon. Olisin halunnut laitattaa kunnon hampaat, mutta rahat ei siihen riitä. Olin kunnallisessa hammashoidossa muutama vuosi sitten- kärsin itsekkikin pelosta. Keräsin kaikki mikä minusta lähti, ja menin hoidattamaan kalustoani. Siellä tehtiin ensin ylä-ja alaleuan proteesit. Pieleen meni. Viikon olin ne suussa, olin oksentaa koko ajan, ja minuun sattui ihan hirveästi. Menin uudestaan, jossa totesivat, että nyt on käynyt moka, ja tehdään uudet. No, ajattelin että kyllä ne toiset on varmaan oikeanlaiset...no, ne tuli...hyi helkkari että ne osasi sattua, yökin, eikä ne ollut yhtään minun suuhuni, eikä malliseni hampaat. Soitin, ja sieltä vaan sanottiin, että he eivät voi tehdä asialle mitään enää. Kaksista proteeseista lasku, ja edelleen olen ilman hampaita. Ei tehnyt hyvää peloilleni, eikä muutenkaan itsetuntoa reissu nostanut. Nyt oottelen ihmettä että jostakin löytyy nukutukseen rahaa jossa laittavat hampaat uusiksi..


    • Kammojako

      50.v.super pelokas ham. Hoidin leegot kuntoon.hävetti.ehjiä 8.paitsi nekin rakennettiin uusiks.esi lääkitys.puudutus.ällistyvän hyvät ja mukavat lekurit,jos oisin tienny olisin menny vuosia sitten.övereitä kipu lääkkeistä.pään hakkaamista seinään.itse hampaiden voi veitsellä irroittamalla.kesti vuoden nyt kaikki ok.pakko pestä aamulla ja illalla hampaat mukavaa.ei hävetä.suussa kasvain'onneks hyvä.lekurit .vituttaa etten menny aikasemmin.vuoden aikana kerran kirpas..isoln 5.poistoo.soin 1.buranan.en ole koskaan saanut missään niin hyvää palvelua.vuoden päästä tarkastus ,vien heille sachner kakkua. Ps.jos jollain paha paha.jeesaan jos voin .

      • pistäänyppimään

        Hitto kun tuollainen puhelimella pikatahtiin tekstattu kirjoitus on raskasta luettavaa. Jätä kirjoittamatta jos et viitsi kirjoittaa kunnolla, eikä puhelimesi osaa oikeinkirjoitusta. Vaihdoin Windows-puhelimesta anroidiin ja suututtaa kun pitää keskittyä huolellisemmin tekstinkirjoitukseen kun anroidi ei vaan osaa. Lumiat oli hyviä kun ne osasi kirjoittaa puoliksi itsestään laadukasta tekstiä.


      • Ihmellinenpaikka

        > Ps.jos jollain paha paha.jeesaan jos voin .

        Mistä ihmeestä tällaisen ihmeellisen paikan voi löytää? Kauan olen etsinyt, mutta ei vaan ole löytynyt!


      • Sedaatio
        Ihmellinenpaikka kirjoitti:

        > Ps.jos jollain paha paha.jeesaan jos voin .

        Mistä ihmeestä tällaisen ihmeellisen paikan voi löytää? Kauan olen etsinyt, mutta ei vaan ole löytynyt!

        Googlaa eri komboja sedaatio hammashoito
        Eiköhän löydy


    • lääkärikammo

      Todellakin jokaisessa hammaslääkärissä saa pelkotilojen takia esilääkityksen tarvittaessa, ainakin yksityis hammaslääkäreitä missä myös nukutuksessa tehdään hoidot. Julkisilla sairaaloissa.
      Itse jännitän aina hammaslääkärissä,vaikka saisin puudutuksen.Mielikuvitus laukkaa, pelolla odotan koska vihlaisee kunnolla ja aiheuttaa jännitystä.

    • hävettääsuunnattomasti

      mullakin on vähän sama tilanne kuin aloittajalla paitsi etten niin pelkää hammaslääkäriin menoa mutta isoin ongelma on etten kehtaa mennä sinne näyttää suutani. Sitä sanotaan että on ne pahempaakin nähny varmaan mut tässä tapauskessa tuostakan en ole varma.

      Tiedän että mulla ei koskaan ole varaa mihinkään implantteihin ja tekohampaatkin kuulemma saattaa tippua suusta niin ei niitäkään haluaisi eli onko parempi näin ja pitää puhua niin etti tuonne näe ja pesee jäljellä olevia hyvin. Mulal isoin ongelma on ylähampaissa mutta alhaallakin on.

      • iuygiuhiuoj

        Jos on vielä jäljellä hampaita, osaproteesi voi olla kelvollinen vaihtoehto. Silloin proteesi tukeutuu niihin omiin hampaisiin ja pysyy paremmin paikoillaan kuin kokoproteesi. Kokoproteesitkin pysyy melko hyvin ja näyttää sentään paljon paremmalta kuin mahdollisesti risat ja harvat hampaat.


      • hävettääsuunnattomasti

        Joo alhaalla sentäs on hampaita vielä paremmin kuin ylhäällä mutta en tiedä sitten noista ylhäällä olevista et lähteekö pois ja joku tai jotkut hammas/hampaat on katkennut ientä myöten et se loppuosa on ikenene sisällä. Ei mun suuhun satu toki mitään kovaa en tuolla toisellapulella voi syödä. Kuitenkin onhan asialle pakko tehdä jotain ennenkuin viimesetkin hampaat ylhäältä tippuu ja sitten ei voi puhua. Ainakin pitää s kirjaimen käyttöä välttää puhumisessa.

        Olen menyt hammaslääkäriin ennenkin vasta siinä pisteessä kuin särky on mennyt sietämättömäksi. Nyt kun ei särje niin siksi ei ole tullu mentyä. En pelkää puudutuspiikkejä. Nukutuksessa olin tosi pienenä. En muista mitä siloin tehtiin. Muistan vaan lääkärin sanat että laske oliko se 10 alaspäin ja sit vintti pimeni.

        Kuitenkin vaikkei särje niin olen päättänyt että pakko mennä hoitamaan asia pois ennenkuin noi tippuu ja muutenkin olis kiva puhua ja nauraa ettei tarvi peitellä.

        Mun on pakko aina varoittaa lääkäreitä ja kattava alustus tehdä ennnekuin ajan varaan. Sekin et en tiedä mihin lääkärille uskaltaisi mennä. En halua sellaista järkyttää joka on vasta aloittanut eikä ole nähnyt näin huonoja :D Olis kiva jos olis kokenut mikä on nähnyt äärimmäisen huonoja hampaita et on mennyt kalusto uusiksi.


      • mikäpelottaa
        hävettääsuunnattomasti kirjoitti:

        Joo alhaalla sentäs on hampaita vielä paremmin kuin ylhäällä mutta en tiedä sitten noista ylhäällä olevista et lähteekö pois ja joku tai jotkut hammas/hampaat on katkennut ientä myöten et se loppuosa on ikenene sisällä. Ei mun suuhun satu toki mitään kovaa en tuolla toisellapulella voi syödä. Kuitenkin onhan asialle pakko tehdä jotain ennenkuin viimesetkin hampaat ylhäältä tippuu ja sitten ei voi puhua. Ainakin pitää s kirjaimen käyttöä välttää puhumisessa.

        Olen menyt hammaslääkäriin ennenkin vasta siinä pisteessä kuin särky on mennyt sietämättömäksi. Nyt kun ei särje niin siksi ei ole tullu mentyä. En pelkää puudutuspiikkejä. Nukutuksessa olin tosi pienenä. En muista mitä siloin tehtiin. Muistan vaan lääkärin sanat että laske oliko se 10 alaspäin ja sit vintti pimeni.

        Kuitenkin vaikkei särje niin olen päättänyt että pakko mennä hoitamaan asia pois ennenkuin noi tippuu ja muutenkin olis kiva puhua ja nauraa ettei tarvi peitellä.

        Mun on pakko aina varoittaa lääkäreitä ja kattava alustus tehdä ennnekuin ajan varaan. Sekin et en tiedä mihin lääkärille uskaltaisi mennä. En halua sellaista järkyttää joka on vasta aloittanut eikä ole nähnyt näin huonoja :D Olis kiva jos olis kokenut mikä on nähnyt äärimmäisen huonoja hampaita et on mennyt kalusto uusiksi.

        No kun sua ei puudutuspiikit pelota, niin mikä siinä toimenpiteessä oikein pelottaa? Ethän sä tunne kipua puudutuksen jälkeen.


    • hävettääsuunnattomasti

      Ei mua mikään pelota vaan ongelma onkin ettei kehtaa mennä avaanaan suutansa.

      • mikäpelottaa

        No sehän on ainut paikka, missä sua voidaan auttaa. Saavathan sitten näyttää kaiken taitonsa, kun laittavat sun kalustosi kuntoon. Sehän on heille juurikin unelmien homma.


      • eihuolta

        Niitä on kymmeniä tuhansia hammasproteesien käyttäjiä, joiden on myös ollut pakko mennä hammaslääkärille ennen kuin ovat saaneet proteesit suuhunsa.


    • Anonyymi

      Se ei vielä mitään jos on pelkkä hammaslääkäri pelko mutta kun vielä lisäksi hyvin, hyvin yökkäys arka nielu.
      Joskus ei tarvii muuta kun jotain tehdessä ottaa vaikka kynän tai pari naulaa suuhun, siis huulien väliin niin joskus tulee yökkäysrefleksi vaikkei sellaista tule kun syön, voi sulla vaikka hillomunkin suuhun kokonaan niin ei yökkäytä mutta kun hammaslääkäri laittaa sen sylki imurin niin se on sitten karmea kokemus, ennemmin annan sahata käden irti ilman puudutusta.

    • Anonyymi

      Mulla alkaa olemaan sama ongelma.... Hampaat reikiintyy helposti ja tosi radikaalisti... Hammaslääkärit ovat jo todenneet ettei aijo paikata niitä niin olen kärsinyt kivusta jo melkein puoli vuotta. En pysty mitään kovaa syömään tai sitkeää. Näkkäri, patonki, sipsit, suklaa, nugetit on ehdoton ei. En tiedä miten saisin hampaani kuntoon ja tekisi mieli vain repiä ne kaikki että pääsee siitä kivusta pois. En enää edes muista millaista on syödä normaalisti ilman että itku nousee kurkkuun tai että syömisessä kestää yli tunti kun ei vain pysty.

    • Anonyymi

      Eräälle ystävälle laitettiin koko suu uusiksi. Hän käytti jonkin aikaa maskia. Sehän ei aiheuta hämminkiä, nyt voi käyttää maskia. Minäkin käytän busseissa, jos muistan. Kysyin häneltä, mitä maksaa. Hän vastasi, että KELA tulee apuun. Minulla on sellainen muistikuva, että hän oli sairaalassa. Jos ottaisit oikein rehellisesti pelkosi kertoen asiat puheeksi, voisit kenties saada yhteiskunnan mukaan, niin koko suun uusiminen voi onnistua hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      582
      3856
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3308
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2739
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1957
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe