Kiellätkö Jeesuksen? (Mark. 14:66-72)

PIETARI KIELTÄÄ JEESUKSEN
Mark. 14:66-72
--
14:66 Kun nyt Pietari oli alhaalla esipihassa, tuli sinne muuan ylimmäisen papin palvelijattarista;
14:67 ja nähdessään Pietarin lämmittelevän hän katsoi häneen ja sanoi: "Sinäkin olit Nasaretilaisen, tuon Jeesuksen, kanssa".
14:68 Mutta hän kielsi sanoen: "En tiedä enkä käsitä, mitä sanot". Ja hän meni ulos pihalle. Ja kukko lauloi.
14:69 Ja nähdessään hänet siellä palvelijatar rupesi taas sanomaan lähellä seisoville: "Tämä on yksi niistä".
14:70 Mutta hän kielsi uudestaan. Ja vähän sen jälkeen lähellä seisovat taas sanoivat Pietarille: "Totisesti, sinä olet yksi niistä, sillä olethan sinä galilealainenkin".
14:71 Mutta hän rupesi sadattelemaan itseänsä ja vannomaan: "En tunne sitä miestä, josta te puhutte".
14:72 Ja samassa kukko lauloi toisen kerran. Niin Pietari muisti Jeesuksen sanat, jotka hän oli sanonut hänelle: "Ennenkuin kukko kahdesti laulaa, sinä kolmesti minut kiellät". Ja hän ratkesi itkuun.
--
Voimme Pietarin tavoin yllättäen joutua tilanteeseen, jossa meiltä odotetaan todistusta Kristuksesta.
Miksi se saattaa jäädä antamatta? Luontainen arkuus on yksi syy.
Pietarin kohdalla syynä oli valvomattomuus. Ennen vangitsemistaan Jeesus oli kehoittanut opetuslapsiaan ”Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen; henki tosin on altis, mutta liha on heikko" (Mark. 14:38).

Opetuslapset eivät jaksaneet valvoa yhtä hetkeäkään. Pettyneenä Jeesus joutuu nuhtelemaan Pietaria: "Simon, nukutko? Etkö jaksanut yhtä hetkeä valvoa? (14:37). On tärkeätä, ettemme jää toivottomina siihen tilaan.

Nuorena olin töissä hoitajana eräässä sairaalassa. Potilaana oli eräs nuori poika, joka sairaalan käytävällä kysyi minulta, uskonko minä Jeesukseen.
Vastasin, että jokainenhan uskoo omalla tavallaan. Jälkeen päin harmittelin tilannetta. Miksi en voinut sanoa suoraan, että uskon.

Kukkokin voi kieunnallaan herättää ihmisen synnin tieltä (72).
Kolmesti Pietari oli kieltänyt Jeesuksen. Mutta hän katui. Ja Jeesus armahti häntä.
Jeesuksen tyhjän haudan luona naiset saavat enkeliltä viestin erikoisesti Pietarille: ”Mutta menkää ja sanokaa hänen opetuslapsillensa ja Pietarille: 'Hän menee teidän edellänne Galileaan; siellä te saatte hänet nähdä” (Mark.16:7). Jeesus ei hylännyt Pietaria, vaan rakasti häntä ja kutsui häntä uudelleen yhteyteensä.

Mekin lankeilemme usein, mutta meitä ei hylätä. Yhä uudelleen ja uudelleen Jeesus kääntyy puoleemme. Hän kutsuu meitä yhteyteensä. Hän kysyy meiltä, rakastammeko Häntä.
Tämän Hän kysyi Pietariltakin kolme kertaa tavatessaan hänet Galileassa.
Pietari vastasi kolme kertaa ”kyllä” (Joh. 21:15-17).
Mikä on sinun vastauksesi Jeesuksen kysymykseen ja kutsuun- kyllä vai ei?
--
1. Rohkenethan, minkä maksoi,
ristin tielle lähteä.
rohkenethan, vaikka saisit
pilkkaa siitä kärsiä!
Jos on Jeesus Kristus tullut
sydämesi Herraksi,
kasva hänen armossansa,
tunnusta myös uskosi.
(Virsi 411:1)

1

102

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lankeemuksensa jälkeen Pietari lähti kalaan seitsemän muun opetuslapsen kanssa Tiberiaan järvelle (Joh. 21). Koko yön he kalastivat, mutta eivät saaneet mitään.

Ylösnoussut Jeesus ilmestyy heille rannalla. Opetuslapset eivät heti tunnistaneet häntä. Jeesus antaa ohjeita, mihin verkot pitää laskea. Kalansaalis onkin muhkea. Samalla Pietari tunnistaakin Jeesuksen.

Jeesus kysyi kolme kertaa Pietarilta: ”Rakastatko sinä minua”. Ja kolme kertaa Pietari myönsi rakastavansa.

Jeesus antaa Pietarille myös tehtävän:
      ”Ruoki minun karitsoitani.” (15),
      ”Kaitse minun lampaitani” (16),
      ”Ruoki minun lampaitani” (17).
      Kaitsijan tehtävä on vastuullinen ja jalo virka, kuten lammaspaimenvertauksesta voimme lukea (Joh. 10:1-16).
      Niin kuin paimen huolehtii siitä, että lauma saa ruokansa ajallaan ja oikeasta paikasta, niin seurakunnan kaitsijankin tulee viedä laumansa ”Sanan laitumille”.
      Hänen tulee valvoa, ettei kukaan joudu harhapoluille.
      Hyvä paimen saa myös vastarakkautta lampailtaan.
      --
      1. Kaitse, Jeesus, paimen hyvä, laumassasi minua.
      Eksyvä ja erehtyvä olen ilman sinua.
      Luonasi saan turvan parhaan, auta, etten koskaan harhaan
      läheltäsi joutuisi, laumastasi luopuisi.

2. Hyvä paimen lampaitansa sydämestään rakastaa.
      Paimen myöskin omiltansa rakkautta saa.
      Hoida, Herra, laumassasi minuakin omanasi.
      Minä tahdon sinua rakastaa ja kuunnella.

3. Lammas seuraa paimentansa, paimen kaitsee lammastaan.
      Jeesus läsnäolollansa turvan antaa laumassaan.
      Milloin peto uhkaa niellä, apuasi älä kiellä.
      Paimensauva kohota vaara kauas karkota.

(Virsi 378:1,2,3)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3364
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      360
      2435
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      16
      2415
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      80
      1688
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      86
      1375
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1060
    7. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      69
      956
    8. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      73
      896
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      25
      732
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      4
      684
    Aihe