että helluntailaiset ovat absolutisteja alkoholin suhteen, mutta voivat silti nauttia ehtoollisviiniä? Eihän se ole silloi absoluuttista.
Kun helluntailaisissa on kuitenkin suhtkoht paljon
entisiä alkoholisteja, niin voivatko nämä entiset alkoholistit nauttia ehtoollisviiniä? Yleisesti sanotaan, että entinen juoppo ei voi enää pisaraakaan nauttia viiniä koska alkaa taas juomaan.
"Rakkauden laki kehottaa meitä joskus luopumaan oikeuksistamme lähimmäisen parhaaksi, ettemme olisi lankeemukseksi, loukkaukseksi tai pahennuksesksi niille joille asia on "vaikea", esimerkiksi alkoholi-ongelmaisille."
Ymmärsin, että helluntailainen luopuu raukkaudesta lähimmäiseen alkoholista ettei saattaisi entistä alkkista altiiksi viinaksille,
kun sellainen on läsnä esim. ruokapöydässä.
Mutta nythän koko seurakunta saattaa entisen alkoholistin koetukselle, kun vietetään ehtoolliskokousta. Outoa.
Ristin Voitto kirjoittaa
93
1929
Vastaukset
- tomumaja'
noin ajateltas niin mites entinen homo.
Pitäiskö uskoon tullutta homoa johdatella ainoastaan naisten pariin?
Mutta asiahan on kuitenkin näin. Entisenä juoppona voin sanoa, jos Jumala vapauttaa jostakin himosta niin Hän vapauttaa täydellisesti.
Homokin voi vapautua täydellisesti jos Jumalan tahto on niin.- Pakanain.Huuto
voistko tarkentaa? Ristin Voitto ei kirjoittanut mitään homoseksuaalisuudesta ainoastaan alkoholista.
- RitariOlevainen
"tomumajan" kanssa. Kukaan ei koskaan tiettävästi ole alkoholistiksi vajonnut ehtoollisviinin takia. Ja sitäpaitsi, se ei ole tavallinen viini, vaan se on Jeesuksen veri, ja se jo takaa, että se ei missään nimessä voi vahingoittaa ketään, kun se uskossa vilpittömällä sydämellä rakkaudesta Vapahtajaan nautitaan!
- PROFEETTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!...
Sen on oltava alkoholitonta,juuri heikkojen tähden.Alkoholille persot ihmiset yrittävät aina tuoda seurakuntaan alkoholia.Se on synti!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Terv:ailin perijä.HKI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- Pakanain.Huuto
RitariOlevainen kirjoitti:
"tomumajan" kanssa. Kukaan ei koskaan tiettävästi ole alkoholistiksi vajonnut ehtoollisviinin takia. Ja sitäpaitsi, se ei ole tavallinen viini, vaan se on Jeesuksen veri, ja se jo takaa, että se ei missään nimessä voi vahingoittaa ketään, kun se uskossa vilpittömällä sydämellä rakkaudesta Vapahtajaan nautitaan!
maistuuko viini vereltä vai viiniltä koska en ole ehtoolispöytään kelvollinen.
- marliena
PROFEETTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!... kirjoitti:
Sen on oltava alkoholitonta,juuri heikkojen tähden.Alkoholille persot ihmiset yrittävät aina tuoda seurakuntaan alkoholia.Se on synti!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Terv:ailin perijä.HKI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jeesus muutti veden viiniksi?
- Pakanain.Huuto
PROFEETTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!... kirjoitti:
Sen on oltava alkoholitonta,juuri heikkojen tähden.Alkoholille persot ihmiset yrittävät aina tuoda seurakuntaan alkoholia.Se on synti!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Terv:ailin perijä.HKI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
että ehtoollisviinissä on alkoholia. Persojen pitää siis karttaa ehtoollista ja öylättiä tai ottaa
varmuudeksi vain öylätti. - PROFEETTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!...
marliena kirjoitti:
Jeesus muutti veden viiniksi?
uudesta viinistä,eli sillä tarkoitetaan viinirypäleen mehua,joka ei ole vielä ehtinyt käymään,eli ei ole tuottanut alkoholia.Jumalan Sana kehoittaa hylkäämään vanhan viinin.Herran Sana sanoo:-"Älkää juopuko viinistä,sillä siitä tulee irstas meno".Ja edelleen:-"Kun onnettomuus uhkaa,viisas väistää,tyhmä kulkee kohti ja saa kolhut".
- Pakanain.Huuto
marliena kirjoitti:
Jeesus muutti veden viiniksi?
siihen aikaan vesi oli saastuneempaa (varsinkin seisonut vesi)kuin alkoholi pitoinen viini. Alkoholi tappaa bakteereja viinistä.
- käytä
PROFEETTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!... kirjoitti:
uudesta viinistä,eli sillä tarkoitetaan viinirypäleen mehua,joka ei ole vielä ehtinyt käymään,eli ei ole tuottanut alkoholia.Jumalan Sana kehoittaa hylkäämään vanhan viinin.Herran Sana sanoo:-"Älkää juopuko viinistä,sillä siitä tulee irstas meno".Ja edelleen:-"Kun onnettomuus uhkaa,viisas väistää,tyhmä kulkee kohti ja saa kolhut".
noita huutomerkkejä, se on naurettavaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- PROFEETTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!...
Pakanain.Huuto kirjoitti:
että ehtoollisviinissä on alkoholia. Persojen pitää siis karttaa ehtoollista ja öylättiä tai ottaa
varmuudeksi vain öylätti.Herra kutsui minut Suomen helluntaiherätyksen johtoon ja ne juopot pastorit,jotka puolustavat alkoholin käyttöä seurakunnassa(Ja joilla taitaa olla kotonakin viinaa "leipomista"varten.)Minä erotan viroistaan välittömästi,kun valtani sen sallii.Helluntaiherätyksessä alkavat nyt ajat muuttumaan.Olen se mies,josta herätysliikkeessämme on jo aiemmin profetoitu.Herra muuten käski minua perustamaan uuden lehden nimeltä:MEILLÄ JA MAAILMALLA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Terv:AILIN PERIJÄ.HKI!!!! PS:JA NYT SAATANA VIET SEN ALKOHOLIN HELLUNTAIHERÄTYKSESTÄ HERRAN NIMESSÄ ULOS JA MENET ITSEKIN PERÄSSÄ JA VIE DEMONISIKIN HELVETTIIN NÄISTÄ PIIREISTÄ.AAMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!! Edellinen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- frihet
PROFEETTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!... kirjoitti:
Herra kutsui minut Suomen helluntaiherätyksen johtoon ja ne juopot pastorit,jotka puolustavat alkoholin käyttöä seurakunnassa(Ja joilla taitaa olla kotonakin viinaa "leipomista"varten.)Minä erotan viroistaan välittömästi,kun valtani sen sallii.Helluntaiherätyksessä alkavat nyt ajat muuttumaan.Olen se mies,josta herätysliikkeessämme on jo aiemmin profetoitu.Herra muuten käski minua perustamaan uuden lehden nimeltä:MEILLÄ JA MAAILMALLA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Terv:AILIN PERIJÄ.HKI!!!! PS:JA NYT SAATANA VIET SEN ALKOHOLIN HELLUNTAIHERÄTYKSESTÄ HERRAN NIMESSÄ ULOS JA MENET ITSEKIN PERÄSSÄ JA VIE DEMONISIKIN HELVETTIIN NÄISTÄ PIIREISTÄ.AAMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!! Edellinen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kristuksessa elävän jumalanlapsen ei mielestäni tarvitse sekoitella ja miettiä alkoholia ja muistoaterissa esiintyvää viiniä.
Noissa asetus sanoissa ilmenee paremminkin, onko kelvollinen, eli jokainen tutkikoon itse itseään ja ottakoon...
Tosin minä olen täys raittiuden kannalla, mutta en muisto ateriaa tähän sotke. - PROFEETTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!...
käytä kirjoitti:
noita huutomerkkejä, se on naurettavaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ja naurettavaahan tämä on muutenkin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- PROFEETTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!...
frihet kirjoitti:
Kristuksessa elävän jumalanlapsen ei mielestäni tarvitse sekoitella ja miettiä alkoholia ja muistoaterissa esiintyvää viiniä.
Noissa asetus sanoissa ilmenee paremminkin, onko kelvollinen, eli jokainen tutkikoon itse itseään ja ottakoon...
Tosin minä olen täys raittiuden kannalla, mutta en muisto ateriaa tähän sotke.Jossa annetaan alkoholia sisältävää ehtoollisviiniä.Ihminen joi pyhät,arjet kolmekymmentä vuotta,tuli viime viikonloppuna uskoon,raitistui ja meni kasteelle paria päivää myöhemmin ja liittyi tällä tavalla seurakuntaan ja tänä päivänä olisi vastassa ehtoollinen,joka sisältäisi alkoholia.Herran Sana sanoo:-"Holhotkaa heikkoja".Raamattu ouhuu Hesekielin kirjassa tyhmistä lampaista,jotka ajavat heikot lampaat ulos laumasta.Olen jatkuvasti havainnut,että jos Jumalan mielen mukaisella tavalla puhun,suurimpia napisijoita ovat kaltaisesi nk."kunnon uskovaiset",AAMEN!!!!!!!!!!!
- frihet
PROFEETTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!... kirjoitti:
Jossa annetaan alkoholia sisältävää ehtoollisviiniä.Ihminen joi pyhät,arjet kolmekymmentä vuotta,tuli viime viikonloppuna uskoon,raitistui ja meni kasteelle paria päivää myöhemmin ja liittyi tällä tavalla seurakuntaan ja tänä päivänä olisi vastassa ehtoollinen,joka sisältäisi alkoholia.Herran Sana sanoo:-"Holhotkaa heikkoja".Raamattu ouhuu Hesekielin kirjassa tyhmistä lampaista,jotka ajavat heikot lampaat ulos laumasta.Olen jatkuvasti havainnut,että jos Jumalan mielen mukaisella tavalla puhun,suurimpia napisijoita ovat kaltaisesi nk."kunnon uskovaiset",AAMEN!!!!!!!!!!!
Jos poika (Jeesus) tekee vapaaksi, niin synnin orjuus katkeaa.
Jos ihminen ehtoollis viinin talkia lankeaa syntiin, niin hän ei ole koskaan synnistä noussutkaan Kristus kalliolle.
On totta että emme saa puollustella alkoholin käyttöä, mutta ehtoollinen tulee eroittaa viinakaupasta, jo ehtoolliselle mennessä.
Kyllä minäkin tenu-ukkona tiedän mistä puhun, mutta ymmärrän myös sinun nuoruutesi "voimaa".
Kyllä Kristus omistaan huolen pitää, enkä usko että kenenkään "normaalin" alkoholistin entinen elämä tulee kysymykseen jos ehtoollis viinissä muutama prossa olisikin, kun kukaan uudesti syntynyt ei ehtoolliselle mene viinaa juomaan, kuten sinä ehkä kuvittelet. - PROFEETTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!...
frihet kirjoitti:
Jos poika (Jeesus) tekee vapaaksi, niin synnin orjuus katkeaa.
Jos ihminen ehtoollis viinin talkia lankeaa syntiin, niin hän ei ole koskaan synnistä noussutkaan Kristus kalliolle.
On totta että emme saa puollustella alkoholin käyttöä, mutta ehtoollinen tulee eroittaa viinakaupasta, jo ehtoolliselle mennessä.
Kyllä minäkin tenu-ukkona tiedän mistä puhun, mutta ymmärrän myös sinun nuoruutesi "voimaa".
Kyllä Kristus omistaan huolen pitää, enkä usko että kenenkään "normaalin" alkoholistin entinen elämä tulee kysymykseen jos ehtoollis viinissä muutama prossa olisikin, kun kukaan uudesti syntynyt ei ehtoolliselle mene viinaa juomaan, kuten sinä ehkä kuvittelet.Se loukkasi minua Hengessä,kun ehtoollisviinissä maistui vahvasti alkoholi.Tapahtui One Way Housessa kevättalvella 2006.Jos se loukkasi minua Hengessä,miestä jonka Herra kutsui Suomen helluntaiherätyksen johtoon,niin kuinka paljon se kiusaa enemmän niitä,jotka hädin tuskin ovat päässeet viinasta eroon.Onko mukava lyödä alkoholisteja?"Jos ihminen ehtoollis viinin talkia lankeaa syntiin,niin hän ei ole koskaan synnistä noussutkaan Kristus kalliolle".Et taida muuten olla alkoholisti(päin vastoin kuin minä!!!!!)Kun et kerran tuota tiedä.PISTE, AAMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- puuta heinää...
PROFEETTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!... kirjoitti:
Sen on oltava alkoholitonta,juuri heikkojen tähden.Alkoholille persot ihmiset yrittävät aina tuoda seurakuntaan alkoholia.Se on synti!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Terv:ailin perijä.HKI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Juutalaisten nauttimassa viinissä, Egyptistä vapautumisen muistojuhlassa pääsiäisenä, nautittiin viiniä. Siinä oli alkoholia.
Noin yleensäkin, ellei viinissä ollut alkoholia, niin tuskin olisi apostolit opettaneet, että seurakunnan palvelijan ei tule olla "paljon viinin nauttija" ja varoittaneen, että "älkää juopuko viinistä".
Sinä et hyväksy viiniä ehtoollisella. Ok. Mutta älä sano, että Jumala ei hyväksy sitä. Raamatun sanalla et nimittäin sanojasi vahvista.
Profeetta et ole. Olet joko hyvin sairas ja täynnä itseäsi tai sitten Jumalan seurakunnan pilkkanaan pitävä pelle. Viimeeksi mainittu on syntiä siinä kuin juopuminenkin.
Koettelin sinua puolen vuoden ajan kirjoituksillani ja profetoit väärin monessa asiassa; mm. yhdistit minut aivan vääriin henkilöihin. Et ole profeetta. - -sivusta seuraava-
PROFEETTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!... kirjoitti:
Se loukkasi minua Hengessä,kun ehtoollisviinissä maistui vahvasti alkoholi.Tapahtui One Way Housessa kevättalvella 2006.Jos se loukkasi minua Hengessä,miestä jonka Herra kutsui Suomen helluntaiherätyksen johtoon,niin kuinka paljon se kiusaa enemmän niitä,jotka hädin tuskin ovat päässeet viinasta eroon.Onko mukava lyödä alkoholisteja?"Jos ihminen ehtoollis viinin talkia lankeaa syntiin,niin hän ei ole koskaan synnistä noussutkaan Kristus kalliolle".Et taida muuten olla alkoholisti(päin vastoin kuin minä!!!!!)Kun et kerran tuota tiedä.PISTE, AAMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jopas kirjoitat: "...Jos se loukkasi minua Hengessä,miestä jonka Herra kutsui Suomen helluntaiherätyksen johtoon...".
Suuria havittelet/kuvittelet. Sinusta ei tule helluntaiherätyksen johtajaa ja jos tulisi, niin koko herätys kaatuisi, aivan varmasti. - PROFEETTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!...
puuta heinää... kirjoitti:
Juutalaisten nauttimassa viinissä, Egyptistä vapautumisen muistojuhlassa pääsiäisenä, nautittiin viiniä. Siinä oli alkoholia.
Noin yleensäkin, ellei viinissä ollut alkoholia, niin tuskin olisi apostolit opettaneet, että seurakunnan palvelijan ei tule olla "paljon viinin nauttija" ja varoittaneen, että "älkää juopuko viinistä".
Sinä et hyväksy viiniä ehtoollisella. Ok. Mutta älä sano, että Jumala ei hyväksy sitä. Raamatun sanalla et nimittäin sanojasi vahvista.
Profeetta et ole. Olet joko hyvin sairas ja täynnä itseäsi tai sitten Jumalan seurakunnan pilkkanaan pitävä pelle. Viimeeksi mainittu on syntiä siinä kuin juopuminenkin.
Koettelin sinua puolen vuoden ajan kirjoituksillani ja profetoit väärin monessa asiassa; mm. yhdistit minut aivan vääriin henkilöihin. Et ole profeetta.Missä muka yhdistin sinut väärin henkilöihin?
- ratkaisu on löytynyt
Ehtoollisviinistä kieltäytyville annetaan mehua.
Keliakiaa sairastavat saavat gluteiinitonta leipää niin halutessaan.- Pakanain.Huuto
tunnustaa tosiseikkoja, että joillekuille ei sovi alkoholi eikä tavallinen vehnästä tehty öylätti, olkoonpa sitten kysymys vaikka vertauskuvallisesti Jeesuksen verestä ja leivästä.
Missähän kohtaa raamattua Jeesus sanoo, hän joka ei voi syödä tavallista rieskaa annettakoot glutenitonta leipää? - ratkaisu on löytynyt
Pakanain.Huuto kirjoitti:
tunnustaa tosiseikkoja, että joillekuille ei sovi alkoholi eikä tavallinen vehnästä tehty öylätti, olkoonpa sitten kysymys vaikka vertauskuvallisesti Jeesuksen verestä ja leivästä.
Missähän kohtaa raamattua Jeesus sanoo, hän joka ei voi syödä tavallista rieskaa annettakoot glutenitonta leipää?Ei viini muutu alkoholittomaksi ehtoollisessa eikä tavallinen leipä gluteiinittomaksi.
"Missähän kohtaa raamattua Jeesus sanoo, hän joka ei voi syödä tavallista rieskaa annettakoot glutenitonta leipää?"
Siinä kohdassa, missä Hän kehoittaa rakastamaan lähimmäistään niin kuin itseään. - PakanainHuuto
ratkaisu on löytynyt kirjoitti:
Ei viini muutu alkoholittomaksi ehtoollisessa eikä tavallinen leipä gluteiinittomaksi.
"Missähän kohtaa raamattua Jeesus sanoo, hän joka ei voi syödä tavallista rieskaa annettakoot glutenitonta leipää?"
Siinä kohdassa, missä Hän kehoittaa rakastamaan lähimmäistään niin kuin itseään.kiitos vinkistä.
Mutta, mutta "Ei viini muutu alkoholittomaksi ehtoollisessa eikä tavallinen leipä gluteiinittomaksi."
Joku uskovainen sanoi, että ei ongelmia allergikkojen kanssa. Gluteenitonta on tarjolla ja mehua.
- frihet
Entisenä alkiksena ei ole tullut mieleen ehtoollisviiniä nauttiessa maalliset viinit, eikä ole himot heränneet.
Jos Jeesus tekee vapaaksi, niin silloin tulee todellisesti vapaaksi.
Ei ole tarvis enää läträtä alkoholilla, eli se synninorjuuskin poistui uudestisyntymän ihmeessä, kun synnit sain anteeksi, sinne jäi tupakatkin, kiitos Kristuksen Jeesuksen rakkaudesta, jota Hän suuressa armossaan ja rakkaudessaan minullekin osoitti. - niin, että kunhan ei ole
toiselle pahennukseksi eli ettei saata toista kiusaukseen niin mikä estää nauttimasta viiniä tai olutta? Kannatan että ehtoollisella olisi vain alkoholitonta viiniä koska kun alkoholisti on ehtoollisella niin saattaa se alkoholin maku pilata ehtoollisen vieton. Totuus on kuitenkin se, että kerran alkoholisti, aina alkoholisti ellei Jumala ole todellakin parantanut siitä kokonaan. Silloin asia on toisin.
Mutta mitä alkoholiin tulee, niin mikä siinä on syntiä ei-alkoholistille??? Jos esim kärsit vatsavaivoista niin lasillinen viiniä kummasti rauhoittaa sitä tai jos olet matkoilla ja joudut syömään epämääräisiä niin viini voi siinäkin tapauksessa olla paikallaan. Ja miksi jos nautit siitä mausta, et voisi sitä nauttia?? Tai olutta esim ruoan tai saunan yhteydessä??? Mikä siitä tekee syntiä?? Siis jos et ole alkoholisti?? Samahan se on muidenkin nautintoaineiden kanssa (esim kahvi ja makeiset) että kukin ottaa kun nauttii mausta ja sosiaalisesta kanssakäymisestä. Näiden asioiden kanssa voi olla fiksustikin. Kuten Raamattu kehoittaa mm. että vanhimmistoon valittava ei saa olla PALJON viinin käyttäjä. Siis ettei saa juoda liikaa että kykenee hoitamaan asiansa ja tehtävänsä. Ei siinä lue ettei saa ollenkaan juoda. Ja Jeesus muutti veden viiniksi jotta juhlijoilla olisi vielä mukavaa kun sitä halusivat!!!! Voi minkä oman oppimme absolutismineen olemme luoneet. Otamme Raamatusta vain sen, mikä meidän oppiimme sopii. Mutta omat näkökantamme perustelemme sitten Raamatulla vaikka siellä vastakkaistakin puhuttaisiin. Juuri esimerkkinä tämä alkoholi. Jeesus muutti veden viiniksi, mutta koska Paavali kehottaa meitä aina ajattelemaan heikompaa ettei saateta häntä kiusaukseen, niin vedämme johtopäätöksen että alkoholi on syntiä!!!! Hyvää päivää!! Ei alkoholi ole syntiä. Meidän tulee vaan olla tarkkoja sen suhteen. Itse ainakin nautin mieheni kanssa n. kaksi krt vuodessa lasilliset viiniä juustojen kanssa kun se on niiiiiiin hyvää!!! Enkä sitä muille mainosta, jottei heikko lankeaisi. Eikö näin tule toimia???!!! Minulle se alkoholi ei ole mikään pakko ja tykkään vain viinistä. Olut ei maistu, mutta mitä sitten vaikka maistuisikin jos siitä ei minulle ja muille ole haittaa?? Ymmärrän sen, että Suomessa alkoholismi on niin yleistä, että siksi asian kanssa tulee olla järkevä ja varovainen. Mikä sopii toiselle, ei välttämättä toiselle. Mutta alkoholi muuttuu vasta silloin synniksi kun siitä on minulle tai lähimmäiselle haittaa.- Pakanain.Huuto
tälläkin palstalla, hyvä!
- PROFEETTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!...
Ja tiedän,että minulla on aivan varmasti kovempi viinapää kuin sinulla,NAINEN,ja olen varma,että koska minäkään en ole selvinpäin yhden viinilasillisen jälkeen,niin et ole kyllä sinäkään.Sinä ja miehesi olette luopioita,kun asutte viinin kanssa tuolla tavalla,sanon sen suoraan,AAMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- se profeetta sanoopi
PROFEETTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!... kirjoitti:
Ja tiedän,että minulla on aivan varmasti kovempi viinapää kuin sinulla,NAINEN,ja olen varma,että koska minäkään en ole selvinpäin yhden viinilasillisen jälkeen,niin et ole kyllä sinäkään.Sinä ja miehesi olette luopioita,kun asutte viinin kanssa tuolla tavalla,sanon sen suoraan,AAMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
että luopioita olemme!! Aika hurja kommentti nimittäin Jumalan lapsista. Menee jo Jumalan pilkan puolelle kun Hänen lapsiaan luopioiksi sanoo. Mutta voit pitää mielipiteesi, se ei perustu Raamattuun. Tiedän tarkalleen että olemme Kristuksessa ja vilpittömin puhtain sydämmin Hänen läsnäolossaan. Juomme viiniä tai emme, koska emme tee sitä turmioksemme. Syntiä emme siinä tee. Syntihän on jotain, joka erottaa meitä Jumalasta. Emme erkane Hänestä milliäkään oli meillä viinilasi kädessä tai ei, koska emme ole alkoholisteja. Ihan vaan sivuhuomautuksena, että lasillinen menee kahdessa tunnissa!! Hih! Että se päihtymyksestä. Älköömme puhu asioista totuutena, jos se ei sitä ole. Varsinkaan niin uskaliaasti että olemme Jumalan asialla, ihan profeettoja. Kaikki pitää nähdä Raamatun valossa ja siinä valossa minä ainakin haluan vaeltaa. Aamen.
- frihet
se profeetta sanoopi kirjoitti:
että luopioita olemme!! Aika hurja kommentti nimittäin Jumalan lapsista. Menee jo Jumalan pilkan puolelle kun Hänen lapsiaan luopioiksi sanoo. Mutta voit pitää mielipiteesi, se ei perustu Raamattuun. Tiedän tarkalleen että olemme Kristuksessa ja vilpittömin puhtain sydämmin Hänen läsnäolossaan. Juomme viiniä tai emme, koska emme tee sitä turmioksemme. Syntiä emme siinä tee. Syntihän on jotain, joka erottaa meitä Jumalasta. Emme erkane Hänestä milliäkään oli meillä viinilasi kädessä tai ei, koska emme ole alkoholisteja. Ihan vaan sivuhuomautuksena, että lasillinen menee kahdessa tunnissa!! Hih! Että se päihtymyksestä. Älköömme puhu asioista totuutena, jos se ei sitä ole. Varsinkaan niin uskaliaasti että olemme Jumalan asialla, ihan profeettoja. Kaikki pitää nähdä Raamatun valossa ja siinä valossa minä ainakin haluan vaeltaa. Aamen.
Vaikka taustani ovatkin täysin erilaiset.
Minä en tosin ole tippaakaan maistellut viinejä tai alkoholia sen jälkeen, kun sain armon elämässäni kohdata ja siitä on jo lähes 20 vuotta.
Huomautan vielä, etten laske ehtoollisen viineja samoihin, eli niissä olkoon alkoholia tai ei, niin ei ole tullut mieleen alkon tuotteet.
En kuitenkaan puollusta viinien tai varsinkaan väkevien juomista, tiedän ettei se kaikkia ihmisiä orjuuta eikä ole siis vaikeuttamassa elämän kiemuroissa.
En tosin tiedä syytä miksi esim. väkeviä VIINOJA suositaan joidenkin taholta, jo pieni määrä on esteenä auton ajamiseen, eli se kertoo jostakin, josta Raamattumme varoittaa. - kaaleppi..
frihet kirjoitti:
Vaikka taustani ovatkin täysin erilaiset.
Minä en tosin ole tippaakaan maistellut viinejä tai alkoholia sen jälkeen, kun sain armon elämässäni kohdata ja siitä on jo lähes 20 vuotta.
Huomautan vielä, etten laske ehtoollisen viineja samoihin, eli niissä olkoon alkoholia tai ei, niin ei ole tullut mieleen alkon tuotteet.
En kuitenkaan puollusta viinien tai varsinkaan väkevien juomista, tiedän ettei se kaikkia ihmisiä orjuuta eikä ole siis vaikeuttamassa elämän kiemuroissa.
En tosin tiedä syytä miksi esim. väkeviä VIINOJA suositaan joidenkin taholta, jo pieni määrä on esteenä auton ajamiseen, eli se kertoo jostakin, josta Raamattumme varoittaa."Yleisesti sanotaan, että entinen juoppo ei voi enää pisaraakaan nauttia viiniä koska alkaa taas juomaan."
Täytyy tuon aloittajan ajatusmaailmaa vähä miettiä. Jos entinen juoppa ottaa centtilitran viiniä niin voi retkahtaa. Toisinaan mehukin on alkanut käymään ja pihlajanmarjoissakin on prosentteja syksyllä. Entä jos on ollu bulimia tai sellainen ahmimisvietti ja tarjoaa öylättiä. Heheheh. Olis muuten eri jos ehtoollisella tarjottas pöykkäriä niin johan riittäs kirkoissakin käviöitä että pitää aloittaja outona kun hellariseurakunta laittaa juopon houkutukseen. Aikamoiseen aasinsillan kehittämiseen on aloittaja aikaansa käyttänyt. Kyllä tuolla etelänmaissa viiniä käyttää uskovatkin ruokajuomana ja tuhansia vuosia on huomattu sen terveysvaikutus ruuan kanssa. Tosin ei sitä pullotolkulla litkita vaan lasillinen pari aterialla joka ny ei sen kummemmin mene pään eikä..päähän. Viinin tarkoitus alunperin oli se kun puhdasta vettä ei ollu aina käytössä ja mehu itsessään alkaa käydä tosin aika miedoksi mutta se tappaa basillit ja tekee juomasta juontikelpoista. Eli viinin tarkoituksenmukaisuus tiedettiin jo tuhansia vuosia sitten. Eli jos ehtoollisviini tilkasta retkahtaa niin hataralla pohjalla olis usko. En ole vielä kertaakaan kuullu että näin olis käyny. - PakanainHuuto
PROFEETTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!... kirjoitti:
Ja tiedän,että minulla on aivan varmasti kovempi viinapää kuin sinulla,NAINEN,ja olen varma,että koska minäkään en ole selvinpäin yhden viinilasillisen jälkeen,niin et ole kyllä sinäkään.Sinä ja miehesi olette luopioita,kun asutte viinin kanssa tuolla tavalla,sanon sen suoraan,AAMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
niin varmasti sulla on kovempi viinapää kuin minulla. Enhän kestä lainkaan viinaksia. Jos et lopeta tuota huutamista, niin tulen pussaan sinua.
- PakanainHuuto
kaaleppi.. kirjoitti:
"Yleisesti sanotaan, että entinen juoppo ei voi enää pisaraakaan nauttia viiniä koska alkaa taas juomaan."
Täytyy tuon aloittajan ajatusmaailmaa vähä miettiä. Jos entinen juoppa ottaa centtilitran viiniä niin voi retkahtaa. Toisinaan mehukin on alkanut käymään ja pihlajanmarjoissakin on prosentteja syksyllä. Entä jos on ollu bulimia tai sellainen ahmimisvietti ja tarjoaa öylättiä. Heheheh. Olis muuten eri jos ehtoollisella tarjottas pöykkäriä niin johan riittäs kirkoissakin käviöitä että pitää aloittaja outona kun hellariseurakunta laittaa juopon houkutukseen. Aikamoiseen aasinsillan kehittämiseen on aloittaja aikaansa käyttänyt. Kyllä tuolla etelänmaissa viiniä käyttää uskovatkin ruokajuomana ja tuhansia vuosia on huomattu sen terveysvaikutus ruuan kanssa. Tosin ei sitä pullotolkulla litkita vaan lasillinen pari aterialla joka ny ei sen kummemmin mene pään eikä..päähän. Viinin tarkoitus alunperin oli se kun puhdasta vettä ei ollu aina käytössä ja mehu itsessään alkaa käydä tosin aika miedoksi mutta se tappaa basillit ja tekee juomasta juontikelpoista. Eli viinin tarkoituksenmukaisuus tiedettiin jo tuhansia vuosia sitten. Eli jos ehtoollisviini tilkasta retkahtaa niin hataralla pohjalla olis usko. En ole vielä kertaakaan kuullu että näin olis käyny.ja lue sieltä. Ei se sen kummempaa ole kuin helluntailaispastorin näkemyksiä.
Miksi ei saisi ihmetellä sitä, että entisen alkoholistin taytyy pidättäytyä ehdottomasti alkoholista ettei sitten sortuisi taas. Ei kaikki hiljan uskoon tulleet alkoholistit välttämättä kestä
pisaraakaan alkoholia ei edes ehtoollisviiniä. - PROFEETTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!...
PakanainHuuto kirjoitti:
niin varmasti sulla on kovempi viinapää kuin minulla. Enhän kestä lainkaan viinaksia. Jos et lopeta tuota huutamista, niin tulen pussaan sinua.
Niin minua saa kyllä PUSSATA.Herran Sana sanoo:-"Tervehtikää toisianne Pyhällä suunannolla".Ilmeisesti jotkut tämän palstan "uskovaiset"eivät pääse lähellekään vastakkaista sukupuolta,elleivät he ryhdy luuserin tavoin puolustelemaan viinan käyttöä.Niin monet naiset ryyppyvuosinani minua taluttivat ja olivat huolestuneita alkoholin käytöstäni,että viimein päätin lopettaa...alkoholin käytön.Pussaamiselle en ole edelleenkään yliherkkä,kokemuksesta kuitenkin tiedän,että esimerkiksi "naisiin meno" alkoholin vaikutuksena on ajanhukkaa.Olen sen asian todellakin niin kokenut,että tiedän sanoa,että varsinkin naisen ja alkoholin suhteen kokemattomat uskovaiset miehet tahtovat leikkiä kovista,koska piti istua niinä vuosina kiltisti koulun penkillä,kun AILIN PERIJÄ"ryyppäsi ja teki syntiä.Itse tiedän,että naiset rakastavat minua enemmän,kun vihaan alkoholia.Kaiken lisäksi alkoholin käyttö vähentää"viriliteettiä".PUSSAILEVIA SIUNAUKSIA SINULLE,PAKANAIN HUUTO,NYT HENKAN SYDÄN HYRRÄÄ JA TÄSSÄ UHALLAKIN LISSÄÄ HUUTOMERKKEJÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- frihet
kaaleppi.. kirjoitti:
"Yleisesti sanotaan, että entinen juoppo ei voi enää pisaraakaan nauttia viiniä koska alkaa taas juomaan."
Täytyy tuon aloittajan ajatusmaailmaa vähä miettiä. Jos entinen juoppa ottaa centtilitran viiniä niin voi retkahtaa. Toisinaan mehukin on alkanut käymään ja pihlajanmarjoissakin on prosentteja syksyllä. Entä jos on ollu bulimia tai sellainen ahmimisvietti ja tarjoaa öylättiä. Heheheh. Olis muuten eri jos ehtoollisella tarjottas pöykkäriä niin johan riittäs kirkoissakin käviöitä että pitää aloittaja outona kun hellariseurakunta laittaa juopon houkutukseen. Aikamoiseen aasinsillan kehittämiseen on aloittaja aikaansa käyttänyt. Kyllä tuolla etelänmaissa viiniä käyttää uskovatkin ruokajuomana ja tuhansia vuosia on huomattu sen terveysvaikutus ruuan kanssa. Tosin ei sitä pullotolkulla litkita vaan lasillinen pari aterialla joka ny ei sen kummemmin mene pään eikä..päähän. Viinin tarkoitus alunperin oli se kun puhdasta vettä ei ollu aina käytössä ja mehu itsessään alkaa käydä tosin aika miedoksi mutta se tappaa basillit ja tekee juomasta juontikelpoista. Eli viinin tarkoituksenmukaisuus tiedettiin jo tuhansia vuosia sitten. Eli jos ehtoollisviini tilkasta retkahtaa niin hataralla pohjalla olis usko. En ole vielä kertaakaan kuullu että näin olis käyny.Helluntai seurakunnissa on myös käytössä sellaset pikarit, et oiskohan yks senttilitra ja jos se nuppii kihahtaa, nii tuskin sitä sit uskaltaa maitokaupan tuotteitakaan ostaa ilman että kokeilee, miten tepsii vaimoon.
Kaverit muutaman päivän kirsikoita käyttivät ilman hiivaa ja johan se heille kihahti, eli kyllä ois tutkailemista mitä juomia uskaltas jääkaapistakaan ottaa, jos päivä määrät vähä ylittäs viimesen myyntipäivän.
Tuli muuten mieleen, että olenhan sitä minäkin alkoholipitoisia maistellu, kun eräs yskänlääke on sellanen ja sit tuo doppelherz, jota olen naukkaillu, eikä ole vedättäny alkoon.
No tämä tästä, mitähän muut alempana tuumivat, täytyy ihan vilkasta. - Pakanain.Huuto
PROFEETTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!... kirjoitti:
Niin minua saa kyllä PUSSATA.Herran Sana sanoo:-"Tervehtikää toisianne Pyhällä suunannolla".Ilmeisesti jotkut tämän palstan "uskovaiset"eivät pääse lähellekään vastakkaista sukupuolta,elleivät he ryhdy luuserin tavoin puolustelemaan viinan käyttöä.Niin monet naiset ryyppyvuosinani minua taluttivat ja olivat huolestuneita alkoholin käytöstäni,että viimein päätin lopettaa...alkoholin käytön.Pussaamiselle en ole edelleenkään yliherkkä,kokemuksesta kuitenkin tiedän,että esimerkiksi "naisiin meno" alkoholin vaikutuksena on ajanhukkaa.Olen sen asian todellakin niin kokenut,että tiedän sanoa,että varsinkin naisen ja alkoholin suhteen kokemattomat uskovaiset miehet tahtovat leikkiä kovista,koska piti istua niinä vuosina kiltisti koulun penkillä,kun AILIN PERIJÄ"ryyppäsi ja teki syntiä.Itse tiedän,että naiset rakastavat minua enemmän,kun vihaan alkoholia.Kaiken lisäksi alkoholin käyttö vähentää"viriliteettiä".PUSSAILEVIA SIUNAUKSIA SINULLE,PAKANAIN HUUTO,NYT HENKAN SYDÄN HYRRÄÄ JA TÄSSÄ UHALLAKIN LISSÄÄ HUUTOMERKKEJÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Olen Nainen ja jos jatkat samaan tyyliin huutomerkkeineen pussaan sua kahdesti molemmille poskille. Minua ovat aina miellyttäneet huuhtomerkkiMIEHET:)
- PROFEETTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!...
Pakanain.Huuto kirjoitti:
Olen Nainen ja jos jatkat samaan tyyliin huutomerkkeineen pussaan sua kahdesti molemmille poskille. Minua ovat aina miellyttäneet huuhtomerkkiMIEHET:)
On tyyliä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!PS:siunausta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- frihet
Itse olen täys raittiuden kannalla.
Ehtoollista en ole laskenut niin "alas" että sitä voisi rinnastaa viinaan.
Luulen, siis luulen, että monet tälläkin puolen lahtea käyttävät ehtoollisviinejä joissa on alkoholia, mutta en usko että kukaan olisi sen suhteen viinaan retkahtanut, muutoin uskokin on ollut kyseen alainen, eli voiko uskoon syntyä "sairaana"?
Jeesuksen lukse tuotiin mies jonka käsi oli kuivettunut ja oliko syy ollut "syntymäviasta"?, siinäpä miettimistä.
Kun on juoppoja jotka uskontiellekin tulevat, josko voisivat sitäkin hyväksi käyttää.
Viinan juonnistakin, kun on omat hyötynsä, eli kannattaako perustusta laskiessa luopua kaikesta synnistä, jos ei ole luovuttu, niin silloin voi ehtoollinenkin olla vaaraksi.
Mut tuskin uskokaan on ollut oikealle pohjalle laskettu.
Lopuksi olen sitä mieltä, että ehtoollinen on kyllä aivan OK ilman alkoholia, eli raittiina tästäkin eteenpäin.- PakanainHuuto
ehtoollisviinissä on alkoholia, niin ok. Mutta jos joku hyväksensä näkee, että mielummin mehua, niin ok.
Jeesus joi viiniä ja veden viiniksi muutti.
Monet helluntailaiset ovat täysraittiuden kannalla. Puhun kokemuksen rintaäänellä vaikka en ole ehtoolliskelpoinen. Mutta myös olen istunut helluntailaisten kanssa ruokapöydässa, jossa on viinikarahvi tarjolla, ei siellä kukaan juopunut. - frihet
PakanainHuuto kirjoitti:
ehtoollisviinissä on alkoholia, niin ok. Mutta jos joku hyväksensä näkee, että mielummin mehua, niin ok.
Jeesus joi viiniä ja veden viiniksi muutti.
Monet helluntailaiset ovat täysraittiuden kannalla. Puhun kokemuksen rintaäänellä vaikka en ole ehtoolliskelpoinen. Mutta myös olen istunut helluntailaisten kanssa ruokapöydässa, jossa on viinikarahvi tarjolla, ei siellä kukaan juopunut."Puhun kokemuksen rintaäänellä vaikka en ole ehtoolliskelpoinen. Mutta myös olen istunut helluntailaisten kanssa ruokapöydässa, jossa on viinikarahvi tarjolla, ei siellä kukaan juopunut".
Siis mikä estää sinut ehtoolliselta???
Ehtoollisasetus sanoissa mainitaan.
" Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
Eikö tuossa kehoiteta itse tutkimaan onko kelvollinen?, eli minkä olet nähnyt olevan kelpaamattoman elämässäsi, että et voi osallistua ehtoolliseen? - Pakanain.Huuto
frihet kirjoitti:
"Puhun kokemuksen rintaäänellä vaikka en ole ehtoolliskelpoinen. Mutta myös olen istunut helluntailaisten kanssa ruokapöydässa, jossa on viinikarahvi tarjolla, ei siellä kukaan juopunut".
Siis mikä estää sinut ehtoolliselta???
Ehtoollisasetus sanoissa mainitaan.
" Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
Eikö tuossa kehoiteta itse tutkimaan onko kelvollinen?, eli minkä olet nähnyt olevan kelpaamattoman elämässäsi, että et voi osallistua ehtoolliseen?Olen kasvanut helluntailaisessa kodissa, mutta en itse ole uskova ,(siinä syy miksi en ole ehtoolliskelpoinen) melkein koko suku on helluntailaisia. Siis olen jo äitini kohdussa ollessani kuunnellut helluntailaisten saarnoja ja lauluja.
Tämä em. kertoo siitä, että minä tiedän mistä puhun, kun puhun helluntailaisista. Sylivauvasta lähtien olen vanhempieni kanssa kokouksissa istunut niin Saalemissa kuin teltoissakin ja juhannusjuhlilla (silloin ne olivat Hattulan Katinalassa Hämeenlinnan tienoilla.) Olen pienestä pitäen nähnyt helluntailaisia saarnaajia (yövieraita). Isäni kuului vanhemmistoon ja äitini toimi rahastonhoitaja. Jättivät "virkansa" jokin aika sitten koska ovat jo korkeassa iässä, antoivat tilaa nuoremmille.
Näiden em. seikkojen takia olen koko elämäni seurannut kuinka helluntaiseurakunta pyörii ja kuinka usko kantaa. Senpä takia en huutele täällä rumia niin kuin eräät... Rakkaudesta ja kunnioituksesta vanhempiani kohtaan, olen monasti surullinen tämän palstan hellareiden vuoksi (hurmosta ja riitaa) koska lapsuuden kodissani olen saanut aivan erilaisen käsityksen hellareista. - kaaleppi..
Pakanain.Huuto kirjoitti:
Olen kasvanut helluntailaisessa kodissa, mutta en itse ole uskova ,(siinä syy miksi en ole ehtoolliskelpoinen) melkein koko suku on helluntailaisia. Siis olen jo äitini kohdussa ollessani kuunnellut helluntailaisten saarnoja ja lauluja.
Tämä em. kertoo siitä, että minä tiedän mistä puhun, kun puhun helluntailaisista. Sylivauvasta lähtien olen vanhempieni kanssa kokouksissa istunut niin Saalemissa kuin teltoissakin ja juhannusjuhlilla (silloin ne olivat Hattulan Katinalassa Hämeenlinnan tienoilla.) Olen pienestä pitäen nähnyt helluntailaisia saarnaajia (yövieraita). Isäni kuului vanhemmistoon ja äitini toimi rahastonhoitaja. Jättivät "virkansa" jokin aika sitten koska ovat jo korkeassa iässä, antoivat tilaa nuoremmille.
Näiden em. seikkojen takia olen koko elämäni seurannut kuinka helluntaiseurakunta pyörii ja kuinka usko kantaa. Senpä takia en huutele täällä rumia niin kuin eräät... Rakkaudesta ja kunnioituksesta vanhempiani kohtaan, olen monasti surullinen tämän palstan hellareiden vuoksi (hurmosta ja riitaa) koska lapsuuden kodissani olen saanut aivan erilaisen käsityksen hellareista.mää en oo hellari ja taivaaseenpääsyn edellytys ei ole hellareihin kuuluminen. Tällä menolla mäkin oon hiilihommissa mutta ainahan voi kysellä. Nää muutama peräruikki väittää että ritari olis heitä tuominnu. Lukemisen ymmärtäminenkö on homolle ylivoimaista. Jos ritari sanoo että raamatun mukaan homous johtaa kadotukseen niin eihän ritari ketään tuomitse. Jos poikalapsi ajaa pöhnässä autolla ja minä sanon että siitä häkki heilahtaa niin enhän minä tuomitse vaan varotan. Näinhän ritarikin tekee eli lukemisen ymmärtäminen perämiehet hoi!!! Tietenkin kysymys vaikka suoraan kysyn ja mainittenkin niin en mielestäni suoraan valehtele!!!
- Pakanain.Huuto
kaaleppi.. kirjoitti:
mää en oo hellari ja taivaaseenpääsyn edellytys ei ole hellareihin kuuluminen. Tällä menolla mäkin oon hiilihommissa mutta ainahan voi kysellä. Nää muutama peräruikki väittää että ritari olis heitä tuominnu. Lukemisen ymmärtäminenkö on homolle ylivoimaista. Jos ritari sanoo että raamatun mukaan homous johtaa kadotukseen niin eihän ritari ketään tuomitse. Jos poikalapsi ajaa pöhnässä autolla ja minä sanon että siitä häkki heilahtaa niin enhän minä tuomitse vaan varotan. Näinhän ritarikin tekee eli lukemisen ymmärtäminen perämiehet hoi!!! Tietenkin kysymys vaikka suoraan kysyn ja mainittenkin niin en mielestäni suoraan valehtele!!!
olkoon helluntailainen tai muuhun seurakuntaan kuuluva. Uskovat tukeutuvat raamatun sanaan ja sieltä se tuomio em. henkilöille tulee. Ritari tai joku muu uskova, kertoo vain sen mitä raamattu opettaa.
Raamattua voi tulkita niin monella muullakin tavalla. Monet tulkitsevat sitä oman ymmärryksen puitteissa. Hyvä niin, jos se heidän sielulleen sillalailla rauhan antaa.
Esimerkiksi raamatussa ei puhuta sanallakaan samaa sukupuolta olevien keskinäisestä rakkaudesta. Vaan siellä lukee, noh hyvin tiedät mitä.
Se myös ihmetyttää miksi raamattu ei ota kantaa tähän kiintymys puoleen. Ja paljon muutakin sieltä puuttuu mikä arveluttaa tämän päivän ihmistä.
Tuli mieleen Helsingin Sanomien kirjoitus tyttöjen ympärileikkauksesta. Raamatussa kuvatut paikat ovat lähellä maita, joissa tyttöjä ympärileikataan edelleen. Mutta raamattu ei ota kantaa tähänkään asiaan. Siinähän tuhotaan täysin tytön ja tulevan naisen seksuaalisuus. Jos Jumala on kaikkivaltias taivaan ja maan Luoja, niin on moni asia Jumalalta unohtunut mainita raamatussa. - frihet
Pakanain.Huuto kirjoitti:
Olen kasvanut helluntailaisessa kodissa, mutta en itse ole uskova ,(siinä syy miksi en ole ehtoolliskelpoinen) melkein koko suku on helluntailaisia. Siis olen jo äitini kohdussa ollessani kuunnellut helluntailaisten saarnoja ja lauluja.
Tämä em. kertoo siitä, että minä tiedän mistä puhun, kun puhun helluntailaisista. Sylivauvasta lähtien olen vanhempieni kanssa kokouksissa istunut niin Saalemissa kuin teltoissakin ja juhannusjuhlilla (silloin ne olivat Hattulan Katinalassa Hämeenlinnan tienoilla.) Olen pienestä pitäen nähnyt helluntailaisia saarnaajia (yövieraita). Isäni kuului vanhemmistoon ja äitini toimi rahastonhoitaja. Jättivät "virkansa" jokin aika sitten koska ovat jo korkeassa iässä, antoivat tilaa nuoremmille.
Näiden em. seikkojen takia olen koko elämäni seurannut kuinka helluntaiseurakunta pyörii ja kuinka usko kantaa. Senpä takia en huutele täällä rumia niin kuin eräät... Rakkaudesta ja kunnioituksesta vanhempiani kohtaan, olen monasti surullinen tämän palstan hellareiden vuoksi (hurmosta ja riitaa) koska lapsuuden kodissani olen saanut aivan erilaisen käsityksen hellareista.Siis et kuiteskaan ole varma, onko syy Jumalan vai ihmisen, kun alapuolella olevia tapahtumia tehdään vielä tänä päivänäkin ja ihan tuossa omaisuus kansan nurkilla.
Ymmärrän "murheesi" kun minä rumia kirjoittelen ja silti olen minäkin syntynyt helari äidin lapseksi ja imenyt sitä samaa "ruokaa" kuin sinäkin, kun olen E. Mannisen kokoukset luuhannut ja kotonanikin pidettiin koti-kokouksia no teltat oli ihan kivoja jo silloin lapsuuteni aikana, mut ei minulle kelvannut armo silloin ja niin kävin tämän raskaan ja räväsuisen tien päätökseen, kunnes Jeesus pysäytti ja kutsui kotiin.
Nyt on vielä tuo rääväsuu jäänyt, kun on tämä lihallisuus mukana, eikä se meinaa nii helpolla toeta, eli kyllä Jeesus on ollut minulle hyvä ja jopa kurittanut minua, kun on tuhmia kirjoitettu.
Mut en minä syytä Jumalaa, jos synti teetättää sitä mistä jo Aatamikin sai kärsiä.
Kaaleppi tosin otti nuo "kärsijät", jotka toisiaan kärsivät ja onhan heidän puolustuksensa se, että Raamattukin opettaa, että kärsikää toinen toistanne, mut en minä sitä aina homouteen laske.
Nii ehtoollisen viettoon et halua osallistua, kun olet tutkinut itseäsi, että et ole siihen kelvollinen, tosin ei meistä muistakaan kukaan itsessään olisi siihen kelvollinen, mutta Jeesuksen tähden olemme.
No kiva kun tiedät missä mennään.
Mutta ehtoollisviinin tähden ei lankeemusta tule, voihan sen syyksi joku laittaa jos niin haluaa, mutta se ei ole aito syy. - kaaleppi..
Pakanain.Huuto kirjoitti:
olkoon helluntailainen tai muuhun seurakuntaan kuuluva. Uskovat tukeutuvat raamatun sanaan ja sieltä se tuomio em. henkilöille tulee. Ritari tai joku muu uskova, kertoo vain sen mitä raamattu opettaa.
Raamattua voi tulkita niin monella muullakin tavalla. Monet tulkitsevat sitä oman ymmärryksen puitteissa. Hyvä niin, jos se heidän sielulleen sillalailla rauhan antaa.
Esimerkiksi raamatussa ei puhuta sanallakaan samaa sukupuolta olevien keskinäisestä rakkaudesta. Vaan siellä lukee, noh hyvin tiedät mitä.
Se myös ihmetyttää miksi raamattu ei ota kantaa tähän kiintymys puoleen. Ja paljon muutakin sieltä puuttuu mikä arveluttaa tämän päivän ihmistä.
Tuli mieleen Helsingin Sanomien kirjoitus tyttöjen ympärileikkauksesta. Raamatussa kuvatut paikat ovat lähellä maita, joissa tyttöjä ympärileikataan edelleen. Mutta raamattu ei ota kantaa tähänkään asiaan. Siinähän tuhotaan täysin tytön ja tulevan naisen seksuaalisuus. Jos Jumala on kaikkivaltias taivaan ja maan Luoja, niin on moni asia Jumalalta unohtunut mainita raamatussa.oli jumalan juttu naisille ymparileikaus sun muu.....
- Pakanain.Huuto
frihet kirjoitti:
Siis et kuiteskaan ole varma, onko syy Jumalan vai ihmisen, kun alapuolella olevia tapahtumia tehdään vielä tänä päivänäkin ja ihan tuossa omaisuus kansan nurkilla.
Ymmärrän "murheesi" kun minä rumia kirjoittelen ja silti olen minäkin syntynyt helari äidin lapseksi ja imenyt sitä samaa "ruokaa" kuin sinäkin, kun olen E. Mannisen kokoukset luuhannut ja kotonanikin pidettiin koti-kokouksia no teltat oli ihan kivoja jo silloin lapsuuteni aikana, mut ei minulle kelvannut armo silloin ja niin kävin tämän raskaan ja räväsuisen tien päätökseen, kunnes Jeesus pysäytti ja kutsui kotiin.
Nyt on vielä tuo rääväsuu jäänyt, kun on tämä lihallisuus mukana, eikä se meinaa nii helpolla toeta, eli kyllä Jeesus on ollut minulle hyvä ja jopa kurittanut minua, kun on tuhmia kirjoitettu.
Mut en minä syytä Jumalaa, jos synti teetättää sitä mistä jo Aatamikin sai kärsiä.
Kaaleppi tosin otti nuo "kärsijät", jotka toisiaan kärsivät ja onhan heidän puolustuksensa se, että Raamattukin opettaa, että kärsikää toinen toistanne, mut en minä sitä aina homouteen laske.
Nii ehtoollisen viettoon et halua osallistua, kun olet tutkinut itseäsi, että et ole siihen kelvollinen, tosin ei meistä muistakaan kukaan itsessään olisi siihen kelvollinen, mutta Jeesuksen tähden olemme.
No kiva kun tiedät missä mennään.
Mutta ehtoollisviinin tähden ei lankeemusta tule, voihan sen syyksi joku laittaa jos niin haluaa, mutta se ei ole aito syy.Sen tiedän, että yksi keino on saada loppumaan nimittäin "ristiretket", jota en kuitenkaan hyväksyisi koska kulttuuriperinteet täytyy murtaa populaation sisältä päin, muuten mennään männikköön pitkällä janalla.
"Mutta ehtoollisviinin tähden ei lankeemusta tule.."
heh, ei enää noin raittiina olon putken jälkeen ottaen huomioon kuka nosti aikoinaan ylös - Pakanain.Huuto
kaaleppi.. kirjoitti:
oli jumalan juttu naisille ymparileikaus sun muu.....
koska Hesarissa siitä oli iso juttu. Mutta niin kuin Frihetkin totesi onko se Jumalan vai kulttuuriperimän syy, en tiedä.
- frihet
Pakanain.Huuto kirjoitti:
Sen tiedän, että yksi keino on saada loppumaan nimittäin "ristiretket", jota en kuitenkaan hyväksyisi koska kulttuuriperinteet täytyy murtaa populaation sisältä päin, muuten mennään männikköön pitkällä janalla.
"Mutta ehtoollisviinin tähden ei lankeemusta tule.."
heh, ei enää noin raittiina olon putken jälkeen ottaen huomioon kuka nosti aikoinaan ylösVastaan mielelläni, että Jeesus nosti minut.
Sen armon mitä Kristus osoitti minulle, sitä ei voi kukaan ihminen osoittaa.
Ei ole sen illan jälkeen tarvinnut juopotella.
Jeesus vapaitti orjuudesta, jota elin pari vuosikymmentä ja nyt ajattelen alkoholia.
Kyllä siihen muitakin keinoja yritettiin, mutta viimein Jeesus kutsui kotiin ja sain tuona iltapäivä hetkenä täydellisen pelastus varmuuden ja vapauden, eikä sitä hullukaan ehtoollis viineihin sovella.
Onhan kait sinullekin sen verran selvää, ettei ehtoollisessa muistella viinakaupan aineita.
Kyllä on pelastus heikoissa kantimissa, jos viinat päässä pöyrii ehtoollista nauttiessa.
Tuossa profeetta jo kirjoitti, että oli viinin hajukin tehnyt omat tekonsa.
Miten sellainen ihminen uskaltaa ihmisten ilmoille, kun siellä on jos jonkin laista hajua, huh,mitä höpinää.
Se taas olenko ollut uskossa muutaman vuoden pidempään, ei orjuuden suhteen suuria tee, synti piilee "ovella".
Alkoholistit AA:ssa sanovat myös, "tänä päivänä olen armosta raittiina", eikö ole raamatullinen sanonta?
Tuo kohta löytyy heidän perinteistään, joita on myös 12.., kuten askeliakin.
- joskus viiniä
Jeesus käytti viiniä ainakin ruokajuomana ajan tavan mukaan. Tämä on totuus, joka löytyy myös Raamatusta.
- todé
olisi olemassa joku määräys olla absoluutti. Ehkäpä sellainen olikin sinun nuoruudessasi, ikäänkuin epävirallisesti.
Ja, kuten muissakin kirkoissa, samasta syystä, ehtoollisviiniä on saatavana myös alkoholittomana.- PakanainHuuto
on helluntaiseurakunnissa ainakin enemmän kuin kielellä maistajia.
Mutta RV. sanoi, että ehtoollisviini on alkoholiperäsitä.
Ps.En sitten käynnyt Isolla-Roballa, tapasin bolivialiset muissa asioissa. - todé
PakanainHuuto kirjoitti:
on helluntaiseurakunnissa ainakin enemmän kuin kielellä maistajia.
Mutta RV. sanoi, että ehtoollisviini on alkoholiperäsitä.
Ps.En sitten käynnyt Isolla-Roballa, tapasin bolivialiset muissa asioissa.Mielenkiintoista...Et voisi kertoa?
Kyllä se sillä tavalla on, että pyynnöstä voi helluntaissaKIN saada alkoholittoman viinin.
Pyytäjiä lienee kuitenkin harvassa. Johtuukohan se siitä, että jostakin *kumman syystä* ehtoollisviini ei kuitenkaan hetkauta ex-juoppoja, vaikka nämä muuten eivät pystyisi ottamaan pisaraakaan retkahtamatta? Siemailevatko hellarit kotikaljaa kun siinäkin on vähintään prosentti alkoholia.
No saiko muuten latino-rytmit lanteet heilumaan?- todé
Pe.ku kirjoitti:
Siemailevatko hellarit kotikaljaa kun siinäkin on vähintään prosentti alkoholia.
No saiko muuten latino-rytmit lanteet heilumaan?olisi kyllä saanut sinullakin, niin paljon et ole rokotettu Jeesus-uskoa vastaan.
Tangoakin saatiin kuulla. Oliko se nyt se "Tulisuudelma" , vai mikä, se biisi? Ainakin jotain yhtä tulista se oli. Hieman jokunen helluntailainen vääntelehti penkissään... :-o - Pakanain.Huuto
todé kirjoitti:
Mielenkiintoista...Et voisi kertoa?
Kyllä se sillä tavalla on, että pyynnöstä voi helluntaissaKIN saada alkoholittoman viinin.
Pyytäjiä lienee kuitenkin harvassa. Johtuukohan se siitä, että jostakin *kumman syystä* ehtoollisviini ei kuitenkaan hetkauta ex-juoppoja, vaikka nämä muuten eivät pystyisi ottamaan pisaraakaan retkahtamatta?en tällä yleisellä palstalla. Ehtoollisviini ei hetkauta entisiä alkoholisteja koska käsittääkseni
ehtoolliskokous poikkeaa tavallisesta kokouksesta.
Tavallisessa kokouksessa ei nautita e-viiniä.
Senpä takia entinen alkkis voi hyvin pisaran nauttia eht.viiniä koska se symbolisoi uskoville Jeesuksen ristillä vuodattamaa verta ja nautitaan tietynlaisessa tilanteessa, että jatkoille ei huvita lähteä läheiseen baariin. - PROFEETTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!...
Pakanain.Huuto kirjoitti:
en tällä yleisellä palstalla. Ehtoollisviini ei hetkauta entisiä alkoholisteja koska käsittääkseni
ehtoolliskokous poikkeaa tavallisesta kokouksesta.
Tavallisessa kokouksessa ei nautita e-viiniä.
Senpä takia entinen alkkis voi hyvin pisaran nauttia eht.viiniä koska se symbolisoi uskoville Jeesuksen ristillä vuodattamaa verta ja nautitaan tietynlaisessa tilanteessa, että jatkoille ei huvita lähteä läheiseen baariin.Viinanmaku tulee suuhun.Se on todellakin alkoholistilla niin herkässä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- PakanainHuuto
PROFEETTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!... kirjoitti:
Viinanmaku tulee suuhun.Se on todellakin alkoholistilla niin herkässä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Tuo on hyvin sanottu " ...loukkaa sydäntä...
Niinhän sitä ihmisen pitäisi elää, että ei murehduttaisi sydäntään.
- ole suht koht
paljon , vaan PALJON alkoholisteja, narkomaaneja, lesboja, homoja, tappajia, raiskaajia, JNE, JNE.
Ja joidenkin kohdalla voidaan käyttää nimitystä, entisiä!VALITETTAVASTI!- PakanainHuuto
ja ehtoollisviinistä. Miksi luetella viattomaan kyselyyni kaikki tyrmäävät asiat? Ei saisi hyppiä
heti vapaaseen hiihtotyyliin vaan pitäytyä ladulla eli aloituksessa. - todé
PakanainHuuto kirjoitti:
ja ehtoollisviinistä. Miksi luetella viattomaan kyselyyni kaikki tyrmäävät asiat? Ei saisi hyppiä
heti vapaaseen hiihtotyyliin vaan pitäytyä ladulla eli aloituksessa.palvelee sellaista ex-alkoholistia, joka ei uskalla nauttia ehtoollisviiniä. Enkä yhtään ihmettele, jos ei uskalla. Joillakin se kun on niin pienestä kiinni se repsahtaminen.
Onko niitä ex-alkoholisteja niin kummasesti meidän porukoissa? Minun tietääkseni ei. Muutama varmaankin jokaisessa seurakunnassa. Täällä heitä edustaa friihetti.
Mutta onhan se tietenkin aivan mahtava asia, että entisiä juoppoja on olemassa. Heitä saisi olla vieläkin enemmän seurakuntien piirissä.
Täällä osoitetaan suurta halveksuntaa ex-alkoholisteja kohtaan. Mistä se johtuu? Palstan friihettien rääväsuisista teksteistäkö, vai umpiksien rasistisista asenteista?
Tapasin eilen erään puoli-puolitutun istumassa puistonpenkillä aivan alkoholisoituneen oloisena pullo kädessään. Yllätyin kamalasti ja minulla on vieläkin paha olo hänen takiaan.
- hirvas
hyvässä seurassa tai vaikkapa häissä. Se, että helluntailaisuus ei hyväksy alkoholia lainkaan, on epäraamatullinen ja tekopyhä sääntö.
Ja jos joskus ottaa snapsin tai kaksi, niin se ei ole ylensyöntiä eikä juontia, josta Raamattu varoittaa.
Minusta väärän opin opettaminen on paljon pahempi asia Jumalan silmissä kuin tupakanpoltto tai kohtuullinen alkoholin käyttö.
Ja viini on alkoholia sisältävä juoma, jota Jeesuskin nautti, teki jopa itsekin lisää Kaanaan häissä. Ei se mitään mehua ollut, vaikka jotkut niin väittävätkin.- mikä se sun
hyvä seura on? Uskosta osattomiako, jos niin ei oo hyvä seura, kadotuksen menossa ja sinä sanot , hyvässä seurassa?
Jos taas hyvä seura tark Jeesukseen uskovia, niin mihin sitä alkoholia tarvitset/tarvitsette?
Eikö Pyhä Henki anna hyvää oloa? - hirvas
mikä se sun kirjoitti:
hyvä seura on? Uskosta osattomiako, jos niin ei oo hyvä seura, kadotuksen menossa ja sinä sanot , hyvässä seurassa?
Jos taas hyvä seura tark Jeesukseen uskovia, niin mihin sitä alkoholia tarvitset/tarvitsette?
Eikö Pyhä Henki anna hyvää oloa?hyviä ystäviä, mukavia ihmisiä, ei uskovia tai uskovia. Mihin he ovat menossa, siitä päättää aikanaan Jeesus Kristus, eikä helluntaiseurakunta.
Ja juuri samoin kuin sinä, ajattelivat aikansa fariseukset Jeesuksesta sanoen:
Matt. 11:19
Ihmisen Poika tuli, hän syö ja juo, ja he sanovat: 'Katso syömäriä ja viininjuojaa, publikaanien ja syntisten ystävää!' Ja viisaus on oikeaksi näytetty teoissansa."
Luuk. 7:34
Ihmisen Poika on tullut, syö ja juo, ja te sanotte: 'Katso syömäriä ja viininjuojaa, publikaanien ja syntisten ystävää!'
Että silleen........ - frihet
Kirjoitit "Se, että helluntailaisuus ei hyväksy alkoholia lainkaan, on epäraamatullinen ja tekopyhä sääntö".
Mistä sinä tuon päähäsi olet saanut?
Olen sitä minäkin mukana jo muutamat vuodet ollut, enkä ole moista kuullut.
Eihän helluntalaiset edes kännäämisen takia eroita seurakunnasta ja harvinaista on nuhteleminenkaan, eli välillä tuntuu, että sen minkä maailma kieltää sen helarit hyväksyy, esim. tupakki, joka oli helluntalaisten entinen "pyhä-lehmä". - sanoi myös:
hirvas kirjoitti:
hyviä ystäviä, mukavia ihmisiä, ei uskovia tai uskovia. Mihin he ovat menossa, siitä päättää aikanaan Jeesus Kristus, eikä helluntaiseurakunta.
Ja juuri samoin kuin sinä, ajattelivat aikansa fariseukset Jeesuksesta sanoen:
Matt. 11:19
Ihmisen Poika tuli, hän syö ja juo, ja he sanovat: 'Katso syömäriä ja viininjuojaa, publikaanien ja syntisten ystävää!' Ja viisaus on oikeaksi näytetty teoissansa."
Luuk. 7:34
Ihmisen Poika on tullut, syö ja juo, ja te sanotte: 'Katso syömäriä ja viininjuojaa, publikaanien ja syntisten ystävää!'
Että silleen........seuraajistaan.TE olette maailman VALO. Oletko?
- hirvas
sanoi myös: kirjoitti:
seuraajistaan.TE olette maailman VALO. Oletko?
voi sellaista määritellä. Se tiedetään yläkerrassa paremmin.
http://www.olutliitto.fi/ajankohtaista070507.htm
Pieni määrä alkoholia on ihmisen terveydelle välttämätön asia.
Ihmisen elimistö on miljoonien vuosien aikana kehittynyt tarvitsemaan pienen määrän alkoholia.
Ennen ihmiset saivat välttämättömän alkoholinsa vanhentuneista elintarvikkeista,vihanneksista, hedelmistä ym.
Nykyisin ihmiset ei syö niin paljon pilaantunutta ruokaa jotta saisivat niistä riittävästi alkoholia.
Kotikaljat ja kotitekoiset oluet varsinkin on erittäin terveellisiä kun niistä saa samalla tärkeitä hivenaineita jotka tehdastuotteista on suodatettu pois.- todé
että lasillinen viiniä tekee hyvää ruoansulatukselle.
Mutta tämän päivän Suomessa puheet alkoholin käytön puolesta kuulostavat suorastaan irvokkailta, sen myöntänet. todé kirjoitti:
että lasillinen viiniä tekee hyvää ruoansulatukselle.
Mutta tämän päivän Suomessa puheet alkoholin käytön puolesta kuulostavat suorastaan irvokkailta, sen myöntänet."Kuka tahansa voi saada elämänsä aikana epileptisen kohtauksen esimerkiksi stressin, runsaan valvomisen tai alkoholinkäytön seurauksena."
Se oli lainattu tuolta sivulta:
http://hubu.fi/content/blogcategory/16/154/
Eihän Paavali sitten välttämättä ollut epileptikko kun kohtauksen voi saada alkoholistakin ja se selittää osaltaan sen miksi juopoillla voi pimahtaa usko päähän.- todé
Pe.ku kirjoitti:
"Kuka tahansa voi saada elämänsä aikana epileptisen kohtauksen esimerkiksi stressin, runsaan valvomisen tai alkoholinkäytön seurauksena."
Se oli lainattu tuolta sivulta:
http://hubu.fi/content/blogcategory/16/154/
Eihän Paavali sitten välttämättä ollut epileptikko kun kohtauksen voi saada alkoholistakin ja se selittää osaltaan sen miksi juopoillla voi pimahtaa usko päähän.parempi vaihtoehto, kuin kossupullo. Sen sinä ihan varmaan voit myöntää, vaikka lenkutatkin siellä.
Minä lähren nyt katselemaan, josko suppilovahveroita olisi noussut. S24 -sienestyspalstan mukaan niitä olisi aivan kamalasti. JÄNNITTÄÄ!
Ps. Toivotaan, ettei karhu syö minua. Puolen kilometrin päässä talostani on menneenä kesänä nähty karhuäiti & 2 nallukkalasta. todé kirjoitti:
parempi vaihtoehto, kuin kossupullo. Sen sinä ihan varmaan voit myöntää, vaikka lenkutatkin siellä.
Minä lähren nyt katselemaan, josko suppilovahveroita olisi noussut. S24 -sienestyspalstan mukaan niitä olisi aivan kamalasti. JÄNNITTÄÄ!
Ps. Toivotaan, ettei karhu syö minua. Puolen kilometrin päässä talostani on menneenä kesänä nähty karhuäiti & 2 nallukkalasta.karhuja metsästämään vaan kun en onneton pääse töistä eroon.
- todé
Pe.ku kirjoitti:
karhuja metsästämään vaan kun en onneton pääse töistä eroon.
on kuulemma metsästetty viikonloppuna. En vain nyt tiedä, onko se saatu kellistettyä. Hyvä, jos olisi, koska se on piinannut meitä jo useamman vuoden.
Käy aivan talojen ja kesämökkien pihoilla retkillä.
Nyt, kun sillä on pennut, se voi olla arvaamaton.
Pitäisikön pitää suolapussia mukana metsäreissuilla, jotta voisi tempaista siitä suolat nallen silmille pahan paikan tullen?
Ainakin Amoz olisi tyytyväinen: en olisi enää suolaton uskovainen. todé kirjoitti:
on kuulemma metsästetty viikonloppuna. En vain nyt tiedä, onko se saatu kellistettyä. Hyvä, jos olisi, koska se on piinannut meitä jo useamman vuoden.
Käy aivan talojen ja kesämökkien pihoilla retkillä.
Nyt, kun sillä on pennut, se voi olla arvaamaton.
Pitäisikön pitää suolapussia mukana metsäreissuilla, jotta voisi tempaista siitä suolat nallen silmille pahan paikan tullen?
Ainakin Amoz olisi tyytyväinen: en olisi enää suolaton uskovainen.Suolankäyttöhän olisi itsemurha kun sillä vaan aiheuttaa saman kutinan kuin kepillä tökkimällä.
Tokihan se pentujen kanssa on vaarallinen jos varsinkin sattuu välissä olemaan ja vielä vaarallisempaa jos näyttää pelkonsa.
Jos se sattuu kohdalla niin muina naisina vaan kiikut puuhun kun karhu ei niin viisas ole että perässä nousisi.
Sallassa eräs poromies joutui istumaan puunoksalla joku vuosi sitten.
Löysitkö madonlakkeja vai mitä ne nyt oli jota aioit poimia?- Panimo-Pertti
Etkö sinä Peku juo tenttua?
- to..
Pe.ku kirjoitti:
Suolankäyttöhän olisi itsemurha kun sillä vaan aiheuttaa saman kutinan kuin kepillä tökkimällä.
Tokihan se pentujen kanssa on vaarallinen jos varsinkin sattuu välissä olemaan ja vielä vaarallisempaa jos näyttää pelkonsa.
Jos se sattuu kohdalla niin muina naisina vaan kiikut puuhun kun karhu ei niin viisas ole että perässä nousisi.
Sallassa eräs poromies joutui istumaan puunoksalla joku vuosi sitten.
Löysitkö madonlakkeja vai mitä ne nyt oli jota aioit poimia?ei ole hyvä idea, mesikämmen voi olla todéa parempi kiipeilyssä.Sen sijaan todén, josta jo tiedämme että hänellä on hyvät hermot, pitää leikkiä kuollutta jos sattuu karhun kanssa nokikkain. Parempi tietysti olisi jos ei menisi koko metsään ennen kuin kyseinen otso itse on saatu olemaan oikeasti kuollut.
- to..
todé kirjoitti:
on kuulemma metsästetty viikonloppuna. En vain nyt tiedä, onko se saatu kellistettyä. Hyvä, jos olisi, koska se on piinannut meitä jo useamman vuoden.
Käy aivan talojen ja kesämökkien pihoilla retkillä.
Nyt, kun sillä on pennut, se voi olla arvaamaton.
Pitäisikön pitää suolapussia mukana metsäreissuilla, jotta voisi tempaista siitä suolat nallen silmille pahan paikan tullen?
Ainakin Amoz olisi tyytyväinen: en olisi enää suolaton uskovainen.kaadettua ei, ole leikinasia karhu noin lähellä asutusta. Mitenkä tilanne on voinut jatkua noinkin kauan?
to.. kirjoitti:
ei ole hyvä idea, mesikämmen voi olla todéa parempi kiipeilyssä.Sen sijaan todén, josta jo tiedämme että hänellä on hyvät hermot, pitää leikkiä kuollutta jos sattuu karhun kanssa nokikkain. Parempi tietysti olisi jos ei menisi koko metsään ennen kuin kyseinen otso itse on saatu olemaan oikeasti kuollut.
Älä aliarvioi todén kiipeilytaitoja.
Karhu ei tule perässä puuhun koska pennut on toisaalla ja alapuolella puussa se on aika avuton kun raajoja ei voi käyttää muuhun kuin puussa pysymiseen.
Pahinta on kuolleen leikkiminen sillä karhu tunnistaa kuolleen paremmin kuin ihminen ja kuka kestäisi sitä käpälöintiä.
Karhulla on tapana piilottaa kuolleet vetiseen paikkaan mätänemään jotta siitä tulisi sille syömäkelpoista tavaraa.- to..
Pe.ku kirjoitti:
Älä aliarvioi todén kiipeilytaitoja.
Karhu ei tule perässä puuhun koska pennut on toisaalla ja alapuolella puussa se on aika avuton kun raajoja ei voi käyttää muuhun kuin puussa pysymiseen.
Pahinta on kuolleen leikkiminen sillä karhu tunnistaa kuolleen paremmin kuin ihminen ja kuka kestäisi sitä käpälöintiä.
Karhulla on tapana piilottaa kuolleet vetiseen paikkaan mätänemään jotta siitä tulisi sille syömäkelpoista tavaraa.ei piilotettaisi vetiseen paikkaan kypsymään syömäkelpoiseksi annan hänelle luvan kiivetä puuhun.
- Pakanain.Huuto
to.. kirjoitti:
kaadettua ei, ole leikinasia karhu noin lähellä asutusta. Mitenkä tilanne on voinut jatkua noinkin kauan?
sienimetsästä...jäi vähän jutut kesken.
- todé
to.. kirjoitti:
ei piilotettaisi vetiseen paikkaan kypsymään syömäkelpoiseksi annan hänelle luvan kiivetä puuhun.
Enkä enää minä, vaan...
Miten näillä lihaksilla kiivetään petäjään, jonka oksat hipovat viittä metriä korkealla? - todé
to.. kirjoitti:
kaadettua ei, ole leikinasia karhu noin lähellä asutusta. Mitenkä tilanne on voinut jatkua noinkin kauan?
voin samaistua rakkaaseen apostoli Paavaliin, joka oli vaaroissa matkoillaan, vaaroissa virtojen vesillä, vaaroissa rosvojen keskellä, vaaroissa heimoni puolelta, vaaroissa *pakanain puolelta*, vaaroissa kaupungeissa, vaaroissa erämaassa, vaaroissa merellä, vaaroissa valheveljien keskellä..
Aatella, miten väkevästi Puavalj tuossa meriteeraa... todé kirjoitti:
Enkä enää minä, vaan...
Miten näillä lihaksilla kiivetään petäjään, jonka oksat hipovat viittä metriä korkealla?Et onneksi joutunut ikuisesti kadotukseen.
Karhun hillitsemiskeinoja on muitakin joita ei ole testattu esim. se kun heittää kopallisen matolakkeja kitaan, ristii kädet ja anoo ylhäältä apua niin peto voi kuolla nauruun....- todé
Pakanain.Huuto kirjoitti:
sienimetsästä...jäi vähän jutut kesken.
Tästä se alkaa taas. MITEN IHANAA!
Löysin myös yhden ihan pikku, pikku tatin (Huom! Peku, täysin madottoman) plus muutaman kanttarellin ja arvaa, vaan laitoinko iltapalaksi sienihöystettä juuston kera?
Mikäs meiltä jäi kesken? - todé
Pe.ku kirjoitti:
Et onneksi joutunut ikuisesti kadotukseen.
Karhun hillitsemiskeinoja on muitakin joita ei ole testattu esim. se kun heittää kopallisen matolakkeja kitaan, ristii kädet ja anoo ylhäältä apua niin peto voi kuolla nauruun....Sitäpaitsi tositilanteessa muuta ei todennäkäisesti ennätä tekemäänkään, kuin ristiä kätensä ja antaa palaa.
- PakanainHuuto
todé kirjoitti:
voin samaistua rakkaaseen apostoli Paavaliin, joka oli vaaroissa matkoillaan, vaaroissa virtojen vesillä, vaaroissa rosvojen keskellä, vaaroissa heimoni puolelta, vaaroissa *pakanain puolelta*, vaaroissa kaupungeissa, vaaroissa erämaassa, vaaroissa merellä, vaaroissa valheveljien keskellä..
Aatella, miten väkevästi Puavalj tuossa meriteeraa...vastasin: olin bolivialaisten kanssa tekemisissä
muussa yhteydessä, ja vastasit: mielenkiintoista, kerro...
ja minä vastasin kertoisin mielelläni mutta en tällä
yleisellä palstalla eli kiinnostaako vielä vai jätetäänkö koko asia. Bolivialaiset ovat kuitenkin nyt Espanjassa. - todé
PakanainHuuto kirjoitti:
vastasin: olin bolivialaisten kanssa tekemisissä
muussa yhteydessä, ja vastasit: mielenkiintoista, kerro...
ja minä vastasin kertoisin mielelläni mutta en tällä
yleisellä palstalla eli kiinnostaako vielä vai jätetäänkö koko asia. Bolivialaiset ovat kuitenkin nyt Espanjassa.Koetan heittää sinulle S24 -osoitteeseen oman osoitteeni. Katsotaan onnistuuko...
- to..
todé kirjoitti:
Enkä enää minä, vaan...
Miten näillä lihaksilla kiivetään petäjään, jonka oksat hipovat viittä metriä korkealla?jenkkilän ohjeita miten selvitä hengissä jos kohtaa karhun: http://www.cbc.ca/news/background/bears/
Tässä suomalainen ohje:
"Mitä pitää tehdä, jos kohtaa karhun metsässä niin, että karhu huomaa minut ja jää katsomaan minua?
Ole rauhallinen, älä katso karhua silmiin. Kävele takaperin siihen suuntaan josta tulit.
Pelkosi karhua kohtaan on turha. Eivät karhut odottele metsässä ihmisiä. Varmin tapa vältää karhu on pitää pientä ääntä liikkuessasi metsässä. Potki välillä "kantoja", puhele tai hyräile itseksesi. Näin karhut ja muut luonnossa tietävät ihmisen läsnäolon ja silloin ne poistuvat muualle."
Siis:metelöi metsässä, älä tuijota kontiota silmiin, se ei tykkää siitä ja kävele takaperin takaisin kotiin. Eikä tarvitse yhtään pelätä, ei karhu suinkaan odotellut sinua. - todé
to.. kirjoitti:
jenkkilän ohjeita miten selvitä hengissä jos kohtaa karhun: http://www.cbc.ca/news/background/bears/
Tässä suomalainen ohje:
"Mitä pitää tehdä, jos kohtaa karhun metsässä niin, että karhu huomaa minut ja jää katsomaan minua?
Ole rauhallinen, älä katso karhua silmiin. Kävele takaperin siihen suuntaan josta tulit.
Pelkosi karhua kohtaan on turha. Eivät karhut odottele metsässä ihmisiä. Varmin tapa vältää karhu on pitää pientä ääntä liikkuessasi metsässä. Potki välillä "kantoja", puhele tai hyräile itseksesi. Näin karhut ja muut luonnossa tietävät ihmisen läsnäolon ja silloin ne poistuvat muualle."
Siis:metelöi metsässä, älä tuijota kontiota silmiin, se ei tykkää siitä ja kävele takaperin takaisin kotiin. Eikä tarvitse yhtään pelätä, ei karhu suinkaan odotellut sinua.Kerrataan vielä: kohdistan katseen vähintäin yläviistoon ja kävelen kotiin takaperin.
Mitä tuo metelöinti on? Jenkkilästä tulleen ohjeen mukaan arvaan, että kielilläpuhumista?
Kävelen takaperin, potkin kantoja, puhelen koko ajan, välillä laulan ylistyslauluja.
Toivotaan, että uudet naapurimme eivät ole huomenna rakennuksillaan. Viimeksi tavatessamme annoin itsestäni oikein fiksun vaikutelman. - to..
todé kirjoitti:
Kerrataan vielä: kohdistan katseen vähintäin yläviistoon ja kävelen kotiin takaperin.
Mitä tuo metelöinti on? Jenkkilästä tulleen ohjeen mukaan arvaan, että kielilläpuhumista?
Kävelen takaperin, potkin kantoja, puhelen koko ajan, välillä laulan ylistyslauluja.
Toivotaan, että uudet naapurimme eivät ole huomenna rakennuksillaan. Viimeksi tavatessamme annoin itsestäni oikein fiksun vaikutelman.ole ollenkaan kyse hyvän vaikutelman antamisesta naapureille vaan hengissä selviämisestä.Karhun pitää saada sinusta sellainen vaikutelma että se ei rupea marinoimaan sinua.
- todé
todé kirjoitti:
Koetan heittää sinulle S24 -osoitteeseen oman osoitteeni. Katsotaan onnistuuko...
viestit. Eivät ole antaneet sinulle tavanomaista s-osoitetta, ylläpitäjät.
- todé
to.. kirjoitti:
ole ollenkaan kyse hyvän vaikutelman antamisesta naapureille vaan hengissä selviämisestä.Karhun pitää saada sinusta sellainen vaikutelma että se ei rupea marinoimaan sinua.
että karhulla on jo minusta vaikutelmaa ihan kylliksi. Niin paljon kauan olemme elelleet samoilla seuduilla, ja niin paljon olen yksin vaellellut sen elinpiirissä.
En siis pidä ollenkaan halpana sitä, että uudet naapurimme saisivat minusta hyvän vaikutelman. Meidän pitäisi näet pystyä elämään melkoisessa symbioosissa ties kuinka kauan. On hankalaa, jos minua ei oteta heidän puoleltaan ollenkaan vakavasti, pidetään ihan pimahtaneena. Olemme jo sopineet muutamasta yhteistyökuviosta ja sitäkin ajatellen taidan hieman laistaa muutaman osion ohjeistuksestasi.
Pitääkö esim. niitä kantoja potkia ihan välttämättä? Mitä taikaa siinä on? - to..
todé kirjoitti:
että karhulla on jo minusta vaikutelmaa ihan kylliksi. Niin paljon kauan olemme elelleet samoilla seuduilla, ja niin paljon olen yksin vaellellut sen elinpiirissä.
En siis pidä ollenkaan halpana sitä, että uudet naapurimme saisivat minusta hyvän vaikutelman. Meidän pitäisi näet pystyä elämään melkoisessa symbioosissa ties kuinka kauan. On hankalaa, jos minua ei oteta heidän puoleltaan ollenkaan vakavasti, pidetään ihan pimahtaneena. Olemme jo sopineet muutamasta yhteistyökuviosta ja sitäkin ajatellen taidan hieman laistaa muutaman osion ohjeistuksestasi.
Pitääkö esim. niitä kantoja potkia ihan välttämättä? Mitä taikaa siinä on?toimitukselta, artikkeli oli kopio sieltä. Jutun päiväystä en katsonut, toivottavasti ei ollut 1.4. Jos arvelet että välit karhun kanssa ovat kunnossa, mutta naapuriuskottavuus ei salli lehden suosittelemaa käytöstä niin...
- PakanainHuuto
todé kirjoitti:
viestit. Eivät ole antaneet sinulle tavanomaista s-osoitetta, ylläpitäjät.
missä vika? Mulla niin kuin näyttäsi olevan s-osoite
koska tuolla omat palvelut lukee: s-posti ositteesi on ....
ja sitten jossain kohdin lukee s-osite, joka on taasen erilainen...
Mutta, mutta minä itse olen kai jollain lailla sekoillut tämän rekisteröinnin kanssa sillä välillä tuli oikosulku enkä muistanut salasanaa ja koko homma meni plörinäksi ja piti aloitta alusta.
Yritän arkena selvittää tätä sotkia.
- ...
Osa on absolutisteja ja osa ei. Minä en ole absolutisti, vaan nautin viiniä tai siideriä tms. joskus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2032165
- 1341188
- 1131073
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa23827- 58806
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34751ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42638Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175584Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46567- 10540