mutta aion uhallakin kirjoittaa ateismista ja uskonnon tuputuksesta joka paikassa.
Uskonnottomilla ei ole juuri sanansijaa esim. televisiossa ja päivälehdissä. Jos joskus saa jonkun juttunsa julkaistua, niin se johtuu yleensä siitä, että vastaa jonkun uskovaisen kirjoitukseen.
Kirkonmenoja tulee säännöllisesti televisiosta, kirkko saa uutisissa usein sanansa kuuluviin jne.
Tässä on vahva sensuurin maku.
Ehkä olen väärällä palstalla
10
1171
Vastaukset
- Maalaisjärki...
Samaan asiaan liittyen olen ihmetellyt myös miksi uskonnollisuutta ei juuri ole tutkittu? Tai onhan sitä varmasti tutkittu, mutta julkisuudessa ei aiheesta juuri puhuta. Uskontojen eri oppien välisistä kahnauksista (esim. naispapit) saadaan kyllä lukea lähes päivittäin, mutta muistaako kukaan koskaan lukeneen vaikkapa siitä mitä uskovaisuus oikeasti on.
Uskova ei tietenkään voi tutkia uskonnollisuutta eikä todennäköisesti pysty ymmärtämään koko tutkimuksen tarvetta. Uskoville uskovaisuus tulee jostain ulkoa. Pitäisi ymmärtää, että uskonnollinen kokemus on osa ihmisen fysiologiaa.
Kokevatko uskovaiset uskonnollisuuden tutkimisen rienauksena?- Maalaisjärki...
purje kirjoitti:
on sangen mielenkiintoista.
http://www.uskonnot.fiTuossa linkissähän oli taas vain kyse uskonnon tutkimisesta. Tarkoituksena olisi siis löytää tutkimustietoa siitä mikä saa ihmiset uskoon.
- agnostikko___
Minusta Hesarissa on ihmeen paljon juttua ateista! Oikein olen ollut yllättynyt. Esim. juttua, että mihin atet lahjoittaa kun ei lahjoita kirkolle ja miten kirkon mahti hiipuu, kirkot on tyhjillään ja lisäksi paljon kirkko kritiikkiä.
Suht.koht. paljon ateisti-kirjoja esitelty. (Esiteltiin Dawkinsin kirja ja sit yhden naisen kirja jossa esiteltiin jumalkäsitteen kehitystä, hyvin "rienaava aihe" minusta jos olisin uskis, on ollut varmaan muitakin kirjoja esillä, kenties Harrisin ja Dennettin?).
Lisäksi atet kirjoittaavat aika usein Hesarin mielipidepalstalle, joka alkaa käydä minusta jo noloksi kohta.. En halua että uskikset saavat käsityksen että olemme inisijöitä! (Vaikka viimeisin kirjoitus oli minusta todella hyvä, koska se käsitteli ateismin minimaalista osuutta uskonnonkirjoissa koulussa)
Ehkä Suomi on vaan tällainen arka maa. JOPA USAssa Dawkisilta on pyydetty haastatteluja ja vierailuja telkkariin!(Vaikka ne on yleensä hitsin puolueellisija ja yrittävät jallittaa häntä)
Tosiasia on, että ateismissa ei ole kovin paljon sisältöä: se on vain jumaluskon puutetta ja siitä on aika vaikea saada juttua ;)
Hei, jos haluat jotain ateistista tai sellaista niin kato tiede-dokuja ;)- Kaaleppi
kuitenkaan kysymys siitä, uskooko jumaliin vai ei, vaan siitä, ovatko uskonnottomat ns.samalla viivalla uskovaisten kanssa.
Suomessa valtio tukee kirkkoa yli sadalla miljoonalla vuosittain, lasten on käytävä uskontotunneilla jos vanhemmat niin haluavat (missä uskonnonvapaus?)jne.
Olen huomannut, että Hesari on erilainen lehti kulttuurin saralla kuin moni muu. Siellä onkin aika kattavia kirja-arvosteluja ja muutenkin se tuntuu olevan aika erilainen kuin joskus takavuosina. Samaa ei kuitenkaan voi sanoa Ylestä tai muista paikallislehdistä. Itsesensuuria. Kenties. - agnostikko___
Kaaleppi kirjoitti:
kuitenkaan kysymys siitä, uskooko jumaliin vai ei, vaan siitä, ovatko uskonnottomat ns.samalla viivalla uskovaisten kanssa.
Suomessa valtio tukee kirkkoa yli sadalla miljoonalla vuosittain, lasten on käytävä uskontotunneilla jos vanhemmat niin haluavat (missä uskonnonvapaus?)jne.
Olen huomannut, että Hesari on erilainen lehti kulttuurin saralla kuin moni muu. Siellä onkin aika kattavia kirja-arvosteluja ja muutenkin se tuntuu olevan aika erilainen kuin joskus takavuosina. Samaa ei kuitenkaan voi sanoa Ylestä tai muista paikallislehdistä. Itsesensuuria. Kenties.On täysin totta, että ei olla kaikessa samalla viivalla ja on täysin typeriä säädöksiä tässä asiassa.
Lasten on käytävä uskonnontunneilla jos vanhemmat niin haluavat? Ei minusta, ei ole edes pakko käydä niillä vaikka kuuluisi kirkkoon.(Itse olen vieläpä tätä kysynyt ja ei tarvitsisi) Ei ole pakko käydä kirkossa,jos ilmoittaa asiasta. Kouluvihkosiin on kirjattu omantunnonvapaus laki..
Jos asuu jossain kaupungissa, joka on uskonnollinen, silloin on pakko hyväksyä paikallislehdissä olevat suuret määrät uskonnollista tekstiä.. Olemme vähemmistö. Jos jotkut haluaa kuunnella uskonnollista radiota tai katsoa jumalanpalvelusta, silloin Yle niitä näyttää. Yle voisi toki näyttää Dawkinsin dokumentteja..ehkä näyttäisi jos niitä kysyttäisiin.
Kantsii myös kysyä voitaisiinko me omalla järjestäytymisellä ja aktiivisuudella saada jotain aikaan. Kuten USAssa, ateisteja on enemmän kuin esim. juutalaisia, mutta silti ne ei saa paljon aikaan. - Kaaleppi
agnostikko___ kirjoitti:
On täysin totta, että ei olla kaikessa samalla viivalla ja on täysin typeriä säädöksiä tässä asiassa.
Lasten on käytävä uskonnontunneilla jos vanhemmat niin haluavat? Ei minusta, ei ole edes pakko käydä niillä vaikka kuuluisi kirkkoon.(Itse olen vieläpä tätä kysynyt ja ei tarvitsisi) Ei ole pakko käydä kirkossa,jos ilmoittaa asiasta. Kouluvihkosiin on kirjattu omantunnonvapaus laki..
Jos asuu jossain kaupungissa, joka on uskonnollinen, silloin on pakko hyväksyä paikallislehdissä olevat suuret määrät uskonnollista tekstiä.. Olemme vähemmistö. Jos jotkut haluaa kuunnella uskonnollista radiota tai katsoa jumalanpalvelusta, silloin Yle niitä näyttää. Yle voisi toki näyttää Dawkinsin dokumentteja..ehkä näyttäisi jos niitä kysyttäisiin.
Kantsii myös kysyä voitaisiinko me omalla järjestäytymisellä ja aktiivisuudella saada jotain aikaan. Kuten USAssa, ateisteja on enemmän kuin esim. juutalaisia, mutta silti ne ei saa paljon aikaan.koulussa on pakollista, jos lapsi kuuluu kirkkoon. Uskonnoton oppilas tosin voi käydä uskontotunneilla jos niin haluaa.
- agnostikko___
Kaaleppi kirjoitti:
koulussa on pakollista, jos lapsi kuuluu kirkkoon. Uskonnoton oppilas tosin voi käydä uskontotunneilla jos niin haluaa.
Tiedän kyllä, että sen "pitäisi" olla pakollista niille jotka kuuluvat kirkkoon. Mutta en usko että se on näin kireää, jos haluaa voi osallistua ETn opetukseen, jos sitä on. Jos ei ole ETtä niin ei kai periaatteessa tarvi osallistua mihinkään, mutta yleensä silti lapsi ottaa uskonnon. En usko että vanhemmilla on oikeasti tässä sanavaltaa (lukuunottamatta heidän mahdollista painostusta lasta kohtaan).
Niin kuin sanoin, olen itse kysynyt opelta että onko pakko ja vastaus oli että ei ole. (Kuulun kirkkoon koska isä ei anna erota..) - Kaaleppi
agnostikko___ kirjoitti:
Tiedän kyllä, että sen "pitäisi" olla pakollista niille jotka kuuluvat kirkkoon. Mutta en usko että se on näin kireää, jos haluaa voi osallistua ETn opetukseen, jos sitä on. Jos ei ole ETtä niin ei kai periaatteessa tarvi osallistua mihinkään, mutta yleensä silti lapsi ottaa uskonnon. En usko että vanhemmilla on oikeasti tässä sanavaltaa (lukuunottamatta heidän mahdollista painostusta lasta kohtaan).
Niin kuin sanoin, olen itse kysynyt opelta että onko pakko ja vastaus oli että ei ole. (Kuulun kirkkoon koska isä ei anna erota..)löytyy lakiteksti koulujen uskonnonopetuksesta ja et-opetuksesta. Käy tutustumassa.
- ja koulu...
Kaaleppi kirjoitti:
Olen huomannut, että Hesari on erilainen lehti kulttuurin saralla kuin moni muu. Siellä onkin aika kattavia kirja-arvosteluja ja muutenkin se tuntuu olevan aika erilainen kuin joskus takavuosina. Samaa ei kuitenkaan voi sanoa Ylestä tai muista paikallislehdistä. Itsesensuuria. Kenties.http://fi.wikipedia.org/wiki/Oppivelvollisuus
Aivan kuin lapsi voisi muutenkaan vaikuttaa koulunkäyntiin liittyviin asioihin. Aika turha vaahdota huoltajan sanan painoarvoa yhdessä oppiaineessa, kun lapselta ei sen kummemmin kysellä edes sitä, haluaako hän koko (perus)kouluun.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628
26 §
Oppivelvollisuuden suorittaminen
Oppivelvollisen on osallistuttava tämän lain mukaisesti järjestettyyn perusopetukseen tai saatava muulla tavalla perusopetuksen oppimäärää vastaavat tiedot. Edellä 25 §:n 2 momentissa tarkoitetun pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä olevan tulee osallistua oppivelvollisuuden alkamisvuonna järjestettävään esiopetukseen. (13.6.2003/477)
Opetuksen järjestäjän tulee seurata perusopetukseen osallistuvan oppilaan poissaoloja ja ilmoittaa luvattomista poissaoloista oppilaan huoltajalle. Oppivelvollisen huoltajan on huolehdittava siitä, että oppivelvollisuus tulee suoritettua. (13.6.2003/477)
Jos oppivelvollinen ei osallistu tämän lain mukaisesti järjestettyyn opetukseen, oppivelvollisen asuinkunnan tulee valvoa oppivelvollisen edistymistä.
Ketjusta on poistettu 36 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1702081
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo371465Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1321154Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe56902- 55846
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol250814Kääminsä polttanut taksi suomussalmella
Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen20792Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."
Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S18735Aina ku nään sun kuvan
Tekis mieli kirjoittaa viesti: Moi kulta, on ikävä❣️🤗 ihan noin vain, lyhyt ja ytimekäs 😁🤭58713Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis198634