Vainajan kuljetus

Neuvoton 1

Olisiko kenelläkään ( virallista tietoa ) saako vainajaa siirtää itse omalla autolla jos siihen on sopiva kalusto ? esim iso farmari auto .

22

13033

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainakin

      Ystäväni vauva ainakin kuljetettiin omalla autolla, samoin tuttuni vauva.Äidit eivät kyenneet kyytiin ollenkaan ja isätkin olivat surun murtamia.Ihanat, kauniit vauvat,ratkaisevan pahat fyysiset viat.Toisella vain kaksi ratkaisevaa verisuonta väärin päin, ja toiselta puuttui sydämen vasen kammio.
      Ei kai mikään estä.Mutta surun takia en kyllä suosittele,en itse ainakaan ikinä olisi kyennyt ajamaan autoa, kun hautausauton perässäkin äitini autossa ajattelin, että ikinä en tästä matkasta selviä, kun isääni haettiin ruumishuoneelta.Siskoni mies ajoi.
      Mitä vainaja itse haluaisi?

      • haluta enää mitään

        "Mitä vainaja itse haluaisi?"

        Luulisin, että ne on vainajan omaiset joilla on oikeus ratkaista tämä kuljetusasia?

        Vejeni kuoli nuorena, ja kyllä isäni haki hänet sairaalasta nonen sadan kilometrin päästä kotiin. Jossa pidetttin hautajaiset.


      • Anonyymi
        haluta enää mitään kirjoitti:

        "Mitä vainaja itse haluaisi?"

        Luulisin, että ne on vainajan omaiset joilla on oikeus ratkaista tämä kuljetusasia?

        Vejeni kuoli nuorena, ja kyllä isäni haki hänet sairaalasta nonen sadan kilometrin päästä kotiin. Jossa pidetttin hautajaiset.

        oliko etupenkillä turvavöissä?


    • woi

      Kyllä voi.

    • jullkka

      "neuvoton" itse otin asiasta selvää seurakunnalta kun enoni kouli hiljattain ja nyt vainaja pitäisi siirtää helsingistä lappiin ja tässätapauksessa omaiset sen saa kuljettaa itse mutta vainaja on oltava arkussa, hautaustoimisto pyys 1900€ kuljetuksesta ja vuokra paku maksaa 300€ polttoainekulut.mutta itse hautajaiskuljetus on suotavaa hautaustoimiston antaa kuljettaa.

    • tietottaja:)

      Periaatteessa voi, mutta vainajien kuljetus on luvanvaraista joten luvat pitää anoa lääninhallituksesta ja sitten autosta pitää olla tiedot se on oltava "tarkoitukseen sopiva" eikä mikään räppänä...Kokemuksesta tiedän et suurimpaan osaan farkkuihin ei arkku mahdu.

      • vielä lisäys

        Niikuin joku kirjoittikin, niin yleensä lasten arkut on niin pieniä et ne omaiset kyl itse kuljettaa.


      • tarvita

        Ei tarvitse mitään lupia anoa. Semmoinen sääntö tuli vastaan että pakettiauton sivuikkunoista ei saanut arkku näkyä. Kaippa sitä olisi voinut joku häiriintyä jos arkku olisi näkynyt pakettiautomme kyydistä.

        Tuo on kyllä totta ettei norm. aikuisen arkku mahdu farmariautoon


      • tarvii luvan
        tarvita kirjoitti:

        Ei tarvitse mitään lupia anoa. Semmoinen sääntö tuli vastaan että pakettiauton sivuikkunoista ei saanut arkku näkyä. Kaippa sitä olisi voinut joku häiriintyä jos arkku olisi näkynyt pakettiautomme kyydistä.

        Tuo on kyllä totta ettei norm. aikuisen arkku mahdu farmariautoon

        Käypä kysymässä siellä lääninhallituksessa, kyllä lupa vainajan kuljetukseen tarvitaan!!


    • Neuvoton 1

      Tehtävä suoritrttu onnistuneesti, vainaja pääsi kotipakkakunnalleensa lähimmäistensä luokse vainajaa ja hyviä tapoja kunniottaen omalla Isolla farmari autolla.
      kiitoksia kaikille kommenteista ja hyvää syksyä.

    • lääninhallitus

      Hautaustoimilain mukaan "Vainajan ruumista ja tuhkaa tulee käsitellä arvokkaalla ja vainajan muistoa kunnioittavalla tavalla. Vainajan ruumiin hautaamisessa ja tuhkaamisessa sekä tuhkan käsittelyssä tulee kunnioittaa vainajan katsomusta ja toivomuksia."

      Tätä periaatteellisluonteinen järjestelyohje tulee huomioida, niin hyvin kuin se on kohtuudella mahdollista, vainajan katsomus ja toivomukset hautaamisessa, tuhkaamisessa ja tuhkan käsittelyssä. Säännös ei velvoita toteuttamaan sellaisia toivomuksia tai vainajan katsomuksesta johtuvia ratkaisuja, joiden toteuttaminen olisi kohtuuttoman vaikeaa tai kuolinpesän varoihin nähden kohtuuttoman kallista taikka mitkä eivät ole mahdollisia voimassa olevien normien puitteissa.

      Terveydensuojelulainsäädäntö määrittelee taas ruumiin käsittelystä, säilyttämisestä ja kuljettamisesta sen, että "Jos vainaja on sairastanut tarttuvaa tautia ja tartunnan vaara on edelleen olemassa, on vainajan kuolinsyyn selvittäjän ilmoitettava tästä ruumista käsittelevälle. Muualla kuin sairaalan tiloissa ruumis on säilytettävä asianmukaisessa tiiviissä arkussa tai vastaavassa ennen hautaamista. Ruumiin kuljettaminen on sallittua vain siihen tarkoitukseen varatussa kulkuneuvossa."

      Lisätietoja asiasta voi aina kysyä, maksuttomasti, lääninhallituksista tai terveydensuojeluviranomaisilta

    • Asiasta tietoinen

      Kyllä saa kuljettaa omalla tilavalla autolla.

      • kuljettaja

        Ruumiin kuljettaminen on sallittua vain siihen tarkoitukseen varatussa kulkuneuvossa.


      • 3 + 8
        kuljettaja kirjoitti:

        Ruumiin kuljettaminen on sallittua vain siihen tarkoitukseen varatussa kulkuneuvossa.

        Miten heräsikään mielessäni ajatyus, että nimimerkin "kuljettaja" takana voisi hyvin olla jokin hautauspalveluliike, joka katsoo että yksityinen kuljetus omalla kalustolla vie heidän leipäänsä.

        Ja niinhän se tavallaan onkin.

        Vainajan siirtokuljetus hautauspalveluyrityksen toimesta maksaa maltaita. Esimerkiksi minun mieheni siirtokuljetettiin hänen kotikaupunkiinsa naapurikaupunkiin, jonne mieheni halusi tullla haudatuksi.

        141 km pituinen siirtokuljetus maksoi hautauspalveluyrityksen suorittamana neljä vuotta sitten 360 euroa. Ihan tavallinen, yksinkertainen honka-arkku ilman krumeluureja ostettiin samasta liikkeestä ja maksoi 880 euroa.

        Kyllä kuolema on ryöstöhinnoiteltua businestoimintaa, jossa rahastetaan sillä että surun murtama omainen ei jaksa ryhtyä tinkimään hinnoista tai kilpailuttamaan palveluja.


      • YYA62
        3 + 8 kirjoitti:

        Miten heräsikään mielessäni ajatyus, että nimimerkin "kuljettaja" takana voisi hyvin olla jokin hautauspalveluliike, joka katsoo että yksityinen kuljetus omalla kalustolla vie heidän leipäänsä.

        Ja niinhän se tavallaan onkin.

        Vainajan siirtokuljetus hautauspalveluyrityksen toimesta maksaa maltaita. Esimerkiksi minun mieheni siirtokuljetettiin hänen kotikaupunkiinsa naapurikaupunkiin, jonne mieheni halusi tullla haudatuksi.

        141 km pituinen siirtokuljetus maksoi hautauspalveluyrityksen suorittamana neljä vuotta sitten 360 euroa. Ihan tavallinen, yksinkertainen honka-arkku ilman krumeluureja ostettiin samasta liikkeestä ja maksoi 880 euroa.

        Kyllä kuolema on ryöstöhinnoiteltua businestoimintaa, jossa rahastetaan sillä että surun murtama omainen ei jaksa ryhtyä tinkimään hinnoista tai kilpailuttamaan palveluja.

        Näin on, ne yrittää pitää siitä "yksinoikeudesta" kiinni kynsin ja hampain! Useamman omaisen olen saattanut hautaan, tällä paikkakunnalla (Kouvola) hinnat ei ole eronneet mitenkään.


    • noin on varmasti

      tuossahan tuota varmaa tietoa tulee oikealta ja vasemmalta juu -ei vaarihousut tyyliin.

    • jk

      ei voi

      • hautaaja

        Vainajan kuljetuksiin täytyy olla siihen tarkoitukseen rekisteröity auto.
        Satunnaiset, millä tahansa autolla, eivät ole lainmukaisia. Esim. vakuutukset ja terveysasetukset eivät sitä salli. Tietysti aina on ihmisiä, jotka eivät tiedä sääntöjä tai eivät halua niitä noudattaa. Ja harmithan laukeavat vasta, jos jotain yllättävää tapahtuu. Liikenneonnettomuus tai jonkin taudin leviäminen...


      • riittää jo
        hautaaja kirjoitti:

        Vainajan kuljetuksiin täytyy olla siihen tarkoitukseen rekisteröity auto.
        Satunnaiset, millä tahansa autolla, eivät ole lainmukaisia. Esim. vakuutukset ja terveysasetukset eivät sitä salli. Tietysti aina on ihmisiä, jotka eivät tiedä sääntöjä tai eivät halua niitä noudattaa. Ja harmithan laukeavat vasta, jos jotain yllättävää tapahtuu. Liikenneonnettomuus tai jonkin taudin leviäminen...

        Höpö höpö, saa kuljettaa omalla autolla


    • lapsensa siirtänyt

      Lapsen saa siirtää omalla autolla, en muista ikärajaa, joku 10 tienoilla, aikuista ei saa siirtää omalla autolla, vaan pitää olla ruumisauto.

      • sadat ruumiit

        Mihin lainkohtaan tämä lasten ikäraja perustuu ? JOs hautaustoimilaissa on kerran maininta "siihen tarkoitukseen varatusta autosta", niin täytyy autossa olla joitakin varusteita: kumimatto tai rosteripohja jo hygienian vuoksi. Toiseksi ainakin asianmukaiset kiinnittimet tai tuet kuormatilassa, ettei arkku pääse liikkumaan kuljetuksen aikana.
        Kyllä patologian osaston vahtimestari katsoo, kenelle vainajan voi luovuttaa.
        On annettu pakettiautokuljetuksiinkin, jos asianmukainen auto. Venäläiset on jopa yrittäneet kuljettaa arkkua kohti Vaalimaata Volgan kattotelineellä, mutta sitä ei tietenkään ole sallittu. Kuljetus pitää olla asiallinen ja vainajan arvoa kunnioittava ainakin Suomen rajojen sisäpuolella.


    • YYA62

      Laki sanoo näin, et se PITÄÄ olla virallinen auto!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      364
      3295
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      118
      2406
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      123
      1715
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      75
      1226
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1107
    6. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      45
      1046
    7. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      155
      1040
    8. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      1033
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      883
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      42
      826
    Aihe