Kolme erilaista penkkitreeniä

Miten on?

Ajatusleikki: ainakin teoriassa kai penkkitulosta voisi nostaa lähtötasosta huomattavasti kolmella erilaisella harjoittelulla:

1) maksimivoimatreenaus 1-3 toiston sarjoilla
2) perusvoimaharjoittelu n. 6-8 toiston sarjoilla
3) pyramidiharjoittelu esimerkiksi 10,6,3,1,6 tms.

Jos olen oikein ymmärtänyt, tapa yksi tuottaa nopeasti hyviäkin nostotuloksia, mutta kehitys katkeaa nopeasti, kropassa ei näy juurikaan tulosta ja loukkaantumisvaara on suuri.

Tapa kaksi lie perusharjoittelua joka kehittää erinomaisesti sekä tulostuloksia että lihasmassaa.

Tapa kolme taas on näiden välimuoto, teoriassa siis ihanteellinen harjoittelutapa? Miten käy, jos treenaa penkkiä kahdesti viikossa vain pyramidi-harjoittelulla? Entä jos tekee pelkkää 6-8 toistoa x 5?

Kumpi parempi kehityksen ja tulosten kannalta?

9

6678

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • m.pieni

pyramidi.
      itse tehnyt pyramidia lähinnä ekana lämmittelysarjat ja sitt rautaa sen verran
      että jaksaa tehdä 12.10. 8.6 8 ja 10.
      ja joskus tehdä silleen että ykkösiä taikka
      kakkosia viiminen sarja.
      oman tuntuman mukaan.
      itsellä ainaki toiminut parhaiten penkkituloksen nousussa noi pyramidi tyyliset treenit.
      kuhan tulokset on nousussa sitt kun pysähtyy niin
      alkaa tekee jotaki muuta..

• morooni

Eikö sitte o vielä se Hulkin tapa eli nyhjätään voimanostotyylisiä toistoa pari vuotta samoilla painoilla ja sitten selitetään, selitetään, selitetään, selitetään....

• Korsto

Noista kolmesta käyttäisin vaihtoehtoa 2 perustreeninä(esim.5*5-sarjat), ja ennen kisoja/sopivin väliajoin "piikataan" vaihtoehdolla 1.

• persekeisari

tapa yksi kaksi kolme ja neljä ovat kaikki syvältä.
        mikään ei ole toimiva,ellei niitä osata käyttää harjoittelijan oikeisiin tarpeisiin.
        alkutaipaleella olija ei tarvitse mitään maksimitreenejä jne...

• vielä,
        persekeisari kirjoitti:

tapa yksi kaksi kolme ja neljä ovat kaikki syvältä.
        mikään ei ole toimiva,ellei niitä osata käyttää harjoittelijan oikeisiin tarpeisiin.
        alkutaipaleella olija ei tarvitse mitään maksimitreenejä jne...

oletteko tehneet sitä ylhäältä alaspäin eli ensin max painot ja siitä sitten aina 2,5kg alaspäin,on muuten tehokas..

• bobby77
        vielä, kirjoitti:

oletteko tehneet sitä ylhäältä alaspäin eli ensin max painot ja siitä sitten aina 2,5kg alaspäin,on muuten tehokas..

Pyramidi on kyl paras kun sen alottaa tosiaan maximista ja menee siit alaspäin, mut 2.5 kg vähennys menee kyl nyhväyksen puolelle... (5-10kg sopiva...)

• Pula-ajan atleetti

Kokeile vaikka sellaista, että teet joka toinen kerta vaikkapa 5 x 6-8 toistoa ja joka toinen pyramidin, joka voi olla haluamasi muotoinen.

• TheJone

Ensinäkin pitää ottaa selvää, mikä minkäkin harjoittelumuodon tarkoitus on ja miten ja miksi se kehittää. Luettelemasi harjoittelumuodot poikkeavat toisistaan jonkun verran jo fysiologisellakin tasolla.

Mikäli pelkkää lihasmassaa haluaa kehittää, on siihen olemassa parempiakin konsteja kuin perinteinen penkki.

"Miten käy, jos treenaa penkkiä kahdesti viikossa vain pyramidi-harjoittelulla? Entä jos tekee pelkkää 6-8 toistoa x 5?"

No siinähän käy silleen, että ensin tulokset nousee sikana ja sit ne jääkin siihen oletettavasti junnaamaan. Sillä 2 kertaa viikossa kovan ja erityisesti hermostoa rasittavan penkkitreenin tekeminen kokemattomalle on todennäköisesti kohtalokasta. Niin siinä hei käy.

• aloittaja

Penkkiä treenatessa perusvoimaharjoittelua siis? Ts. noita 6-8 toiston sarjoja vaikkapa 5 per treeni.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä mieltä olet?

Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo
      Ikävä
      157
      1480
    2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      129
      1170
    3. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      216
      869
    4. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      65
      791
    5. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      62
      710
    6. Mikä sua mies vaivaa?

Siis oikeasti.
      Ikävä
      46
      675
    7. 52
      670
    8. 76
      576
    9. Annan aikaa jos sitä vielä tarvit

mutta loputonta odottamista en kestä. Naiselle
      Ikävä
      52
      572
    10. Martina avaa suhdettaan

IL 22.7: Martina avaa suhdettaan nuoreen Muhikseen. Nyt on jo vakavaa, on käyty syömässä Itä-Helsingissä. Onkohan muutt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      187
      568
    Aihe