Diesel vaarallinen

Taas kerran todettu

Ruotsissa se taas on todettu: dieselin pienhiukkaset ovat äärettömän vaarallisia sydänsairaille, ja aiheuttavat ilmeisesti enemmän kuolemia kuin liikenneonnettomuudet. Dieselistä pursuaa kymmenkertaisesti pienhiukkasia bensiinimoottoriin verrattuna.

Mutta eihän sitä kukaan usko, eihän...

19

2327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • todettu

      yhtä jos toistakin merkillistä poikkeavuutta.

      • Olleet aina

        Totta. Ovat aina olleet tehokkaampia ja järkevämpiä kuin tunteissa rypevät puolislaavilaiset suomalaiset.


      • fennoman
        Olleet aina kirjoitti:

        Totta. Ovat aina olleet tehokkaampia ja järkevämpiä kuin tunteissa rypevät puolislaavilaiset suomalaiset.

        Rumempia ne ovat ainakin,katsoo vaikka hevosennaamaisia kuninkaallisia.

        Ja päättämättömiä.Komitea täytyy perustaa päättämään meniskö paskalle.


    • Ja olen samaa mieltä

      Joo, maikkarin nettisivuillahan tuo uutinen oli. Vaikutti asialliselta ja puolueettomalta tutkimukselta. Eikä kai tuossa nyt mitään hirveän uutta ollut.
      Mutta kaippa se täällä kielletään? Eiköös se ole dieselfanien tapa, siis mitätöidä kaikki vähänkään kielteistä faktaa dieseleistä kertova informaatio.

      • The Rat

        Ei näyttänyt olevan, ainakaan uutisosiossa.

        Jos linkki löytyy, uskottavuus nousee heti.


      • Opettele etsimään tietoa....
        The Rat kirjoitti:

        Ei näyttänyt olevan, ainakaan uutisosiossa.

        Jos linkki löytyy, uskottavuus nousee heti.

        No kyllä se tänään on julkaistu www.mtv3.fi sivuilla. Joo, kyllä löytyy: kun klikkaa uutiset, ja sitten ulkomaat, ja vierittää (jos rotta osaa) niin kas, siellähän se otsikko "Pakokaasut tappavat enemmän kuin liikenneonnettomuudet". Julkaistu TÄNÄÄN klo 8.30 suunnilleen.
        Tuon otsikon alta myös Rotta voi tutkimustulokset löytää. Jos haluaa.
        Jaa jaa, miten suhtautua vakavasti tyyppiin joka ei löydä päivän uutisista päivän uutista, vaan kyselee että "Minä vuonna".
        Ilmeisesti dieselkäryt vaikuttavat aivoihinkin.


      • The Rat
        Opettele etsimään tietoa.... kirjoitti:

        No kyllä se tänään on julkaistu www.mtv3.fi sivuilla. Joo, kyllä löytyy: kun klikkaa uutiset, ja sitten ulkomaat, ja vierittää (jos rotta osaa) niin kas, siellähän se otsikko "Pakokaasut tappavat enemmän kuin liikenneonnettomuudet". Julkaistu TÄNÄÄN klo 8.30 suunnilleen.
        Tuon otsikon alta myös Rotta voi tutkimustulokset löytää. Jos haluaa.
        Jaa jaa, miten suhtautua vakavasti tyyppiin joka ei löydä päivän uutisista päivän uutista, vaan kyselee että "Minä vuonna".
        Ilmeisesti dieselkäryt vaikuttavat aivoihinkin.

        Minä jotenkin sekoitin tämän nyt pienhiukkasiin, dieseliin ja ruotsalaisiin.

        No katsotaan juttu...

        Jeps. Jutun tulos on seuraava: pakokaasut eivät ole hyvästä.

        Tutkittavana oli ikivanhan dieselin aiheuttamat kaasut, referenssinä "pakokaasuton" ilma. Tämä ei siis kertonut mitään dieselin terveysvaikutuksista verrattuna bensaan.

        Ja nyt, käsi ylös kaikki jotka eivät osanneet arvata että pakokaasujen hengittäminen ei välttämättä ole hyväksi?


      • Parantumatonta yksisilmäistä
        The Rat kirjoitti:

        Minä jotenkin sekoitin tämän nyt pienhiukkasiin, dieseliin ja ruotsalaisiin.

        No katsotaan juttu...

        Jeps. Jutun tulos on seuraava: pakokaasut eivät ole hyvästä.

        Tutkittavana oli ikivanhan dieselin aiheuttamat kaasut, referenssinä "pakokaasuton" ilma. Tämä ei siis kertonut mitään dieselin terveysvaikutuksista verrattuna bensaan.

        Ja nyt, käsi ylös kaikki jotka eivät osanneet arvata että pakokaasujen hengittäminen ei välttämättä ole hyväksi?

        Lue lausunnot uudestaan. Lähtökohta on se että diesel tuottaa enemmän kuin kymmenkertaisesti erittäin vaarallisia pienhiukkasia. Juuri näitä dieseleitä on yhä enemmistä Ruotsin dieseleistä.

        Tutkimusta jatketaan "katalysaattorilla" varustetuilla dieseleillä, mutta ennakkoarvio oli että tulos sydänsairaiden kannalta ei muutu.

        Kyllä Rotta nyt ylimielisyydessään ylitti jo itsensäkin.

        "Ai se oli pakokaasuista. Minä jotenkin sekoitin tämän pienhiukkasiin ja ruotsalaisiin."

        Mistä kuvittelet pienhiukkasten tulevan ja missä ne sijaitsevat? PAKOKAASUISSA! Eivät ne tule dieselautojen pyörinen venttiilien kautta.

        Kyseessä on laadukas Ruotsissa tehty tutkimus. Ruotsalaisuus ei tee tutkijasta huonompaa kuin saksalaisesta, suomalaisesta tai nigerialaisesta.

        Jos olisin yhtä tyhmä kuin Rotta niin en kehtaisi tänne kirjoitella. Istuisin autotallissa hengittämässä pakokaasuja, koska olettaisin että pienhiukkaset ovat jossain muualla kuin pakokaasuissa.

        Rotan jutut ovat yleensä niin kuusta temmattuja että hämmästyn sitä että hän pystyy yhä hämmästyttämään tietämättömyydellään.


    • jiijiii

      näiden pienhiukkasten takiahan uusissa dieseleissä on hiukkassuodattimet.

      • Tekopyhäkö

        Onhan niitä uusia kaupassa saatavana, eikä ne saastuta yhtään paikalla ollessaan. Myöskin ilman hiukkassuodatinta olevia uusia autoja myydään vielä ja todennäköisesti enemmän kuin hiukkassuodattimella varustettuja.

        Suomen autokanta on noin 18 vuotta vanhaa. Jos nyt kaikki uutena myytävät dieselit olisi varustettu hiukkassuodattimilla, niin kuinka monen vuoden kuluttua koko autokanta olisi uusiutunut?

        Vertaa bensa-auton katalysaattoriin, tullut pakolliseksi vuonna 1991, edelleen on satoja tuhansia bensa-autoja liikenteessä ilman katalysaattoria.


    • vaarallisia
    • lapalie

      Ei paljon haittaa. Ainakin minun dieselautossa on sellainen suodatin, joka estää hiukkasten pääsyn auton sisälle.

      • kaikissa autoissa

        ole filtteri, joka suodattaa auton sisälle tulevaa ilmaa. Mut tässä tapauksessa tarkoitetaan hiukkassuodatinta pakoputken yhteydessä.


    • Älkää sitä loukatko

      Hehheh, lueskelin läpi nuo vastaukset. Ja niin näkyy käyneen kuin yleensä käy:

      DIESEL ON PYHÄ. SIINÄ EI OLE MITÄÄN VIKAA. KAIKKI MUUTKIN VEHKEET OVAT VAARALLISIA. MINUA EI HAITTAA MITÄ PUTKESTA TULEE KOSKA SE EI TULE AUTOONI SISÄLLE.

      Dieselikirkon hurmahenkinen kokoushan tästä tuli. Hallelujaa taas kerran. Joo, ja koska tutkimus on ruotsalainen niin sillä ei ole mitään arvoa. Eiks niin? Siellähän käytetään vain ikivanhoja dieseleitä, kun meillä Suomessa joka mannella on HIUKKASSUODATIN.

      Heja Finland!

      • tukehdu

        Älä turhaan hikeä ota, verenpainekin nousee.

        Meillä dieselkirkossa on yleensä harmoninen ja rauhallinen tunnelma. Joskus sinne tunkee vierasuskoisia fundamentalisteja. He aloittavat kovaäänisen tuomitsemisen ja syyllistämisen. Etenkin, jos emme välittömästi vaihda uskontoa.

        Tulkaa tekin omassa uskossanne autaiksi.


    • dieseleitä

      Kannattaa lukea teksti loppuun asti:

      "De nya dieselbilarna har partikelfilter, men vi vet inte om det skyddar, säger Thomas Sandström. Det är inte utforskat ännu, men vi kommer att starta en sådan studie i höst."

    • Hiilivetyjen poltossa syntyy aina hiukkasia, pienikokoisia joita ei edes mitata suunnilleen yhtälaisesti sekä bensiini- että dieselmoottoreista.

      Dieselin ongelmana on suuremmat partikkelit, joita myös mitataan ja joille on säädetty päästörajat.

      Nykyiset huikkassuotimet vähentävät päästöä valmistajien mukaan jopa 85 %, mutta senkin jälkeen hiukkaspäästöt ovat miltei tuplasti bensan vastaavia. (2005 - mittaustulos, diesel yli 10-kert. ).

      Mutta, mutta...
      Hiukkassuodatin polttaa kerääntyneen moskan NOx-yhdisteitä hyväksi käyttäen ja vapauttaa ajoittain typpidioksidia, josta tulee se uimahallia muistuttava haju.

      Ihmettelin asiaa jo aikaisemmin tällä palstalla ja totesin hajun aiheuttavan voimakkaan pahoinvointireaktion ja dieselin ostopäätöksen lykkäyksen ainakin toistaiseksi.

      Kyse lienee omasta allergiaherkkyydestä ja ongelman pitäisi poistua kun EURO 6 astuu voimaan ja typpipäästöjen raja asettuu täälläkin muun maailman tasolle.

      Ongelmana on toistaiseksi se että kukaan ei oikein vielä tunnu tietävän kuinka asia hoidetaan, kokeiluissa oleva vesi-urea systeemi ei oikein vakuuta, henkilöautoissa moinen herättää ennemminkin hilpeyttä.

      • DPF

        Toimintaperiaatteita on useampia. Omassani aktivoituu nokihiukkasten poltto 300-900 km:n välein riippuen ajo-olosuhteista. Aktivointi käynnistyy vain maantieajossa ja kestää noin 20 min.


    • kuullut

      hiukkas-suodattimesta? Jos et koita arvata mikä sen tehtävä autossa on. Tekniikka katos kehittyy.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      68
      3031
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2835
    3. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      49
      2067
    4. Mietin että

      Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1535
    5. Oot ilkee paha noita

      Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1329
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

      Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1308
    7. Aaamu on täällä taas!

      Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1291
    8. Tajusin vaan...

      Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1243
    9. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

      Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1212
    10. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

      Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1210
    Aihe