Teema-kanavalla on pyörinyt Aki Kaurismäen valkkaamien klassikkoleffojen lista.
Mitä leffoja itse valitsisitte tällaiselle "carte blanche"-listalle, jos saisitten vapaasti valita Teemalle 10 leffaa esitettäviksi?
Tässä oma listani:
-Hitchcock:Vertigo
-Becker:Älkää koskeko
-Spielberg:Kauhun kilometrit
-Corman:House of Usher
-Wilder:Sunset Boulevard
-Eisenstein:Panssarilaiva Potemkin
-Tati:Riemuloma Rivieralla
-Kaurismäki:Arvottomat
-Kassila:Vodkaa, komisario Palmu
-Curtiz:Casablanca
Nyt leffoja listaamaan Akin tyyliin.
6
538
Vastaukset
- Max T W
- Curtiz: Casablanca
- Copppola: Kummisetä
- Coppola: Ilmestyskirja, Nyt!
- Kubrick: Tohtori Outolempi
- Fellini: La Dolce Vita
- Truffaut: Amerikkalainen yö
- Scott: Blade Runner
- De Palme: Scarface
- Carpenter : Halloween
- Aldrich: Kiss me deadly - The Wolf
Tämä ei ole suora oma top 10, vaan nimenomaan lista, jonka elokuvat tulisi TV:ssä näyttää (no, jokunen näistä on kyllä taannoin TV:ssä nähtykin) ja joista jokaisesta olen suunnattomasti pitänyt. Kummisedät ja muut näkyy TV:ssä säännöllisin väliajoin, joten jätän ne suosiolla pois.
- Carl Th. Dreyer: La Passion de Jeanne d'Arc
- Ingmar Bergman: Persona
- Federico Fellini: 8½
- Andrei Tarkovsky: Stalker
- Sergio Leone: C'era una volta il West
- Kenji Mizoguchi: Ugetsu monogatari
- Ingmar Bergman: Det sjunde inseglet
- Orson Welles: Touch of Evil
- Mikheil Kalatozishvili: Letyat zhuravli (The Cranes Are Flying)
- Akira Kurosawa: Rashômon- The Wolf
- Krzysztof Kieslowski: Krótki film o zabijaniu (A Short Film About Killing)
- Luis Buñuel: L’ Âge d'Or
- Stanley Kubrick: The Killing
- Stanley Kubrick: Paths of Glory
Tässäpä olisi minun listani:
1. Akira Kurosawa: Yojimbo
2. Orson Welles: Pahan kosketus
3. Alfred Hitchcock: Psyco
4. Peter Yates: Mother, Jugs & Speed
5. Don Siegel: Coogan´s bluff
6. Luc Besson: Nikita
7. Philip D'Antoni: The Seven-Ups
8. John Boorman: Point Blank
9. William Keighley: "G" Men
10. Larry Peerce: Two-Minute warning- Listamies
Tässä olisi minulle mielekäs "klassikkolista"
Robocop
Predator
Back the The Future
Star Wars
Raiders of the Lost Ark
Alien
Terminator
Blade Runner
The Thing
Innerspace - pxä
Tämä on hieno topikki ja puheenvuorot ovat hyviä. Lisää tämmöisiä fiksuja keskusteluja!
Jonkin aikaa mietiskeltyäni tämmöinen lista alkoi muodostua. Huomasin että eritoten jännärigenre on lähellä sydäntäni, joten kaikki valkkaamani leffat ovat enemmän tai vähemmän jännäreitä, mukaan sekoitettuna muitakin lajityyppejä. Lisäksi päätin, että samalta ohjaajalta listalla on vain yksi elokuva ja etten sijoittaisi listalleni jo tässä keskustelussa esiintyneitä leffoja - muutoin Kauhun kilometrit ja Halloween olisivat listalla automaattisesti, kenties myös Point Blank ja Two-minute warning.
- Alfred Hitchcock: Takaikkuna
- George Cukor: Kaasuvalo
- Sidney Lumet: Valamiesten ratkaisu
- Norman Jewison: Yön kuumuudessa
- Ron Clements, John Musker & co: Basil Hiiri, mestarietsivä
- Joseph Sargent: Pelham 1-2-3 kaapattu
- George Seaton: Kiitorata
- Sam Peckinpah: Olkikoirat
- John Carpenter: Usva
- George Roy Hill: Puhallus
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html412775Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4312329Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens222185Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau182050Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1411779Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1381723Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat221246Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,11164- 741069
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.67987