“Terve” suu kipeä!?

mistä kyse?

Minulla on ollut nyt jo reilun kuukauden kipua, arkuutta ja kirvelyä kielessä ja huulten sisäpinnalla. Se alkoi karheutena kielen alapinnalla ja alahuulen sisäpuolella. Tuntui kuin hienoa hiekkaa olisi tarttunut suun sisäpintaan. Katsoessa ei mitään erikoista näkynyt, ei vaaleaa peitettä tai ärtyneen punaistakaan. Pehmeällä hammasharjalla rapsuttelemalla sain tuota karheutta hiukan pois, mutta se tuli pian takaisin.

Sitten alkoi oudot tuntemukset kielessä, ihan kuin olisi afta tai sellainen “finninoloinen” kipeä paukama mitä minulla on joskus ollut – mutta siinä kohtaa kielessä ei kuitenkaan mitään näy! Olen yrittänyt pitää suuhygieniasta hyvää huolta ja purskutellut Sensodynen herkille/vihloville hampaille tarkoitetulla suuvedellä. Ei auta.

Tänään kävin sitten lopulta lääkärissä jolle selitin oireet ja taustani juurta jaksain. Hän tutki suuni ja sanoi että kaikki näyttää olevan aivan kunnossa, ihan terve suu. Ei löytänyt mitään selitystä arkuudelle, sanoi vain ettei varmasti ole mitään vakavaa koska kaikki näyttää hyvältä. Tarjosi jotain aftoille tms tarkoitettua voidetta joka voisi lievittää tuntemuksia hieman, muuten sitten vaan että juo paljon vettä, imeskele jääpalaa jos suu tuntuu kuivalta, ja koita olla ajattelematta niitä tuntemuksia (ihan kuin vika olisi korvien välissä!)

Onko kellään täällä kokemusta vastaavasta? Mikä ihme voisi aiheuttaa tällaista ja ennenkaikkea mitä voisi kokeilla että pääsisi tästä arkuudesta ja kirvelystä eroon! Joskus tuntuu melkein siltä kuin olisi hampaidenpesun jälkeen purskutellut Tabascolla suuveden sijaan…

5

1015

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • auttaisiko mitään

en tiedä auttaako mitään, mutta jos olet herkistynyt hammastahnalle? jätä tahna pois vaikka vkoksi ja osta jotain toista merkkiä.
      ei ainakaan maksa kauheesti kokeilla.

• vaihtoon

Niinkuin jo joku ehdotti niin kannattaisi vaihtaa (ainakin kokeilumielessä) hammastahna sellaiseen missä ei ole natrium lauryyli sulfaattia. Se on aine tahnoissa mikä tekee tahnoista vaahtoavan.
      Tuo aine voi aiheuttaa yliherkkyyttä ja mm.aftoja.

Apteekeista löytyy herkälle suulle tarkoitettuja tahnoja. Merkkejä on monia.

Käytät suuvettä? Käytä ehdottomasti sellaista missä EI ole alkoholia. Se vain kuivattaa suuta.

• bambi.

Kävin lääkärissä aivan saman ongelman takia (paitsi itsellä ollut jo kohta vuoden). Lääkäri lähes nauroi, ettei minulla mitään kielessä ole ja sanoi että on vaan kielipolte (vaikka se pitäisikin olla vanhemmilla ihmisillä). Afta ei missään nimessä voi olla, koska oireita ei ole kuin että punaiselta näyttää usein paikka, johon sattuu.

Hammaslääkärissä kerroin myös asiasta ja siellä ehdotettiin kokeilemaan apteekista saatavia hammastahnoja nimeltä Salutem tai Biothene. Menen lähiaikoina ostamaan ja toivon, että auttaisivat :(

• ja huomannut sen jälkeen

ko. vaivoja?
        Tarkkaile siis syömiesi ruokaa. Muistaakseni tomaattien syönti aiheuttaa ko. vaivoja. -> yleensä alfoja.
        Tämä ei kyllä auta, mutta helpottaa vaivaasi. Kokeile siis tarkkailemaan syömiesi ja juomiesi jälkeen.
        Itse en syö muutamia ruoka-aineita, kun ne aiheuttavat inhottavia suu- tai maku-tuntemuksia ja myös jälkivaivoja. Kuten esim. tuore kurkku...

• alkuperäinen kysyjä

Kiitos vastanneille, helpotti jo lukea että muillakin tällaisia oireita on. Hammastahna on jo Yotuelia mutta taidanpa silti kokeilla vaihtaa sen toiseen merkkiin myöskin ilman sitä natrium lauryl sulfaattia. Eri ruoka-aineiden vaikutusta olen myös koittanut “maistella”, ja muuten sitten vaan paljon vettä ja otan nyt myös varoiksi monivitamiinitabletin päivittäin. Huomasin nimittäin että viime viikkoina on tuo ruokavalio jäänyt vähän yksipuoliseksi kiireitten takia… Kielipoltetta pitää googlettaa lisää; onkohan kenelläkään lisävinkkejä miten sitä voisi alkaa nujertamaan…?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      121
      1688
    2. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      16
      1372
    3. Tiedätkö miten pahalta tuntui

Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      61
      980
    4. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      972
    5. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      65
      826
    6. J miehestä oikeaa

Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      75
      798
    7. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      760
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      46
      731
    9. Kysyit firman bileissä..

.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      671
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      60
      653
    Aihe