Ateistit ja luonnonsuojelu

Qadesha

Haluaisin kuulla mielipiteitänne voisiko ateismi edesauttaa luonnonsuojelua? Katselin meinaan tässä boksista "Maa ilmasta" -sarjan 2. jakson ja meinasin pillahtaa itkuun nähdessäni luurangonlaihaksi laihtuneen jääkarhun... En ole sitä sortimenttia ihminen että väännän itkua jokaikisestä asiasta mitä maailmassa tapahtuu, enkä järin piittaa _fiktiivisistä_ hirmutöistä joita ihmiset toisiaan kohtaan tekevät. Voin katsoa silmäripsenkään värähtämättä vaikka millaista kauhuelokuvaa, mutta kun näen eläimen kärsivän, raivostun tai masennun. Tuossa ko. ohjelmassa se jääkarhu oli viimeinen pisara, kun ensin oli näytetty miten ahne metsäyhtiö hoitelee hommansa Tasmaniassa "kaskeamalla" napalmilla ja myrkyttämällä vaikka 100.000 elukkaa yhteen läjään puidentaimia rouskuttelemasta...

Tuli mieleeni että kun tässä on ainakin 2000 v eletty jotakuinkin erilaisten uskontojen ja aatteiden ehdoilla, niin voisiko jumalauskosta luopuneiden näkemykset olla mitenkään vaihtelua asiassa? Okei, tiedän että tässä tulee nyt mieleen ajatus siitä että kommunismia kokeiltiin jo ja perseelleen meni. Ihminen on ahne elukka eikä jakamiseen perustuvassa taloudessa tee juuri mitään yhteisen hyvän eteen, mutta annas olla kun tulee kapitalistinen talous niin johan kaikki voivat potrasti...

Mutta hiiteen nyt se kommunismi. Minua mietityttää se miten paljon - mahdollisesti - kristityn maailman "kaikki tähän mulle nyt heti" -ahnaudessa on pohjana se ajatus että kun kaikki lopulta tulee tuhoutumaan, niin Jumala-setä kyllä auttaa. Ja lähettää Jessen noukkimaan ne omansa. Tai että Allah kyllä korjaa kaikki oikeauskoiset taivaaseen neitsyeiden kanssa telmimään...

Kaikessa tuntuu taustalla olevan ajatus että "minähän paskon pesääni niin paljon kuin lystään, minua suurempi taho kyllä avittaa sitten". Raivostuttavaa.

Olen itse panteisti ja sen vuoksi en usko mihinkään ulkopuoliseen tahoon joka puuttuu peliin kun alkaa vähän omakin nokka lillua paskassa. It's up to us.

Ehkä täällä ateismipalstalla voinkin rauhassa jättää sen painottamisen että "uskon että Jumala on kaikessa elävänä henkenä blaa blaa" kun täällä ei välttämättä tarvitse käyttää sitä hemmetin vaikeaa ja haitallistakin sanaa Jumala... Olen aina vähän väistellyt tätä palstaa kun olen olettanut olevani tänne liian spiritualistinen, mutta katsoo nyt.

Yllättäkää minut iloisesti ja todetkaa että joo, me ateistit tajutaan että ei tämä peli voi jatkua, koska EI TULE KETÄÄN joka siivoaa jälkemme. ;) Maapallo ehkä joskus toipuu, mutta me ei lajina voida sitä odotella.

41

1221

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Qadesha

Tai spirituaalinen. Hitto vie en minä tiedä. "Henkinen" en jaksa olla, kun se on sitä pullakahveeluentotouhua...

Eikä sekään sakki halua luontoa avittaa, kun mieluummin odottavat kuola suusta valuen että tulisi mullistuspullistus, esmes Maan akseli vinksahtaisi vinoon.

• varmastikin ajatusmaailmaltaan eniten palloa tuhoava.

Asiasta kolmanteen, aurinko heittää lusikan nurkkaan viiden miljardin vuoden päästä, joten miten itse näet tarpeesi tekohengittää?

Se jääkarhu ei rakenna avaruusasemaa paetakseen väistämätöntä, ihminen ehkä elleivät hihhulit tapa meitä kaikkia ennen sitä

• Qadesha

Voidaan ajatella että okei, jääkarhu on yhdentekevä, antaa sen mennä. Seuraavaksi voidaan luopua kaikista niistä maailman puista joista emme pysty hyötymään sellumössön tai huonekalujen yms. ominaisuudessa. Tätä rataa voidaan jatkaa ja luovutaan ja luovutaan, tuhotaan ja tuhotaan. Jäljellä on lopulta varsin tylsä maailma jossa ihminen syö ihmistä, mikäli luonnon kiertokulku on horjunut siinä määrin että emme saa enää syödäksemmekään, sen paremmin kasveja kuin eläimiäkään.

Oletin että ateistin ei välttämättä tarvitse olla materialisti, eli kuvitella että elämä päättyy kuolemaan, jolloin tietysti on yhdentekevää päättyykö yhden ihmisen elämä vai kenties koko planeetan elämä samantien. Eli materialistihan voi ajatella että sitten kun minua ei enää ole, niin millään ei ole mitään väliä. Itse reinkarnaatioon uskovana uskon että moni joutuu palaamaan tänne kärsimään, mutta sekään ei ole se pääpointtini miksi luontoa "pitäis vähän niinku varjella junou nääs kato".

Pääpointtini on oikeastaan se että elämä on saatanan tylsää jos täällä ei ole mitään muuta kuin meitä ihmisiä. Mutta sitähän se enimmäkseen on jo monelle, joka esim. pelkää metsiä.

Oman tarpeeni tekohengittää... Hmm... En kaihda teknologiakaan sikäli että minun puolestani ihmiskunta voi kyllä opetella elollistamaan muita planeettoja ja aurinkokuntia, mutta jos pilaamme Maan, emme ehkä ehdi muille planeetoille asti kun teilaamme lajimme jo kotipesäänsä.

• coolice1

mummu, eniten palloa tuhoava...oletpas sinä
        hiukan tyhmä...hehe

• Ateisti Atte
        Qadesha kirjoitti:

Voidaan ajatella että okei, jääkarhu on yhdentekevä, antaa sen mennä. Seuraavaksi voidaan luopua kaikista niistä maailman puista joista emme pysty hyötymään sellumössön tai huonekalujen yms. ominaisuudessa. Tätä rataa voidaan jatkaa ja luovutaan ja luovutaan, tuhotaan ja tuhotaan. Jäljellä on lopulta varsin tylsä maailma jossa ihminen syö ihmistä, mikäli luonnon kiertokulku on horjunut siinä määrin että emme saa enää syödäksemmekään, sen paremmin kasveja kuin eläimiäkään.

Oletin että ateistin ei välttämättä tarvitse olla materialisti, eli kuvitella että elämä päättyy kuolemaan, jolloin tietysti on yhdentekevää päättyykö yhden ihmisen elämä vai kenties koko planeetan elämä samantien. Eli materialistihan voi ajatella että sitten kun minua ei enää ole, niin millään ei ole mitään väliä. Itse reinkarnaatioon uskovana uskon että moni joutuu palaamaan tänne kärsimään, mutta sekään ei ole se pääpointtini miksi luontoa "pitäis vähän niinku varjella junou nääs kato".

Pääpointtini on oikeastaan se että elämä on saatanan tylsää jos täällä ei ole mitään muuta kuin meitä ihmisiä. Mutta sitähän se enimmäkseen on jo monelle, joka esim. pelkää metsiä.

Oman tarpeeni tekohengittää... Hmm... En kaihda teknologiakaan sikäli että minun puolestani ihmiskunta voi kyllä opetella elollistamaan muita planeettoja ja aurinkokuntia, mutta jos pilaamme Maan, emme ehkä ehdi muille planeetoille asti kun teilaamme lajimme jo kotipesäänsä.

Ihmiset nauraa apinoiden tyhmyydelle ja itse on niin viisas, että tappaa meidät kaikki ahneudellaan...

Kannatan luonnonsuojelua.

Kommunismi kapitalismi...ei mitään väliä mikä systeemi aina on röyhkeitä ja ahneita ihmisiä.

No reinkarnaatio on kaikista saduista ehkä lähinnä omaani. Se vaan, että minun versiossani muutun madoiksi ja sitten 5 miljadin vuoden päässä atomeiksi, kun aurinko nielaisee maan.

Se vaan, että tämä paikka on tätä menoa tuhottu paljon ennen sitä. Aina voi syyttää tästä vaikka monikansallisia yhtiöitä, mutta kannattaa katsoa peiliin siellä se vika on...

• silmään

"Minua mietityttää se miten paljon - mahdollisesti - kristityn maailman "kaikki tähän mulle nyt heti" -ahnaudessa on pohjana se ajatus että kun kaikki lopulta tulee tuhoutumaan, niin Jumala-setä kyllä auttaa. Ja lähettää Jessen noukkimaan ne omansa. Tai että Allah kyllä korjaa kaikki oikeauskoiset taivaaseen neitsyeiden kanssa telmimään... "

Ollaan niin prkl:n huolissaan maapallon tulevaisuudesta, ja etsimällä syyllistä muualta kuin peilikuvasta koetaan hyvänolon tunnetta -->

"Yllättäkää minut iloisesti ja todetkaa että joo, me ateistit tajutaan että ei tämä peli voi jatkua, koska EI TULE KETÄÄN joka siivoaa jälkemme. ;) Maapallo ehkä joskus toipuu, mutta me ei lajina voida sitä odotella."

• Qadesha

Oletko sinä jäänyt vain etsimään syyllistä peilikuvasta? Minä en. Olen tehnyt sen minkä pystyn, eli kierrättänyt, kierrättänyt ja taas kerran kierrättänyt, en päristele harva se päivä tuolla maailmalla huvikseni enkä kannata autourheilua, en lennä lentokoneilla tai muutenkaan juokse ympäri maailmaa kuluttamassa suosittuja paikkoja kamelibuutseilla jne.

Oletko sinä tehnyt mitään, vai kuluvatko päiväsi kyynisissä havainnoissa?

Itkeä me voimme molemmat siinä samalla, mutta tulee muistaa että itkeminen on vain yksi toiminto lukuisien muiden joukossa.

Luovuttaminen ja periksiantaminen on tietysti yksi valinta, oletko valinnut sen?

• pyrkinyt
        Qadesha kirjoitti:

Oletko sinä jäänyt vain etsimään syyllistä peilikuvasta? Minä en. Olen tehnyt sen minkä pystyn, eli kierrättänyt, kierrättänyt ja taas kerran kierrättänyt, en päristele harva se päivä tuolla maailmalla huvikseni enkä kannata autourheilua, en lennä lentokoneilla tai muutenkaan juokse ympäri maailmaa kuluttamassa suosittuja paikkoja kamelibuutseilla jne.

Oletko sinä tehnyt mitään, vai kuluvatko päiväsi kyynisissä havainnoissa?

Itkeä me voimme molemmat siinä samalla, mutta tulee muistaa että itkeminen on vain yksi toiminto lukuisien muiden joukossa.

Luovuttaminen ja periksiantaminen on tietysti yksi valinta, oletko valinnut sen?

olemaan osoittelematta sormella ketään asioista, jotka koskevat meitä kaikkia. Antaa nääs huonot lähtökohdat keskustelulle.

toki kuten huomataan..vasta harjoittelen.

Ps. maapallon "tila" ei ole ehkä tällä hetkellä päällimäisenä "murheenani". kuulun siihen hieman skeptisempään porukkaan, mitä ihmisen kykyihin tulee.

• Qadesha
        pyrkinyt kirjoitti:

olemaan osoittelematta sormella ketään asioista, jotka koskevat meitä kaikkia. Antaa nääs huonot lähtökohdat keskustelulle.

toki kuten huomataan..vasta harjoittelen.

Ps. maapallon "tila" ei ole ehkä tällä hetkellä päällimäisenä "murheenani". kuulun siihen hieman skeptisempään porukkaan, mitä ihmisen kykyihin tulee.

Pannaan merkille, vaikka omaankin pitkät perinteen kristittyjen kurmuuttamisesta... Nykyisin vain yritän tehdä sen asiallisemmin. ;)

• on ratkaisu

Lähtisin ennemminkin hakemaan ratkaisua luonnonsuojelulle kreationistien parista. Nimittäin kreationistit ymmärtävät, ettei luonnonresursseja tarvitse ahnehtia, koska tämä materiaalinen elämä on vain ohikiitävä hetki ihmisen elämässä.

• suosittelisin

hihhulismia. Sen avulla keskustelu aiheesta kuin aiheesta on helppo avata.

• Qadesha

Rehellisesti sanottuna kunnon kristillinen nöyryys ja vaatimattomuus saattaisi olla yksi apuväline luonnon jeesaamiseen... :)

• Ateismin ja luonnonsuojelua en osaa koplata oikein toisiinsa. Ihmisten toiminnan muutos ehkä?
      Jotkut tieteenalat ainakin näyttävät missä mennään. (satelliittitekniikka).

Sitä olis vinha fundeerata, missä tänään mentäisiin, jos kirkko yhä määräis tieteen teosta?
      Että pitäisi olla teologi voidakseen "pätevästi" harjoittaa tieteellistä työtä.
      Viestisimmekö savumerkkitasolla ilman tiedettä? Silloinhan maailma olisi pelastettu!

Joku vuosi sitten luin artikkelin, jossa ylistettiin "kommunismin pelastaneen Venäjän luontoa".
      Näihin asti olen uskonut, että tämänkertaisen ilmastonmuutoksen takana olisi
      auringon jaksollinen kiertoratamuutos.

Tällä viikolla luin päivälehdestä, että länsimainen kulutustaso tietäisi vähintään
      katastrofia yli 6 mrd:lle jaettuna.

Onhan se karseeta ajatella, että maailman rikkaimman ihmisen pätäkällä
      voisi rakentaa puhtaan juomaveden jokaiselle ihmiselle.
      Tietenkään näin ei tapahdu; katsotaan, että köyhien maiden korkea kuolleisuus on ihan OK.

Tuskimpa jumalallisuus/uskonnollisuus ovat niitä avainasetelmia maapallon tulevaisuuden suhteen?

• Qadesha

Auringon jaksollinen kiertoratamuutos? En ole vielä sellaisesta kuullutkaan, mutta kylläkin auringonpilkkujen määrän vaihtelusta sekä auringon sähkömagneettisen säteilykentän navanvaihdoksista, joka mm. Maurice Cotterellin mielestä on ollut syypää syntyvyyden romahtamiseen erinäisten heimojen parissa vuosituhansien varrella.

En tietenkään tiedä mitä pitäisi tehdä että tieteistä tulisi ympäristöystävällisempiä. En väitä että minulla on jotain hokkuspokkusratkaisuja, voin sain kannattaa yhtälailla niin "kehityksen kehittymistä" kuin monimuotoista mitä-hittoa-lie; jonkinlainen kompromissi pitäisi löytää ettei lajimme tuhoa kaikkea eteensä osuvaa. Niin naivi en ole että uskoisin luonnonkansojen olevan jotenkin luonnostaan ympäristöystävällisempiä: kysymys on mittakaavasta. Mitä enempi ihmisiä ja mitä enemmän heille pitää olla kivaa ja mukavaa roinaa ja tekemistä, sitä hullummin menee.

Ehkä jokainen joka lirkuttelee että kyllä tänne vielä yksi pieni vauva mahtuu voisi ajatella miten se vauva tulee vaikuttamaan pitkällä tähtäimellä, sekä vauva-aikana että varsinkin isoksi kasvettuaan. Kehitysmaissa taas olisi mahdollista oikaista teknisessä kehityksessä siten että mennään suoraan sinne kehityksen kärkeen, kun kaikki aiemmat vaiheet on jo kokeiltu jossain muualla. Mutta tämä on vaikeaa koska länsi dumppaa kaiken paskansa kolmansien maiden vaivoiksi ja odottaa että saa ne vanhat tutut tupakkansa ja kahvinsa entiseen malliin entisistä siirtomaistaan. (En itse tupakoi, enkä juo edes kahviakaan. Kaakao ja tee valitettavasti maistuvat.)

Mikäli kommenttini tässä ketjussa vaikuttavat ärsyttävän omahyväisiltä ja minäkeskeisiltä, niin omasta minästähän tämä kaikki lähtee. En tiedä vastauksia, on vain ajatuksia ajatusten perään...

Ateismikin kelpaisi hyväksi TEKOSYYKSI ja aseeksi rohmuamista vastaan, jos siis ajatellaan että me täällä tulemme olemaan, eivät enkelit ja jumalat ja sen sellaiset ole tulossa tänne putsailemaan. ;)

• Atte Ateisti

Tuota olen miettinyt itsekin, mutta lopullista vastausta en osaa antaa.

Itse asiassa joskus mietin olisiko erilaisten uskontojen antamasta pohjasta luonnonsuojelulle löydettävissä eroja. Mikä uskonto olisi luonnonsuojelullisesti paras?

Juutalaisuus ja kristinuskohan lähtevät tästä (Genesis):

"Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja, karjaeläimiä, maata ja kaikkia pikkueläimiä, joita maan päällä liikkuu." 27 Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. 28 Jumala siunasi heidät ja sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset, lisääntykää ja täyttäkää maa ja ottakaa se valtaanne. Vallitkaa meren kaloja, taivaan lintuja ja kaikkea, mikä maan päällä elää ja liikkuu." 29 Jumala sanoi vielä: "Minä annan teille kaikki siementä tekevät kasvit, joita maan päällä on, ja kaikki puut, joissa on siementä kantavat hedelmät. Olkoot ne teidän ravintonanne."

Jumala siis antoi ihmiselle vapaat kädet luomakuntansa käsittelyyn. Kun tähän lisää vielä kristinuskon eskatologiset odotukset, joiden jotkut olettivat tapahtuvan hyvinkin pian, ei siinä varmaan joutanut luonnonsuojelua miettimään, kun Jeesuskin tulisi kuitenkin ihan kohta takaisin.

Millaisenpohjan antaisi islam? En osaa sanoa.

Entä ateismi? Ehkä siten paremman, että ympäristömme ymmärretään ainutkertaiseksi.

• raamatusta

Kohtaa en muista, mutta siinä oli jotain tämmöstä ihan selkeästi. Ihminen sai maan. Ihmisen tulee viljellä ja varjella maata.

Raamatussahan on monesti samasta asiasta aivan vastakkaiset ohjeet. Niin ja ei edes tarvitse arvuutella kummat ihminen on nostanut ohjeeksi.

Jos nyt joku haluaa välttämättä vastata raamatunkohdin kaivakoon esiin vastakkaiset kohdat. Niitä ihmisen ylivaltaa korostavia on vastauksia on turha minulle kirjoitella!

• Qadesha
        raamatusta kirjoitti:

Kohtaa en muista, mutta siinä oli jotain tämmöstä ihan selkeästi. Ihminen sai maan. Ihmisen tulee viljellä ja varjella maata.

Raamatussahan on monesti samasta asiasta aivan vastakkaiset ohjeet. Niin ja ei edes tarvitse arvuutella kummat ihminen on nostanut ohjeeksi.

Jos nyt joku haluaa välttämättä vastata raamatunkohdin kaivakoon esiin vastakkaiset kohdat. Niitä ihmisen ylivaltaa korostavia on vastauksia on turha minulle kirjoitella!

Nyky-Raamattu: 1.Moos.1:28

28 Jumala siunasi heidät ja sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset, lisääntykää ja täyttäkää maa ja ottakaa se valtaanne. Vallitkaa meren kaloja, taivaan lintuja ja kaikkea, mikä maan päällä elää ja liikkuu."

MUTTA: 1.Moos.2:15

15 Herra Jumala asetti ihmisen Eedenin puutarhaan viljelemään ja varjelemaan sitä.

http://www.nic.funet.fi/pub/doc/bible/fi/1992/VT.html

Raamattu vuodelta 1933: 1.Moos.1:28

28. Ja Jumala siunasi heidät, ja Jumala sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa ja tehkää se itsellenne alamaiseksi; ja vallitkaa meren kalat ja taivaan linnut ja kaikki maan päällä liikkuvat eläimet".

1.Moos.2:15

15. Ja Herra Jumala otti ihmisen ja pani hänet Eedenin paratiisiin viljelemään ja varjelemaan sitä.

http://www.nic.funet.fi/pub/doc/bible/fi/1933,38/

- Oliko varjelu siis kohdennettu vain Eedenin puutarhaan, kun sensijaan loppua Maata sai vallita ja tehdä alamaiseksi sen minkä lystäsi?

Mutta ristiriidat eivät ole VT:lle mitenkään harvinaisia. Onhan nainen ja mieskin ensin luotu yhdessä, sitten kas vaan erikseen.

Raamattu ei siis vaikuta oikein pätevältä kirjalta neuvomaan miten meidän tulee Maata kohdella, sanoisin minä.

• jeesusteleva kiihkohihhuli ...

Millä perusteella "vallita", tarkoittaa, riistä ja tuhoa?

• on unohtunut ? ! ?

1. Mooseksen kirja 2:15

Herra Jumala asetti ihmisen Eedenin puutarhaan viljelemään ja varjelemaan sitä.

• Milian Ei.Kirj.,

Ei ole eikä tule ketään/mitään, joka siivoisi jälkemme kaiken tuhoamisen jälkeen. Ikävä ja raskas fakta.
      Olisi kivaa Jos Kykenisi Valehtelemaan itselleen toisin..Olisi kai ainakin tyhmän turvallinen olo?

Minusta se krisselismin selitys; "jumala tulee ja pelastaa" on avainlause koko ekokatastrofin hitaaseen paranemisen aloittamiseen; ei uskovaisella ole mitään konkreettista syytä (toisin kuin esim. ateistilla) tehdä mitään sen hyväksi tai hidastamiseksi/parantamiseksi, koska uskoo jumalan säätävän asiat Jokatapauksessa miten huvittaa. Ja uskovainen alistuu/tyytyy siihen. Ja on onnellinen. Tyhmän onnellinen.
      Tarkoitan, että huoli maapallon tilasta ei voi mitenkään olla yhtä paha uskovaisella (atteen verrattuna).

Mie saan pienimuotoisen ahdistuskohtauksen joka ikinen kerta kun kuulen tai luen jostakin, kuinka eläimiä teurastetaan tai ajetaan asuinaloiltaan pois ihmisen ahneuden takia.
      Tai kuten sie, näet tv:stä jonkun ylilaihan jääkarhun, hädässä ja kärsimyksessä..Hyi helvetti vieköön.
      Nämä kotimaamme sudetkin..tai liian tuttavalliset karhut, parvekkeilla vierailevat harakat ja muut ihmisten pihoihin (eli omilla reviireillään liikkuvat!) eläimet.
      Mitä tässä meidänkin pihassa liikkuu (ukkometso tosin on ihan hiivatin pelottava..), niin enemmän mulla on olo, että perhana kun sitä tällain tunkeutuu toisten alueille itsekkyyttään...ei tulisi mielen viereenkään hakea asetta ja lopettaa eläintä siihen. Karhun suhteen olisi hiukan eri tilanne tietysti, mutta ymmärtänette ajatuksen kuitenkin :)

Krisselismi ja sen kautta tullut "hyvinvointi"...hmm. "Lisääntykää ja täyttäkää maa.."..joo-oh.

Tais mennä, Jumpe, suunnitelma perseelleen oikein toden teolla?

*

>>>Maapallo ehkä joskus toipuu, mutta me ei lajina voida sitä odotella.

• oel

Ei tässä mikään ismi auta. Maapallon rerurssit hupenee ja sillä siisti. Kiinan tilanne on todella huolestuttava. Itämeri on näillä näkymin tuhoontuomittu.On ollut jo pitkään.Vai oletko saanut kirkkaanpunalihaista lohea tai taimenta Itämerestä?Suomalaiset osallistuvat ilmastotalkoisiin ostamalla kiihtyvällä tahdilla bensaa syöviä citymaastureita.Se on tosin maailmanmitakaavassa varsin pientä, mutta osoittaa asennetta.

Onneksi luonto näyttää meille "närhin munat".

• Qadesha

Liekö todellakaan mikään aate tai katsomus jotenkin luonnolle leppoisa... Helposti tulee mieleen P-Amerikan intiaanien sanomat tai sanomiksi väitetyt lausahdukset, mutta olisivatko nekin olleet toisenlaisia jos olisivat eläneet toisenlaisessa ympäristössä kuin biisoneiden keskellä jossa "otetaan se mitä tarvitaan eikä enempää ja käytetään se tarkkaan hyödyksi" on luontevinta.

En tiedä mikä minullakin on, kun helpompi on suutahtaa vääryyksistä eläimiä/kasveja/luontoa kohtaan kuin ihmisiä kohtaan - en nyt mikään ihmisvihaaja ihan ole, mutta lajimme sellaisenaan ei vaan riitä tekemään koko maailmaa. En haluaisi luopua yhdestäkään eliölajista, ja mistä sen voisi tietää mikä niistä on juuri se erityisen tärkeä linkki ketjussa? Kun mennään sekaan sörkkimään, saadaan vain pahaa aikaiseksi, kuten nyt vaikkapa siellä Victoria-järvellä missä istutettu Niilin ahven söi kaikki muut kalat ja kuolee nyt itse nälkään (ja liikakalastukseen).

Maapallo kyllä selviää kaikesta paitsi ydinpaukkujen sarjasta. Ja epäilen noinkohan ihminen saisi koko luontoa nujerrettua ja hengiltä vaikka kuinka yrittäisi. Kun jo nyt temppuilu kostautuu pitkälti omalle lajillemme (myrkyt, tulvat, kuivuus jne.) Mutta miksi tehdä olemassaolosta lajilleen mahdollisimman veemäistä ja nuivaa... Tai miksi hankkiutua laji-itsemurhaan kun on vielä niin paljon näkemättä ja kokemutta ja tiedostamatta. Tai jos peräti kumminkin saataisiin Maasta eloton, niin onpa suuri saavutus: aurinkokunnassamme on jo liuta elottomia kappaleita luonnostaankin.

• agnostikko__

Tiedä sitten, auttaako ateismi luonnonsuojelua, ainakin jotenkin se voisi edistää vastuunottamista..(verrattuna Amerikaan ainakin) Minua on aina kiinnostanut myös se, kuinka suuri osa kasvissyöjistä on ateisteja ja panteisteja ;) Ainakin jotkut kuuluisat henkilöt jotka kritisoivat uskontoa olivat..Einstein mukaan lukien (ilmeisesti panteisti). Tietysti eniten löytyy idän uskontojen edustajista..

Itseäni surettaa, mille perustoille maailma on rakennettua ja nyt kun tajutaan haitat, kukaan ei ole silti valmis tekemään paljoakaan.. Tulee mieleen Linkin Parkin "What I have done", jossa myöskin lauletaan enemmän anteeksiannosta kuin toimimisesta..

• Qadesha

...onko kasvissyönti vastaus ongelmiin, sillä viljeleminenkin vaatii älyttömästi pinta-alaa ja rehevöittää vesistöä kun lannoitteet roiskuvat minne sattuu. Mutta tietysti jos lihantuottajaeläimille ei tarvitsisi kasvattaa apetta, niin ehkä se vähän avittaisi... Toisaalta voi olla eläimiä jotka jatkojalostavat materiaalia jota emme käytä hyväksi, esim. sikahan on aina ollut luontainen kierrätyslaitos ruoantähteille.

• agnostikko___
        Qadesha kirjoitti:

...onko kasvissyönti vastaus ongelmiin, sillä viljeleminenkin vaatii älyttömästi pinta-alaa ja rehevöittää vesistöä kun lannoitteet roiskuvat minne sattuu. Mutta tietysti jos lihantuottajaeläimille ei tarvitsisi kasvattaa apetta, niin ehkä se vähän avittaisi... Toisaalta voi olla eläimiä jotka jatkojalostavat materiaalia jota emme käytä hyväksi, esim. sikahan on aina ollut luontainen kierrätyslaitos ruoantähteille.

Kavissyönti vähentäisi veden tuhlausta kun ei viljeltäisi rehua elikoille vaan suoraan meille: maatalous käyttää 70-90% kaikesta vedenkulutuksesta ja määrä vaan nousee.. Lisäksi japanilainen tutkimus sanoo lihan kasvattamisen vaikuttavan ilmastonmuutokseen lisäävästi.

Ainoa ongelma siinä on, on että se on vaikeeta :> *mutusti juuri kanaa*

• Qadesha
        agnostikko___ kirjoitti:

Kavissyönti vähentäisi veden tuhlausta kun ei viljeltäisi rehua elikoille vaan suoraan meille: maatalous käyttää 70-90% kaikesta vedenkulutuksesta ja määrä vaan nousee.. Lisäksi japanilainen tutkimus sanoo lihan kasvattamisen vaikuttavan ilmastonmuutokseen lisäävästi.

Ainoa ongelma siinä on, on että se on vaikeeta :> *mutusti juuri kanaa*

>lihan kasvattamisen vaikuttavan ilmastonmuutokseen lisäävästi.

Viitataankohan tuossa sitten metaanipäästöihin eli karjan piereskelyyn...

Kumma ettei kukaan koskaan kehtaa sanoa ääneen, tosissaan, että kasvaa se ihmisenkin liha ja pieree se ihminenkin. Kiinassakin ovat kaiketi luopumassa yhden lapsen politiikasta (sen toteuttaminen olikin toki ihmisarvon vastaista touhua).

Oma suosikkini vaihtoehdoksi ihmisille on se että leviämme muille planeetoilla, niin on tilaa ja lääniä ja luonnovaroja (mineraaleja). Mars ilmeisesti elollistuisi nimenomaan kasvihuonepäästöjen avulla, joten ensin tietenkin pitäisi saada ne kasvit kasvamaan jollain ilveellä. Lapsena luin sellaistakin että Venuskin jäähtyisi jos sinne pölläytettäisiin sini- vai oliko se viherlevää, siitä en sitten sen koommin olekaan kuullut yhtään mitään. (70-luvun kirja kai.)

• agnostikko___
        Qadesha kirjoitti:

>lihan kasvattamisen vaikuttavan ilmastonmuutokseen lisäävästi.

Viitataankohan tuossa sitten metaanipäästöihin eli karjan piereskelyyn...

Kumma ettei kukaan koskaan kehtaa sanoa ääneen, tosissaan, että kasvaa se ihmisenkin liha ja pieree se ihminenkin. Kiinassakin ovat kaiketi luopumassa yhden lapsen politiikasta (sen toteuttaminen olikin toki ihmisarvon vastaista touhua).

Oma suosikkini vaihtoehdoksi ihmisille on se että leviämme muille planeetoilla, niin on tilaa ja lääniä ja luonnovaroja (mineraaleja). Mars ilmeisesti elollistuisi nimenomaan kasvihuonepäästöjen avulla, joten ensin tietenkin pitäisi saada ne kasvit kasvamaan jollain ilveellä. Lapsena luin sellaistakin että Venuskin jäähtyisi jos sinne pölläytettäisiin sini- vai oliko se viherlevää, siitä en sitten sen koommin olekaan kuullut yhtään mitään. (70-luvun kirja kai.)

"Viitataankohan tuossa sitten metaanipäästöihin eli karjan piereskelyyn... "
        Tuo on ihan totta ;) , mutta veikkaan että muustakin aiheutuu päästöjä, kuten lihan kuljetuksesta& koneista ja sillee kaikesta mitä ne eläimet tarvii..Löytyy varmaan netistä se tutkimus, en ole lukenut.
        En tiiä luopuuko Kiina yhden lapsen politiikasta (ainakin rikkaat maksavat sakkoa ja hankkivat enemmän lapsia,mistä köyhät ovat vihoissaan), mutta tämänhän lapsenvähennyksen on todettu myös vaikuttavan ilmastonmuutokseen omalta osaltaan..

Mars-juttu on kiinnostava, mä mietin kauhukuvaa, että Marsista aletaan myydä maata ja sinne ei pääse kaikki lopulta kun täällä ei voi enää elää..:P

• Qadesha.
        agnostikko___ kirjoitti:

"Viitataankohan tuossa sitten metaanipäästöihin eli karjan piereskelyyn... "
        Tuo on ihan totta ;) , mutta veikkaan että muustakin aiheutuu päästöjä, kuten lihan kuljetuksesta& koneista ja sillee kaikesta mitä ne eläimet tarvii..Löytyy varmaan netistä se tutkimus, en ole lukenut.
        En tiiä luopuuko Kiina yhden lapsen politiikasta (ainakin rikkaat maksavat sakkoa ja hankkivat enemmän lapsia,mistä köyhät ovat vihoissaan), mutta tämänhän lapsenvähennyksen on todettu myös vaikuttavan ilmastonmuutokseen omalta osaltaan..

Mars-juttu on kiinnostava, mä mietin kauhukuvaa, että Marsista aletaan myydä maata ja sinne ei pääse kaikki lopulta kun täällä ei voi enää elää..:P

Näin ne viestit tulee esiin vasta sitten joskus...

Niin, en meinaa että Maa siinä samalla voisi sitten rupsahtaa rauhassa kun muita planeettoja asutetaan, vaan paremminkin että Maa voisi rauhoittua kun osa kuluttavasta toiminnasta siirtyisi toisaanne. Suuri osa Maasta voitaisiin vaikka suojella, tai ainakin pyrkiä palauttamaan luonto ennalleen (mikä tosin ei ole 100 % mahdollista).

• on esittänyt
        Qadesha kirjoitti:

ratkaisut näihin ongelmiin.

• on esittänyt kirjoitti:

ratkaisut näihin ongelmiin.

istuin Pentti Linkolan kanssa pari viikkoa sitten eräillä syntymäpäivillä samassa pöydässä. Hänen pääsanomansa on edelleen se, että maapallon kantokyky ei kestä nykyisen kokoista väestöä. Hän ei kerro ketkä pitäisi eliminoida tai jättää hoitamatta, jotta väestö ei kasvaisi, vaan alkaisi vähetä.

Hän on kuitenkin yksi niitä harvoja ihmisiä tässä maassa, jotka elävät kuten saarnaavat. Hän on perustanut Luonnonperitösäätiön muutamien samoin ajattelevien kanssa. Tämä säätiö ostaa metsiä suojeltavaksi yksityisiltä metsänomistajilta ja tällä hetkellä säätiöllä on metsää vähän yli 300 ha.

• firerose

jäi katsomatta,kun digi digi temppuili :o(

Ekan jakson sain katsottua,mutta tää toinen jäi katsomatta. Meinaan kyllä katsoa jatkossa,jos toi digi digi nyt pelaa :o/ Oletko katsonut prismaa Äiti Maa?

Siinä on kanssa sellanen ohjelma mitä haluun seurata silläkin uhalla,että itku tulee.

Huomasin sussa saman piirteen,kun itsessäni.

Elokuvia joissa ihmiset saa kyytiä on helppoa katsoa silmääkään räpäyttämättä,mutta kun eläimille aletaan tehdä pahaa,niin sillon vaihtuu kanava tai alkaa kauhea roinaaminen ja sapetus.*Perkeles*

Inhoon sellasia elokuvia missä eläimiä piestään ja rääkätään. Inhoan myös sellasia ihmisiä,jotka niitä viattomia luontokappaleita kohtelee kaltoin.>:oC Siis oikeessa elämässä.

Eläimet ja lapset on jotenkin mulle se arka juttu,jos niitä kohtaan aletaan raaoiksi,niin mulla palaa käämit.

Se tekeekö ateistit mitään maapallomme hyväksi,niin luulen että jakaantuu yksilöihin jotka tekee ja jotka ei tee. Sama homma uskovissa. Joskin pahasti pelkään,että Jumalaan uskominen ja ajatus hänen luokseen pääsemisestä sokaisee usean ja voi olla ettei maapallon pelastaminen kuulu suunnitelmiin,kun elämän kerrotaan jatkuvan kaikesta huolimatta kuoleman jälkeenkin.

Siinä piilee se vaara,että kun ajattelee oman nahan olevan jo "turvassa",niin ei jaksa murehtia maallisista.

EN tietenkään VOI YLEISTÄÄ ja todeta yksi malkaan,että kaikkien uskovien kohdalla asiat olisi niin ettei välitä muista,koska ovat itse Herransa kanssa turvassa.

Samatenkaan en voi sanoa,että muiden uskontojen tai ateistien seasta löytyy niitä joita nykyinen tilenne huolestuttaisi.Meitä on joka junaan ja henkilökohtainen ajattelu maailman tilanteesta ja apua tarvitsevista on yksilön käsissä.Tai siis päässä ;o)

Sä kerroit olevasi panteisti. Sittenhän meitä on täällä jo useampi :o} Täällä vaan panteismista puhuessa saa äkkiä Hc-ateistien inhot päälleen.

Vaikka mitäs tuosta,kukin tyylillään eiks vaan :)

Ainahan se on selvää,ettei kaikki ole samaa mieltä asioista,ei edes näistä uskon asioista.Onneksi kukin saa itse olla" rauhassa "se mitä on.

Nyt toivottelen oikeen hyvät yöt kaikille!Palaillaan taas toisen kerran Bo}!

• Qadesha

Äiti Maan jätin väliin ihan silläkurin kun en tahdo oikein kestää näitä "kaikki menee päin v-ttua" -juttuja, Maata ilmasta lähdin seuraamaan kun odotin kauniitakin kuvia katsovani... Joo okei, olen siis ihminen joka enimmäkseen välttää näitä luontoon liittyviä kauhuskenaariojuttuja, kun niistä tulee niin turhautunut ja voimaton olo. Tuntuu että teki mitä hyvänsä, niin ei se riitä.

Eniten pännii välillä sellainen mentaliteetti joillakin ihmisillä että mitään ei edes hyödytä tehdä, kun kaikki on kumminkin väärin. Ja sitten on asioita joita ei ole tutkittu tarpeeksi. Esim. täällä Suomessa vastustetaan kovasti jätteidenpolttolaitoksia, vaikka on mahdollista että se polttaminen saattaisi sujua haitattomasti ja ympäristöystävällisesti, ja siten saataisiin kenties käyttöenergiaa. Eihän se jätteiden lajittelukaan kauhean ymp.ystävällistä aina ole, osa roinasta viedään auton kanssa jonnekin ja osa jonnekin toisaanne, ja sitten joku pölvästi sotkee koko erän heittämällä vääriä roskia väärään satsiin jo alunperinkin. Lopulta helpointa saattaisi olla että kaikki veisi sinne polttolaitokseen.

Uskovilta olen kai kuullut liian monta kertaa juttuja että tulee uusi taivas ja uusi maa. Samoista suista saa myös kuulla että eläimillä ei ole sielua ja lemmikkiäsi et sitten taivaassa näe. Oikeastaan on aika turha edes vaivautua ärtymään tuollaisista asioista joissa on kyse uskosta, mutta jos on _pienikin_ mahdollisuus että usko vaikuttaa taustalla yleisesti asenteeseen että täällä Maassa saa öykkäröidä miten lystää kun kumminkin tulee Jahve ja puhaltaa kaiken *pluf* uusiksi, niin siksi mielestäni kannattaa ei-kristityidenkin pitää mökää itsestään. Jotkut k-uskovaiset saattavatkin innostua että mehän ei suostuta uskomaan samoin kuin suuret ikäluokat että "meidän jälkeemme vedenpaisumus", vaan alkavat kuunnella ei-k-uskovaisia edes joissain asioissa.

Panteistina sitä on harmaalla vyöhykkeellä. Aina kun olen mielinkielin Jumala-sanan fanittajiin päin korostan että Jumala on kaikessa, kaikki ja kaikkena; ja ateistillekin voin olla komppaajana ja sanoa että ei sitä Jumala missään ole, sehän on pelkkä sana lopulta vaan. Ja mielestäni vähän huonokin. Liian inhimilliseksi värittynyt. ;)

• firerose

WHAT A WORLD
        WHAT A PLACE TO BE
        SEE THE PEOPLE EV´RYWHERE
        THE PAIN OF NATIONS

I TELL YOU
        MOTHER EARTH NEEDS THE HELP
        OF ALL THE CHILDREN OF THE WORLD
        A REVOLUTION

HERE WE GO
        HEAR ME SAY
        IT´S REVOLUTION IN PARADISE
        HERE WE GO
        HEAR ME SAY

WHAT A WORLD
        WHAT A PLACE TO BE
        SO MANY PEOPLE IN MISERY
        SO MUCH PAIN,SO MUCH POVERTY
        WE ALL SHOULD BE FREE
        SEE THE BEAUTY IS EV´RYWHERE
        MOTHER EARTH

WE MUST TAKE MORE CARE
        WE ALL LIVE
        IN A PARADISE
        WE MUST TREAT HER RIGHT

HERE WE GO
        HEAR ME SAY
        HERE WE GO
        HEAR ME SAY

LOVE IS THE ANSWER!

ja nyt nukkumaan :)

• Hämeen Hitain

Maailma on todella muuttunut. Kaukana kansamme aamuhämärissä ovat ajat, jolloin kunnioitus luontoa kohtaan oli itsestäänselvyys.

Mitä tekivät pakanalliset esi-isämme lähtiessään metsästämään ja kalastamaan? He lähtivät pyytämään riistaa ja kalaa. Pyytämään Tapiolta ja Ahdilta lupaa verottaa hiukan oman ja perheen hengenpitimiksi, luonnon antimia.

Ei puhettakaan röyhkeästä ja ahneesta hyväksikäytöstä. Samoin oli intiaaneilla ja muillakin alkuperäiskansoilla ympäri maapallon. Vaan sittenpä ilmestyi valkoinen, Jumalaa pelkäävä mies (ja nainen) ja loppu onkin historiaa.

• DarkNinjaHiiri

Luoja loi maailman ja sen luonnon kristittyjen hyödynnettäväksi. Me emme ole mitään velkaa maapallolle vaan sen antimet on jo meille valmiiksi annettu hyödynnettäväksi.

• Hörhöläinen

on täysin sukurutsattu maa, ne ovat tappaneet sukupuuttoon myös tasmanian tuholaisen ja tasmaniassa ei myöskään ole enää aboriginaaleja. Niitä sai ampua vapaasti vielä 1950-luvulla.

• HartsaEr

Mä kun ajattelin että olisi ehkä kiva muuttaa sinne. Onko se oikeesti noin paha paikka?

• Hörhöläinen

66v. Tarzanista tuttu Cheetah simpanssi, joka on eläkkeellä Palm Springissä. Tekee osansa. Hänen talonsa Casa de Cheetah toimii myös suojana hylätyille simpansseille. Cheetah myy tekemäänsä taidetta paikallisessa eläinkaupaussa, joiden tuotto menee menee apinoiden suojelemiseen.

• .-.--.

Valvontaa, valvontaa, valvontaa. Ei se metsien raiskaaminen muuten lopu. Natseilla oli järjestys. ;)

• Qadesha

Natsithan toki kuvittelivat että juutalaiset, romanit, homot, kehitysvammaiset ja hullut tappamalla se oma "rotu" pääsee mellastamaan laajemmalle alueelle.

Minun mielessäni joukkotuhoon pyrkivät natsit rinnastautuvat helpommin metsiä eläimineen napalmilla korventavaan metsäyhtiöön; eli jos tässä nyt oli tarkoitus rinnastaa luonnonsuojelija tai ateisti natsiin niin sori, ei napannut täällä. Ehkä siellä.

Jos myöskin vaatisin useampia ihmisiä laittamaan pysyvästi tulpan lisääntymiselimiinsä, niin sekään ei rinnastuisi natseihin, sillä nämähän pyrkivät lisääntymään kuin viimeistä päivää. Perustivat oikein parittelulaitoksia joissa herrarodun miehet saattoivat siittää herrarodun naisia. Että on enempi tykinruokaa.

Natsit ja muut herrakerholaiset kuvittelevat aina olevansa erityisyksilöitä jotka saavat tehdä mitä mielivät ja alemmat ihmiset joutavat kuolla.

Luonnonsuojelun kannalta koko ihmiskunta on samalla viivalla ja yksittäisten yksilöiden merkitys juontuu heidän omista teoistaan ja asenteistaan. Tästä voidaan toki päästä niinkin vaikeisiin aivoituksiin kuin että "olen länsimaalainen, kulutan länsimaisena paljon, olisiko minun syytä tappaa itseni". Tai sitten päädytään jalasmökkiin metsään jollottamaan.

Äärimmäisyydet eivät kuitenkaan oikein - taas - ainakaan minulle nappaa; mutta siihen en ainakaan halua lähteä että pelkästään puhutaan paskaa lämpimikseen netissä, eikä itse tehdä mitään.

En vain tiedä ovatko minun tekoni tarpeeksi, mutta parempi tehdä edes jotain, kuin jäädä ruikuttamaan että ei tässä mikään hyödytä. ;)

• En lähtisi olettamaan että ateisti olisi ekologisempi ihminen kuin uskovainen, mutta luonnonsuojelu ja "ekohörhöily" on todella tärkeä asia!
      Mielestäni suurimmat ongelmat ovat maapallon liikakansoitus ja törkeä teho- ja ylituotanto.
      En itke nähdessäni uutisissa nälkiintyneen ihmisen, kaltoin kohdellut viattomat ja avuttomat eläimet liikuttavat enemmän. Enkä edelleenkään pidä itseäni mitenkään erityisen kamalana tyyppinä.

Uskon valitettavasti siihen, että ihmiskunta tulee jossain vaiheessa haukkaamaan paskaa aivan omasta toimestaan, ellei meno muutu. Nyt ollaan jo sentään oivaltamassa luonnonsuojelun tärkeyttä ja ekotekoja rivikansalaistakin korkeammilta tahoilta, se on hyvä alku!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      170
      6724
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4542
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      29
      3446
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      61
      3037
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1915
    6. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1616
    7. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      17
      1610
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      40
      1543
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1399
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      47
      1350
    Aihe