Lonkkaan sattuu ja se naksuu

Hittolainen..

Moikka,
Osaisikohan kukaan kertoa, mistä lonkan kipu/vihlominen/naksuminen johtuisi?

Olen pienestä lähtien kärsinyt tästä vaivasta,mutta tuntuisi,että tästä on alkanut tulla jo lähes päivittäistä.
Ennen kävellessäni siskoni jaksoi huomautella,kuinka lonkkani naksuu kävellessä,en itse sitä kuullut,enkä vieläkään kuule,saati tiedä,naksuuko lonkkani tätänykyään.
Kuitenkin kääntymiset ja juokseminen jurskauttaa lonkan jotenkin todella epämiellyttävästi,että sattuu vihlovasti ja toisinaan jalka meinaa pettää.. Toisinaan kipu taas vain jää hetkeksi jomottamaan.
Olen kuitenkin normaalipainoinen 165cm/53kg, ettei ylipaino tätä vaivaa aiheuta..

En ole vielä käynyt lääkärissä, vaikka monta kertaa on pitänyt. Aina jänistänyt. :(
Haluaisin näin ensin kuulla kokemuksia ja rohkaisua muilta.
Onkohan leikkaus odotettavissa?
En haluaisi mummuna köpötellä heikoilla jäillä.

21

15427

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No kele, käy lääkärissä, sillähän se selviää, hittolainen!

• Hittolainen.

No kelekele, juurihan sanoin, että haluaisin ensin kuulla muiden kokemuksia.

Jos sinulla ei ole mitään fiksua sanottavaa, jätä se sanomatta.

• Ari
    • lonkan sivulla

Sivulla ihan reiden yläosassa/lonkan alulla on limapussi. Jos se tulehtuu, niin kävellessä tuntuu ja kuuluu naksetta. Jos laittaa käden lonkan sivulle "klonkse" tuntuu selvästi kävellessä.

Lepo, kylmäpussit, tulehduskipulääkkeet, kortisonipistokset, leikkaus.... (mielellään tässä järjestyksessä kokeilemaan...)

• Spelttityttö

Mutta kyllä sinuna menisin ihan lekurille (oisin jo mennyt).

Mikä siinä lekurissa muka pelottaa?

Täällä hömppäpalstalla voi saada vaikka mitä ohjetta ja diagnoosia, joka ei sua auta, koska täällä ei ole selvännäkijöitä lääkäreistä puhumattakaan.

Hyvällä tuurilla voi löytyä joku, jolla on just tismalleen sama vaiva kuin kysyjällä, mutta ...

Ja mene sitten fysiatrille. Maksaa n. 60-80€ riippuen paikkakunnasta ja paikasta.

• -----------------

teikäläisellä olla lonkkanivel jumissa; ai mistäkö näin ajattelen; no, on kokemusta.

Lekurille turha mennä koska se ei osaa sitä kuntoon pistää eli tilaa aika esim.kirolle, fysioterapeutille tai jollekkin jäsenkorjaajalle. Mutta HUOM! kysy, samalla kun tilaat, että osaaks tsekata onko lonkkanivel jumissa koska noistakaan ei kaikki todellakaan osaa.

• korjattu muualla

Kir.sairaalan fysioterapeutti testin jälkeen totesi ”paha luksaatio” mutta ortopedin ja fysiatrin tomintaohje sieltä: kipulääkkeet ja ohjeistuksen mukainen voimistelu.
        Että kyllä lonkkaluksaatio huomataan mutta sitä ei manuaalisesti mitenkään korjata.

• ------------------
        korjattu muualla kirjoitti:

Kir.sairaalan fysioterapeutti testin jälkeen totesi ”paha luksaatio” mutta ortopedin ja fysiatrin tomintaohje sieltä: kipulääkkeet ja ohjeistuksen mukainen voimistelu.
        Että kyllä lonkkaluksaatio huomataan mutta sitä ei manuaalisesti mitenkään korjata.

eipä huomannut fysiatri mulla.

• korjattu muualla
        ------------------ kirjoitti:

eipä huomannut fysiatri mulla.

Eipä huomannut mullakaan tai ei pitänyt maininnan arvoisena. Fysioterapeutti huomasi ja totesi ääneen ortopedin ja fysiatrin tutkimisten jälkeen. Mutta hoidosta kun määräävät lääkärit niin lähdin niine hyvineni sieltä pilleriresepti ja voimisteluohjeet plakkarissa.

• sama vaiva

Kävin viikon alusta lääkärillä valittelemassa kipeätä (oik.) lonkkaani, naksuu ja poksuu kävellessä, menee joskus jumiin, vihloo inhottavasti, pitemmän lenkin jälkeen turpoaa ja kuumottaa, jalka pettää alta... Itsellänikin tämä vaiva ollut niin kauan kuin vain muistan. Lääkäri sanoi vaivan johtuvan joko rintarangasta, pakaralihaksista tai huonosta alaselästä. Kuulema yleistä nuorilla naisilla. Itse olen 18 vuotias. Voin kuulema käydä lonkkakuvissa jos IHAN VÄLTTÄMÄTTÄ haluan, mutta lääkäri ei nähnyt syytä käydä. Vihdoin ja viimein, kun kävin lääkärillä tätä valittamassa, niin apua ei sitten löydykkään. Täytynee varmaankin mennä yksityiselle, jotta saisi jotain vastauksia.

• diagnoosin!

Sulla kuulostaisi olevan naksuva lonkka, eli "snapping hip". Suomeksi siitä ei juurikaan googlella tietoa löydy, mutta englanniksi löytyy kyllä. Tässä on Wikipedian sivu siitä: http://en.wikipedia.org/wiki/Snapping_hip_syndrome

Kyseessä on siis melko yleinen vaiva, ja yleensä vaivaa nuoria ihmisiä. Siinä eräs jänne (en muista nimeä, katso Wikipediasta) liikkuessaan lonkkaluun yli alkaa vähän ottaa kiinni ja napsahtaa ikävästi. Sille altistaa aiemmasta poikkeava rasitus, lisäksi urheilijoilla, tanssijoilla jne. on sitä usein. Mullakin oli viitisen vuotta sitten sama vaiva, kun kävelin parikymmentä kilometriä päivässä, mitä en aiemmin ollut tehnyt. Lonkka alkoi tosi ikävästi naksua. Se sitten parani levolla. Mitään muuta hyvää hoitoa en tiedä siihen olevan kuin rasituksen vähentäminen ja hyvä venyttely. Leikatakin vissiin voi, mutta ei kannata jos ei oo todella paha tapaus, koska useimmat kuitenkin paranee itsestään.

Itse lonkkanivelessä ei siis oo vikaa jos sulla on tämä vaiva, vaan lonkan sivulla kulkeva jänne on ärsyyntynyt ja tarttuilee kiinni.

Urheilulääketieteeseen erikoistuneet lääkärit osaa tän asian, joten jos meet yksityislääkärille kannattaa valita sellainen.

• saman tyylistä vaivaa

aina ollut oikean puolisessa lonkassa, issiassäryn tapaista jne. Fysiatri mittasi molemmat lonkat ja sanoi olevan syntymävika.
      Oikea puoli on n. 1,5 cm alempana ja vähän kierossa eteenpän, kuin vasen ja siten aiheuttaa vääristymän.
      En ole koskaan pystynyt istumaan jalat ristissä lattialla, koska oikea puoli ei taivu siihen asentoon, ei väkisinkään vääntämällä.

Hoidoksi hän (siis fysiatri) suositteli pohjallista, kokeilinkin sitä, mutta tuntui kuin olisin kaatumassa vasemmalle. Eipähän puhunut mitään korjausleikkauksesta, eli ei taida voida korjata edes leikkauksella.
      Olen nyt 58v. joten varmaan vielä vanhemmiten tulee vaivaamaan enemmän.

Pitkät kävelylenkit ei enää onnistu, olen aina ulkoillut päivittäin kelillä kuin kelillä.

• toinen mielipide

Käyhän toisella fysiatrilla eli M Turusella (Kotkan lääkärikeskus, Lappeenrannan Terveystalo tai Kouvolan lääkäriaema).
        Saatat, mitä ilmeisemmin, saada toisenlaisen diagnoosin ja samalla korjauskäsittelyn. Kiero lantio voi olla korjattavissa kun lonkkaluu palauteaann kohdilleen.

• vinkistä, mutta kun
        toinen mielipide kirjoitti:

Käyhän toisella fysiatrilla eli M Turusella (Kotkan lääkärikeskus, Lappeenrannan Terveystalo tai Kouvolan lääkäriaema).
        Saatat, mitä ilmeisemmin, saada toisenlaisen diagnoosin ja samalla korjauskäsittelyn. Kiero lantio voi olla korjattavissa kun lonkkaluu palauteaann kohdilleen.

asun lounaissuomessa, ettei nuo alueet kuulu tähän piiriin.
        Täällä on TYKS:ssa fysiatrian erikoislääkäri ja siellä olin vastaanotolla. Lonkkaluu on ollut kiero syntymästä lähtien, eli aika vaikea palauttaa kohdalleen.
        Hyvää viikonloppua.

• 13vuotias

mulle on sanottu että olisi tuo snapping hip syndrooma tai mikä lie, joka askeleella naksuu aika kovaan ääneen, että kuulee kyllä 5m säteellä helposti, mutta jos pitkään kävelen niin alkaa lonkkaan sattumaan.... se on ikävää, mutta jos joku osaisi sanoa että liiittyykö tuohon kipua, niin voisin rauhassa reenata, kun tietäisin että paranee ajallaan kyllä.

• 13vuotias

niin ja vielä että ja luin tuolta wikipediasta, että tarvitsisi lepoa ja vähentää aktiviteettiä, niin voiko tulla lisä-oireita, kun joka päivä 1-3,5h reenit. reenaamista en malta lopettaa, kun se on minulle niin tärkeä ja rakas harrastus tuo baletti ja tanssit yleensä.. mulla oli ensin 2vuotta sitten tätä samaa vaivaa mutta naksui hiljempaa eikä ihan joka askeleella, ja oli kivutonta. mutta käytiinpäsitten äidin mielenrauhaksi lekurille näyttämässä, mutta ei ne mitää osannu sanoa, nyt on taas ''tauti'' palannut kolmekertaa pahempana, mutta ei ne lääkärit varmaan mitään osaisi sanoa/tehdä asialle, muutakun määräisi lepoa..... niin ärsyttävää kun on epätietoinen

• ------......---
        13vuotias kirjoitti:

niin ja vielä että ja luin tuolta wikipediasta, että tarvitsisi lepoa ja vähentää aktiviteettiä, niin voiko tulla lisä-oireita, kun joka päivä 1-3,5h reenit. reenaamista en malta lopettaa, kun se on minulle niin tärkeä ja rakas harrastus tuo baletti ja tanssit yleensä.. mulla oli ensin 2vuotta sitten tätä samaa vaivaa mutta naksui hiljempaa eikä ihan joka askeleella, ja oli kivutonta. mutta käytiinpäsitten äidin mielenrauhaksi lekurille näyttämässä, mutta ei ne mitää osannu sanoa, nyt on taas ''tauti'' palannut kolmekertaa pahempana, mutta ei ne lääkärit varmaan mitään osaisi sanoa/tehdä asialle, muutakun määräisi lepoa..... niin ärsyttävää kun on epätietoinen

Oletan, että sinulla on kyseessä ns. internal snapping hip eli psoasjänteen napsuminen. Suosittelisin, että jätätät tuon balettiharrastuksen joksikin aikaa ja katsot rauhoittuuko jänne siitä. Jatkuva jänteen paukkuminen ärsyttää sitä (tekee siihen muutoksia) ja aiheuttaa paikallista kipua. Jänne ja koko psoaslihas kiristyy pidemmän päälle ja aiheuttaa monelaista kipua mm. toispuoleisesti alaselkään.

Kireä psoasjänne voi aiheuttaa lonkkaan myös labrum vaurion. Itselläni kireä jänne on aiheuttanut lonkkaniveleen vaurioita ja myöhemmin mahdollisesti nivelrikkoa. Valitettavasti nämä psoaksen ongelmat on lääkäreiden keskuudessa huonosti tunnettu. Tieto lisääntyy kyllä koko ajan. Millä lääkärillä olet mahtanut käydä?

Omaa vaivaani hoidettiin leikkauksella, mutta jos tuota sinun vaivaasi voitaisiin hoitaa jo nuorena muulla tavalla, niin aina parempi. Monesti vaivan takana on poikkeava lonkan rakenne ja se vaatii kyllä tarkempia selvityksiä. Suosittelisin kyllä, että menet vielä jollekin toiselle lääkärille (esim. fysiatri). Vaikea suositella ketään kun en tiedä missä päin asut. Tuo baletti sinun täytyy kyllä jättää ,valitettavasti.

• 13vuotias

selvä, kiitos vastauksestasi! pirkanmaalla päin asun.. en muista milllä lääkärillä kävin, mutta ei ollut mikään urheilulääkäri ym vaan ihan tavallinen. oletko sitä mieltä että vaikka viikko taukoa riittäisi, vai enemmän? et kai tarkoittanut että kokonaan pitäisi jättää;( sitä olen tosiaaan tässä jo 10vuotta harrastanut ja voisi sanoa että muuta elämää ei oo ehtiny oleeen sen ohella:D mun äiti on sairaanhoitaja ja on myö sanonut että mulla olisi snapping hip syndrooma, mutta sanoi että paranee ittellään. eikä ole kehottanut taukoa pitämään, mutta kaippa sitä sitten pitäisi lääkärillä käydä.. toivottavasti osaaa jotain tehdä, ettei tule suurta laskua vaan siitä jo tiedossa olevasta että juu on snapping hip ja paranee levolla...

• ---------.....------

Näitä snappig hip:ä on eri tyyppisiä, ja jotkut yksipuolisesta liikkeestä ja rasituksesta tulevat voivat parantua kun vähennetään tuota rasitusta. Balettitanssijolla näitä napsuvia lonkkia taitaa juuri ollakin. En kyllä osaa sanoa miten pitkä tuon tauon pitäisi olla, mutta sen varmaan lääkäri osaisi kertoa.

Sitten on taas näitä tapauksia kuten minä, eli taustalla on eräänlainen lonkan rakenteellinen vika, joka on aiheuttanut minulla jo lapsuudesta lähtien napsumista, vaikka mitään balettia tms. en ole edes harrastanut.

Oma vaivani on jäänyt hoitamatta ja se on aiheuttanut todella pahoja ongelmia ja virheasentoja kroppaan, juuri tuon kiristyvän psoaksen kautta. Siksi kannattaa mennä lääkärille, että saisi ainakin tuon oikean diagnoosin ajoissa ja jos sitä voitaisiin hoitaa jotenkin, että vanhempana ei tule lisäongelmia. Tuo urheilulääkäri on varmaan ihan hyvä vaihtoehto.

• --------....------
        ---------.....------ kirjoitti:

Näitä snappig hip:ä on eri tyyppisiä, ja jotkut yksipuolisesta liikkeestä ja rasituksesta tulevat voivat parantua kun vähennetään tuota rasitusta. Balettitanssijolla näitä napsuvia lonkkia taitaa juuri ollakin. En kyllä osaa sanoa miten pitkä tuon tauon pitäisi olla, mutta sen varmaan lääkäri osaisi kertoa.

Sitten on taas näitä tapauksia kuten minä, eli taustalla on eräänlainen lonkan rakenteellinen vika, joka on aiheuttanut minulla jo lapsuudesta lähtien napsumista, vaikka mitään balettia tms. en ole edes harrastanut.

Oma vaivani on jäänyt hoitamatta ja se on aiheuttanut todella pahoja ongelmia ja virheasentoja kroppaan, juuri tuon kiristyvän psoaksen kautta. Siksi kannattaa mennä lääkärille, että saisi ainakin tuon oikean diagnoosin ajoissa ja jos sitä voitaisiin hoitaa jotenkin, että vanhempana ei tule lisäongelmia. Tuo urheilulääkäri on varmaan ihan hyvä vaihtoehto.

Vielä täsmennys. Kun en tiedä miltä alueelta tuo sinun napsuminen tulee, niin kyseessä voi olla myös ns. external snapping hip. Olennaista on se, että tuleeko napsuminen lonkan ulkosyrjältä (external) vai sisäpuolelta (internal) . Nämä on kaksi täysin eri asiaa ja tuolla externaalisella ei ole mitään tekemistä psoasjänteen kanssa.

External snapping on yleisempi eikä aiheuta samanlaisia vaivoja kuin minulla. Joka tapauksessa kannattaa mennä lääkäriin, koska vaiva on ollut sinulla jo pitkään ja haittaa selvästi. Kun jänne paksuuntuu niin silloin se oikein alkaakin paukahtelemaan, eli jotain täytyisi tehdä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6605
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2275
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1857
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      84
      1245
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1032
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      82
      927
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      833
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      830
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      147
      757
    Aihe