Olen pitkään ihaillut Kanariandoggeja ja tutustuin niihin asuessani Espanjassa. Siellä asuva hyvä ystäväni on niitä kasvattanut parin vuosikymmenen ajan. Viime vuosina niitä onkin Suomeen ilmestynyt. Innoissani katselin Kemiläisen kasvattajan kuvia hänen pentueestaan ja häkellyin. Pennut ovat TÄYSIN rotumääritelmän vastaisia. Kanariandoggin väritys on Brindle tai ruskean eri sävyjä, joka on päävärinä. Koiralla on aina tumma maski. Valkoista voi olla vähän, kuten kaulan alueella laikku. Mitä vähemmän, sen parempi. Mutta tämän kasvattajan osa pennuista oli PÄÄVÄRILTÄÄN valkoisia. Niissä oli mustia laikkuja. Hänen käyttämästään yhdistelmästä on täysin epätodennäköistä, ellei mahdotonta syntyä moisen värityksen omaavia pentuja. Kuten yleinsäkkään mistään Kanariandoggin yhdistelmästä. Puhuin kasvattajaystäväni kanssa asiasta ja hän sanoi, että koirat ovat sekarotuisia hänen katsottuaan kuvia. On ilmeisesti käynyt niin, että ainakin osan pennuista isä on jokin aivan muu kuin Kanariandoggi. Kasvattaja kasvattaa mm. Amstaffeja ja Spanieleita lisäksi. Kuvassa olleet Spanielit olivatkin mustavalkoisia.
Kasvattaja myy näitä pentuja hintaan 1400 euroa, eikä sanallakaan EDES mainitse niiden rotumääritelmän mukaisesti HYLKÄÄVÄSTÄ virheestä. Rodun kasvattajana hänen VARMASTI tulisi EDES tietää että moinen väritys on rodulle täysin kuulumaton. Vaikka tuskin on edes kyse värivirheestä, vaan sekarotuisuudesta. Nyt sitten nämä pennut rekisteröidään ja myydään aitoina. Aikaa myöten niitä käytetään varmasti jalostuksessa ja Suomen pieni kanta on heti epäpuhdas jo alkujaan. Yritin ottaa yhteyden kasvattajaan, mutta en ole saanut vastausta. Mitä tulisi tehdä? Ajattelin seuraavaksi otta yhteyden kennelliittoon, mutta koen aiheelliseksi ilmoittaa tännekkin asiasta, että moinen touhu saadaan mahdollisimman pian loppumaan.
-Esko Kokko
APUA!!Kemiläinen Kanariandoggin kasvattaja
69
6789
Vastaukset
- Seppo Jr.
Mikä on sen kasvattajan kotisivut? Kiinnostuin tästä kun mainostit. Etsin koiraa metsälle. Onko nämä hyvät koirat siihen?
Seppo Jr. - ois
Puhdas ja puhdas tekis monelle rodulle hyvää epäpuhtautuminen sekä hyväksyen rodun sisäisiä "virheitä" että ottaen rotuun muita rotuja.
No, mutta väärinhän on jos monirotuiset koirat rekisteröidään puhdasrotuisina, mutta ei värivirhe vielä tarkoita monirotuisuutta vaikka olisi kuinka epätodennäköinen väri tai jonkun mielestä mahdoton. Mustavalkoisen spanielin tai minkä tahansa muun mustavalkoisen vetäminen näytöksi epäilyn perusteelle on asiatonta huuhaata.
Älä hemmetissä hyökkää kasvattajaa vastaan näin heikoin näytöin ja perustein ja ole lopetuttamassa ja vastustamassa kasvattajan toimintaa.
Suosittelen että lopetat "tiedotus"kampanjan (varsin uhkarohkea veto huudella jonkun kasvattajan puhdasrotuisina kasvattamia koiria näin heikoin näytöin ja operustein monirotuisiksi) heti ja selvitytät asian virallisilla tahoilla. Tämä "tiedottaminen" on hyödytöntä, epäluotettavaa ja asiatonta niin kauan kun asiasta ei ole hyväksyttävää näyttöä. "Tiedotus"kampanja voi hyvinkin olla lainvastainen.- hieman värigenetiikkaa
Jos värinä on brindle eli keltaisella pohjalla mustia raitoja ja päälle vielä musta maski niin ei siinä millään muotoa voi tulla valkoisia jälkeläisiä. Musta väri on dominoiva!! Eli geenit sanoo mitä tuleman pitää-värissäkin!!
Jos epäilee rodun puhtautta niin on oikeus kysyä kasvattajalta asiasta ja jopa SKL:sta. Ei se kysyminen haavaa tee! - kanarianlintunen
hieman värigenetiikkaa kirjoitti:
Jos värinä on brindle eli keltaisella pohjalla mustia raitoja ja päälle vielä musta maski niin ei siinä millään muotoa voi tulla valkoisia jälkeläisiä. Musta väri on dominoiva!! Eli geenit sanoo mitä tuleman pitää-värissäkin!!
Jos epäilee rodun puhtautta niin on oikeus kysyä kasvattajalta asiasta ja jopa SKL:sta. Ei se kysyminen haavaa tee!Rotumääritelmässä värinä juovikas tai yksivärinen kullankeltainen/ruskea. MASKIN ON PAKKO OLLA!! Maskin puutos katsotaan HYLKÄÄVÄKSI VIRHEEKSI!!
Jos pääväri on valkoinen, ei kyseessä ole puhdas kanariandoggi! - ############
kanarianlintunen kirjoitti:
Rotumääritelmässä värinä juovikas tai yksivärinen kullankeltainen/ruskea. MASKIN ON PAKKO OLLA!! Maskin puutos katsotaan HYLKÄÄVÄKSI VIRHEEKSI!!
Jos pääväri on valkoinen, ei kyseessä ole puhdas kanariandoggi!Kennelliiton tietokannasta löytyy tasan YKSI kanariandoggikasvattaja jolla tänä vuonna syntyneet pennut ja väreinä brindle & fawn eli tiikerijuovikas ja keltainen. Onko tämä Kemiläinen joku uusi??
- sitten on
hieman värigenetiikkaa kirjoitti:
Jos epäilee rodun puhtautta niin on oikeus kysyä kasvattajalta asiasta ja jopa SKL:sta. Ei se kysyminen haavaa tee!mahdollista, että esim. rotumääritelmän väriset bokserit voivat saada valkoisia jälkeläisiä?
- ois
sitten on kirjoitti:
mahdollista, että esim. rotumääritelmän väriset bokserit voivat saada valkoisia jälkeläisiä?
Vitsinä vastaten vanhemmista on mahdollisesti otettu kuva mustavalkoisen spanielin tai jonkin muun mustavalkoisen kanssa. Vakavasti ottaen vastaus on hyvin yksinkertainen koskien sekä bokseria että kanariandoggia: Siksi koska se on mahdollista.
- ois
Tämä ei ole oikea paikka ja menetelmä "selvittää" asiaa! Genetiikasta tai rotumääritelmästä en ryhdy kiistelemään tässä yhteydessä, mutta ei asia ole aivan näin yksinkertainen! On erittäin asiatonta ja todennäköisesti lainvastaista kampanjoida näin vähäisin näytöin ja perustein kasvattajaa vastaan! Nimettyä kasvattajaa vastaan koska kuka vain löytää annetuilla tiedoilla kasvattajan jota vastaan tässä hyökätään tietämättä asiasta yhtään mitään.
Avauksen tarkoitus on aivan selvästi asiaton! Jos jotain täytyy selvittää niin se selvitetään asiallisesti, ei hyökkäämällä jostain keskustelupalstojen pimeydestä!
Toivotaan että avaus aloitettiin oikealla nimellä koska tässä on nyt väärän tuomion tuntua!
Kasvattajan toimintaan en ota kantaa koska minä en tiedä asiasta yhtään mitään kuten ette tiedä tekään! - reunalla
Oletko nyt tyytyväinen itseesi?
- molossi
Jos on kyseessä kennelnimen omaava kasvattaja,ja epäilee kasvattajan tekevän vipaa tahallaan,niin asiallisin tapa on ottaa yhteyttä rotujärjestöön ja/tai kennelliitton.
Pentue pystytään tunnistamaan DNA-testillä tarvittaessa.
Tämä siis yleisesti ottaen.Tähän tapaukseen en ota kantaa,kun asiasta mitään tiedäkään.- ois
Vastaavassa asiassa tulee tosiaan olla yhteydessä ensisijaisesti kasvattajaan, rotujärjestöön ja kennelliittoon. DNA-testi voidaan tehdä tietyin ehdoin, mutta tässä tapauksessa tässä avauksessa annettujen tietojen perusteella ei ole perusteita kasvattajan koirien DNA-testaukseen. Epäilen että edes asian tarkemmalle tutkimiselle ei ole perusteita kuin korkeintaan kasvattajan edun vuoksi.
Kovin pettävällä pohjalla on tämä hyökkäys ja todennäköisesti hyökkäys on lainvastainen. - mieltä olen.
ois kirjoitti:
Vastaavassa asiassa tulee tosiaan olla yhteydessä ensisijaisesti kasvattajaan, rotujärjestöön ja kennelliittoon. DNA-testi voidaan tehdä tietyin ehdoin, mutta tässä tapauksessa tässä avauksessa annettujen tietojen perusteella ei ole perusteita kasvattajan koirien DNA-testaukseen. Epäilen että edes asian tarkemmalle tutkimiselle ei ole perusteita kuin korkeintaan kasvattajan edun vuoksi.
Kovin pettävällä pohjalla on tämä hyökkäys ja todennäköisesti hyökkäys on lainvastainen.Onkohan tästä asiattomasta mustamaalauksesta tehty ilmoitusta kyseiselle kasvattajalle?
- ois
mieltä olen. kirjoitti:
Onkohan tästä asiattomasta mustamaalauksesta tehty ilmoitusta kyseiselle kasvattajalle?
Ilmoitin kyllä aiemmin päivällä lokakampanjasta kasvattajalle jonka toimintaa avaus todennäköisesti koskee.
- että joku
ois kirjoitti:
Ilmoitin kyllä aiemmin päivällä lokakampanjasta kasvattajalle jonka toimintaa avaus todennäköisesti koskee.
on infonnut tästä loanheitosta myös kasvattajaa. Itse kasvattajana ainakin haluaisin tietää vastaavasta "tiedottamisesta".
- Sinivuokko <3
että joku kirjoitti:
on infonnut tästä loanheitosta myös kasvattajaa. Itse kasvattajana ainakin haluaisin tietää vastaavasta "tiedottamisesta".
Hyvä, sillä ehkä kasvattaja vastaisuudessa ilmoittaa pentujen värivirheellisyydestä ostajillekkin. Aika törkeää toimintaa kasvattajan puolelta! Kyllä sen verran pitäisi kasvattamastaan rodusta tietää, ettei myy väärän värisiä pentuja oikean värisinä.
- ollut kasvattajaan
Sinivuokko <3 kirjoitti:
Hyvä, sillä ehkä kasvattaja vastaisuudessa ilmoittaa pentujen värivirheellisyydestä ostajillekkin. Aika törkeää toimintaa kasvattajan puolelta! Kyllä sen verran pitäisi kasvattamastaan rodusta tietää, ettei myy väärän värisiä pentuja oikean värisinä.
yhteydessä ostajaehdokkaan ominaisuudessa? Eikö kasvattaja kertonut koirien olevan värivirheellisiä? Jos näin on, olen samaa mieltä että toimi väärin mutta jos vain OLETETAAN että kasvattaja ei ole kertonut virheistä ostajille, on mollaaminen ja mustamaalaaminen törkeää!
- kyseiset
koirat ole rodultaan presa canarioita eikä dogo canarioita? Onko harrastamasi "tiedottaminen" edes laillista? Ota asioista selvää, ennen kuin alat julkisesti "tietojasi" levittelemään.
- PRESA CANARIO
On sama rotu kuin kanariandoggi. Kanariangoggi= presa Canario= kanarian presa. OTAPPA ITSE selvää asioista ennen kuin tuomitset. Enkä hyökkää KETÄÄN vastaan, mutta en näe sitä oikeana että sekarotuisia koiria myydään puhtaina, tai hylkääviä värivirheitä omaavia virheettömänä. Se on VÄÄRIN. Perinnöllisesti tällainen lopputulos on todellakin lähes mahdoton. Tiedätkö mitään genetiikasta?! Minun perusteeni ovat hyvin kaukana kevyistä.
MINÄ OTIN ITSE ENSIMMÄISEK
SI YHTEYTTÄ KASVATTAJAAN, enkä saanut vastausta.
Mielestäni mikä on lainvastaista on myydä epäpuhtaita koiria puhdasrotuisina ja väritykseltään oikeita kun ne eivät sitä ole. Mm boxerin värityksessä esiintyy HUOMATTAVASTI enemmän valkoista kuin Kanariandoggin, niin asia on hieman eri. Minulla on kokemus rodusta parin vuosikymmeneen ajalta, rodun alkuperäismaassa, että enköhän tiedä mistä puhun. KOSKAAN MISSÄÄN MUUALLA EI OLE SYNTYNYT TÄMÄN VÄRISIÄ PRESA KANARIOITA ennen.
Olen pahoillani jos olen jotain loukannut, jos itse kasvattaisin koiria haluaisin ainakin tietää asiasta aikaisemmin kuin myöhemmin. Luotettavana ja vastuuntuntoisena kasvattajana hän varmasti haluaa myydä koiransa sinä minä ne ovat. Asia tulee joka tapauksessa ilmi. ASIOISTA PUHUMINEN EI OLE RIKOS, TÄMÄ ON KESKUSTELUPALSTA. MUTTA SEKAROTUISTEN PUHDASROTUISINA MYYMINEN ON. JA SAMOIN ON VÄRIVIRHEELLISTEN MYYMINEN ROTUSTANDARTIN MUKAISINA.
Kaikella kunnioituksella kasvattajaa ja hänen työtään kohtaan. Mutta kun en saanut vastausta häneltä KYSYIN täällä ihmisten mielipidettä asiasta. Luulin että tässä maassa on sanan vapaus, ilmeisesti erehdyin. - rodun aktiivi-
PRESA CANARIO kirjoitti:
On sama rotu kuin kanariandoggi. Kanariangoggi= presa Canario= kanarian presa. OTAPPA ITSE selvää asioista ennen kuin tuomitset. Enkä hyökkää KETÄÄN vastaan, mutta en näe sitä oikeana että sekarotuisia koiria myydään puhtaina, tai hylkääviä värivirheitä omaavia virheettömänä. Se on VÄÄRIN. Perinnöllisesti tällainen lopputulos on todellakin lähes mahdoton. Tiedätkö mitään genetiikasta?! Minun perusteeni ovat hyvin kaukana kevyistä.
Mielestäni mikä on lainvastaista on myydä epäpuhtaita koiria puhdasrotuisina ja väritykseltään oikeita kun ne eivät sitä ole. Mm boxerin värityksessä esiintyy HUOMATTAVASTI enemmän valkoista kuin Kanariandoggin, niin asia on hieman eri. Minulla on kokemus rodusta parin vuosikymmeneen ajalta, rodun alkuperäismaassa, että enköhän tiedä mistä puhun. KOSKAAN MISSÄÄN MUUALLA EI OLE SYNTYNYT TÄMÄN VÄRISIÄ PRESA KANARIOITA ennen.
Olen pahoillani jos olen jotain loukannut, jos itse kasvattaisin koiria haluaisin ainakin tietää asiasta aikaisemmin kuin myöhemmin. Luotettavana ja vastuuntuntoisena kasvattajana hän varmasti haluaa myydä koiransa sinä minä ne ovat. Asia tulee joka tapauksessa ilmi. ASIOISTA PUHUMINEN EI OLE RIKOS, TÄMÄ ON KESKUSTELUPALSTA. MUTTA SEKAROTUISTEN PUHDASROTUISINA MYYMINEN ON. JA SAMOIN ON VÄRIVIRHEELLISTEN MYYMINEN ROTUSTANDARTIN MUKAISINA.
Kaikella kunnioituksella kasvattajaa ja hänen työtään kohtaan. Mutta kun en saanut vastausta häneltä KYSYIN täällä ihmisten mielipidettä asiasta. Luulin että tässä maassa on sanan vapaus, ilmeisesti erehdyin.harrastajaa: Dogo Canarioon verrattuna "Perro de presa canarion rotumääritelmä eroaa hiukan mm. painon, säkäkorkeuden,värityksen jne. puolesta".
Mutta jotta ei menisi pilkunviilaukseksi niin tuohan ei ollut pointti vaan se, että on aika rankkaa mennä väittämään jonkun kasvattavan ja myyvän sekarotuisia rotukoirina ilman todisteita. Että otettais ensin siitä selvää, ja sitten vasta syytettäis. - No johan pomppas
rodun aktiivi- kirjoitti:
harrastajaa: Dogo Canarioon verrattuna "Perro de presa canarion rotumääritelmä eroaa hiukan mm. painon, säkäkorkeuden,värityksen jne. puolesta".
Mutta jotta ei menisi pilkunviilaukseksi niin tuohan ei ollut pointti vaan se, että on aika rankkaa mennä väittämään jonkun kasvattavan ja myyvän sekarotuisia rotukoirina ilman todisteita. Että otettais ensin siitä selvää, ja sitten vasta syytettäis.Outo aktiiviharrastaja jos ei tiedä perro de presa Canarion olevan juurikin sama koira kuin Kanariandoggi. Perro de presa canario eli, Kanariandoggi, eli dogo Canario. TIEDÄTKö KUINKA PIENI ALUE ON TENERIFFA? Luuletko että siellä mahtuu kehittymään kymmenen eri muunelmaa...?? Ja outoa että olet eri mieltä joka ikisen Euroopan ja Amerikan kennellklubin ja rodun alkuperäisen kasvattajan Manuel Curton kanssa. (www.iremacurto.com) Ei ole kuin yksi ja ainoa rotu. Tuollaista väitettä kuin aktiiviharrastajasi sanoi, en ole kuullut yhdeltäkään tuntemaltani kasvattajalta, en edes rodun alkuperäiseltä kasvattajalta. Ainoa muu rotu kanariasta on Perro de Ganado Majorero, ja sillä ei ole mitään tekemistä Presojen kanssa. Eikä kukaan näitä rotuja sekoita, ovat täysin erinnäköisiä ja eri käyttötarkoitukseen jalostettuja. (Tosin ei niissäkään ole valkoisia yksilöitä) Rotumääritelmän mukaan "valkoista ei saa olla 20 % enempää väristä.... mitä vähemmän sen parempi." Olen elänyt näiden koirien parissa kaksi vuosikymmentä, lukien laajan määrän tietoutta rodusta, asuen rodun synnyinsaarella. Seuraten rodun genetiikkaa ja värin periytymistä. Minun tietoni saattaa jopa olla hiukan laajempi kuin aktiiviharrastajasi... Mutta eihän sitä koskaan tiedä ;)
- kyseiseltä
No johan pomppas kirjoitti:
Outo aktiiviharrastaja jos ei tiedä perro de presa Canarion olevan juurikin sama koira kuin Kanariandoggi. Perro de presa canario eli, Kanariandoggi, eli dogo Canario. TIEDÄTKö KUINKA PIENI ALUE ON TENERIFFA? Luuletko että siellä mahtuu kehittymään kymmenen eri muunelmaa...?? Ja outoa että olet eri mieltä joka ikisen Euroopan ja Amerikan kennellklubin ja rodun alkuperäisen kasvattajan Manuel Curton kanssa. (www.iremacurto.com) Ei ole kuin yksi ja ainoa rotu. Tuollaista väitettä kuin aktiiviharrastajasi sanoi, en ole kuullut yhdeltäkään tuntemaltani kasvattajalta, en edes rodun alkuperäiseltä kasvattajalta. Ainoa muu rotu kanariasta on Perro de Ganado Majorero, ja sillä ei ole mitään tekemistä Presojen kanssa. Eikä kukaan näitä rotuja sekoita, ovat täysin erinnäköisiä ja eri käyttötarkoitukseen jalostettuja. (Tosin ei niissäkään ole valkoisia yksilöitä) Rotumääritelmän mukaan "valkoista ei saa olla 20 % enempää väristä.... mitä vähemmän sen parempi." Olen elänyt näiden koirien parissa kaksi vuosikymmentä, lukien laajan määrän tietoutta rodusta, asuen rodun synnyinsaarella. Seuraten rodun genetiikkaa ja värin periytymistä. Minun tietoni saattaa jopa olla hiukan laajempi kuin aktiiviharrastajasi... Mutta eihän sitä koskaan tiedä ;)
kasvattajaltahan nuo kemiläisenkin koirat ovat.
- jä hänellä
kyseiseltä kirjoitti:
kasvattajaltahan nuo kemiläisenkin koirat ovat.
Hänen koiransa ei koskaan ole saaneetkaan tämän värisiä pentuja! Kysy ihmeessä häneltä itseltään. Siksi tilanne onkin kyseenalainen, koska käytetystä yhdistelmästä ei juuri ole mahdollista syntyä tuon värisiä pentuja. SIKSI ASETIN tämän KYSYMYKSEN En edelleenkään halua mustamaalata ketään.Päin vastoin, kyseisen kasvattajan pennut näyttävät äärimmäisen hyvinvoivilta, sulosilta ja uskon että koirilla on ensiluokkaiset oltavat. Kysenalaistin vain ja AINOASTAAN pentujen värin. Ja otin ENSIN yhteyttä kasvattajaan. Ja kysymystäni ei ole todellakaan esitetty kevein perustein. Siitä huolimatta kaikkea hyvää näille pennuille ja kasvattajalle. Toivottavasti väriasia selviää, koska eihän loppujen lopuksi sen tarvitse itse koirien elämään vaikuttaa millään tavalla.
- tuolla
PRESA CANARIO kirjoitti:
Kaikella kunnioituksella kasvattajaa ja hänen työtään kohtaan. Mutta kun en saanut vastausta häneltä KYSYIN täällä ihmisten mielipidettä asiasta. Luulin että tässä maassa on sanan vapaus, ilmeisesti erehdyin.Irema-Curton sivuilla kerrotaan että kyseessä on kaksi eri rotua. Ja tämä suomalainen presakasvattaja kertoo että presat voidaan rekisteröidä dogoina Suomen kennelliittoon mutta hänen koiransa oli rekisteröity johonkin muuhun rekisteriin, en muista mikä se oli.
- ois
Väität mm:
Kasvattaja kasvattaa tietoisesti monirotuisia koiria puhdasrotuisina.
Kasvattaja myy tietoisesti monirotuisia koiria puhdasrotuisina.
Kasvattaja myy värivirheellisiä koiria tietoisesti värivirheettöminä.
Näyttönä esität värivirheen ja kuvan jossa kanariandogin kanssa esiintyy eri rotua edustava mustavalkoinen koira. Ei siis mitään näyttöä tai perustetta yhdellekään väitteelle!
Varsin vähän sinulla on näyttöä ja perusteita julkiselle lokakampanjalle! Syyllistyt kunnianloukkaukseen koska kasvattaja on antamiesi tietojen perusteella helposti tunnistettavissa!
Olisit ollut edes reilu ja selvityttänyt SINUA epäilyttävän asian virallisilla tahoilla ilman julkista lokakampanjaa! Asioista keskusteleminen ja asioiden selvittäminen on eri asia kuin julkinen nimetyn (annettujen tietojen perusteella tunnistettavan) henkilön kunnian loukkaaminen!
Vai vielä kunnoituksella lokakampanjan kohdetta kohtaan!? - Elisama
FCI roturyhmä: 2
Käyttötarkoitus:
Erinomainen kodin ja perheen vartija, suojelukoira, soveltu ominaisuuksiltaan metsästykseen. Voi käyttää myöskin villisian metsästyksessä.
Yleisvaikutelma:
Se on vankkarakenteinen, keskisuurkokoinen, pitkänomainen ja hieman takakorkea koira. Ei kömpelö eikä kevyt.Tanakka ja vahva olemus ilmentää suurta voimaa, liikkuvuutta ja kestävyyttä.Tyypillinen antiikin ilme. Selvä sukupuolileima.
Tärkeitä mittasuhteita:
Rungon pituuden tulisi olla 20% suurempi kuin säkäkorkeuden Kallon pituuden suhde kuonon pituuteen on 6 : 4.
Pää:
Suuri, voimakas, neliömäinen pää. Tylppä, leveä kuono. Kirsun tulee olla tummaksi pigmentoituneita. Leuat ovat voimakkaat ja leveät. Leuoissa on mahdollisimman suuri puruvoima ja hampaat kookkaat ja hyvin kehittyneet. Täydellinen hampaisto on toivottava, mutta 1-2 premolaarin puuttuminen ei ole virhe. Tasapurenta on toivottava, mutta myös leikkaava purenta on sallittu. Selvä huulikulma. Tummapigmenttiset huulet.
Poskikaaret ovat erottuvat. Silmät ovat keskikokoiset,
mantelinmuotoiset ja kaukana toisistaan, tummat tai pähkinän väriset. Sidekalvoa ei saa näkyä. Korvat ovat keskisuuret, riippuvat, kolmiomaiset. Kallo-osa: Kallo on korvien välistä leveä, niskakyhmy ei voimakkaasti ulkoneva.
Kaula:
Voimakas, lihaksikas,18-20 cm pituus
Runko:
pitkänomainen. Voimakas, lihaksikas selkä. Hyvin leveä, lihaksikas, syvä ja tilava rinta (n. min. 30 % säkäkorkeudesta). Hyvin kehittynyt eturinta ja selvästi kaareutuneet kylkiluut. Vatsalinja ei ole ylösvetäytyny. Vahvat,vankkaluiset Raajat. Eturaajat: Suorat ja voimakkaat . Kyynärvarret: Voimakkaat, lihaksikkaat ja sivulta katsottuna suorat. Takaraajat reisi ja sääri erittäin lihaksikkaat. Reidet: Kohtuullisen pitkät, leveät ja lihaksikkaat. Sääret: Pitkät, voimakkaat ja leveälihaksiset Täytyy olla virallinen lonkka- ja kyynernivelkuvauslausunto. Lonkkakuvien ottoa odotetaan siihen saakka kun koiran luusto alkaa olla valmis( 3 tai 4 vuoden ikää).
Käpälät:
Pyöreät, korkeasti kaareutuvat ja tiiviit varpaat (ns. kissankäpälät). Kynnet lyhyet, vahvat ja mahdollisimman tummat. takakäpälät Hieman etukäpäliä pitemmät
Liikket:
Tasapainoiset, joustavat, maatavoittavat ja sulavat
Häntä:
Kintereisiin ulottuva, korkealle kiinnittynyt, tyvestään leveä ja kärkeä kohti tasaisesti oheneva. Koiran ollessa levossa häntä riippuu luonnollisella kaarella. Koiran innostuessa ja juostessa häntä on hieman sapelimaisesti kaartunut, se ei kuitenkaan nouse paljoa selkälinjan yläpuolelle.
Karva ja värit:
keltainen (vaalean kullankeltaisesta syvään kullankeltaiseen, musta maski on toivottava) ja tiikerijouvikas ovat tavallisimmat värit, valkoisia merkkejä voi esiintyä (mitä vähemmän, sitä parempi, yli 20 % ei saa olla). Karva on lyhyttä ja karkeaa, nahka joustaava. Nahka ei ole kovin löysää.
Säkäkorkeus ja paino:
Urokset : 59-64 cm, 42-45 kg
Nartut : 55-59cm, 38-45 kg
Rodulla on hidas kypsyminen. Se kasvaa kaksi vuotta, kehittyy vielä kolmannen ja sen jälkeen on kypsyy. Mastiffit ovat melko lyhytikäisiä (6-10 v.elämänikä). Kanariandoggia pidetään myös lyhytikäisenä rotuna. Hyvä hoito, tasapainoinen ruokinta ja riittävä liikunta auttavat pidentämään koiran ikää.
Virheet:
Yleisvaikutelma: Kevyt, hento luusto ja lihaksisto. Selvästi väärä sukupuolileima (narttumainen uros tai päinvastoin). Pigmentitön kirsu. Luonne: Arkuus, säikkyvyys, pelkurimaisuus, paukkuarkuus, hyökkäävyys, liioiteltu epäluuloisuus ja hermostuneisuus. Liian arkoja, pelokkaita tai tasapainottomia yksilöitä ei tule käyttää jalostukseen. HUOM. Uroksilla tulee olla kaksi normaalisti kehittynyttä kivestä täysin laskeutuneina kivespusseihin.- ois
Korostan että rotumääritelmä ei määrittele mikä on mahdollista vaan se määrittelee mitä rotumääritelmää noudattavassa kasvatustoiminnassa jmv tulee suosia ja mitä pitää virheenä.
- KASVATTAJAN
En väitä kasvattajan tekevän MITÄÄN NÄISTÄ TAHALLISESTI!!!!!!! SIKSI otin häneen ensin yhteyttä. ONKO sinulla näössä tai ymmärryksessä jotain VIKAA!? Toiseksi, tämä on EDELLEEN KESKUSTELUPALSTA. TÄSSÄ MAASSA ON SANANVAPAUS. KESKUSTELEN asiasta, EDELLEEN. Siinä kaikki. Vai onko mielestäsi oikein että koko Suomen kanta tulee epäpuhtaaksi siksi että kaikista asioista pitää olla hiljaa?! Voi herranjumala.
- ois
Jos et väitä että väittämäsi asiat olisivat tietoisesti tehtyjä niin miksi väität niitä laittomiksi? Ei muu ole lainvastaista/rikos kuin tietoinen petos tai muu. Vastuu voi toki ulottua syvemmälle.
Sananvapaudella ei voi perustella näin suoraa ja asiatonta hyökkäystä. Jos olisit aloittanut keskustelun asiallisemmin ja esittänyt kysymykset avoimina kysymyksinä suljettujen ja ehdottomien väitteiden sijaan niin asia olisi aivan eri.
- Santtu
Asiahan on niin, kuten kaikki voimme rotumääritelmästä päätellä, että koirat ovat selvästi ainakin värivirheellisiä. Tämän asteinen virhe on hylkäävä. Siksi koirien myyminen täyteen hintaan ei ole oikeudenmukaista, vaikka olisivatkin puhdasrotuisia. Kyllähän asioista saa puhua, jos jokin mieltä askarruttaa. Ja värivirheellisten koirien myyminen virheestä ilmoittamatta on todellakin Kennelliiton sääntöjen vastaista. Eihän keskustelun aloittaja maininnut edes nimeä. Mistä moinen hyökkäys keskustelun aloittajaa kohtaan? Vai oletko kenties itse kasvattaja? Jos niin, ilmoita ihmeessä jatkossa ainakin värin virheellisyydestä.
- Minä ainakin
Haluaisin tietää koiran rotumääritelmän mukaisesti hylkäävästä virheestä pentua ostaessa. On törkeää myydä pentuja tuollaiseen hintaan, jos ei edes ilmoita virheestä. Katselin kasvattajan sivuja, eikä siellä sanallaankaan ilmoitettu värin olevan mitenkään virheellinen... Vaan ilmoitettiin valkoinen väri aivan kuin se olisi ollut mikä vain hyväksytty väri. Ja aika outoa että pennut yleinsä ovat tuon värisiä. Se on käsittääkseni aika outoa perinnöllisyyden kannalta katsottuna.
- ois
On aivan yleistä ja hyväksyttävää että värivirheestä ilmoitetaan vasta varsinaisessa kaupanteossa, ennen kaupantekoa. Yleistä ja hyväksyttävää on myös myydä värivirheelliset koirat täyteen hintaan.
Jos Santtukin kertoisi mihin perustaa väitteensä että kasvattaja ei kerro ostajille värivirheestä ennen kaupantekoa?
Keskustelun avaaja nimesi kasvattajan antamalla yksilöiviä tietoja joiden perusteella kasvattaja on kenen tahansa löydettävissä.
Minä en ole tämä kasvattaja enkä tunne henkilökohtaisesti kasvattajaa, mutta annettujen tietojen perusteella löysin todennäköisesti avauksessa tarkoitetun kasvattajan.
Jos tässä avauksessa joku hyökkää lainvastaisesti niin avauksen avannut henkilö itse! Reagoiminen nän pöyristyttävään lokakampanjaan johon liittyen hyökkääjällä ei ole mitään näyttöä tai perusteita ei ole hyökkäämistä vaan moraalia ja rehellisyyttä! - molossi
ois kirjoitti:
On aivan yleistä ja hyväksyttävää että värivirheestä ilmoitetaan vasta varsinaisessa kaupanteossa, ennen kaupantekoa. Yleistä ja hyväksyttävää on myös myydä värivirheelliset koirat täyteen hintaan.
Jos Santtukin kertoisi mihin perustaa väitteensä että kasvattaja ei kerro ostajille värivirheestä ennen kaupantekoa?
Keskustelun avaaja nimesi kasvattajan antamalla yksilöiviä tietoja joiden perusteella kasvattaja on kenen tahansa löydettävissä.
Minä en ole tämä kasvattaja enkä tunne henkilökohtaisesti kasvattajaa, mutta annettujen tietojen perusteella löysin todennäköisesti avauksessa tarkoitetun kasvattajan.
Jos tässä avauksessa joku hyökkää lainvastaisesti niin avauksen avannut henkilö itse! Reagoiminen nän pöyristyttävään lokakampanjaan johon liittyen hyökkääjällä ei ole mitään näyttöä tai perusteita ei ole hyökkäämistä vaan moraalia ja rehellisyyttä!En ota siis kantaa ko.tapahtuneeseen,vaan tässä värivirheeseen.
Toisin sanoen,ensimmäinen kappaleesi on täysin virheellinen.
Jokainen vastuullinen kasvattaja ilmoittaa taatusti ostajaehdokkaalle,jos näille ei ole esim.enää tarjolla kuin värivirheellisiä.SIIS siinä vaiheessa jo,kun he kyselevät pentuja.Se on hyvinkin oleellinen tieto.Myös jos on ensikertalaisista kyse,niin kasvattajan kertoo myös,mitä värivirheellisyys koirassa tarkoittaa.Useinmilla roduilla se on hylkäävä virhe,jolloin koirasta ei tule näyttelykoiraa tai jalostuskoiraa.Se on tärkeä tieto,ettei viallinen koira mene noista kiinnostuneille.
Olisipa tosi hauskaa vaikka tilanne,että ostaja lähtee hakemaan koiraa monen sadan kilsan päästä,ja paikalla ilmeneekin tulevan pentunsa olevan värivirheellinen.Kiva tilanne,kun olet ajanut pitkän matkan turhaan,ja huomaatkin,että tarjolla ei ole kuin värivirheellistä,vaikka olet kiinnostunut näyttelyistä myös.
Ja ei ole yleistä,eikä hyväksyttävää,että "vialliset" myydään täyteen hintaan.Vaan hintaa lasketaan.Se on sitten rodun/kasvattajan asia,mitä laskee.
Kukaan hyvä kasvattaja ei siis myy luovutushetkellä primanoloista pentua samanhintaisena,kuin "viallista",jos siis kyse on selkeästä virheestä,joka rajoittaa koiran käyttöä tulevaisuudessa jollain lailla (esim.näyttelyt,jalostus). - Sirpa.P.
molossi kirjoitti:
En ota siis kantaa ko.tapahtuneeseen,vaan tässä värivirheeseen.
Jokainen vastuullinen kasvattaja ilmoittaa taatusti ostajaehdokkaalle,jos näille ei ole esim.enää tarjolla kuin värivirheellisiä.SIIS siinä vaiheessa jo,kun he kyselevät pentuja.Se on hyvinkin oleellinen tieto.Myös jos on ensikertalaisista kyse,niin kasvattajan kertoo myös,mitä värivirheellisyys koirassa tarkoittaa.Useinmilla roduilla se on hylkäävä virhe,jolloin koirasta ei tule näyttelykoiraa tai jalostuskoiraa.Se on tärkeä tieto,ettei viallinen koira mene noista kiinnostuneille.
Olisipa tosi hauskaa vaikka tilanne,että ostaja lähtee hakemaan koiraa monen sadan kilsan päästä,ja paikalla ilmeneekin tulevan pentunsa olevan värivirheellinen.Kiva tilanne,kun olet ajanut pitkän matkan turhaan,ja huomaatkin,että tarjolla ei ole kuin värivirheellistä,vaikka olet kiinnostunut näyttelyistä myös.
Ja ei ole yleistä,eikä hyväksyttävää,että "vialliset" myydään täyteen hintaan.Vaan hintaa lasketaan.Se on sitten rodun/kasvattajan asia,mitä laskee.
Kukaan hyvä kasvattaja ei siis myy luovutushetkellä primanoloista pentua samanhintaisena,kuin "viallista",jos siis kyse on selkeästä virheestä,joka rajoittaa koiran käyttöä tulevaisuudessa jollain lailla (esim.näyttelyt,jalostus).Puhut asiaa Molossi. Hylkäävän viheen omaavia koiria ei tule koskaan myydä täyteen hintaan. Ja värivirheestä ilmoitetaan yleisimmin jo myyntiilomoituksessa. Näinhän on käytäntö aina ollut, reheellisyyden nimissä. En ymmärrä hyökkäystä keskustelun aloittajaa kohtaan, hänhän vain tuo ilmi erittäin tärkeän seikan pentuja harkitsevien kannalta. Kasvattajan kannattanee todella selvittää asia.
- ois
molossi kirjoitti:
En ota siis kantaa ko.tapahtuneeseen,vaan tässä värivirheeseen.
Kukaan hyvä kasvattaja ei siis myy luovutushetkellä primanoloista pentua samanhintaisena,kuin "viallista",jos siis kyse on selkeästä virheestä,joka rajoittaa koiran käyttöä tulevaisuudessa jollain lailla (esim.näyttelyt,jalostus).Ilmaisin asian huonosti. Tarkoitin että ei ole poikkeuksellista tai väärin jättää virheistä ilmoittaminen pois myynti-ilmoituksista ja kertoa tiedot vasta koirista oikeasti ostotarkoituksessa kiinnostuneille henkilöille.
Tässä tapauksessahan kasvattaja ertoo ainakin myynti-ilmoituksissa koirien värityksestä ja vaikka ei (tietämissäni) myynti-ilmoituksissa suoraan ilmoitakaan värivirheestä niin todennäköisesti kertoo kaikista koirien ominaisuuksista koirista oikeasti ostotarkoituksessa kiinnostuneille. Kasvattaja myy värivirheelliset koirat muita edullisemmin vaikka mikään ei tähän velvoita. Hinnoittelu on täysin vapaata ja jonkun mielipide ei asiaa muuksi tee. - ois
Sirpa.P. kirjoitti:
Puhut asiaa Molossi. Hylkäävän viheen omaavia koiria ei tule koskaan myydä täyteen hintaan. Ja värivirheestä ilmoitetaan yleisimmin jo myyntiilomoituksessa. Näinhän on käytäntö aina ollut, reheellisyyden nimissä. En ymmärrä hyökkäystä keskustelun aloittajaa kohtaan, hänhän vain tuo ilmi erittäin tärkeän seikan pentuja harkitsevien kannalta. Kasvattajan kannattanee todella selvittää asia.
Avauksen avaaja hyökkää suorin virheellisin väittein, ei asiallisin kysymyksin. Kuinka virheellisten suorien väitteiden esittäminen olisi kenenkään etu tai hyvä asia!? Kaiken lisäksi hyökkäyksen kohde on helposti tunnistettavissa.
Jos esim myynti-ilmoituksessa ei ole kaikille riittävästi tietoa niin miksi hemmetissä väitätte että tietoa ei anneta lainkaan?
Miksi avauksen avaaja väittää suoraan ilman näyttöä tai uskottavia perusteita kasvattajan mm myyvän monirotuisia koiria puhdasrotuisina ja väittää kasvattajan myyvän värivirheellisiä puhdasrotuisia koiria kertomatta värivirheestä!?
Mistä hyökkääjä TIETÄÄ VARMAKSI väitteidensä mukaan että puhdasrotuisina kasvatetut ja myytävät koirat ovat monirotuisia!?
Mistä hyökkääjä TIETÄÄ VARMAKSI väitteidensä mukaan että kasvattaja ei missään vaiheessa kerro suoraan värivirheestä koirista oikeasti ostotarkoituksessa kiinnostuneille!?
Mistä hyökkääjä TIETÄÄ VARMAKSI väitteidensä mukaan että kasvattaja myy värivirheelliset koirat täyteen hintaan!?
Itse en löydä mitään tukea väitteille vaan päinvastoin löydän tietoa joka kumoaa ehdottomasti väitteet virheellisiksi. - Santtu
ois kirjoitti:
Ilmaisin asian huonosti. Tarkoitin että ei ole poikkeuksellista tai väärin jättää virheistä ilmoittaminen pois myynti-ilmoituksista ja kertoa tiedot vasta koirista oikeasti ostotarkoituksessa kiinnostuneille henkilöille.
Tässä tapauksessahan kasvattaja ertoo ainakin myynti-ilmoituksissa koirien värityksestä ja vaikka ei (tietämissäni) myynti-ilmoituksissa suoraan ilmoitakaan värivirheestä niin todennäköisesti kertoo kaikista koirien ominaisuuksista koirista oikeasti ostotarkoituksessa kiinnostuneille. Kasvattaja myy värivirheelliset koirat muita edullisemmin vaikka mikään ei tähän velvoita. Hinnoittelu on täysin vapaata ja jonkun mielipide ei asiaa muuksi tee.Oletko itse kasvattaja kun olet niin aktiivisesti häntä puolustamassa? Mitkä ovat väitteesi jotka kumoaa keskustelun aloittajan väitteet, muualla kuin omassa pääsäsi? Ilmoitappa meille muillekin. Hänhän aloittaa keskustelun ja esittää kysymyksen, että ovatko koirat mahdollisesti sekoituksia. Värivirheellisyyshän on kaikille rodun tunteville nyt ilmiselvä, miksi siitä ei siis saisi puhua? Jos kasvattaja kerran niin kernaasti ilmoittelee siitä, ei hänelle varmaan ole ongelma eikä mikään, että se tulee tietämättömämpienkin tietoon.
- Sinivuokko <3
ois kirjoitti:
Ilmaisin asian huonosti. Tarkoitin että ei ole poikkeuksellista tai väärin jättää virheistä ilmoittaminen pois myynti-ilmoituksista ja kertoa tiedot vasta koirista oikeasti ostotarkoituksessa kiinnostuneille henkilöille.
Tässä tapauksessahan kasvattaja ertoo ainakin myynti-ilmoituksissa koirien värityksestä ja vaikka ei (tietämissäni) myynti-ilmoituksissa suoraan ilmoitakaan värivirheestä niin todennäköisesti kertoo kaikista koirien ominaisuuksista koirista oikeasti ostotarkoituksessa kiinnostuneille. Kasvattaja myy värivirheelliset koirat muita edullisemmin vaikka mikään ei tähän velvoita. Hinnoittelu on täysin vapaata ja jonkun mielipide ei asiaa muuksi tee.Sinä itsehän esität väitteitä kasvattajan toiminnasta, joille sinulla ei ole näyttöä. "Kasvattaja todennäköisesti ilmoittaa..." Vai todennäköisesti? Niinpä niin. Ja tuo koirien valkoisuuden olemassa ole on tosiaan hyvin perusteltu = geneettinen mahdottomuus.
- ois
Santtu kirjoitti:
Oletko itse kasvattaja kun olet niin aktiivisesti häntä puolustamassa? Mitkä ovat väitteesi jotka kumoaa keskustelun aloittajan väitteet, muualla kuin omassa pääsäsi? Ilmoitappa meille muillekin. Hänhän aloittaa keskustelun ja esittää kysymyksen, että ovatko koirat mahdollisesti sekoituksia. Värivirheellisyyshän on kaikille rodun tunteville nyt ilmiselvä, miksi siitä ei siis saisi puhua? Jos kasvattaja kerran niin kernaasti ilmoittelee siitä, ei hänelle varmaan ole ongelma eikä mikään, että se tulee tietämättömämpienkin tietoon.
Aiemmissa vastaukissa löytyy tämäkin tieto, mutta en ole tämä kasvattaja jota vastaan hyökätään enkä ole lainkaan kasvattaja.
Avauksen avaaja kumoaa väitteensä itse koska väitteille ei ole näyttöä tai uskottavia perusteita, mutta väitteet kumoavaa tietoa löytyy kyllä internetistä mm kasvattajan myynti-ilmoituksista ja kasvattajan verkkosivuilta. Valitettavasti en koe mahdolliseksi antaa esim linkkejä koska en koe viisaaksi nimetä kasvattajaa. Avauksen avaajan antamilla tiedoilla on löydettävissä kaikki tieto.
Avauksen avaaja ei kysy ovatko koirat mahdollisesti monirotuisia vai mikä selittää värityksen vaan esittää suoria virheellisiä väitteitä mm siitä että kasvattaja tietoisesti kasvattaa ja myy monirotuisia puhdasrotuisina. Näytöttömän ja perustetoman väitteen esittämisen ja asiallisen kysymyksen esittämisen ero on selvä, mutta ei vissiin valitettavasti kaikille. - ois
Sinivuokko <3 kirjoitti:
Sinä itsehän esität väitteitä kasvattajan toiminnasta, joille sinulla ei ole näyttöä. "Kasvattaja todennäköisesti ilmoittaa..." Vai todennäköisesti? Niinpä niin. Ja tuo koirien valkoisuuden olemassa ole on tosiaan hyvin perusteltu = geneettinen mahdottomuus.
Itseasiassa ei ole merkitystä onko minulla näyttöä vastaväitteilleni, merkitystä on vain sillä onko avauksen avaajalla näyttöä tai uskottavia perusteluita suorille väitteilleen. Avaaja esittää suoria virheellisiä väitteitä mm siitä että kasvattaja tietoisesti kasvattaa ja myy monirotuisia puhdasrotuisina. Kaikki ilman näyttöä ja uskottavia perusteita!
Väitteet kumoavaa tietoa löytyy kyllä internetistä mm kasvattajan myynti-ilmoituksista ja kasvattajan verkkosivuilta. Valitettavasti en koe mahdolliseksi antaa esim linkkejä koska en koe viisaaksi nimetä kasvattajaa. Avauksen avaajan antamilla tiedoilla on löydettävissä kaikki tieto.
Perustellumpaa on olettaa mm että kasvattaja todennäköisesti kertoo kaikista koirien ominaisuuksista koirista oikeasti ostotarkoituksessa kiinnostuneille kuin olettaa että kasvattaja ei kerro koirien ominaisuuksista. Perustellumpaa on kyseenalaistaa täysin näytöttömät ja perusteetomat väitteet mm siitä että kasvattaja tietoisesti kasvattaa ja myy monirotuisia puhdasrotuisina kuin hyökätä kasvattajaa vastaan ja toistaa jonkun aloittamaa hyökkäystä.
Kyseessä olevan rodun valkoinen värivirhe EI OLE geneettinen mahdottomuus! - Sinivuokko <3
ois kirjoitti:
Itseasiassa ei ole merkitystä onko minulla näyttöä vastaväitteilleni, merkitystä on vain sillä onko avauksen avaajalla näyttöä tai uskottavia perusteluita suorille väitteilleen. Avaaja esittää suoria virheellisiä väitteitä mm siitä että kasvattaja tietoisesti kasvattaa ja myy monirotuisia puhdasrotuisina. Kaikki ilman näyttöä ja uskottavia perusteita!
Väitteet kumoavaa tietoa löytyy kyllä internetistä mm kasvattajan myynti-ilmoituksista ja kasvattajan verkkosivuilta. Valitettavasti en koe mahdolliseksi antaa esim linkkejä koska en koe viisaaksi nimetä kasvattajaa. Avauksen avaajan antamilla tiedoilla on löydettävissä kaikki tieto.
Perustellumpaa on olettaa mm että kasvattaja todennäköisesti kertoo kaikista koirien ominaisuuksista koirista oikeasti ostotarkoituksessa kiinnostuneille kuin olettaa että kasvattaja ei kerro koirien ominaisuuksista. Perustellumpaa on kyseenalaistaa täysin näytöttömät ja perusteetomat väitteet mm siitä että kasvattaja tietoisesti kasvattaa ja myy monirotuisia puhdasrotuisina kuin hyökätä kasvattajaa vastaan ja toistaa jonkun aloittamaa hyökkäystä.
Kyseessä olevan rodun valkoinen värivirhe EI OLE geneettinen mahdottomuus!Ei keskustelun aloittaja maininnut kertaakaan että kasvattaja tekisi mitään tietoisesti. Lueppa hänen viestinsä uudelleen. Ja jos hän kerran niin selvästi ilmoittaa kasvattajan tunnistettavaksi, niin että kaikki voivat hänet löytää ja on jo tiedossa, MIKSI IHMEESSÄ ET VOI LINKITTÄÄ TODISTEITASI? Ilmeisestikkin siksi kun niitä ei ole. Aloittaja perustelee kantansa erittäin hyvin, sinä et. Sanoit että kasvattaja "todennäköisesti" ilmoittaa ostoaikeissa oleville värin virheellisyydestä. Ihanko näin? Mistäs tiedät? Miksi sinun ei tulisi esittää todisteita väitteillesi, vaan ainoa mitä pystyt sanomaan on "todennäköisesti"? Samalla vaadit todisteita muilta, jotka todellakin ovat ilmiselvät aiemmissa viesteissä. Onko tuo nyt reilua? Hyökkäät aloittajaa vastaan väitteillä joita et pysty osoittamaan oikeiksi. Ja sekö tekee valkoisen värin mahdolliseksi, kun sinä sanot niin? On aika heppoinen peruste, sinun sanasi. Mitä asiasta edes tiedät? Esitä perusteet väitteillesi, jos hyökkäät muita vastaan, joilla näyttää perusteita olevan.
- ois
Sinivuokko <3 kirjoitti:
Ei keskustelun aloittaja maininnut kertaakaan että kasvattaja tekisi mitään tietoisesti. Lueppa hänen viestinsä uudelleen. Ja jos hän kerran niin selvästi ilmoittaa kasvattajan tunnistettavaksi, niin että kaikki voivat hänet löytää ja on jo tiedossa, MIKSI IHMEESSÄ ET VOI LINKITTÄÄ TODISTEITASI? Ilmeisestikkin siksi kun niitä ei ole. Aloittaja perustelee kantansa erittäin hyvin, sinä et. Sanoit että kasvattaja "todennäköisesti" ilmoittaa ostoaikeissa oleville värin virheellisyydestä. Ihanko näin? Mistäs tiedät? Miksi sinun ei tulisi esittää todisteita väitteillesi, vaan ainoa mitä pystyt sanomaan on "todennäköisesti"? Samalla vaadit todisteita muilta, jotka todellakin ovat ilmiselvät aiemmissa viesteissä. Onko tuo nyt reilua? Hyökkäät aloittajaa vastaan väitteillä joita et pysty osoittamaan oikeiksi. Ja sekö tekee valkoisen värin mahdolliseksi, kun sinä sanot niin? On aika heppoinen peruste, sinun sanasi. Mitä asiasta edes tiedät? Esitä perusteet väitteillesi, jos hyökkäät muita vastaan, joilla näyttää perusteita olevan.
Ei jankata tämän enempää asiaa johon löytyy jo vastaukset puolesta ja vastaan jos ei ole mitään uutta annettavaa.
Kasvattajan nimeäminen ei todellakaan olisi asiallista, kasvattajan nimeäminen epäsuoraan on avaajan virhe jota en aio pahentaa.
Mikä tekee avaajan sanasta näin ihmeellisen että sitä näin moni ryhtyy puolustamaan ja toistamaan? Näyttöä ja uskottavia perusteluita avaajalla tai puolustajillaan ei ole vaikka toisin kokisitte tai väittäisitte. Edelleenkin näyttövelvollisuus on hyökkäävien väitteiden esittäjällä.
- ois
Pyydän avauksen avaajaa ja vastaajia noudattamaan S24 keskusteluiden sääntöjä ja käyttämään yhdessä avauksessa vain yhtä nimimerkkiä. Ymmärrätte varmaan että keskustelua on vaikea seurata kun vaihdatte joka vastaukseen yhdessä avauksessa nimimerkkiä.
- ois
Tässä moni väittää että kasvattaja ei kerro lainkaan missään vaiheessa koirista oikeasti ostotarkoituksessa kiinnostuneille henkilöille värivirheestä ja että kasvattaja ottaa värivirheellisistä koirista täyden hinnan. Väitteet eivät ole tosia. Kasvattaja kertoo värityksestä myynti-ilmoituksissa ja verkkosivuilla ja todennäköisesti kertoo koirista oikeasti ostotarkoituksessa kiinnistuneille värityksen olevan myös värivirhe. Kasvattaja myy värivirheelliset koirat muita edullisemmin vaikka tosiaan värivirheellisten koirien myyminen täyteen hintaan ei olisi poikkeuksellista tai väärin.
Joten miten hemmetissä perustelette väärän tiedon levittämisen ja kasvattajaa vastaan hyökkäämisen?
Miksi uskotte avauksen virheellisiin väittämiin vaikka ette asiasta mitään tiedä ja vaikka avauksen avaajalla ei ole esittää väitteisiinsä liittyen mitään näyttöä tai uskottavia perusteita?
Miksi avauksen avannut henkilö hyökkäsi suorilla virheellisillä väitteillä sen sijaan että olisi ollut yhteydessä virallisiin tahoihin tai esittänyt väitteensä väitteiden sijaan edes asiallisina kysymyksinä?
Itsekään en asiasta paljon tiedä, mutta sen tiedän että väitteille ei ole mitään näyttöä tai perusteita ja että hyökkäys on erittäin asiaton ja todennäköisesti jopa lainvastainen.
Ei tulisi mieleenkään näin kevyin perustein hyökätä nimettyä henkilöä vastaan.- ois
Nimetyllä tarkoitan annetuilla tiedoilla helposti tunnistettavissa olevaa.
- Sirpa.P.
Keskustelun avaaja ei todellakaan aloittanut keskustelua kevein perustein. Hänhän perustelee väitteensä erittäin selvästi. Perusteina hän käyttää meidän kaikkien ulottuvilla olevaa tietoa. Kasvattaja ei ilmoita värivirheestä sivuillaan, eikä näemmä myynti-ilmoituksissa. Toiseksi kukaan joka tuntee perinnöllisyystekijöistä mitään, voi itse todeta tämän värisen pennun syntymän olevan geneettisesti lähinnä mahdoton. Itse olen Biologi ja olen hyvin perillä värin periytymisestä.
Pitäisikö mielestänne tällaisen asian vain antaa olla? Asiaahan tulee selvästi viedä eteenpäin, ellei kasvattaja itse sitä jo teekkin. Aloittajahan sanoi ilmoittaneen asiasta kasvattajalle, saamatta tältä vastausta. Asioista kommunikointi keskustelupalstoilla ei ole millään lailla lain vastaista. Tämänhän opimme jo Pitbull keskusteiluista. - osaat
Sirpa.P. kirjoitti:
Keskustelun avaaja ei todellakaan aloittanut keskustelua kevein perustein. Hänhän perustelee väitteensä erittäin selvästi. Perusteina hän käyttää meidän kaikkien ulottuvilla olevaa tietoa. Kasvattaja ei ilmoita värivirheestä sivuillaan, eikä näemmä myynti-ilmoituksissa. Toiseksi kukaan joka tuntee perinnöllisyystekijöistä mitään, voi itse todeta tämän värisen pennun syntymän olevan geneettisesti lähinnä mahdoton. Itse olen Biologi ja olen hyvin perillä värin periytymisestä.
Pitäisikö mielestänne tällaisen asian vain antaa olla? Asiaahan tulee selvästi viedä eteenpäin, ellei kasvattaja itse sitä jo teekkin. Aloittajahan sanoi ilmoittaneen asiasta kasvattajalle, saamatta tältä vastausta. Asioista kommunikointi keskustelupalstoilla ei ole millään lailla lain vastaista. Tämänhän opimme jo Pitbull keskusteiluista.varmaan myös selittää, miksi rotumääritelmän väriset bokserit voivat saada valkoisia jälkeläisiä? Minulle maallikkona se kuulostaa samantyyppiseltä asialta. Ilman sarvia ja hampaita, haluaisin oikeasti tietää.
- mahdollista
osaat kirjoitti:
varmaan myös selittää, miksi rotumääritelmän väriset bokserit voivat saada valkoisia jälkeläisiä? Minulle maallikkona se kuulostaa samantyyppiseltä asialta. Ilman sarvia ja hampaita, haluaisin oikeasti tietää.
että valkoisia pentuja syntyy, koska taustalta löytyy mm. bulterrieriä? Olen kuullut että boksereillekin voi syntyä valkoisia pentuja koska niiden taustalla on englanninbuldoggia. Onko nämä käsitykset vääriä?
- Sirpa.P.
mahdollista kirjoitti:
että valkoisia pentuja syntyy, koska taustalta löytyy mm. bulterrieriä? Olen kuullut että boksereillekin voi syntyä valkoisia pentuja koska niiden taustalla on englanninbuldoggia. Onko nämä käsitykset vääriä?
Bokserilla on aivan erinlainen genetiikka. Valkoista väriä saa esiintyä aivan eri tavalla Boksereilla ja ovat yleisiä, eikä millään lailla epätoivottuja. Monet Bokserit ovat valkokirjavia. Katso rotumääritelmästä. Presalla ei tällaista kirjavuutta hyväksytä, eikä sitä esiinny. Täten se ei periinny ollenkaan samalla tavalla. Siinä todellinen ero.
- bokserit...
Sirpa.P. kirjoitti:
Bokserilla on aivan erinlainen genetiikka. Valkoista väriä saa esiintyä aivan eri tavalla Boksereilla ja ovat yleisiä, eikä millään lailla epätoivottuja. Monet Bokserit ovat valkokirjavia. Katso rotumääritelmästä. Presalla ei tällaista kirjavuutta hyväksytä, eikä sitä esiinny. Täten se ei periinny ollenkaan samalla tavalla. Siinä todellinen ero.
ovat kyllä epätoivottuja, useat kasvattajat jopa lopettavat ne pentuina.
- Presan
Sirpa.P. kirjoitti:
rotumääritelmästä, koskien väriä:
"Color: Brindle in all its range. Black. Fawn in all its range, until the sand. It can appear white spot in the chest (corbato), around the neck (acollarados), in the under-belly (bragado), the extremities (calzado). The mask must be of dark color."
Valkoinen väri voi siis mennä kaulan ympäri, samalla tavalla kuin myös bokserilla. - Eikös??
Presan kirjoitti:
rotumääritelmästä, koskien väriä:
"Color: Brindle in all its range. Black. Fawn in all its range, until the sand. It can appear white spot in the chest (corbato), around the neck (acollarados), in the under-belly (bragado), the extremities (calzado). The mask must be of dark color."
Valkoinen väri voi siis mennä kaulan ympäri, samalla tavalla kuin myös bokserilla.Presat eivät koskaan ole laikukkaita sallitusti kuten bokserit. Presalla hylkäävä virhe on kun valkoista on 20 % koiran karvasta. Bokserilla tällaista rajoitusta ei ole, vaan valkoista on paljon reippaammin värityksessä.
- ois
Eikös?? kirjoitti:
Presat eivät koskaan ole laikukkaita sallitusti kuten bokserit. Presalla hylkäävä virhe on kun valkoista on 20 % koiran karvasta. Bokserilla tällaista rajoitusta ei ole, vaan valkoista on paljon reippaammin värityksessä.
Sallittu ja suosittu on eri asia kuin mahdollinen. Mikä ei ole sallittua tai suosittua voi olla mahdollista ja tässä avauksen tapauksessa valkoinen suurempikin värivirhe on täysin mahdollinen väitettiinpä mitä tahansa.
- Sirpa.P.
ois kirjoitti:
Sallittu ja suosittu on eri asia kuin mahdollinen. Mikä ei ole sallittua tai suosittua voi olla mahdollista ja tässä avauksen tapauksessa valkoinen suurempikin värivirhe on täysin mahdollinen väitettiinpä mitä tahansa.
Ja sinunko sanasi tekee valkoisesta perusväristä mahdollisen? Hyvä tietää, en enää ihmettele jos Bullmastiffini saa joku päivä Dalmatialaisen värityksen omaavan pentueen. Ohhoh.
- ois
Sirpa.P. kirjoitti:
Ja sinunko sanasi tekee valkoisesta perusväristä mahdollisen? Hyvä tietää, en enää ihmettele jos Bullmastiffini saa joku päivä Dalmatialaisen värityksen omaavan pentueen. Ohhoh.
Oletko nähnyt koiria? Minä olen ja mielestäni kyse ei ole sen kummemmasta kuin värivirheestä.
- Sirpa.P.
ois kirjoitti:
Oletko nähnyt koiria? Minä olen ja mielestäni kyse ei ole sen kummemmasta kuin värivirheestä.
Olen nähnyt monia kuvia. Mielestäni kyse ei ole pelkästä värivirheestä. Mutta turha tästä asiasta on enempää jaaritella. Kasvattaja varmaankin hoitaa asiaa eteenpäin. Sillähän se selviää.
- osaako
Sirpa.P. kirjoitti:
Olen nähnyt monia kuvia. Mielestäni kyse ei ole pelkästä värivirheestä. Mutta turha tästä asiasta on enempää jaaritella. Kasvattaja varmaankin hoitaa asiaa eteenpäin. Sillähän se selviää.
kukaan sanoa, onko valkoinen väri mahdollinen samoin perustein kuin bokseilla? Se kiinnostaisi tietää.
- Sohvasusi
osaako kirjoitti:
kukaan sanoa, onko valkoinen väri mahdollinen samoin perustein kuin bokseilla? Se kiinnostaisi tietää.
Kuten yllä joku kerkesi jo sanoa, Bokserin ja Kanariandoggin väritys ja sen periytyminen ovat aivan erillaiset. Bokserissa sallitaan huomattavasti enemmän valkoista ja se periyttää sitä huomattavasti enemmän. Samanlaista valkoisuutta ei ole Kanariandoggeissa havaittu. Ja jos joku väittää muuta, katson mielelläni todisteet siitä.
- mielellään
Sohvasusi kirjoitti:
Kuten yllä joku kerkesi jo sanoa, Bokserin ja Kanariandoggin väritys ja sen periytyminen ovat aivan erillaiset. Bokserissa sallitaan huomattavasti enemmän valkoista ja se periyttää sitä huomattavasti enemmän. Samanlaista valkoisuutta ei ole Kanariandoggeissa havaittu. Ja jos joku väittää muuta, katson mielelläni todisteet siitä.
kuullut vastauksen ja kommentin tähän tuolta biologilta, joka perinnöllisyydestä varmasti paljon tietää. Biologi?
- taas pelkkää
mielellään kirjoitti:
kuullut vastauksen ja kommentin tähän tuolta biologilta, joka perinnöllisyydestä varmasti paljon tietää. Biologi?
vouhkaamista. Kun kysytään oikea kysymys, suut menevätkin suppuun.
- lueppaslakia
"Kasvattaja myy värivirheelliset koirat muita edullisemmin vaikka tosiaan värivirheellisten koirien myyminen täyteen hintaan ei olisi poikkeuksellista tai väärin."'
Aivan, mutta sekarotuisen koiran myyminen jonkin tietyn rotuisena koirana on petos. Onpa hyvä että satuin googlettamaan, niin en ainakaan osta koiraa Kemin suunnalta.
ainakin värien suhteen. Sanoo nykyiset tutkimukset mitä tahansa värien periytyvyydestä, sattuu outoja juttuja. Tuohon aloittajan huomioon en ota kantaa, koska rotu ja sen värit ovat vieraita minulle.
Itse olen muutaman kerran yli 40 vuotisen kasvattaja/harrastaja urani aikana hämmästynyt juuri oman rotuni väreistä.
DNA tutkimus lienee asiallinen toimenpide.- Keskustelun aloittaneelta
KASVATTAJA OTTI MINUUN YHTEYTTÄ. Asiasta on puhuttu myös Manuel Curton kanssa. Kasvattaja on ilmoittanut ostajille värivirheellisyydestä. Joten on toiminut siltä osin täysin oikein. Asia on nyt siis hoidossa. En ollut tietoinen, että asiasta syntyy moinen kohu, enkä tarkoittanut tätä edelleenkään muuna kuin keskusteluna. En EDELLEENKÄÄN kenenkään mustamaalamisena, uskokaa tai älkää. Ehkä olen liiaksi tottunut kulttuuriin jossa asioista saa ja keskustellaan vapaasti, ilman että on tarkoitus mustamaalata ketään mistään. Puhumattakaan siitä että sillä tuomittaisiin ketään. Olen pahoillani jos olen jotakuta loukannut, se ei TODELLAKAAN ollut tarkoitukseni. Tarkoitukseni oli herättää keskustelua ja kysyä mielipiteitä, joita kiitettävästi sainkin, kiitos niistä! -Esko Kokko
- Pentti Punajalka
Voi Esko-pieni! Kyllä "keskustelun aloittavasta" viestistäsi oli vapaa jutustelu aika kaukana. Esitit omia päätelmiä ja jos jonkinmoista johtopäätöstä ihan faktana. Miksi ihmeessä et ottanut kasvattajaan heti yhteyttä jos tunsit noin kovaa tarvetta ilmoittaa huolesi ja omat mielipiteesi ko. koirien jälkeläisistä? Kyllä tekstisi oli kuin ote p.n jauhannan oppikirjasta. Tuskin kukaan tulee sinunkaan työtä tai harrastusta keskustelupalstalle ihan omin mielipitein ruotimaan. Tai jos tulee, niin tuskin se sinäkään aiheesta kovin leppoisin mielin jutustele...Johan on aikoihin eletty. Ei muuta kuin uusia keskustelun aiheita kehiin Esko! Hyvin luistaa!
- Keskustelun aloittaja.
Pentti Punajalka kirjoitti:
Voi Esko-pieni! Kyllä "keskustelun aloittavasta" viestistäsi oli vapaa jutustelu aika kaukana. Esitit omia päätelmiä ja jos jonkinmoista johtopäätöstä ihan faktana. Miksi ihmeessä et ottanut kasvattajaan heti yhteyttä jos tunsit noin kovaa tarvetta ilmoittaa huolesi ja omat mielipiteesi ko. koirien jälkeläisistä? Kyllä tekstisi oli kuin ote p.n jauhannan oppikirjasta. Tuskin kukaan tulee sinunkaan työtä tai harrastusta keskustelupalstalle ihan omin mielipitein ruotimaan. Tai jos tulee, niin tuskin se sinäkään aiheesta kovin leppoisin mielin jutustele...Johan on aikoihin eletty. Ei muuta kuin uusia keskustelun aiheita kehiin Esko! Hyvin luistaa!
Viestissäni kyseenalaistin koirien rodun puhtauden, sekä totesin pentujen värivirheellisyyden... Mikä on fakta, pidit siitä tai et. Mikäli jollain on mielenkiintoa, voi aivan vapaasti tulla keskustelemaan harrastuksistani tai työstäni. Se ei minua paskan vertaa painaisi. Mutta asioista vapaa keskustelu ilmeisesti painaa joitain muita. Kukin voi omalla tahollaan miettiä siihen syytä.
- tämä mielestäsi
Keskustelun aloittaja. kirjoitti:
Viestissäni kyseenalaistin koirien rodun puhtauden, sekä totesin pentujen värivirheellisyyden... Mikä on fakta, pidit siitä tai et. Mikäli jollain on mielenkiintoa, voi aivan vapaasti tulla keskustelemaan harrastuksistani tai työstäni. Se ei minua paskan vertaa painaisi. Mutta asioista vapaa keskustelu ilmeisesti painaa joitain muita. Kukin voi omalla tahollaan miettiä siihen syytä.
pelkkää kyseenalaistamista:
"Hänen käyttämästään yhdistelmästä on täysin epätodennäköistä, ellei mahdotonta syntyä moisen värityksen omaavia pentuja. Kuten yleinsäkkään mistään Kanariandoggin yhdistelmästä. Puhuin kasvattajaystäväni kanssa asiasta ja hän sanoi, että koirat ovat sekarotuisia hänen katsottuaan kuvia. On ilmeisesti käynyt niin, että ainakin osan pennuista isä on jokin aivan muu kuin Kanariandoggi. Kasvattaja kasvattaa mm. Amstaffeja ja Spanieleita lisäksi. Kuvassa olleet Spanielit olivatkin mustavalkoisia."
Mielestäni tuo on väite, en enää pelkästään kyseenalaistamista. Ja väitteille olisi kiva saada perustelut, eli tiedätkö faktana ettei valkoisia pentuja voi syntyä? Osaatko antaa todisteet sille?
- keskustelun aloittaja
Haluan esittää julkisen anteeksipyynnön aloittamastani keskustelusta. Muotoilin asian aivan liian järeästi ja viestistä on moni saanut väärän kuvan. TARKOITUKSENI EI OLLUT LOUKATA KETÄÄN, EIKÄ MUSTAMAALATA KETÄÄN.
Kasvattaja on minulle perustellut oman kantansa. Joka on täydellisen uskottava. Pennut ovat varmasti puhdasrotuisia ja jos joku ei siihen usko voi kasvattajan mukaan DNA testata, vanhemmat ovatkin jo testattu. Pennut ovat siis vain värivirheellisiä, jos sillä nyt on mitään merkitystä.
Mielestäni kasvattaja vaikuttaa asiansa erittäin hyvin tuntevalta, asialliselta ja koiransa asiat vastuuntuntoisesti hoitavalta ihmiseltä.
Keskusteluni tarkoitus koettiin väärin ja se on varmasti oma syyni. Myönnän TÄYSIN virheeni. Joka oli suuri ja siitä olen todella reheellisesti pahoillani. Pyydän vielä kerran anteeksi ja toivotan kasvattajalle ja pennuille kaikkea hyvää.
Esko- Eskolle
anteeksipyynnöstä. Näillä palstoilla asiat usein käsitetään ja esitetään, tahallisesti tai tahattomasti, väärin ja usein mielipiteet esitetään liiankin kärkkäästi. Puolin jos toisin. Hyvähän se on että asioista keskustellaan ja tämäkin aihe on selkeästi kiinnostanut monia sekä positiivisesti että negatiivisesti.
- valkoinen...
väri presoilla sittenkin mahdollinen? Siis hylkäävä virhe mutta mahdollinen? Mielenkiintoista. Hatun nosto Eskolle kun rehdisti pyysi anteeksi.
- satunnainen selaaja
pisteet eskolle anteeksipyynnöstä! mun usko ihmiskuntaan palautu just.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760