Miten adventistinen kirkko suhtautuu ns. 'filioque-kysymykseen'? Yhtyykö se läntiseen, Room.katoliseen näkemykseen vai pitääkö kiinni idän kirkon linjasta vai onko sillä kenties omansa, muistakirkkokunnista poikkeava näkemys?
Kysymys adventisteille
4
474
Vastaukset
- Yksi adventisti
Kun käyt itse lukemassa netistä adventtikirkon sivulta, niin huomaat, että siellä kerrotaan Pyhästä Hengestä seruaavaa:
"Isän ja Pojan lähettämänä hän on aina Jumalan lasten kanssa, jakaa hengellisiä lahjoja seurakunnalle, antaa sille voiman todistaa Kristuksesta ja sopusoinnussa Pyhän Raamatun kanssa johtaa seurakuntaa tuntemaan totuuden." Tekstin alla näet lukuisia Raamatun tekstejä, joihin tuo uskonkohta perustuu.Kiitos vastauksesta, josta ymmärrän adventisten tuolta osin perustautuvan lännen kirkon traditioon.
- nimittäin Sana
Kun käyt itse lukemassa netistä Raaamtun sivuolta. vaikkapa
http://raamattu.uskonkirjat.net
niin huomaat, että siellä kerrotaan Pyhästä Hengestä seuraavaa:
Joh. 15:26
"Te saatte puolustajan; minä lähetän hänet Isän luota. Hän, Totuuden Henki, lähtee Isän luota ja todistaa minusta. [Joh. 14:16,17]
- - - - -
Joh. 8:40
Mutta nyt te haluatte tappaa minut -- miehen, joka on sanonut teille totuuden, sen, minkä on Jumalalta kuullut. Niin ei Abraham tehnyt.
Joh. 8:45
Mutta minua te ette usko, koska minä sanon teille totuuden.
Joh. 14:17
Tämä puolustaja on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada, sillä maailma ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy luonanne ja on teissä.
[Joh. 16:13 | 1. Kor. 2:14]
"Te saatte puolustajan; minä lähetän hänet Isän luota. Hän, Totuuden Henki, lähtee Isän luota ja todistaa minusta.
[Joh. 14:16,17]
Joh. 16:7
Mutta minä sanon teille totuuden: teille on hyödyksi, että minä menen pois. Ellen mene, ei Puolustaja voi tulla luoksenne. Mutta mentyäni pois minä lähetän hänet luoksenne,
[Joh. 14:16 ]
Joh. 16:13
Kun Totuuden Henki tulee, hän johtaa teidät tuntemaan koko totuuden. Hän ei näet puhu omissa nimissään, vaan puhuu sen, minkä kuulee, ja ilmoittaa teille, mitä on tuleva.
[Joh. 14:17, 15:26; 1. Joh. 2:27]
Joh. 17:19
Minä pyhitän itseni uhriksi heidän tähtensä, että heistäkin tulisi totuuden pyhittämiä.
[1. Kor. 1:30; Ef. 5:26; Hepr. 10:10]
Joh. 18:37
"Sinä siis kuitenkin olet kuningas?" Pilatus sanoi. Jeesus vastasi: "Itse sinä sanot, että olen kuningas. Sitä varten minä olen syntynyt ja sitä varten tullut tähän maailmaan, että todistaisin totuuden puolesta. Jokainen, joka on totuudesta, kuulee minua."
[Joh. 8:47; 1. Tim. 6:13].
Pyhä Henki ohjaa sallien tai kieltäen, tilanteen mukaan.
Ap. t. 16:7
Mysian puolelle tultuaan he yrittivät lähteä Bityniaan, mutta Jeesuksen Henki ei sallinut sitä, - hyvää tekstiä pukkaat
nimittäin Sana kirjoitti:
Kun käyt itse lukemassa netistä Raaamtun sivuolta. vaikkapa
http://raamattu.uskonkirjat.net
niin huomaat, että siellä kerrotaan Pyhästä Hengestä seuraavaa:
"Te saatte puolustajan; minä lähetän hänet Isän luota. Hän, Totuuden Henki, lähtee Isän luota ja todistaa minusta. [Joh. 14:16,17]
- - - - -
Joh. 8:40
Mutta nyt te haluatte tappaa minut -- miehen, joka on sanonut teille totuuden, sen, minkä on Jumalalta kuullut. Niin ei Abraham tehnyt.
Joh. 8:45
Mutta minua te ette usko, koska minä sanon teille totuuden.
Joh. 14:17
Tämä puolustaja on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada, sillä maailma ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy luonanne ja on teissä.
[Joh. 16:13 | 1. Kor. 2:14]
"Te saatte puolustajan; minä lähetän hänet Isän luota. Hän, Totuuden Henki, lähtee Isän luota ja todistaa minusta.
[Joh. 14:16,17]
Joh. 16:7
Mutta minä sanon teille totuuden: teille on hyödyksi, että minä menen pois. Ellen mene, ei Puolustaja voi tulla luoksenne. Mutta mentyäni pois minä lähetän hänet luoksenne,
[Joh. 14:16 ]
Joh. 16:13
Kun Totuuden Henki tulee, hän johtaa teidät tuntemaan koko totuuden. Hän ei näet puhu omissa nimissään, vaan puhuu sen, minkä kuulee, ja ilmoittaa teille, mitä on tuleva.
[Joh. 14:17, 15:26; 1. Joh. 2:27]
Joh. 17:19
Minä pyhitän itseni uhriksi heidän tähtensä, että heistäkin tulisi totuuden pyhittämiä.
[1. Kor. 1:30; Ef. 5:26; Hepr. 10:10]
Joh. 18:37
"Sinä siis kuitenkin olet kuningas?" Pilatus sanoi. Jeesus vastasi: "Itse sinä sanot, että olen kuningas. Sitä varten minä olen syntynyt ja sitä varten tullut tähän maailmaan, että todistaisin totuuden puolesta. Jokainen, joka on totuudesta, kuulee minua."
[Joh. 8:47; 1. Tim. 6:13].
Pyhä Henki ohjaa sallien tai kieltäen, tilanteen mukaan.
Ap. t. 16:7
Mysian puolelle tultuaan he yrittivät lähteä Bityniaan, mutta Jeesuksen Henki ei sallinut sitä,Minä ihmettelen adventismiin liittyvää "Adventtikirkko opettaa" asennetta. Nuo lainaamasi kohdat hyvin todistavat, että Pyhä Henki tekee sitä työtä, jota adventtikirkko mustassukkaisesti yrittää omia.Lainauksestasi kävi hyvin selville, ettei Pyhä Henki suinkaan todista minkään seurakunnan tai kirkon puolesta, vaan todistaa lähettäjänsä asiaa. Adventtikirkon opetuksessa heistä itsestään todistaminen on valtaosa kirkon sanomaa. Se jos mikä pitäisi olla hälytysmerkkinä.
Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle743990Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt1963275Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖473006Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle762657Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3792398- 1812072
- 781595
- 361576
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231408Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.391392