Mitäpä mieltä oletter siitä, että korvaushoitoon otetaan ihmisiä, jotka eivät ole heroiinia käyttäneet..eli siis mitä korvataan millä jos subutexin käyttäjä otetaan korvaushoitoon? Mielestäni silloin on kyse vain ja ainoastaan ylläpitohoidosta jossa ei ole mitään järkeä! Itse lopetin ko. aineen käytön, enkä kuollut vieroitusoireisiin vaikka kipeänä pitkään olinkin. En siis ymmärrä, en hyväksy! Heroiinirippuvuuden kanssa kamppailevien kohdalla asia on ihan eri, ja se hoito pelastaa hengen ja terveyden. Muita samaa mieltä olevia? Ja teinit, pysykää erossa kaikesta paskasta..
T. Toipuva ex-käyttäjä
Korvaushoidosta..
23
2177
Vastaukset
- FuusioHki
Jos subutex -addikti pysyy korvauhoidolla poissa ammattidiilereiden vaikutusalueelta, niin en näe asiaa ainakaan ongelmaksi. Miksei subujenkin kohdalla voitaisi toimia, kuten muiden lääkeriippuvuuksien kanssa. Eli vähentämällä annosta asteittain lääkärin valvonnasssa, kunnes pääsee kokonaan eroon aineesta. Näin toimitaan pitkään jatkuneen lääkekäytön kohdalla ihan normaalissakin terveydenhuollossa.
- ^^^^
^Sen vähentämisen ja lopettamisen ajnkohta on hamassa tulevaisuudessa tai ei ikinä.. Tässä tapauksessa mistä itse keskustelun aloitin, on kyse ex-ukostani, jonka käyttöhistoria on aika tarkkaan mulla tiedossa (eli vain pari kolme vuotta suht satunnaiskäyttöä).. Enpä uskalla lastamme antaa hänelle hoitoon, omasta kokemuksesta tiedän, että korvaushoitolaisetkin ovat lähes yhtä seis-tilassa kuin jos käyttäisivät katukaupasta hommattua ja itse annostelevat määrän.. Olen nähnyt korvaushoitoäitejä, jotka nuokkuvat vauva sylissä, ihmisiä joiden tarkkaavaisuus ollut niin huono että lapsi pudonnut syöttötuolista..
Eli onko järkeä mahdollistaa sellaisen ihmisen käyttö, jolla vierotusoireet eivät olisi tappavat...ja kyllä ne laillistetussa hoidossa olevat hakevat lisäystä muualta..ja osa näistä korvaushoitolaisista diilaavat omia lääkkeitään, eli ongelma sekin. - Reflareino
^^^^ kirjoitti:
^Sen vähentämisen ja lopettamisen ajnkohta on hamassa tulevaisuudessa tai ei ikinä.. Tässä tapauksessa mistä itse keskustelun aloitin, on kyse ex-ukostani, jonka käyttöhistoria on aika tarkkaan mulla tiedossa (eli vain pari kolme vuotta suht satunnaiskäyttöä).. Enpä uskalla lastamme antaa hänelle hoitoon, omasta kokemuksesta tiedän, että korvaushoitolaisetkin ovat lähes yhtä seis-tilassa kuin jos käyttäisivät katukaupasta hommattua ja itse annostelevat määrän.. Olen nähnyt korvaushoitoäitejä, jotka nuokkuvat vauva sylissä, ihmisiä joiden tarkkaavaisuus ollut niin huono että lapsi pudonnut syöttötuolista..
Eli onko järkeä mahdollistaa sellaisen ihmisen käyttö, jolla vierotusoireet eivät olisi tappavat...ja kyllä ne laillistetussa hoidossa olevat hakevat lisäystä muualta..ja osa näistä korvaushoitolaisista diilaavat omia lääkkeitään, eli ongelma sekin.kun otettaisiin mokomat korvaushoidot pois kokonaan? Eipä olisi enää nappeja mitä syödä. Sossutäditkin voisi kiikuttaa pennut takaisin vanhemmilleen kun tietäisivät ettei enää korvaushoito subuja jaettaisi heille = huumeiden käyttö loppui seinään ja jumala pelasti. Ja kas *poks* ongelmat katosi. Phiiuuh. Olipa lähellä että meinasi koko maan tulevaisuus olla vaakalaudalla korvaushoidon takia. Nyt seuraavaksi hyökätäänkin neulojenvaihdon kimppuun. Ne saatanat kun tekevät käyttäjät vielä homoiksi. Kun eihän HIV tai C-hepatiitti, leviä kuin persepanolla. Sen kaikki tietää.
- Aloittaja
Reflareino kirjoitti:
kun otettaisiin mokomat korvaushoidot pois kokonaan? Eipä olisi enää nappeja mitä syödä. Sossutäditkin voisi kiikuttaa pennut takaisin vanhemmilleen kun tietäisivät ettei enää korvaushoito subuja jaettaisi heille = huumeiden käyttö loppui seinään ja jumala pelasti. Ja kas *poks* ongelmat katosi. Phiiuuh. Olipa lähellä että meinasi koko maan tulevaisuus olla vaakalaudalla korvaushoidon takia. Nyt seuraavaksi hyökätäänkin neulojenvaihdon kimppuun. Ne saatanat kun tekevät käyttäjät vielä homoiksi. Kun eihän HIV tai C-hepatiitti, leviä kuin persepanolla. Sen kaikki tietää.
Eli kyllä hyväksyn korvaushoidon heroiiniriippuvaisille, kenelle se alunperin on tarkoitettukin..mutta ei ole korvaushoito, jos samaa paskaa vedetään kun kadulla!That's the point!!
Ja tiedoks vaan, itse kestin omat reflani..ja kunnialla. - joku
Reflareino kirjoitti:
kun otettaisiin mokomat korvaushoidot pois kokonaan? Eipä olisi enää nappeja mitä syödä. Sossutäditkin voisi kiikuttaa pennut takaisin vanhemmilleen kun tietäisivät ettei enää korvaushoito subuja jaettaisi heille = huumeiden käyttö loppui seinään ja jumala pelasti. Ja kas *poks* ongelmat katosi. Phiiuuh. Olipa lähellä että meinasi koko maan tulevaisuus olla vaakalaudalla korvaushoidon takia. Nyt seuraavaksi hyökätäänkin neulojenvaihdon kimppuun. Ne saatanat kun tekevät käyttäjät vielä homoiksi. Kun eihän HIV tai C-hepatiitti, leviä kuin persepanolla. Sen kaikki tietää.
Sitä kai keskustelun aloittajakin tarkoitti.
- Reflareino
Aloittaja kirjoitti:
Eli kyllä hyväksyn korvaushoidon heroiiniriippuvaisille, kenelle se alunperin on tarkoitettukin..mutta ei ole korvaushoito, jos samaa paskaa vedetään kun kadulla!That's the point!!
Ja tiedoks vaan, itse kestin omat reflani..ja kunnialla.Eli subujen opiaatit ovat vähemmän opiaatteja kuin heroiinin opiaatit? Käyttäjät eivät voi yksinkertaisesti haluta yhtä paljon opiaatteja, koska pilleri on subu?
Mitähän se subujen käyttäjä mahtaisi käyttää jos ei ole subuja saatavilla? Pitääkö se käyttäjä ensin ajaa oikeaksi IV-nistiksi että se kelpaa herralle hoitoon?
Sitä paitsi, se että sinä satuit kestämään reflat kunnolla ei ole todiste suuntaan eikä toiseen. Jotkut pystyy käyttämään vuosikymmeniä heroiinia ilman jäämättä koukkuun. Toisten ei tarvitse kuin nuuhkaista kaljaa ja seuraava muistikuva on katkolla. - "Taivaaseen"
Koska suomalaiseen taivas ja helvetti- ja kärsimys tekee paremmaks-kulttuuriin kuuluu se, ettei mitään sellasta hoitomenetelmää saa liikaa suosia joka on a) käyttäjälle mahdollisimman nopea ja tuskaton ja b) jossa vielä vaikeammat oireet omaava joutuu samalle lähtoviivalle toisen kanssa.
Suomea hallitsee tietyllä kollektiivisella henkisellä tasolla auktoriteettissyndroomaan sairastunu moralisti joka on sitä mieltä kaikkien ihmisten kohdalla, että "Kyllä sinunkin on jotain kestettävä, kyllä sinunkin on kärsittävä".
Moralistien perimmäinen harhaluulo on että he ovat itse kärsineet tässä elämässä eniten, raataneet eniten, synnyttäneet mahdollisimman suurella kivulla lapsia, joutuneet kokemaan kovemman kohtalon kuin kukaan muu.
Jos joku huumausaineisiin, kipulääkkeisiin tai bentsoihin addiktoitunu haluaa päästä niistä eroon vähitellen, niin se ei tämäntyyppisten ihmisten mielestä ole jees, se on heidän mielestään joltakulta jotakin pois.
Mieluiten erilaisista huumeista ja lääkkeistä tulisi irrottautua kertaheitolla; minullekaan ei terveyskeskuslääkäri ollut kerran uusinu bentsoreseptiä antamatta mitään selitystä, vaan oli jättänyt reseptin lojumaan jonnekin, ja kun kysyin miksi hän vaan selitti ettei halua uusia sitä eikä ottanu mitään kantaa siihen että ko. lääkkeiden poisjättäminen kertaheitolla saattais aiheuttaa esim epilepsiakohtauksia. Tai vaikkapa sydänkohtauksen.
Eihän meillä mediassa puhuta esim lainkaan edes siitä että tupakanpoltonkin voi lopettaa vähitellen. Aina on ideana että se lopetetaan kertaheitolla ja kärsitään viekkarit.
Tupakkaviekkarit nyt vielä kestää mut ilmeisesti subun käyttäjien pitäis myös kestää subuviekkarit.
Millä ihmeen paremmalla lääkkeellä subusta pääsee irti ku vähentämällä subun käyttöä annosta pienentämällä? Myös bentsojen kanssa toimitaan samalla tavalla ja A-klinikkasäätiö on siitä julkassu kirjasenkin josta voi lukea vinkkejä.
Subun käytön lopettamisesta pitäis myös julkasta vastaava.
Mualimalla tosin hepon käyttäjille jaetaan omaa ainetta ja ideana on käytön vähittäinen lopettaminen joka aina sitte joidenki kohdalla onnistuu, tosin heroiinin luonteesta johtuen se on vaikeempaa, siihen bupre sopii paremmin.
Ja alkoholin kanssa se on kaikkein vaikeinta, käytäntö on osottanu et alkkiksen kannattaa ehkä lopettaa kertaheitolla avec b-vitamiini ja rauhottavat pillerit. - Anonyymi00023UUSI
Reflareino kirjoitti:
Eli subujen opiaatit ovat vähemmän opiaatteja kuin heroiinin opiaatit? Käyttäjät eivät voi yksinkertaisesti haluta yhtä paljon opiaatteja, koska pilleri on subu?
Mitähän se subujen käyttäjä mahtaisi käyttää jos ei ole subuja saatavilla? Pitääkö se käyttäjä ensin ajaa oikeaksi IV-nistiksi että se kelpaa herralle hoitoon?
Sitä paitsi, se että sinä satuit kestämään reflat kunnolla ei ole todiste suuntaan eikä toiseen. Jotkut pystyy käyttämään vuosikymmeniä heroiinia ilman jäämättä koukkuun. Toisten ei tarvitse kuin nuuhkaista kaljaa ja seuraava muistikuva on katkolla.Samaa mieltä Hirveemmät reflat bubresta tulee.Kestää kauemmin ja jos toi herskankäyttönolis joku kriteerit kohoon pääsyssä ei täällä kovin montaa koholaista olisi.Erittäin vanhanaikainen ajattelutapa.Täälöä kun ei juurikaan heroiiniin törmää.Niin vähän että pidän sua trollina
- Ylläpioahan se..
Apu sitä tarvitseville!
- Horgeus66
Kunhan saisi ne pv./pirin vetäjät jollekin muulle hoitolinjaukseen.
Itse vanhana hidas ukkona ei jaksais olla läsnä kun kauhee säätö ja säpinää ewerywhere! !!joutaisi siis hiukan katsoa historiaa ym... ne myy lääkkeet ja vaikka äitinsä. ...! Vm. 66
- acid82
aloittaneena ja SUUNNITELLUSTI lopetettuna ihmisenä päätänpä vastata. Heroinisti en ole ollut vaan subu-koukussa. Hoitoon menin kun tulin raskaaksi. Hoito pelasti mut&mahdollisti sen että saan pitää lapsen joka tottakai muuten olis huostaanotettu synnyttyään. Olen nähnyt kahdenlaisia "hoitolaisia":toiset jatkavat hoidossa ollessaankin samaa vanhaa rataa(lentävät kyllä jossakin vaiheessa pihalle tai lähtevät itse) sekä ihmisiä jotka ovat saaneet elämäänsä jonkin tarkoituksen hoitoon päästyään. Monet on mennyt kouluun,töihin tai saaneet perheenlisäystä. Korvaushoito sopii toisille,toisille ei. Aina löytyy niitä jotka hakevat dropit ja lähtevät sit vetään lisää mut myös niitä joille hoidosta on oikeasti apua! Eikö se hoito ole pelkästään sitä lääkkeen hakemista.. Voisin kirjottaa tooosi pitkästi mut ny ei jaksa :)
- Aloittaja
Joo.. kiva että tuli ASIALLINEN viesti vaikka ilmeisesti olit osittain eri mieltä kuin minä =)
Ihminen ketä mietin ton alotuksen kirjoittaessani, kuuluu kyllä siihen ryhmään joka tuskin kunnialla selviää hoidon aikana.. Meille tuli lapsi, hänellä oli sen jälkeen toinenkin perhe..ei mitään todellista halua pistää elämäänsä kuntoon, vaan päätarkoitus olla päihtyneenä 24/7..Ja bubrepäissään aukoa muille päätään ja käyttäytyä kuin olisi upein ihminen jota maa päällään kantaa.. Olen itse entinen subun käyttäjä, ja useiden lopetusyritysten jälkeen onnistuin..Olin kaksi viikkoa kituuttanut, ja varmaan oisin uudestaan retkahtanutkin jos en olisi huomannut raskauttani.. Eli mun kohdalla raskaus avas mun silmät. Hakeuduin vapaaehtoisesti ensikotiin, ja pysyttelin siellä vielä lapsen syntymän jälkeen. Ilman mitään lääkityksiä. Mulla onnistui, kaikilla välttämättä ei niin käy. Olen helvetin onnellinen, että sain elämäni kuntoon. En vaan käsitä noita lääkäreitä ketkä exäni hoitoon hyväksyivät..Mutta hänen valintansa...
Hänenlaiset ihmiset vaan saavat aikaan juuri näitä negatiivisiä mielipiteitä korvaushoitoa kohtaan. - acid82
Aloittaja kirjoitti:
Joo.. kiva että tuli ASIALLINEN viesti vaikka ilmeisesti olit osittain eri mieltä kuin minä =)
Ihminen ketä mietin ton alotuksen kirjoittaessani, kuuluu kyllä siihen ryhmään joka tuskin kunnialla selviää hoidon aikana.. Meille tuli lapsi, hänellä oli sen jälkeen toinenkin perhe..ei mitään todellista halua pistää elämäänsä kuntoon, vaan päätarkoitus olla päihtyneenä 24/7..Ja bubrepäissään aukoa muille päätään ja käyttäytyä kuin olisi upein ihminen jota maa päällään kantaa.. Olen itse entinen subun käyttäjä, ja useiden lopetusyritysten jälkeen onnistuin..Olin kaksi viikkoa kituuttanut, ja varmaan oisin uudestaan retkahtanutkin jos en olisi huomannut raskauttani.. Eli mun kohdalla raskaus avas mun silmät. Hakeuduin vapaaehtoisesti ensikotiin, ja pysyttelin siellä vielä lapsen syntymän jälkeen. Ilman mitään lääkityksiä. Mulla onnistui, kaikilla välttämättä ei niin käy. Olen helvetin onnellinen, että sain elämäni kuntoon. En vaan käsitä noita lääkäreitä ketkä exäni hoitoon hyväksyivät..Mutta hänen valintansa...
Hänenlaiset ihmiset vaan saavat aikaan juuri näitä negatiivisiä mielipiteitä korvaushoitoa kohtaan.asialliseen kysymykseen :) kylhän tuo korvaushoito jakaa mielipiteitä. Se on kyl todella väärin et hoitoon otetaan ihmisiä joilla kunnon riippuvuutta ei edes ole(olen taannut pari..) tai muuten huonoin perustein.mut se voi olla aika vaikea hoksata esim hoidon aloittamis-päätöksen tekevän lekurin hokata.. Sellaset pääsee hoitoon aika helposti joilla on perhettä tai lapsi tulossa. Omalla kohdalla se hoito kyl pelasti mut ja lapsen. Yritin lopettaa itse mut eihän siitä mtn tullut.. Käyttöä oli takana jo niin kauan ja siihen oli myös monta muuta syytä.. TODELLA HIENOA kuulla sun tarinas, tosi upeeta et oot kyennyt lopettaan ihan omin avuin(tiedän ihmisiä jotka ovat sen tosiaan tehneet) ja oot ollut siel enskarilla(oltiin lapsen kans n.puol vuotta myös ensikodilla) Hirmusesti tsemiä myös jatkossa, vaatii pirusti itsekuria pysytellä kuivilla :) itellä on viimenen vuosi ollu sellasta pyöritystä et välillä ollu tosi vaikeaa.. Jos haluat vaihtaa kokemuksia jne niin mulle saa kirjotella:[email protected]
- acid82
acid82 kirjoitti:
asialliseen kysymykseen :) kylhän tuo korvaushoito jakaa mielipiteitä. Se on kyl todella väärin et hoitoon otetaan ihmisiä joilla kunnon riippuvuutta ei edes ole(olen taannut pari..) tai muuten huonoin perustein.mut se voi olla aika vaikea hoksata esim hoidon aloittamis-päätöksen tekevän lekurin hokata.. Sellaset pääsee hoitoon aika helposti joilla on perhettä tai lapsi tulossa. Omalla kohdalla se hoito kyl pelasti mut ja lapsen. Yritin lopettaa itse mut eihän siitä mtn tullut.. Käyttöä oli takana jo niin kauan ja siihen oli myös monta muuta syytä.. TODELLA HIENOA kuulla sun tarinas, tosi upeeta et oot kyennyt lopettaan ihan omin avuin(tiedän ihmisiä jotka ovat sen tosiaan tehneet) ja oot ollut siel enskarilla(oltiin lapsen kans n.puol vuotta myös ensikodilla) Hirmusesti tsemiä myös jatkossa, vaatii pirusti itsekuria pysytellä kuivilla :) itellä on viimenen vuosi ollu sellasta pyöritystä et välillä ollu tosi vaikeaa.. Jos haluat vaihtaa kokemuksia jne niin mulle saa kirjotella:[email protected]
vissiin ku niin törkeen paljon kirjoitusvirheitä.. ;P mut toivottavasti asia ymmärrettiin
- Asiaa...
acid82 kirjoitti:
vissiin ku niin törkeen paljon kirjoitusvirheitä.. ;P mut toivottavasti asia ymmärrettiin
Saatnpa sulle jotain postia laitella..Ensikoti hyvä paikka olla, sieltä sain pohjan tälle huumeettomalle elämälle. Nyt olen ollut kuivilla kohta neljä vuotta!Ja ne väännöt ja mieliteot menee ohi..eikä niihin kuole (niinkun ei vierotusoireisiinkaan) Kaikki on pirun paljon itsestä kiinni, kuinka paljon asiaa haluaa..eli haluaako elää lääkkeestä (?) riippuvaisena lopun ikäänsä vai normaalia elämää..Mitään järkeä ei ole pitää itseään kiinni koukussa, kun on jo ollut pitkiä raittiita kausia (siis mun exällä)ilman subua. Miksi ei voi kerralla hikoilla sitä paskaa pois, ja sitten pysyä päätöksessään..kun aiemmin vain hupikäyttöä ollut koko touhu..No lopetan taas tän jaarittelun..kun kohta tulee joltain taas paskaryöppy niskaan =) Hyvää jatkoa sulle ja lapsellesi!
- acid82
Asiaa... kirjoitti:
Saatnpa sulle jotain postia laitella..Ensikoti hyvä paikka olla, sieltä sain pohjan tälle huumeettomalle elämälle. Nyt olen ollut kuivilla kohta neljä vuotta!Ja ne väännöt ja mieliteot menee ohi..eikä niihin kuole (niinkun ei vierotusoireisiinkaan) Kaikki on pirun paljon itsestä kiinni, kuinka paljon asiaa haluaa..eli haluaako elää lääkkeestä (?) riippuvaisena lopun ikäänsä vai normaalia elämää..Mitään järkeä ei ole pitää itseään kiinni koukussa, kun on jo ollut pitkiä raittiita kausia (siis mun exällä)ilman subua. Miksi ei voi kerralla hikoilla sitä paskaa pois, ja sitten pysyä päätöksessään..kun aiemmin vain hupikäyttöä ollut koko touhu..No lopetan taas tän jaarittelun..kun kohta tulee joltain taas paskaryöppy niskaan =) Hyvää jatkoa sulle ja lapsellesi!
Teidän perheelle myös :)
Vaikka tää missä asun on yksi suurimmista kaupungeista ja ex-käyttäjänä tiedän todella paljon sakkia "piireistä", pari tex:istä irtipäässyttä tiedän mut siihen se jääkin.. Surullista nähdä kuin moni pääsee irti mut sortuu pitkänkin selvän kauden jälkeen taas... :(
Ystäväpiiristä yleensä kaikki lähtee.. SItä on niin älyttömän helppo retkahtaa jos kamut vetää.. Mut tosiaan meillä tuntuu olevan paljon yhteistä ja jos haluut niin pistä meiliä tulemaan :)
- Kim B.
No tota.
Kun opiaattijärjestelmäänsä kiusaa tarpeeksi kauan ja suurilla annoksilla mitä tahansa opiaattia niin samantasoinen riippuvuus siitä kehittyy oli aine mikä tahansa.
Kun se riippuvuus ei ole tietystä kemikaalista kiinni vaan siitä mikä osa aivokemiasta on perseellään.
"eli siis mitä korvataan millä jos subutexin käyttäjä otetaan korvaushoitoon?"
Ei korvata - vaan säädellään. Tilanne on TÄSMÄLLEEN sama aivokemiallisesti kuin jos heroiiniriippuvainen tulee subutex-hoitoon kuin jos subutex-väärinkäyttäjä tulee subutex-hoitoon. Noissa hoidossahan lääke ei aiheuta sitä _parantumista_ vaan hallittu alasajo jossa lääke sekä estää vieroitusoireet=(retkahtamisen) että vähentää toleranssia jolloin voidaan siirtyä alempaan annostukseen ja lopulta lopettaa lääkitys.
Kyllähän heroinistin subutex-hoitokin on ylläpitohoitoa tuon määritelmän mukaan... opiaattia opiaattiaddiktille. Paitsi että hoidon aikana annos ei pysy vakiona vaan sitä tiputetaan pikkuhiljaa. Toisin sanoen, subutexin käyttäjälle korvataan hoidossa oikeastaan aineen käyttötapa, ei ainetta.
Periaatteessa oikealla annostuksella heroinisti voitaisiin vieroittaa heroiinista heroiinin itsensä avulla, hitaalla toleranssinlaskulla ja tarkalla vähenevällä annostuksella. Tätä mekaniikkaa tosin ei kannata käyttää koska on subutex jossa on se antagonistinenkin vaikutuksensa opiaatille eli sillä on enemmän marginaalia lääkemielessä.
Ajattele aivokemian kannalta koko systeemi niin sitten valkenee: Vähän kuin että se on ihan sama saatko 20 miljoonaa euroina vai dollareina, olet suunnilleen yhtä onnellinen ja rikas ja voit vaihtaa valuuttaa toiseksi ja kuitenkin rikkautesi jotakuinkin pysyy suuruusluokaltaan samana. Samalla tavalla aivokemia sekoaa tarjoilit sille subutexiä tai heroiinia, samalla tavalla se antaa shokkia opiaattiradalle ja ne voidaan vaihtaa riippuvuusmekanismimielessä toistensa tilalle tai vaikka käyttää rinnakkain.
Hoidossa subutexin toisenlaisella käytöllä sitten säädellään antagonistilla riippuvuutta, tällöin on se ja sama kummalla aineella se riippuvuus on muodostunut.- 456456
Heroiini on huomattavasti päihdyttävämpää, vaarallisempaa (ihan helvetin vaarallista hengellään leikkimistä) ja melko lyhytvaikutteista, joka aiheuttaa sen että käyttäjän pitää vetää sitä muutaman tunnin välein lisää. Tästä seuraa se että varsinkin piikittäjä on hengenvaarallisessa kierteessä, jossa oma keho tuhoutuu pikkuhiljaa ja tili alkaa näyttää nollaa, mutta poiskaan ei voi enää hypätä.
Tällöin ihminen pitää laittaa korvaushoitoon ja antaa lääkkeet. Subutex vaikuttaa jopa 3 päivää, ei päihdytä siinä määrin kuin heroiini, mutta pitää vieroitusoireet poissa. Lopputuloksena käyttäjä voi siis mennä jopa töihin johonkin yksinkertaiseen duuniin, kuten vaikka puhelinmyyjäksi ja selviytyä elämästään ihan kuin kuka tahansa selväpäinen ihminen. Korvaushoito palauttaa hänet suurinpiirtein selväpäiseen tilaan. - Anonyymi
Heroinistin kemiat(reseptorit)=sekoittanut heroiini. Ja lopullisesti.
- sivusta seurannut
mun mielestäni se on hyvä juttu, itsekin olen subua käyttänyt, mutta en päivittäin, ja pääsin siitä eroon, toisaalta taas seurasin ex-mieheni kamppailua huumeista eroon (10v historiaa takana) ja ilman korvaushoitoa hän ei olisi siinä onnistunut. ennen korvaushoitoon pääsyä oli piri/suburiippuvainen. nyt ollut kuivilla jo nelisen vuotta, hankki ammatin ja duunin. ilman korvaushoitoa olisi tuskin ollut mahdollisuutta interferoniin(c-hepa) ja psykologiin, eikä varmastikaan asiat olisi näin kuin tänäpäivänä. muitakin vastaavia esimerkkejä löytyy, toisaalta myös niitä toisia (keskeyttäneitä jne), riippuu täysin henkilön omasta motivaatiosta. mikään hoito ei auta ellei ole motivaatiota.
edellytyksenä hoitoon pääsemiseen oli joskus, ja mielestäni saisi olla edelleen, useat yritykset kuiville pääsemiseksi. - Jonknl
On parempi että subuun koukkuun pahasti saaneelle annetaan ne subut lähes ilmaiseksi sen sijaan että joutuisi maksamaan huumediilerille 50-100 euroa per nappi. Annosta täytyy pyrkiä tietysti laskemaan aivan kuten bentsovieroituksesssakin.
- kannabiskorvaus
Täyttä paskaa! Ihan naurettavaa että riippuvuuden aiheuttaja korvataan sillä millä se on tullutkin. Mäkin haluun kannabis korvaushoidon, ettei mun tarvii olla rikollinen ja joko kasvatta tai ostaa ja tuhlata rahat siihen. Nämä korvaushoito potilaat vielä usein myyvät lääkkeensä mitä jää yli kun hihaan vetävät kotilääkkeensä. Että semmoinen malli meillä. Ainut missä tilanteessa korvaushoito on tarpeellinen on narkkari äidit, että saataisiin se lapsi syntymään edes elävänä.
- Anonyymi
Mee ajan sitä kannabiksen laillistamista vaan! Tuskin täs ketään elämän tarinaansa jaksaa heittää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀1906090Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis1515645BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön
Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että2444222- 2293531
Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main1173362Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome1263210HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok212966Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia
Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai92475Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa
Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja1902026- 1291981