PPSh-41

Hitlor

http://fi.wikipedia.org/wiki/PPSh-41

Saksalaiset kuulemma suosivat tuota asetta. Ainakin monessa kuvassa on SS-miehilläkin iivanan luusaha kädessä...eikö "ali-ihmisten" tekemä ase ollut huono arjalaisen käteen?

Kuulemma kokemus opetti että rumpulippaasta on hyötyä varsinkin katulaistelussa. Saksmanneilla kun oli vähänlaisesti noita konepistooleja...

Venäläisillähän oli kokonaisia ryhmiä pelkästään konepistooleilla aseistettuna.

10

1380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rahvaanparkkiin ei ikinä

      Kovin on mielenkiintoista ja ihQ homma.

      Benzodiatsepiinivieroitus on muuten aika ikävää puuhaa.

    • Res.luutnantti Penttilän

      perua.

    • ase kopioitu suomikonepistoolista?vai bergmannista?

      • ainakin

        vaikutteita Suomi-konepistoolista, sillä aseen piirustuksethan joutuivat Neuvostoliittolaisten käsiin jo 1930-luvun alussa, neukkujen hyväksi vakoilleen Vilho Pentikäisen toimesta.
        Itse olen sitä mieltä että Suomi-konepistooli on ollut suorana esikuvana ja mallina PPSh-41:lle.


      • Machine Gun Kelly
        ainakin kirjoitti:

        vaikutteita Suomi-konepistoolista, sillä aseen piirustuksethan joutuivat Neuvostoliittolaisten käsiin jo 1930-luvun alussa, neukkujen hyväksi vakoilleen Vilho Pentikäisen toimesta.
        Itse olen sitä mieltä että Suomi-konepistooli on ollut suorana esikuvana ja mallina PPSh-41:lle.

        Suomi oli Thompsonin kopio.


      • Suomi-KP,n
        ainakin kirjoitti:

        vaikutteita Suomi-konepistoolista, sillä aseen piirustuksethan joutuivat Neuvostoliittolaisten käsiin jo 1930-luvun alussa, neukkujen hyväksi vakoilleen Vilho Pentikäisen toimesta.
        Itse olen sitä mieltä että Suomi-konepistooli on ollut suorana esikuvana ja mallina PPSh-41:lle.

        Lindelöf oli ollut huolimaton työväkeä värvätessään. Firma piti palkkalistoillaan "julki-punikkeja", eikä piitannut uusienkaan töihin pyrkijöiden maailmankatsomuksesta. Alasimien tai ruuvipenkkien tuotannossa ei anteeksiantamattomasta välinpitämättömyydestä koitunut haittaa tai harmia kuin satunnaisten korpilakkojen muodossa, mutta Suojeluskunta-järjestölle ja muille valkoisen Suomen asevoimille myytävien konepistoolien tuotantoa pystyivät konepajaan soluttautuneet KOMINTERNin kätyrit jarruttamaan ja sabotoimaankin kohtalokkaalla tavalla.

        http://www.guns.connect.fi/gow/suomikp1.html


      • käyttöä
        ainakin kirjoitti:

        vaikutteita Suomi-konepistoolista, sillä aseen piirustuksethan joutuivat Neuvostoliittolaisten käsiin jo 1930-luvun alussa, neukkujen hyväksi vakoilleen Vilho Pentikäisen toimesta.
        Itse olen sitä mieltä että Suomi-konepistooli on ollut suorana esikuvana ja mallina PPSh-41:lle.

        Niitä Pentikäisen viemiä piirustuksia saatettiin käyttää apuna PPD 34 38 ja 40 konepistooleissa.

        Shpagin oli melkolailla erilainen Suomi-kp verrattuna. Siinä oli kuitenkin patruunalipas kopioitu suoraan suomalaisesta Koskisen suunnittelemasta rumpulippaasta.

        Suomi-kp ei oikeastaan poikkea juurikaan muista aikalaisistaan (1930-luvun kp:t) teknisiltä ratkaisuiltaan. Sen etuna on parhaat saatavilla olleet valmistusmateriaalit ja työn laatu. Se olikin jo 2MS aikana suursarjatuotantoon liian hidas valmistaa ja kallis.

        Neuvostoliitossa oli käytössä talvisodan opetusten jälkeen varsin hyvä konepistooli PPD-40. Se oli kuitenkin PPSh-41 verrattuna vaikeampi valmistaa, joten tuotanto lopetettiin. PPSh-41:ssä on vähemmän osia ja sen valmistus onnistui huonommallakin konepajalla.


      • toimintaperiaatteeltaan
        Machine Gun Kelly kirjoitti:

        Suomi oli Thompsonin kopio.

        Ulkonäkö rumpulippaallisina useissa konepistooleissa oli samanlainen.


    • huhhuhh

      ... ja ote samaisesta artikkelista

      "PPSh-41:n edeltäjiä olivat Vasili Degtjarjovin suunnittelemat PPD-34, PPD-34/38 ja PPD-40, jotka muistuttivat läheisesti saksalaista Bergmann MP28:aa."

      Sekä:

      "
      Kaikki alkoi Sturmgewähristä

      Tiettävästi maailman ensimmäinen rynnäkkökivääri kehitettün Saksassa vuosina 1942-43. Ase tunnettün nimellä Sturmgewehr.

      Sturmgewehr on ollut lähtökohtana myös venäläisen suunnittelijansa nimeä kantavalle Kalashnikov-rynnäkkökiväärille. Kalashnikovkivääri erilaisine muunnoksineen, versioineen ja kopioineen on käytössä kymmenien maiden armeijoissa. Aseiden kokonaismäärä maailmassa lienee kymmeniä miljoonia."

      http://www.mil.fi/maavoimat/kalustoesittely/00042.dsp

      Kaikkea se saksalainen keksii ja venäläinen kopioi...

      • Hitlor

        Ensimmäinen rynnäkkökivääri oli kuitenkin venäläinen. Ja AK-47 on ainoastaan ulkonäöltään sama kuin saksmannien tekele.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Fedorov_Avtomat

        Hatuttaako kun saksmannit eivöt voittaneet? nassukat ne vaan inisevät ja venäläiset vievät.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      670
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      491
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      152
      437
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe