http://fi.wikipedia.org/wiki/PPSh-41
Saksalaiset kuulemma suosivat tuota asetta. Ainakin monessa kuvassa on SS-miehilläkin iivanan luusaha kädessä...eikö "ali-ihmisten" tekemä ase ollut huono arjalaisen käteen?
Kuulemma kokemus opetti että rumpulippaasta on hyötyä varsinkin katulaistelussa. Saksmanneilla kun oli vähänlaisesti noita konepistooleja...
Venäläisillähän oli kokonaisia ryhmiä pelkästään konepistooleilla aseistettuna.
PPSh-41
10
1329
Vastaukset
- rahvaanparkkiin ei ikinä
Kovin on mielenkiintoista ja ihQ homma.
Benzodiatsepiinivieroitus on muuten aika ikävää puuhaa. - Res.luutnantti Penttilän
perua.
ase kopioitu suomikonepistoolista?vai bergmannista?
- ainakin
vaikutteita Suomi-konepistoolista, sillä aseen piirustuksethan joutuivat Neuvostoliittolaisten käsiin jo 1930-luvun alussa, neukkujen hyväksi vakoilleen Vilho Pentikäisen toimesta.
Itse olen sitä mieltä että Suomi-konepistooli on ollut suorana esikuvana ja mallina PPSh-41:lle. - Machine Gun Kelly
ainakin kirjoitti:
vaikutteita Suomi-konepistoolista, sillä aseen piirustuksethan joutuivat Neuvostoliittolaisten käsiin jo 1930-luvun alussa, neukkujen hyväksi vakoilleen Vilho Pentikäisen toimesta.
Itse olen sitä mieltä että Suomi-konepistooli on ollut suorana esikuvana ja mallina PPSh-41:lle.Suomi oli Thompsonin kopio.
- Suomi-KP,n
ainakin kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä että Suomi-konepistooli on ollut suorana esikuvana ja mallina PPSh-41:lle.Lindelöf oli ollut huolimaton työväkeä värvätessään. Firma piti palkkalistoillaan "julki-punikkeja", eikä piitannut uusienkaan töihin pyrkijöiden maailmankatsomuksesta. Alasimien tai ruuvipenkkien tuotannossa ei anteeksiantamattomasta välinpitämättömyydestä koitunut haittaa tai harmia kuin satunnaisten korpilakkojen muodossa, mutta Suojeluskunta-järjestölle ja muille valkoisen Suomen asevoimille myytävien konepistoolien tuotantoa pystyivät konepajaan soluttautuneet KOMINTERNin kätyrit jarruttamaan ja sabotoimaankin kohtalokkaalla tavalla.
http://www.guns.connect.fi/gow/suomikp1.html - käyttöä
ainakin kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä että Suomi-konepistooli on ollut suorana esikuvana ja mallina PPSh-41:lle.Niitä Pentikäisen viemiä piirustuksia saatettiin käyttää apuna PPD 34 38 ja 40 konepistooleissa.
Shpagin oli melkolailla erilainen Suomi-kp verrattuna. Siinä oli kuitenkin patruunalipas kopioitu suoraan suomalaisesta Koskisen suunnittelemasta rumpulippaasta.
Suomi-kp ei oikeastaan poikkea juurikaan muista aikalaisistaan (1930-luvun kp:t) teknisiltä ratkaisuiltaan. Sen etuna on parhaat saatavilla olleet valmistusmateriaalit ja työn laatu. Se olikin jo 2MS aikana suursarjatuotantoon liian hidas valmistaa ja kallis.
Neuvostoliitossa oli käytössä talvisodan opetusten jälkeen varsin hyvä konepistooli PPD-40. Se oli kuitenkin PPSh-41 verrattuna vaikeampi valmistaa, joten tuotanto lopetettiin. PPSh-41:ssä on vähemmän osia ja sen valmistus onnistui huonommallakin konepajalla. - toimintaperiaatteeltaan
Machine Gun Kelly kirjoitti:
Suomi oli Thompsonin kopio.
Ulkonäkö rumpulippaallisina useissa konepistooleissa oli samanlainen.
- huhhuhh
... ja ote samaisesta artikkelista
"PPSh-41:n edeltäjiä olivat Vasili Degtjarjovin suunnittelemat PPD-34, PPD-34/38 ja PPD-40, jotka muistuttivat läheisesti saksalaista Bergmann MP28:aa."
Sekä:
"
Kaikki alkoi Sturmgewähristä
Tiettävästi maailman ensimmäinen rynnäkkökivääri kehitettün Saksassa vuosina 1942-43. Ase tunnettün nimellä Sturmgewehr.
Sturmgewehr on ollut lähtökohtana myös venäläisen suunnittelijansa nimeä kantavalle Kalashnikov-rynnäkkökiväärille. Kalashnikovkivääri erilaisine muunnoksineen, versioineen ja kopioineen on käytössä kymmenien maiden armeijoissa. Aseiden kokonaismäärä maailmassa lienee kymmeniä miljoonia."
http://www.mil.fi/maavoimat/kalustoesittely/00042.dsp
Kaikkea se saksalainen keksii ja venäläinen kopioi...- Hitlor
Ensimmäinen rynnäkkökivääri oli kuitenkin venäläinen. Ja AK-47 on ainoastaan ulkonäöltään sama kuin saksmannien tekele.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fedorov_Avtomat
Hatuttaako kun saksmannit eivöt voittaneet? nassukat ne vaan inisevät ja venäläiset vievät.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l4363131Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata812394Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.1161868Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f1941557- 271533
- 771522
- 1091465
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva201388Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411381- 801317