Eli synnytin ensimmäisen lapseni 03/06. Käynnistetyn synnytyksen päätteeksi istukka jäi kohtuun kiinni ja se irroitettiin käsinkaavinnalla nukutuksessa. Sen seurauksena verenhukka oli melkoinen. Nyt käydessäni äitipolilla lääkäri sanoi olevan hyvin mahdollista, että sama toistuu seuraavassa synnytyksessä..
Mietinkin onko täällä muita saman kokeneita ja toistuiko istukkaongelma toisessakin synnytyksessä?
Pelottaa verenmenetys ja nukutus ja muutenkin se, että kaikki ei mene synnytyksessä hyvin.. Ei mennyt ensimmäiselläkään kerralla. :(
Ahistaa ajatus kaikista mahdollisista ongelmista ja siitä mahdollisuudesta, että synnytys ei käynnisty itsestään vaan joudutaan taas käynnistykseen...
Miten muilla on mennyt, jos ensimmäinen synnytys on käynnistetty niin onko toinen synnytys käynnistynyt itsestään?
Ensimmäinen synnytykseni käynnistettiin rv 42 0. Toinen raskaus on menossa rv 38 3. Eikä taida olla merkkiäkään siitä, että vauva aikoisi (vielä) syntyä...
Istukan jääminen kohtuun (+mahdollinen käynnistys)
3
1192
Vastaukset 3
- Äiti ja kätilö
Tuossa mietin että ei ole kohdalleni vielä sattunut että olisi äiti joutunut istukankäsin irroitukseen seuraavallakin kerralla,mahdollista se tietysti.Mutta usein seuraavassa synnytyksessä huomioidaan se mitä on edellisessä synnytyksessä hankaluuksia ollut,ja yritetään välttää se kaikin keinoin.Esim. lisäämällä supistavia aineita synn. jälkeen tms.Usein syynä tuohon istukanjäämiseen kohtuun synn. jälkeen on että kohtu on väsähtänyt ja supistaa huonosti.Supistus toimintaa lisätään lääkkeillä,vauva rinnalle imemään,hierotaan kohtua,vyöhyketerapiaa jne.Älä nyt jää pelkäämään tuota,ensimmäinen synnytys on aina ensimmäinen,toinen menee jo eri lailla,helpommin yleensä;)Et voi verrata yhtään miten se tulee seuraavalla kerralla menemään.Ja vaikka nyt ei supista huomenna voi olla jo toisin.Mukavaa syysvauvelin odotusta...
- kohta kolmen äiti
Tämä ei nyt ole ihan sama asia, mutta kerronpa kuitenkin..
Ekaa synnytysta käynnisteltiin kahtena päivänä, ja sen toisen vuorokauden aikana sitten syntyikin rv.42 1. Tietoihin merkittiin istukan olleen kokonainen, mutta kuitenkin pari tuntia synnytyksen jälkeen, kun olin päässyt osastolle, aloin vuotaa rajusti. Lääkäri paineli kohtua kauan aikaa, ja alkoi jo peloitella kaavinnalla. Lopulta kuitenkin istukan pala tulla tupsahti ulos, ja vuoto alkoi hiipua, onneksi!! Hemoglobiini minulta mitattiin monta kertaa päivässä, mutta lisää punasoluja sain vasta kahden päivän päästä, kun nähtiin että vuoto pysyi aisoissa. (alimmillaan hemppa taisi olla jotain 68). Kotiutuessa hemppa taisi olla 98. Olin seuraavan kuukauden ajan valkoinen lakana, huimasi kokoajan, ei jaksanut hoitaa vauvaa jne..
Seuraavan synnytyksen jälkeen (rv.41 6 lähti itekseen käyntiin!) minua pelotti ihan hirveästi että käy samoin. Istukan syntyessä se tarkistettiin todella perusteellisesti, että se olisi kokonainen, ja sellaiseksi se todettiin. Pääsin kuitenkin taas säikähtämään kun verta lorisi kunnolla sängystä ylös noustessa, vaikken niin kauaa ollut edes vaakatasossa ollut että verta olisi päässyt "kertymään". Se jäi kuitenkin siihen yhteen kertaan ja vuoto alkoi tasaantumaan, eikä istukan paloja/kalvoja tullut ulos.
Kolmatta synnytystä odotellessa, nyt rv.31 pian täynä, en osaa pelätä synnytystä enää, vaikka aina voi sattua jotain :/ Luultavasti joudun vielä yksin synnärille, kun ei lapsille vahtia jos viikolle sattuu. Tsemppiä sinulle ja onnea tulevaan synntykseen! - äiti*3
Kolme lasta, kaikki käynnistetty, kaksi eka kertaa istukka irrotettu käsin.
Onneksi eletään nykyaikaa, ei kuolla synnytykseen. Eka kerralla mentiin pikana leikkuriin, kun verta tuli kuin härän kurkusta. Toisella kerralla sitten ehdittiin jo yrittää tunti painella istukkaa ulos ennen kuin antoivat periksi ja kärräsivät leikkuriin.
Kolmannella kerralla osasin jo itse kertoa peloistani, että jääkö se istukka taas kiinni. Lääkäri määräsi jo etukäteen, että välittömästi lapsen synnyttyä emättimeen työnnetään joku pilleri. Ymmärsin, että samaa käynnistyslääkettä, mitä sain kun synnytys käynnistettiin. Näin siis myös tehtiin ja JEEEEEEE! Kolmas kerta toden sanoi, istukka syntyi normaalisti!!!!! Ensimmäistä ja varmaan viimeistä kertaa sai nautiskella niistä onnittelukahveista syntymän jälkeen.
Minulle ei ole jäänyt kammoa käynnistyksistä eikä istukan irtoamattomuudesta. Eka kerralla ei vielä älynnyt mitään odottaakaan ja kaikki tapahtui nopeasti. Toka kerralla sitä oli jo ennakkoasenteita, että jos taas jää kiinni, niin ei tarvi säikähtää, vaan sit taas mennään leikkuriin, tarvittaessa nopeaa. Lopulta itse sanoinkin että ettekö jo anna periksi, kun yrittivät painella ja painella istukkaa irti.
Kolmas kerta tosiaan oli hieno kokemus, jonka voi ymmärtää vain varmaan sellainen, jolla on takana pelkkiä käsinirrotuksia, kuten sinulla.
Synnytys käy kipeää, käynnistettiin tai ei, siitä olen varma. Minä olen aina mennyt synnyttämään kuin hammaslääkäriin, ajanvarauksella. Sekin on sitä elämän huumoria. Olisihan se tietysti mielenkiintoista kokea synnytyksen alku "livenä", miettiä kotona, että jokohan lähtisi, saada mennä siitä synnyttäjien ovesta eikä polin kautta jne... Mutta kun taas on tässä pari yötä kuunnellut korvatulehdusta yskivää kaksivuotiasta, niin taidetaan mekin siirtyä siihen täti-maailmaan, eli toivotaan, että serkkuja alkaisi pian putkahdella maailmaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 73883
- 113799
- 140725
- 37722
- 70637
En haluaisi sanoa tätä
Mutta olet sokea sille, mitä sinulla jo on! Jos minä olisin sinä, pyrkisin tekemään kaikkeni kohentaakseni nykyistä pari40619Koska Sofia kertoo totuuden, että ovat eroneet miljonääri miehen kanssa?
Eikö olisi hänelle itselleen helpotus, kun voisi kertoa totuuden. Miksi salata asiaa ja pitkittää sitä harmaan tulevaisu166528- 31523
Vasemmiston aloite
Pyhäjärvellä, ihan hyvä aloite. Toteutus ja puhdistus pitäisi alkaa ihan omasta pesästä. Näkeehän tuon sokeakin mitä ja58503Muistelen lämmöllä
Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti46492Onko suhtautuminen kaivattusi
Fyysiseen vetovoimaan muuttunut? Jos, mihin suuntaan? Tunnetko enemmän vai vähemmän vetoa häneen fyysisesti kuin silloin35484- 63465
- 69455
- 41446
Näyttää siltä ettet edes sinä.
Kukaan ei uskalla kohdata aitoa ja syvää sielun rakkautta. Hyvin harvat vain. Ihmisten on turha tavoitella sitä oikeaa31436- 45433
Maajussille morsian: Farmiviikon voittajat ja häviäjät - Itkua ja pettymystä ei salattu
Maajussille morsian -suosikkisarjassa farmiviikolla selviää, onko ilmassa "sitä jotakin". Rakkauden etsintä on täynnä i0432Hei, alettaisko oleen yhdessä?
Miltä tuntuisi jos joku ihminen josta tykkäät sanoisi haluavansa yhteen asumaan? Ajattelisitko menettäväsi vapauden, pys74426- 35418
Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi
Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks59405