Hammasraudat 17-vuotiaana - onko liian myöhäistä?

t y tt ö

Heippa. Olen 17-vuotias tyttö ja haluaisin hammasraudat. Hampaani ovat todella vinot ja häpeän hymyillä. En tiedä miksi minulle ei ole aiemmin laitettu rautoja (joskus ala-asteella oli, mutta ei sen jälkeen) enkä ole lukioon mentyäni ite kehdannut käydä kysymässä. Nyt kuitenkin kovasti ne haluaisin, sillä kohta (kesi keäkuussa) täytän 18 ja sen jälkeen ne maksaisivat. Olenko kuitenkin liian myöhässä? Varmaan jäisivät hoidot kesken kun täytän 18. Jousuisinko maksamaan loppuhoidoista?
Lisäksi minula on poikaystävä, ja pelottaa mitä hän ajattelee. Onko suuelu enään samanlaista?

19

10298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta..

      Kannattaa ne raudat hommata!Rohkeesti vaan lekuriin.Itsellä laitettiin vasta nyt (olen 24) ja mielummin oisin ne suuhuni ottanu monta vuotta sitten.Ois saanu vapaasti hymyillä,eikä peitellä suuta yms..

      Ja suutelusta, ei ne juuri vaikuta muuten, kuin ehkä uutta ihmistä suudellessa aristelen itse..Mutta sinulla jo tuttu ja turvallinen poikaystävä, joten tuskin on mitään haittaa sillä saralla =) Voimia ja jaksamista, aikaavievä ja turhauttava prosessi, mutta lopputulos sitäkin upeampi!!!

      • ty tt ö

        Paljonko sinulla nou raudat maksoivat? Tai muilla? Ja paljonko maksaisivat sellaiset "läpinäkyvät" raudat? :/


      • eli..
        ty tt ö kirjoitti:

        Paljonko sinulla nou raudat maksoivat? Tai muilla? Ja paljonko maksaisivat sellaiset "läpinäkyvät" raudat? :/

        polimaksun verran velottavat joka käynnistä..siis 22e. mutta minun kohdalla purentavika niin paha ja vaatii leikausta,siksi polin puolelle pääsin. näkymättömiä rautoja ei olekkaan =) Voit pyytää yksityiseltä keraamiset kiinnikkeet, maksavat noin 20e kappaleelta, ja niitä siis tulee joka hampaaseen..Ja näkyy ne keraamisetkin, oikeastaan näyttävät sille, että sulla on plakkia hampaat täynnä. Rehelliset metalliset vaan =) ei niihin kuole eikä elämä oo niitten takia pilalla. Ekan viikon mua ahdisti, nyt vuosi menny enkä jaksa koko härveleitä enää ejetella.


    • aloittaa oikominen!

      Mä olin 19 kun sain/halusin hammasraudat. Yksityiselle menin, koska kosmeettinen haitta, mitä ei ala-asteella siksi hoidettu yhteiskunnan puolesta. Maksoi koko hoitoajalta noin 6000 €, kaikilla se ei tosin tule läheskään noin kalliiksi.

      Täysi-ikäiset joutuvat kunnallisestakin hammashoidosta maksamaan, tosin hinnat paljon alhaisemmat yksityiseen verrattuna. Sinun kannattaisi mennä sinne hammashoitolaan käymään ja kysyä. Käytännöt vaihtelevat tosi paljon paikkakunnittain. Kyllä joudut maksamaan 18 v. täytettyäsi, mutta muista, että yksityisellä se tulisi vielä kalliimmaksi. Paikkakunnittain vaihtelee sekin tosi paljon, että suostutaanko edes ottamaan kunnalliseen oiontaan.

      Oikominen kyllä kannattaa!

      • ...

        Selventäisin vielä edellistä. Tarkoitin, että paikkakunnittain vaihtelee se, että miten paha purentavika täytyy olla, että oiotaan yhteiskunnan varoin.


      • t y tt ö
        ... kirjoitti:

        Selventäisin vielä edellistä. Tarkoitin, että paikkakunnittain vaihtelee se, että miten paha purentavika täytyy olla, että oiotaan yhteiskunnan varoin.

        Meillä aika monet ovat saaneet raudat kun ovat menneet vain kysymään. Ja vielä paljon suoremmilla hampailla kuin minun :)


      • Marssi lekuriin
        t y tt ö kirjoitti:

        Meillä aika monet ovat saaneet raudat kun ovat menneet vain kysymään. Ja vielä paljon suoremmilla hampailla kuin minun :)

        Tsemppiä tosiaan!


      • raudat itsellänikin
        Marssi lekuriin kirjoitti:

        Tsemppiä tosiaan!

        Ite päätin parin vuoden vitkuttelun jälkeen ottaa raudat 17-vuotiaana. Sain ne siis pari kuukautta ennen kuin täytin 18, ja en joudu maksamaan lopuistakaan hoidoista. Lekurit sano, ettei tarvi maksaa ku hoidot aloitettiin kun olin alaikäinen. Ja suutelu ei oo mitenkään vaikeempaa nykyään. Ja luulis että se sun poikaystäväs ymmärtää että sä haluat kauniit hampaat. Sunhan suussa ne raudat sitten tulee olemaan, ei se. Eli luulis ettei ne myöskään häiritse sitä.. :) tsemppiä!


      • ty tt ö
        raudat itsellänikin kirjoitti:

        Ite päätin parin vuoden vitkuttelun jälkeen ottaa raudat 17-vuotiaana. Sain ne siis pari kuukautta ennen kuin täytin 18, ja en joudu maksamaan lopuistakaan hoidoista. Lekurit sano, ettei tarvi maksaa ku hoidot aloitettiin kun olin alaikäinen. Ja suutelu ei oo mitenkään vaikeempaa nykyään. Ja luulis että se sun poikaystäväs ymmärtää että sä haluat kauniit hampaat. Sunhan suussa ne raudat sitten tulee olemaan, ei se. Eli luulis ettei ne myöskään häiritse sitä.. :) tsemppiä!

        Tosi kiva kuulla ettei tarvitse maksaa. Tai toivottavasti meillä on sama käytäntö :) Kallista puuhaa kuulemma..


    • Viimeksi

      Tehty tarkastus?yleensä tarkastuksen yhteydessä katsotaan myös purenta ja oiotaan jos kriteerit täyttyvät/riittävät kunnallisen hammashoidon oikomishoitoon.

      • ty tt ö

        Viimeksi pari vuotta sitten. Mutta meillä raudat saa melko helposti kunhan käy vain kysymässä. Minua paljon suorahampaisemmatkin ovat saaneet rautoja, kai minäkin..


      • ilmaiseksi
        ty tt ö kirjoitti:

        Viimeksi pari vuotta sitten. Mutta meillä raudat saa melko helposti kunhan käy vain kysymässä. Minua paljon suorahampaisemmatkin ovat saaneet rautoja, kai minäkin..

        Haluaisin tietää mikä on tämä "ihmeellinen" paikka mistä noin vaan saa raudat ilmaiseksi.
        Poikani odotti oikomishoitoa 3 vuotta, minkä jälkeen sanottiin, ettei ilmaista hoitoa kunnalta saakaan, koska kyse on vain esteettinen. Katsoivat että purenta oli hyvä ja vaikka hampaat rumasti ahtaalla niin hoito evättiin. Sanoivat vaan, että yksityiselle voi halutessa mennä. Yksityisellä käytiin kysymässä hinta-arvio joka oli noin 3500€. Poika siis alaikäinen vielä useamman vuoden.
        Onnea vaan sinulle, jos ilmaiseksi hoidon saat, mitä minä en kyllä jaksa uskoa. Oikoimishoitoihin on nykyään muutenkin monen vuoden jono ja ne ketkä oikeasti sitä tarvitsevat ohittavat kaikki muut.


      • Ihan..
        ty tt ö kirjoitti:

        Viimeksi pari vuotta sitten. Mutta meillä raudat saa melko helposti kunhan käy vain kysymässä. Minua paljon suorahampaisemmatkin ovat saaneet rautoja, kai minäkin..

        Noinkaan..
        "Viimeksi pari vuotta sitten. Mutta meillä raudat saa melko helposti kunhan käy vain kysymässä. Minua paljon suorahampaisemmatkin ovat saaneet rautoja, kai minäkin.. "

        Jos tarkastuksessa ei todettu purennallista vikaa/haittaa eli kyseessä on vain kosmeettinen haitta, sitä ei korjata kunnallisessa. Täytyy olla jokin toiminnallinen haitta, joka pidemmällä tähtäimellä haittaa normaalia elämää, jotta korjataan.

        Koko purenta ei näy valitettavasti ulospäin eli "suorahampaisemmatkin ovat saaneet rautoja" toteamus ei pidä paikaansa, koska tuskin olet heidän poskihampaita katsellut eli pelkästään etuhampaiden tiirailut ei auta.

        "Mutta meillä raudat saa melko helposti kunhan käy vain kysymässä." Ei niitä rautoja itse päätetä ottaa(ainakaan kunnallisessa), kyllä se oikoja viimeiseksi katsoo tarvitseeko hoitoa vai ei.

        Purenta viat ovat aina yksilöllisiä ja maallikon niitä on hankala ymmärtää eli ei esim. itse voi verrata kaverin hampaita omiinsa,koska itse ei tajua oikeasta purennasta mitään eli mikä on ihanne purenta ja milloin on oikeasti tarvetta hoitaa toiminnallisen haitan vuoksi.


      • ....
        Ihan.. kirjoitti:

        Noinkaan..
        "Viimeksi pari vuotta sitten. Mutta meillä raudat saa melko helposti kunhan käy vain kysymässä. Minua paljon suorahampaisemmatkin ovat saaneet rautoja, kai minäkin.. "

        Jos tarkastuksessa ei todettu purennallista vikaa/haittaa eli kyseessä on vain kosmeettinen haitta, sitä ei korjata kunnallisessa. Täytyy olla jokin toiminnallinen haitta, joka pidemmällä tähtäimellä haittaa normaalia elämää, jotta korjataan.

        Koko purenta ei näy valitettavasti ulospäin eli "suorahampaisemmatkin ovat saaneet rautoja" toteamus ei pidä paikaansa, koska tuskin olet heidän poskihampaita katsellut eli pelkästään etuhampaiden tiirailut ei auta.

        "Mutta meillä raudat saa melko helposti kunhan käy vain kysymässä." Ei niitä rautoja itse päätetä ottaa(ainakaan kunnallisessa), kyllä se oikoja viimeiseksi katsoo tarvitseeko hoitoa vai ei.

        Purenta viat ovat aina yksilöllisiä ja maallikon niitä on hankala ymmärtää eli ei esim. itse voi verrata kaverin hampaita omiinsa,koska itse ei tajua oikeasta purennasta mitään eli mikä on ihanne purenta ja milloin on oikeasti tarvetta hoitaa toiminnallisen haitan vuoksi.

        Kyllä minä ainakin sain ilmaiseksi raudat enkä joutunut odottamaan kuin ehkä puoli vuotta, en ehkä sitäkään. Itse pyysin raudat, ei ollut mitään purentavikaa, halusin vaan kauniit hampaat.


      • Jossakin..
        .... kirjoitti:

        Kyllä minä ainakin sain ilmaiseksi raudat enkä joutunut odottamaan kuin ehkä puoli vuotta, en ehkä sitäkään. Itse pyysin raudat, ei ollut mitään purentavikaa, halusin vaan kauniit hampaat.

        Perähikiällä..

        "ei ollut mitään purentavikaa, halusin vaan kauniit hampaat"Itsekkö diagnoosin teit: "ei purentavikaa"? Ei nyt yleensä turhan päiten aleta hampaita oikomaan.


      • ty tt ö
        Jossakin.. kirjoitti:

        Perähikiällä..

        "ei ollut mitään purentavikaa, halusin vaan kauniit hampaat"Itsekkö diagnoosin teit: "ei purentavikaa"? Ei nyt yleensä turhan päiten aleta hampaita oikomaan.

        perähikiälläpä hyvinkin :D Isommissa kaupungeissa varmaan isommat jonot. Toisaalta pienemmillä paikkakunnilla vähemän varoja. En ole ehtinyt vielä(kään) käydä kysymässä, mutta vuosi sitten kolme luokkatoveriani saivat melko helpolla.


    • Anonyymi

      mä oon ite 16 ja kun kysyin oikomishoidosta lääköri sanoi että se olisi itseasiassa pitänyt tehdä vuosia sitten, mutta ei mulle ikinä hammaslääkärissä olla sellasta puhuttu. Lääkäri sanoi että nyt taitaa olla liian myöhaistä eikä usko että onnistuu.

    • Anonyymi

      kannattaa joo ne raudat laittaa, koska se on niin pieni aika mitä niitä pitää pitää.

      Hammasruoka: Omena, ostin omenia, ne puhdistaa hampaita ne, haittapuoli vaan oissa että kun niissä on sokeria ja sokeri tuhoaa hampaita.

    • Anonyymi

      Itse olen 16-vuotias ja minulla on mielestäni aivan hirveän näköiset hampaat. En uskalla hymyillä niin että hampaani näkyvät, sillä hymy näyttää aivan irvistykseltä hampaideni takia. 1-2 vuotta sitten leukani oikea nivel ns, ”naksui” ja tuntui aivan lähtevän paikaltaan. Ei kestänyt purra yhtikäs mitään suun sillä puolen, kun ei voimaa antanut ollenkaan puremiseen kun vain ”lonksahti” paikaltaan. Takahampaanikaan eivät meinanneet koskettaa toisiaan kun etuhampaat ottivat yhteen. Asian päättivät kunnallisella hoitaa antamalla väliaikaiset purentakiskot jotka auttoivat väliaikaisesti ”naksumiseen”. Kun noin puolen vuoden niiden käytön jälkeen leuka ei naksunut enää, sanoi lääkäri ettei tarvitse enää käyttää niitä. Pari kuukautta myöhemmin vaiva palasi, jolloin teettivät oikeat purentakiskot joiden ansiosta naksuminen lähti kuukausien käytön jälkeen lopullisesti, mutta edelleen leuan oikea puoli tuntuu huteralta ja herkältä aloittaa naksumisensa uudelleen. Silloin vielä lähettivät kaupunkiin tutkittavaksi ja totesivat täykeästi että ”siellä ei ole mitään vikaa, ja jos haluan vain suorat hampaat niin täytyy mennä yksityiselle”. Tästä tajusin kuinka kamalalta hampaani oikeasti näyttävätkään ja lopetin tyysti hymyilemisen niin että hampaani näkyy, monesti myös peittäen kädelläni suun kun naurattaa oikein kovasti ettei hampaani näy. Sen jälkeen seurasi puolen vuoden mittainen masennusjakso johtuen hampaistani ja niiden aiheuttamasta epävarmuudesta. Nyt on siitäkin selvitty, mutta hampaat haluaisin suoristaa, että kehtaa edes hymyillä. Kaikki oikomishoidot näyttävät maksavan tuhansia euroja, minkälaista summaa en voi laittaa vanhempiani maksamaan, kun itselläni on vain muutama satanen. MITÄ TEEN

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1837
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1534
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1223
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1156
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe