Paljonko teillä kestää kilometrejä kesärenkaat? Mainitkaa mitkä renkaat, minkä kokoiset, ehkä ajotyylistäkin voitte sanoa jotain (kovaa ajoa vai hissuttelua tai siltä väliltä...)
Minulla kuluu kumman nopeasti kesärenkaat. Yksi kesä niin vaihtoon menevät, ainakin jos noudattaa sitä kahden euron kolikkotestiä.
Alla on Hankookit. Johtuisiko tästä?
Paljonko kesärenkaat kestävät?
50
18977
Vastaukset
- kestää
Neljässä edellisessä autossa on ollut mittarissa 100000 km, kun kesärenkaat ovat olleet vaihto kunnossa. Puolet kilometreistä ajettu tietysti talvirenkailla. Nykyisessä autossa on ko. kilometreissä kulutuspintaa jäljellä minimissään 4 mm, renkaat ovatkin Bridgestonen Turanzat 205/55 16". Muut renkaat ovat olleet Semperit ja Micheliinit. Ajo on ollut pääasiassa maantieajoa. Rengaspaineet ja aurauskulmat vaikuttavat renkaiden kulumiseen.
- juuri renkaat ostanut
kaksi kesää kestivät ja nyt ostin uudet. Renkaat oli dunlopit 215x55x16 ja omasta mielestä ajelen aivan normaalisti,maantieajoa enimmäkseen.
- ei hyvä
Minulla kesti ensiasennus-contit n.10tkm. Olivat jotain ihme pehmyttä räkää. Eipähän tartte sen merkkisiä renkaita ainakaan ostaa. Kokoluokka 205/55R16, auton paino 1500kg. Ajotyyli: normaali.
- conteilla
12 tkm mennyt Contin Premium Contact kakkosilla ja pintaa on kadonnut pari milliä. Auton paino myös 1500kg, tehoa 200hv ja kaasujalka raskas eikä kaarteissakaan tule aina neljällä pyörällä ajettua ;)
Tasaisen matkan taulukolla nuo tulevat pyörimään alla normaalit 30tkm koska vaihdan renkaat viimeistään 3mm pintaisina.
Koko jokseenkin sama 205/60/15 ja mutta nopeusluokka H joka on autoon liian alhainen. Noissa kovemman nopeusluokan renkaissa on huomattavasti kovempi runko mutta pehmeämpi seos mikä voi selittää kulumista. Ensiasennusrenkaat voivat kyllä olla halvinta sekulia mitä tehdas on ostanut tukussa.
- Pirelli-P6-renkaat
Minulla kesti ensiasennusrenkaat Pirelli P6 55R16-W jotakin vajaa 80 000 km, ja vaihdettaessa vielä pari milliä muttei enää uskaltanut ajaa kovalla satella 120 km/h. Ajotapa normaali, auton omapaino 1500kg, ja iso osa isolla lastilla ja peräkärryllä. Paljon 80km/h maantieajoa peräkärryn takia varmaan selittää pitkän keston, eikä koskaan ajoa yli 125 km/h.
- nopeasti alta
Kumho KH 11 ovat pehmeät ja mukavat, mutta kuluvat myös kahdessa kesässä eli 30.000 km.
Tavallista ajoa, osin myös perävaunun vetoa. Auto painaa 1500 ja rengas on 195/65-15.
- 185/65-15
Ensiasennusrenkaina olleet otsikon mukaiset misukat laitoin vaihtoon 6 vuoden jälkeen kun auton mittarissa oli joku 115 tkm. Tietysti tuossa on talvirenkailla ajetut mukana mutta väittäisin että ainakin 60-65 tkm olivat kesäkiekot pyörineet ja kaikissa oli vaihtohetkellä pintaa jäljellä 3,5-4 mm.
Kohtuurauhallinen ajotyyli ja autossa 2-litrainen vääntävä mylly.- takana
Michelin Energy 195/65/15 ja takana nyt 25tkm. Pinnasta mennyt puolet kun lasketaan että vaihto tulee ajankohtaiseksi 3mm pinnalla johon mennessä renkailla on ikääkin sen verran ettei niillä kannata enää sompailla syksyn vesikeleillä.
Ennuste kilometreille siis 50tkm luokkaa ja autona alemman keskiluokan perhefarkku. Aika rauhallista ajoa mutta paljon pyöritystä pk-seudulla.
Alkuperäisen kysyjän olisi muuten kannattanut lisätä yksi tärkeä kysymys: miten sileäksi ajat ne renkaat. Tuohan voi vaikuttaa kymmeniä tuhansia kilometrejä tulokseen.
Renkaiden vaihto viimeistään 3mm pinnalla vaikuttaa auton kokonaiskuluihin mitättömän vähän mutta säästää helposti oman ja perheenkin hengen.
- 235+255
Nankang NS-2 235/45R17 255/55R17 ajettu tänä kesänä noin 13000 km. Kulumista en ole mitannut, mutta aika mitätöntä se on, takaa ehkä pari milliä hävinny. Radallakin on pyörähdetty ja mutkissa sladiteltu välillä varsinkin märällä.
Auto painaa 1550 kg ja tehoa vajaa 200hv.
=> Nankang kestää ja on mukava, mutta pito on mitä on.- 235+255
...takana on siis 255/40R17, eikä tuo ensin mainittu.
- kestävimmät
noin yleensä? Itselle alkaa tämä kuva muodostua.
Pärjäävätkö äänimaailmaltaan? - Matadorit
Cresentin 1000 euron fillarissa ei kestäneet ostettsessa alla olleet renkaat yhtä kesää. Kilometrejä reilu sata viikossa.
Nokialaiset ovat kestäneet vuosia. - K-häme834
Katsokaa täällä vanhaa keskustelua Tread wear luvusta, jonka valmistajat laittavat renkaisiin.
Se kertoo kulutuskestävyydestä jotain, vaikka joku väittääkin sen olevan indeksinä luotettava vain saman valmistajan eri rengasmallien kulutuskestävyyttä vertailtaessa.
Itse hommasin Barumit (omistaja Continental), joissa indeksiluku oli muistaakseni 420. Amerikassa on indeksilukemia jopa 800 asti.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/9878851/treadwear-400-tai-suurempi - Testinhäviäjä
Hankook Ventus Prime3 225/45/17 94w, uutena kulutuspintaa n.7,2mm. Ajettu viime syksynä n.1,5kk ja tämä kesä. N.2,3mm jäljellä(alla ajossa vieläkin). Normaalia ajoa. N.22tkm tähän mennessä ajettu näillä. Ok:t ajaa märällä ja kuivalla. Ei hiljasimmat edes uutena. Romukasaan ja talvella uudet etsittävä. Joku uusi merkki. Ehkä halp
- 435435343
Autobildin vertailukelpoiset kulumistulokset 2018 kesärenkaat:
Fulda 49tkm
Michelin 47tkm
BF Goodrich 45tkm
Falken 44tkm
Kleber 42tkm
Bridgestone 42tkm
Vredestein 41tkm
Pirelli 41tkm
Uniroyal 38tkm
Firestone 38tkm
Continental 38tkm
Hankook 37tkm
Goodyear 35tkm
Dunlop 34tkm
Nokian 31tkm
Maxxis 27tkm
ADACin testit näkyy myös netistä. 2017-2018 testeissä Michelin kestävin joka ikisessä missä ollut mukana.- Testinhäviäjä
Rullalla tehdyt arviot kilometreistä. Eivät pidä paikkaansa Suomen karkeilla teillä. Kokemusta on, normaalilla ajolla, Nokia n.24tkm, Contit 21tkm, Michelin ja Pirelli 34tkm, Hankook nyt 22tkm.
- 3466565
Testinhäviäjä kirjoitti:
Rullalla tehdyt arviot kilometreistä. Eivät pidä paikkaansa Suomen karkeilla teillä. Kokemusta on, normaalilla ajolla, Nokia n.24tkm, Contit 21tkm, Michelin ja Pirelli 34tkm, Hankook nyt 22tkm.
Rullalla tehdyt kokeet kuitenkin paljon paremmin suuntaa antavia kuin yksittäisen kotitestaajan kokemukset missä ajotapa. auto, pyöränkulmat ja rengaspaineet mitä sattuu. Oletko samanaikaisestikin käyttänyt kaikkia noita 5 rengasta? Jos et, sittenhän vertailet täysin eri aikakausien malleja.
Joten yksittäisen kotitestaajan kokemukset ei oikeastaan kerro yhtään mitään. Rullalla tehdyt testit ainakin suhteellisesti vertailukelpoisia vaikka karkea asvaltti veisikin 10tkm noista lukemista. - Testinhäviäjä
3466565 kirjoitti:
Rullalla tehdyt kokeet kuitenkin paljon paremmin suuntaa antavia kuin yksittäisen kotitestaajan kokemukset missä ajotapa. auto, pyöränkulmat ja rengaspaineet mitä sattuu. Oletko samanaikaisestikin käyttänyt kaikkia noita 5 rengasta? Jos et, sittenhän vertailet täysin eri aikakausien malleja.
Joten yksittäisen kotitestaajan kokemukset ei oikeastaan kerro yhtään mitään. Rullalla tehdyt testit ainakin suhteellisesti vertailukelpoisia vaikka karkea asvaltti veisikin 10tkm noista lukemista.Heh, heh, olet kovin vitsikäs niin kuin siskosi Cruzeideri. Tavallinen autoilija ei varmasti käytä 5 rengas-sarjaa samanaikaisesti. Normaalia rajoitusten mukaista nopeutta, revittelemättä. rengaspaineet oikein, tasaisesti kuluneita kaikki olleet. Pyöränkulmissa ei mitään vikaa. Antaa ne rullat suuntaa, Saksassa aivan eripintaiset tiestöt. Rulla ei kuitenkaan ole se pinta millä ajetaan. Yksittäisiä kotitestaajien kokemuksia on foorumeissa pilvin pimein ja kokemuksia jakaen. Ei toki mutu kelpaa viralliseksi tulokseksi. Monia halvempia merkkejä kuin ns. Merkkirenkaat todella monella alla. Kulutuskestävät, taloudelliset, eikä pidon kanssa mitään ongelmia. Pidon ongelma johtuu kuluneista renkaista, ratin ja penkin välistä yleensä. Pidon kanssa täällä on ongelmia ainoastaan Michelin siskoksilla, joista toinen on ajanut CrossClimakseilla kohdusta hautaan.
- Nahka.kaljut
3466565 kirjoitti:
Rullalla tehdyt kokeet kuitenkin paljon paremmin suuntaa antavia kuin yksittäisen kotitestaajan kokemukset missä ajotapa. auto, pyöränkulmat ja rengaspaineet mitä sattuu. Oletko samanaikaisestikin käyttänyt kaikkia noita 5 rengasta? Jos et, sittenhän vertailet täysin eri aikakausien malleja.
Joten yksittäisen kotitestaajan kokemukset ei oikeastaan kerro yhtään mitään. Rullalla tehdyt testit ainakin suhteellisesti vertailukelpoisia vaikka karkea asvaltti veisikin 10tkm noista lukemista.-10tkm täkäläisellä asfaltilla pitänee paikkansa, ainakin Maxxiksen kohdalla. N.18tkm pääsin, kuvio loppui.
- Cruzeideri
Testinhäviäjä kirjoitti:
Heh, heh, olet kovin vitsikäs niin kuin siskosi Cruzeideri. Tavallinen autoilija ei varmasti käytä 5 rengas-sarjaa samanaikaisesti. Normaalia rajoitusten mukaista nopeutta, revittelemättä. rengaspaineet oikein, tasaisesti kuluneita kaikki olleet. Pyöränkulmissa ei mitään vikaa. Antaa ne rullat suuntaa, Saksassa aivan eripintaiset tiestöt. Rulla ei kuitenkaan ole se pinta millä ajetaan. Yksittäisiä kotitestaajien kokemuksia on foorumeissa pilvin pimein ja kokemuksia jakaen. Ei toki mutu kelpaa viralliseksi tulokseksi. Monia halvempia merkkejä kuin ns. Merkkirenkaat todella monella alla. Kulutuskestävät, taloudelliset, eikä pidon kanssa mitään ongelmia. Pidon ongelma johtuu kuluneista renkaista, ratin ja penkin välistä yleensä. Pidon kanssa täällä on ongelmia ainoastaan Michelin siskoksilla, joista toinen on ajanut CrossClimakseilla kohdusta hautaan.
Rengasvajakeille on tieteellinen maailmankatsomus niin vierasta, etteivät luota mihinkään testeihin taikka tutkimuksiin. Surullisia ihmiskohtaloita.
- Cruzeideri
Testinhäviäjä kirjoitti:
Rullalla tehdyt arviot kilometreistä. Eivät pidä paikkaansa Suomen karkeilla teillä. Kokemusta on, normaalilla ajolla, Nokia n.24tkm, Contit 21tkm, Michelin ja Pirelli 34tkm, Hankook nyt 22tkm.
Vajakki hei, omat kokemuksesihan siis korreloivat ihan kohtuudella tuon testin kanssa, joten mitä uikutat?
- Ei.kysynyt.ei
Cruzeideri kirjoitti:
Vajakki hei, omat kokemuksesihan siis korreloivat ihan kohtuudella tuon testin kanssa, joten mitä uikutat?
Vajakki hei, kysyikö sinulta joku jotain?
- nimim
Toyo rengas kaksi kesää ajettu. Kesäajoa 36000km ja pintaa jäljellä 6mm.
Uutena renkaassa pintaa 9mm. Auto painaa 2150kg. Ajo raskaalla kenkillä, siis vauhdikasta.
Luultavasti kestää saman kuin Misukka. Renkaat kauttaaltaan samaa tasoa.- hinta.ero
Mikä parasta, halvemmat kuin Michelinet?
- dippadaadappadii
Kaikesta tulee pidettyä kirjaa. Viimeksi Astra J:n ensiasennusrenkailla ContiEcoContact tuli ajettua 46502 km.
Kilometrimäärät vastaavat hyvin omia kokemuksia.
Pari kesäkautta ja kolmas kausi jää yleensä vajaaksi.
Olen tosin menestyksellä harrastanut myös vain kahden renkaan ostoa.
En tiedä, tuleeko siitä mitään käytännön säästöä, mutta jos toisen kauden
jälkeen vaihtaa huonoimmat kaksi ja kolmannen kauden jälkeen toiset kaksi,
niin pinnat tulevat tarkemmin käytetyiksi.- Cruzeideri
Haaska tuo Hankook-vajakki, kyllähän hänelle varmasti sanottiin viime vuonna, ettei köyhän kannata halpaa ostaa. Niin vaan osti ja nyt valittaa kun sulivat kesässä alle :)
- Pentti.poika.alkaa
Pölhökustaat tuo numerosarja ja Cruzeideri siskokset. Voi toisten rengasvalinnat ottaa henkilökohtaisesti. Luuleevat reppanat että Michelin kestää kohdusta hautaan ajon. Ovat erittäin kalliit ja liukkaat, kuten testitulokset kertoo. Kesto ei ole syy ostaa Michelinejä, valtaosa muista ominaisuuksista surkeita. Kestäviä renkaita saa halvemmalla muiltakin ja yhtä huonoilla ominaisuuksilla.
- LingLong
Voi hellanlettas, olet sinä hurja. Kerrohan taas kaikille, kun sait kerrankin ostettua koko rengas-sarjan. Oikein misukan Crossclimaksit. Ja kuinka sinulta ryöväsivät rengastyöstä. Ja meinaat seuraavaksi ostaa Nexenit, jos Kelakorvauksistasi saat säästettyä. Muista myös kertoa omanajan kalleudesta.
- Anonyymi
Autobildin v 2021 kattavan kesärengastestin mukaan paras kesärengas olisi Kumho Ecsta, jos painotetaan niitä ominaisuuksia mitä meidän puolikosteissa kesäkeleissä tarvitaan......
Kestävyyteen ja ajomeluun pisteyttäen lista paras olisi. 1.kumho E, 2.goodyear,michelin p, semperit 3.hankook 4.continental,kleber 5.debica,pirelli 6.fulda,bridegestone,nokia w- Anonyymi
Goodyear?
Aivan kammottava rengas, ainakin siinä vaiheessa kun kulutuspinnasta on puolet käytetty.
-meluisa
-vetelee urissa
-painuu luttuun jos auto seisoo muutaman päivän - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Goodyear?
Aivan kammottava rengas, ainakin siinä vaiheessa kun kulutuspinnasta on puolet käytetty.
-meluisa
-vetelee urissa
-painuu luttuun jos auto seisoo muutaman päivänVai painuu luttuun kun auto seisoo, no kyllä se alalaita tahtoo painua aina ihan fysiikan lakien mukaan.
- Anonyymi
Taas osa muistelee iloisia 1970-1980 lukuja, jolloin renkaat vielä kestivät tosiaan noita yli 50.000 ajokilometrejä. Eivät kestä enään. Ominaisuuksia on pitänyt saada paremmiksi ja osa kulutuskestävyydestä on menetetty ja joissain vielä enemmän, kuin toisissa, kaikissa kuitenkin, jossain vaiheessa Nokialaisissa varsinkin.
Ja kun muistellaan, niin esimerkkinä heitän, vaikkakin talvirenkaista. Oli alla 1970 luvulla Vauxhall Viva, eli vaiva ja siinä tuli mukana Pneumatin talvirenkaat, silloinen itäsaksan halppismerkki. Oli niillä jo ostettaessa kaksi talvikauta ajettu ja sen jälkeen ajoin kolmena talvena yli 70.000 km. Eivätkä ne juuri kuluneet, siis noin kuvainnollisesti. Eli pintakuviota oli vielä yli puolet jäljellä ja nastatkin olivat pysyneet tosi hyvin kiinni renkaissa. Siinä olikin hyvät puolet.
Renkaat olivat kivikovat, hirveät ajaa, pitoa ei ollut nimeksikää varsinkaan liukkailla jäisillä teillä ja sekin vähä vain sen ajan pitkien nastojen ansiosta, melu oli aivan kamala. Sitten 1989 alla Nissan Sunny jossa alla uudet Nokian kesärenkaat, tyyppiä en nyt muista, mutta yhden kesäkauden ajot 16.000 km ja mallia silestonet. Syksyllä alle vielä hetkeksi misukat ja seuraavina kahtena kesänä 42.000 km:n jälkeen jäivät alle kun auto meni vaihtoon.
Nyt on alla Goodyearin 225 leveyden renkaat. Auton mittarissa 44.000 km, ajettu niillä noin puolet. Tuskin kestävät enää koko tätä kesää. Kuluessaan muuttuneet meluisammaksi kuin misukoiden nastalliset 205 leveyden talvirenkaat.
Nyt näytti Michrlin Primacy voittaneen Tm:n kesärengastestin, aika selvästi.- Anonyymi
Meillä nuo leveät kesärenkaat pitää meteliä teiden takia ja kuluneena tilanne pahenee. Ei liene rengasmerkistä kiinni.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meillä nuo leveät kesärenkaat pitää meteliä teiden takia ja kuluneena tilanne pahenee. Ei liene rengasmerkistä kiinni.
Voipi olla noinkin, joka tapauksessa kuluneena melu reilusti lisääntynyt. Tasapainotuskin on uusittu.
- Anonyymi
Crossclimatet kesti reilusti yli 60tkm. Ajotyyli on reippaan ja tavallisen vaihtelua, muttei mitään tahallista revittelyä kuitenkaan, vaan ennakoiva sekä pehmeä ajo tavoitteena, mutta raskaalla kaasujalalla ja kovia mutkanopeuksia ajaen. Vaimo toki ajaa rauhallisemmin. Auto on keskikokoinen tai raskaahko, noin 1600kg.
Rengastestien mukaan myös jotkut Goodyearin ja Continentalin renkaat voi kestää tuollaista 60tkm+. Nokialaiset eivät puoliakaan siitä.
- Anonyymi
Nyt auton mittarissa 110tkm josta kesärenkailla ajettu noin 60%. Kulutuspintaa 205-55-R16 jäljellä 2-3mm., uudet renkaat menevät alle ensi kesäksi.
- Anonyymi
Kyllähän se sisämelu kasvaa, kun puoli senttiä eristekumia lähtee pois. Sitten kun vaihtaa uusiin renkaisiin, niin tuntuu taas hiljaiselta.
Muistan 80-luvun alkupuolelta, kun faijan hankkimassa suht vähän ajetussa autossa oli ns. ristikudosrenkaat, ei teräsvyörenkaat. Edellinen omistaja oli kai ollut tosi säästäväinen ja ostanut viimeisiä sellaisia jostain liikkeen perukalta. Mutkaisella talvisella tiellä tuntui että kaarteeseen piti tähdätä, ei ajaa. Nastamelu oli kammottava. Merkkiä en muista. Tuntuma muuttui sitten täysin uusilla renkailla. Kesärenkaissa silloiset nokialaiset eivät kuluneet millään, tosin vinkuivat kaarteissa kuin elokuvissa. Materiaali taisi olla tosi kovaa.- Anonyymi
Tuli niillä ajettua, nimittäin Nokia NR 20 elokuvarenkailla, mitkä ulisivat kovin
ainakin meidän kaupungin kivitiellä. Ei kovinkaan sopivia sadekeleille.
- Anonyymi
Vähän ohi menee aiheesta, mutta venetraileriin renkaat hankittu Nelipyörästä 2019. Renkailla ajettu noin 400 km. Nyt renkaat halkeilleet sivuista ja käyttökelvottomat. Ei vakuuta Nelipyörän renkaat.
- Anonyymi
Työmatkaa ajoin reilut 30 vuotta noin 30000 km vuodessa. Kesäkumeilla 16000 km vuodessa. Renkailla oli huomattavat erot. Huonoimmat olivat Nokian kesäkumit joiden ostot lopetin kahden sarjan jälkeen. Kestivät yhden kesän. Parhaat olivat Michelin ja Uniroyal, jotka kestivät lähes kolme kesää. Lähes samaan pääsivät Tyfoon, BS ja Goodyear.
Hankook ja Dayton, joilla ajoin noin 20000 km. Ajosuorite oli vertailukelpoinen kun matka, ajotyyli jne oli samat renkaille. Rengaskoko vaihteli mutta pisimmällään oli sama auto 12 vuotta jossa mittasin myös bensankulutusta /rengassarja missä ero oli n 0,5 l/100 km.- Anonyymi
Ja renkaan kesto on tärkeintä?
Renkaat muuttuvat yhtenään ja myös niiden kesto.
Typerä vanha ketju.
- Anonyymi
Tässä näin kesärengas kauden alkajaisiksi saksalainen käsitys renkaiden kestoiästä. Yhtään ei yllättänyt, ettei testivoittaja kotimainen rengas loistanut tässä testissä. Kiinalaisia on yleisessä keskustelussa pidetty halpoina ja kestävinä, mutta nyt ei kyllä ihan siltä näytä.
https://www.is.fi/autot/art-2000010304377.html- Anonyymi
Nokian ei ole näköjään päässyt edes tuonnelopputesteihin. Oma kokemus siitä on, tosin vuosien takaa, että kuluu tosi nopeasti. Luvattiin kyllä paljon enemmän. Ei siis koskaan enää Nokian renkaita.
- Anonyymi
Onko kellään merkistä Greentrac Journey-X kesärenkaista kokemusta , aika lähellä nimeen greenmax joka linglong renkaiden etiketissä ? ovat näemmä nyt alennusmyynnissä , aika vähän netistä löytyy tietoa , muutamalla satkulla sais sarjan , toki laitot päälle.
- Anonyymi
Osta kunnolliset tunnetun perinteisen valmistajan renkaat. Halvalla et saa kelvoillista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osta kunnolliset tunnetun perinteisen valmistajan renkaat. Halvalla et saa kelvoillista.
Kiitos mielipiteestäsi , näimpä se lie paree tehdä , eipä tuossa mahdottomia säästä ja harmittaa pitkään ajella nuo loppuun jos tulee hutihankinta .
- Anonyymi
No niin, tänne onkin ehkä tullut aikoinaan kirjoiteltua. Viime syksynä loppui Crossclimateilla ajelu. Kestivät kuten Michelinin maineen ja rengastestien mukaan pitikin eli reilusti yli 60tkm. Kaksi talveakin niillä tuli ajeltua, joskin toisena talvena ja silloin jo pari kesääkin ajettuina olivat kyllä surkeat talvipidoltaan. Vielä viime syksynä noin 2mm pinnalla pito oli märälläkin niin hyvä, ettei mitään luistelua esiintynyt, vaikka ajan mutkat usein kovempaa kuin käytännössä kukaan.
- Anonyymi
50 000 km on kestänyt. Riippuu paljonko yhdessä kesässä ajat. Jos 40000 km, voi jotkut merkit kuluakin silloin yhdessä kesässä. Ja teho syö renkaita, jos tehoja käyttää yli tarpeen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 803639
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t302404Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä852060Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian191590- 281431
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261429Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni71384Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu671337Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101237Kerro nainen
Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.531085