Jouduin menemään hammaslääkäriin lähestyvää tekonivel-leikkausta silmälläpitäen. Ensikäynnillä vedettiin kolme risaa hammasta irti. Toisella käynnillä röntgenkuvan perusteella kaksi. Minulle sanottiin että luukato on niin paha että ilmeisesti pitää vetää loputkin. Miksi siis hampaani ovat niin tiukasti kiinni että toinen viimeksi otetuista teetti työtä puoli tuntia ja se piti pilkkoa osiin. Miksi ien ei ole vieläkään umpeutunut ja sieltä näkyy luu (mikä luu jos luukato on vienyt kaiken?) vaikka aikaa on kulunut jo kaksi viikkoa. Särkyä on vieläkin. Miten luukato paranee jos hampaat irrotetaan? Tämä kuulemma johtuu siitä että ientulehdus on levinnyt luuhun asti. Minulla ei ole koskaan ollut ientulehdusta eikä hammaskiveä.
rajua hoitoa
6
2792
Vastaukset
- Kun..
Joutuu tekonivel leikkaukseen hampaat täytyy olla todella hyvässä kunnossa eli ei tulehduspesäkkeitä missään. Risat hampaat poistetaan, koska juurihoito on aina iso riski varsinkin, kun on leikkaus edessä.
Röntgen kuvista lääkäri näkee missä kohti luuraja kulkee, hammas tarvitsee luuta leukaluuhun kiinnittyäkseen. Tulehduksen myötä luuraja on saattanut vetäytyä ja nyt puhutaan muutamista senteistä.
Luukato ei ole mielestäni oikea sana, koska se viittaa osteoporoosiin. Voit etsiä netistä tietoa parodontiitista se ehkä selittää asian. Parodontiitti on hampaan ympäröivän kudoksen tulehdus. Tulehduksen myötä bakteerit pääsevät syvemmälle ientaskussa ja tuhoavat näin etenemällään myös leukaluuta.
Harvalla aikuisella ei ole hammaskiveä eli vaikka sinulta ei olisi koskaan poistettu hammaskiveä ei välttämättä tarkoita ettei sinulla sitä olisi. Hammaskiveä on ikenen päällä(=näkyvää) ja ikenen alla. Ikenen alle et itse näe.
Ientulehdus tarkoittaa verenvuotoa ikenistä(myös pienet verenvuodot esim.hampaita puhdistettaessa), ien saattaa olla turvoksissa ja arka. Huom!kannattaa myös puhdistaa niitä hammasvälejä-->sinne kaikki bakteerit jäävät tulehduttamaan ikenen. - itselläni
osiinpilkkomista piti tehdä viisaudenhampaiden poiston kohdalla, tämä siksi että juuret olivat osittain "kiinni" leukaluussa. Se on kai aika tavallistakin alatakahampaissa. Lääkäri sitten operaation jälkeen näytti jäännökset mahtavine juurineen ja tottahan se oli. Olisi antanut mukaankin mutta sanoin kiitos ei:)
- Leikattu
Heippa!
Itselleni leikattiin tekonivel lonkkaan viime keväänä. Ennen sitä saneerattiin koko suu ja mulla se tarkoitti 11 hampaan poistoa! Ei kovin kivalta tuntunut kun hammaslääkäri sen kertoi mitä edessä on! Kaikki risat ja juurihoidetut piti poistaa! Nyt on osaproteesit suussa mutta kävelen paremmin kuin pitkään aikaan! Ainakin omasta mielestä hyvä vaihtokauppa? Ikää vasta 39 joten kävelyä on paljon vielä edessä ja jos joskus on varaa niin suuhun voi laitella implantteja. Älä murehdi hampaita vaan ajattele tulevaa helpotusta! Tsemppiä hammashoitoihin ja leikkaukseen!- juurihoidetut
poistaa? Näkyikö niissä jotain epäilyttävää? Ehkä tulehdusta tms. JoS hammas on ok täytetty ja juurihoidettu eikä tulehdusta näy eikä mitään epämääräistä niin niitä ei tarvitse poistaa.
- Tiinu***
Kiitos vastauksista! Juuri tuo parodontiitti oli kyseessä mutta en muistanut sitä. Olin ihan kuin puulla päähän lyöty kun hammaslääkäri lateli näitä minulle. Muutama yö meni miettiessä ja itkeskellessä. Voihan olla että on piilossa hammaskiveä. Tiukat hammasvälit minulla on ja sinne varmaan jää likaa joka tulehduttaa. No kohta ei ole enää sitä harmia : ) Sitä kyllä ihmettelen kun hampaat eivät heilu ollenkaan. Odottelen kutsua sairaalan suu-ja leukasairauksien poliklinikalle. Sain sinne lähetteen.
- kaimasi
Minullakin poistettiin 2 viikkoa sitten tulehtunut hammas. Olen myös ihmetellyt, että miksi tuo monttu ei mene kiinni sitten millään.. Sinne kertyy vaan karmee kasa aina sapuskaa syönnin yhteydessä, vaikka yritän syödä toisella puolella.
Huomenna varaankin päivystys-ajan ja käyn näyttämässä sitä uudestaan. Monttua myös hieman jomottaa. Sunnuntaina loppui juuri antibiootti kuuri, joten toivon että tulehdus olisi ainakin hellittänyt..
Tämä käy vaan niin raivostuttavaksi, kun tuo monttu on koko ajan täynnä ruoan palasia, eivätkä ne edes purskuttamalla meinaa lähteä sieltä pois..
*tahtoo terveet hampaat ja terveen suun*
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t503347- 151740
- 361721
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin171661Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251392Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401322- 611299
Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901085Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221033- 128984