Oma auto vai vapaa-autoetu

---

Olen nyt tilanteessa, jossa huomiseksi pitää päättää otanko vapaan autoedun vai ostanko oman auton. Autoa ei siis omasta takaa ole.

Olen yrittänyt ottaa selvää, miten verotus menee, mutta siitäkään en nyt ihan ole varma.


Eli palkka 2750 € (vero% 25), autoedun arvo 640 €. Olettaisin menevän jotakuinkin näin:

Ilman autoetua käteen jää [2750 - (2750 x 0,25)-(2750 x 0,05)] 1926 euroa

Autoedussa vero% nousee vaikka 30:een. Tällöin verot [2750 - (3390 x 0.3) - (3390 x 0,05)] 1564 euroa.

Eli autoetu tulee maksamaan 1926-1564 = 362 euroa kuukaudessa.

Yksityisajoja tuskin kertyisi vuodessa montaa tuhatta. Jos ajaa alle 18 000 km vuodessa saa kai jotain helpotuksia (0,16 c / km?), jos ajaa vaikka 5000 km omia ajoja saako sitten 13 000 x 0,16 eli 2080 vähennyksiä? Vai meneekö tästä vielä joku vero? Onko tällä joku katto, eli jos vaikka ei aja omia ajoja yhtään niin saako periaatteessa kaikesta 18 000 km tuon vähennyksen.

En ole omaa autoa ikinä omistanut, joten en tiedä mitään käyttökustanuksista, paljonko niitä suurinpiirtein tulee vuodessa. Tai paljonko arvo laskee? Kuulostaa aika hurjalta, jos menee yli tuon 370 €, koska autosta todennäköisesti sitten myydessään saa edes muutaman tonnin takaisin, vaikka arvo kai alenee melko vauhdilla. Kilometrikorvauksilla kai edes jonkin verran pystyy kattamaan kustannuksia, jos omaa käyttää.

Työajoa kertyisi noin 20 000 km ja jos auton ostan hinta olisi jotain 10-15 tuhatta. Lainaa en ottaisi, joten mitään korkokustannuksia ei tulisi.

Jos joku viitsisi vähän valaista näitä olisin hyvin kiitollinen, tätä on tämä viikko pyöritelty ja yksi sanoo toista toinen toista. Autoista mitään tajuamattomana asia on hieman hankala, kun en henk.koht autoa edes tarvitsisi saatikka haluaisi!

Kiitos!

11

3867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Autoetuilija

      >Eli autoetu tulee maksamaan 1926-1564 = 362 euroa >kuukaudessa.

      Olet laskenut veron periaatteessa oikein. Prosentti ei tosin nouse aivan noin paljon, mutta laskukaava on oikein.


      >Yksityisajoja tuskin kertyisi vuodessa montaa >tuhatta. Jos ajaa alle 18 000 km vuodessa saa kai >jotain helpotuksia (0,16 c / km?), jos ajaa

      Ajopäiväkirjaa pitämällä voit pienentää veron määrää. Maksat aina perusosan, joka on 1,4% auton uushankintahinnasta ja sen päälle 16 senttiä/kilometri omista ajoista (vapaa autoetu).

      >vero? Onko tällä joku katto, eli jos vaikka ei >aja omia ajoja yhtään niin saako periaatteessa >kaikesta 18 000 km tuon vähennyksen.

      Perusarvon maksat aina, vaikka et ajaisi lainkaan.

      >En ole omaa autoa ikinä omistanut, joten en tiedä >mitään käyttökustanuksista, paljonko niitä >suurinpiirtein tulee vuodessa. Tai paljonko arvo

      Ylläpitokustannukset riippuvat tietysti autosta, mutta voit hyvin laskea n. 6 euroa/100 km ja tämä tietysti niin omista kuin työajoistakin.

      Auton arvo laskee ensimmäisenä vuonna eniten, autosta riippuen ehkä 20-30% ja sen jälkeen 10-15% vuodessa.

      Tulopuolelle voit laskea km-korvauksen. Koska omat ajosi olisivat noin vähäiset ja korvattavat työajot noinkin suuret, minä neuvon sinua ilman muuta hankkimaan oman auton.

      • ---

        Kiitos paljon! Tämä auttoi jo huomattavasti. Vahvistui ajatus sen oman kaaran ostamisesta. Työpaikalla autoedun käyttäjät vaan saivat pään sekaisin jankuttamalla, ettei mitään järkeä ostaa omaa. Mutta itketään sitten vuoden päästä jos päätös näyttääkin menneen metsään.


      • Nyt kokemusta on
        --- kirjoitti:

        Kiitos paljon! Tämä auttoi jo huomattavasti. Vahvistui ajatus sen oman kaaran ostamisesta. Työpaikalla autoedun käyttäjät vaan saivat pään sekaisin jankuttamalla, ettei mitään järkeä ostaa omaa. Mutta itketään sitten vuoden päästä jos päätös näyttääkin menneen metsään.

        Hei, nyt heti mulle neuvoja please!
        Verottajalta tuli tänään postia; pyytää selvitystä ajetuista kilometreistäni ja tilanteeni on tämä:
        Mulla on vapaa autoetu. Tymatkaa päivittäin kotoa työpaikalle 84km, eli vuodessa naitä yksityisajaoksi laskettavia kertyy n 19 000km. Työajoja ajelen ehkä n 5 000km/v ja matkamittariin kertyy vuodessa noin reilut 40 000km. Siis mulla on aika paljon omia ajoja.
        Jos nämä lähden ilmoittamaan verottajalle em mukaan, niin mätkyjä tuleepi tosipaljon.
        Mutta jos en vastaa kyselyyn mitään, niin tapahtuuko näin:
        Verottaja laskee että koti-työpaikka-välistä kertyy tuo 19 000km ja lisää siihen arvionaan 6 000km omia ajoja saaden 25 000km. Näistä vähentää sitten sen 18 000km joka sisältyy autoedun arvoon ja ylittävästä 7 000km:sta perii multa jälkiveroa 0,16eur/km, elikkä n1200eur.

        Jos tämä on odotettavissa, niin minun kannattanee vain odotella mitä tapahtuu, ja olla vastaamatta kyselyyn mitään?
        Onko näin?
        Vastatkaa pian, koska minun vastattava 15.10. mennessä


      • viime vuonna
        Nyt kokemusta on kirjoitti:

        Hei, nyt heti mulle neuvoja please!
        Verottajalta tuli tänään postia; pyytää selvitystä ajetuista kilometreistäni ja tilanteeni on tämä:
        Mulla on vapaa autoetu. Tymatkaa päivittäin kotoa työpaikalle 84km, eli vuodessa naitä yksityisajaoksi laskettavia kertyy n 19 000km. Työajoja ajelen ehkä n 5 000km/v ja matkamittariin kertyy vuodessa noin reilut 40 000km. Siis mulla on aika paljon omia ajoja.
        Jos nämä lähden ilmoittamaan verottajalle em mukaan, niin mätkyjä tuleepi tosipaljon.
        Mutta jos en vastaa kyselyyn mitään, niin tapahtuuko näin:
        Verottaja laskee että koti-työpaikka-välistä kertyy tuo 19 000km ja lisää siihen arvionaan 6 000km omia ajoja saaden 25 000km. Näistä vähentää sitten sen 18 000km joka sisältyy autoedun arvoon ja ylittävästä 7 000km:sta perii multa jälkiveroa 0,16eur/km, elikkä n1200eur.

        Jos tämä on odotettavissa, niin minun kannattanee vain odotella mitä tapahtuu, ja olla vastaamatta kyselyyn mitään?
        Onko näin?
        Vastatkaa pian, koska minun vastattava 15.10. mennessä

        sama tiedustelu.koto-työ 18,000 km vuodessa.Tein virheen ei olisi pitänyt laittaa työmatkavähennyksiin. Milläs selitt ne muut kilometrit?. Olisi tullut muutaman tonnin mätkyt. Jätin selvittämättä ja tuli 800 euroa mätkyä. En tosiaan tiedä tuleeko jatkoa muta katsotaan.Jätin keväällä auton pois 12 vuoden autoedun jälkeen.Nyt oma ja nettopalkka nousi 700 eur/kk ja noin 5-7,000 eur vuodesa km-korvauksia.No auto ei enää le 40,000 auto vaan puolet sitä ja silti uusi.


      • voi puolittaakin

        Tuo 60 snt/km pätee melko uudenkarhealle perheluokan pirssille.

        Jos tyydyt uudehkoon ja/tai pienehköön käytettyyn autoon, joku 25..40 snt/km on ihan realistinen tavoite. Km-kulut riippuu siitäkin, paljonko lasket autolle loppuarvoa kun joskus myyt tai vaihdat sen. Suuri osa haarukan erosta tulee pääomakuluista.

        Kymppitonnin kahta puolta löytyy maltillisesti ajettuja tai vankaksi tiedettyjä, pienempiä tai isompiakin ajokkeja. Näissä on sen verran vähän kilometrejä (= pitää hakea autoa, jossa vähän km) että päääntöisesti pääsee "vain ajamaan", eikä tarvitse heti odottaa isompia remontteja.

        Tavanomaista dieselautoa sinulle ei ehkä kannata suositella, jos ajat vähän, koska dieselvero on kallis kiinteä kulu.

        Poikkeus sääntöön, jos olet pääsääntöisesti sinkku tai pariutumassa ja ego kestää, ehdottomasti halvimmalla pääset hommaamalla dieselpakettiauton, pick-upin tai pakuksi rekisteröidyn d-henkilöauton (1 1 henkeä, esim. Ford Fiesta Van, Citroen Berlingo, Peugeot Partner tms). Tällöin meno on halpaa, koska käyttövoimavero on näille ajoneuvoille tyypillisesti


    • Gabbe

      Työnantaja ei tarjoa autoetua perusteetta, se on ta:lle edullisempaa.

      Noin pienellä palkalla ota ehdottomasti oma auto, pidä sitä hyvää huolta ja käytä monta vuotta, niin säästät oikeasti rahaa.

      Ne jotka kokevat ts-auton paremmaksi vaihtoehdoksi eivät tietenkään lähde perustelemaan omaa valintaansa virheelliseksi, kukapa suomalainen nyt omia virheitään tunnustaisi.

      Tuohon löytyy todella hyvä exceli, jos haluaa laskea kaikki tekijät.

      Minulla n 8t työajoja vuodessa.

      T. 4 ts-autoa eikä tuota virhettä enää ikuna.

      • olisko jaossa..?

        Onko missään webissä heittää exceliin linkkiä, jolla vois laskee noita vaihtoehtoja ?

        Ennakkoon kiitollinen.


      • ottamaan TS auton
        olisko jaossa..? kirjoitti:

        Onko missään webissä heittää exceliin linkkiä, jolla vois laskee noita vaihtoehtoja ?

        Ennakkoon kiitollinen.

        Voiko työnantaja pakottaa ottamaan TS auton?
        Tämänhetkinen tilanne: Työajoa n 45tkm/vuosi, täysi autoetu

        Tuli töihin tullessa olo, että TS auto on ainut vaihtoehto


      • Autoetuilija
        ottamaan TS auton kirjoitti:

        Voiko työnantaja pakottaa ottamaan TS auton?
        Tämänhetkinen tilanne: Työajoa n 45tkm/vuosi, täysi autoetu

        Tuli töihin tullessa olo, että TS auto on ainut vaihtoehto

        Ei kai ketään voi pakottaa ottamaan työsuhdeautoa, mutta työhön liittyvät ajot työnantaja voi toki käskeä ajamaan työnantajan omistamalla/liisaamalla autolla.

        Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että hankkiudut työpaikalle omin neuvoin, ajat työajot ja jätät työauton päivän päätteeksi työpaikalle. Jos työsi vaatii esim. kotoa lähtemistä tai sinne palaamista, on tällainen käytäntö tietenkin melko mahdoton.


      • Anonyymi
        ottamaan TS auton kirjoitti:

        Voiko työnantaja pakottaa ottamaan TS auton?
        Tämänhetkinen tilanne: Työajoa n 45tkm/vuosi, täysi autoetu

        Tuli töihin tullessa olo, että TS auto on ainut vaihtoehto

        Mitään työsuhde-etua ei voi pakottaa, suosittelen ottamaan laakista yhteyden liiton lakimieheen ja avaamaan asiaa pakottavasta ihmisestä henkilöstöorganisaatioon selvityspyynnön + mahdollisesti työtuomioistuimeen menosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitään työsuhde-etua ei voi pakottaa, suosittelen ottamaan laakista yhteyden liiton lakimieheen ja avaamaan asiaa pakottavasta ihmisestä henkilöstöorganisaatioon selvityspyynnön mahdollisesti työtuomioistuimeen menosta.

        Jos on kyse uudesta ihmisestä/työsopimuksesta niin työnantaja voi määrittää että työsopimukseen kuuluu autoetu ja siitä ei neuvotella eli take it or leave it.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5634
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2496
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1977
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      59
      1725
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      10
      1281
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe