Tuossa Mitsubishi colt -84:seen vaihdoin eteen iskunvaimentimet. Oikeastaan en tiedä mitä menin sitten tekemään sillä, kun etujarrut rupesivat hinkkaamaan.
Ei kenelläkään sattuisi olemaan mitään vinkkejä, millä voisi saada jarrut entiselleen? Kaverin mukaan jarrujen ilmauksesta ei ainakaan pitäisi olla apua, vai kuinka on?
Mutta joo, tälläistä kait se on se aloittelevan autoilijan arki :-)
Etujarrut jumissa
14
2691
Vastaukset
- petro_din
juuh, ajat vaan jos kulkee ja jossei kule niin itellä autto vanhaan dixoon levyjen pieni hiominen... ongelmahan johtuu kaiketikkin siitä että ei se wanaha sylinteri jaksa palauttaa... tai joku jumee... mutta josne muuten toimii(sylinteri liikkuuu) niin kokeile tota... tietty voit vaan koittaa rempata eestaas sitä sylinteriä...
- Minäkikö
Kaikki on oikein paikallaan. Pumppaile sylintereitä varovasti, etteivät pullahda pois, eli paina varovasti jarrua ja paina sitten sylinteri pohjaan, jos ei muuten mene niin puristimella tai putkipihdeillä. Jos ei auta niin käytä sylinterit pois ja hio mahdolliset paskat ja kolot pois vesihiontapaperilla. Minä kyllä olen aina vaihtanut uudet jarrupalat (kengät taakse jos rummut) kun on tullut ongelmia, helpoin tapa korjata ja ovat halpoja tarvikkeena. Joskus olen hionut enimmät ruosteet levyistä pois.
- remontti mies
Niin, eli miten tämä homma näin tarkemmin menee? Siis kun otan renkaan irti, niin mikä se sylinteri siellä on? Oma epäilyni on se, että olisiko se "iso" pyöreä levy mihin jarrupala ottaa kiinni.
Aika todennäköistä, että arvaleni meni päin seiniä. Mutta olisi kiva jos joku viitsisi kertoa hieman tarkemmin ihan "kädestä" pitäen :-) - Minäkikö
remontti mies kirjoitti:
Niin, eli miten tämä homma näin tarkemmin menee? Siis kun otan renkaan irti, niin mikä se sylinteri siellä on? Oma epäilyni on se, että olisiko se "iso" pyöreä levy mihin jarrupala ottaa kiinni.
Aika todennäköistä, että arvaleni meni päin seiniä. Mutta olisi kiva jos joku viitsisi kertoa hieman tarkemmin ihan "kädestä" pitäen :-)Se sylinteri on pyöreä "kappale" joka painaa jarrupaloja kiinni jarrulevyyn eli siihen isoon pyöreään levyyn. Sylintereitä voi olla kaksi mutta yleensä vain yksi. Vois kais sitä kertoa kädestäpitäen mutta kun nuo auton on erillaisia eli voi antaa vain yleisneuvoja tai nähdä itse tapaus.
- GG.,
remontti mies kirjoitti:
Niin, eli miten tämä homma näin tarkemmin menee? Siis kun otan renkaan irti, niin mikä se sylinteri siellä on? Oma epäilyni on se, että olisiko se "iso" pyöreä levy mihin jarrupala ottaa kiinni.
Aika todennäköistä, että arvaleni meni päin seiniä. Mutta olisi kiva jos joku viitsisi kertoa hieman tarkemmin ihan "kädestä" pitäen :-)Osta autoosi korjausopas. Minä huusin omaani huutonetistä halvalla, kun en ollut tuollaisiin autoihin aiemmin kajonnut. Korjausoppaissa on asiat esitetty niin selvästi että aloittelijakin tajuaa suht helposti.
- JO;)
ja kun kyseisessä automallissa joutuu purkamaan jarrut, laitoitko palat samoin päin kun ne aikaisemmin oli?
- remontti mies
"ja kun kyseisessä automallissa joutuu purkamaan jarrut, laitoitko palat samoin päin kun ne aikaisemmin oli?"
Tuota noin, ihan suosiolla sain laitettua iskarit kiinni. Siis, että ei joutunut purkamaan jarruja. Laitoin vain auton tukkien päälle, otin vanhat iskunvaimentimet pois ja löin uudet tilalle. Sitten kun lähdin testiajolle, niin huomasin/kuulin että etujarrut hinkkaa pahemman kerran. Eilen n.120km pöristelin sillä, jarrut kuumeni sen verran paljon, että ei tarvinnut kuin sylkäistä vanteelle niin sihahti.
Asiaa ei myöskään helpota se, että toisella puolella hinkkaa hieman enemmän. Suurilla nopeuksilla meinää olla hieman epämiellyttävä ajaa (80-120km/h) auto puoltaa ja tärisee kuin tärypora. - Tapio
remontti mies kirjoitti:
"ja kun kyseisessä automallissa joutuu purkamaan jarrut, laitoitko palat samoin päin kun ne aikaisemmin oli?"
Tuota noin, ihan suosiolla sain laitettua iskarit kiinni. Siis, että ei joutunut purkamaan jarruja. Laitoin vain auton tukkien päälle, otin vanhat iskunvaimentimet pois ja löin uudet tilalle. Sitten kun lähdin testiajolle, niin huomasin/kuulin että etujarrut hinkkaa pahemman kerran. Eilen n.120km pöristelin sillä, jarrut kuumeni sen verran paljon, että ei tarvinnut kuin sylkäistä vanteelle niin sihahti.
Asiaa ei myöskään helpota se, että toisella puolella hinkkaa hieman enemmän. Suurilla nopeuksilla meinää olla hieman epämiellyttävä ajaa (80-120km/h) auto puoltaa ja tärisee kuin tärypora.No, ei iskunvaimentajien vaihto saa jarruja laahaamaan, kyseessä saattaa olla puhdas sattumakin.
Mutta kun nyt noin puoltaa ja täristää herää vähän huoli kuinkahan remonttisi on oikein onnistunut.
Koska et tiennyt mikä on jarrulevy vs jarrusylinteri, oletko varma että olet yleensä vaihtanut iskunvaimentimen?
Etuiskareiden vaihto ei oo yleensä mikään pikkujuttu, iskarihan on jousen sisällä. Korjaamotkin ottaa siitä enemmän kuin takaiskareiden vaihdosta.
Suosittelen sinulle ehdottomasti automallisi Alfamer korjauskirjan hankintaa, niissä on askel askeleelta kuvattu kuvin kuinka mikin korjaus tehdään, hinta jotain 20e-30e. - remontti mies
Tapio kirjoitti:
No, ei iskunvaimentajien vaihto saa jarruja laahaamaan, kyseessä saattaa olla puhdas sattumakin.
Mutta kun nyt noin puoltaa ja täristää herää vähän huoli kuinkahan remonttisi on oikein onnistunut.
Koska et tiennyt mikä on jarrulevy vs jarrusylinteri, oletko varma että olet yleensä vaihtanut iskunvaimentimen?
Etuiskareiden vaihto ei oo yleensä mikään pikkujuttu, iskarihan on jousen sisällä. Korjaamotkin ottaa siitä enemmän kuin takaiskareiden vaihdosta.
Suosittelen sinulle ehdottomasti automallisi Alfamer korjauskirjan hankintaa, niissä on askel askeleelta kuvattu kuvin kuinka mikin korjaus tehdään, hinta jotain 20e-30e.Iskunvaimentimet vaihdoin, tai siis koko "hoidon" iskarit ja jouset. Jouset olivat siellä iskunvaimentimien ylä ja alalautasten välissä, eli oman ymmärrykseni mukaan jouset olisivat iskunvaimentimen sisällä.
Sattumaakin se voi tietenkin olla. Iskunvaimennin käsittääkseni ihan oikein on asennettu, sillä kun käytin autoa tuossa hitsattavana korjaamolla, niin pyysin heitä samalla tarkastamaan onko ne oikein laitettu paikoilleen. Sekä tämän jälkeen vielä suoritin katsastuksen.
Sitä kyllä ihmettelen, miksi katsastuksessa ei puhuttu mitään siitä, että jarrut hinkkaavat. Olisi voinut olettaa, että tulee korjauskehotus tms.
Olen ajatellut sellaista, että olisiko mahdollista jos olen jarrukenkää epähuomiossa painanut niin paljon, että se olisi junnautunut kiinni jarrulevyyn. - Juuso
remontti mies kirjoitti:
Iskunvaimentimet vaihdoin, tai siis koko "hoidon" iskarit ja jouset. Jouset olivat siellä iskunvaimentimien ylä ja alalautasten välissä, eli oman ymmärrykseni mukaan jouset olisivat iskunvaimentimen sisällä.
Sattumaakin se voi tietenkin olla. Iskunvaimennin käsittääkseni ihan oikein on asennettu, sillä kun käytin autoa tuossa hitsattavana korjaamolla, niin pyysin heitä samalla tarkastamaan onko ne oikein laitettu paikoilleen. Sekä tämän jälkeen vielä suoritin katsastuksen.
Sitä kyllä ihmettelen, miksi katsastuksessa ei puhuttu mitään siitä, että jarrut hinkkaavat. Olisi voinut olettaa, että tulee korjauskehotus tms.
Olen ajatellut sellaista, että olisiko mahdollista jos olen jarrukenkää epähuomiossa painanut niin paljon, että se olisi junnautunut kiinni jarrulevyyn.Jarrut alkoivat laahaamaan tuntuvasti vasta jonkin aikaa iskareiden vaihdon jälkeen? Mutta kannattaa tosiaan ostaa tuollainen alfamerin korjausopas, siinä on neuvottu askel askeleelta kaikki korjaukset ja niin selkeästi että aloittelijakin tajuaa. Huutonetistä saa hyvällä tuurilla todella halvalla ja eivät ne uutenakaan kovin kalliita ole kun ottaa huomioon kuinka paljon säästää tekemällä remontit itse.
- Tapio
remontti mies kirjoitti:
Iskunvaimentimet vaihdoin, tai siis koko "hoidon" iskarit ja jouset. Jouset olivat siellä iskunvaimentimien ylä ja alalautasten välissä, eli oman ymmärrykseni mukaan jouset olisivat iskunvaimentimen sisällä.
Sattumaakin se voi tietenkin olla. Iskunvaimennin käsittääkseni ihan oikein on asennettu, sillä kun käytin autoa tuossa hitsattavana korjaamolla, niin pyysin heitä samalla tarkastamaan onko ne oikein laitettu paikoilleen. Sekä tämän jälkeen vielä suoritin katsastuksen.
Sitä kyllä ihmettelen, miksi katsastuksessa ei puhuttu mitään siitä, että jarrut hinkkaavat. Olisi voinut olettaa, että tulee korjauskehotus tms.
Olen ajatellut sellaista, että olisiko mahdollista jos olen jarrukenkää epähuomiossa painanut niin paljon, että se olisi junnautunut kiinni jarrulevyyn.Tämän selvityksen perusteella sanoisin että jarrusi jumittamisella ei ole mitään tekemistä iskareiden vaihdon kanssa. Jarrut voivat ruveta laahaamaan hyvinkin pian katsastuksen jälkeen, itsellä meni kerran vain viikko katsastuksesta kun takajarrut jumittivat.
Itse et ole vikaa kenkää painamalla aiheuttanut, ota huomioon että jarrutettessa kenkiä painetaan jarrulevyä vasten paljon suuremmilla voimilla.
Kyllä se nyt on niin että jarrut on vikaantumisen takia aukaistava, puhdistettava satulan liukupinnat, palat uusittava, tarkistettava ettei jarrusylinteri jumita (jos jumittaa onkin edessä satulan purku eli sylinterin irroitus puhdistuksineen, kasauksen jälkeen jarrujärjestemä pitää ilmata) Tässä vain karkeasti mitä edesssä on, katso tarkemmin korjausoppaasta tai vie korjaamolle)
Jos jarrulevy on pahasti urautunut ja kulunut voit joutua uusimaan senkin. - remontti mies
Tapio kirjoitti:
Tämän selvityksen perusteella sanoisin että jarrusi jumittamisella ei ole mitään tekemistä iskareiden vaihdon kanssa. Jarrut voivat ruveta laahaamaan hyvinkin pian katsastuksen jälkeen, itsellä meni kerran vain viikko katsastuksesta kun takajarrut jumittivat.
Itse et ole vikaa kenkää painamalla aiheuttanut, ota huomioon että jarrutettessa kenkiä painetaan jarrulevyä vasten paljon suuremmilla voimilla.
Kyllä se nyt on niin että jarrut on vikaantumisen takia aukaistava, puhdistettava satulan liukupinnat, palat uusittava, tarkistettava ettei jarrusylinteri jumita (jos jumittaa onkin edessä satulan purku eli sylinterin irroitus puhdistuksineen, kasauksen jälkeen jarrujärjestemä pitää ilmata) Tässä vain karkeasti mitä edesssä on, katso tarkemmin korjausoppaasta tai vie korjaamolle)
Jos jarrulevy on pahasti urautunut ja kulunut voit joutua uusimaan senkin.Kiitoksia kaikille jotka yrittivät jeesata. Pitänee huomenna käydä ensitöiksi kirjastossa katsomassa löytyisikö sieltä colttiin korjaus opasta, niin pääsisi hommiin mahdollisimman pian.
- Tapio
remontti mies kirjoitti:
Kiitoksia kaikille jotka yrittivät jeesata. Pitänee huomenna käydä ensitöiksi kirjastossa katsomassa löytyisikö sieltä colttiin korjaus opasta, niin pääsisi hommiin mahdollisimman pian.
Levyjarrut laahaavat ehjänä ollessaankin vähän, eli pyörää pyöritettäessä (pyörä ilmassa) se kahisee, mutta pyörii helpohkosti käsivoimilla. Jos jarru oikeasti jumittaa sen huomaa että auto pysyy paikallaan loivassa mäessä ja vanne kuumenee poikkeuksellisen paljon ajon jälkeen.
Tuli mieleen ettei vain kyseessä olisi tuo normaali laahaus, koska levyjarruissa ei ole mitään varsinaista jarrujen palautusjousta tms. - Minäkikö
remontti mies kirjoitti:
Kiitoksia kaikille jotka yrittivät jeesata. Pitänee huomenna käydä ensitöiksi kirjastossa katsomassa löytyisikö sieltä colttiin korjaus opasta, niin pääsisi hommiin mahdollisimman pian.
Vaihda uudet jarrupalat, saat sen kirjan hinnalla jos ei löydy kirjastosta. Hio myös enimmät ruosteet (jos on) levyistä pois, helpoin ja halvin tapa korjata jos sylinterit ei vuoda.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865