Usein unohdetaan, että seurakuta, jatkossa Hs. ei ole vanhimmiston hallintavallassa, vaikka Hs. onkin monarginen Päähän nähden.
Vanhimmisto on esnisijaisesti kaitsija, hoivaaja, jäsenien avustaja, palvelelija sanan varsinaisessa merkityksessä. Jos tämä olisi Hs. vallitsevana käytäntönä, olisi seurakunnat jäsenmääriltään aivan eri luokkaa, kuin ne nyt ovat.
Näperrellään kyllä toisarvoisten, ulkoisten käyttäytymisnormien totuetumiskesi.
Tärkein unohtuu, ihminen sielä jäsenyydessään, eikä ainoastaan jäsenluettelon numerona koristamassa yhtenä tähtenä suurta lukumäärää.
Olen ollut sivussa jo vuosia varsinaisesta seurakunta työstä, ja käytännössä veljesyhteydestä, kongkreettisellä tasolla, vaikka yhteyttä eri uskoviin ja Isonkirjan konferensissa on ylläpidettykin.
Tärkeintä kuitenkin olisi jatkuva yhteys toisten jäsenien kanssa.
Tämä on tärkeintä jokaiselle uskovaiselle, olkoonkin minun tilanteeni mikä tahansa.
Vanhemmistojen tulisi enemmän olla hoitamassa, kuin johtamassa ja pelkstään loistaa tummissa Herran Pyhälläehtoollisella.
Vahimmiston pitää elää seurakunnan jäsenien kanssa arkielämää, tavallista jokapäiväistä elämää, olla selvillä laumansa tilasta, miten vanhat lampaat ja miten nuoremmat, ja miten karitsat voivat laumassa.
Johtajana oleminen pelkästään on ulkokultaista muotojumalisuutta.
Ei herroina halliten!
22
875
Vastaukset
- Vahemmisto
" Tärkeintä kuitenkin olisi jatkuva yhteys toisten jäsenien kanssa. Tämä on tärkeintä jokaiselle uskovaiselle "
luonnollisesti, rahat pois maksajilta ja
" Vanhemmistojen tulisi enemmän olla hoitamassa, kuin johtamassa ja pelkstään loistaa tummissa Herran Pyhälläehtoollisella. "
herrat istuu kekkereillä, juo jeesuksen verta ja syö jeesuksen lihaa yhtyen häneen ihmisiltä huoraamillaan rahoilla, ja paskantavat ulos sen mihin ovat yhtyneet, ja
" Vahimmiston pitää elää seurakunnan jäsenien kanssa arkielämää, tavallista jokapäiväistä elämää, olla selvillä laumansa tilasta, miten vanhat lampaat ja miten nuoremmat, ja miten karitsat voivat laumassa.
Johtajana oleminen pelkästään on ulkokultaista muotojumalisuutta. "
ja niitä elukoita joilta rahat lypsetään, niitä pitää vartioida tiukin ottein, ja antaa kuva yhteenlkuuluvuudesta, että kekkereitä pystytääb järjestämään tulevaisuudessakin. - frihet
Kunpa vain nöyrtymistä tapahtuisi, muissakin kuin rivi-uskovissa.
tosin joskus ajatuksiin tulee, kuka joskus on valinnat tehnyt, kun vanhimmistoa tarkailee.
Mutta lohdutuksen tuo sekin, ettemme ole täydellisiä, en edes minä, joten kyllä Kristuksen seurakunta kestää moitteet ja koetukset, joita usein tämänkin palstan taholta syydetään.
Olen vielä sitä mieltä, että jokaisella kristityllä tulisi olla hengellinen koti, vaikka sit hiukan puutteellinenkin, niin kuitenkin koti joka hyväksyy heikoimmatkin matkaajat.- Matti E Simonaho
1.
Raamattu 1933/1938
Matteus 24 Silloin [Jeesus] vastasi ja sanoi heille; Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä. Sillä monta tulee [minun nimessäni] sanoen: " [Minä] olen Kristus ", ja he eksyttävät monta.
2.
Huomioi Jeesus -nimi ja "minun", "minun nimessäni" ja "minä" -sanat koska ne on sidottu toisiinsa. Kyse ei ole esiintymisestä hänenä, vaan kyseessä on että esittää hänet Kristuksena.
3.
Raamattu 1933/1938
Matteus 24:23-26 Jos silloin joku sanoo teille: "Katso, täällä on Kristus ", tahi: "Tuolla", niin älkää uskoko. Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin. Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut. Sentähden, jos teille sanotaan: "Katso, hän on erämaassa", niin älkää menkö sinne, tahi: "Katso, hän on kammiossa", niin älkää uskoko.
4.
Kristus -sanaa käyttävä on harhaanjohtaja. Harhaanjohtaja osoittaa aina sinne missä hän ei ole k.e. veistoksessa, puisella ristillä, sydämessä, hengessä ja taivaalla. Hän ei ole erämaassa, esimerkiksi puussa tai kalliossa joka on ihmishahmon muotoinen. Hän ei ole "Jeesuksen ja Marian haudassa" viitaten The Lost Tomb of Jesus -dokumenttiin (James Cameron, Discovery-Channel 4.3.2007).
5.
Harhaanjohtaja viittoo ainaa sellaiseen missä hän ei ole tai kaikkeen sellaiseen minkä se voi jossain mielessä viedä. Harhaanjohtaja voi viedä esimerkiksi hengen, sydämen, lihan, veren ja mielen mutta sielua se ei voi viedä. Hän ei ole missään kuolleessa vaan elävässä: Jokaisen ihmisen sielun kautta Sielujen Valtakunnassa: Sieluissa.
6.
A. Hän ei ollut kristus kun hän syntyi.
I. Hän oli kristus kun hän oli ristillä- ristitty.
O. Hän ei ole kristus ristimisen jälkeen; hän nousi ylös.
7.
Pyhän kaavan mukaan kaikki pitää esittää ajallisesti oikein. Koskaan ei saa johtaa harhaan käyttäen sanoja jotka ei ole ajallisesti oikein. Jos niin tekee, kaikki kuulee heti että on harhaanjohtaja ja valehtelija. Isä ei ollut kristus kun hän syntyi. Hän oli Kristus (ristitty) vain sen ajan kun hän oli ristillä. Hän ei ole Kristus (ristitty) koska hän nousi ylös ja istuu Luojan oikealla puolella.
8.
Raamattu 1933/1938
2 Mooseksen Kirja Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä.
9.
Hän nousi ylös ja hän istuu Luojan oikealla puolella. Hänestä ja muista Sielujen Valtakunnassa olevista ei saa esittää minkäänlaisia kuvia. Minkäänlaisia kuvia ei saa palvoa eikä kumartaa, koska ne ovat paholaisesta; paholaisen tekemiä ja harhaanjohtavia.
http://kivi.suomalaiset.org/suomalaiskirje.pl?nayta=2kaskymatteus24 Kirjoitit
>>...tosin joskus ajatuksiin tulee, kuka joskus on valinnat tehnyt, kun vanhimmistoa tarkailee- frihet
jukka.finland kirjoitti:
Kirjoitit
>>...tosin joskus ajatuksiin tulee, kuka joskus on valinnat tehnyt, kun vanhimmistoa tarkaileeNo kyllähän vanhimmistossa keskustellaan uusien vanhimmisto veljien valinnoista ja he usein jo "päättävät", kenet sit seurakunnan asiakokouksessa valitaan tai tuodaan ehdolle.
Ehkä tuo seurakuntien paljous johtuu monista eri asioista, kun ollaan jo ihmisinä niin erilaisia.
Onhan tosin muistettava, et jos niitä rukouspiirejä on useampiakin ja saman Isän hengessä ollaan, niin ei kait se haittaa jos joissakin suurissa kaupungeissa ois useitakin seurakuntia, onpahan lähempänä koti kun kokoukseen lähtee.
Nii tuli vaan mieleen sekin, että onhan sitä vikaa meissä riviläisissäkin.
Tuossa yksikin luuseri haukku jo vanhimmiston heti alkuunsa ja meinas et rahat vie.
Eihän vanhimmisto edes uhria kerää ja tuskin sen enempää tietää niistä kun muutkaan seurakuntalaiset, jos ei kiinnosta kuunnella päätöksiä, jotka yhdessä tehdään.
No kiitos Jukka muistamisesta, kyllä sitä tarvitaan edelleenkin.
Hyvää yötä kaikille Jeesus teitä siunatkoon.
- Amos7
Aloituksen sanoilla kysyi Lahdessa eräs vasta uskoontullut vuosia monia sitten. Oli ehtoolliskokous ja vanhemmisto oli siunaamassa ehtoollista.
Ainakin minun aikana oli Katinalan opetus seuraavaa; vanhemmistoveljen työaika on 24 tuntia vuorokaudessa. Miten tänään?
Olen sitä mieltä että vanhemmisto on näin ihmistasolla seurakunnan johtaja, ei jokin pastori. Voi olla johtava pastori mutta hän on vanhemmiston alainen. Vanhemmisto ei saa herroina halliten vallita kenenkään uskoa. Vanhemmistolla täytyy olla selkärankaa vastustaa voimakkaankin johtavan saarnaajan epäraamatullista ideaa. Täytyy olla selkärankaa uskaltaa oikaista selkeä epäkohta. - Ennen kysymystä
haluan muistuttaa, että Jeesus syytettynä ei vastannut kysymyksiin, ennen kuin ylipappi vannotti häntä vastaamaan. Mooseksen lain mukaan silloin piti syytetyn tai epäillyn vastata.
Minä vannotan sinua nyt elävän Jumalan kautta: oletko sama henkilä kuin ritariolevainen? Olen vannottanut sinua saadakseni vastauksen. Tässä kohden et vaikene kuten ei Jeesuskaan, joka vastasi ylipapin kysymykseen: Oletko sinä Kristus, sen ylistetyn poika? Jeesus vastasi: olen.
Rukoillessani tuli vain tällainen mieleeni. Vanhan ajan viimeisiä mohikaaneja vastaa varmasti.että sen jo jokainen tietää, että OLEN!
Syy, miksi vaihdoin mohikaaniksi, oli se, että minua syytettiin usemmiltakin tahoilta, siitä, että olisin ikäänkuin korottanut itseni joksikin Ritariksi, enkä toki ole sitä itseäni koroittaakseni, pelkkä nicci vaan, kun sitä ei kenelläkään ollut.
Olen huutonetissäkin RitariE, ja postin netissä käyttäjätunus on RitariSS, jotenkin vaan aloin sitä käyttämään, että ei muuta sen kummempaa sen Ritari nimmarin takana ole?
Kiitos vaan kysymästä, kukaan muu ei ole hoksanneet kysyä, arveltu kyllä on :)Mohikaani_27 kirjoitti:
että sen jo jokainen tietää, että OLEN!
Syy, miksi vaihdoin mohikaaniksi, oli se, että minua syytettiin usemmiltakin tahoilta, siitä, että olisin ikäänkuin korottanut itseni joksikin Ritariksi, enkä toki ole sitä itseäni koroittaakseni, pelkkä nicci vaan, kun sitä ei kenelläkään ollut.
Olen huutonetissäkin RitariE, ja postin netissä käyttäjätunus on RitariSS, jotenkin vaan aloin sitä käyttämään, että ei muuta sen kummempaa sen Ritari nimmarin takana ole?
Kiitos vaan kysymästä, kukaan muu ei ole hoksanneet kysyä, arveltu kyllä on :)Viimeisessä viestissäsi RitariOlevaisena kerroit lähteväsi palstalta ja kokonaan eri syystä kuin nyt kerrot.
Mohikaani_27 kirjoitti:
että sen jo jokainen tietää, että OLEN!
Kiitos vaan kysymästä, kukaan muu ei ole hoksanneet kysyä, arveltu kyllä on :)palstan. Et kuitenkaan jättänyt, vaan uudestisynnyit heti toisella nikillä.
Olet entiselläkin nimimerkeillä kertonut olevasi erossa seurakunnasta.
Oletko sitten ollenkaan seurakunnan jäsen ja jos et niin onko sinut erotettu.
Jos olet seurakunnan jäsen niin etkö ole tervetullut seurakunnan yhteyteen.- että Mohikaani
on mahdollisesti sama henkilö kuin RitariOlevainen. Epäilen samaa, mutta jos on niin rupeaa uskoni hellereihin hajoamaan. Eikös ritari sanonut lopettavansa palstalla olemisen?
- sama tyyppi
että Mohikaani kirjoitti:
on mahdollisesti sama henkilö kuin RitariOlevainen. Epäilen samaa, mutta jos on niin rupeaa uskoni hellereihin hajoamaan. Eikös ritari sanonut lopettavansa palstalla olemisen?
Eikö tuo ole aikoja sitten todettu että Mohikaani 27 on entinen Ritari Olevainen? En muista milloin siitä keskusteltiin mutta mielestäni tuo asia on aivan ilmeinen.
- kun ei oo
sama tyyppi kirjoitti:
Eikö tuo ole aikoja sitten todettu että Mohikaani 27 on entinen Ritari Olevainen? En muista milloin siitä keskusteltiin mutta mielestäni tuo asia on aivan ilmeinen.
vannottamiseen vastannut vaikka Jeesus vastasi. ellei vastaa niin ei oo ainakaan Jeesuksen seuraaja.
että kuulun helluntaiseurakuntaan, se riittäköön!
Kiitos vaan kysymästä, oikein lämmitti, kun voit sentään olla ihan ihminen ihmiselle! Ilman raatelua!Mohikaani_27 kirjoitti:
Kiitos vaan kysymästä, oikein lämmitti, kun voit sentään olla ihan ihminen ihmiselle! Ilman raatelua!Se tarkoittanee sitä että et ole tervetullut jostain syystä omaan seurakuntaasi.
Onko välit huonot vai mikä.Mohikaani_27 kirjoitti:
Kiitos vaan kysymästä, oikein lämmitti, kun voit sentään olla ihan ihminen ihmiselle! Ilman raatelua!Kiitos kirjoituksistasi tämän aloituksen alla. Ollaan vain mitä ollaan, mutta Hänellä, jolla valta on, siunatkoon Sinua matkallasi. Ja niin kuin ovat päiväsi, niin olkoon voimasikin, mutta tämä ota Herran sanana niin kuin se totisesti onkin:
"Mutta rauhan Jumala, joka on kuolleista nostanut hänet, joka iankaikkisen liiton veren kautta on se suuri lammasten paimen, meidän Herramme Jeesuksen, hän tehköön teidät kykeneviksi kaikkeen hyvään, voidaksenne toteuttaa hänen tahtonsa, ja vaikuttakoon teissä sen, mikä on hänelle otollista, Jeesuksen Kristuksen kautta; hänelle kunnia aina ja iankaikkisesti! Amen" (Hb. 13:20-21).
Hyvää yötä ja Jeesus myötä ja Hän itse henkesi kanssa.jukka.finland kirjoitti:
Kiitos kirjoituksistasi tämän aloituksen alla. Ollaan vain mitä ollaan, mutta Hänellä, jolla valta on, siunatkoon Sinua matkallasi. Ja niin kuin ovat päiväsi, niin olkoon voimasikin, mutta tämä ota Herran sanana niin kuin se totisesti onkin:
"Mutta rauhan Jumala, joka on kuolleista nostanut hänet, joka iankaikkisen liiton veren kautta on se suuri lammasten paimen, meidän Herramme Jeesuksen, hän tehköön teidät kykeneviksi kaikkeen hyvään, voidaksenne toteuttaa hänen tahtonsa, ja vaikuttakoon teissä sen, mikä on hänelle otollista, Jeesuksen Kristuksen kautta; hänelle kunnia aina ja iankaikkisesti! Amen" (Hb. 13:20-21).
Hyvää yötä ja Jeesus myötä ja Hän itse henkesi kanssa.Luin viestisi vasta nyt tässä ja nyt. Mutta varmaan PH vaikutti tietämättäni, koska nukuin tosi hyvin ja rentouttavasti koko yön.
Toivon sinullekkin Herran armoa terveyttä ja voimia jaksamiseen! T. "M_27"!- Weijo.
Mohikaani_27 kirjoitti:
Luin viestisi vasta nyt tässä ja nyt. Mutta varmaan PH vaikutti tietämättäni, koska nukuin tosi hyvin ja rentouttavasti koko yön.
Toivon sinullekkin Herran armoa terveyttä ja voimia jaksamiseen! T. "M_27"!Uskovien seurakunnan johtamisessa on oltava kaksi yhteistyöhön sitoutunutta osapuolta: Johtajat ja johdettavat.
Vanhimmat eivät kykene johtamaan sellaisia lampaita, jotka eivät ole siihen halukkaita.
Vanhimpien ensimmäinen tehtävä onkin auttaa lampaat sisälle johtajan alaisuuteen. Weijo. kirjoitti:
Uskovien seurakunnan johtamisessa on oltava kaksi yhteistyöhön sitoutunutta osapuolta: Johtajat ja johdettavat.
Vanhimmat eivät kykene johtamaan sellaisia lampaita, jotka eivät ole siihen halukkaita.
Vanhimpien ensimmäinen tehtävä onkin auttaa lampaat sisälle johtajan alaisuuteen.aamenta sano!
Johtajuuteen seurakunnassa ei kuulu, älä maista. älä koske, älä tee sitä tai tuota, vaan tee tuota ja tee se noin, jne.
Kyllä vanhimmisto on saarnaajan kanssa se, joka seurakuntaa vie eteenpäin, ei herroina halliten lauman uskoa, eikä yksilön uskoa, ei ylhäältä alas, vaan se, joka tahtoo olla suurin, on kaikkien palvelija, palvelija ei käske ketään tekemään mitään, vaan ottaa käskyjä vastaan, ja tekee niikuin Herra käskee.
Siis vanhimmisto ja saarnaaja ei ole maallisen hallinollisen johtajuuden kaltaisia, vaan seurakunnassa se kääntyy käänteiseksi.
Suurin on kaikkien palvelija. Vaikea läksy, toteuttaa seurakunta tasolla, mutta on sellaisiakin paimenia jotka on tämän oivaltanut, ja kumma lyllä, he saavat aina varauksettoman kunnioituksen sitä haluamatta tai vaatimatta.
Herra on viisas, Hän antaa Hengen kautta suosionsa sille, joka todella rakastaa Herransa seurakuntaa.
Vaadittu auktoriteetti ei koskaan luo Hengen ilmapiiriä seurakunnassa, vaan päinvastoin kireyttä ja kylmyyttä, arvostelua ja syyttelyä.
Se on lähtöisin ihmisen pahasta sydämestä ja on itsekästä.
Johtajilla tulisi olla hengen tuntemisen armolahja, että voisivat ennenkaikkea itse, olla Hengejohdossa, ja alaisuudessa, valppaana tottelemaan Herransa tahtoa, Sanan tuntemus on yhtätärkeää vähintääkin, kuin jokapäivänen leipä.
Sanan kautta Henki puhuu, Henki avaa sanaa, antaa viisautta moninaisiin eri tilanteisiin ja ihmisten tarpeisiin sielunhoidollisesti.
Ei ole ihme, että Paavali kehoittaa olemaan ryhtymättä opettajaksi, ellei ole ehdottomasti Hengellä täytetty, ja Sanan tuntija, rakkauden kyllästämä ja aina altis henkilöön katsomatta olemaan kaikkien palvelijia.
Ei etsi omaansa, ei kunniaa, ei auktoriteettia, vaan aina toisen parasta, ollen laumalleen esikuvana kaikessa.
Vieläkö haluat vanhimmistoon? Haluat jaloon virkaan.
Jalo virka, mutta vastuu ja viran hoitaminen ovat vastuullisimpia tehtäviä mitä seurakunta tasolla on.
- Tavallinen taapertaja
!00% totta mitä puhelit, tästä olis hyvä alkaa tekeen samaisten vanhemmistonkin parannusta ja muut perässä,,, amen Ola
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1671414
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä401005Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad38725- 14640
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä28632- 36626
Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver20612Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46607Ajatteletko ollenkaan minua
Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott30577Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .17563