Siperialaisista talvisodassa

Hitlor

Mikä teki siperialaisista niin kovia vastustajia että monet veteraanit vieläkin kunnioittavat kyseistä porukkaa? tuskinpa se pelkästä hiihtotaidosta johtui.

Silloinhan kaiketi alkoi mennä huonommin rintamalla kun siperialaisia alkoi saapua paikalle.

31

1813

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielipidemuokkauksesta,

      niin voisitko mainita esimerkkinä muutamia siperialaisia joukko-osastoja talvisodan aikana.

      • Hitlor

        Telkassa kun näyttivät talvisota dokkarin niin siinä veteraani sanoi että siperialaiset ovat pelottavia vastustajia.


        Mistä ihmeen mielipidemuokkauksesta nyt olisi kyse?


      • puuttuu
        Hitlor kirjoitti:

        Telkassa kun näyttivät talvisota dokkarin niin siinä veteraani sanoi että siperialaiset ovat pelottavia vastustajia.


        Mistä ihmeen mielipidemuokkauksesta nyt olisi kyse?

        edelleenkin talvisotaan osallistuneiden siperialaisten joukko-osastojen numerot. Ellet tiedä tai halua/ kykene ilmoittamaan niitä verrattavaksi muihin sen aikaisiin venäläisiin, niin kyseessä on mielipiteen muokkaus.


      • .............

      • siperiasta

      • Karjalan Tasavallan pohjois...
        ............. kirjoitti:

        Ainakin 54.divisioonassa oli siperialainen hiihtoprikaati.

        http://www.alpenglow.org/ski-history/notes/book/trotter-1991.html

        = Vienan Karjalan alueella. Dolinin hiihtoprikaati erillisistä hiihtopataljoonista joista yksikään ei tullut Siperiasta. Edelleenkin kaivataan talvisodan siperialaisia joukko-osastoja.


      • siperialaiset
        Hitlor kirjoitti:

        Telkassa kun näyttivät talvisota dokkarin niin siinä veteraani sanoi että siperialaiset ovat pelottavia vastustajia.


        Mistä ihmeen mielipidemuokkauksesta nyt olisi kyse?

        talvisotaan osaa ottanet joukko-osastot. Eihän se varmaankaan voi olla vain ja ainoastaan kymppiluokkalaisen posketon huuli.


      • laastin sekottaja
        siperialaiset kirjoitti:

        talvisotaan osaa ottanet joukko-osastot. Eihän se varmaankaan voi olla vain ja ainoastaan kymppiluokkalaisen posketon huuli.

        ..ohto mannisen "talvisodan salatut taustat"- kirjaa, siellä on muistini mukaan luettelo venäläisten puolelta talvisotaan osallistuneista joukko-osastoista...enpä muista oliko mitään siperialaisia osastoja.


      • prikaati`
        Karjalan Tasavallan pohjois... kirjoitti:

        = Vienan Karjalan alueella. Dolinin hiihtoprikaati erillisistä hiihtopataljoonista joista yksikään ei tullut Siperiasta. Edelleenkin kaivataan talvisodan siperialaisia joukko-osastoja.

        Dolinin prikaati oli koottu helmikuun 1940 alkupäivinä kolmesta hiihtoprikaatista (9., 13. ja 34.) ja yhdestä NKVD:n eli sisäasiainministeriön joukkojen komppaniasta. Pataljoonan määrävahvuus oli yli 700 sotilasta. Organisaatioon kuului kolme jalkaväkikomppaniaa, kone-kiväärikomppania sekä viesti- ja tiedusteluosasto. Yhteensä prikaatiin kuului noin 1800 auto-maattiasein varustettua sotilasta. Prikaatin muodostamispaikat olivat Arkangel, Jaroslav ja Podolsk.


      • kuulustelija
        prikaati` kirjoitti:

        Dolinin prikaati oli koottu helmikuun 1940 alkupäivinä kolmesta hiihtoprikaatista (9., 13. ja 34.) ja yhdestä NKVD:n eli sisäasiainministeriön joukkojen komppaniasta. Pataljoonan määrävahvuus oli yli 700 sotilasta. Organisaatioon kuului kolme jalkaväkikomppaniaa, kone-kiväärikomppania sekä viesti- ja tiedusteluosasto. Yhteensä prikaatiin kuului noin 1800 auto-maattiasein varustettua sotilasta. Prikaatin muodostamispaikat olivat Arkangel, Jaroslav ja Podolsk.

        -- tiedot on ilmeisesti saatu sotavangeilta , kukapa niitä muutoin luovuttaisi.

        Kyllä sotavanki tiedustelijana taitaa olla parenpi ,erityisesti komppanjan kirjuri. - ja luotettavaa tietoa , - tupakka askista luovuttivat ryhmän johtajan nimet ja syntymäajatkin


    • Sibiria

      ...kovuutta.

    • Vaija

      Jos siperialaisia oli Talvisodassa, niin he olivat saaneet sotakokemusta vähän tunnetuissa taisteluissa japanilaisia vastaan talvella 1939 nykyisen Mongolian alueella mm. Halhin Golin alueella.Neuvostojoukot löivät myöhemmän marsalkka Zukovin johdolla japsit perusteellisesti maalla ja ilmassa . Se lienee ollut eräs syy japanilaisten suuntautumiseen Tyynelle merelle.Länsimaaat arvioitiin helpommiksi vastustajiksi.

      • niin?

        Eipä tainnut olla talvisodan oletetuilla siperialaisilla paljon tekemistä venäläisten -45 idän sotaretken kanssa.


      • Kaukoidässä

      • Vaija
        niin? kirjoitti:

        Eipä tainnut olla talvisodan oletetuilla siperialaisilla paljon tekemistä venäläisten -45 idän sotaretken kanssa.

        Japani tunkeutui 1938 NL:n suojeluksessa olevan Ulko-Mongolian alueelle. NL ja Japani kävivät satatuhantisin joukoin julistamatonta sotaa. NL voitti. Japanissa tuli valtaan merivoimia kannttava suuntaus, joka johti hyökkäykseen Tyynelle merelle 6.12. 1941.

        Jos ei tunne sotahistoriaa, niin pitääkö se oikein julkisesti todistaa?


      • kkkkli
        Vaija kirjoitti:

        Japani tunkeutui 1938 NL:n suojeluksessa olevan Ulko-Mongolian alueelle. NL ja Japani kävivät satatuhantisin joukoin julistamatonta sotaa. NL voitti. Japanissa tuli valtaan merivoimia kannttava suuntaus, joka johti hyökkäykseen Tyynelle merelle 6.12. 1941.

        Jos ei tunne sotahistoriaa, niin pitääkö se oikein julkisesti todistaa?

        Halhin Golin taistelu päättyi kuten tavataan sotahistoriassa sanoa "status quo ante bellum". so. tasapeliin, eikä taistelu ollut erityisen suuri, molemmin puolin (NL ja Mongolia vs. Japani ja Manchukuo) noin 60.000 taistelijaa (lähteissä erilaisia tietoja) ja tappiot kaatuneina, myös molemmin puolin, ehkä 7.000-8.000 (nämäkin tiedot ristiriitaisia).

        Taistelut eivät sinänsä liity mitenkään siperialaisiin eikä tietenkään Siperiaan. Taisteluja käytiin ulko-Mongoliassa ja Manchuriassa.

        http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7e/Mongols-map.png


      • tulkinta
        Vaija kirjoitti:

        Japani tunkeutui 1938 NL:n suojeluksessa olevan Ulko-Mongolian alueelle. NL ja Japani kävivät satatuhantisin joukoin julistamatonta sotaa. NL voitti. Japanissa tuli valtaan merivoimia kannttava suuntaus, joka johti hyökkäykseen Tyynelle merelle 6.12. 1941.

        Jos ei tunne sotahistoriaa, niin pitääkö se oikein julkisesti todistaa?

        Kyllä Japanin johdon ajoi virhearvioon hyökätä länsiliittoutuneiden kimppuun USA:n asettama öljysaarto eikä Mongolian selkkauksella ollut asian kanssa mitään tekemistä.


    • tule mitään

      Järkevästä keskustelusta ei tule mitään, kun osa keskustelijoista on jotain kakaroita tai hulluja.

      • puhtaaseen faktaan.

        Varmaankin jonkin meistä hallussa on tieto siitä mitkä venäläiset divisioonat oltiin keskittämässä Salla/ Suomussalmi alueelle talvisodan päättyessä. Mielellään numerot/ perustamispaikat, jos joku meistä ne tietää. Kiitos.


    • Hämeen miäs

      Jakutialainen riekonmetsästäjä Fjodor Ohlopkov oli jossakin vaiheessa NL:n eniten pudotuksia pudotuksia tehnyt tarkka-ampuja (429 todistettua tarkka-ampujakuolemaa, tosin venäläisetkin ovat joissakin tiedoissa ilmoittaneet Simo Häyhän ampuneen enemmän; heilläkään ei voi olla varmaa tietoa, kuka ampui, kun suomalaisilla ei aina ole varmaa tietoa, kuka todella kuoli)

      Ohlopkov ei kuitenkaan ollut vain tarkkaampuja vaan myös mestarillinen pikakiväärimies, ja hänen lasketaan ampuneen kaikkiaan yli 1000 vihollista.

      http://www.junebarbarossa.com/blog/490091-fyodor-maveyevich-ohlopkov/

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Simo_Häyhä

      • niih nooh

        Jos kaikki ukrainalaiset ja muut slaavilaiset "yli-ihmiset" olisivat pystyneet vastaaviin suorituksiin olisi Saksa hävinnyt jo 1943. Jakutialaisiahan on nykyisinkin vain ja ainoastaan 700 000 kappaletta joista noin 200 000 miehiä. Ukrainalaisia on noin reilut neljäkymmentä miljoonaa.


      • niukat resurssit

        -- Epäilen kyllä , että avotähtäimellä suoritetut kaadot ja tulokset ovat epätarkkoja , -- kyllä sillä ohlopkovilla on minusta paljon järeämpi peli, meinaan optiikkaa pitää olla mukana jos kerran tarkkámpuja pataljoonassa koulutettu.

        Oisko pataljoona toiminut köhyysrajoilla ???


      • Anonyymi

        ” Jakutialainen riekonmetsästäjä Fjodor Ohlopkov oli jossakin vaiheessa NL:n eniten pudotuksia pudotuksia tehnyt tarkka-ampuja (429 todistettua tarkka-ampujakuolemaa, tosin venäläisetkin ovat joissakin tiedoissa ilmoittaneet Simo Häyhän ampuneen enemmän; heilläkään ei voi olla varmaa tietoa, kuka ampui, kun suomalaisilla ei aina ole varmaa tietoa, kuka todella kuoli)”

        MUTTA ONNEKSI VENÄLÄISIÄÄ OLI (täytyi olla) tarkka tieto siitä kuka varmasti kuoli? Vai koskeeko sääntö vain suomalaisia?

        ”Ohlopkov ei kuitenkaan ollut vain tarkkaampuja vaan myös mestarillinen pikakiväärimies, ja hänen lasketaan ampuneen kaikkiaan yli 1000 vihollista.”

        Laskettiin miten! Venäläisten voitto-ilmoituksiin kannattaa suhtautua kriittisesti! Esim. Tutkija Valtosen mukaan punalentäjien ilmoittamista ilmavoitoista piti keskimäärin paikkansa yksi kuudestatoista!


    • superia

      Siperialaisia hiihtodivisioonia ja muuta sakkia tuhottiin sekä talvi että jatkosodassa läjäpäin. Ylivoima periaatteella nekin meni. Ei ne mitään SS-miehiä olleet vaikka ei se Nordkaan mikään kova vastus ollut.

    • i7yrtewq

      joo juutilainen ja karhunen kaatoivat niiden päälle mersustaan kyykäärmeitä. ne puri jokaisen siperialaisen kuoliaaksi. klenkka tietää....

      • sivari

        Ymmärrän nyt , miksi tarina suomalaisista upseereista jotka pudotettiin ilman laskuvarjoa etulinjoille ,saattaa pitää paikkansa . -- kyllä sota on raadollista


    • fhrhtr

      Minä taas olen lukenut että veteraanit myönsivät näiden olevan "taitavia hiihtäjiä ja että ne piti tappaa kaksi kertaa." Veteraani kertoi kuitenkin etteivät he sipearialaisia pelänneet sen enempää kuin muitakaan.

    • Anonyymi

      Olivatkohan nämä kuuluisat siperialaiset Siperian alkuperäiskansoja vai Siperiassa asuvia venäläisiä ja muita lännestä sinne muuttaneita ? Siperialaisethan murskasivat Wehrmachtinkin Moskovan edustalla 1941 joulukuussa.

    • Anonyymi

      Ei kunnioita. Ne siperialaiset olivat laiskoja ihan muun rotuisia ja geenisiä kuin suomalaiset, eli jos niitä kehuu, niin sama kuin kehuisi afrikkalaisia

      • Anonyymi

        Suomalaiset ovat geenitutkijoiden mukaan siperialaisten miesten ja valkonaamaisten naisten jälkeläisiä


      • Anonyymi

        Yleisesti ottaen NL:n armeijan johto piti etnisiä venäläisiä (eli Euroopan puoleisen osan) sotilaita parhaana aineksena ja piti Etelä-Venäjän islamisteja ja aasian puoleisten osien väkeä heikompana aineksena!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1215
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      894
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      777
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      20
      749
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      702
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      593
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe