Lääkäri määräsi minulle nyt Arcoxia tulehduskipulääkettä. Lääke on kuulemma yhtä hyvä kuin samantyyppinen Nimed oli aikoinaan. Valitettavasti tuo (minulle täydellinen) lääke vedettiin markkinoilta.
Ennen kuin haen ison pakkauksen lääkkeitä kysyisin, millaisia kokemuksia teillä muilla on? Onko Arcoxia ollut hyvä, eli vie kivut eikä aiheuta sekavuutta (kuten esim. Panacod hyvin monella). Ja jos olette aikoinaan syöneet Nimediä, miten Arcoxia muistuttaa sitä.
Lääkärillä ei valitettavasti ollut antaa näytepakkausta, joten nyt pähkäilen ostanko heti kerralla ison paketin, vai vähän pienemmän. Jos tuo tosiaan on niin hyvä kuin muut koksibit - Nimed etupäässä - elämäni taisi juuri muuttua vähän paremmaksi :)
Arcoxia vs. Nimed
39
32382
Vastaukset
- varottavaksi esimerkiksi
Tässä muutama lause suolitautisten palstalta sitaattilainana, et ei kukaan erehtyisi ostamaan lääkettä turhaan. Useimpiin kipuihin on ainoa hoito riittävä lepo, mutta esimerkiksi sairaslomaa sen takia ei kai nykyään saa, vaan aina tyrkytetään jotain pilleriä, vaikka esimerkiksi Azamun-lääkkeen kanssa ei saa ottaa mitään, koska yhteisvaikutuksia ei ole selvitetty missään vaiheessa. Monen muun lääkkeen kanssa lienee sama ongelma, mutta ongelma ei ole potilas, vaan lääkäri, eikö?
Tässä eri henkilöiden kommentteja eri asiayhteyksistä poimittuna:
"...itsellänikin on huonoja kokemuksia tulehduskipulääkkeistä. Arcoxia ja Celebra eivät ainakaan sovi meikäläiselle, 12 vuoden remissio katkes kuin seinään.
"Vxxxx sanon minä.. otin silloin su päänsärkyyn sen burnana palasen, joka vei kivut eikä mahakaan hanttiin laittanut, mutta aamulla tulikin sitten verta p.a.s.k.a.n mukana..
Panacod ei siis oikein auta enää, ja tuota arcoxia (90mg) en ole edes uskaltanut ottaa kun täällä siitä monella oli huonoja kokemuksia..
Tk-lääkäri kirjotti mulle reseptin Arcoxia 60mg:sta, jota ostinkin jo, mutta luettuani tuoteselosteen, en uskallakaan syödä sitä.
Kauheita varoituksia aina sydänkohtauksiin asti!
Siitä tulikin mieleeni, et mulla on esiintyny enemmän tässä yhteydessä ihme rytmihäiriöitä myös. Ne on niitä lisälyöntisyyksiä...
Aamuisin olen niin kipeä, niin kipeä, kävelen töppöjaloin kuin norsu, sormia ei tahdo saada taivutetuiksi, olkanivelet kivistävät, selkä taipuu juuri ja juuri. Vahvalla särkylääkkeellä (Arcoxia 90 mg 1/pv -enempää ei saa ottaa) pääsen käyntiin ja töihin. Panacodin olen jättänyt minimiin juuri noiden maksavauriopelkojen vuoksi, sitä söin monta vuotta.
Fibromyalgiaa on vilauteltu takavuosina, silloin vain triggerpisteitä ei vissiin ollut riittävästi.
Sepäs diagnoosi tässä nyt vielä puuttuu, muita on aikas kivasti: Crohn, migreeni, psori...
Arcoxia 90 mg nivelkipuihin määrättiin, mutta ei niitä voi ottaa kun aiheuttaa närästystä. Ja ovat hulppean kalliita. Panadol extend kipuihin ja litalgin menkkakipuihin. Miranax migreeniin. Johan siinä onkin arsenaali pentasan ja nexiumin lisäksi...
Arcoxia laukaisi itselleni myös akuutinpoikasen, vuosien remission jälkeen!...
Kirjoitti litalgin reseptin ( tiesittekö että voi aiheuttaa muutoksia verenkuvassa jos liikaa käyttää )
Sitten antoi 3 päivän nexium kuurin (vaikka omepratsolia menee)
Neoproct peräpuikkoja /voidetta (jokin kombi paketti) Ja sit antoi kokeille uutta särkylääkettä (yleissärkyyn) Arcoxia joska vasta tullut markkinoille (vaikuttava aine etoricomb.)...
Tosta Arcoxiasta mulla onkin sitten erittäin negatiivinen kokemus; se nimittäin laukaisi mulle sairaushistoriani toistaiseksi ainoan akuutin tai ainakin luulen niin. Silloin alkukesästä mulla oli jalat tosi kipeenä liiallisen liikunnan johdosta (tosin epäiltiin jopa reaktiivista artriittia), ja sain tota Arcoxiaa kuurin. Se oli just samaan aikaan kun mulla oli tauko Pentasasta(kun sen syönnin piti olla vaan väliaikainen juttu), ja parin viikon mittainen hillitön veriripsahan siitä tuli. Vakaa uskomukseni on että toi Arcoxia yhdessä Pentasatauon kanssa sen aiheutti. Sit ku lopetin Arcoxian ja aloitin taas Pentasan niin ripsa ja verentulo loppui. Sen jälkeen en ole yhtäkään tulehduskipulääkettä uskaltanut ottaa. Käytän vaan paracetamolia, joka ei kyllä ihan yhtä hyvin mun jännityspäänsärkyyn ja muihin kolotuksiin tehoa.
Ton Arcoxian tosiaan sanotaan olevan vatsaystävällisempi, mutta mulle se ei sopinut. Arcoxian pakkausselosteessa muuten lukee että älä käytä Arcoxiaa jos sinulla on tulehduksellinen suolistosairaus, mutta monet lääkärit on sitä määränneet suolisairaille, joten kai se suht turvallista on käyttää, jos se ei potilaalle mitään oireita aiheuta. Ton Arcoxian tavallisimpiin haittavaikutuksiin kuuluu erilaiset vatsaoireet, kuten vatsakipu, ilmavaivat, närästys, ripuli, ruoansulatushäiriöt ja pahoinvointi. Joten suhtautuisin kuitenkin varauksella tuohon lääkkeeseen jos muut tulehduskipulääkkeet kuten Burana aiheuttaa oireita...
ihan törkeen kallista toi Arcoxia...
Lääkeopas kertoo näin Arcoxiasta. ARCOXIA Suomen MSD Oy
Vaikuttavat aineet: Etorikoksibi, joka kuuluu ns. koksibien lääkeryhmään.
Haittavaikutukset: Tavallisimpia haittavaikutuksia ovat erilaiset vatsaoireet, kuten vatsakipu, ilmavaivat, närästys, ripuli, ruoansulatushäiriöt ja pahoinvointi. Joskus ilmenee huimausta tai päänsärkyä, sekä voimattomuutta, väsymystä ja flunssan kaltaisia oireita. Myös turvotuksia voi ilmaantua, etenkin jos munuaiset eivät toimi normaalisti. Tarkkaavaisuus liikenteessä voi heiketä, jos ilmaantuu huimausta.
Raskaus ja imetys: Lääkettä ei pidä käyttää raskauden eikä imetyksen aikana..."
"Arcoxia taisin saada leikkauksen jälkeen kipuihin. Näkyy olevan joka lääkärillä sitä tarjolla meinaan kun kävin silloin keväällä lisää sairaslomaa hakemassa niin tällä yksityislääkärillä oli sitä samaa lääkettä vino pino pöydällä. Kun minä olin jo melkein koko paketin syönny tota niin lukaisin sit vasta tuoteselostuksen ja ne muut jutut. Siinä sanottiin et ei suositella jos on kroonisia suolisairauksia. Niin vaan kirurgi niitä määräsi. No ei kait niist sit mitään haittaa kuitenkaan tainnu olla.
Eikös niissä vielä lue, että saattaa laukaista esim Crohnin taudin. Joku joskus täällä sensuuntaista mainitsi. Mulla kun oli se kasvainleikkaus, niin sain Panacodia reilusti ja sitten Ketorinia. No, tuo Ketorinkaan ei ole se paras mahdollinen särkylääke....
Arcoxia taisin saada leikkauksen jälkeen kipuihin. Näkyy olevan joka lääkärillä sitä tarjolla meinaan kun kävin silloin keväällä lisää sairaslomaa hakemassa niin tällä yksityislääkärillä oli sitä samaa lääkettä vino pino pöydällä. Kun minä olin jo melkein koko paketin syönny tota niin lukaisin sit vasta tuoteselostuksen ja ne muut jutut. Siinä sanottiin et ei suositella jos on kroonisia suolisairauksia. Niin vaan kirurgi niitä määräsi. No ei kait niist sit mitään haittaa kuitenkaan tainnu olla....
Lääkärissä käyty ja ekaks kysy heti että onkos vatsatautia perheessä!!!!
Ja minä että tää kipu tuli aivan yhtäkkiä ja se polttaa koko vatsanaluetta ja ei ole vatsatautia minun tietooni tullut.
ELi se burana ilmeisesti oli se väärä koska "ajallisesti" passaa..
Kirjoitti litalgin reseptin ( tietsittekö että voi aiheuttaa muutoksia verenkuvassa jos liikaa käyttää )
Sitten antoi 3 päivän nexium kuurin (vaikka omepratsolia menee)
Neoproct peräpuikkoja /voidetta (jokin kombi paketti) Onko kenellekään tuttu?
Ja sit antoi kokeille uutta särkylääkettä (yleissärkyyn) Arcoxia joska vasta tullut markkinoille Eikä pitäisi vatsaa ärsyttää (vaikuttava aine etoricomb.)...
Analgeetit eli kipulääkkeet wikipediassa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Analgeetti
Eipä nuo tohtorit suosittele tulehduskipulääkkeitä. Itselläni menee kuitekin säännöllisesti Arcoxia 60 mg yksi tabletti päivässä ja gastroenterologi hyväksyi tämän...
Itselläni nuo, sekä Arcoxia että Celebra aiheuttivat veranvuotoa suolistossa. Itselleni sopii, siis niin hyvin kun nyt lääkkeet yleensä voi sopia, Burana, Panacod ja Tramal"
Ei sellainen, joka joutuu syömään monia lääkkeitä, voi koskaan saada läpi korvausvaateita lääkkeen haittavaikutuksesta, sillä aina se menee "taudin piikkiin". Ikävä kyllä, virheet ei aina näy missään eikä ole kovin helposti löydettävissä, koska eniten kärsineet eivät jaksa valittaa haittavaikutuksista:-(- Spondylolisteesi
Itselläni kivut tosiaan johtuvat selän rakenteellisesta "viasta", nikamasiirrosta. Kipukohtauksiin ei oikeastaan auta lepo, vaan silloin pitäisi nimenomaan liikkua. Kipukohtauksia on ehkä kerran parissa-kolmessa kuukaudessa, kipu kestää n. viikon kerrallaan. Eli lääkekäyttö ei olisi kovin jatkuvaa, vaan lähinnä kuuriluonteista tällä hetkellä. Minulla ei ole ollut ongelmia saada sairaslomaa, näin kommenttina noihin kommenteihin.
Jutut olivat näköjään poimittuja lähinnä suolisto- tai muista vatsataudeista sairastuvien suusta? Itselläni ei ole vatsaoireita, -tauteja tai -ongelmia. Eikä lääkkeetkään ole sellaisia aiheuttanut (olen kokeilut Panacodia, Nimediä, Barcania, Bextraa, Vioxxia, Vioxx Akutia ja Voltarenia selän takia).
Mistähän "remissioista" ja "akuutinpoikaisista" tuossa on kyse? Eli minkä vaivan Arcoxia pahentaa? Itselleni koksibit ovat tosiaan tuttuja ennestään. Joka kerta olen tosiaan joutunut vaihtamaan lääkettä sen takia, että edellinen on vedetty markkinoilta. Nimed, joka oli paras kokeilemistani lääkkeistä, ei aiheuttanut vatsaoireita minulla. Mutta eipä se tarkoita, etteikö tuo Arcoxia voisi sitä tehdä.
Minullakin on joitakin muita lääkkeitä, joita syön säännöllisen epäsäännöllisesti (lähinnä e-pillerit, migreenilääke ja lihasrelaksantti). Muistin vain tarkistaan tuon lihasrelaksantin, eli Sirdaludin, yhteensopivuuden Arcoxian kanssa. Pitäisiköhän nyt tarkistaa, ettei se aiheuta jotain ikävää noiden muiden, esim. migreenilääkkeen, kanssa?
Kiitos kuitenkin yhteenvedosta muiden kommenteista. - Migreenistä täytyy tietää a...
Spondylolisteesi kirjoitti:
Itselläni kivut tosiaan johtuvat selän rakenteellisesta "viasta", nikamasiirrosta. Kipukohtauksiin ei oikeastaan auta lepo, vaan silloin pitäisi nimenomaan liikkua. Kipukohtauksia on ehkä kerran parissa-kolmessa kuukaudessa, kipu kestää n. viikon kerrallaan. Eli lääkekäyttö ei olisi kovin jatkuvaa, vaan lähinnä kuuriluonteista tällä hetkellä. Minulla ei ole ollut ongelmia saada sairaslomaa, näin kommenttina noihin kommenteihin.
Jutut olivat näköjään poimittuja lähinnä suolisto- tai muista vatsataudeista sairastuvien suusta? Itselläni ei ole vatsaoireita, -tauteja tai -ongelmia. Eikä lääkkeetkään ole sellaisia aiheuttanut (olen kokeilut Panacodia, Nimediä, Barcania, Bextraa, Vioxxia, Vioxx Akutia ja Voltarenia selän takia).
Mistähän "remissioista" ja "akuutinpoikaisista" tuossa on kyse? Eli minkä vaivan Arcoxia pahentaa? Itselleni koksibit ovat tosiaan tuttuja ennestään. Joka kerta olen tosiaan joutunut vaihtamaan lääkettä sen takia, että edellinen on vedetty markkinoilta. Nimed, joka oli paras kokeilemistani lääkkeistä, ei aiheuttanut vatsaoireita minulla. Mutta eipä se tarkoita, etteikö tuo Arcoxia voisi sitä tehdä.
Minullakin on joitakin muita lääkkeitä, joita syön säännöllisen epäsäännöllisesti (lähinnä e-pillerit, migreenilääke ja lihasrelaksantti). Muistin vain tarkistaan tuon lihasrelaksantin, eli Sirdaludin, yhteensopivuuden Arcoxian kanssa. Pitäisiköhän nyt tarkistaa, ettei se aiheuta jotain ikävää noiden muiden, esim. migreenilääkkeen, kanssa?
Kiitos kuitenkin yhteenvedosta muiden kommenteista. - Tautinen
Itselläni ollut Reumaattisia oireita yli 20.entä vuotta ja Voltareen rapid 75mg auttanut hyvin! Mutta sit törmäsin tähän suoliston renkkaamiseen eli vuotaa verta ohutsuolesta! En oikeestaan saisi syödä mitään tulehdus kipulääkkeitä mutta kun ei Tramalit,Panagodit auta kun hetken koska ne eivät poista tulehdusta,edes Morfiini ei ole tulehdusta poistava! Eli mitä eteen? No minä käytän tällä hetkellä tarvittaessa Arcoksia mutta pyrin suojaamaan suolistoani pellavansiemenillä,jugurtilla siis joka aamu syön paljon pellavan siemeniä runsaan nesteen kera ja ennen kun otan arcoksin 60 mg syön jugurtin tai viilin. On minulla kyllä käytössä Pore Panacodeja jos kipu käy sietämättömäksi mutta kun ne ei auta itse tulehdukseen niin vähempi niitä menee!
- Anonyymi
Joku väitti arcoksia kalliiksi... 120mg 30 tabletin pakkasu reilu 7euroa...ei kyllä kallista ainakaan minulle. 120mg otan kerran päivässä mut illalla alkaa säryt uudestaan. Pitäis kysellä voisko ottaa 60mg aamulla ja 60mg illalla. Pitäiskö se kivut pois tasaisemmin.. M
- ---
Käsittääkseni nimesulidi eli Nimed(R) ei varsinaisesti ole koksibi, toisin kuin Arcoxia(R).
Arcoxiasta ei itselläni ole juuri kokemusta, ei siis henkilökohtaisesti lainkaan.
Ymmärtääkseni nimesulidin tyyppisiä tulehduskipulääkkeitä olisivat nabumetoni tai meloksikaami, jotka eivät nekään liene varsinaisesti koksibeja. Lääkäri on varmaankin hyvin puntaroinut lääkkeen valintaa kohdallasi, joten mitäpä siihen sanomaan. Keskustele tarvittaessa lääkkeen käytöstä hänen kanssaan.
Ohessa linkki vuoden 2003 Käypä hoito -suositukseen.
http://www.kaypahoito.fi/kh/kh_julkaisu.NaytaArtikkeli?p_artikkeli=hoi39001#s6- Spondylolisteesi
Itse minä kyselin tuosta lääkkeestä. Olin nimittäin jossain lukenut/kuullut, että markkinoilla olisi taas koksibi. Kysyin siis lääkäriltäni, onko Nimedin kaltaista lääkettä taas saatavilla, ja hän kertoi Arcoxiasta.Eli eipä lääkäri tainnut sen kummemmin puntaroida, vaan hän kirjoitti reseptin pyynnöstäni. Olen tosiaan aiemmin Nimedin lisäksi syönyt koksibeista Vioxxia, Vioxx Akutia ja Bextraa. Numesulide ei näköjään ole koksibi, kemiallinen kaava kuitenkin löytyi netistä, joskin se ei minulle sano mitään.
Olen toki tietoinen, ettei eri lääkkeet vaikuta samalla tavalla eri ihmisiin, mutta olisi kivaa kuulla kokemuksia. Ja niitähän tuossa aiemmin jo tulikin.
Ei kait tässä auta muu kuin hakea pienin mahdollinen pakkaus apteekista ja odotella seuraavaa kipukohtausta :) - auttaa
Spondylolisteesi kirjoitti:
Itse minä kyselin tuosta lääkkeestä. Olin nimittäin jossain lukenut/kuullut, että markkinoilla olisi taas koksibi. Kysyin siis lääkäriltäni, onko Nimedin kaltaista lääkettä taas saatavilla, ja hän kertoi Arcoxiasta.Eli eipä lääkäri tainnut sen kummemmin puntaroida, vaan hän kirjoitti reseptin pyynnöstäni. Olen tosiaan aiemmin Nimedin lisäksi syönyt koksibeista Vioxxia, Vioxx Akutia ja Bextraa. Numesulide ei näköjään ole koksibi, kemiallinen kaava kuitenkin löytyi netistä, joskin se ei minulle sano mitään.
Olen toki tietoinen, ettei eri lääkkeet vaikuta samalla tavalla eri ihmisiin, mutta olisi kivaa kuulla kokemuksia. Ja niitähän tuossa aiemmin jo tulikin.
Ei kait tässä auta muu kuin hakea pienin mahdollinen pakkaus apteekista ja odotella seuraavaa kipukohtausta :)Minä olen syönyt kyseistä lääkettä jo useamman pakkauksen ja kyllä se helpottaa kipujani, mielestäni se on ollut minulle parempi vaihtoehto kuin jokin muu lääke, jota joutuu ottamaan useamman tabletin /vrk. Minulla on sellainen vatsa, joka ei tahdo kestää juuri mitään, mutta tätä olen kuitenkin voinut syödä.
Suosittelen, kuitenkin. että haet sen pienemmän pakkauksen, koska mehän kaikki olemme erilaisia kipujemme kanssa, toista auttaa yksi lääke ja toista toinen ;) - Anonyymi
auttaa kirjoitti:
Minä olen syönyt kyseistä lääkettä jo useamman pakkauksen ja kyllä se helpottaa kipujani, mielestäni se on ollut minulle parempi vaihtoehto kuin jokin muu lääke, jota joutuu ottamaan useamman tabletin /vrk. Minulla on sellainen vatsa, joka ei tahdo kestää juuri mitään, mutta tätä olen kuitenkin voinut syödä.
Suosittelen, kuitenkin. että haet sen pienemmän pakkauksen, koska mehän kaikki olemme erilaisia kipujemme kanssa, toista auttaa yksi lääke ja toista toinen ;)Itse otan tuon lääkkeen silloin kun otan ruuan yhteydessä ja vettä juon paljon ei ole mitään haittoja ollut lääkäri muuten kehoittikin ottamaan ruokailun mukana 😊
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse otan tuon lääkkeen silloin kun otan ruuan yhteydessä ja vettä juon paljon ei ole mitään haittoja ollut lääkäri muuten kehoittikin ottamaan ruokailun mukana 😊
Vielä mainostan juokaa vettä joka päivä runsaasti varsinkin silloin joudutte ottamaan lääkkeitä 😊
- Pisama2
itselläni jäi 91:stä 88 tabl syömättä.ei halpa lääke. Kahden viikon kuuri oli ensin tarkoitus ottaa mutta 8:nnen päivän jälkeen alkoi vakavammat oireet joita ei minulla koskaan ole ollut,hurjasti huimaamaan; verenpaine nousi todella korkealle, seurasin tarkkaan 9:ntenä päivänä paineita lääkkeen oton jälkeen ja siihen loppui arcoxian ottaminen. melkein viikko vielä sen jälkeen huimaava olo,sen jälkeen helpotti. olen 49 vuotias ja verenpaine aina ollut erittäin hyvällä tasolla.
- uskonasioita
Kertokaa lisää, ettei kukaan enöö oilaisi elimistöään noilla Koksibeilla. Nehän oli puhdasta petosta kaikki...
- Heidi N
lääkäri määräsi minulle tämän kovaan tulehdukseen, eikä ole aiheuttanut mitään mitä panacod aiheutti. Panacodista tuli huonovointisuutta, sekavaisuutta, meni kirjaimellisesti maha ja pää sekaisin. Olen syönyt arcoxiaa vasta vajaan viikon ja hitaasti, mutta ilman mitään haittavaikutuksia alkaa tuottamaan tulosta.
- pökkyrä
Sain Arcoxia lonkasta nilkkaan säteilevään kovaan kipuun.Toistaiseksi viikon syötyäni kivut alkaneet hellittää viimeinkin,mikään muu lääke ei ole auttanut.on vähän pää pökkyräisen tuntuinen,mutta voi olla muutakin viirusta liikkeellä koska oli pahoinvointia jo ennen lääkkeen aloittamista.Saa ainakin nukuttua vihdoin ilman särkyä yöt.Tehneekö tuo lääke väsymystä alkuun,kun on saamaton olo.Varmaankin sivuoireet helpottaa kun syö aikansa.Minulla on 100mg.pitkävaikutteiset Tramalit myös ennestään käytössä.
- Kantapää
pökkyrä kirjoitti:
Sain Arcoxia lonkasta nilkkaan säteilevään kovaan kipuun.Toistaiseksi viikon syötyäni kivut alkaneet hellittää viimeinkin,mikään muu lääke ei ole auttanut.on vähän pää pökkyräisen tuntuinen,mutta voi olla muutakin viirusta liikkeellä koska oli pahoinvointia jo ennen lääkkeen aloittamista.Saa ainakin nukuttua vihdoin ilman särkyä yöt.Tehneekö tuo lääke väsymystä alkuun,kun on saamaton olo.Varmaankin sivuoireet helpottaa kun syö aikansa.Minulla on 100mg.pitkävaikutteiset Tramalit myös ennestään käytössä.
Sain Arcoxia 120 mg kun oli ollut kantapääsärkyä yli kuukauden. Olen syönyt niitä nyt viikon. Särky on hellittänyt mutta nyt on kauhea väsymys ja haluttomuus (esim. seksi ei kiinnosta lainkaan) ja maito maistuu pahalta. Mitä ihmeen myrkkyä näissä lääkkeissä on?
- ohjeet?
Kantapää kirjoitti:
Sain Arcoxia 120 mg kun oli ollut kantapääsärkyä yli kuukauden. Olen syönyt niitä nyt viikon. Särky on hellittänyt mutta nyt on kauhea väsymys ja haluttomuus (esim. seksi ei kiinnosta lainkaan) ja maito maistuu pahalta. Mitä ihmeen myrkkyä näissä lääkkeissä on?
Ellet niin kaivapa nyt esiin Arcoxian paketista ohjepaperi ja lue sivuvaikutukset. En ottanut alkuun niitä kovin tosissani, mutta kun tuli ongelmia, oli lopetettava lääkkeen käyttö vaikka auttoikin kipuun.
- Mauton juttu
Arcoxia sain leikkauksen jälkeiseen kivun hoitoon. Viiden pv:n kuluttua haihtui haju ja maku aistit,kivut pysyivät kyllä muuten kurissa. Hölmöä kun ei maista mitään :( Soitin tohtorille,käski lopettamaan Arcoxian syömisen "saattaa aiheuttaa maku muutoksia"lukee listassa,joka onkin harvinaisen pitkä.Lukekaa ko lista ja seuratkaa omaa kehoa. Mielummin kipuja kärsivä.
- hermojuuri
Söin Arcoxia 3 kuukautta blantaarifaskiittiin. Sitten diagnoosi muuttui rekessiahtaumaksi selässä. Norspan kipulaastari ja Tradolan Retard tällä hetkellä lääkityksenä. En huomannut mitään haju- tai makuaistin muutoksia Arcoxian aikana. Lääkkeethän vaikuttavat niin yksilöllisesti.
- Paraneva
Minulla on ollut todella kipeä välilevynpullistuma jo reilun 1,5 vuotta eikä mikään lääke ole auttanut. Vasta vähän aikaa sitten sain arcoxiaa ja se palautti kyvyn kävellä. Sivuvaikutuksena on ollut lievä rautainen maku suussa hetken aikaa, mutta niin on monissa muissakin lääkkeissä makumuutoksia. Ei ole vaarallista. Nyt olen jo voinut vähentää arcoxian käyttöä koska olen saanut kivuttomana kuntoutettua selän tukilihaksia. Tottakai siellä lääkkeen tuoteselosteessa lukee ikävien haittavaikutusten mahdollisuus koska niiden PITÄÄ lukea siellä! Jos porkkanapussissa lukisi, että joskus muutama ihminen on tukehtunut porkkanaan tai saanut allergisen reaktion porkkanasta niin jättäisittekö te ostamatta? Järki käteen hei.
- afta
Minä olen aikaisemmin syönyt pari kuuria tota Arcoxian 60 mg ja on auttanut tenniskyynärpäähän. Nyt yks ilta sitten aloitin taas kuurin, mutta nyt ei mennytkään enää ihan nappiin. Jo illasta ylähuuli turposi jonkunverran. Aamulla oli vielä turvoksissa, mutta en vielä osannut yhdistää lääkkeeseen. Otin antihistamiinia ja turvotus pikkuhiljaa katosi. Seuraavan pillerin jälkeen huuli turposi taas ja kieli tuli kipeeks, ihan kuin olisi palanut. Seuraavana aamuna suussa ainakin 6 aftaa ja kieli todella kipeä. Menin päivystävälle hammaslääkärille, joka totesi, että kieli on palanut. Ensimmäinen kerta, kun sain jostain lääkkeestä allergisen reaktion. Vajaa viikko tosta mennyt, eikä suu ole vieläkään kunnossa, viimeiset 5 päivää syönyt lähinnä pinaattisoppaa ja juqurttia. Sain hammaslääkäriltä reseptin tommoseen suihkutettavaan puudute aineeseen. Ikävä tunne siitäkin tulee, mutta toi kieli äityy vieläkin aina välillä tosi kipeeks, mutta on jo onneks alkanut paraneen.
- eíkíva
Nyt on menossa neljäs päivä Arcoxiaa. Esomeprazolista huolimatta ylävatsakivut pahenevat päivä päivältä. Eilen alkoi uloste löystyä ja tänään on tullut pariin otteeseen mustaa löysää ulostetta. Toivon, että musta uloste oli vain mustikoiden syytä, joita söin toissapäivänä. Jos jatkuu huomennakin, on pakko lopettaa lääkkeen käyttö.
Lisäksi on esiintynyt huimausta ja raudan makua suussa, yöunet ovat menneet (unettomuus onkin yksi sivuoireista), käyn yöt ylikierroksilla (levottomuus on myös yksi lukuisista oireista). Sääli sinänsä, että on näin epäsopiva minulle, kun on kuitenkin ollut tosi tehokas kipuun. Vielä pitäisi kolmena aamuna pystyä ottamaan ja sen jälkeen vain tarvittaessa.- Anonyymi
Mulle tulee tuosta Edomeprazolista hirveä ripuli.
- taaton tassu
Huh, kaikilla on kamala olo ja syynä Arcoxia! Pahus, kun tuli ostettua ( oli nimittäin kallis lääke!!!) Ei sovi eläkeläisen menoihin. Lääkäri väitti sen olevan Ketoriinin kaltainen , eli siis, tyhmänä ostin kalliin lääkkeen.
Ei pitäisi apteekkarien valitella! Toisaalta, olen kiitollinen siitä, että jonkinlaista apua olen saanut, mutta vielä ei tiedä, mitä tämä lääkitys aiheuttaa.
Voidaan hyvin, eikös vain! - muikku45
Arcoxia on sopinut minulle täydellisesti. Vain kahden päivän tauko laukaisi lonkkakrampit uudelleen.
- Somacia ja äkkiä
Itse löysin Arcoxian tekemiin pahoihin vatsakipuihin avuksi Somac 40 mg:n näistä netin erilaisten Arcoxiaa käsittelevien keskusteluketjujen kommenteista... onneksi !!
Olin onnistunut pitämään polvissani olevat alkavan nivelrikon kivut poissa 10 vuoden ajan käyttämällä ensin Ardinexia (Ardinex sisältää ibuprofeenia, joka on todellisuudessa vielä enemmän vatsalle haitallinen mitä Panacodin parasetamoli) ja sitten sen jälkeen käyttämällä kaksi vuotta Panacodia 2-4 tabl. päivässä.
2 vuotta sitten ei Panacod tuntunut kuitenkaan enää riittävän, joten sain reseptin Glucosamin Orion 400 mg 2 x pv. ja Arcoxia 90 mg 1 x pv. Näitä käytin sitten ohjeen mukaan pari vuotta ja kivut polvista hävisivät näillä kyllä ihan hyvin ilman Panacodia.
Ihmettelin kyllä, miksi vatsan alaosa n. 20 cm navan alapuolelta enimmäkseen vasemmalta puolelta oli nyt jatkuvasti kipeänä. Tuntui kuin puukon kärjellä pistäisi vatsaan ja samaten hampaita harjatessa tuli aina ikenistä jonkin verran verta. Myöskin närästystä oli koko ajan ja Samarinia kului isoja laatikollisia monta viime vuosien aikana. En kuitenkaan osannut silloin yhdistää noita oireita Arcoxiaan.
Kerran minulta pääsi sitten Arcoxiat loppumaan ja kun lähetin postitse reseptin uusittavaksi, viipyi sekin reissussa 2 viikkoa. Paikkakunnalle ei saatu keikkalääkäreitä hommiin, joka olisi reseptin uusinut, joten jouduin olemaan tuon ajan ilman Arcoxia. Vatsa alkoikin yllättäen parantumaan, eikä hampaita harjatessakaan tullut enää ikenistä verta. Polvet sen sijaan kyllä protestoivat lisääntyvällä kivullaan Arcoxian puutetta.
Kerrottuani oireista lääkärille sain häneltä pyytämäni Somac 40 mg reseptin, sekä myös hyvin edullista (Arcoxiaan verrattuna) Para-Tabs 1g käytettäväksi 1 - 3 kertaa päivässä mahdollisimman useasti Arcoxian tilalla. Tämä kuten myös Panacod sisältävät parasetamolia, joka on huomattavasti vatsaystävällimpää ainetta kuin Arcoxia.
Somacin käyttö ja Arcoxian pois jättäminen paransivat vatsani kahdessa viikossa. Ihana tunne, kun pystyy pitkästä aikaa kumartumaan reilusti eteenpäin ilman, että vatsan alaosassa on sitä puukon pistolta tuntuvaa kipua.
Vatsan parannuttua kokeilin parin päivän ajan ottaa taas Arcoxia 90 mg. Vatsakipu tuli heti kolmantena päivänä pistävänä takaisin, samoin kuin hampaita harjatessa alkoi taas verenvuoto. Jätin loput Arcoxiat kaapin pohjalle pahan päivän varalle odottelemaan sitä hetkeä, jos ei mitkään muut pillerit enää kipuun auta.
Nyt pärjään kuitenkin näillä. 1 x Somac 40 mg päivässä (eipä muuten enää närästä) 2 x Glucosamin Orion 400 mg päivässä ja 2 x Para-Tabs 1g päivässä. Panacodit on sitten hätävarana, jos ei polvikivut pysy noilla edellisillä pillereillä poissa.
Parasetamolia saa ottaa enintään 3000 mg päivässä, joten 2 x 1g Para-Tabsia kestää ottaa tarvittaessa vielä lisäkseen 2 x 500 mg Panacodia, eikä turvallinen raja vielä ylity.
Kaikista parastä tässä oli kuitenkin se, että sain Somacilla (ei aiheuta minulle sivuoireita) taas vatsani normaaliin kuntoon ja tiedän nyt varoa Arcoxian käyttämistä niin pitkään, kuin se suinkin vain on mahdollista.- Tautinen
Ihmisten olisi hyvä aina muistaa mihin syö kipulääkettä jos on kyseessä vaikka päänsärky niin ei siihen kannata syödä tulehdus kipulääkettä vaan kokeilla ihan vaan parasetamoolia eli Panadol forte tai Paramax. Vatsa ja suolisto ennen kaikkea kärsivät Tulehdus kipulääkkeistä myös pitkäaikaiskäytössä on todettu sydän vaurioita.
- Tytyt
Mulla toimii oikein hyvin akuutin kivun "katkaisijana". Vinksallaan oleva selkä äityy välillä tulehtumaan vääristä työasennoista (lähinnä vapaa-ajan harrastuksissa siis), ja kun se pääsee valloilleen, ei buranat paljoa auta. Arcoxiaa olen joutunut syömään max. 3vrk putkeen. Eka ja toka kerralla ei tullut mitään sivuvaikutuksia, nyt kolmannella ja neljännellä on tullut metallin maku suuhun ehkä tunnin ajaksi, mutta toisaalta saman tunnin aikana alkavat säryt helpottaa. Olen ottanut aina iltaisin, yötä vasten, ja ehkä joskus on vähän pöhnäinen olo tullut, mutta voi johtua vain väsymyksestäkin. Aamulla ei enää oloa ole ollut. Joskus on aamulla ollut mahassa normaalia enemmän ilmaa, mutta vaikea tuostakaan sanoa, voiko syyttää lääkettä vai ei.
- rikki
jos on kroonisia kipuja ottakaa msm orkaanistarikkiä auttaa aika hyvin tietoa löytyy rikkimikko nimellä
- KatetroituPaska
rikki kirjoitti:
jos on kroonisia kipuja ottakaa msm orkaanistarikkiä auttaa aika hyvin tietoa löytyy rikkimikko nimellä
Itselläni on mm.spondyloosia ja pahoja kulumamuuksia lisäksi välilevyn-
pullistumia selässä niin huomannut tuon 90mg:n arcoxian toimivan
suhteellisen hyvin pahoihin kipuihin. Vaikutusaika vuorokauden mittainen
sanoi lääkäri, mutta tarvittaessa muutaman päivän kuuri ja muut tulehdus-
kipulääkkeet taulle. Panacodia, tramalia ja jos oikein pakottava tarve niin
norspania. Viime mainitusta tulee aluksi toisinaa sietämätön olo lisäksi
viime talvena aiheutti niin pahan ummetuksen, että päätin olla viikkoa pitempään
käyttämättä.
- Yasmina79
Onko teillä muilla Arcoxia aiheuttanut matautia? Mulla on tarvittaessa Arcoxia 90 mg ja jos joudun syömään sitä useana päivänä esim. 1-2 viikkoa niin saan kauhean vatsataudin, joka kestää viikon, kuume on noin 38 astetta ja oksentelen taukoamatta pari päivää. Lääkärissä aina oon käynyt mut silti aina vaan arcoxin käyttöä suositellaan koska oon saanut sen fysiatrilta.
- tiedän mitä puhun
Jos syöt sitä noinikin pitkään..niin eipä ole ihme, että alkaa olemaan elimistösi
Kuormitus tilassa. Syö vain muutama päivä ja pyydä lääkäriltäsi jotain muuta
lisäksi. Ei niitä tule ottaakkaan noin pitkinä kuureina. - Hiuskarvan varassa
Ei se ole mahatautia.. Sairautesi ja liiallisten lääkkeiden syömisen aiheuttama
elimellinen tulehdus joka voi olla hengenvaarallinen.
- Yasmina79
Outoa mun työkaverilla myös Arcoxia ja sillä on käskettä syödä sitä joka päivä 365 päivänä vuodessa ja mulla vaan tarvittaessa. Ja lääkärin mukaan sitä voi syödä jatkuvasti.
- hui kauhistus
Miksi sitä pitää syödä päivittäin jos huomattavasti pienempikin määrä
pitää tulehduksen aisoissa? Arcoxia on buranan ohella tulehduskipulääke
ja molempia tulee käyttää kuureina tarvittaessa. Tässä se taas huomattiin,
että toinen lääkäri on tätä ja toinen toista mieltä. Käyttämää nyt järkeänne
kun syötte näitä kemiallisia lääkkeitä. - Yasmina79
hui kauhistus kirjoitti:
Miksi sitä pitää syödä päivittäin jos huomattavasti pienempikin määrä
pitää tulehduksen aisoissa? Arcoxia on buranan ohella tulehduskipulääke
ja molempia tulee käyttää kuureina tarvittaessa. Tässä se taas huomattiin,
että toinen lääkäri on tätä ja toinen toista mieltä. Käyttämää nyt järkeänne
kun syötte näitä kemiallisia lääkkeitä.Katsos kun kyse ei ole tulehduksesta vaan selän välilevyjen rappeutumasta ja nikamien madaltumisesta, nivelrikosta ym. Burana ei näihin tehoa mutta arcoxia auttaa. Buranaa ja arcoxiaa ei saa käyttää samanaikaisesti. Ja ei mikään terveyskeskuslääkäri ole näitä määrännyt vaan sairaalasta fysiatri. Ja pienempi määrä ei pidä kipua poissa kun ei arcoxia sitä poista kokonaan. Yöksi pitää ottaa kipukynnystä kohottavaa lääkettä ym.
- Terveys Mennyt
Yasmina79 kirjoitti:
Katsos kun kyse ei ole tulehduksesta vaan selän välilevyjen rappeutumasta ja nikamien madaltumisesta, nivelrikosta ym. Burana ei näihin tehoa mutta arcoxia auttaa. Buranaa ja arcoxiaa ei saa käyttää samanaikaisesti. Ja ei mikään terveyskeskuslääkäri ole näitä määrännyt vaan sairaalasta fysiatri. Ja pienempi määrä ei pidä kipua poissa kun ei arcoxia sitä poista kokonaan. Yöksi pitää ottaa kipukynnystä kohottavaa lääkettä ym.
Ehkä sinun tapauksessasi itselläni on myös välilevyt rappeutuneet ja nikamat
madaltuneet. Lisäksi spondyloosia sekä spinalistenoosia sekä prolapsi sekä
protruusioita ja nikamansiirtymä, Itselleni toisinaan pari kertaa kuukaudessa
tulee selkään ns.tulehdustila joka asettuu 3-4 päivän burana(800mg) jälkeen
paremmaksi. Noihin muihin hermokipuvaivoihin ei auta kuin hetkellisesti
hiukan kovemmat mömmöt joita yritän välttää kaikin keinoin niiden haitallisten
sivuvaikusten vuoksi. Kaikki ihmiset ovat yksilöitä ja vaikka olisi sama vaivakin
niin oireet voivat olla päinvastaiset..
- nirunaru
HUH...HUH.....uskallanko edes aukaista tuon paketin ......järkyttävää tekstiä. Taitaa olla viisainta ottaa kunnon känni...ei koske eikä kolota :DD
ps. onneski en usko kaikkea mitä luen - Anonyymi
Kokemus etoricoxib ratiopharmista: Lääkäri määräsi ottamaan 2 kpl 60 mg pilleriä plantaari faskiittiin, onneksi kokeilin ensin yhdellä! Pillerin vaikutuksen alkaessa tuli huono olo ja saman tien lähti taju. Tytär kertoi, että tuijotin vain silmät auki mitään mistään tajuamatta. Aika pian tokenin, mutta ensi alkuun minulla ei ollut mitään ymmärrystä kuka siinä edessäni puhuu, enkä myöskään ymmärtänyt sanoja ollenkaan. Sen jälkeen huono olo jatkui, suoli tyhjeni, oksensin, kylmä hiki tuli, voimaton olo. Sitten 112, ambulanssi, Akuutti, kokeita ja seurantaan. Yöllä kunnon parannuttua pääsin kotiin. Kyseessä joko allerginen reaktio tai pahat sivuvaikutukset.
HUOM!
Kirjoitan tänne varoittaakseni siitä, että ottakaa uusi lääke aina vasta kotona ja jos mahdollista niin jonkun läsnäollessa. Jos olisin pillerin ottanut vaikka heti apteekissa, niin kotiin ajaessani olisi tajunnan menetys tullut kesken ajon ja kolari olisi ollut aivan varma. - Anonyymi
Oltiinkohan Suomessa Nimedin suhteen liian hätäisiä, kenties? Nimittäin Etelä-Euroopassa kyseistä lääkettä on edelleenkin saatavissa, jopa ilman reseptiä.
On ok, jos joku lääke todetaan todella ihmiselle vaaralliseksi ja vedetään pois markkinoilta. Mutta liika hysteria on mielestäni liikaa. Tämä on vain oma mielipiteeni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?
Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi863929Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo693737Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks442225Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä522179- 582074
- 511756
- 271439
Vuoksesi kaiken
Tekisin vuoksesi kaiken. Enemmänkin. Kunpa tietäisi ja hyväksyisit sen. Ymmärtäisit, en voi elää ilman sinua. En halua1151183Kehu kaivattuasi
Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.1061180- 601109