USKON JA OMAISUUDEN YHTEYS
Apt. 4:31-37
--
4:31 Ja kun he olivat rukoilleet, vapisi se paikka, jossa he olivat koolla, ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja puhuivat Jumalan sanaa rohkeasti.
4:32 Ja uskovaisten suuressa joukossa oli yksi sydän ja yksi sielu; eikä kenkään heistä sanonut omaksensa mitään siitä, mitä hänellä oli, vaan kaikki oli heillä yhteistä.
4:33 Ja apostolit todistivat suurella voimalla Herran Jeesuksen ylösnousemuksesta, ja suuri armo oli heillä kaikilla.
4:34 Ei myöskään ollut heidän seassaan ketään puutteenalaista; sillä kaikki, joilla oli maatiloja tai taloja, myivät ne ja toivat myytyjen hinnan
4:35 ja panivat apostolien jalkojen juureen; ja jokaiselle jaettiin sen mukaan, kuin hän tarvitsi.
4:36 Niinpä Joosef, jota apostolit kutsuivat Barnabaaksi - se on käännettynä: kehoittaja - leeviläinen, syntyisin Kyprosta,
4:37 myi omistamansa pellon, toi rahat ja pani ne apostolien jalkojen juureen.
--
Uskovat saivat kokea Pyhän Hengen voimaa.
Henki antoi heille rohkeutta todistajan tehtävää varten (31), vaikka heitä oli kielletty puhumasta Jeesuksen ylösnousemuksesta (33). Heillä oli ”yksi sydän ja yksi sielu”.
Pyhä Henki loi myös keskinäistä yhteyttä ja yksimielisyyttä seurakuntaan.
Uskovat elivät kuin suuri perhe.
Kukaan ei pitänyt mitään omanaan, vaan kaikki oli heille yhteistä (32). Ketään ei jätetty pulaan, vaan kaikista pidettiin yhtälailla huolta.
Kuinka erilaisen kuvan saammekaan sen ajan seurakunnasta verrattaessa nykyaikaan.
Nythän jokainen ajaa vain omia etujaan piittaamatta lähimmäisistään. Itsekkyys on vallalla niin seurakunnissa kuin yhteiskunnassamme yleensäkin.
Luukas sanoo, että ”suuri armo oli heillä kaikilla” (33). Tämä voidaan myös suomentaa ”he olivat kaikkien suuressa suosiossa” (vrt. 2:47).
Esimerkkinä hyväntekeväisyydestä Luukas mainitsee Barnabaan (36,37).
Barnabaan tapaisia hyväntekijöitä tarvitsemme tänäänkin. Olosuhteet voivat nopeasti muuttua huonompaan suuntaan yksilöitten ja koko kansakuntamme kohdalla.
On hyvä jo asennoitua tulevaan niin, että mikään ei ole pysyvää. Jumala voi ottaa yht`äkkiä pois rakkaamme, irrottaa meidät normaalista elinympäristöstämme tai voimme sairastua vakavasti. Jopa ruuasta voi tulla puutetta.
Mutta kaikki vastoinkäymisetkin voimme ottaa ”Isän kädestä”. Hän kouluttaa ja riisuu meitä (esim. omavanhurskaudesta), vaikka se ei aina sillä hetkellä hyvältä tunnukkaan. Hän ei hylkää meitä.
Herra armahtaa, antaa anteeksi ja tuo avun oikeaala hetkellä jotka Hänen turvaavat.
---
1. Nyt Herran hyvyydestä me saamme riemuita
ja armon kyllyydestä kiitosta veisata.
Päivinä myötäisinä ja vaivan täyteisinä
iloitkaa Herrassa!
4. Jos sairastut tai työstä joutuisit luopumaan,
ei epätoivoon syöstä saa päivä vaikeinkaan.
Laupias Isän käsi on avoin hädässäsi.
Iloitkaa Herrassa!
(Virsi 330:1,4)
Uskon ja omaisuuden yhteys, Apt. 4:31-37
27
495
Vastaukset
- taloja
Vainojen keskellä annetaa tässä ajassa TALOJA JA PELTOJA? SATAKERTAISESTI! TÄSSÄ AJASSA!
MITEN YMMÄRRÄT, MITÄ AJANKOHTAA TARKOITETAAN, milloin saadaan niitä taloja ja peltoja?
29 Jeesus sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ei ole ketään, joka minun tähteni ja evankeliumin tähden on luopunut talosta tai veljistä tai sisarista tai äidistä tai isästä tai lapsista tai pelloista,
30 ja joka ei saisi satakertaisesti: nyt tässä ajassa taloja ja veljiä ja sisaria ja äitejä ja lapsia ja peltoja, VAINOJEN KESKELLÄ, ja tulevassa maailmassa iankaikkista elämää."Vainojen keskellä annetaan tässä ajassa TALOJA JA PELTOJA? SATAKERTAISESTI! TÄSSÄ AJASSA!
---
Esititpä hyvän kysymyksen Sanan paikasta Mark. 10:29,30.
Ajatteleisin näin, että joka Jeesuksen ja evankeliumin tähden luopuu kaikesta, saa tilalle satakertaisesti hyvää. Tosin eri muodossa: hän saa uusia uskonveljiä ja -sisaria (Mar. 3:33-35) ja koko rikkaan uuden yhteisön.
Tähän kaikkeen liittyy myös olennaisena osana häpeä ja vaino.
Tämä kaikki tulee jo tässä ajassa, mutta tulevassa ajassa saadaan iankaikkinen elämä.
Olet(te)ko samaa mieltä?- taloja
Tapio522 kirjoitti:
"Vainojen keskellä annetaan tässä ajassa TALOJA JA PELTOJA? SATAKERTAISESTI! TÄSSÄ AJASSA!
---
Esititpä hyvän kysymyksen Sanan paikasta Mark. 10:29,30.
Ajatteleisin näin, että joka Jeesuksen ja evankeliumin tähden luopuu kaikesta, saa tilalle satakertaisesti hyvää. Tosin eri muodossa: hän saa uusia uskonveljiä ja -sisaria (Mar. 3:33-35) ja koko rikkaan uuden yhteisön.
Tähän kaikkeen liittyy myös olennaisena osana häpeä ja vaino.
Tämä kaikki tulee jo tässä ajassa, mutta tulevassa ajassa saadaan iankaikkinen elämä.
Olet(te)ko samaa mieltä?Kyllä ne omatkin rakkaat, joista joutuu luopumaan on samat mahdollista saada takaisin. Jumala palauttaa asioita ennalleen.
Mutta että saadaan tässä ajassa taloja peltoja satakertaisesi, uskon viittaaan siihen aikaan, kun Jeesus on kirkastunut omissaan ja hallitsee maan päällä tuhat vuotta?
Satakertainen maa ja talojen omistus ilmeisesti annetaan ennen, keskellä vainoja, kun Jeesus tulee takaisin ja hänen kirkkautensa on "ihmeteltävänä" Hänen omissaan.
(en edusta kuitenkaan mitään jt-oppia, vaikka tuon tuhat vuotisen rauhanvaltakunnan ajan mainitsin) taloja kirjoitti:
Kyllä ne omatkin rakkaat, joista joutuu luopumaan on samat mahdollista saada takaisin. Jumala palauttaa asioita ennalleen.
Mutta että saadaan tässä ajassa taloja peltoja satakertaisesi, uskon viittaaan siihen aikaan, kun Jeesus on kirkastunut omissaan ja hallitsee maan päällä tuhat vuotta?
Satakertainen maa ja talojen omistus ilmeisesti annetaan ennen, keskellä vainoja, kun Jeesus tulee takaisin ja hänen kirkkautensa on "ihmeteltävänä" Hänen omissaan.
(en edusta kuitenkaan mitään jt-oppia, vaikka tuon tuhat vuotisen rauhanvaltakunnan ajan mainitsin)"Mutta että saadaan tässä ajassa taloja peltoja satakertaisesi, uskon viittaaan siihen aikaan, kun Jeesus on kirkastunut omissaan ja hallitsee maan päällä tuhat vuotta"?
--
Kävimme sisareni kanssa, joka on jehovantodistaja, kylässä erään hänen samaan lahkoon kuuluvan ystävättärensä luona.
Keskustelimme myös 1000-vuotisesta valtakunnasta.
Kysyin heiltä, opettiko Jeesus missään kohden tästä asiasta.
He eivät osanneet vastata.
Olisko sinulla tietoa tästä?- uskon.
Tapio522 kirjoitti:
"Mutta että saadaan tässä ajassa taloja peltoja satakertaisesi, uskon viittaaan siihen aikaan, kun Jeesus on kirkastunut omissaan ja hallitsee maan päällä tuhat vuotta"?
--
Kävimme sisareni kanssa, joka on jehovantodistaja, kylässä erään hänen samaan lahkoon kuuluvan ystävättärensä luona.
Keskustelimme myös 1000-vuotisesta valtakunnasta.
Kysyin heiltä, opettiko Jeesus missään kohden tästä asiasta.
He eivät osanneet vastata.
Olisko sinulla tietoa tästä?Jt-oppi on alunpitäen samaa perua kuin 7pv.adventistien oppi, josta ensin erkaantui ns. raamatunselittäjien joukko, joka oli jt.koulukunnan esimuoto. Ja ovatkin melkoisia "raamatunselittäjiä", eli ovat lain alla. Sotkevat vanhan ja uuden liiton eivätkä tunne Jumalan armoa Jeesuksessa Kristuksessa. Eli eivät ole kristittyjä!
Ei Jeesus Jumalan puheita ja lupauksia kumonnut. Kyllä kaikki ilmoitukset ja kirjoitukset, jotka liittyvät tulevaisuuteen on otettava huomioon.
Jeesus luki juuri Tooraa, ei Jeesuksen eläissä vielä UT oltu kirjoitettu. En tietenkään UT vähättele, pois se.
Tuhatvuotisesta rauhan valtakunnasta MAAN PÄÄLLÄ puhutaan myös Uudessa Testamentissa.
Ilm. 20:4
Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.
Jes. 2:4
Ja hän tuomitsee pakanakansojen kesken, säätää oikeutta monille kansoille. Niin he takovat miekkansa vantaiksi ja keihäänsä vesureiksi; kansa ei nosta miekkaa kansaa vastaan, eivätkä he enää opettele sotimaan.
Miika 4:3
Ja hän tuomitsee monien kansojen kesken, säätää oikeutta väkeville pakanakansoille, kaukaisiin maihin saakka. Niin he takovat miekkansa vantaiksi ja keihäänsä vesureiksi; kansa ei nosta miekkaa kansaa vastaan, eivätkä he enää opettele sotimaan.
Voi liittyä ydinsodan jälkeiseen aikaan?
Pidä vaan peltosi viljelyskunnossa ja vanhat hevostyökalut kunnossa, sillä se aika voi koittaa hyvinkin pian! uskon. kirjoitti:
Jt-oppi on alunpitäen samaa perua kuin 7pv.adventistien oppi, josta ensin erkaantui ns. raamatunselittäjien joukko, joka oli jt.koulukunnan esimuoto. Ja ovatkin melkoisia "raamatunselittäjiä", eli ovat lain alla. Sotkevat vanhan ja uuden liiton eivätkä tunne Jumalan armoa Jeesuksessa Kristuksessa. Eli eivät ole kristittyjä!
Ei Jeesus Jumalan puheita ja lupauksia kumonnut. Kyllä kaikki ilmoitukset ja kirjoitukset, jotka liittyvät tulevaisuuteen on otettava huomioon.
Jeesus luki juuri Tooraa, ei Jeesuksen eläissä vielä UT oltu kirjoitettu. En tietenkään UT vähättele, pois se.
Tuhatvuotisesta rauhan valtakunnasta MAAN PÄÄLLÄ puhutaan myös Uudessa Testamentissa.
Ilm. 20:4
Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.
Jes. 2:4
Ja hän tuomitsee pakanakansojen kesken, säätää oikeutta monille kansoille. Niin he takovat miekkansa vantaiksi ja keihäänsä vesureiksi; kansa ei nosta miekkaa kansaa vastaan, eivätkä he enää opettele sotimaan.
Miika 4:3
Ja hän tuomitsee monien kansojen kesken, säätää oikeutta väkeville pakanakansoille, kaukaisiin maihin saakka. Niin he takovat miekkansa vantaiksi ja keihäänsä vesureiksi; kansa ei nosta miekkaa kansaa vastaan, eivätkä he enää opettele sotimaan.
Voi liittyä ydinsodan jälkeiseen aikaan?
Pidä vaan peltosi viljelyskunnossa ja vanhat hevostyökalut kunnossa, sillä se aika voi koittaa hyvinkin pian!"Pidä vaan peltosi viljelyskunnossa ja vanhat hevostyökalut kunnossa, sillä se aika voi koittaa hyvinkin pian"!
--
Elämme tosiaankin epävarmoja aikoja.
Uskovien olisi hyvä alkaa opettelemaan jo nyt keskinäistä jakamista- niin hengellisessä kuin maallisessakin mielessä.
Itse pyrin omavaraistalouteen ja siihen olen yrittänyt rohkaista muitakin.
Tänään juuri opetin eräälle pariskunnalle, kuinka kasvimaa perustetaan.
Ilo katsella heidän touhujaan.
He asuvat kaupungissa ja tarjosin heille omasta pellostani pienen kasvimaapalasen viljeltäväksi.- jo täällä ajassa.
Tapio522 kirjoitti:
"Vainojen keskellä annetaan tässä ajassa TALOJA JA PELTOJA? SATAKERTAISESTI! TÄSSÄ AJASSA!
---
Esititpä hyvän kysymyksen Sanan paikasta Mark. 10:29,30.
Ajatteleisin näin, että joka Jeesuksen ja evankeliumin tähden luopuu kaikesta, saa tilalle satakertaisesti hyvää. Tosin eri muodossa: hän saa uusia uskonveljiä ja -sisaria (Mar. 3:33-35) ja koko rikkaan uuden yhteisön.
Tähän kaikkeen liittyy myös olennaisena osana häpeä ja vaino.
Tämä kaikki tulee jo tässä ajassa, mutta tulevassa ajassa saadaan iankaikkinen elämä.
Olet(te)ko samaa mieltä?Minä olen 3 kertaa luopunut kaikesta huom, kaikesta elämäni aikana ja saanut jo täällä ajassa tilalle sisaria ja veljiä sekä maallista hyvää.
uskon. kirjoitti:
Jt-oppi on alunpitäen samaa perua kuin 7pv.adventistien oppi, josta ensin erkaantui ns. raamatunselittäjien joukko, joka oli jt.koulukunnan esimuoto. Ja ovatkin melkoisia "raamatunselittäjiä", eli ovat lain alla. Sotkevat vanhan ja uuden liiton eivätkä tunne Jumalan armoa Jeesuksessa Kristuksessa. Eli eivät ole kristittyjä!
Ei Jeesus Jumalan puheita ja lupauksia kumonnut. Kyllä kaikki ilmoitukset ja kirjoitukset, jotka liittyvät tulevaisuuteen on otettava huomioon.
Jeesus luki juuri Tooraa, ei Jeesuksen eläissä vielä UT oltu kirjoitettu. En tietenkään UT vähättele, pois se.
Tuhatvuotisesta rauhan valtakunnasta MAAN PÄÄLLÄ puhutaan myös Uudessa Testamentissa.
Ilm. 20:4
Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.
Jes. 2:4
Ja hän tuomitsee pakanakansojen kesken, säätää oikeutta monille kansoille. Niin he takovat miekkansa vantaiksi ja keihäänsä vesureiksi; kansa ei nosta miekkaa kansaa vastaan, eivätkä he enää opettele sotimaan.
Miika 4:3
Ja hän tuomitsee monien kansojen kesken, säätää oikeutta väkeville pakanakansoille, kaukaisiin maihin saakka. Niin he takovat miekkansa vantaiksi ja keihäänsä vesureiksi; kansa ei nosta miekkaa kansaa vastaan, eivätkä he enää opettele sotimaan.
Voi liittyä ydinsodan jälkeiseen aikaan?
Pidä vaan peltosi viljelyskunnossa ja vanhat hevostyökalut kunnossa, sillä se aika voi koittaa hyvinkin pian!"Jt-oppi on alunpitäen samaa perua kuin 7pv.adventistien oppi, josta ensin erkaantui ns. raamatunselittäjien joukko, joka oli jt.koulukunnan esimuoto. Ja ovatkin melkoisia "raamatunselittäjiä", eli ovat lain alla".
---
Saman panin merkille minäkin keskustellessani sisareni ja hänen jt-ystävättärensä kanssa.
Siinä vierähti useampi tunti.
En kuullut heidän juurikaan puhuvan Jumalan armosta ja ristin hullutuksesta. Pääpaino oli omissa tekemisissään ja oman Jehova-jumalan erinomaisuudessa.
Jeesuksen jumaluus ja sovitus jäi epäselväksi.
Ihmettelin heidän omaa raamatunkäännöstään.
Esim. Joh. 1:1 oli väännetty "..., ja Sana oli jumala" (Siis Jeesukseen liittyvä Jumala-sana pienellä j:llä).
Kuitenkin 1. Joh. 5:20 Jeesusta tarkoittava Jumala-sana oli taas kirjoitettu isolla J:llä.- kristitty.
Tapio522 kirjoitti:
"Jt-oppi on alunpitäen samaa perua kuin 7pv.adventistien oppi, josta ensin erkaantui ns. raamatunselittäjien joukko, joka oli jt.koulukunnan esimuoto. Ja ovatkin melkoisia "raamatunselittäjiä", eli ovat lain alla".
---
Saman panin merkille minäkin keskustellessani sisareni ja hänen jt-ystävättärensä kanssa.
Siinä vierähti useampi tunti.
En kuullut heidän juurikaan puhuvan Jumalan armosta ja ristin hullutuksesta. Pääpaino oli omissa tekemisissään ja oman Jehova-jumalan erinomaisuudessa.
Jeesuksen jumaluus ja sovitus jäi epäselväksi.
Ihmettelin heidän omaa raamatunkäännöstään.
Esim. Joh. 1:1 oli väännetty "..., ja Sana oli jumala" (Siis Jeesukseen liittyvä Jumala-sana pienellä j:llä).
Kuitenkin 1. Joh. 5:20 Jeesusta tarkoittava Jumala-sana oli taas kirjoitettu isolla J:llä.Kun oma sisaresi on jt. ja ystäväpiiri.
en ala kuitenkaan siitä aiheesta enempää.
heille kannatta puhua Jeesuksesta, sillä muuta nimeä ei ole ihmiselle annettu, jossa tämän pitäisi pelastua.
Riivaajatkin uskovat yhteen Jumalaan "Jehovaan" ja tietävät sen nimen.
Samalla tavalla juutalaisuudessa ei oteta Jeesusta vastaan, vaikka VT:n Jehova tunnetaan hyvin.
Siitä huolimatta he ovat Jumalan valittu kansa ja silmäteräkansa, jota pitää alati siunata.
Samoin sinun tulee siunata sisartasi ja hänen jt-ystäviään Jeesuksen nimessä.
Jumala voi heille itsensä ilmoittaa aikanaan ja Pyhä Henki voi heille kirkastaa Jeesuksen ristinkuoleman merkityksen!
Tapio522:
>>Barnabaan tapaisia hyväntekijöitä tarvitsemme tänäänkin.- historiaa.
alkuseurakunnan aika perhekasteineen ja yhteisomistuksineen on ollut ja mennyt ja tilalle on tullut toisenlainen ajanjakso v.70 JKr. kun alkoi antikristuksien (valejeesuksien) aika ja kun väkevän eksytyksen aika todella alkoi 1400-luvulla ja levisi 1900-luvun alussa, silloin kun kristittyjen yhteydestä erotetut hurmahenget alkoi vaatia heihin liittymisen merkiksi uudestikastetta=anabaptismin synty.
1. Joh. 2:18
"Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika. Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika."
Matt.24
24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
25 Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut. Semper.Fidelis: "Barnabaan kaltaiset rohkaisijat ja iloisella mielellä kehottajat ovat harvassa tälläkin palstalla, onko heitä"?
---
Tässä on itsetutkistelun paikka itse kullakin.
Meille itsekullekin on Jumala suonut erilaisia armolahjoja.
Käyttäkäämme niitä uskollisesti;
"... jos kehoittaa, niin kehoittamisessaan; joka antaa, antakoon vakaasta sydämestä; joka on johtaja, johtakoon toimellisesti; joka laupeutta harjoittaa, tehköön sen iloiten" (Room. 12:8).
Ei laiteta "lamppua vakan alle" (Lk. 11:33)!historiaa. kirjoitti:
alkuseurakunnan aika perhekasteineen ja yhteisomistuksineen on ollut ja mennyt ja tilalle on tullut toisenlainen ajanjakso v.70 JKr. kun alkoi antikristuksien (valejeesuksien) aika ja kun väkevän eksytyksen aika todella alkoi 1400-luvulla ja levisi 1900-luvun alussa, silloin kun kristittyjen yhteydestä erotetut hurmahenget alkoi vaatia heihin liittymisen merkiksi uudestikastetta=anabaptismin synty.
1. Joh. 2:18
"Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika. Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika."
Matt.24
24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
25 Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.1. Joh. 2:18
"Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika. Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika."
---
Kannattaa lukea koko Matt. 24. luku.
Kun opetuslapset kysyvät Jeesukselta, mikä on sinun tulemuksesi ja maailman lopun merkki, vastaa Jeesus heti ensimmäiseksi:
"Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä" (Matt. 24:3,4).- UT.
Tapio522 kirjoitti:
1. Joh. 2:18
"Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika. Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika."
---
Kannattaa lukea koko Matt. 24. luku.
Kun opetuslapset kysyvät Jeesukselta, mikä on sinun tulemuksesi ja maailman lopun merkki, vastaa Jeesus heti ensimmäiseksi:
"Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä" (Matt. 24:3,4).Jeesuksen puheista suuri osa on juuri varoituksia eksytyksistä, joilla Jeesukseksi tekeytyvä Valkeuden ylienkeli yrittää hämätä ihmisiä ja eksyttää luulemaan häntä oikeaksi. Lisäksi mukana eksytyksessä on Pyhäksi Hengeksi tekeytyvä Antikristuksen henki.
"Niin hän sanoi: "Katsokaa, ettei teitä eksytetä. Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen se', ja: 'Aika on lähellä'. Mutta älkää menkö heidän perässään." - et,
miksi et kirjoita?.07
Tapio522 kirjoitti:
Semper.Fidelis: "Barnabaan kaltaiset rohkaisijat ja iloisella mielellä kehottajat ovat harvassa tälläkin palstalla, onko heitä"?
---
Tässä on itsetutkistelun paikka itse kullakin.
Meille itsekullekin on Jumala suonut erilaisia armolahjoja.
Käyttäkäämme niitä uskollisesti;
"... jos kehoittaa, niin kehoittamisessaan; joka antaa, antakoon vakaasta sydämestä; joka on johtaja, johtakoon toimellisesti; joka laupeutta harjoittaa, tehköön sen iloiten" (Room. 12:8).
Ei laiteta "lamppua vakan alle" (Lk. 11:33)!Sinulla on uskollisuutta kehoittamisessa, tällainen palsta tarvitsee kaltaistasi rauhallisen tasapainoista Jumalan sanan ja kehoitusten esille tuojaa. Tämä ei ole kohteliaisuus, ennemminkin se on hiljainen kiitos uskollisuutesi johdosta.
Meillä ihmisillä, uskovillakin, voi olla erilainen näkemys joissakin asioissa.
Herralle uskollisen palvelijan tunnistaa siitä, että hän ei lähde omalla näkemyksellään toisia rusikoimaan.
Opettaminen ja ojentaminen ovat myös lähellä kehoittamista.
Paavali kirjoittaa niistä asioista Timoteukselle. 2.Tim. 2:23-26
Oppimista riittää itse kullekin, että osaisi välttää tyhmiä väittelyjä.
Niiden sijasta meidän olisi kyettävä lempeästi ojentamaan Jumalan tahdon vastustelijoita.
"Mutta vältä tyhmiä ja taitamattomia väittelyjä, sillä tiedäthän, että ne synnyttävät riitoja.
Mutta Herran palvelijan ei sovi riidellä, vaan hänen tulee olla lempeä kaikkia kohtaan, kyetä opettamaan ja pahaa kärsimään;
hänen tulee sävyisästi ojentaa vastustelijoita; ehkäpä Jumala antaa heille mielenmuutoksen, niin että tulevat tuntemaan totuuden
ja selviävät perkeleen pauloista, joka on heidät vanginnut tahtoansa tekemään."
- laitoskirkot ole
eniten syyllistyneet omaisuuden kokoamiseen. Komeat
kirkkorakennukset, kullattuine kuvineen ja kupo-
leineen, komiat alttarivatteet ja kasukat ovat kau-
kana siitä yksinkertaisesta uskosta, jonka Jeesus
perusti.
Ei Ilmestyskirja suotta puhu porttokirkosta, joka
on rikastunut ja liittoutunut maallisen hallinnon
kanssa. Silloin, kun sillä oli myös maallista
valtaa, se käytti sitä julmasti tosiuskovia vastaan.
Kerettiläisvainot ja roviot olivat keskiajalla arkipäivää
Lutherkin kehoitti tappamaan anabaptistit.
Kristuksen seurakunta on aina joutunut kulkemaan
"leirin ulkopuolella", pilkattuna ja vainottuna.
Ei ole oppilas opettajaansa parempi!- loistokas,
Salomon temppeli oli loistokas Jumalan määräyksestä rakennettu.
Jumala voi osoittaa siunaustaa loistokkaissa rakennuksissa.
Jumala haluaa vaatettaa ja ruokkia parhaalla nisulla omiaan. Kurjuus ja slummit on saatanasta. - vanhaan liittoon,
loistokas, kirjoitti:
Salomon temppeli oli loistokas Jumalan määräyksestä rakennettu.
Jumala voi osoittaa siunaustaa loistokkaissa rakennuksissa.
Jumala haluaa vaatettaa ja ruokkia parhaalla nisulla omiaan. Kurjuus ja slummit on saatanasta.jossa oli näkyväisiä merkkejä Jumalan mielisuo-
siosta. (Ympärileikkaukset, uhrit jne)
Uudessa liitossa kaikki perustuu uskoon.
"Ilman uskoa on mahdoton olla otollinen", ja
Jumalan siunaus on näkymätöntä.
Pyhä-Henki on näkymätön ja puhaltaa missä tahoo. Näkyväinen ympärileikkaus muuttui näkymättömäksi sydämen
ympärileikkaukseksi Room 2:29.
Alkuseurakunta ei pröystäillyt ulkonaisella kome-
udella, kuten nykyiset kirkkolaitokset.
"Älkää korkeita tavoitelko, vaan tyytykää alhaisiin oloihin" sanoi Paavali. - rikkaus
vanhaan liittoon, kirjoitti:
jossa oli näkyväisiä merkkejä Jumalan mielisuo-
siosta. (Ympärileikkaukset, uhrit jne)
Uudessa liitossa kaikki perustuu uskoon.
"Ilman uskoa on mahdoton olla otollinen", ja
Jumalan siunaus on näkymätöntä.
Pyhä-Henki on näkymätön ja puhaltaa missä tahoo. Näkyväinen ympärileikkaus muuttui näkymättömäksi sydämen
ympärileikkaukseksi Room 2:29.
Alkuseurakunta ei pröystäillyt ulkonaisella kome-
udella, kuten nykyiset kirkkolaitokset.
"Älkää korkeita tavoitelko, vaan tyytykää alhaisiin oloihin" sanoi Paavali.Kyllä Jumala voi antaa rikkautta myös uuden liiton aikana omileen.
Herran on taivas ja maa, kullat ja hopiat ja tuhanten vuorten karjat.
Jumalalla on valta jakaa kenelle Hän tahtoo.
Vai meinaatko, että vaikka Intian kurjat ja köyhät ovat merkki Jumalan siunauksesta heille? "Kerettiläisvainot ja roviot olivat keskiajalla arkipäivää
Lutherkin kehoitti tappamaan anabaptistit".
---
Juhani Lindgren
Luther ja juutalaislähetys
Dass Jesus Christus ein geborner Jude sei (1523), Wider die Sabbather (1538) sekä Von den Juden und ihren L~ugen (1543)
(Jeesus Kristus, juutalaisista syntynyt; Sapattikiihkoilijoita vastaan sekä Juutalaisista ja heidän valheistaan) ovat päälähteet selvitettäessä Lutherin näkemystä juutalaislähetyksen teologiasta ja käytännöstä. Ensimmäinen teos on tutkijoiden keskuudessa aivan yleisesti nähty suoranaiseksi lähetyskirjoitukseksi (457), viimeisessä sen sijaan lähetysmotiivi on kutistunut ja jäänyt muun aineksen alle, mutta ei ole täysin kadonnut.
Lutherin asenne juutalaisiin tiukentui selvästi 1540-luvulle tultaessa. Öbergin tutkimus osoittaa, että Lutheria ei voida missään tapauksessa pitää antisemitistinä tai -juutalaisena (438,460). Lutherin mukaan Jumala on osoittanut juutalaisiin kohdistuneella valinnallaan heille suuremman kunnian kuin millekään muulle kansalle (459).
Syvin ristiriita oli juutalaisiin oli teologisella taholla: nämä eivät tunnusta Jeesusta Messiaaksi (lue: Kristukseksi; 439, 442-445,480) eivätkä uskonvanhurskautta (442, 444, 490, 507) ja häpäisevät näin Kristusta. On merkillepantavaa, että Luther ei perustele kantaansa juutalaisten syyllisyydellä Jeesuksen tappamiseen (447, 482, vrt. 551).
Luther mainitsee usein neljän tahon liittoutuman (juutalaiset, paavi/paavin kirkko, nimikristityt, hurmahenget; myöhemmin turkkilaiset ovat usein väärien kristittyjen tilalla), joka vastustaa Kristuksen evankeliumia (444, 445,470,535,552 ym.). Samalla kun nämä ryhmät ovat 'saatanan puolella taistelevia joukkoja', he ovat kristittyjä lähinnä oleva lähetyskenttä (475-476).
Luther samaistuu Paavalin parahdukseen Rm. 9:1-5, joka heijastaa syvää rakkautta Jumalan omaisuuskansaa kohtaan (443, 524,ks. myös 497). Luther varoittaa kristittyjen ylpeydestä juutalaisia kohtaan ja toteaa, että kristikunnassa itsessäänkin on epäselvyyttä uskonvanhurskaudesta. Joka kiroaa juutalaisia, ei voi johtaa heitä kääntymykseen Kristuksen puoleen (443). Juutalaisia ei saa vihata, vaan heitä on päinvastoin rakastettava (448-452, 478-479), vaikka Luther välillä ajatteli, että hänen oma ystävällisyytensä vain syvensi hänen kohtaamiensa juutalaisten paatumusta (487).
Sekä juutalaisia että pakanoita on kutsuttava Jumalan valtakuntaan (446). Luther uskoi sanan ja rukouksen voimaan voittaa (ainakin muutamia) juutalaisia Kristukselle (446, 448,450,454,536), mutta koki tilanteen käytännössä usein toivottomaksi juutalaisten paatumuksen vuoksi (523).
Juutalaisille on ilmoitettava evankeliumin totuus, minkä jälkeen heidän on kaikessa rauhassa saatava ottaa siihen kantaa (450-451). Jeesuksen osoittaminen VT:n lupaamaksi Messiaaksi saa keskeisen sijan Lutherin omassa raamattuopetuksessa suhteessa juutalaisiin (491). Usein toistuvia kohtia ovat mm. Gen. 49:10 messiaaninen Silo-teksti (508) sekä Daavidin kanssa tehty iankaikkinen liitto (512).
Toisaalta Luther sanoo, että pakkokeinot juutalaisia vastaan vain pahentaisivat lähetystilannetta (439), esim. juutalaisten kirjoja ei saa polttaa (445). Toisaalta hän kuitenkin esittää ankaria toimenpiteitä, erityisesti ns. 7-kohdan ohjelman.
Mistä muutos johtui? Lutherin kiristynyt yhteiskunnallinen asenne juutalaisiin johtui osittain juutalaisten itsensä tekemästä käännytystyöstä (499). Hän halusi myös välttää saksalaisten joutumisen osasyyllisiksi juutalaisten harjoittamaan pilkkaan; tämä näytteli selvästi ratkaisevaa osaa Lutherin suostumisessa synagogien polttamisajatukseen (526,530).
Myös koronkiskonta (jota saksalaiset Lutherin mukaan itsekin harjoittivat!) saa jatkuvasti tuomion Lutherilta (mm. 528-529).
Juutalaisten olo Saksassa oli problemaattista ajan yhtenäiskulttuurin ja siis nimenomaan cuius regio, eius religio (kenen maa, sen uskonto) -periaatteen valossa.
Tältä kannalta katsottuna juutalaisten tulisi olla omassa maassaan (527,530).
Heillä ei ollut oikeutta kumota saksalaista yhteiskuntaa.
Lutherille oli selvää, että mahdolliset toimenpiteet juutalaisia vastaan tuli valtion suorittaa, ei kirkon.
Näiden seikkojen valossa tarkasteltuna Lutherin kireä asenne juutalaisiin 1540-luvulla tulee aivan uuteen valoon, vaikkei ei tietenkään sellaisenaan hyväksyttäväksikään.
On myös huomattava, että Luther vaati saksalaisille samoja rangaistuksia kuin juutalaisille.
Lutherin perusteluissa ei ole lainkaan kysymys samankaltaisesta asenteesta, joka aikanaan vei juutalaiset keskitysleireille (533-534).
Luther palaa lopuksi täysin reformatoriseen, evankeliumi-keskeiseen lähetysnäkyyn suhteessaan juutalaisiin (543).
Öberg ihmettelee oikeutetusti, miksei tätä ole tutkimuksessa tuotu selvemmin esiin. Mm. muuten niin kriittinen Von den Juden und ihren Lügen päättyy lähetysrukoukseen juutalaisten puolesta (545).
Juhani Lindgren- oikein,
rikkaus kirjoitti:
Kyllä Jumala voi antaa rikkautta myös uuden liiton aikana omileen.
Herran on taivas ja maa, kullat ja hopiat ja tuhanten vuorten karjat.
Jumalalla on valta jakaa kenelle Hän tahtoo.
Vai meinaatko, että vaikka Intian kurjat ja köyhät ovat merkki Jumalan siunauksesta heille?että kirkon monet jäsenet ovat puutteessa, mutta
kirkkolaitos kylpee rikkauksissaan? - kristitty.
Jumala voi tehdä ihmisille mitä haluaa.
4 ja Herra sanoi hänelle: "Kierrä kaupungin, Jerusalemin, läpi ja tee merkki niitten miesten otsiin, jotka huokaavat ja valittavat kaikkia kauhistuksia, mitä sen keskuudessa tehdään".
5 Ja niille toisille hän sanoi minun kuulteni: "Kiertäkää kaupungin läpi hänen jäljessään ja surmatkaa. Älkää säälikö, älkää armahtako,
6 tappakaa tyyten vanhukset, nuorukaiset, neitsyet, LAPSET ja vaimot, mutta älkää koskeko keneenkään, jolla on otsassaan merkki; ja alottakaa minun pyhäköstäni." Niin he alottivat niistä miehistä, vanhimmista, jotka olivat temppelin edessä.
Hoos. 13:16
(14:1) Samaria joutuu syystänsä kärsimään, koska se on niskoitellut Jumalaansa vastaan: he kaatuvat miekkaan, heidän pienet lapsensa ruhjotaan, ja heidän raskaat vaimonsa halkaistaan. - vai.
oikein, kirjoitti:
että kirkon monet jäsenet ovat puutteessa, mutta
kirkkolaitos kylpee rikkauksissaan?Vai levitätkö pelkkää pahaa puhetta?
Sydämen kyllyydestä suu puhuu. Tapio522 kirjoitti:
"Kerettiläisvainot ja roviot olivat keskiajalla arkipäivää
Lutherkin kehoitti tappamaan anabaptistit".
---
Juhani Lindgren
Luther ja juutalaislähetys
Dass Jesus Christus ein geborner Jude sei (1523), Wider die Sabbather (1538) sekä Von den Juden und ihren L~ugen (1543)
(Jeesus Kristus, juutalaisista syntynyt; Sapattikiihkoilijoita vastaan sekä Juutalaisista ja heidän valheistaan) ovat päälähteet selvitettäessä Lutherin näkemystä juutalaislähetyksen teologiasta ja käytännöstä. Ensimmäinen teos on tutkijoiden keskuudessa aivan yleisesti nähty suoranaiseksi lähetyskirjoitukseksi (457), viimeisessä sen sijaan lähetysmotiivi on kutistunut ja jäänyt muun aineksen alle, mutta ei ole täysin kadonnut.
Lutherin asenne juutalaisiin tiukentui selvästi 1540-luvulle tultaessa. Öbergin tutkimus osoittaa, että Lutheria ei voida missään tapauksessa pitää antisemitistinä tai -juutalaisena (438,460). Lutherin mukaan Jumala on osoittanut juutalaisiin kohdistuneella valinnallaan heille suuremman kunnian kuin millekään muulle kansalle (459).
Syvin ristiriita oli juutalaisiin oli teologisella taholla: nämä eivät tunnusta Jeesusta Messiaaksi (lue: Kristukseksi; 439, 442-445,480) eivätkä uskonvanhurskautta (442, 444, 490, 507) ja häpäisevät näin Kristusta. On merkillepantavaa, että Luther ei perustele kantaansa juutalaisten syyllisyydellä Jeesuksen tappamiseen (447, 482, vrt. 551).
Luther mainitsee usein neljän tahon liittoutuman (juutalaiset, paavi/paavin kirkko, nimikristityt, hurmahenget; myöhemmin turkkilaiset ovat usein väärien kristittyjen tilalla), joka vastustaa Kristuksen evankeliumia (444, 445,470,535,552 ym.). Samalla kun nämä ryhmät ovat 'saatanan puolella taistelevia joukkoja', he ovat kristittyjä lähinnä oleva lähetyskenttä (475-476).
Luther samaistuu Paavalin parahdukseen Rm. 9:1-5, joka heijastaa syvää rakkautta Jumalan omaisuuskansaa kohtaan (443, 524,ks. myös 497). Luther varoittaa kristittyjen ylpeydestä juutalaisia kohtaan ja toteaa, että kristikunnassa itsessäänkin on epäselvyyttä uskonvanhurskaudesta. Joka kiroaa juutalaisia, ei voi johtaa heitä kääntymykseen Kristuksen puoleen (443). Juutalaisia ei saa vihata, vaan heitä on päinvastoin rakastettava (448-452, 478-479), vaikka Luther välillä ajatteli, että hänen oma ystävällisyytensä vain syvensi hänen kohtaamiensa juutalaisten paatumusta (487).
Sekä juutalaisia että pakanoita on kutsuttava Jumalan valtakuntaan (446). Luther uskoi sanan ja rukouksen voimaan voittaa (ainakin muutamia) juutalaisia Kristukselle (446, 448,450,454,536), mutta koki tilanteen käytännössä usein toivottomaksi juutalaisten paatumuksen vuoksi (523).
Juutalaisille on ilmoitettava evankeliumin totuus, minkä jälkeen heidän on kaikessa rauhassa saatava ottaa siihen kantaa (450-451). Jeesuksen osoittaminen VT:n lupaamaksi Messiaaksi saa keskeisen sijan Lutherin omassa raamattuopetuksessa suhteessa juutalaisiin (491). Usein toistuvia kohtia ovat mm. Gen. 49:10 messiaaninen Silo-teksti (508) sekä Daavidin kanssa tehty iankaikkinen liitto (512).
Toisaalta Luther sanoo, että pakkokeinot juutalaisia vastaan vain pahentaisivat lähetystilannetta (439), esim. juutalaisten kirjoja ei saa polttaa (445). Toisaalta hän kuitenkin esittää ankaria toimenpiteitä, erityisesti ns. 7-kohdan ohjelman.
Mistä muutos johtui? Lutherin kiristynyt yhteiskunnallinen asenne juutalaisiin johtui osittain juutalaisten itsensä tekemästä käännytystyöstä (499). Hän halusi myös välttää saksalaisten joutumisen osasyyllisiksi juutalaisten harjoittamaan pilkkaan; tämä näytteli selvästi ratkaisevaa osaa Lutherin suostumisessa synagogien polttamisajatukseen (526,530).
Myös koronkiskonta (jota saksalaiset Lutherin mukaan itsekin harjoittivat!) saa jatkuvasti tuomion Lutherilta (mm. 528-529).
Juutalaisten olo Saksassa oli problemaattista ajan yhtenäiskulttuurin ja siis nimenomaan cuius regio, eius religio (kenen maa, sen uskonto) -periaatteen valossa.
Tältä kannalta katsottuna juutalaisten tulisi olla omassa maassaan (527,530).
Heillä ei ollut oikeutta kumota saksalaista yhteiskuntaa.
Lutherille oli selvää, että mahdolliset toimenpiteet juutalaisia vastaan tuli valtion suorittaa, ei kirkon.
Näiden seikkojen valossa tarkasteltuna Lutherin kireä asenne juutalaisiin 1540-luvulla tulee aivan uuteen valoon, vaikkei ei tietenkään sellaisenaan hyväksyttäväksikään.
On myös huomattava, että Luther vaati saksalaisille samoja rangaistuksia kuin juutalaisille.
Lutherin perusteluissa ei ole lainkaan kysymys samankaltaisesta asenteesta, joka aikanaan vei juutalaiset keskitysleireille (533-534).
Luther palaa lopuksi täysin reformatoriseen, evankeliumi-keskeiseen lähetysnäkyyn suhteessaan juutalaisiin (543).
Öberg ihmettelee oikeutetusti, miksei tätä ole tutkimuksessa tuotu selvemmin esiin. Mm. muuten niin kriittinen Von den Juden und ihren Lügen päättyy lähetysrukoukseen juutalaisten puolesta (545).
Juhani LindgrenLutherin raadollisuus henkilökohtaisen uskonsa tasolla tulee näkyviin hänen mielipiteissään juutalaisia, Jumalan omaisuuskansaa kohtaan niin kuin myös hänen kastenäkemyksessään.
Melko hirmuisia erehdyksiä tuli Martille kummassakin asiassa.
Jaakob kirjoittaakin siitä omalla karulla ja koruttomalla tavallaan:
KAIKKI me hairahdumme monessa kohden!
Jaak. 3:2
"Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme. Jos joku ei hairahdu puheessa, niin hän on täydellinen mies ja kykenee hillitsemään myös koko ruumiinsa."- pahaa puhetta:
vai. kirjoitti:
Vai levitätkö pelkkää pahaa puhetta?
Sydämen kyllyydestä suu puhuu.Sekö, että monet elävät puutteessa, vai se,
että kirkolla on jättiomaisuus? - tutki
pahaa puhetta: kirjoitti:
Sekö, että monet elävät puutteessa, vai se,
että kirkolla on jättiomaisuus?Kukapa niitä kirkkoja ostaisi, vaikka ne myytäisiin.
Kirkolla on paljon hyvää työtä, diakonia, kerhoja, lähettelä pakanmaissa, käytkö sinä niitä vastustamaan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433474Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4032757Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan182718Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!821827- 871457
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541350- 881077
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs711066- 80943
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.30868